Fris en monter zijn we paraat om 8.30 am om de
volgende algemene sessie bij te wonen:
1)
The Leadership Payoff : How The Best Leaders
Bring Out The Best in Others
And So Can You
door Dr. Alan R. Zimmerman: 8.30 am 9.30 am
Leiderschap, het centrale thema in dit congres
heeft uiteraard niets te maken met de titel maar alles met je talenten om het
beste uit je medewerkers te halen. De effectiviteit hangt af van het
leiderschap en het gebruik van de betalingsmechanisme.
Dr. Alan Zimmerman, CSP CPAE Speaker Hall of Fame
Zimmerman Communi-Care Network, beschrijft het beloningsprinciep. Wanneer je
als leider het goede voorbeeld geeft en gedreven wordt door passie en
betrokkenheid, zal je een grotere betrokkenheid en samenwerking bij de
medewerkers generen. Hij tracht via concrete voorbeelden dit aan te tonen.
Hierbij staan centraal het vermijden van zinnen, uitlatingen of gedragingen die
anderen demotiveren, het omarmen van het geloof in een goede afloop door het
creëren van een werkplaats waar vertrouwen en respect belangrijk zijn en de
cultuur vormen.
2)
How to Motivate Employees (While Spending
Virtually No Money!): 10 am 12-15 pm
Gary Minor Executive Director 21st Century
Leadership Institute Franklin, TN, start vanuit betrokkenheid en engagement.
Door een klein aantal wijzigingen in vergaderingencultuur kunnen de prestaties
verbeterd worden. Als ervaringsdeskundige in de privés-sector bij Ford, staat
hij stil bij het verbeteren van betrokkenheid en engagement het belangrijkste
is in crisismomenten. De leider zal het goede voorbeeld dienen te geven. Er
veranderingen dienen gegenereerd te worden, anders dreig je je mensen te
verliezen want zonder betrokkenheid van de medewerkers geraak je nergens. De
gemeente verdient echter het beste wat je kan bieden. Hiervoor heb je
gemotiveerde, betrokken en presterende werknemers nodig.
Het is een interactieve sessie rond het uitwisselen
van ervaringen rond motiveren. Hoe gaan we mensen motiveren? Er wordt verwezen naar
de principes van Tom Roth (Bucket) en het resultaat van het negatief sanctioneren
naast andere praktisch mogelijkheden (drank, etentjes, benefietconcerten,
verjaardagen, werknemer van de maand,
). Er wordt stilgestaan bij het verschil
tussen angst en motivatie waarbij je mensen dreigt te verliezen bij angst (van
weg duwen) en mensen kan winnen voor jezelf en de zaak (naar toe komen). Hoe ga
je om met negatieve elementen? Wat is het verschil tussen een gemotiveerd en
een geroutineerd team? Er zijn geen veranderingen vs creativiteit, continuity
of improvement, less resistance to change. Je best gemotiveerde mensen
verlaten het bedrijf omdat er geen veranderingen en uitdagingen zijn.
Er wordt stil gestaan bij de verschillende
leerstijlen waarbij 70% van de mannelijke bevolking een visuele leerstijl
heeft. Ze moeten het zien om het te kunnen. Terwijl vrouwen (70%) eerder een
auditieve leerstijl hebben. Ze praatten er meer over (vb. bellen naar een
vriendin/moeder om probleem op te lossen). Daarnaast is er nog de Kinsthetice
aanpak waarbij de personen het moeten doen en zelf willen uitvissen zonder
uitleg.
Bij een performance plan is het gebaseerd op lange
termijn doelstellingen terwijl een bij een takenlijst is het gebaseerd op korte
termijn processen of taken. Je hebt beiden echter nodig.
Het tweede deel van de uiteenzetting ging over de
filmpje van RSA Animate - Drive: The surprising truth about what motivates us,
gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Er dient een onderscheid gemaakt te
worden tussen niet-cognitief handenarbeid. Hier is een duidelijke causale
relatie tussen prestatie en geldelijke beloning. Des te hoger de beloning, des
te hoger de prestatie. Dit is echter niet het geval voor hoofdarbeid is de
situatie geheel anders. Daar is geldelijke beloning belangrijk en financiële
incentives belangrijk voor werknemers die geld nodig hebben. Waar geld geen
issue is, is geldelijke beloning niet meer relevant maar zelfs tegenstrijdig.
