Transport is het verplaatsen van mensen,dieren of goederen, over een korte of een lange afstand. Dat doen ze met een medium Een medium is de plaats waar het voertuig zich door verplaatst. Bij een auto is dit het land, bij een boot het water en bij een vliegtuig de lucht.
De voertuigen zijn aangepast aan hun snelheid. Als voorbeeld neem ik een vliegtuig. Hij is zo gemaakt op dat de lucht dan over het voertuig vliegt, en zo houdt hij minder druk tegen. Andere voertuigen zoals een boot of een fiets moeten zo niet gemaakt worden, ook al kan het wel.
Het was kort, maar ik vond het leerzaam om te leren hopelijk jullie ook!
De letters 'Gps' staat voor Global Posisioning System.
Hoe werkt een gps? Vanuit de ruimte sturen 3 satelieten signalen in 3 cirkels naar je auto om te bepalen waar je precies staat Dit doen ze enkele keren om te weten wara je naatoe wilt. Nu heeft iedereen al bijna een gps!
Het is gemakkelijker en handiger dan een kaart, ook is hij meer precies.
Vroeger was dit een heel duur spulletje maar als maar meer konden dit betalen, tegenwoordig is het echt wel al een must! Je kunt weten waar je bent, naar waar je naartoe moet, en al heel wat andere extra opties!
ZO dit was het al weer voor mij laatste artikel voor dit project volgende les beginnen we met project fruitjuice, waar we natuurlijk zelf eentje van gaan maken, ik hou jullie op de hoogte, en tot de volgende!
Ik zal jullie wel snel nog iets korts vertellen.
Dit hebben we nodig bij een tandwieloverbrenging: - de drijvende riemschijf (de drijver) - de gedreven riemschijf (de volger) - de riem
-de motor
De 2 tandwielen draaien in de tegengestelde richting. Als je 2 tandwielen van hetzelfde aantal tanden laat draaien dan merk je dat: als je 1 tand van de drijver verplaatst, er ook 1 tand van de volger zal meegaan. Wanneer de drijver groter is dan de volger, zal de volger meer sneller draaien. Als je wilt dat 2 tandwielen niet in tegengestelde richting draaien, steek je er een wiel tussen.
Ik meost onlangs een verslag maken voor techniek over gelijk wel transportmiddel, ik heb voor de fiets gekozen. Terwijl ik deze maakte, heb ik zelf heel wat bijgeleerd.
Als aller eerste kwam de velociféra in het
jaar 1771 tevoorschijn. Het zou mede de Sivrac zijn, een adelijk persoon die in
de parken van Parijs zou geëxperimenteerd hebben met een loopfiets zonder
besturing. Hij noemde dit eerst de céléfière en later de velociférica. Hij werd
pas in de 20ste eeuw ontdekt dat deze fiets echt bedaacht werd door
een Franse journalist Louis Baudry de Saunier.
De houten Draisine
Deze fiets zou volgens
sommigen de eerste fiets met mechanische aandrijving in 1839 zijn geweest.
De graanhandelaar James
Johnston publiceerde in de jaren negentig van de 19e eeuw een onderzoek waaruit
zou blijken dat zijn familielid en plaatsgenoot Kirkpatrick MacMillan de
uitvinder van de met pedalen aangedreven fiets was. Macmillan zou zijn fiets in
1842 hebben voltooid. De houten wielen hadden stalen velgen, het achterwiel
werd met drijfstangen aangedreven en het voorwiel was bestuurbaar.
Volgens het
verhaal gaf MacMillan na het proces een demonstratie van zijn uitvinding
waardoor de rechter dermate onder indruk raakte dat hij de boete uit eigen zak
betaalde! Uit brieven van Schotse klanten aan Michaux blijkt tevens dat alle
pedaalvoertuigen in 1868 nog tricycles en quadricycles waren. Het is dan ook
zeer waarschijnlijk dat deze "fiets" alleen op papier heeft bestaan
en nooit werkelijk is gebouwd
Pierre Lallements patent 1866
De draisine was letterlijk een voorloper en
er zou een Franse mecanicien aan te pas moeten komen om het voertuig tot fiets
te transformeren. In 1862 inspireerde een passerende loopfiets de kinderwagenbouwerPierre
Lallement tot het construeren van zijn eigen exemplaar
maar dan met pedalen aan het iets vergrote voorwiel. Hoewel het een
ongemakkelijk en inefficiënt geheel vormde, Hij nam voor de vervaardiging
contact op met de gebroeders Olivier en deze broers richtten samen met de smid Pierre
Michaux een fietsfabriek op.
Hun tweewielers bleken niet erg solide en de
concurrentie vaagde de werkplaats spoedig weg. Met metalen
banden en een gietijzeren frame moet
het langdurig fietsen op dit stuiterend transport hebben geleid tot een
losgeschudde schedel en daarom noemden de Engelstaligen het een boneshaker. Op
de nieuwe Parijse wegen van Macadam (een
vorm van wegverharding) bleek het echter een succes en het ontketende tot de Frans-Duitse Oorlog van
1870 een ware rage. De volgende innovaties, zoals kogellagers en
vaste rubberbanden,
maakten het fietsen uiteindelijk tot een minder schokkende ervaring.
De hoge bi( in 1867)
De pedalen van dit transportmiddel waren
direct aan het wiel bevestigd en daardoor hadden trapas en wiel dezelfde rotatiesnelheid. Om bij deze constructie de
snelheid te verhogen moest het voorwiel worden vergroot en dit resulteerde in
de hoge bi, zonder enige
twijfel de gevaarlijkste fiets.
In het Engels spreekt men wel van
"penny-farthing" (een penny is een grote munt, een farthing is een
klein muntje), vanwege het grote orwiel en het kleine achterwiel. Het massamiddelpunt van de wielrijder
zat zo hoog dat een nodige stop de fietser over het stuur lanceerde. Andere
nadelen waren het moeizame opstijgen, de onmogelijkheid om bij een tussenstop
een voet op vaste grond te zetten en de instabiele wegligging.
Een extra weetje over deze fiets is dat deze
gebruit wel om een fitstocht te maken over de hele wereld. Hij werd afgelegd
door de avontuurlijke fietser : Thomas Stevens. Hij had bijna 22.000 kilometer
fietsend had afgelegd en hij heeft zijn avonturen vastgelegd in het boek met de
originele titel: Rond de Wereld op een fiets. Hiermee is duidelijk dat de hoge bi, ondanks alle moeilijkheden en problmen met
deze fiets, het eerste echt bruikbare rijwiel was.
Ketting aandrijving
In 1868 construeerde de Duitser K. Meyer de eerste fiets
met kettingaandrijving
naar het achterwiel naar tekeningen van de Parijse horlogemaker André Guilmet.
Uit de geschiedenis blijkt dit wel der eerste, maar eigenlijk was het niet
volledig juist hij werd ook nog aangedreven met een pennenketting.Eigenlijk was
de pennenketting ook wel een ketting maar de oudste versie van ene fiets met
ketting aandrijving .
Een penkettingen isde goedkoopste en
eenvoudigste kettingen: de schalmen roteren rond de bus. De buskettingen was een ketting waarvan de schalmen op een bus geperst zaten, maar
roteren t.o.v. een pen. Nadeel is dat de pen telkens op dezelfde plaats belast
wordt.
John Starleys
veiligheidsfiets
John Kemp Starley
introduceerde in 1885 de
eerste fiets die eigenlijk niet verschilt van de moderne fiets. De Rover Safety van
John Starley had een achterwiel met kettingaandrijving,
waardoor de pedaalrotatie niet
meer gelijk hoefde te zijn aan het draaiende wiel en het hoge wiel niet meer
nodig was.
Hiermee kreeg de fiets zijn moderne uiterlijk
dat in wezen sinds 1885 niet meer is veranderd. Doordat de
wielrijder nu veel lager en verder van het stuur zit, is het valrisico
minimaal.Het comfort was echter nog steeds niet optimaal doordat de banden nog
steeds van massief rubber waren, maar dit veranderde reeds in 1888 met John
Dunlops luchtbanden.toen de fiets eindelijk
bruikbaar was verliet de eerste auto
bijna de fabriek).
De vouwfiets
De eerste vouwfietsen
werden reeds ver voor de Tweede Wereldoorlog vervaardigd. Legers zijn dan nog
belangrijke afnemers. De productie van vouwfietsen na de Tweede Wereldoorlog is
eerst door algemene fietsfabrikanten, later ook door gespecialiseerde
bedrijven. Mensen wilden een deel van hun woon-werkverkeer afleggen per fiets
en deze gemakkelijk mee kunnen nemen in de auto of trein.
de latere modellen kwamen
tot eigenstandige ontwerpen met een betere balans tussen trapoverdracht
en wiel, een veranderd wielformaat en een eigen vouwmechaniek die meer was dan
een in tweeën kunnen opklappen.
Moulton kwam in 1962 als eerste op de markt met een fiets met
een uniseks instapframe, kleine wielen met hogedrukbanden, een lange wielbasis,
en voor- en achtervering. Moultons ontwerp kreeg rond 1964 een deelbaar frame
en zou grote navolging gaan krijgen.
Met Bickerton kwam begin jaren 70 een vouwfiets op de markt die
lichtgewicht was en ingeklapt kon worden tot een compact formaat. In 1976
leidde dit tot de Brompton.
De fiets in de 21ste
eeuw.
het hoogwaardige wegennet is
het fietsen
geëvolueerd tot de meest economische manier van voortbewegen en met aanzienlijk
meer gemak dan in de 19e eeuw. In 1817 rolde Karl Drais 13 kilometer in een uur
terwijl Ondřej Sosenka in 2005 bijna 50 kilometer in een uur aflegde. Met een ligfiets
gaat het nog sneller doordat dit rijwiel door de lagere luchtweerstand
efficiënter is dan de standaardfiets. In 2006 reed Fred
Markham met zijn ligfiets
in een uur 86 kilometer. In het dagelijks gebruik is een ligfiets echter nogal
onhandig door de verminderde wend- en zichtbaarheid.
Een extra weetje over de
fiets is dat er jaarlijks ongeveer 100 miljoen fietsen worden geproduceerd.
Ontwikkeling van de fiets in bredere zin.
Ook nu nog altijd is
de fiets aan het evolueren en naar mijn mening zal hij ook blijven evolueren.
Er worden als maar meer verschillende technieken uitgevonden, en er zal als
maar meer technologie in de fiets terecht komen.
Na een lange tijd ben ik eindelijk terug! Met een nieuw project! Project transport!
Vandaag zal ik eht hebben over veiligheid op de fiets, vliegtuig en tijdens het skeeleren.
Veiligheid op een fiets:
Je kunt best een helm dragen zo is je hoofd altijd beschermd en is de schade minder erg. Ook als je 's avonds gaat fietsen maak je best dat je opvalt, daarom doe je best ook wel een fluohesje aan. En als aller belangrijkste luister geen muziek, speel geen spelletjes op je gsm, ipod enz. je meot je kunnen concentreren op het verkeer rond je.
Veiligheid op het vliegtuig:
Je doet je gordel om bij het opstappen ondertussen zal er iemand je vertellen wat je meot doen bij een noodsituatie, zo weet je altijd wat je moet doen als er iets mis loopt. Boven je staan enkele icoontjes wanneer je je gordel om moet, aan moet en zeker dat je niet mag roken!
Veiligheid tijdens het skeeleren:
Je draagt best altijd knie- en polsbeschermers. Ook ellenboogbeschermers kunnen goed van pas komen! Een helm kan ook altijd wat extra bescherming geven. Een fluohesje in het donker om je zichtbaar te maken voor autobestuurders en anders brengen je ook al minder in gevaar!
Mijn laatste onderwerp van project enrgie is over "VOLT".
Bij het vertrek van uit de centrale bedraagt de spanning 380 000V.
Bij het transformatorstation bedraagt de spanning 10 000-50 000V.
En bij jouw thuis tussen 220V en 230V
De eenheid van spanning is Volt.
Je kunt de spanning meten met een multimeter of een voltmeter.
De naam 'Volt' is afkomstigvan de naam Alessandro Volta.
Dit was het dan al weer. Het laatste bericht over project energie. Ons volgend onderwerp is project fruitjuice, waar ik natuurlijk ook enkele berichten over zal plaatsen op mijn blog.
Ik wil jullie iets bijleren over de werking van een windturbine, of het milieuvriendelijk is indien waarom wel of waarom niet en of er windturbines zijn in België en waar die gelegen zijn.
1. De wind doet de propellers* draaien.
2. Door de draaibeweging van de propellers komt ook de turbine in beweging.
3. Doordat de turbine draait wordt in de generator elektriciteit opgewekt.
4. De elektriciteit die opgewekt wordt in de generator gaat weg uit de centrale via de hoogspanningskabels.
(*Propeller is een ander woord voor een wieken.)
Dit is een milieu vriendelijk manier om energie te produceren. Omdat er geen uitstoot is bij het produceren. Ook is het geen milieuvriendelijke manier omdat er geluidsoverlast kan zijn en landschapsverontreiniging.
Er zijn windturbines te vinden in Antwerpen, Lombardsijde, aan de haven van Zeebrugge, langs autosnelwegen,...
Vandaag zal ik jullie wat meer vertellen over de 2 verschillende soorten verbruikers die we hebben geleerd.
Als eerste => Verbruikers in SERIE: De elektriciteit stroomt achtereenvolgens naar alle verbruikers. Schakel je één verbruiker uit, dan is de stroomkring onderbroken. De spanning wordt verdeeld over alle verbruikers. Daardoor zullen ze minder krachtig werken.
Als tweede=> Verbruikers in PARALLEL: De elekticiteit stroomt tergelijkertijd door alle verbruikers. Schakel je één verbruiker uit, dan blijven de andere werken. Elke verbruiker ontvangt dezelfde spanning als die van de stroombron. De verbruikers werken allemaal even krachtig.
Vandaag zal ik het hebben over de elektrische kring en de benamingen van de materialen.
Wel elektriciteit is een stroom van kleine deeltjes die men elektronen noemen.
We hebben natuurlijk materialen nodig die de elektriciteit vervoeren, die noemen we degeleiders.
De geleiders zorgen ervoor dat de elektriciteit doorkan stromen, ook hebben we een materiaal die de elektriciteit niet door laat, dit zijn de isolators.
Alle apparaten die men gebruikt noemen we ook wel de omzetters of de verbruikers.
We kunnen elektriciteit omzetten in enkele vormen, zoals, beweging,licht,warmte en koude.
Om een elektrisch toestal te laten werken, heeft we natuurlijk een elektrische kring.
Een elektrische kring heeft een aantal basismaterialen nodig om de kring te vormen zoals, een schakelaar,geleiders,verbruiken en een stroombron.
Zo dat was het weer voor vandaag! Hopelijk vonden jullie het leerzaam en leuk! Dankuwel voor jullie aandacht en tot het volgende berichtje!
IK heb deze maand, enkele minuten les moeten geven in de les techniek. Over steenkool, ik wou graag de tkest met de powerpoint plaatsen maar ik kon de powerpoint helaas niet plaatsen, dus hier is de tekst. Door de informatie die ik heb moeten opzoeken en de powerpoint heb moeten maken, ben ik heel wat dingen te weten gekomen over steenkool die ik daarvoor niet wist. Het is ebst wel veel, maar een soort van samenvatting van alles over steenkool.
:
Wat is steenkool?
Steenkool is een bepaalde soort van fossiele brandstof
dat in het algemeen ontstaan is door het afzetten van plantenresten?
Hoe ontstaat steenkool?
Waar er nu steenkool is stonden er vroeger platen. Het
begint allemaal bij een aardbeving. Die
zorgt er namelijk voor dat de planten verdwijnen. En vanaf daar begon het hele
proces. Onder de planten ligt een super dikke laag zand. Maar na verloop van
tijd kwam er langzaam aan een laag klei er boven op daarna weer een
laag zand en dan weer een laag klei er weer boven op. Door de druk van
al dat zand en klei die boven op de planten lagen, werden de planten na een
lange tijd verrot. Door de druk van de 2 lagen klei en 1 laag zand. Door die
druk werden ze samen geperst en ontstond er een laag bruinkool. Maar door een grotere
toeneming van druk en temperatuur was de laag veen overgegaan naar bruinkool en
van bruinkool uiteindelijk naar steenkool.
Waar vinden we steenkool in België?
De steenkool in België vinden we onder een diepte van
700 a 800 meter diep. De plaatsen waar we de steenkool vinden nemen we de
steenkool bekkens. In België hebben we
steenkoolbekkens, het zuidelijk bekken en de Kempens bekken.
Geschiedenis en veel meer over de steenkoolmijnen.
DE VROEGERE STEENKOOLMIJNWERKERS.
De boeren gingen vaak opzoek naar een nieuw beroep.
Aan het einde van de 18de eeuw en aan het begin van de 19de
eeuw werkten een deel van de boeren in de mijnen. Het waren niet enkel de
mannen die in de mijnen gingen werken, maar ook de vrouwen en de kinderen. De
kinderen werden gebruikt als sleepers. Ze waren klein en mager, ideaal om in
een super smalle kleine gang te komen aar de volwassenen niet aankonden. Napoleon verbood het werken voor kinderen die
jonger waren dan 10 jaar, dat had hij beslist in 1813.
HOE WERKTEN ZE?
In de mijnen werd er ondergronds gewerkt in
ploegdiensten. Dat wil zeggen dat er een groep met een hoeveelheid personen van
een bepaald tot een bepaald tijdstip werkt er waren 3 verschillende soorten
groepen. De morgendienst van 6uur tot 14uur een middagdienst van 14uur tot
22uur en de nachtdienst van 22uur tot 6 uur. De morgendienst werd ook wel de
ronde dienst genoemd, de middagdienst de driehoekige dienst en de nachtdienst
werd de vierkante dienst genoemd. Bij de aankomst van de mijn, naam iedere
mijnerker zijn penning. Op het penning bord kon je zien wie er allemaal aan het
werk was. Wanneer er 1 penning ontbrak, wist men dat er nog iemand ondergronds was.
DE BESCHERMING.
De werkomgeving onder de grond was niet de ideale
plaats om op te werken. Ze moesten zich aanpassen aan hun kledij Ze droegen
stevige schoenen met stalen neuzen voor de bescherming van hun voeten. Die
deden ze aan om stevig te staan en niet uit te glijden. Ook droeg iedere mijn
werker een helm. De eerste bescherming voor hun hoofd was een leren per. Daarna
een plastic helm die ook wel de harde helm genoemd werd, later daarna ontstond
er een helm uit kunststof.
DE PAUZE.
Er waren natuurlijk geen kantines onder de grond. Ze
aten boterhammen, want die waren het gemakkelijkst om mee te nemen. Ze aten op
de plaats waar ze werkten. De lunchpauze noemden men boeteren. Ze aten hun lunch op met vieze
handen, ze konden hun handen niet wassen dus bleven ze vies. Hun drinken zat ze
in een metalen drinkfles die de drank koud hield en een grote verfrissing was
voor de werkers in de warme gangen.
DONKER ONDER DE GROND.
Werken onder de grond betekent dus werken in het
donker. Ze hadden ligt nodig om te kunnen ziet waar en wat ze deden en ook om
ervoor de zorgden dat ze niemand anders verwondden. De eerste lamp die ze
hadden was een olielamp die was zeer gevaarlijk want die had een open vlam,
waar dus een brand zou kunnen uit ontstaan. Daarna hadden ze een benzine lamp
die gaf wel minder licht maar was veel veiliger. En daarna hadden ze ook de
elektrische lamp die ze rond 1949 gebruikten. De lamp werd op de helm
vastgemaakt en met een kabel met een batterij verbonden. Het was niet allen veiliger
maar ook handiger. De mijnwerkers hadden nu beide hun handen vrij en konden
beter focussen op hun werk.
GEVAAR VOOR MIJNGAS!
Mijngas is een soort gaat dat kleurloos, geurloos
en smaakloos was. Dus als mens kon men
nooit ruiken, zien of smaken als er mijngas aanwezig was. Heel gevaarlijk dus. Elke mijnwerker had een
benzinelamp en als het vlammetje lichtblauw werd wisten de werkers dar er
mijngas aanwezig was. Een ander soort idee om te zien als er mijngas aanwezig
was? De werknemers namen een vogel in een kooitje mee die op een stokje zat.
Vogels ademen veel sneller dan de mens dus ze krijgen het gas veel sneller in
hun lichaam. Dus als het vogeltje van het stokje viel wisten ze dat er mijngas
aanwezig was. Ook de muizen waren goeie vrienden van de mijnwerkers. Als ze
doodgingen was er iets verkeerd, ze wisten dat er instortgevaar was, dus dat
was ook een signaal die de mijnwerkers hielpen om iets veiliger te zijn onder
de grond. De muizen aten ook wel eens de boterhammen op van de mijnwerkers dus
dat was dan ook al weer een nadeel aan de ondergrondse dieren.
Ik kom even melden dat dit mijn laatste bericht is over project zeep. Maar geen zorgen we zijn alweer bezig met een nieuw project namelijk project energie. We hebben alleen nog maar de bundel moeten in vullen. Maar binnenkort moeten we over een bepaald onderwerp dat te maken heeft met energie een groepswerk maken en dan presenteren voor de klas. Die zal ik dan ook wel op de blog plaatsen. Dit keer heb ik het over geen enkel onderwerp maar gewoon ter info.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen) Tags:blog einde techniek zeep nieuw energie
06-11-2013
De verschillende beroepen in een zeepfabriek, misschien iets voor jou?!
Hai!
Alweer een nieuw bericht over het project: zeep. Vandaag zal ik jullie vertellen welke soorten beroepen er er komen kijken in een zeepfabriek en wat die dan ook inhouden, misschien is het ook wel een siets voor jou!
Er zijn 4 soorten beroepen die komen kijken in de zeepfabriek.
We beginnen bij de laborant:
De laborant in de persoon die de niewe zeep ontwerpt en test, hij/zij is
de persoon waar het allemaal bij start.
De arbeiders! Die zijn ook van groot belang zoals alle andere beroepen in de
fabriek. Ze helpen ook bij het maken van de zeep, de zeepfabriek levert niet
maar in 1 winkele maar ook in vele andere winkels met eigenmerken. Dus ze
hebben veel zeep nodig om zeker te zijn dat geen enkele winkele er te kort
heeft.
De inpakster. Ze zorgen ervoor dat de zeep verpakt zit en dozen en maken
dat de dozen dicht zijn door ze door een "machine" te schuiven die een band
met plakbband vast houdt.
En als laatste de magazijniers. Die zorgen ervoor dat dat de zeep gestockeerd
wordt op de juiste manier en volgorde in het magazijn, zodat als de vrachtwagen-
chauffeurs komen, die kunnen dan direct alles meenemen en ze liggen al per soort
zodat hij/zij geen problemen heeft bij het leveren bij de verschillende winkels.
Elk beroep in de zeepfabriek is van belang zonder een bepaalde groep zou de productie
van zeep nie zo goed of helemaal niet kunnen produceren.
Zo dat was het alweer over de bedrijven van in de zeepfabriek. Hou jullie klaar voor mijn
Vandaag zal ik jullie vertellen over de verschillende aggregatie toestanden.
Water kan namelijk 3 vormen aannemen, zoals je denkik al weet!
De 3 verschillende vormen zijn vast,vloeibaar en gas. Als voorbeeld van die 3 vormen geef ik enkele voorbeelden die voorkomen bij de aggregatietoestanden.
Bij gas: lachgas,zuurstofgas en helium.
Bij vast: steen, metaal, textiel.
Als laatste bij vloeibaar: benzine en fruitsap.
Zo dat was het dan al weer, het was niet veel maar ik kan niet meer vertellen dan wat ik zelf weet over de verschillende aggregatie toestanden. Ik zal nog enkele berichten posten over ons zeepproject. Ons volgend project is al opkomst dus hou je maar al klaar voor de volgende berichten op mijn blog.
Dankuwel en tot de volgende keer, hopelijk vonden jullie het even leerrijk als mij en beoordeel mijn artiekels net hieronder de tekst kun je een score geven van 0-5, laat me weten wat je ervan vindt, tot de volgende!
Vandaag zal ik jullie in het kort vertellen wat ik en mijn groepen samen met Meneer Vandevyver hebben gezien in de zeepfabriek'McBride' in Ieper.
We werden in het begin in groepjes geplaatst. Achter dat kreeg ieder groepje een soort van gids, die ons naar allerlei plaatsen zou brengen en uiteg geven over wat ze in een bepaald gebouw maken of uitvoeren en onze vragen zouden beantwoorden.
In heet begin stonder er een soort van 2 grote tonnen. Daarin werden de vloeistoffen opgeslagen die brandbaar zijn. Voor de veiligheid staan deze in een put, omdat moest er een lek zijn zou al die vloeistof in de put blijven en niet allekanten opgaan zodat het over heel het park terecht komt. Ook stonden er 2 grote palen met een soort van vlamdetector, moest er een vlam van vuur ontstaan zou de brandweer van Ieper direct worden gewaarschuwt, om de brand te kunnen stoppen.
Daarna werden we naar het magazijn gebracht. Er stonder van kisten tot zakjes, helemaal gevuld met ingrediënten om de zeep te maken. Ze worden allemaal getest om te kijken als ze voldoen aan die eisen van de fabriek en aan hun bestelling.
Toen verder was er een kamer met een reusachtige schuifdeur, daar werdenr er ook vloeistoffen in gehouden. Die kamer was heel warm, maar liefst 55°C. Iedereen woou namelijk weten hou warm dat eigenlijk was dus we mochten er eventjes binnen gaan staan, ik en enkele anderen vonden het niet echt heel warm, maar dat kwam waarschijnlijk omdat we er nogniet lang genoeg in stonden, toen deed ze de deur snel weer dicht en liepen we het magazijn uit.
Buiten het maga zijn stond er een douche. Die douche zijn bedoeling was om je te spoelen moest je een bepaalde vloeistof over je heen hebt gekregen. Want moest je het niet afspoelen zou het product brandwonden achter laten op je huid. Ook stonder er oogdouches, het is misschien raar om te zeggen maar dat is zo! Douches om je ogen uit te spoelen omdat ook meost je een bepaalde stof in je ogen hebben gekregen zou je het met veel water moeten spoelen om zo weinig mogelijk schade te hebben aan je ogen.
Toen kwamen we in de zaar waar er putten in de grond zaten van ongeveer 5 meter diep waar alle vloeistoffen gemend werden er stondern zo'n 20tal putten, in allemaal verschillende kleuren. Er werder ook kleine staaltjes van genomen en die werden naar het labo gebracht waar ze keken of de zeep juist gemaakt was.
Het labo stond vol met kleine staaltjes, in allerlei kleuren van bepaalde maanden, tijden enzovoort. Er stonder er zeker meer dan 300 staaltjes, allemaal getest geweest. De mensen in eht labo hadden eht erg druk ze gingen van de ene kant van het labo naar het andere.
Daarna werden we naar de zaal gebracht waar et super veel geluid was. Er werder uit kleine plastieke flesjes lucht in geblazen zodat de flessen groter werden. Ook werden daar de flessen gevuld en de kop van de fles erop gezet. De flessen konder allelei kleuren ebben van zwart tot wit. Op die plaats bleven we wel even hangen iedereen vond eht wel leuk om te zien hoe de flessen werden opgeblazen en omgevormd werden.
Ook kwamen we naar de bijeenkomst van de dozen van alle verschillende dozen, die soort bij soort geplaatst werden. Ze werden daarna met plastiek omwikkeld zodat ze niet van elkaar zouden vallen en lieten de dan met de rollende band naar de andere kant van eht gebouw brengen.
Achter de rondleiding, werden we terug naar het begin gebracht en kreeg iedereen een zakje met verschillende soorten zeep in gel/shampoo enzovoort.
Ik hoop dat jullie zich een beetje hebben ingebeeld van hoe mijn dag er uitzag vandaag. Ik heb me in iedere geval goed kunnen amuseren. Hou jullie klaar voor mijn volgend bericht en tot de volgende keer!
Op de vorige Techniek les hebben we onze eigen zeep mogen maken! We hadden echt veel plezier tijdens het maken van de zeep. Ik heb het recept overgeschreven als je het nog eens zelf wilt maken.
Dus wat heb je nodig om je eigen zeep te maken:
30ml water
30ml tenside
1/2 eetlepel zout
5druppelsparabeen
kleurstof naar keuze: onze kleuren waren groen/blauw/rood/geel.
geurstof naar keuze: onze geuren waren allerlei soorten bloemen zoals lindebloesem,jasmijn,... mijn favoriet is vanille.
Ik zou het niet aanraden om verschillende kleuren te mengen, want er kunnen rare dingen mee gebeuren, en de kleur die je uitkomt is meestal niet de kleur die je wilt. Hou jullie klaar voor het volgend artikel want deze dinsdag gaan we met heel het 2de jaar naar de zeepfabriek in Ieper! Als het mogelijk is , zal ik foto's nemen en later posten.
Vandaag zal ik het hebben over waar PR de afkorting van is en wat dat eigenlijk betekent.
PR is eigenlijk de afkorting van Public Relations.
Public relations is eigenlijk een manier om zichzelf, iemand anders, een product een firma, of wie dan ook in een goed daglicht te zetten ten opzichte van anderen.
Dus iets of iemand er beter laten uitzien dan anderen, alle positieve dingen aan die persoon of het product op te noemen en ook te laten zien.
Misschien zijn er ook negatieve dingen aan, maar die laten ze liever niet zien, ze willen eigenlijk gewoon dat die persoon of het product gewoon de beste lijkt en dat misschien ook is, dus laten ze de negatieve dingen achter wege.
Zo dit berichtje was een beetje korter dan de anderen maar geen zorgen ik blijf meer en meer berichten plaatsen, ons volgend project gaat namelijk over zeep en we zullen ook zelf zeep maken en de zeepfabriek in Ieper gaan bezoeken. Daar zal ik dan ook weer heel veel leren en onthouden om dan een bericht op mijn blog te plaatsen.
Hopelijk genieten jullie van mijn berichten. Op naar het volgend bericht!
De allereerste vraag die we kunnen stellen is: Wat is een computervirus?
Het is een schadelijk programma die je Pc trager of helemaal niet kan later werken.
Er zijn verschillende soorten computervirussen.
Enkele voorbeelden zijn: een worm en een Rogue.
Een worm is een virus die zich kan verpreiden zonder de tussenkomst van de gevruiker van de computer.
En een Rogue, is een virus die meldt dat je Pc een virus heeft, maar eigenlijk is het niet zo. Een Rogue zal doen alsof he teen bebeiligingssysteem is die je Pc virusvrij zal maken, maar het eigenlijk helemaal niet doet.
Je kunt je Pc beschermen tegen de virussen met een Antivirus. Enkele van de bekende beschermens zijn:AVG, AVAST,Norton en enkele anderen. Je kunt de Antivirusprogramma's best instaleren vanaf dat het mogelijk is, hoe sneller hoe beter,hoe veiliger.
Zo dat was al weer een onderwerp.
Hopelijk genieten jullie een beetje van mijn blog zet zoals ik dat doe!
Wikipedia is eigenlijk een online encyclopedie die door meerdere mensen(auteurs) wordt geschreven. De naam is eigenlijk een mix van encyclopedia en wiki.
Je kan er echt alles vinden; van dieren tot auto's, van personen tot de nieuwste snufjes...van A tot Z in allemaal verschillende talen.
De onlineencyclopedie werd opgericht in 2001 door de Amerikaanse ondernemer Jimmy Wales, samen met zijn medewerker Larry Sanger. In 2003 droeg Jimmy zijn rechten op de naam" Wikipedia". De website foundation. Dat is een stichting die hij oprichtte om het behoud en de verdere ontwikkeling van Wikipedia zo langdurig mogelijk te maken. Die bracht ongeveer 500.000 euro op. De site wordt tot op va,daag nog altijd beheerd en geschreven door vrijwilligers.