Inhoud blog
  • Van alles!
  • GPS!
  • Project Transport
  • Fiets.
    Zoeken in blog

    moi @ technique

    16-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hai!
    Dit was het dan, tot volgende week!
    Hopelijk vonden jullie mijn berichtjes tot nu toe al een beetje leerzaam, ik vond alles tot nu toe toch wel al leerzaam.
    Tot de volgende!

    16-05-2014 om 20:31 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van alles!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Hai!
    Vandaag zal ik het hebben over transport.

    Wat is Transport?


    Transport is het verplaatsen van mensen,dieren of goederen, over een korte of een lange afstand.
    Dat doen ze met een medium
    Een medium is de plaats waar het voertuig zich door verplaatst.
    Bij een auto is dit het land, bij een boot het water en bij een vliegtuig de lucht.

    De voertuigen zijn aangepast aan hun snelheid.
    Als voorbeeld neem ik een vliegtuig.
    Hij is zo gemaakt op dat de lucht dan over het voertuig vliegt, en zo houdt hij minder druk tegen.
    Andere voertuigen zoals een boot of een fiets moeten zo niet gemaakt worden, ook al kan het wel.

    Het was kort, maar ik vond het leerzaam om te leren hopelijk jullie ook! 



    16-05-2014 om 20:26 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GPS!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hai!
    Nu zal ik jullie wat vertellen over de GPS.

    De letters 'Gps' staat voor Global Posisioning System.

    Hoe werkt een gps?
    Vanuit de ruimte sturen 3 satelieten signalen in 3 cirkels naar je auto om te bepalen waar je precies staat
    Dit doen ze enkele keren om te weten wara je naatoe wilt.
    Nu heeft iedereen al bijna een gps! 
    Het is gemakkelijker en handiger dan een kaart, ook is hij meer precies.
    Vroeger was dit een heel duur spulletje maar als maar meer konden dit betalen, tegenwoordig is het echt wel al een must! Je kunt weten waar je bent, naar waar je naartoe moet, en al heel wat andere extra opties!

    Dit was het dan, tot de volgende!

    16-05-2014 om 20:24 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project Transport
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hai!
    ZO dit was het al weer voor mij laatste artikel voor dit project volgende les beginnen we met project fruitjuice, waar we natuurlijk zelf eentje van gaan maken, ik hou jullie op de hoogte, en tot de volgende!
    Ik zal jullie wel snel nog iets korts vertellen.

    Dit hebben we nodig bij een tandwieloverbrenging:
    - de drijvende riemschijf (de drijver)
    - de gedreven riemschijf (de volger)
    - de riem
    -de motor

    De 2 tandwielen draaien  in de tegengestelde richting.
    Als je 2 tandwielen van hetzelfde aantal tanden laat draaien dan merk je dat: als je 1 tand van de drijver verplaatst, er ook 1 tand van de volger zal meegaan.
    Wanneer de drijver groter is dan de volger, zal de volger meer sneller draaien.
    Als je wilt dat 2 tandwielen niet in tegengestelde richting draaien, steek je er een wiel tussen.

    Dit was het laatste , tot de volgende!

    16-05-2014 om 20:22 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiets.
    Hai!
    Ik meost onlangs een verslag maken voor techniek over gelijk wel transportmiddel, ik heb voor de fiets gekozen. Terwijl ik deze maakte, heb ik zelf heel wat bijgeleerd.



    De verschillende soorten fietsen.


    1.      1771: velociféra

    2.      1817: de houten draisine

    3.      1842: de "twijfelachtige" MacMillan

    4.      1866: Pierre Lallements patent

    5.      1867: de hoge bi

    6.     1868: kettingaandrijving

    7.      1885: John Starleys veiligheidsfiets

    Velociférica

    Als aller eerste kwam de velociféra in het jaar 1771 tevoorschijn. Het zou mede de Sivrac zijn, een adelijk persoon die in de parken van Parijs zou geëxperimenteerd hebben met een loopfiets zonder besturing. Hij noemde dit eerst de céléfière en later de velociférica. Hij werd pas in de 20ste eeuw ontdekt dat deze fiets echt bedaacht werd door een Franse journalist Louis Baudry de Saunier.

     

    De houten Draisine

    Deze fiets zou volgens sommigen de eerste fiets met mechanische aandrijving in 1839  zijn geweest.

    De graanhandelaar James Johnston publiceerde in de jaren negentig van de 19e eeuw een onderzoek waaruit zou blijken dat zijn familielid en plaatsgenoot Kirkpatrick MacMillan de uitvinder van de met pedalen aangedreven fiets was. Macmillan zou zijn fiets in 1842 hebben voltooid. De houten wielen hadden stalen velgen, het achterwiel werd met drijfstangen aangedreven en het voorwiel was bestuurbaar.

    Volgens het verhaal gaf MacMillan na het proces een demonstratie van zijn uitvinding waardoor de rechter dermate onder indruk raakte dat hij de boete uit eigen zak betaalde! Uit brieven van Schotse klanten aan Michaux blijkt tevens dat alle pedaalvoertuigen in 1868 nog tricycles en quadricycles waren. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat deze "fiets" alleen op papier heeft bestaan en nooit werkelijk is gebouwd

     

     

    Pierre Lallements patent 1866

    De draisine was letterlijk een voorloper en er zou een Franse mecanicien aan te pas moeten komen om het voertuig tot fiets te transformeren. In 1862 inspireerde een passerende loopfiets de kinderwagenbouwer Pierre Lallement tot het construeren van zijn eigen exemplaar maar dan met pedalen aan het iets vergrote voorwiel. Hoewel het een ongemakkelijk en inefficiënt geheel vormde, Hij nam voor de vervaardiging contact op met de gebroeders Olivier en deze broers richtten samen met de smid Pierre Michaux een fietsfabriek op.

    Hun tweewielers bleken niet erg solide en de concurrentie vaagde de werkplaats spoedig weg. Met metalen banden en een gietijzeren frame moet het langdurig fietsen op dit stuiterend transport hebben geleid tot een losgeschudde schedel en daarom noemden de Engelstaligen het een boneshaker. Op de nieuwe Parijse wegen van Macadam (een vorm van wegverharding) bleek het echter een succes en het ontketende tot de Frans-Duitse Oorlog van 1870 een ware rage. De volgende innovaties, zoals kogellagers en vaste rubberbanden, maakten het fietsen uiteindelijk tot een minder schokkende ervaring.

    De hoge bi( in 1867)

    De pedalen van dit transportmiddel waren direct aan het wiel bevestigd en daardoor hadden trapas en wiel dezelfde rotatiesnelheid. Om bij deze constructie de snelheid te verhogen moest het voorwiel worden vergroot en dit resulteerde in de hoge bi, zonder enige twijfel de gevaarlijkste fiets.

    In het Engels spreekt men wel van "penny-farthing" (een penny is een grote munt, een farthing is een klein muntje), vanwege het grote orwiel en het kleine achterwiel. Het massamiddelpunt van de wielrijder zat zo hoog dat een nodige stop de fietser over het stuur lanceerde. Andere nadelen waren het moeizame opstijgen, de onmogelijkheid om bij een tussenstop een voet op vaste grond te zetten en de instabiele wegligging.

    Een extra weetje over deze fiets is dat deze gebruit wel om een fitstocht te maken over de hele wereld. Hij werd afgelegd door de avontuurlijke fietser : Thomas Stevens. Hij had bijna 22.000 kilometer fietsend had afgelegd en hij heeft zijn avonturen vastgelegd in het boek met de originele titel: “Rond de Wereld op een fiets”. Hiermee is duidelijk dat de hoge bi, ondanks alle moeilijkheden en problmen met deze fiets, het eerste echt bruikbare rijwiel was.

    Ketting aandrijving

    In 1868 construeerde de Duitser K. Meyer de eerste fiets met kettingaandrijving naar het achterwiel naar tekeningen van de Parijse horlogemaker André Guilmet. Uit de geschiedenis blijkt dit wel der eerste, maar eigenlijk was het niet volledig juist hij werd ook nog aangedreven met een pennenketting.Eigenlijk was de pennenketting ook wel een ketting maar de oudste versie van ene fiets met ketting aandrijving .

    Een  penkettingen isde goedkoopste en eenvoudigste kettingen: de schalmen roteren rond de bus.                  De buskettingen was een ketting waarvan  de schalmen op een bus geperst zaten, maar roteren t.o.v. een pen. Nadeel is dat de pen telkens op dezelfde plaats belast wordt.

     

     

     

     

    John Starleys veiligheidsfiets

    John Kemp Starley introduceerde in 1885 de eerste fiets die eigenlijk niet verschilt van de moderne fiets. De Rover Safety van John Starley had een achterwiel met kettingaandrijving, waardoor de pedaalrotatie niet meer gelijk hoefde te zijn aan het draaiende wiel en het hoge wiel niet meer nodig was.

     Hiermee kreeg de fiets zijn moderne uiterlijk dat in wezen sinds 1885 niet meer is veranderd. Doordat de wielrijder nu veel lager en verder van het stuur zit, is het valrisico minimaal.Het comfort was echter nog steeds niet optimaal doordat de banden nog steeds van massief rubber waren, maar dit veranderde reeds in 1888 met John Dunlops luchtbanden.toen de fiets eindelijk bruikbaar was verliet de eerste auto bijna de fabriek).

    De vouwfiets

    De eerste vouwfietsen werden reeds ver voor de Tweede Wereldoorlog vervaardigd. Legers zijn dan nog belangrijke afnemers. De productie van vouwfietsen na de Tweede Wereldoorlog is eerst door algemene fietsfabrikanten, later ook door gespecialiseerde bedrijven. Mensen wilden een deel van hun woon-werkverkeer afleggen per fiets en deze gemakkelijk mee kunnen nemen in de auto of trein.

    de latere modellen kwamen tot eigenstandige ontwerpen met een betere balans tussen trapoverdracht en wiel, een veranderd wielformaat en een eigen vouwmechaniek die meer was dan een in tweeën kunnen opklappen.

     Moulton kwam in 1962 als eerste op de markt met een fiets met een uniseks instapframe, kleine wielen met hogedrukbanden, een lange wielbasis, en voor- en achtervering. Moultons ontwerp kreeg rond 1964 een deelbaar frame en zou grote navolging gaan krijgen.

    Met Bickerton kwam begin jaren 70 een vouwfiets op de markt die lichtgewicht was en ingeklapt kon worden tot een compact formaat. In 1976 leidde dit tot de Brompton.

    De fiets in de 21ste eeuw.

    het hoogwaardige wegennet is het fietsen geëvolueerd tot de meest economische manier van voortbewegen en met aanzienlijk meer gemak dan in de 19e eeuw. In 1817 rolde Karl Drais 13 kilometer in een uur terwijl Ondřej Sosenka in 2005 bijna 50 kilometer in een uur aflegde. Met een ligfiets gaat het nog sneller doordat dit rijwiel door de lagere luchtweerstand efficiënter is dan de standaardfiets. In 2006 reed Fred Markham met zijn ligfiets in een uur 86 kilometer. In het dagelijks gebruik is een ligfiets echter nogal onhandig door de verminderde wend- en zichtbaarheid.

    Een extra weetje over de fiets is dat er jaarlijks ongeveer 100 miljoen fietsen worden geproduceerd.

    Ontwikkeling van de fiets in bredere zin.

    Ook nu nog altijd is de fiets aan het evolueren en naar mijn mening zal hij ook blijven evolueren. Er worden als maar meer verschillende technieken uitgevonden, en er zal als maar meer technologie in de fiets terecht komen.









    16-05-2014 om 20:04 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Safety first!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16-05-2014 om 19:42 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Safety first!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hai!
    Na een lange tijd ben ik eindelijk terug! Met een nieuw project! Project transport!
    Vandaag zal ik eht hebben over veiligheid op de fiets, vliegtuig en tijdens het skeeleren.

    Veiligheid op een fiets:
    Je kunt best een helm dragen zo is je hoofd altijd beschermd en is de schade minder erg. Ook als je 's avonds gaat fietsen maak je best dat je opvalt, daarom doe je best ook wel een fluohesje aan. En als aller belangrijkste luister geen muziek, speel geen spelletjes op je gsm, ipod enz. je meot je kunnen concentreren op het verkeer rond je.

    Veiligheid op het vliegtuig:
    Je doet je gordel om bij het opstappen ondertussen zal er iemand je vertellen wat je meot doen bij een noodsituatie, zo weet je altijd wat je moet doen als er iets mis loopt. Boven je staan enkele icoontjes wanneer je je gordel om moet, aan moet en zeker dat je niet mag roken!

    Veiligheid tijdens het skeeleren:
    Je draagt best altijd knie- en polsbeschermers. Ook ellenboogbeschermers kunnen goed van pas komen! Een helm kan ook altijd wat extra bescherming geven. Een fluohesje in het donker om je zichtbaar te maken voor autobestuurders en anders brengen je ook al minder in gevaar!

    16-05-2014 om 19:39 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volt
    Hallo!

    Mijn laatste onderwerp van project enrgie is over "VOLT".

    Bij het vertrek van uit de centrale bedraagt de spanning 380 000V.
    Bij het transformatorstation bedraagt de spanning 10 000-50 000V.
    En bij jouw thuis tussen 220V en 230V

    De eenheid van spanning is Volt.
    Je kunt de spanning meten met een multimeter of een voltmeter.

    De naam 'Volt' is afkomstigvan de naam Alessandro Volta.

    Dit was het dan al weer. Het laatste bericht over project energie. Ons volgend onderwerp is project fruitjuice, waar ik natuurlijk ook enkele berichten over zal plaatsen op mijn blog. 
    Danku voor het lezen en tot de volgende!Very HappyCoolRazz




    24-02-2014 om 21:45 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De werking van een windturbine.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hai!

    Ik wil jullie iets bijleren over de werking van een windturbine, of het milieuvriendelijk is indien waarom wel of waarom niet en of  er windturbines zijn in België en waar die gelegen zijn.

    1. De wind doet de propellers* draaien. 
    2. Door de draaibeweging van de propellers komt ook de turbine in beweging.
    3. Doordat de turbine draait wordt in de generator elektriciteit opgewekt.
    4. De elektriciteit die opgewekt wordt in de generator gaat weg uit de centrale via de hoogspanningskabels.
    (*Propeller is een ander woord voor een wieken.)

    Dit is een milieu vriendelijk manier om energie te produceren. Omdat er geen uitstoot is bij het produceren. Ook is het geen milieuvriendelijke manier omdat er geluidsoverlast kan zijn en landschapsverontreiniging.

    Er zijn windturbines te vinden in Antwerpen, Lombardsijde, aan de haven van Zeebrugge, langs autosnelwegen,...

    Danku en tot de volgende! 

    24-02-2014 om 21:37 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verschil
    Hai!

    Vandaag zal ik jullie wat meer vertellen over de 2 verschillende soorten verbruikers die we hebben geleerd.

    Als eerste => Verbruikers in SERIE: De elektriciteit stroomt achtereenvolgens naar alle verbruikers. Schakel je één verbruiker uit,  dan is de stroomkring onderbroken. De spanning wordt verdeeld over alle verbruikers. Daardoor zullen ze minder krachtig werken.

    Als tweede=> Verbruikers in PARALLEL: De elekticiteit stroomt tergelijkertijd door alle verbruikers. Schakel je één verbruiker uit, dan blijven de andere werken. Elke verbruiker ontvangt dezelfde spanning als die van de stroombron. De verbruikers werken allemaal even krachtig.

    Dankuwel en tot de volgende!




    24-02-2014 om 21:15 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De elektrische kring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Hai!
    Vandaag zal ik het hebben over de elektrische kring en de benamingen van de materialen.
    Wel elektriciteit is een stroom van kleine deeltjes die men elektronen noemen. 
    We hebben natuurlijk materialen nodig die de elektriciteit vervoeren, die noemen we de geleiders.
    De geleiders zorgen ervoor dat de elektriciteit doorkan stromen, ook hebben we een materiaal die de elektriciteit niet door laat, dit zijn de isolators.
    Alle apparaten die men gebruikt noemen we ook wel de omzetters of de verbruikers.
    We kunnen elektriciteit omzetten in enkele vormen, zoals, beweging,licht,warmte en koude.
    Om een elektrisch toestal  te laten werken, heeft we natuurlijk een elektrische kring.
    Een elektrische kring heeft een aantal basismaterialen nodig om de kring te vormen zoals, een schakelaar,geleiders,verbruiken en een stroombron.

    Zo dat was het weer voor vandaag! Hopelijk vonden jullie het leerzaam en leuk! Dankuwel voor jullie aandacht en tot het volgende berichtje!

    26-01-2014 om 00:26 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les geven over steenkool!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    IK heb deze maand, enkele minuten les moeten geven in de les techniek. Over steenkool, ik wou graag de tkest met de powerpoint plaatsen maar ik kon de powerpoint helaas niet plaatsen, dus hier is de tekst. Door de informatie die ik heb moeten opzoeken en de powerpoint heb moeten maken, ben ik heel wat dingen te weten gekomen over steenkool die ik daarvoor niet wist. Het is ebst wel veel, maar een soort van samenvatting van alles over steenkool.
    :

    Wat is steenkool?

    Steenkool is een bepaalde soort van fossiele brandstof dat in het algemeen ontstaan is door het afzetten van plantenresten?

    Hoe ontstaat steenkool?

    Waar er nu steenkool is stonden er vroeger platen. Het begint allemaal bij een  aardbeving. Die zorgt er namelijk voor dat de planten verdwijnen. En vanaf daar begon het hele proces. Onder de planten ligt een super dikke laag zand. Maar na verloop van tijd kwam er langzaam aan een laag klei er boven op daarna  weer een  laag zand en dan weer een laag klei er weer boven op. Door de druk van al dat zand en klei die boven op de planten lagen, werden de planten na een lange tijd verrot. Door de druk van de 2 lagen klei en 1 laag zand. Door die druk werden ze samen geperst en ontstond er een laag bruinkool. Maar door een grotere toeneming van druk en temperatuur was de laag veen overgegaan naar bruinkool en van bruinkool uiteindelijk naar steenkool.

    Waar vinden we steenkool in België?

    De steenkool in België vinden we onder een diepte van 700 a 800 meter diep. De plaatsen waar we de steenkool vinden nemen we de steenkool bekkens. In België hebben we  steenkoolbekkens, het zuidelijk bekken en de Kempens bekken.

    Geschiedenis en veel meer over de steenkoolmijnen.

    DE VROEGERE STEENKOOLMIJNWERKERS.

    De boeren gingen vaak opzoek naar een nieuw beroep. Aan het einde van de 18de eeuw en aan het begin van de 19de eeuw werkten een deel van de boeren in de mijnen. Het waren niet enkel de mannen die in de mijnen gingen werken, maar ook de vrouwen en de kinderen. De kinderen werden gebruikt als sleepers. Ze waren klein en mager, ideaal om in een super smalle kleine gang te komen aar de volwassenen niet aankonden.  Napoleon verbood het werken voor kinderen die jonger waren dan 10 jaar, dat had hij beslist in 1813.

    HOE WERKTEN ZE?

    In de mijnen werd er ondergronds gewerkt in ploegdiensten. Dat wil zeggen dat er een groep met een hoeveelheid personen van een bepaald tot een bepaald tijdstip werkt er waren 3 verschillende soorten groepen. De morgendienst van 6uur tot 14uur een middagdienst van 14uur tot 22uur en de nachtdienst van 22uur tot 6 uur. De morgendienst werd ook wel de ronde dienst genoemd, de middagdienst de driehoekige dienst en de nachtdienst werd de vierkante dienst genoemd. Bij de aankomst van de mijn, naam iedere mijnerker zijn penning. Op het penning bord kon je zien wie er allemaal aan het werk was. Wanneer er 1 penning ontbrak, wist men dat er nog  iemand ondergronds was.

     

    DE BESCHERMING.

    De werkomgeving onder de grond was niet de ideale plaats om op te werken. Ze moesten zich aanpassen aan hun kledij Ze droegen stevige schoenen met stalen neuzen voor de bescherming van hun voeten. Die deden ze aan om stevig te staan en niet uit te glijden. Ook droeg iedere mijn werker een helm. De eerste bescherming voor hun hoofd was een leren per. Daarna een plastic helm die ook wel de harde helm genoemd werd, later daarna ontstond er een helm uit kunststof.

    DE PAUZE.

    Er waren natuurlijk geen kantines onder de grond. Ze aten boterhammen, want die waren het gemakkelijkst om mee te nemen. Ze aten op de plaats waar ze werkten. De lunchpauze noemden men  “boeteren”. Ze aten hun lunch op met vieze handen, ze konden hun handen niet wassen dus bleven ze vies. Hun drinken zat ze in een metalen drinkfles die de drank koud hield en een grote verfrissing was voor de werkers in de warme gangen.

    DONKER ONDER DE GROND.

    Werken onder de grond betekent dus werken in het donker. Ze hadden ligt nodig om te kunnen ziet waar en wat ze deden en ook om ervoor de zorgden dat ze niemand anders verwondden. De eerste lamp die ze hadden was een olielamp die was zeer gevaarlijk want die had een open vlam, waar dus een brand zou kunnen uit ontstaan. Daarna hadden ze een benzine lamp die gaf wel minder licht maar was veel veiliger. En daarna hadden ze ook de elektrische lamp die ze rond 1949 gebruikten. De lamp werd op de helm vastgemaakt en met een kabel met een batterij verbonden. Het was niet allen veiliger maar ook handiger. De mijnwerkers hadden nu beide hun handen vrij en konden beter focussen op hun werk.

    GEVAAR VOOR MIJNGAS!

    Mijngas is een soort gaat dat kleurloos, geurloos en  smaakloos was. Dus als mens kon men nooit ruiken, zien of smaken als er mijngas aanwezig was.  Heel gevaarlijk dus. Elke mijnwerker had een benzinelamp en als het vlammetje lichtblauw werd wisten de werkers dar er mijngas aanwezig was. Een ander soort idee om te zien als er mijngas aanwezig was? De werknemers namen een vogel in een kooitje mee die op een stokje zat. Vogels ademen veel sneller dan de mens dus ze krijgen het gas veel sneller in hun lichaam. Dus als het vogeltje van het stokje viel wisten ze dat er mijngas aanwezig was. Ook de muizen waren goeie vrienden van de mijnwerkers. Als ze doodgingen was er iets verkeerd, ze wisten dat er instortgevaar was, dus dat was ook een signaal die de mijnwerkers hielpen om iets veiliger te zijn onder de grond. De muizen aten ook wel eens de boterhammen op van de mijnwerkers dus dat was dan ook al weer een nadeel aan de ondergrondse dieren.

    25-01-2014 om 00:00 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    12-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einde project zeep :(
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hai!

    Ik kom even melden dat dit mijn laatste bericht is over project zeep. Maar geen zorgen
    we zijn alweer bezig met een nieuw project namelijk project energie.
    We hebben alleen nog maar de bundel moeten in vullen. Maar binnenkort moeten
     we over een bepaald onderwerp dat te maken heeft met energie een
     groepswerk maken en dan presenteren voor de klas. Die zal ik dan ook wel
    op de blog plaatsen. Dit keer heb ik het over geen enkel onderwerp maar gewoon ter
    info.

    Dankuwel en tot het volgende project!

    ~Iman


    12-11-2013 om 09:33 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Tags:blog einde techniek zeep nieuw energie
    06-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De verschillende beroepen in een zeepfabriek, misschien iets voor jou?!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hai!

    Alweer een nieuw bericht over het project: zeep. Vandaag zal ik jullie vertellen welke soorten beroepen er er komen kijken in een zeepfabriek en wat die dan ook inhouden, misschien is het ook wel een siets voor jou!

    Er zijn 4 soorten beroepen die komen kijken in de zeepfabriek.
    We beginnen bij de laborant:
    De laborant in de persoon die de niewe zeep ontwerpt en test, hij/zij is
    de persoon waar het allemaal bij start.

    De arbeiders! Die zijn ook van groot belang zoals alle andere beroepen in de 
    fabriek. Ze helpen ook bij het maken van de zeep, de zeepfabriek levert niet
    maar in 1 winkele maar ook in vele andere winkels met eigenmerken. Dus ze 
    hebben veel zeep nodig om zeker te zijn dat geen enkele winkele er te kort
    heeft.

    De inpakster. Ze zorgen ervoor dat de zeep verpakt zit en dozen en maken
    dat de dozen dicht zijn door ze door een "machine" te schuiven die een band
    met plakbband vast houdt.

    En als laatste de magazijniers. Die zorgen ervoor dat dat de zeep gestockeerd
    wordt op de juiste manier en volgorde in het magazijn, zodat als de vrachtwagen-
    chauffeurs komen, die kunnen dan direct alles meenemen en ze liggen al per soort
    zodat hij/zij geen problemen heeft bij het leveren bij de verschillende winkels.

    Elk beroep in de zeepfabriek is van belang zonder een bepaalde groep zou de productie
    van zeep nie zo goed of helemaal niet kunnen produceren.

    Zo dat was het alweer over de bedrijven van in de zeepfabriek. Hou jullie klaar voor mijn 
    volgend artikel en tot de volgende keer!

    ~Iman

    06-11-2013 om 20:46 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.project zeep, over de aggregatietoestanden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hai!

    Vandaag zal ik jullie vertellen over de verschillende aggregatie toestanden.

    Water kan namelijk 3 vormen aannemen, zoals je denkik al weet! Wink
    De 3 verschillende vormen zijn vast,vloeibaar en gas. Als voorbeeld van die 3 vormen geef ik enkele voorbeelden die voorkomen bij de aggregatietoestanden. 
    Bij gas: lachgas,zuurstofgas en helium. 
    Bij vast: steen, metaal, textiel. 
    Als laatste bij vloeibaar: benzine en fruitsap.

    Zo dat was het dan al weer, het was niet veel maar ik kan niet meer vertellen dan wat ik zelf weet over de verschillende aggregatie toestanden. Ik zal nog enkele berichten posten over ons zeepproject. Ons volgend project is al opkomst dus hou je maar al klaar voor de volgende berichten op mijn blog. 

    Dankuwel en tot de volgende keer, hopelijk vonden jullie het even leerrijk als mij en beoordeel mijn artiekels net hieronder de tekst kun je een score geven van 0-5, laat me weten wat je ervan vindt, tot de volgende!