In deze situatie zijn autonomie, mastery (verder professionaliseren) en het
doel van de organisatie. Mensen worden gemotiveerd door hun autonomie te geven,
hen verder te laten professionaliseren (meer expertise te laten opbouwen) binnen
het doel van de organisatie waardoor het belangrijk is het doel van de
organisatie duidelijk kenbaar te maken, te vertalen en te communiceren naar de
medewerkers. Het tegenovergesteld van motiveren is demotiveren. Je kan het best
medewerkers demotiveren door hun een anonieme taakinvulling te geven die
irrelevant is en niet meetbaar is ten opzichte van het doel van de organisatie.
Hierdoor verlies je je medewerkers.
Volgens de lector is de assumptie van geldelijke
motivatie gebaseerd op het ford-model van de industrialisatie. Tijdens de
industrialisatie heeft Ford het bandwerkmodel geïntroduceerd om de productie op
te drijven. Dit was repetitief werk waar een geldelijke motivatie belangrijk
was. Des te meer autos (onderdelen), des te hoger de verdienste.
Een persoonlijke bedenking is dan het systeem van bankbonussen
compleet verkeerd zijn ofwel dat bankdirecteurs en managers repetitief en
eenvoudig werk verrichten waardoor de hoogte van hun salaris in vraag gesteld
kan worden J. Bovendien
merken we op dat inderdaad mensen meer gemotiveerd zijn wanneer ze autonoom,
relevant en belangrijk werk voor de organisatie verrichten maar nadien komt
altijd de vraag terug naar een loonsverhoging (cfr. staat niet in mijn
functiebeschrijving, vergelijking met collegas die in een hogere of gelijkaardige
functieschaal zitten,
). Dit was echter wat te moeilijk voor de Amerikanen
.
3)
Bezoek aan het Atlantic County Utilities
Authority (ACUA) ofwel de Igean van Atlantic City (1.30 pm 4.45 pm)
Met een bus hebben we eerst het Atlantic County
Utilities Authority (ACUA) bezocht, een soort Igean en Aquafin gecombineerd.
Een privaat-publieke maatschappij waarbij de gemeenten een contract mee kunnen
afsluiten om enerzijds hun afvalverwerking te laten plaatsvinden (inclusief
ophaling) en anderzijds hun afvalwater te zuiveren. In eerste instantie stopten
we bij het waterzuiveringsstation van Atlantic City. Dankzij
het waterzuiveringssysteem is Atlantic City erin geslaagd om het rondom het
eiland te zuiveren. Deze vestiging draait zeven dagen op zeven en 24 uur op 24
om dagelijks de normen inzake het zuiver water (96%) te behalen. Hun klanten
zijn de gemeente of het district van Atlantic City, New Jersey. Het station
zuivert en loost 30 miljoen liter in de Oceaan en produceert 500 kW zonne-energie
en 7,5 MW windenergie. Dit garandeert 60% van de benodigde energie om het
station van de nodige energie te voorzien.
Het tweede deel van de rondrit bestond uit het
bezoek aan het milieupark waar de nadruk ligt op het groene. Hier gebruikt men
de laatste technologie voor enerzijds het recycleren met oa de magneten, het
lasersysteem (optical sorting) en de transportbanden en anderzijds de
biogas-installatie van een stortplaats. Deze stortplaats produceert voldoende
energie (5,4 MW) voor de volledige elektriciteitsvoorziening. De volledige site
rond de afvalverwerking wordt in samenwerking georganiseerd met een private
partner. ACUA zorgt voor de ophaling van het afval (in concurrentie met private
bedrijven). In hun terrein en gebouwen wordt het afval gesorteerd met de
nieuwste methoden door de private partner. Hier wordt papier van plastic
gescheiden voor verdere verwerking en recyclage. Het restafval wordt naar de
stortplaats gevoerd voor gasverwerking. Het GFT-afval wordt gecomposteerd en de
compost wordt verkocht aan de private markt. De inwoners dienen dus niet zelf
hun afval te sorteren. Dit is volgens de Amerikanen een efficiënter en goedkoper
mechanisme dan te sorteren bij de bron. Stof tot nadenken om eens systeem eens niet her te bekijken indien ik de stijgende facturen van IGEAN en Water-Link bekijk.
Aangekomen bij het hotel, na het schrijven van deze
blog zullen we de innerlijke mens gaan versterken in een zalig zonnetje en
ongeveer 25° - tot morgen!
|