INTERVIEW: Tommy Reynaert over zijn plannen voor 2012...
interview:Tommy Reynaert over zijn plannen voor 2012...
Tommy Reynaert kijkt terug naar 2011 met een glimlach, hij maakte zijn debuut in zijn Opel Ascona en wil in 2012 dit kunnen verderzetten. FM rallymovies nam een interview met hem af:
hoe kijk je terug op je debuutjaar, 2011?
2011 was mijn debuutjaar voor de rallysport als piloot en ik wist al vooraf dat dit echt mijn ding zou zijn. Van de eerste tot de laatste rally die we gereden hebben was fun en mooie passages maken de doelstelling maar vooral ook ervaring opdoen achter het stuur. De wagen hield het wonderwel goed uit alhoewel hij nog erg standaard stond. Het grote vermogen was er niet met de dieselmotor maar qua amusement kon hij perfect zijn job aan. Naast de traditionele rallys die ik al kende uit mijn ervaring als CO-piloot van de VAS deden we nog enkele uitstappen naar de ASAF waar we ons zeker niet minder amuseerden!
de prestaties van 2011
RS Moorslede (VAS) 20/03/2011: 44ste in klasse geëindigd
RS Monteberg (VAS) 30/04/2011: Opgave na 2de ronde door oververhitting motor
Rallye de la Haute Senne (ASAF) 19/06/2011: Opgave na stuurfout en geblokkeerd langs de weg
SR Kasterlee (VAS) 28/08/2011: 39ste in klasse geëindigd
TBR Rally (VAS) 16/10/2011: 31ste in klasse geëindigd (67ste algemeen op 130 gestart)
RS Villersois (ASAF) 13/11/2011: 13de in de klasse geëindigd
SR Sint Truiden (VAS) 20/11/2011 :34ste in de klasse geëindigd
Welke rally's rijd je dit jaar?
Programma 2012 (staat zeker niet vast):
RS Monteberg 15/04 SR Linter 06/05 OCR rally Oostrozebeke 27/05 12 u van Wervik 09/06 SR suikerstreek Tienen 01/07 Rally van Staden 15/08 SR Kasterlee 26/08 TBR rally roeselare 21/10 SR St Truiden 18/11
Zijn er veranderingen aan de wagen?
Het onderstel wordt deze winter aangepakt om de wagen betere stabiliteit te geven, anders zal er buiten enkele nieuwe sponsors niet veel veranderen aan de wagen.
Wat zijn de verwachting qua prestaties of amusement?
Zoals vorig jaar à la carte (geen kampioenschap) een deel VAS (provinciaal niveau) rijden in de streek, aanvullend met enkele VAS wedstrijden rond de streek van Sint Truiden en Tienen. Tussenin als het past soms een ASAF wedstrijd meepikken om ervaring op te doen.
Doel in elke rally is vooral ervaring opdoen en spektakel te bieden aan de mensen die komen genieten van de rally. Vooral veel sideways fun maken dus!
Hoe wil je 2012 omschrijven voor jou als piloot?
2012 is een jaar om nog meer mijn rijstijl op punt te zetten en het rallyteam wat te professionaliseren en verder uit te bouwen. We gaan dit jaar ook voor de eerste keer een rallymaaltijd organiseren dit binnen een maand of 4 en hopen natuurlijk daarmee onze plannen nog beter vorm te kunnen geven. Een echte vaste co-piloot heb ik niet mijn vrienden gaan afwisselen in de wagen en mijn vriendin (Ferla Whitney) zal ook haar debuut maken in de rallysport als co naast mij.
Is er een rally waar je zeker naar uitkijkt?
Dit jaar zou ik voor de eerste keer de OCR rijden in Oostrozebeke en daar kijk ik zeker naar uit. Ik heb er al aan mee gedaan als co-piloot en ik vermoed dat het parcours zeker iets is voor onze diesel. Maar mijn favoriete speelterrein tot nu toe is nog steeds Kasterlee waar de sfeer ook super is...
