Inhoud blog
  • Conclusions
  • Donderdag 22 mei – IIMC Congres: Final Judgement
  • Woensdag 22 mei – IIMC Congres - Part III
  • Dinsdag 21 mei – IIMC Congres: Congres op cruisesnelheid
  • Maandag 20 mei – IIMC Congres
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    IIMC congres
    Atlantic City
    25-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Conclusions
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    1) De clichés van Amerika kloppen maar is op zich niet slecht

    o   Er is nog steeds een band met het oude continent

    o   Oppervlakkige vriendelijkheid en complimenten (iedereen is de grootste en de tofste)

    o   Geen of weinig klantvriendelijkheid/klantgerichtheid in de openbare sector

    -  2) In alle de lokale besturen op de wereld zijn er dezelfde problemen (spanningen administratie – politiek, budgetten, pensioenen, salaris veiligheidspersoneel, …). Er leeft over de Oceaan en in de rest van de wereld dezelfde issues als bij ons:

    o   Crisisbeheersing: Bij een crisis moet je de problemen meester worden door de Hooah-kreet te volgen (Heart, Optimisme, Abilities and Hands)

    o   Nood aan creatieve oplossingen: Bij problemen moet je ruimte maken voor creatieve oplossingen. Creatieve oplossingen vindt je door het probleem te herkennen, analyseren en te associeren. Vervolgens oplossing hiervoor te bedenken. Deze oplossingen af te wegen en de beste te kiezen.

    o   Duidelijke communicatie is belangrijk: Communiceren is een deal (describe – express – ask – look).

    o   Motivatie-technieken waarbij autonomie, verder professionaliseren en het doel van de organisatie belangrijke motivatieelementen zijn in ons werk dan een financiële beloning.

    o   Budgettering is een samenwerkingsproces over verschillende geledingen met 3 belangrijke actoren: politici, administratie en stakeholders

    De De manier waarop men in de VS en Canada hiermee omgaan is echter beduidend verschillend. 

    3) 3) