Adidas sponsorkampioen Voor de tweede keer dit jaar kon Adidas zijn winstverwachtingen verhogen. Naast een heropleving van Reebok in de Verenigde Staten is het WK voetbal daarvoor de directe aanleiding. Naast wereldkampioen Spanje en Duitsland speelden 10 andere teams in de uitrusting van Adidas. Neem daarbij dat Adidas alle officials en alle scheidsrechters van een outfit voorzag en de rekening is snel gemaakt. Zowel Adidas als Nike claimen het marktleiderschap in de categorie voetbal. Nike heeft nog steeds de grootste omzet maar in de categorie voetbal heeft Adidas een kleine voorsprong op Nike.
Jabulani Wat te zeggen over de Jabulani? De veelbesproken WK bal kwam meermaals in een slecht daglicht te staan. Wereldkampioen Iker Casillas vergeleek de bal met een strandbal. Toch verkocht geen enkele andere WK of EK bal ooit beter dan de Jabulani. Kan hieruit geconcludeerd worden dat slechte reclame inderdaad ook reclame is?
Do you want a beer? Nadat AB Inbev onlangs zijn verhoogde winstverwachtingen publiceerde, steeg het aandeel prompt met 5%. 's Werelds grootste brouwconcern dankt dit naar eigen zeggen aan het goede weer maar vooral aan het WK voetbal. Dankzij het WK steeg het volume o.a. in Braziliƫ heel gevoelig. In Nederland activeerde AB Inbev zijn sponsorship aan de hand van het Belgisch biermerk Jupiler. Het merk waagde het om het rode logo oranje te laten kleuren, een nooit geziene marketingstunt. De Jup Holland Jup T-shirts waren ook een schot in de roos. Bij alle wedstrijden van Holland zag je boardings van Jupiler in de stadions, dit terwijl bij alle andere wedstrijden Budweiser op de boarding pronkte.
Een prinse van Oranje Tijdens het WK waren alle ogen gericht op het Nederlands elftal, Oranje. Al van bij aanvang van het tornooi noteerde het Bureau voor Toerisme en Congressen serieuze stijgingen van het aantal bezoekers op hun sites. Zo goed als elk zichzelf respecterend bedrijf surfte mee op de Oranjegolf. Consumenten spendeeren ettelijke miljoenen aan Oranjegadgets. Supermarkten en andere detaillisten haalden betere omzetcijfers dan normaal. Een economische groei heeft het WK echter niet teweeg gebracht in Nederland. Daarvoor was de wereldtitel noodzakelijk. Alleen bij het behalen van de wereldtitel zou het consumentenvertrouwen gestegen zijn.
Verkoopstunts Een Nederlandse aanbieder van energie beloofde alle nieuwe klanten een jaar gratis energie bij het behalen van de wereldtitel. Hoeveel nieuwe klanten door deze actie werden aangetrokken wil het bedrijf niet kwijt. Een TV merk beloofde het aankoopbedrag van een nieuw toestel terug te betalen na het behalen van de wereldtitel. Ook dit bedrijf wil geen verkoopcijfers lossen. TNT Post was van plan om een kampioenenzegel op de markt te brengen, Perry Sport en Nike lieten speciaal borduurmachines overkomen om het kampioenensterretje boven het logo te borduren, gratis voor klanten die hun shirt daar aangekocht hadden...
Leuk weetje; het Nederlands volkslied is het oudste ter wereld...