Net zoals
voorgaande jaren blijft Renault Sport erg actief in rally. Dit jaar lanceert
het Franse automerk een nieuwe trophy in het IRC. De "Megane N4 Challenge
IRC Series" is voorbehouden voor piloten met een Renault Mégane RS N4
die een nieuwe uitdaging zoeken. Deze trophy zal bestaan uit zes IRC
wedstrijden. De Geko Ypres Rally zal de derde manche van de challenge zijn. Een
prijzenpot van 110.000 zal verdeeld worden over het seizoen. De winnaar van
elke manche krijgt 3000 aan cash en 3000 aan bonnen voor wisselstukken. De
top-5 van elke manche in de category "2WD" van het IRC valt ook in de
prijzen tot 2000 aan extra bonnen voor wisselstukken. Momenteel zijn er nog
geen namen bekend die dit programma zullen afwerken.
Kalender
voor de Megane N4 Challenge in de IRC series
6-7
april: Donnelly Group Circuit of Ireland Rally (IRL)
11-12 mei: Tour de Corse (F)
21-23 juni: Geko Ypres Rally (B)
31 augsutus - 1 september: Barum Czech Rally (CZ)
12-13 oktober: San Remo Rally (I)
2-3 juni: Canon Mecsek Rallye (H) of 15-16 september: Prime Yalta Rally (UA)
Bob Colsoul start dit jaar terug in de rally! Na een (noodgedwongen) pauze is hij back in town! Hij maakt zijn come back in de Haspengouw rally op 25 en 26 februari. Uiteraard met een Mitsubishi Lancer EvoX uit zijn familiair atelier.
Volgens verschillende bronnen zal deze vrijdag, op minder dan een week van de Rally van Zweden, de samenwerking tussen BMW, het moederhuis van Mini, en het Prodrive team van David Richards beëindigd worden.
De oorzaak van het probleem is uiteraard de financiering van het programma dat in de handen lag van Prodrive en een hoofdsponsor vereiste die de Britten niet konden vinden. Voor de Monte-Carlo had Campana voor zijn deelname betaald om zo Meeke te vervangen, net zoals Sandell voor Zweden.
BMW zou de beslissing morgen bekendmaken, ook al is het MINI WRT op dit moment aan het testen in Zweden.
Wie wordt dan de partner van MINI in het WRC? En van de Minis die verkocht zijn aan klanten? Neemt BMW het programma over? Wordt het programma verdergezet door een ander team (volgens sommige geruchten Italiaans) in onderaanneming? Of wordt het programma eenvoudigweg stopgezet?
Al enkele tips over de mysterieuze piloot in Spa bekend!
Al enkele tips over de mysterieuze piloot in Spa bekend!
er zijn al enkele tips uitgegeven over de mysterieuze piloot die zal deelnemen in Legend Boucles de Spa 2012! hier ziet u ze op een rijtje: 27/01 : Hij was officiële piloot 28/01 : Hij was al eerder in België... 29/01 : Zijn co-piloot zal Andre Leyh zijn... 30/01 : Hij won nooit een wedstrijd op wereldniveau... 31/01 : Hij won in 2011 nog een Rally... 01/02 : Hij is reeds helig in zijn land... 02/02 : Hij heeft nog nooit in Spa gereden... 03/02 : Hij heeft minstens 3 bedrijven vertegenwoordigd... 04/02 : Hij heeft de reputatie een spectacuaire piloot te zijn... 05/02 : Hij heeft al aan meer dan 30 mondiale Rallys deelgenomen...
weet u wie deze piloot is? Je kan je antwoord zenden op deze site: www.x-pilot.be je kan er nog een mooie prijs mee winnen ook!
op de affiche staan alle vorige winnaars van de rallysprint Moorslede. Boxoen is nog steeds recordhouder met 3 zeges! wie mag dit jaar zegevieren in Moorslede? De rallysprint gaat dit jaar door op 18 maart.
Boezings Rally Team piloot: Dekimpe Rudy co-piloot: Seys Geert
Rudy en Geert geven op zaterdag 4 en zondag 5 februari hun etentje tvv hun rallyteam. Het duo rijdt in 2011 enkele rally's waaronder Ieper,Bocholt en de Omloop van Vlaanderen met een Opel 2.4 Ascona.
u kan alle informatie over dit team vinden op hun site: www.boezingsrallyteam.tk
ConXion, TT Autosport, Fixion stellen hun piloten voor
Voorstelling Teams ConXion / TT Autosport / Fixion
In de rand van de voorstelling van het Histo Ladies Team werden ook de verschillende teams voorgesteld die uitkomen voor ConXion, TT Autosport en FiXion.
Dirk Dumon - Kurt Pauwels zullen voor het eerst het volledige BK Historic afwerken. "Opnieuw met dezelfde wagen, de Opel Ascona B. Maar hopelijk kunnen we dit jaar wat meer resultaten neerzetten... Het is voor ons het eerste volledige kampioenschap, andere jaren reden we steeds maar enkele wedstrijden."
Yves Bruneel en Kristof Goethals waren aangenaam verrast toen ze aankwamen in Kortrijk. "De wagen stond nog niet vast, maar blijkbaar heeft Chris (Debyser) deze namiddag groen licht gegeven voor de GT3, wij wisten nog van niets..." Het duo zal in Moorslede en de TAC met de Porsche GT3 rijden, daarna in Wervik en Ieper opnieuw Historic om dan in Staden en de Omloop opnieuw de GT3 te besturen. "Of een andere wagen..." De piste van een WRC die in Autonews stond lijkt uit de lucht te zijn gegrepen, "ik denk dat daar iets te vlug bepaalde zaken geschreven werden..."
Chris Debyser was zelf verontschuldigd op deze voorstelling, maar zijn programma zou een afwisseling worden tussen België en het Franse onverhard. In België ook enkele maal met de Porsche GT3 en samen met Steffi Snaet, in Frankrijk zou de Escort MKII ingezet worden en Kristof Dejonghe zou daar de nota's voor zijn rekening nemen. Wie ook opnieuw naar Frankrijk trekt is Stefaan Prinzie. "Eens geproefd van Frankrijk, dan kan je niet meer terug. Voor dit jaar heb ik een Opel Ascona B laten bouwen door Tom Tytgat. Ik ben gewend om veel vermogen mee te nemen naar Frankrijk, dus heb ik bij Tom ook veel vermogen voor de Ascona besteld..." Ten slotte zal Tom Tytgat zelf ook een programma a la carte afwerken met ook enkele uitstappen naar Frankrijk. "Normaal een volledig kampioenschap, maar we zullen wel zien..."
Frankie Geldof komt met een bekende wagen aan de start. "Ik zal met de ex-Lieven Denys wagen rijden. In Moorslede ga ik alvast voor de spektakelprijs... En voor de andere wedstrijden zullen Danny Vancoillie en ikzelf afwisselend met de wagen rijden."
Rudi Dekimpe en Geert Seys beginnen aan hun zesde seizoen en willen een mini BK afwerken. "We rijden zeker de TAC, Ieper en de Condroz en hopen ook nog de Omloop te kunnen afwerken. De grootste verandering is echter dat we vanaf nu met een Opel Kadett GT/E zullen rijden."
Een volledig Historic BK zit er ook aan te komen voor Geert Vandoorne (Escort), Tom en Dirk Van Rompuy (2x TT Opel Kadett).
Volgens de website van Fotograaf Willy Weyens zou de samenwerking tussen Freddy Loix, BFO en Skoda België in 2012 niet meer verder gezet worden. De site van Willy Weyens had een gesprek met Vincent Struye PR verantwoordelijke bij de Belgische importeur van Skoda.
