Ik ben inderdaad terug thuis. Gisteren, dinsdag, vertrokken om 09u45 vertrokken vanuit Hof in Beieren en gisteravond ruim over zevenen geland in Aken. Toch wel een stressie dag als je zo 3 keer moet overstappen en 2de trein staat te wachten omdat de eerste al vertraging had. Maar het is gelukt, ik heb weer zon. Dat is een eeuwigheid geleden dat ik die nog gezien heb. Gisteren ja, vanuit de trein zag ik grote hoeveelheden fietsers langs de Rijn in zomertenue. Ik kamp al met ontwenningsverschijnselen; twee dagen achter mekaar zonder fiets is raar. Voor slotbeschouwingen ga alles nog eens op een rijtje zetten. Het thuisfront had al berekend dat ik heb afgesloten met 1715 km. groeten van Marcel
En het regent nog steeds, maar toch goedemorgen. Halfuurtje langer gelegen als anders en dan alles dat droog was terug ingepakt. Ik heb gisteravond Anita-3520 nog eens een rondleiding gegeven in de droogkamer. Maar alles is weer droog. Ik slaap dan ook met de ramen open en de verwarming op maximum. Ik heb net ontbeten en ga toch maar weer de fietskleding aantrekken. Ik had thuis al een weg uitgestippeld van de grens naar hier langs een rivier. Dat zal niet meer lukken denk ik;ik zal het iets hogerop moeten proberen. Ik heb zojuist ook nog het nieuws over de watersnood gezien en volgens het weerbericht zit ik in het hartje van de neerslagzone. Ik mag al van geluk spreken dat ik hier nog geraakt ben. Langs de Elbe, de Werra en Saale is fietsen al lang niet meer mogelijk. Je zal maar met de Zigeuner langs de Donau geboekt hebben. Maar ik ga er hoe dan ook aan beginnen; ik ga afmaken waar ik aan begonnen ben. Volgens het thuisfront staat mijn teller nu op 1660 of zoiets. Dan kunnen er vandaag nog wel 60 bij, vooral omdat ik geen bagage mee neem. Groetjes en tot vanavond. Marcel
Schitterende laatste dag maar toch genekt door het water
Goede avond aan allen, Voor de laatste keer vanuit de overstromingszone. Het was toch wel 9u45 toen ik met een stuurtas en 1 voortas aan mijn laatste dag begon. Al vrij vlug hield het op met regenen en werd het nog een goede fietsdag. Het is grijs en grauw gebleven, maar het bleef droog. Koud was het wel nog: 7 graden gaf mijn metertje aan en ik ben dus gestopt om nog wat bij aan te trekken. Na 19 km kwam ik aan het eindpunt van mijn reis; het vroegere 3-landenpunt. En daar hoort een foto bij, alleen moest ik dan tot mijn middel het water in. Op de fotos zie je hoe die witte grensstenen nog juist boven water uitkomen. Toch wel een domper op het einde vond ik. Ik heb dan maar een foto genomen bij het bord. Maar helaas ben ik letterlijk gestrand op 20 m van Tsjechië. Trouwens, er was toch niemand om een foto van mij te nemen. Dan ben ik zoals gezegd had in omgekeerde richting mijn traject beginnen volgen. Onderweg iets eten of drinken is onmogelijk omdat die Gaststätten pas om17u open gaan. Dat verklaart ook mijn gewichtsverlies; ik eet te weinig onderweg. Je kan ook geen 5 broodjes stiekem smeren bij het ontbijt. En onderweg een bakker tegenkomen is een zeldzaamheid. Na 30 km (49 km totaal) kwam ik aan dat museum. Het was normaal op maandag dicht, maar er waren 2 groepen op afspraak. Alles was dus open. Ik heb daar een 76 jarige wandelaar ontmoet die mijn tocht in omgekeerde richting aan het doen was. Ze hebben de film voor ons 2 speciaal gedraaid. Speciaal man; had tent en alles bij, maar probeerde toch ook elke dag een bed te vinden zolang het weer zo slecht bleef. Ik heb een paar fotos genomen van deze man. Ik ben toch wel bijna 2 uur aan het museum gebleven. Het was nog wel 5 km van de plaats waar ik gisteren mijn tocht afgebroken heb. Maar dat zal wel niemand me kwalijk nemen. Ik ben dus van daaruit terug naar het hotel gereden; zo had ik ook een andere weg als gisteren. Het laatste half uur is het dan terug gaan regenen, maar niet te vergelijken met gisteren. Zo was ik om 17u30 terug na 70 km en toch weer 800 hm. Maar zo zonder bagage is toch heel anders fietsen. Zo eindigt mijn reis eigenlijk met toch een schitterende fietsdag; ik ben al gauw tevreden na het rotweer dat ik toch wel gehad heb. En morgen gaat het huiswaarts en kan ik het slot vanuit 3520 posten. Groeten van een toch wel tevreden jong-gepensioneerde die blij is dat hij doorgebeten heeft. Marcel
Goede avond vanuit een pizzeria met een glas wijn voor me, Het was een dag als de vorige, alleen gaat het crescendo met de .....regen. Ik was dus gisterenavond beland in een hotel in Lauenstein. Zoals de voorgaande dagen strontnat natuurlijk. Het eerste wat ik steeds doe is de verwarming opendraaien. Maar hier bleef het paneel koud. Ik ben dus mijn beklag gaan maken dat ik mijn spullen nooit droog zou krijgen. En na enkele minuten stond er een kamermeisje aan mijn deur met een wasmand waar ik alles moest indoen en zij zouden zorgen dat het vandaag droog was. En de spullen waren droog maar buiten regende het pijpenstelen. Ik had gisteravond nog in het roadboek gelezen dat het al vrij vlug 1,5 km "schieben" zou zijn; de fiets duwen maw omdat het zo steil is. Dat duwen is dus niet te doen: je moet zo krom gaan lopen dat je jezelf steeds klem loopt tussen de tassen. Dan toch maar zo een 5 km slecht onverhard,maar nog net te fietsen. En daar kom ik voor; om te fietsen en niet om te duwen. Zo zat ik al vlug weer op 800 m alwaar de temp nog 6 gr was. Bij het klimmen gaat dat nog maar bij het dalen is dat heel koud. En dat heb ik vandaag geleden; heel veel kou. Ik ben gestopt voor alles aan trekken. Ik ben ook nog gestopt voor een choco-rhum en nadien nog eens een warm soep. Omdat het steeds harder begon te regenen heb ik in Hirschberg op 25 km van Tsjechië beslist om te stoppen en naar Hof te rijden. Ik ben ingetrokken in een hotel op 300 m van het station waar dinsdagmorgen mijn trein vertrekt. Ik denk wel alles weer droog te krijgen tegen morgenvroeg. Dan rijd ik zonder bagage naar de Tsjechische grens en doe ik de laatste 25 km in omgekeerde richting. Dan heb ik ook de kans om nog eens langs een Duits-Duits museum te gaan. Ik ben dus vandaag geëindigd met 65 km en weer 980 hm. Ik voel ook dat het stilaan op raakt; zo dagen achter mekaar flirten met de 1000hm is ook voor deze Corneel teveel. Dat was me vandaag ook niet gelukt, de tocht af te maken en dan terug naar hier om rond 19u nog een bed te zoeken. Ik voel aan de versnelling die ik trap dat het op is; bij de minste helling grijp je naar de lichtste verzetten en dat zegt genoeg. Maar ja; de tour de France zijn ook 22 ritten met 2 rustdagen tussenin en zij rijden met een fiets van 7,6 of 6,7 kg, daar wil ik vanaf zijn. Maar ik doe mijn trips met een fiets die,bagage incl. zo een 43 kg weegt en dan weiger ik nog om dat stuk metaal , mijn souvenir dus, mee te tellen. Maar ik ga hem volmaken, mijn tocht, al regent het morgen voor de tiende dag op rij, weer pijpenstelen. Dan zou ik die fiets eens willen afspuiten, want dat gaan ze op de trein echt niet leuk vinden. Zo, de pizza is al lang op en de wijn is leeg. Ik moet alleen uitkijken dat ik de 3,5 kg die ik verloren ben er nu de laatste dagen niet terug bij doe. Ik zal nu eens contact gaan opnemen met het thuisfront. Groeten en tot morgenavond. Marcel
Goede avond volgelingen, Zoals de titel al zei was dit ongetwijfeld de zwaarste dag tot nu toe. Na het gebruikelijke ochtendritueel ben ik vertrokken om 8u50. En mijn regenoutfit aandoen kost me wel 10 minuten en dan moet er iets staan om op te zitten. En inderdaad het goot weer met bakken deze morgen. Maar ik heb een treinticket, dus ik moet rijden. Ik heb trouwens de hele dag gereden met mijn knipperachterlicht aan. En dan gebeurt het: de route op gps zegt dat ik voor het dorp linksaf moest, het veld in. Ik stop en kijk met de gps waar ik uitkom als ik door het dorp rij. Terug op mijn route zou ik uitkomen , dus iets in mij zei van dan door het dorp te rijden. Ik wist ook dat ik knal op de grens stond. Bij een van de eerste boerderijen wordt mijn aandacht getrokken door een soort afsluiting in "streckmetal" , waar het ijzeren gordijn van gemaakt was. Ik rijd er naar toe en zie dat er nog diverse losse stukken lagen. Ik rijd het erf op waar de boer, met Beiers hoedje op, aan het werk was. Toen de hond eindelijk zweeg vertelde ik van mijn reis, waarvan de teller ondertussen op 1630 km staat. Ik zei hen ook dat het een bekroning zou zijn, mocht ik een stukje"zaun", want zo heet dat hier, zou kunnen bemachtigen. Hij liep met me mee en wou me zelfs 0,5 m² geven. Hij pakte het stuk mee en haalde de slijpschijf uit een hok. Ik wees hoe groot en hij sleep het er af. Zo is mijn droom werkelijkheid en heb ik dus een stukje authentiek "ijzeren gordijn". Hij nam me mee door de stal en wees me op de bosrand op zo een 200 m: hij woonde nog net in het westen en toen de grenzen opengingen konden zij het makkelijkst bij de omheining om ze mee te nemen. Aan de Oostelijke kant lag het nog vol mijnen, dus zij konden er niet bij. Content als ik was heb ik dan beslist om niets af te snijden, want dat was ik met dat rotweer wel van plan. Ik heb dus weer alles gehad vandaag tot bergen toe. Ik weer even tot 800m hoog geweest en zat compleet in de mist. Tot overmaat van ramp raakte ik om zo een 5 km van hier weer op zo een onmogelijke kolonnenweg. Je kan er gewoon niet op fietsen; alleen een circusartiest kan dat maar met bagage kan ik onmogelijk rechtdoor rijden. Zo ben ik vandaag na 94 zware km en 850 hm, beland in Lauenhain bij Ludwigsstadt. Die regen kan mij niet veel meer schelen, de wind was vandaag erger. Maar ik rijd rond met het mooiste souvenir dat bij deze tocht hoort. Voor een stukje Berlijnse Muur moet je al naar een museum. Maar een stukje ijzeren gordijn staat straks thuis op de schouw. Ik moet nog welgeteld 88 km tot aan de Tsjechische grens en dat zal morgen ook nog wel lukken. Groeten en hopelijk tot morgen aan de finish.
Goede avond vanuit Bayern, De dag die in mineur begon werd nog een van de betere dagen. Omdat ik 95 km gepland had, ben ik zoals altijd om 6u30 opgestaan. Het had de hele nacht al tegen die rolluiken geregend en tijdens het ontbijt viel het nog met bakken recht naar beneden. Dat was al zo sinds 18u gisterenavond. Ik ben daar in Fladungen in een pension verzeilt geraakt en ben ook niet meer buitengekomen. De gastvrouw kookte en ze hadden alles wat bier betreft. Ook nog een paar obstlers gedronken en toen slapen. Dus deze morgen om 8u45 vertrokken in complete regenoutfit. Ik had samen met de heer des huizes samen gezeten om mijn route aan te passen om het onverharde eruit te laten met dit weer. Zo ben ik tegen 9u30 in Mellrichstadt beland en toen ik er om 11u terug uitreed was het droog en was ik bovendien in het bezit van een TREINTICKET RETOUR AKEN. Ik moet nu nog 190 km doen en heb me daarvoor 3 dagen tijd gegeven. Dus op dinsdag 4 juni om 9u44 gaat de trein en zonder vertraging ben ik iets na zevenen in Aken. Ik moet wel 3 keer overstappen. Het heeft wat moeite gekost daar in dat reisagentschap. Het moest zo wel want in al de stations die ik had opgeschreven staat alleen nog een automaat en zit niemand meer aan een loket. Maar nu is alles geregeld. Als ik het in 2 dagen zou kunnen,dan plan ik maandag nog een tochtje in Tsjechië. Op de fotos zie je dat het water hier ook begint toe te slaan; aan dat bruggetje moet je echt geen halve dag later voorbijkomen. Ik heb jullie gisteren al een foto laten zien waarop een stukje "ijzeren gordijn" moet dienen om het zeil boven het brandhout onder te houden. Vandaag heb ik zelfs een kippehok gezien dat ervan gemaakt is. En ja,.... ik had zo graag een stukje authentiek "ijzeren gordijn" gehad, een handpalm groot is meer dan genoeg. Had ik nu toch de dremel maar bij ... Ik heb nog 2 dagen; als ik ergens bij een boer nog een stuk zie liggen, zoals daarstraks; dan vraag ik om een knipschaar of een slijpschijf. Vandaag is er ook drama in het verhaal. In de namiddag is er een vrouw van ca.70 jaar aan het fietsen. Ik had haar al eens voorbijgestoken en na een dorp reed ze opnieuw voor mij. Ze was dus vertrouwd met de straten. Toen ik dan nog die foto maakte met de burcht op de heuvel, moest ik haar voor de derde maal voorbij. Ik ben toen naast haar gaan rijden en vroeg of er in het stadje ook koffie met iets zoets was. Zij legde het uit en we raakten aan de praat. Toen ze wees naar de mooie gerestaureerde hoeve waar ze woonde volgde er nog een bochtje voor ze thuis was. En daar op straat lag ze: unsere Katze, oh schade toch zei ze nog. Ik heb het mens alleen moeten laten met haar verdriet en toen ik nog eens omkeek had ze de kat in de ene hand en de fiets in de andere. Ik heb vandaag ook nog veel restanten gezien. Ik ben nog langs 2 "geschleifte dorfen" geweest. Dorpen die te kort op de grens lagen en door de Oostduitsers op een halve dag ontruimd zijn en daarna door de Russen met zwaar geweld met de grond gelijk gemaakt zijn. Ik had gehoopt tot in Bad Rodach te geraken. Maar ik ben 5 km vroeger in Gauerstadt gestrand na 85 km en 450 hm. Ik stond hier te kijken bij een "landgasthof" dat niet op mijn kaart stond. Toen een van de diensters buiten kwam en op mijn vraag op Wifi bevestigend antwoordde, heb ik niet getwijfeld en ben gestopt. Het was toen al bijna 5 u. O ja, die vrouw in traditionele klederdracht onderweg. Opeens kwam ze het straat op. Op mijn vraag of ik een foto mocht nemen van antwoordde ze: MOMENT BITTE. Ze friemelde wat aan haar kleed en hing alles zoals het hoort te hangen en zei "fertig". En ik drukte af, al had het van iets korter bij gemogen. Nu voel ik dat er zijn die hierop willen reageren; mij niet gelaten maar hou het netjes aub. Ik ben ook verbaasd dat het lichaam nog zo goed mee wil en ook de fiets is nog ok, al is de achterste rem niet optimaal. Ik ga het voor vandaag hierbij laten en groet U allen,
met de schnaps in de hand, tot morgen hopelijk. Marcel
Inderdaad, zo diep zit ik al. Volgens mijn road-boek moet ik vanaf hier nog 285 km tot de Tsjechische grens.
Onderweg vandaag viel mijn oog toevallig op de totale tripteller van de gps die op 1400 km rond stond. Zie foto bijgevoegd.
En vandaag was weer een schitterende fietsdag.
Zoals altijd op tijd opgestaan en al om 8u40 vertrokken. En al onmiddellijk de ondergelopen vallei verlaten via een zijvallei. Tegen een uur of 10 zat ik in een totaal ander landschap; perfecte fietspaden doorheen de Rhon.
Aan het hotelletje waren deze morgen nog 2 jongens aan het optuigen die in tegengestelde richting reden. Zij gaven mij extra moed door te zeggen dat het voor mij nu ging beginnen; bergen.
En tegen 13u ben ik begonnen aan de klim over de top van de helling die mij nog scheidde van Fladungen. Ik ben begonnen op 250 m en moest over 830 m.
Ik heb vandaag ook terug het eigenlijke traject gevolg; onverhard en door bossen. Eens boven heb ik nog een stuk over een modderig wandelpad gereden om te komen wat ze hier "heimatsblick" noemen. Ik heb er een paar panoramafotos genomen. Dan heb ik mij naar beneden gestort (goede remmen, weet je nog) om hier in Fladungen te eindigen om 16u15.
Ik moest hier wel stoppen omdat er de eerste 20 km geen slapen meer was.
Ik had 68 km op de teller staan met 870 hm.
Ik ben onderweg in Geisa nog naar een museum geweest "haus auf der Grenze"(googelen). Ik ben er nog aan de praat geraakt met een bus gepensioneerde Vlaamse militairen die er ook op bezoek waren. Bij Point Alpha heb ik ook nog lang gestopt. Ook hier kan je op googelen.
Vandaar dus wat weinig km.
Morgen moet ik 90 km doen om kans op een bed te hebben ondanks dat ze weer slechter weer geven. Het is trouwens nu (21u) al aan het regenen.
Het Wifi hier is erg zwak, maar probeer de tekst er door te krijgen.
De fotos heeft wel 1,5 uur gekost, maar ze zijn er wel.
Dus hopelijk morgen vanuit Bad Rodach. Ik ga proberen om 8u30 weg te zijn.
Iedereen gegroet, Het heeft niet mogen zijn; 1 mooie dag en nu terug in de regen. Ik ben zoals elke dag om 6u30 opgestaan en toen zat het al goed fout. Om 9u15 ben ik dan vertrokken, alweer in complete regenoutfit die ik zelfs onderweg nog uitgebreid heb. Tijdens mijn traditionele koffiepauze na zo een 35 km heb ik van de waardin 2 dunne plastic zakken gekregen die ik over mijn sokken aandoe en dan in de schoen stap. Zo kan ik mijn voeten tenminste droog houden. Ik heb het 77 km uitgehouden en onderweg heeft het misschien een half uurtje niet geregend. Ik ben dan gestrand in Philippsthal a/d Werra tegen een uur of half vijf. Ik kan bij dit weer niet langer rijden omdat ik nog behoorlijk wat werk heb na zo een dag als vandaag: alles op kapstokken, alle tassen in de douche afwassen omdat ze onder de modder hangen. Ik heb gelukkig weer 3 radiatoren die compleet vol hangen. Dus morgen is alles weer droog en ga ik weer verder. Opgeven staat niet in het woordenboek, al moet ik nog 5 dagen in de regen rijden. Daarna komt de fiets aan de beurt en tussendoor heb ik mezelf ook opgefrist. Ik wil even vermelden dat ik nog eens een volledig frisse avondoutfit aangetrokken heb, de ondefbroek inclusief. Jaja, Schiesser nr.3 is gisteravond gedumpt en is waarschijnlijk al onderweg met Veolia. En ik kan nog wat royaler zijn, want ik heb er nog 2 die van het thuisfront gedumpt mochten worden. En die rivier, ja die heeft zijn kuren nog steeds. Ik fiets de Werra stroomopwaarts en al vlug na de start werd de vallei enger zodat de fietspaden ook hoger lagen. Daarna werd de vallei weer breder en de problemen groter. Ik heb een paar keer door 10cm water gefietst en weer een aantal keren moeten omdraaien en over de weg moeten rijden. Ik heb bewust niet onverhard gereden om er niet te modderig uit te zien. Gelukkig kan ik morgen na de start deze vallei verlaten om in de vallei van de Ulster verder te moeten. Op de fotos is te zien hoe kritiek de toestand hier op sommige plaatsen was. Ik ben ook een aantal kaliummijnen gepasseerd. Wordt opgehaald 800 m onder de grond maar geeft een berg afval waar onze terrils molshoopjes tegen zijn. Monte Kali noemt die afvalberg bij Heringen. Misschien kan iemand de link naar de fotos eens bezorgen aan Guido V-3520, die is hier ongetwijfeld meer geweest. Ik heb voor de zoveelste keer ook Wifi. Eerst was er geen gastentoegang, maar toen de truck met het afgepeigerde gezicht weer werkte, heeft de juffrouw me de code van hun netwerk gegeven. Ik moest dan ook beloven geen domme dingen te doen en heb dat op mijn communiezieltje ook gedaan, al kreeg dat woord niet in het Duits vertaald. Vandaar weer Wifi, hoera. En mijn kartonnen doosje is blijkbaar nog steeds niet aangekomen thuis. Ik heb de sprookjesprinses nog eens gemaild. Zoals ik al verteld heb verzamelde ze alle spullen over sprookjesfiguren. Of het moet zijn dat ze in mij een sprookjesprins zag en dat ze nu in mijn Vaude afritsbroek rondloopt en mijn remblokken in haar etalage liggen heeft. Zo, ik heb gerekend dat ik nog een 350 km moet en aangezien het weer zo blijft zullen het nog een 5 fietsdagen worden. Ik ben niet zinnens nu nog een rustdag in te lassen. Binnen een dag of twee ga ik een ticket retour kopen. Ik ga deze extra lange bijdrage hier afsluiten en hoop tegen beter weten in op: BETER WEER
Het zag er al beter uit toen ik deze morgen het raam open deed; het regende eens niet. Het zag er nog grijs uit en zo een 12 gr. maar het beterde zienderogen, nadat ik om negen uur Heiligenstadt verliet. En ja hoor, het zonnetje was daar weer. Mijn dag kon niet meer stuk; ik had na meer dan een week terug zon en bovendien had ik ook terug goede remmen. Ik had gisterenavond, bij zo een donker half litertje, het traject van vandaag nog eens doorgenomen. Eerst 15 km vallei, dan 20 km redelijk heuvelachtig om aan te komen in de vallei van de Werra. Dit wordt een dag van minstens 100 km, had ik even vlug gerekend. Want met goede remmen kan ik het geheel in de afdalingen de vrije loop laten. Het was een heerlijke dag;ik heb in korte broek gefietst en in Poolse outfit. Alleen de kleuren zijn een beetje minder strak afgelijnd dan vorige week. Aan het weer heeft het niet gelegen, want ik ben maar 88 km ver geraakt. Het lag aan de 50 u onafgebroken regen. Toen ik in de vallei van de Werra aankwam stond ik opeens met mijn voeten in het water; 3x zo breed als normaal was die rivier met water tot in sommige huizen. En het ergste was dat de fietspaden overstroomd waren. Ik ben meerdere malen na een aantal km moeten omdraaien of me een weg door het woud zoeken. En fantastisch om te zien hoe lange afstandsfietsers, als ze mekaar kruisen, zonder teken of zonder roepen, vanzelfsprekend stoppen. En over de kaart gebogen aan mekaar laten weten waar wel en waar niet te fietsen viel. Minder plezant is als je niet anders kunt dan uitwijken naar de rijksweg die door de vallei loopt, waar vrachtwagens je tegen 90 km/u voorbij razen. Ik ben in Treffurt a/d Werra gestrand na 88 km en 450 hm zo tegen een uur of vijf. Ik heb nog even getwijfeld of ik niet in de tent zou gaan bij dit mooie weer, maar de voorspellingen voor morgen zijn weer een stuk minder. Ik heb dus gekozen voor een bed met zicht op de vallei en voor het avondmaal op het terras onder een nog steeds lekker zonnetje. Ik ben daarna te voet , zo een 800 m , naar het stadje gegaan, en me daar getrakteerd op een amaretto ijsje en een cappuccino; dat allemaal om de wedergeboorte van de zon te vieren. En echt waar, dit was mijn eerste ijsje in 15 dagen, dat hoorntje in Greifswald niet meegerekend. Ook het ijs heb ik nog buiten gegeten maar, bij het terugkomen was de lucht alweer aan het dicht trekken. Hoe dan ook, dit dagje zon heeft me ongelofelijk deugd gedaan en na enige berekening blijkt dat ik morgen tegen de middag aan het laatste kwart van mijn tocht begin. Ik heb er ook nog een foto van een nagenoeg splinternieuwe Trabant bijgedaan; je ziet er heel sporadisch nog eens eentje, maar deze was wel in een super staat met schuifdak en al. Ik heb vorige week zelfs nog een halve gezien; een heel knappe vakman had hem in lengterichting doorgeslepen, er ca. O,8 meter tussenuit gehaald en met een ongelofelijke precisie weer aan mekaar gezet. Het wagentje was nog 1 zetel breed en moest dienen als reclamebord voor een imbiss(eetkraam). Maar door de ingreep stonden de lampen zo dicht bij mekaar, dat de voorkant er uitzag als een smoeltje met bovendien zo een droevige blik uitstralend, alsof het wou zeggen: doorrijden aub, het is hier echt niet om te vreten. Ik ga de tekst nu doormailen naar 3520. Het is tennis in Parijs, dus Anita 3520 is zeker paraat. Ze is volgens mij naar de herhaling van de herhalingen aan het kijken. Wat zou een mens toch wel doen zonder secretaresse op de maatschappelijke zetel. Ik ga het hier bij laten en groet U,
Deze mail had ik deze morgen al om 6h43 ontvangen.
Goede morgen, Vooraleer ik opsta om 06u30 kijk ik steeds nog eens naar de mails en zo en sluit dan af. Ik zie ook dat het tellertje van de blog bijna op 1000 staat. Ik vraag me af wie dat allemaal is. Voila, ik gooi de benen nu uit het bed en straks weer over de buis.
Aan allen, een goede avond. Ik wil verdorie ook goed weer, net zoals thuis in 3520. Je kan het geloven of niet; het heeft nu sinds zaterdag 15u onafgebroken geregend tot een half uur voor ik hier aankwam om 16u30. Dat is dus 50 u aan een stuk; om de moed te verliezen. Hallo Lourdes!! Is daar al gebeden voor beter weer hier in Thuringen. Of gaat het hier om culinair/artistiek uitstapje. Ik wil dat het niet meer regent en dat de zon gaat schijnen. Ik wil in korte broek fietsen en ik wil weer rondrijden als Pools of Deens kampioen. Zoals je weet heb ik de eerste 4 dagen aan de Oostkust fantastisch weer gehad met temp. tot 29 gr. Ik ben toen compleet rood verbrand aan armen en benen. En toen ik de dag erna een proper truitje aandeed, een rood nota bene, bleek dat veel kortere mouwtjes te hebben. En toen was ik Marcelski, kampioen van Polen voor welgeteld een halve dag. Toen heb ik de regenjas moeten bovenhalen en heb hem sindsdien al een keer of 5 kletsnat te drogen gehangen. Ja, als je dan een bed gevonden hebt, kan je eerst alle tassen afwassen in de douche. De verwarming op max. en alles ophangen op kapstokken, de slaapzak en slaapmat laten drogen en een enkele keer ook de tent uit de zak halen om te drogen. Vandaag was weer zo een dag; stront heeft het geregend de hele dag door zonder ophouden. Nee, echt niet meer plezant. Bovendien had ik omzeggens geen remmen meer. Na elke klim wil je dan naar beneden alles loslaten maar dat gaat gewoon niet. Ik wil met zulke slechte remmen de snelheid in toom houden, want je raakt maar moeilijk stil. Maar ik heb deze middag in Duderstadt 4 nieuw remblokken gehaald en die heb ik zojuist gemonteerd. Ook de ketting moet ik dagelijks onder handen nemen, anders is ze de volgende ochtend helemaal verroest. Zo ben ik toch na 70 km hier in Heiligenstadt beland na weer zo een 850 hm. Ik heb vandaag naar mijn gevoel zo een 20 keer de Plank op gereden. Ik ben hier in een landschap beland zo glooiend als het land van Herve. Ik heb slechts 1 foto genomen; zo wordt een gracht als het 50 u regent. Ik heb vandaag ook bewust alle onverharde- en kolonnenwegen gemeden; daar hou ik mee op tot het droger wordt, als het dat nog ooit wordt de volgende 10 dagen. Ik moet nog eens rekenen , maar ik denk dat ik aan de 2/3 gekomen ben. Maar dagen van 95 km kunnen nu niet meer. Als het droger wordt en ik kan profiteren van de afdalingen kan het misschien nog. Ik heb vanmorgen ook 2,5 km de verkeerde kant uitgereden. Dat komt ervan als je gisterenavond een stukje door een bos hebt afgesneden. Ik sliep vlak op de "track" en bij het buiten rijden gewoon fout. Lap, weeral 5km teveel en 20 min. verloren. Ik zie dat Anita3520 zich meldt. Ik hoop op beter weer en hoop morgen iets positiever te kunnen zijn. Groeten van Rainman Marcel
Hallo, hier ben ik dan weer na een paar dagen radiostilte. Zoals al eerder gezegd heb ik de rustdag maar geannuleerd. Voor die keer dat de zon eens scheen moest ik wel fietsen. Achteraf gezien had die dag me ook 50 km gekost zonder op te schieten met mijn trip; dus volgens mij en mijn benen een goede beslissing. Vertrokken om 08u45 heb ik dat openluchtmuseum na 25 km bereikt. Ik heb daarvan een aantal fotos doorgestuurd. Het was een dorp waar de grens tot tegen de huizen liep; vandaar ook die muur. Alles was authentiek zoals het daar destijds was. Daar ben ik toch wel een uur gebleven. Ik heb vanaf dan 45 km van Oost naar West gereden en de wind zat NW. Zo goed als pal op de neus en dan over betonplaten. De snelheid is meermaals onder de 12 gezakt. Vanaf 15u kreeg ik wind mee , maar toen begon het te regenen. Momenteel, zondagavond , 30u later, regent het nog altijd zonder ophouden. Ik ben dan gestopt in Vienenburg na 85 km en 423 hm. Het hotel waar ik naar toe gegaan ben was volzet. De receptioniste heeft mij echter een bed bezorgd vlakbij aan de rand van een woud bij privaat mensen, Het ontbijt op de foto is dus van deze morgen. Uit medelijden denk ik, de tafel vol gestouwd omdat ik toch wou fietsen. Ik ben er vertrokken, weer 08u45 en moest 8 km rijden om weer op de route te komen. Toen heb ik mij wel afgevraagd waarom ze in 1945 in Jalta, toen de Amerikanen en de Britten enerzijds en de Russen anderzijds , toen ze Duitsland verdeeld hebben, die grens zo nodig over de hoogste toppen van het Harzgebergte moesten trekken. Ik heb de ganse dag in de regen gereden dwars door de Harz heen. Ik heb vandaag ook 1000 hm overwonnen , in hoofdzaak over woudwegen en van die zgn kolonnenwegen in betonplaten met gaten. Een ranger van het bezoekerscentrum zei me dat de sneeuwgrens tot 900 m gedaald is. Ik ben vandaag tot 700 m geweest; daar moet ik ook nog voor uitkijken. Als ik moet in de sneeuw komen, stopt het denk ik. In de regen fietsen gaat nog, maar meer mag niet. Maar geen medelijden aub; het is zoals mijn neefje een paar dagen geleden gezegd heeft: je hebt dit toch zelf gewild he nonkel. Medelijden, dat heb ik 's avonds nodig, als ik begin te bedelen voor een bed. Dan zet ik zo een meewarige blik op en een afgepeigerd uitzicht als ik aan de baas vraag" ich hoffe, sie haben bestimt ein Zimmer für mich". En als hij dan geen kamer meer heeft, moet mijn lichaamstaal hem overhalen om de meid op zolder te laten slapen, of in het andere geval, mij bij haar te laten intrekken. Zover is het gelukkig nog niet gekomen. Zo ben ik vanavond gestrand inWalkenried na 68 heel zware km. Ik zit hier in een soort kasteel met heel chique kamer. Ik heb Anita3520 al eens een rondleiding gegeven en ze vroeg zich af wanneer Sisi van die enorme trap zou komen. Ik heb ook begrepen dat er mensen speciaal voor mij naar Lourdes gegaan zijn. Aub, bid voor beter weer, voor nog betere benen dan ik al heb en aanroep alle heiligen die mij kunnen behoeden voor lekke banden; dat ik nu missen als de pest. Maar de moraal is nog steeds prima. Het verzet, 24x32 is aan de krappe kant. Ik stop dan ook af en toe en vooraleer ik dan terug vertrek, sla ik eens op mijn borst en roep" come on boy, yes you can". Jaja, de "mentalist" in mij rijdt ook mee en er hoort mij toch niemand. Inderdaad vandaag slechts enkele mensen gezien onderweg en dan nog te voet. De Harz is echt een schitterend .........wandelgebied. En daar ga ik dan dwars doorheen met de fiets. Maar, mochten er zijn die twijfelen; ik voel me nog steeds prima. Ik mankeer werkelijk niets. Mijn zadel is wel nat, ondanks dat ik fiets met de hoes erop. Maar nu staat het hier te drogen op de badkamer, en ga er seffens weer eens aan voelen. Ik geloof dat er nieuwe fotos online staan. Daar zijn er ook bij waar ik de fiets moeten duwen heb. Ook nog een authentieke doorgangspoort van het "ijzeren gordijn" en nog een zicht doorheen het gordijn. Alleen geraakten de Oostduitsers niet tot aan de draad, want dan waren ze al lang neergeschoten. Ik ga de gordijnen dicht doen en laat U, Hopelijk tot morgen,
Het is bijna 8 uur en ik zit aan het ontbijt. Ik ben wakker geworden door een stralend zonnetje en dan zou ik moeten niks doen. Morgen voorspellen ze slechter weer en kom ik hier misschien wel vast te zitten. Alle bagage is beneden; alleen zo meteen opladen en rijden. Groeten van, Marcel
Aan allen een goede avond. De dag begon al niet goed. Ik was opgestaan om 7u en toen ik buiten keek zag ik dat het regende. Recht naar beneden viel het. Na het ontbijt nog wat getreuzeld en om 09u20 toch vertrokken; volledig in regenoutfit. Mijn boordinstrumenten gaven 7 gr. aan. Geef toe, dat is echt geen weer om in een tent te liggen. Had ook mijn winterhandschoenen aangetrokken. Ben nu in een Gaststätte beland in Beendorf, iets rechts van Helmstedt. De teller stond op 82 km, maar hij heeft een tijdje niet goed ingeklikt gezeten. Ik had gehoopt tot hier te geraken en dat is ook gelukt. Het lichaam heeft vandaag veel geleden en dus heb ik beslist om hier 2 nachten te blijven. Voor de eerste keer was ik behoorlijk moe. Ik moest vandaag vrij veel onverhard rijden en daar had ik, gezien de regen van vannacht niet veel zin in. Ik heb tegen 11u nog zo een grensmuseum bezocht dat was ondergebracht in een grote hoeve. Ik kreeg er van een ca. 80 jarige "conservator" een rondleiding voor mij alleen. Ik heb hem al mijn foto's laten zien die ik al gemaakt had en toen werd hij nog enthousiast ook, wanneer hij zag waar ik overal al geweest was. Het museum was eigenlijk specifiek over hun verdeelde dorp want de grens liep er midden doorheen. Nadien ben ik onderweg nog naar een stuk van ca.50 m authentieke scheiding geweest. Toen heb ik een stuk van 10 km onverhard proberen te omzeilen. Dat leverde me een stuk van 5 km nog slechtere weg op plus een omweg van 10km. Enfin, ik ben geraakt waar ik wou maar heb nu echt wel een relatieve rustdag verdiend. Iik ga niet de luierik uithangen. Want echte luieriken komen hun zetel niet uit en halen zelfs de krant niet uit de bus. Neen, ik heb morgen een bezoek gepland aan een openluchtmuseum waar nog 350 meter grenszone bewaard gebleven is. En zo een grenszone was 500 m breed. Daarna wil ik een bezoekje brengen aan Helmstedt, een oude universiteitsstad uit het westelijke deel. Het zal toch wel een 35 km fietsen worden op de rustdag. Ik wil daarna ook geen andere musea meer binnengaan, maar gewoon ondergaan wat ik nog tegenkom, zodat het toch wat opschiet met de tocht. Ik ben vandaag ook over de helft gegaan van mijn 1620 km lange trip. Op de gps staan bijna 1000 km, maar daar zijn er veel bij die niet tot de eigenlijke trip behoren. Als het zo doorgaat zal ik in Tsjechië in totaal toch een 1850 km hebben. Ik weet niet of jullie dat weten, maar ik fiets hoofdzakelijk op voormalig DDR gebied, omdat daar de restanten staan. Slapen doe ik altijd in het voormalige Oostblok. De mensen zijn uitermate vriendelijk; als je stilstaat om de kaart te bestuderen, stoppen ze altijd en vragen ze altijd of ik hulp nodig heb. Fietsers heb ik al een paar dagen niet meer gezien. Dat gaat veranderen zo gauw ik in de Harz ben. Maar vanaf nu wordt het heuvelachtiger. Geen enkele camping vandaag gezien, maar zolang het weer niet betert, ga ik toch de tent niet in. Opmerkelijke gebeurtenissen zijn er al een paar dagen niet meer. Het is toch gelukt om een deel foto's online te krijgen. Ik zal terug wat meer foto's met de tablet maken; daar was ik mee gestopt omdat ik er toch niet mee op het blog kon.
Nog een paar stukken authentiek ijzeren gordijn gevonden
Goede avond vanuit Diesdorf. Ik hen hier gestrand na 88km om 16u30. Ik had ook nog kunnen doorrijden tot Brome, maar dan was het zeker 18 u geworden. Gisteren aan de Arendsee ben ik eigenlijk bij heel vriendelijke mensen terecht gekomen. Het appartement lag gelijkvloers en dat scheelt een stuk in tassen sleuren. Ik heb ook mijn slaapmat en slaapzak opengelegd voor het geval ze toch water gehad zouden hebben. Ook de tent heb ik even opengelegd. Ik heb ook even aandacht geschonken aan mijn fiets: ketting afgeveegd en gesmeerd en de velgen afgeveegd, want de remblokken hebben veel geleden. De ketting heb ik op straat gesmeerd om zeker niet op de klinkers te knoeien. Dat heeft ze blijkbaar op prijs gesteld; 's morgens bracht ze het ontbijt op de kamer en daarna bracht ze de was terug: sokken opgevouwen, onderhemdjes mooi geplooid en de truitjes en hemdjes mooi op een kapstok. Nu kan ik verder tot het einde denk ik. Ik heb zojuist nog eens gerekend en morgen ga ik over de helft. Dat ondanks dat op de gps al bijna 900 km staat. Daar zijn vele km bij die niet tot de route behoren. Ik heb vandaag ook een ommetje gemaakt naar Salzwedel; een stadje met een heel mooie altstad. Zo een extra stuk kost je wel 1,5 uur extra, maar levert ook een grote cappuccino met een heerlijk stuk taart op. Ik heb vandaag redelijk veel restanten gezien. Toen ik vanuit Salswedel over zo een militaire weg terug naar mijn route reed, stootte ik op nog een stuk authentiek ijzeren gordijn. Daar was ook nog een herdenkingsmonument aan een jonge Oost-duitse ingenieur die op die plaats de grens wou ontvluchten. Hij is daar neergeschoten door zo een automatische vuureenheid, die hij zelf geactiveerd had door tegen een draad te lopen. Daar stond ook nog een 10-tal meter afsluiting; zo een 3 mtr hoog uit metaal van 4 mm dikte. Een paar wachttorens staan er nog en veel militaire wegen uit Russische betonplaten, zeggen ze hier. Erop fietsen valt niet mee omdat er rechthoekige gaten van 15 x 8 cm inzitten waar het wiel telkens ingaat. Zo heb ik vandaag misschien wel 15 km gehad. Maar alles gaat prima; materiaal tot nu toe ok en met het lichaam ook. Ik heb eigenlijk geen enkel probleem. En stiekem hoop ik dat er achter een of andere bocht eens een FietSTER stilstaat met een spaakprobleem. En als ik dan haar probleem opgelost heb, fietst ze uit dankbaarheid misschien wel mee tot Tsjechië, ondanks dat ze eigenlijk de andere kant op moet. Ik heb zelf nog moeilijk zicht op waar ik precies zit op Duits grondgebied omdat ik mijn grote Duitse kaart ook teruggestuurd heb. Ik heb alleen mijn deelkaartjes nog en volg verder de gps-track. Heel de 1600 km ingeven heeft mij afgelopen winter welgeteld zo een 9800 muisklikken gekost. Maar nu kijk ik alleen op de kaart als ik naar een of ander restant moet uitkijken. Ik heb gisteren en vandaag een 10-tal foto's doorgestuurd. Hopelijk krijgt het thuisfront ze op het blog. Stilaan slaaptijd nu en hopelijk morgen weer Wlan. Groeten van Marcel.
Wat mij tot deze trip dreef en de toch wel merkwaardige Pinksterzondag
Ik wil het nog wel eens hebben hoe ik eigenlijk tot deze tocht gekomen ben. Ik bewaarde thuis al lang, en heb ze trouwens nog steeds; een kaart uit 1974 van het verdeelde Duitsland. Met de bedoeling ooit nog eens te gaan kijken naar dat "Ijzeren Gordijn". Toen dan in 1990 de grens samen met de Muur definitief opgeheven werd, stierf die idee een stille dood. Tot de ultieme voorzet gegeven werd door Erika Vantielen tijdens een reeks over de regio van het vroegere Ijzeren Gordijn die te zien was op Vlaanderen vakantieland. Toen was het alleen nog wachten op meer tijd. Erika is thuis onze vaste "middenvelder"; eerder gaf ze nog zo eens een voorzet die ons richting Slovenie bracht, ook tengevolge van een reeks reportages. En nu zit ik dus hier, veel te zwaar bepakt volgens sommigen. Daarom wil ik het gebeuren op Pinksterdag nog wel eens vertellen. Het was juist na de middag , toen nog steeds langs de Oostzee. Opeens zie ik voor mij 2 fietsers stilstaan, die naar mijn normen niet alleen zwaar, maar zwaar over beladen waren. Ik stopte op enige afstand en vroeg of ik een foto van hun mocht maken. Om nadien eens te laten zien wat zwaar beladen is. Ze hadden elk 2 voor - en 2 achtertassen, en op die achtertassen een compressiezak die de grootte had van een biervat van 60 liter. Het mocht en nauwelijks was de klik voorbij toen de vraag kwam: ...of ik soms niet "eine schraube" bijhad. Zij waren er namelijk eentje verloren en de voordrager hing er nog maar half aan. Ja, schroefjes had ik wel. Alsof de Voorzienigheid er mee gemoeid was: toen ik enkele dagen voordien bij het Sprookjespension alle zgn overbodige spullen in het kartonnen doosje aan het doen was, toen heb ik het zakje met schroefjes bijna retour gezonden. Iets weerhield er me toen van en ik heb het terug in de tas gedaan. Dus , een schroefje had ik wel, alleen moest ik heel mijn bagage afladen om diep onderin die schroefjes te pakken. Overigens heb ik mijn remblokjes wel retour gezonden en vandaag na deze regendag zijn mijn remblokken helemaal weggesleten. Die kerels, allebei zo halfweg veertigers waren gek van blijdschap. Nadat ik mijn bagage terug had opgebouwd, en dat duurt even, ben ik eens even gaan kijken naar hun probleem. Jongens toch, deze mannen waren onderweg met de fiets uit hun studententijd; een hoop verroest oud ijzer was het. Ze waren bovendien zo zwaar beladen alsof ze door hun vrouwen het huis waren uitgezet. En toen kwam er weer zo een vurig tongetje dat zei: barmartige samaritaan die je bent, pak snel je fiets en rij weg. Nog even en je bent hier je handen nog vuil aan het maken ook. Juist, snel doorgereden ben ik toen voordat ze de volgende vraag konden stellen: of ik soms ook spaken bij had, want daar was ook een probleem mee. En spaken, ... die sleur ik ook nog steeds mee .
Stilaan slaaptijd nu. Ik hoop morgen op beter weer .
Ik heb het terug warm, ben fris gedoucht en heb me een tas oploskoffie gezet. Wat een dag was me dit. Zoals altijd opgestaan om 06u30 maar had even voordien al eens buiten gekeken: stront regenen deed het toen. Dit zou noodgedwongen mijn eerste rustdag worden, hier in Domitz hoopte ik want het was wel een mooi vestigingsstadje. Maar helaas; om 07u15 stond ik al beneden bij de receptie om een dag langer te blijven om dan te horen dat het vandaag helemaal volzet was. Het was nochtans een prachtig hotel daar aan de haven. Ik heb anita3520 gisteren met skype eens een rondleiding gegeven in de kamer. Dus fietsen maar en geen 500 m om een kamer te zoeken. Ik ga voor 100 km tot Salzwedel dacht ik; je kan nat worden, daarna doornat en meer kan toch niet. Om 09u15 ben ik vertrokken, volledig in regenoutfit. De eerste 3 km, pal in de wind langs de Elbe tot aan de brug, moest ik terug om op de route te komen. Ongelofelijk inspannend, maar toen ik aan de overkant weer de goeie kant op kon, heb ik bij momenten tegen 28-29km/u over die dijk gevlogen. Dan voel je de regen ook zo niet, maar na 45 km zat de Elbe er voor mij op. Na het tweede veer van de dag ben ik dan naar een cafeetje gegaan; gezien de temp. zei de man ,heb ik terug rum en glühwein in huis gehaald. Choco-rum dus met appelcake. Het water op de Elbe staat enorm hoog; het veer steekt over met de boeg in de stroming anders haalt hij het gat aan de overkant niet. Nog ruim 1 meter kan erbij , zei de kapitein die speciaal moest oversteken om mij op te pikken. Dan gaat hij aan de ketting. Toch nog redelijk veel fietsers gezien, vooral in dat cafeetje. Daarna begon de marteling: de wind , de temp. die 8 gr. aangaf en de niet aflatende regen. Ik had eerder al iets bij aangetrokken maar kreeg nu op de koop toe ook nog koude handen, zodat ik ook mijn winterhandschoenen heb bovengehaald met daarbovenop plastic wegwerphandschoenen die eigenlijk dienen om mijn ketting te smeren. Om half drie heb ik er de brui aan gegeven, toen ik in Arendsee na 70 km passeerde. Ik ben hier bij mensen beland in een verhuurappartement. Mevrouw wil me ook nog ontbijt maken en heeft me op verzoek ook een machine was gedraaid. Dat wordt sorteren straks en proberen alles terug in zakken te krijgen. Het gaat naar 18u maar het is wel opgehouden met regenen. Als ik straks nog tijd en goesting heb zal ik nog eens een paar belevenissen van afgelopen weekend doorsturen. Anita3520 zal ze dan met copie/paste wel op het blog zetten. Nu weten jullie ook waar die gekke eerste regel op een paar blogs vandaan komen. Groeten van Marcel
Vandaag 21 mei , ben ik gestrand in Domitz a/d Elbe. Ben 08u45 vertrokken in de regen vanuit Buchen. Ik heb mijn regenkleding onderweg wel 3 keer aan en uit getrokken. Om 16u00 ben ik hier dan aangekomen, nagenoeg droog na 94 km. Heb dan weer maar eens een bed gezocht en ben hier nu aan het tikken met zicht op de Elbe en de haven hier. Ik was nog maar een half uur hier en het was alweer aan het regenen. Vandaag bijna de hele dag langs de Elbe gereden. Hij vormde 95 km lang de Duits-Duitse grens: het ijzeren gordijn. Morgen verlaat ik de Elbe alweer. Het fietspad erlangs is vlak en ik heb met een ferry 3x moeten oversteken. Heel veel toerfietsers ook en vooral veel gezinnen bepakt en gezakt. Hier krijgen de kinderen het met de pap ingelepeld, terwijl bij ons in Belgie als kinderen willen fietsen er vanuit gegaan wordt dat ze gaan koersen. Het is leuk om te zien: vader voorop met 4 zakken aan de fiets met daarachter zo een Burley, waar tussen nog meer tassen, de kleinste telg bengelt. Dan komt het oudste kind op zijn eigen fietsje, ook met 2 zakken. En dan komt de mama, met opgestroopte mouwen, 4 tassen aan de fiets met zo een 1-wielige aanhanger er achterhangend, waarop de middelste telg ook vrolijk meepeddelt. En allemaal keurig met een helm op. Soms rijden zo wel een paar families tesamen. Ik ben vanochtend ook keer moeten omdraaien omdat zo een wereldverbeterende groene jongen het me afraadde om een bepaald jaagpad te nemen. Ik kon beter al meteen ADAC bellen zei hij, want mijn materiaal zou het niet overleven volgens hem. Ik ben dan ook maar omgedraaid. Hij reed toen met me mee en begon ook nog een pleidooi tegen uitlaatgassen enz. Ik heb toen maar geveinsd dat ik niet kon volgen en hem laten doorrijden. Kijk, van een fietsvriendin zou ik zo een discussie nog wel verdragen, maar van deze groene jongen niet. Ik heb vandaag ook een half uurtje met een Canadees gereden, die onderweg was naar Istanbul zei hij. Hij reed al de hele tijd op straat, terwijl ik boven over de dijk reed. Ik had hem al een tijdje in de gaten en toen ik even op de kaart aan het kijken was, stond hij opeens naast me en vroeg of hij mocht meerijden. Ik heb hem gezegd dat ik veel onverhard reed, maar hij wilde het toch proberen. Tempo daalde en met al dat gezever had ik bijna een DDR wachttoren langs de oever gemist. Deze was omgebouwd tot vakantiewoning. Ook van hem heb ik me met een smoes van afgemaakt want eigenlijk rijd ik toch liever alleen; dan ontgaat me toch het minste denk ik. Alleen met Anita-3520 is het anders; wij zijn dan zoals een tandem, maar dan eentje met 4 wielen. Maar die tijd komt nog wel en we gaan hem zeker gebruiken. Morgen, na het verlaten van de Elbe wordt het weer een heel stuk moeilijker om een bed of een camping te vinden omdat het er niet echt een toeristische streek is. Ik hoop te geraken tot in Wustrow of tot Bergen a/d Dumme. Ik zal een van de volgende dagen nog eens in een bibliotheek moeten gaan tikken op een normaal klavier want van zo een tablet raak je hoorndol, vooral met een spacebar die heel dikwijls niet aanslaat. Groeten van Marcel
Ik ben vanochtend te euforisch geweest aangaande het weer. Na een uurtje was de zon alweer verdwenen. Het was 08u40 toen ik vertrok vanuit LUbeck en toen moest ik nog op route geraken.
Het weer werd zienderogen grauwer en kouder; nog zo een 13 grad.
Ik heb heel veel onverhard gefietst door bossen en over zgn. Colonnenwegen; wegen van heel vroeger met betonnen platen aangelegd,waarlangs de DDR patrouilles constant op dn neer reden. Ik heb rond12u nog net een kop koffie met een stuk appeltaart kunnen eten vooralleer het begon temiezeren.
Dan werd ik vandaag nog letterlijk opmijn woordengenomen . Iemand had gelezen over "foert gsm rekening" en heeft mij dan ook prompt gebeld. En als je oudste zoon dan belt, dan neem je toch op , ook over de grenzen heen. Na een babbeltje van een minuut of zeven, ben ik weer verder gereden; de regen in.
En zo ben ik dan gestrand in BUCHEN om 16u na 96 km en 300
hoogtemeters . Ik had de tent ingewild,maar met dit weer even niet.
Ik heb voor de 4de dag op rij maar weer een kamer genomen en na de zoveelste douche heb ik mij beneden een biertje gehaald en zit ik hier te tikken. De avond is nog lang.
Ik ben ook steeds boos dat ik niet met de tablet op het blog kan; volgens mij ligt het toch bij bloggen.be.
Ik heb nog steeds zin om het ding samen met de volgende onderbroek te dumpen. Maar om te skypen , te voipen en te mailen is het best bruikbaar.
Het wordt ook tijd dat ik Ingrid-3900 eensga bedanken omdat zij het is die mij heeft aangespoord om daarmee tebeginnen. En echt waar ik geniet ervan om hier mijn belevenissen in kwijt te kunnen. Ik ben er onderweg ook wel mee bezig. Voor haar in september dan ook een sateetje extra. Soms beperk ik mij tot de concrete data , maar soms , als ikzoals nu wat meer tijd heb, wil ze ook wat inkleden.Ik stop er ook geregeld een instekertje in om er een bepaald iemand mee te treffen.En als ik de reacties lees zijn er blijkbaar ook die volledig mee zijn met de instekertjes die eigenlijk niet voor hun bedoeld waren. Ja, er zijn er die best veel over mij weten.
Maar de feiten, ingekleed of niet, hebben zich allemaal voorgedaan de laatste
dagen.
Ik ben nu volop langs het ijzeren gordijn. Gisteren langs de kust waren er nog een massa fietsers en eet en drinktentjes.
Vandaag heb nog niet veel fietsers gezien en wat eten en drinken betreft, moet je als je iets nodig hebt, niet teveel laten passeren want zoveel is er niet.
Nu even een tussenstand. De totale te fietsen afstand volgens het boekje bedraagt 1620 km; de aan- en afloop naar Hof inbegrepen.
Wat ik volgens het boekje nu gefietst heb is 545 km.
Dat is exact 1/3 van de totale afstand in 7 fietsdagen.
Zo, mijn biertje is leeg en ik ga eens kijken waar ik morgen zou kunnen landen.
ik zit hier om 07u20 in de receptie van een hotelletje in Lübeck. Fris gedoucht (weeral) , de tassen zijn klaar alleen het weer wil niet mee.
Als ik buiten kijk zijn de straatstenen nat maar voor zver ik kan zien komen er toch gaatjes in het dek.
Ik heb gisteren de Oostzee verlaten, en kwam zo rond 15u45 aan de meest noordelijke doorgang tussen Oost en West van destijds: in SCHLUTUP.
Het grensgebouw is een museum geworden , maar ik ben niet binnen geweest. De vrouw aan de balie is buiten even met me komen praten ,want ze gingen toch sluiten,
Ondanks dat mijn route niet naar de binnenstad ging, ben ik toch even door gereden en ben hier blijven hangen en een kamer gezocht.
Voor de derde nacht op rij in een bed. Het was gisterenochtend 13 °, trok tegen de middag naar 17°, maar zakte weer even snel terug naar 13°.
Ik heb de hele dag gereden mat alles aan: arm- en beenstukken, vest lange mouwen tot het windhesje toe. Ik heb bij die temp geen zin om in de tent te kruipen; Anita zou het me niet vergeven moest ik hier een bronchitus oplopen.
Ik zou Erwin S. dan nog moeten bellen , dat heeft hij me toch beloofd. Het was wel na pintje nr.10, maar ik ken hem, dat meent hij uit de diepste grond van zijn hart. Zijn kaartje 4x niets heb ik thuisgelaten, maar het echte steekt naast mijn bankkaart en ik wil geen van beide verliezen.
Sorry ook voor de tik- en leestekensfouten; zo een duits klavier is toch heel anders.
Ondertussen is DE ZON BEGINNEN SCHIJNEN. Ik ga ontbijten, mijn lastdier laden en de stramme benen losmaken.