Tijdens het residentieel seminarie in Blankenberge maakte de begeleidster, Marleen Borzée, gebruik van een interessant werkinstrument, namelijk de "Werkplezierbarometer". Via een doorgedreven analyse van je werksituatie en de manier waarop je er mee omgaat kan je zicht krijgen op de factoren die je werkplezier (positief of negatief) kunnen beïnvloeden. Het is uiteraard de bedoeling dat je op alle onderdelen een redelijke score behaalt, anders zit je waarschijnlijk in de gevarenzone. Het goede nieuws is dat je op elk van de 10 factoren invloed kan uitoefenen als je duidelijke en concrete werkdoelen stelt, en daar ook mee aan de slag gaat. Stress is niet altijd gelegen aan externe factoren, heel vaak zitten stressfactoren "tussen de oren".
Uiteraard is het niet mogelijk om in dit kort bestek op alle punten in te gaan, maar je krijgt alvast een algemeen beeld van factoren die je werk (-en leef) plezier positief kunnen beïnvloeden.
1(H)erken de oorzaak van je stress
2Ga voor een gezonde levensstijl
3Ervaar flow en arbeidsvreugde
4Ga op zoek naar waarden en zingeving
5Stel concrete doelen
6Zorg voor een goede communicatie met je omgeving
7Bouw rustpauzes in
8Organiseer je leven door een beter tijdsbeheer en meer tijdszorg
Gisteren las ik in het standpunt van Yves de Smet in "De Morgen" iets dat me recht naar het hart ging. De context is de commotie over de gratieverleningen van onze Filip, maar het gaat over de analyse van het maatschappelijke klimaat dezer dagen. Yves schrijft : "In een samenleving die van langsom flinkser en harder wordt, waar steeds minder ruimte is voor mededogen, erbarmen en solidariteit, en steeds meer de nadruk gelegd wordt op eigen verantwoordelijkheid, boete en straf, is het net een verademing dat een concept als gratie überhaupt nog in de praktijk mogelijk is".
Ik legde bij mezelf de link met het gegeven dat steeds meer leerlingen in het secundair onderwijs definitief worden uitgesloten. Vorige week kwam daarover een discussie op gang in "Lerarendirect", de digitale nieuwsbrief van Klasse (waar ik nog steeds op geabonneerd ben, zo kan ik de polsslag van het onderwijs blijven voelen). Ik was geschokt door de uiterst harde en agressieve taal die sommigen hanteerden ten aanzien van leerlingen. Ik heb daarop een reactie geschreven. Helaas kan ik mijn tekst hier niet integraal kopiëren. Een andere keer zal ik daar zeker verder op ingaan.
Ik heb na mijn beperkte ervaring toch al door dat facebook leuk is voor foto's, korte reactie op foto's, grappige oneliners en om te kijken waar bekenden, vrienden en familie zoal mee bezig zijn. Voor iets mee uitgesponnen ideeën en bedenkingen is het medium minder geschikt. Vermits ik de behoefte voel om mijn ervaringen, ideeën en bedenkingen aan het papier (in dit geval tekstverwerker) toe te vertrouwen neem ik dit medium onder de arm. We zullen wel zien waar het ons brengt...
Voor alle duidelijkheid : het is niet mijn bedoeling om mijn allerindividueelste emoties hier tentoon te spreiden. Dat hoort duidelijk thuis in de intieme sfeer. Anderzijds wil ik me niet neutraal opstellen, en dan komen er sowieso persoonlijke gevoelens aan te pas.
Het is zeker niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen met bepaalde opmerkingen of reflecties. Mocht dat toch gebeuren excuseer ik me bij voorbaat. Je mag me dat ook melden zodat ik er nadien nog beter kan op letten.
Misschien beweeg ik me af en toe op de literaire toer met een flard poëzie of prozatekst in 't suers of soets.