Uit dit gesprek blijkt dat Skoda interesse had om de samenwerking verder te zetten. "En dus werd er een basisprogramma uitgewerkt dat quasi identiek was als dat van vorig jaar, met deelnames aan de IRC en het Belgische kampioenschap. Daarbij werd gevraagd om rond de jaarwisseling een definitief antwoord te krijgen, ten einde Skoda België toe te laten ook de nodige budgetten van o.m. het marketing gedeelte te kunnen vastleggen. Omdat wij midden januari nog steeds geen antwoord gekregen hebben, hebben we ondertussen besloten om het project voor een volledig rallyseizoen, definitief op te bergen " aldus Vincent Struye op www.willyweyens.com.
Enkel voor Ieper wil Skoda België de deur nog op een kier laten... "Dus ook eind juni 2012 zullen we daar weer manifest aanwezig zijn, zeker ook met de IRC wagens van Jan Kopecky, Juho Hänninen en Andreas Mikkelsen. Maar niets belet ons om vanuit Belgische hoek met een one shot operatie, eenmalig deel te nemen in de Kattenstad. We zien dan wel wie er achter het stuur zal zitten. Zelfs Freddy Loix behoort daarbij als potentiële winnaar tot de mogelijkheden
Het volledige artikel kan je hier nalezen. Ook bij RGMI staat de Skoda Fabia S2000 EVO 2 van Freddy Loix reeds geruime tijd te koop (zie rallycarsforsale)...
Het blijft afwachten met welk programma Freddy Loix in 2012 zal voor de dag komen... Zowel het IRC als het BFO-BRC starten echter al heel binnenkort...
er verspreiden zich ook al geruchten dat Loix dit jaar met een Ford Fiesta zou rijden, die net zoals de MINI van Snijers, omzetbaar zou zijn van S2000 naar WRC. Ook dit staat nog niet vast...
Thierry Neuville op spoedcurcus sneeuwrijden bij Tommi mäkinen
Thierry Neuville op "spoedcurcus sneeuwrijden" bij Tommi Mäkinen
De tweede wk-manche van 2012 komt er volgende week al aan in Zweden. Voor Thierry Neuville wordt het vooral zaak om kilometers te verzamelen om zo maximaal ervaring op te doen.
Het wordt een kennismaking met sneeuw en ijs in een Citroen DS3 WRC op nagelbanden voor de Oostkantonner. Om niet helemaal onbeslagen aan de start te komen krijgt Neuville een spoedcursus van Tommi Makinen. De voormalige wereldkampioen zal de rijder van het Citroen Junior Team enkele specifieke technieken zoals bijvoorbeeld het leunen tegen de sneeuwmuren aanleren. Aan Neuville om die tips in de praktijk om te zetten van 10 tot 12 februari.
Legend Boucles de Spa 2012...een echte topaffiche!
Legend Boucles de Spa 2012...een échte topaffiche!
Never change a winning formula. Voor de zevende maal al kunnen de liefhebbers van mooie historische rallywagens, legendarische namen en een schitterend parcours terecht op de Legend Boucles de Spa. Op 18 februari kleurt de omgeving van Spa weer volledig jaren 60 en 70!
Meer dan 350 inschrijvingen
Er is de economische crisis, zonder meer, maar sommige organisatoren slagen er toch steeds weer in om hoge toppen te scheren. Op de burelen van Pierre Delettre ging men voorzichtigheidshalve van een lager aantal inschrijvingen uit, maar niets is minder waar. Net als vorig jaar is de barrière van de 350 inschrijvingen doorbroken en met exact 353 aanvragen tot deelname blijft de Legend Boucles de Spa amper 12 eenheden verwijderd van het recordjaar 2011. Maar Spa doet wel nog steeds 10% beter dan de Monte-Carlo Historique. Als er niet te veel forfaits volgen, want dat is uiteraard nog steeds tot de start mogelijk, dan kan het recordcijfer van 317 startende wagens (2011) wel eens geëvenaard worden. Bovendien moeten we hierbij rekening houden met de limiet voor het aantal deelnemers in de categorie Classic dat op 150 ligt, uiteraard om te voorkomen dat de wagens elkaar daar in de weg zouden rijden. U mag zich dus op 18 februari voor een 10-uurdurend spektakel opmaken!