    ~Iman Very Happy

    06-11-2013 om 20:23 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een dagje naar de zeepfabriek!
    Hai!

    Vandaag zal ik jullie in het kort vertellen wat ik en mijn groepen samen met Meneer Vandevyver hebben gezien in de zeepfabriek'McBride' in Ieper.

    We werden in het begin in groepjes  geplaatst. Achter dat kreeg ieder groepje een soort van gids, die ons naar allerlei plaatsen zou brengen en uiteg geven over wat ze in een bepaald gebouw maken of uitvoeren en onze vragen zouden beantwoorden.

    In heet begin stonder er een soort van 2 grote tonnen. Daarin werden de vloeistoffen opgeslagen die brandbaar zijn. Voor de veiligheid staan deze in een put, omdat moest er een lek zijn zou al die vloeistof in de put blijven en niet allekanten opgaan zodat het over heel het park terecht komt. Ook stonden er 2 grote palen met een soort van vlamdetector, moest er een vlam van vuur ontstaan zou de brandweer van Ieper direct worden gewaarschuwt, om de brand te kunnen stoppen.

    Daarna werden we naar het magazijn gebracht. Er stonder van kisten tot zakjes, helemaal gevuld met ingrediënten om de zeep te maken. Ze worden allemaal getest om te kijken als ze voldoen aan die eisen van de fabriek en aan hun bestelling.

    Toen verder was er een kamer met een reusachtige schuifdeur, daar werdenr er ook vloeistoffen in gehouden. Die kamer was heel warm, maar liefst 55°C. Iedereen woou namelijk weten hou warm dat eigenlijk was dus we mochten er eventjes binnen gaan staan, ik en enkele anderen vonden het niet echt heel warm, maar dat kwam waarschijnlijk omdat we er nogniet lang genoeg in stonden, toen deed ze de deur snel weer dicht en liepen we het magazijn uit.

    Buiten het maga zijn stond er een douche. Die douche zijn bedoeling was om je te spoelen moest je een bepaalde vloeistof over je heen hebt gekregen. Want moest je het niet afspoelen zou het  product brandwonden achter laten op je huid. Ook stonder er oogdouches, het is misschien raar om te zeggen maar dat is zo! Douches om je ogen uit te spoelen omdat ook meost je een bepaalde stof in je ogen hebben gekregen zou je het met veel water moeten spoelen om zo weinig mogelijk schade te hebben aan je ogen.

    Toen kwamen we in de zaar waar er putten in de grond zaten van ongeveer 5 meter diep waar alle vloeistoffen gemend werden er stondern zo'n 20tal putten, in allemaal verschillende kleuren. Er werder ook kleine staaltjes van genomen en die werden naar het labo gebracht waar ze keken of de zeep juist gemaakt was.

    Het labo stond vol met kleine staaltjes, in allerlei kleuren van bepaalde maanden, tijden enzovoort. Er stonder er zeker meer dan 300 staaltjes, allemaal getest geweest. De mensen in eht labo hadden eht erg druk ze gingen van de ene kant van het labo naar het andere.

    Daarna werden we naar de zaal gebracht waar et super veel geluid was. Er werder uit kleine plastieke flesjes lucht in geblazen zodat de flessen groter werden. Ook werden daar de flessen gevuld en de kop van de fles erop gezet. De flessen konder allelei kleuren ebben van zwart tot wit. Op die plaats bleven we wel even hangen iedereen vond eht wel leuk om te zien hoe de flessen werden opgeblazen en omgevormd werden.

    Ook kwamen we naar de bijeenkomst van de dozen van alle verschillende dozen, die soort bij soort geplaatst werden. Ze werden daarna met plastiek omwikkeld zodat ze niet van elkaar zouden vallen en lieten de dan met de rollende band naar de andere kant van eht gebouw brengen.

    Achter de rondleiding, werden we terug naar het begin gebracht en kreeg iedereen een zakje met verschillende soorten zeep in gel/shampoo enzovoort. 

    Ik hoop dat jullie zich een beetje hebben ingebeeld van hoe mijn dag er uitzag vandaag. Ik heb me in iedere geval goed kunnen amuseren. Hou jullie klaar voor mijn volgend bericht en tot de volgende keer!

    ~Iman


     






    22-10-2013 om 20:48 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onze eigen zeep in de klas!
    Hai!

    Op de vorige Techniek les hebben we onze eigen zeep mogen maken! We hadden echt veel plezier tijdens het maken van de zeep. Ik heb het recept overgeschreven als je het nog eens zelf wilt maken. 
    Dus wat heb je nodig om je eigen zeep te maken:

    30ml water
    30ml tenside
    1/2 eetlepel zout
    5druppelsparabeen
    kleurstof naar keuze: onze kleuren waren groen/blauw/rood/geel.
    geurstof naar keuze: onze geuren waren allerlei soorten bloemen zoals lindebloesem,jasmijn,... mijn favoriet is vanille.

    Ik zou het niet aanraden om verschillende kleuren te mengen, want er kunnen rare dingen mee gebeuren, en de kleur die je uitkomt is meestal niet de kleur die je wilt. Hou jullie klaar voor het volgend artikel want deze dinsdag gaan we met heel het 2de jaar naar de zeepfabriek in Ieper! Als het mogelijk is , zal ik foto's nemen en later posten.

    Tot de volgende keer!

    ~Iman

    20-10-2013 om 20:02 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is "PR"?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hai!

    Vandaag zal ik het hebben over waar PR de afkorting van is en wat dat eigenlijk betekent.

    PR is eigenlijk de afkorting van Public Relations. 
    Public relations is eigenlijk een manier om zichzelf, iemand anders, een product een firma, of wie dan ook in een goed daglicht te zetten ten opzichte van anderen. 
    Dus iets of iemand er beter laten uitzien dan anderen, alle positieve dingen aan die persoon of het product op te noemen en ook te laten zien. 

    Misschien zijn er ook negatieve dingen aan, maar die laten ze liever niet zien, ze willen eigenlijk gewoon dat die persoon of het product gewoon de beste lijkt en dat misschien ook is, dus laten ze de negatieve dingen achter wege.

    Zo dit berichtje was een beetje korter dan de anderen maar geen zorgen ik blijf meer en meer berichten plaatsen, ons volgend project gaat namelijk over zeep en we zullen ook zelf zeep maken en de zeepfabriek in Ieper gaan bezoeken. Daar zal ik dan ook weer heel veel leren en onthouden om dan een bericht op mijn blog te plaatsen.
    Hopelijk genieten jullie van mijn berichten. Op naar het volgend bericht!

    ~Iman

    04-10-2013 om 21:46 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Virussen!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hai!

    Vandaag zal ik het hebben over computervirussen.

    De allereerste vraag die we kunnen stellen is: Wat is een computervirus?
    Het is een schadelijk programma die je Pc trager of helemaal niet kan later werken.
    Er zijn verschillende soorten computervirussen.

    Enkele voorbeelden zijn: een worm en een Rogue.
    Een worm is een virus die zich kan verpreiden zonder de tussenkomst van de gevruiker van de computer.
    En een Rogue, is een virus die meldt dat je Pc een virus heeft, maar eigenlijk is het niet zo. Een Rogue zal doen alsof he teen bebeiligingssysteem is die je Pc virusvrij zal maken, maar het eigenlijk helemaal niet doet.

    Je kunt je Pc beschermen tegen de virussen met een Antivirus. Enkele van de bekende beschermens zijn:AVG, AVAST,Norton en enkele anderen. Je kunt de Antivirusprogramma's best instaleren vanaf dat het mogelijk is, hoe sneller hoe beter,hoe veiliger.

    Zo dat was al weer een onderwerp.
    Hopelijk genieten jullie een beetje van mijn blog zet zoals ik dat doe!

    ~Iman

    04-10-2013 om 21:37 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wikipedia, kennen jullie dat al?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hai!

    Mijn nieuw onderwerp voor vandaag is Wikipedia.

    Wikipedia is eigenlijk een online encyclopedie die door meerdere mensen(auteurs) wordt geschreven. De naam is eigenlijk een mix van encyclopedia en wiki.

    Je kan er echt alles vinden; van dieren tot auto's, van personen tot de nieuwste snufjes...van A tot Z in allemaal verschillende talen. 

    De onlineencyclopedie werd opgericht in 2001 door de Amerikaanse ondernemer Jimmy Wales, samen met zijn medewerker Larry Sanger. In 2003 droeg Jimmy zijn rechten op de naam" Wikipedia". De website foundation. Dat is een stichting die hij oprichtte om het behoud en de verdere ontwikkeling van Wikipedia zo langdurig mogelijk te maken. Die bracht ongeveer 500.000 euro op. De site wordt tot op va,daag nog altijd beheerd en geschreven door vrijwilligers.

    Hopelijk vonden jullie dit onderwerp ook boeiend!

    ~Iman

    04-10-2013 om 21:32 geschreven door iman douifi  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 12/05-18/05 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs