Legend Boucles de Spa 2012...een echte topaffiche!
Legend Boucles de Spa 2012...een échte topaffiche!
Never change a winning formula. Voor de zevende maal al kunnen de liefhebbers van mooie historische rallywagens, legendarische namen en een schitterend parcours terecht op de Legend Boucles de Spa. Op 18 februari kleurt de omgeving van Spa weer volledig jaren 60 en 70!
Meer dan 350 inschrijvingen
Er is de economische crisis, zonder meer, maar sommige organisatoren slagen er toch steeds weer in om hoge toppen te scheren. Op de burelen van Pierre Delettre ging men voorzichtigheidshalve van een lager aantal inschrijvingen uit, maar niets is minder waar. Net als vorig jaar is de barrière van de 350 inschrijvingen doorbroken en met exact 353 aanvragen tot deelname blijft de Legend Boucles de Spa amper 12 eenheden verwijderd van het recordjaar 2011. Maar Spa doet wel nog steeds 10% beter dan de Monte-Carlo Historique. Als er niet te veel forfaits volgen, want dat is uiteraard nog steeds tot de start mogelijk, dan kan het recordcijfer van 317 startende wagens (2011) wel eens geëvenaard worden. Bovendien moeten we hierbij rekening houden met de limiet voor het aantal deelnemers in de categorie Classic dat op 150 ligt, uiteraard om te voorkomen dat de wagens elkaar daar in de weg zouden rijden. U mag zich dus op 18 februari voor een 10-uurdurend spektakel opmaken!
Ex-wereldkampioen Didier Auriol als première
De organisatoren van de Boucles mikken altijd op twee paarden die even belangrijk zijn: kwaliteit en kwantiteit. Zo zijn er ook dit jaar weer enkele sterren van over de grens die hun opwachting zullen maken. Maar opgepast, de organisatoren lieten wel verstaan dat de stijgende kosten, niet in het minst voor de veiligheidsvoorzieningen als gevolg van het menselijke drama in de voorbije Condroz en de kleinere sponsorbudgetten als gevolg van de crisis, hun effect hebben op het budget dat jaarlijks kan uitgetrokken worden om buitenlandse sterren aan te trekken. Dat neemt niet weg dat de mensen van Pierre Delettre er in geslaagd zijn om, na verscheidene tevergeefse pogingen de afgelopen jaren, niemand minder dan de wereldkampioen rally 1994 aan te trekken: de Fransman Didier Auriol. De snelle Fransman ging dus op de uitnodiging in en de ex-ziekenwagenbestuurder kruipt voor de gelegenheid achter het stuur van een Ford Escort BDA Groep 4. De winnaar van maar liefst 17 WK rallys was al eerder in ons land, maar dan wel in Ieper in 1988, toen met een Ford Sierra Cosworth. Spa is nieuw voor hem en hij zal het doen met naast hem met Denis Giraudet, die de Boucles in 1994 met François Chatriot won.
Bjorn Waldegard en de Ferrari 308 GTO Gr.4
Één wereldkampioen daar doen ze het in Spa niet voor. Auriol zal voor de 54ste editie van de Boucles immers een Zweedse wereldkampioen op zijn weg vinden. Waldegard start voor de vijfde maal in Spa en won overigens al tweemaal, met daarnaast ook twee tweede plaatsen op zijn actief. Hij wordt dus stilaan een ouwe getrouwe voor de wedstrijd aan de Clémentine. De Zweed won samen met zijn zoon recent overigens de Safari Rally en komt naar Spa... aan het stuur van een schitterende rallylegende: de Ferrari 308 GTO Gr.4. Christophe Jacob verkocht zijn Mazda RX7 Gr.B en kreeg er een Italiaanse V8 voor in de plaats, een droomwagen voorwaar. De wagen is overigens nog nooit tot aan de start in Spa geraakt, maar won in 1981 wel de wedstrijd in Ieper, met de Franse legende Jean-Claude Andruet achter het stuur. Twee jaar later reed Francis Vincent er nog eens mee naar een podium in diezelfde wedstrijd. Stéphane Prévot is de man van dienst naast Waldegard en hoopt met de Italiaanse schone zijn eerste succes in Spa te behalen.
Wie is de mysterieuze rijder?
De Ferrari krijgt op vlak van motorgeluid zeker een harde noot te kraken met de Mazda RX7 Groep B, waar we onze geheime piloot aan boord zullen zien. We hopen echter wel dat de man of vrouw, die uiteraard geheim blijft tot vlak voor de start, nu wat meer sportief succes zal kennen dan zijn voorgangers. Wie wordt de opvolger van François Chatriot en Henning Solberg, in de wagen waarmee Marc Duez vorig jaar derde werd? Ah, dat blijft geheim... U zal alles wel kunnen volgen op een daarvoor speciaal ingerichte site.
Audi Quattro, Nissan 240 RS, Maxi 5 Turbo en een... Mitsubishi Lancer Turbo
De Ferrari zal zonder twijfel heel wat aandacht van pers en publiek genieten. Nu, er zullen naast de 308 uiteraard nog schitterende wagens aan de start verschijnen en sommige daarvan zien we voor het eerst in en om Spa. Zo is er een echte Audi Quattro S1 Gr.4 voor de Duitser Thomas John, een Nissan 240 RS Gr.B voor de Fransman Dellys, een Renault 5 Maxi in de kleuren van Philips, voor een Spaanse amateur en last but not least, de Mitsubishi Lancer Turbo uit 1982 van Guy Colsoul, die er samen met zijn zoon Tom zal rijden. Tom won uiteraard recent de Dakar bij de trucks en voor Guy Colsoul is het een weerzien met een oude vriend, want zijn ex-corijder Alain Lopès is nu de man achter de schermen van de legendarische rally.
Andere originele deelnemers zijn: de Fransman Jullien in een Citroën Visa 1000 Pistes ex-Dorche, Fifi Néri en Georges Biar in een schitterende Fiat 124 Spider ingezet door de leerlingen van Forem, uiteraard Jean-Pierre Van de Wauwer (Lancia Beta Monte-Carlo), Francis Listrez (Skoda 130 Gr.B), Hubert Deferm (BMW 323i Gr.2), René Franchi (Triumph TR7), Bouillon (Fiat X1 Prototype), de Fransman Chiaravita (Talbot Samba Gr.B), François de Spa (MINI) en de man uit de Vlaanders, Van Haverbeke (Mercedes 500). Al deze wagens krijgen uiteraard een goed startnummer en nemen het op tegen een overmacht van Porsche, Ford en Opel.
Duval, Thiry, Stouf, Van Woensel, Demaerschalk and co in een Escort
Een Ford Escort in de Boucles is niet meteen origineel... maar wel efficiënt. Daarom zien we goed 60 exemplaren van deze wagen aan de start verschijnen, met in het achterhoofd bij sommige van de snelste Ford-rijders, zeker het feit dat Stouf vorig jaar de Boucles 2011 met een dergelijke wagen wist te winnen. Drie andere toppers kiezen nu ook voor een Escort MKI, mede ook omwille van de zeer voordelige coëfficiënt die aan deze (iets oudere) wagen is toebedeeld.
Zo is er een zekere François Duval, die voor de vijfde opeenvolgende maal aan de start verschijnt, met een Escort die ondertussen al wat testkilometers heeft afgelegd en heel waarschijnlijk zal Duval er op gebrand zijn om na zijn pech van vorig jaar, nu wel de zege uit de brand te slepen.
Het Franse Solo Concept laat dan weer twee exemplaren met acht kleppen rijden voor respectievelijk Bruno Thiry en onze nationale rallybelofte Kevin Demaerschalk. Maar gezien het feit dat iedereen over dezelfde banden beschikt - banden die te veel vermogen zeker niet zullen verteren - hoeft u deze twee heren zeker niet te vroeg af te schrijven.
We stappen over van de MKI naar de MKII BDA en die zijn er voor: Chris Van Woensel, Johnny Vanzeebroek, Arnaud Clause, de Nederlander Doctor, Wim Soenens, Christian Kelders, Julien Elleboudt of Fred Bouvy, naast uiteraard Didier Auriol. Nog wagens uit Keulen zijn er voor Bertrand Baguette, naast zijn papa Marcel, Johnny Delhez (die altijd ergens in de top-10 eindigt), Damien Chaballe, de Duitser Kleinwachter, eerder in Spa met een schitterende BMW M3 en de journalisten Xavier Daffe (Le Moniteur de lAutomobile) en Thierry Wilmotte (Le Soir).
Snijers, Duez, Van de Poele, Gaban, Timmers en Munster met Porsche
De vertegenwoordigers van Porsche blijven echter niet achter. De dikke SCRS van Delahaye werd verkocht en dus kruipt Patrick Snijers achter het stuur van een oudere versie, de wagen waarmee François Duval vorig jaar reed. De Lange mikt op een negende zege in Spa, maar moet daarvoor wel langs één van zijn oude concurrenten, met name Marc Duez, die met een andere Porsche ook zal willen winnen. Duez doet het met de voorzitter van de RACB op rechts, niemand minder dus dan François Cornelis. Eric Van de Poele blijft ook trouw aan de Duitse bouwer van GT-wagens en ziet de 911 terug waarmee hij twee jaar geleden reed.
Pascal Gaban, een andere levende legende en niet te vergeten ook een ex-wereldkampioen, maakt zijn opwachting met de wagen waarmee hij ooit een nationale titel won. Hij mikt zonder meer op het podium, net als twee andere snelle mannen die het met een Porsche zullen doen: Bernard Munster en Marc Timmers.
Andere verbuigingen van de 911 zijn er voor de Brit Redhouse, de spectaculaire Timothy Van Parijs, ex-wereldkampioen paardrijden Félix-Marie Brasseur, ex-kampioen van België Xavier Bouche, de man van Kronos Edouard Mondron, Raymond Horgnies... .
Cherain, Lareppe, Bergsteyn en Mourgues in een Opel
Dit jaar zullen de banden er voor zorgen dat vermogen niet langer op rijkunde primeert en dus mogen nog een aantal andere kunstenaars een plek in de top-10 ambiëren. Zo zijn er de Opel Kadett van Cédric Cherain, José Lareppe en de Nederlander Bergsteyn of de Ascona van Verschueren, Driesen en de Fransman Français Mourgues.
Verder komen er gewoontegetrouw wat circuitmensen afgezakt, zoals Vincent Radermecker (Volvo), Steve Vanbellingen (BMW 2002), Guino Kenis (BMW 2002), Didier Noirhomme (BMW 2002), Raphael Van der Straten (Ford Mustang) en Armand Fumal (Kadett), terwijl de Toyota Corolla van Cédric de Cecco en de Opel Manta van de motoristen Gérald Délépine en Eddy Seels nog wat afwisseling in het veld brengen.
Alles bijeen mogen zon 15-tal deelnemers de top-3 als ambitie aankruisen, terwijl een top-10 samenstellen een onbegonnen zaak is. Maar vergeet niet, de Olympische gedachte dat deelnemen belangrijker is dan winnen geldt meer dan ooit in de prachtige Legend Boucles de Spa.
Lancia Delta S4 als openingswagen
Een Lancia Delta S4 in Spa? Helaas laat het regelment dit niet toe, maar als openingswagen kan het wel... Een ex-fabrieks Lancia Delta S4 (groep B) zal als 0-wagen de wedstrijd openen...
Frederic Miclotte wordt nieuwe co van Kevin Abbring
Na een succesvol seizoen in het Franse gravelkampioenschap en twee mooie S2000 zegens (op rij) in het WRC, scheiden de wegen van Kevin Abbring (23) en navigatrice Lara Vanneste (21) zich. Het was uiteraard een erg moeilijke maar belangrijke keuze voor Abbring. Mijn huidig punt in m'n carrière is momenteel wellicht de belangrijkste! Ondanks dat VW voor mij gekozen heeft, heb ik in verhouding tot vele andere piloten weinig WK ervaring. Er is geen tijd meer om rustig te leren.
Samen met Lara aan z'n zijde was het sinds tijden het jongste WRC duo. Ze hebben dan ook heel veel respect afgedwongen. Waarom dan toch deze keuze? Lara is ondanks haar leeftijd al heel wat gewend. Zo begon ze een aantal jaren geleden haar eerste rally in een Corolla WRC. Dat ze in de auto goed is, dat heeft ze de afgelopen jaren wel bewezen! Zowel bij mij als niemand minder dan o.a. Dominique Bruyneel en Pieter Tsjoen. Het verbaasde mij hoe snel ze zich wist aan te passen aan mijn notasysteem, toen we een dik jaar geleden in Hellendoorn onze eerste rally samen reden. In de auto is het gewoon een topper. Om dan ineens in een fabrieksteam terecht te komen voor een wedstrijd is niet niks. Alles is anders en er komt meer bij kijken. Ondanks dat alles nieuw was, bleef ze in de auto kalm, dit moet je ook maar kunnen. Ik wil haar dan ook absoluut nogmaals bedanken voor de inzet en ik weet zeker dat zij nog vele successen zal boeken in de toekomst. Haar tijd komt nog wel.
Toch is het zo dat ik ook eerlijk moet blijven tegenover mezelf. Dit is nu mijn moment. Meerdere kansen zullen er zich waarschijnlijk niet meer voordoen. Komend jaar moet alles voor mij kloppen, samen met iemand die bij mij de spreekwoordelijke puntjes op de 'i' kan zetten. Dit kan alleen door middel van ervaring, zeker gezien de tijd die we daarvoor krijgen. Daarom is mijn keuze gevallen op Frédéric Miclotte. Het is iemand met de ideale leeftijd en ervaring (33 WKs). Deze ervaring die hij verzamelde door o.a. met Freddy Loix en Dennis Kuipers te rijden, wil hij graag met mij delen! Ik ben enorm gemotiveerd en wil graag deze jonge, snelle piloot verder helpen in het WRC! vertelde Fred Miclotte vanaf het eerste contact.
Ik heb er alle vertrouwen in dat we een goed team zullen vormen. Ik vind het wel ontzettend jammer voor Lara. Graag wil ik ook Freddy Loix en Dennis Kuipers bedanken voor de fantastische jaren en zij hebben me ook geholpen met het uitbouwen van mijn carrière. Dankzij hen heb ik nu een pak bagage en kijk ik uit naar dit nieuw avontuur!
Over een kleine week vertrekken Abbring en Miclotte voor de verkenningen naar het WRC Zweden. Verder zullen zij deel uitmaken van het support team gedurende die rally. Dat is een mooi moment om elkaar nog iets beter te leren kennen! aldus Kevin Abbring. Hun eerste wedstrijd samen wordt de WRC rally in Mexico.
Vanaf donderdag 9 februari tot en met zondag 12 februari zijn het de jaarlijkse opendeurdagen bij autosportshop ALLTEC Seys. Nikolaas en Sylvie Seys-Bossée verwelkomen u graag tijdens deze opendeurdagen met een hapje en een drankje. Bovendien zijn ook de openingsuren aangepast tijdens dit (lange) weekend. Op donderdag- en vrijdagavond is de winkel tot 21 uur open en op zaterdag en zondag is de winkel doorlopend open tot 18uur.
"Zoals jaarlijks stellen we de nieuwe produkten voor tijdens deze opendeurdagen", bevestigde Nikolaas ons. "De merken SABELT, ALPINESTARS en SPARCO brengen heel wat nieuwigheden mee... Dit jaar hebben we een mooie actie op de SABELT produkten, de BTW is gratis! Een korting van 21% op alle SABELT produkten gekocht tijdens de opendeurdagen. Maar ook op helmen en HANS systemen van andere merken bieden we de laagste prijzen aan, en bovendien hebben we ook een heel ruime voorraad op stock."
De nieuwe rally in Alveringem die zou plaatsvinden op 21 & 22 juligaat niet door. Sinds enkele weken terug zijn er enkele (interne) problemen opgedoken en werd er in overleg beslist om de editie van dit jaar niet te laten plaatsvinden. "De voorbereidingen die reeds werden gedaan zijn nog niet helemaal verloren, er is nu meer tijd om dit nog allemaal verder uit te werken. Er wordt tevens nog aan een plan B gewerkt wat de nieuwe organisatie van de Westcoast betreft, en dit staat volledig los van Alveringem." aldus een medewerker op www.autosportfoum.be