Ex-wereldkampioen Didier Auriol als première
De organisatoren van de Boucles mikken altijd op twee paarden die even belangrijk zijn: kwaliteit en kwantiteit. Zo zijn er ook dit jaar weer enkele sterren van over de grens die hun opwachting zullen maken. Maar opgepast, de organisatoren lieten wel verstaan dat de stijgende kosten, niet in het minst voor de veiligheidsvoorzieningen als gevolg van het menselijke drama in de voorbije Condroz en de kleinere sponsorbudgetten als gevolg van de crisis, hun effect hebben op het budget dat jaarlijks kan uitgetrokken worden om buitenlandse sterren aan te trekken. Dat neemt niet weg dat de mensen van Pierre Delettre er in geslaagd zijn om, na verscheidene tevergeefse pogingen de afgelopen jaren, niemand minder dan de wereldkampioen rally 1994 aan te trekken: de Fransman Didier Auriol. De snelle Fransman ging dus op de uitnodiging in en de ex-ziekenwagenbestuurder kruipt voor de gelegenheid achter het stuur van een Ford Escort BDA Groep 4. De winnaar van maar liefst 17 WK rallys was al eerder in ons land, maar dan wel in Ieper in 1988, toen met een Ford Sierra Cosworth. Spa is nieuw voor hem en hij zal het doen met naast hem met Denis Giraudet, die de Boucles in 1994 met François Chatriot won.
Bjorn Waldegard en de Ferrari 308 GTO Gr.4
Één wereldkampioen daar doen ze het in Spa niet voor. Auriol zal voor de 54ste editie van de Boucles immers een Zweedse wereldkampioen op zijn weg vinden. Waldegard start voor de vijfde maal in Spa en won overigens al tweemaal, met daarnaast ook twee tweede plaatsen op zijn actief. Hij wordt dus stilaan een ouwe getrouwe voor de wedstrijd aan de Clémentine. De Zweed won samen met zijn zoon recent overigens de Safari Rally en komt naar Spa... aan het stuur van een schitterende rallylegende: de Ferrari 308 GTO Gr.4. Christophe Jacob verkocht zijn Mazda RX7 Gr.B en kreeg er een Italiaanse V8 voor in de plaats, een droomwagen voorwaar. De wagen is overigens nog nooit tot aan de start in Spa geraakt, maar won in 1981 wel de wedstrijd in Ieper, met de Franse legende Jean-Claude Andruet achter het stuur. Twee jaar later reed Francis Vincent er nog eens mee naar een podium in diezelfde wedstrijd. Stéphane Prévot is de man van dienst naast Waldegard en hoopt met de Italiaanse schone zijn eerste succes in Spa te behalen.
Wie is de mysterieuze rijder?
De Ferrari krijgt op vlak van motorgeluid zeker een harde noot te kraken met de Mazda RX7 Groep B, waar we onze geheime piloot aan boord zullen zien. We hopen echter wel dat de man of vrouw, die uiteraard geheim blijft tot vlak voor de start, nu wat meer sportief succes zal kennen dan zijn voorgangers. Wie wordt de opvolger van François Chatriot en Henning Solberg, in de wagen waarmee Marc Duez vorig jaar derde werd? Ah, dat blijft geheim... U zal alles wel kunnen volgen op een daarvoor speciaal ingerichte site.
Audi Quattro, Nissan 240 RS, Maxi 5 Turbo en een... Mitsubishi Lancer Turbo
De Ferrari zal zonder twijfel heel wat aandacht van pers en publiek genieten. Nu, er zullen naast de 308 uiteraard nog schitterende wagens aan de start verschijnen en sommige daarvan zien we voor het eerst in en om Spa. Zo is er een echte Audi Quattro S1 Gr.4 voor de Duitser Thomas John, een Nissan 240 RS Gr.B voor de Fransman Dellys, een Renault 5 Maxi in de kleuren van Philips, voor een Spaanse amateur en last but not least, de Mitsubishi Lancer Turbo uit 1982 van Guy Colsoul, die er samen met zijn zoon Tom zal rijden. Tom won uiteraard recent de Dakar bij de trucks en voor Guy Colsoul is het een weerzien met een oude vriend, want zijn ex-corijder Alain Lopès is nu de man achter de schermen van de legendarische rally.
Andere originele deelnemers zijn: de Fransman Jullien in een Citroën Visa 1000 Pistes ex-Dorche, Fifi Néri en Georges Biar in een schitterende Fiat 124 Spider ingezet door de leerlingen van Forem, uiteraard Jean-Pierre Van de Wauwer (Lancia Beta Monte-Carlo), Francis Listrez (Skoda 130 Gr.B), Hubert Deferm (BMW 323i Gr.2), René Franchi (Triumph TR7), Bouillon (Fiat X1 Prototype), de Fransman Chiaravita (Talbot Samba Gr.B), François de Spa (MINI) en de man uit de Vlaanders, Van Haverbeke (Mercedes 500). Al deze wagens krijgen uiteraard een goed startnummer en nemen het op tegen een overmacht van Porsche, Ford en Opel.
Duval, Thiry, Stouf, Van Woensel, Demaerschalk and co in een Escort
Een Ford Escort in de Boucles is niet meteen origineel... maar wel efficiënt. Daarom zien we goed 60 exemplaren van deze wagen aan de start verschijnen, met in het achterhoofd bij sommige van de snelste Ford-rijders, zeker het feit dat Stouf vorig jaar de Boucles 2011 met een dergelijke wagen wist te winnen. Drie andere toppers kiezen nu ook voor een Escort MKI, mede ook omwille van de zeer voordelige coëfficiënt die aan deze (iets oudere) wagen is toebedeeld.
Zo is er een zekere François Duval, die voor de vijfde opeenvolgende maal aan de start verschijnt, met een Escort die ondertussen al wat testkilometers heeft afgelegd en heel waarschijnlijk zal Duval er op gebrand zijn om na zijn pech van vorig jaar, nu wel de zege uit de brand te slepen.
Het Franse Solo Concept laat dan weer twee exemplaren met acht kleppen rijden voor respectievelijk Bruno Thiry en onze nationale rallybelofte Kevin Demaerschalk. Maar gezien het feit dat iedereen over dezelfde banden beschikt - banden die te veel vermogen zeker niet zullen verteren - hoeft u deze twee heren zeker niet te vroeg af te schrijven.
We stappen over van de MKI naar de MKII BDA en die zijn er voor: Chris Van Woensel, Johnny Vanzeebroek, Arnaud Clause, de Nederlander Doctor, Wim Soenens, Christian Kelders, Julien Elleboudt of Fred Bouvy, naast uiteraard Didier Auriol. Nog wagens uit Keulen zijn er voor Bertrand Baguette, naast zijn papa Marcel, Johnny Delhez (die altijd ergens in de top-10 eindigt), Damien Chaballe, de Duitser Kleinwachter, eerder in Spa met een schitterende BMW M3 en de journalisten Xavier Daffe (Le Moniteur de lAutomobile) en Thierry Wilmotte (Le Soir).
Snijers, Duez, Van de Poele, Gaban, Timmers en Munster met Porsche
De vertegenwoordigers van Porsche blijven echter niet achter. De dikke SCRS van Delahaye werd verkocht en dus kruipt Patrick Snijers achter het stuur van een oudere versie, de wagen waarmee François Duval vorig jaar reed. De Lange mikt op een negende zege in Spa, maar moet daarvoor wel langs één van zijn oude concurrenten, met name Marc Duez, die met een andere Porsche ook zal willen winnen. Duez doet het met de voorzitter van de RACB op rechts, niemand minder dus dan François Cornelis. Eric Van de Poele blijft ook trouw aan de Duitse bouwer van GT-wagens en ziet de 911 terug waarmee hij twee jaar geleden reed.
Pascal Gaban, een andere levende legende en niet te vergeten ook een ex-wereldkampioen, maakt zijn opwachting met de wagen waarmee hij ooit een nationale titel won. Hij mikt zonder meer op het podium, net als twee andere snelle mannen die het met een Porsche zullen doen: Bernard Munster en Marc Timmers.
Andere verbuigingen van de 911 zijn er voor de Brit Redhouse, de spectaculaire Timothy Van Parijs, ex-wereldkampioen paardrijden Félix-Marie Brasseur, ex-kampioen van België Xavier Bouche, de man van Kronos Edouard Mondron, Raymond Horgnies... .
Cherain, Lareppe, Bergsteyn en Mourgues in een Opel
Dit jaar zullen de banden er voor zorgen dat vermogen niet langer op rijkunde primeert en dus mogen nog een aantal andere kunstenaars een plek in de top-10 ambiëren. Zo zijn er de Opel Kadett van Cédric Cherain, José Lareppe en de Nederlander Bergsteyn of de Ascona van Verschueren, Driesen en de Fransman Français Mourgues.
Verder komen er gewoontegetrouw wat circuitmensen afgezakt, zoals Vincent Radermecker (Volvo), Steve Vanbellingen (BMW 2002), Guino Kenis (BMW 2002), Didier Noirhomme (BMW 2002), Raphael Van der Straten (Ford Mustang) en Armand Fumal (Kadett), terwijl de Toyota Corolla van Cédric de Cecco en de Opel Manta van de motoristen Gérald Délépine en Eddy Seels nog wat afwisseling in het veld brengen.
Alles bijeen mogen zon 15-tal deelnemers de top-3 als ambitie aankruisen, terwijl een top-10 samenstellen een onbegonnen zaak is. Maar vergeet niet, de Olympische gedachte dat deelnemen belangrijker is dan winnen geldt meer dan ooit in de prachtige Legend Boucles de Spa.
Lancia Delta S4 als openingswagen
Een Lancia Delta S4 in Spa? Helaas laat het regelment dit niet toe, maar als openingswagen kan het wel... Een ex-fabrieks Lancia Delta S4 (groep B) zal als 0-wagen de wedstrijd openen...
Frederic Miclotte wordt nieuwe co van Kevin Abbring
Na een succesvol seizoen in het Franse gravelkampioenschap en twee mooie S2000 zegens (op rij) in het WRC, scheiden de wegen van Kevin Abbring (23) en navigatrice Lara Vanneste (21) zich. Het was uiteraard een erg moeilijke maar belangrijke keuze voor Abbring. Mijn huidig punt in m'n carrière is momenteel wellicht de belangrijkste! Ondanks dat VW voor mij gekozen heeft, heb ik in verhouding tot vele andere piloten weinig WK ervaring. Er is geen tijd meer om rustig te leren.
Samen met Lara aan z'n zijde was het sinds tijden het jongste WRC duo. Ze hebben dan ook heel veel respect afgedwongen. Waarom dan toch deze keuze? Lara is ondanks haar leeftijd al heel wat gewend. Zo begon ze een aantal jaren geleden haar eerste rally in een Corolla WRC. Dat ze in de auto goed is, dat heeft ze de afgelopen jaren wel bewezen! Zowel bij mij als niemand minder dan o.a. Dominique Bruyneel en Pieter Tsjoen. Het verbaasde mij hoe snel ze zich wist aan te passen aan mijn notasysteem, toen we een dik jaar geleden in Hellendoorn onze eerste rally samen reden. In de auto is het gewoon een topper. Om dan ineens in een fabrieksteam terecht te komen voor een wedstrijd is niet niks. Alles is anders en er komt meer bij kijken. Ondanks dat alles nieuw was, bleef ze in de auto kalm, dit moet je ook maar kunnen. Ik wil haar dan ook absoluut nogmaals bedanken voor de inzet en ik weet zeker dat zij nog vele successen zal boeken in de toekomst. Haar tijd komt nog wel.
Toch is het zo dat ik ook eerlijk moet blijven tegenover mezelf. Dit is nu mijn moment. Meerdere kansen zullen er zich waarschijnlijk niet meer voordoen. Komend jaar moet alles voor mij kloppen, samen met iemand die bij mij de spreekwoordelijke puntjes op de 'i' kan zetten. Dit kan alleen door middel van ervaring, zeker gezien de tijd die we daarvoor krijgen. Daarom is mijn keuze gevallen op Frédéric Miclotte. Het is iemand met de ideale leeftijd en ervaring (33 WKs). Deze ervaring die hij verzamelde door o.a. met Freddy Loix en Dennis Kuipers te rijden, wil hij graag met mij delen! Ik ben enorm gemotiveerd en wil graag deze jonge, snelle piloot verder helpen in het WRC! vertelde Fred Miclotte vanaf het eerste contact.
Ik heb er alle vertrouwen in dat we een goed team zullen vormen. Ik vind het wel ontzettend jammer voor Lara. Graag wil ik ook Freddy Loix en Dennis Kuipers bedanken voor de fantastische jaren en zij hebben me ook geholpen met het uitbouwen van mijn carrière. Dankzij hen heb ik nu een pak bagage en kijk ik uit naar dit nieuw avontuur!
Over een kleine week vertrekken Abbring en Miclotte voor de verkenningen naar het WRC Zweden. Verder zullen zij deel uitmaken van het support team gedurende die rally. Dat is een mooi moment om elkaar nog iets beter te leren kennen! aldus Kevin Abbring. Hun eerste wedstrijd samen wordt de WRC rally in Mexico.
Vanaf donderdag 9 februari tot en met zondag 12 februari zijn het de jaarlijkse opendeurdagen bij autosportshop ALLTEC Seys. Nikolaas en Sylvie Seys-Bossée verwelkomen u graag tijdens deze opendeurdagen met een hapje en een drankje. Bovendien zijn ook de openingsuren aangepast tijdens dit (lange) weekend. Op donderdag- en vrijdagavond is de winkel tot 21 uur open en op zaterdag en zondag is de winkel doorlopend open tot 18uur.
"Zoals jaarlijks stellen we de nieuwe produkten voor tijdens deze opendeurdagen", bevestigde Nikolaas ons. "De merken SABELT, ALPINESTARS en SPARCO brengen heel wat nieuwigheden mee... Dit jaar hebben we een mooie actie op de SABELT produkten, de BTW is gratis! Een korting van 21% op alle SABELT produkten gekocht tijdens de opendeurdagen. Maar ook op helmen en HANS systemen van andere merken bieden we de laagste prijzen aan, en bovendien hebben we ook een heel ruime voorraad op stock."
De nieuwe rally in Alveringem die zou plaatsvinden op 21 & 22 juligaat niet door. Sinds enkele weken terug zijn er enkele (interne) problemen opgedoken en werd er in overleg beslist om de editie van dit jaar niet te laten plaatsvinden. "De voorbereidingen die reeds werden gedaan zijn nog niet helemaal verloren, er is nu meer tijd om dit nog allemaal verder uit te werken. Er wordt tevens nog aan een plan B gewerkt wat de nieuwe organisatie van de Westcoast betreft, en dit staat volledig los van Alveringem." aldus een medewerker op www.autosportfoum.be