Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
10-05-2012
range preserve system
Het moet gezegd worden, de auto rijdt zalig. Vandaag was het een lekker warme dag en na de automatische klimatisatie van de auto ben ik naar mijn werk vertrokken. Ik wist dat ik niet zoveel kilometers moest rijden vandaag dus was het niet nodig superzuinig te rijden. In mijn route zit een stukje autostrade en daar wilde ik het verschil tussen 'bumperkleven' en 120 km/u rijden nog wat uit testen. Het versnellen naar 120 km/u kost energie maar eenmaal 120 viel het verbruik best mee. Na het werk wilde ik nog wat inkopen doen en heb ik zalig met het raam open gereden. Het (storende) geluid rond je valt dan weer op maar de rust in de auto is subliem. De radio laat ik bewust uit, niet uit energiebesparing maar wel om de rust na een zware werkdag tot me door te laten dringen. Kortom Zaaalig.
Ik begin me wel te realiseren dat er nog heel wat functies zijn die in de elektrische auto zouden geïntegreerd kunnen worden. Er zou bijvoorbeeld met een soort van 'range preserve system' kunnen gewerkt worden. Ik bedoel hiermee dat je de auto zo zou moeten kunnen programmeren dat je gemiddelde verbruik niet boven een vooraf ingestelde waarde stijgt. Op die manier ga je dus je range, die vooraf opgesteld werd, kunnen behouden. Nu is het zo dat de vooropgestelde range afneemt wanneer je gemiddeld verbruik stijgt omdat je veel verbruikt hebt door snel te accelereren of veel te remmen met je rempedaal.
Het is zeker niet de bedoeling van elektrisch rijden dat je het gevaar gaat zoeken om zuinig te kunnen rijden. Maar ik heb wel vastgesteld dat je op een eenvoudige manier heel wat energie kan besparen. 90 per uur rijden op een autostrade is een relatief zuinige snelheid. Eens je versnelt tot 120, verbruikt de auto een pak meer. Je range neemt enorm af hierdoor. 90 kilometer per uur rijden kan veilig op de rechterrijstrook, tussen de vrachtwagens. Eens je achter een vrachtwagen gaat rijden zal je ook merken dat je een voordeel kan halen uit de luchtstroom die door de vrachtwagen voor je gebroken wordt. Bumperkleven hoef je hiervoor niet te doen maar op een veilige afstand achter de vrachtwagen, geeft al snel een voordeel voor je verbruik. Gisteren kon je zien op de foto's dat een verbruik van zo een 13 à 14 kW per 100 km had voor mijn extra zuinige rit. Op een veilige afstand achter een grote vrachtwagen geeft een verbruik van zo een 12 kW. Ideaal dus. Tijdens het rijden zijn er natuurlijk nog een aantal mogelijkheden die het rijden zuinig houden. Geleidelijk accelereren, anticiperen en ervoor zorgen dat je het rempedaal niet moet aanraken zijn belangrijk. Natuurlijk moet je niet zoals een idioot er alles aan willen doen om zuinig te rijden, de veiligheid van jezelf en de anderen zijn prioritair aan je verbruik.
Een hulpmiddel in de Kangoo is het knopje 'eco'. Wanneer je rijdt met dit knopje op stand aan (te zien op je instrumentenbord) geeft de auto minder vermogen via het elektriciteitspedaal. Bij het (volledig) indrukken van het elektriciteitspedaal, zal je dus rustiger accelereren. Ook de maximumsnelheid is met dit knopje beperkt. De plaats van dit knopje in de auto vind ik wel redelijk onlogisch. Het staat verstopt links onder je stuur. Dit moet veel meer in handbereik staan zodat je in bepaalde verkeerssituatie snel kan overschakelen naar 'niet eco' modus. Dit komt voor wanneer je bijvoorbeeld van de binnenstad met en de ring rond de stad oprijdt. Vlot invoegen in het (drukke) verkeer is dan noodzakelijk.
Ook de overheid kan een handje toesteken om het verbruik van auto's te verminderen. Opeenvolgende lichten op elkaar afstellen is hier eentje van. De baan Hasselt Sint Truiden is hier een mooi voorbeeld van, net zoals de Noord Zuid verbinding. Daar kan je zien hoe het niet moet. Op de Noord Zuid verbinding staan zelfs borden die een adviessnelheid aangeven van 80 km/u. Als je daar zo een bord ziet oplichten moet je toch zeker 120 gaan rijden of afremmen tot 20 km/u om aan de volgende lichten groen te hebben, niet erg zuinig dus.
Hoe rijdt de auto voor het gewone huis tuin en keuken gebruik. Dit was een vraag van een facebookvriend. Leuke vraag natuurlijk maar heel terecht. Zuinig rijden is één zaak maar rijden met een elektrische auto alsof je met een gewone auto rijdt is een ander. Het is zelfs gemakkelijker. Het went heel snel om rekening te houden met de regeneratie door het elektriciteitspedaal los te laten. Je hoeft ook niet te schakelen, waardoor de bediening en het gebruik van de auto dus heel eenvoudig zijn. Alle andere functies: radio, ruitenwisser,... zijn niet verschillend bij deze elektrische auto. Wanneer je niet let op het verbruik of als je denkt tijd te winnen door goed door te rijden, gaat dat natuurlijk ten koste van je range. De 134 km, die ik haalde door zuinig te rijden wordt dan al snel 110 of nog minder bij stukjes autostrade waar je 120 gaat rijden. De auto opladen is ook iets dat we niet gewoon zijn. Van het moment dat je thuiskomt, moet je de stekker inpluggen. Dat kost een beetje tijd maar naar een pompstation rijden, een tank van 45 liter vullen, kost ook tijd. Al bij al duurt het inpluggen niet langer dan 30 tot 60 seconden. Het laden zelf maar daar hoef je niet bij te zijn, duurt 6 tot 8 uur bij een lege batterij. De batterij leeg rijden, even snel bijladen om dan naar de bomma te gaan zit er dus niet in. Je ritten op voorhand een beetje inplannen of even nadenken over de afstand die je gaat afleggen is wel nodig. Na een tijdje ga je natuurlijk niet meer moeten nadenken of je een bepaalde rit kan doen, vertrouwde ritten worden vanzelfsprekend. Qua onderhoud hoeft de auto in vergelijking met een gewone auto veel minder vaak naar de garage. Er hoeft dan ook geen olie of luchtfilter of andere dingen die gerelateerd zijn aan een verbrandingsmotor onderhouden te worden. De vloeistof van de ruitensproeiers moet je wel af en toe bijvullen want 50000 km doen met 1 vulbeurt voor de ruitensproeiers lijkt me onwaarschijnlijk. Ik ben er zeker van dat de auto geschikt is voor huis tuin en keukengebruik maar of de auto nu voldoet aan jouw noden, dat beslis je zelf.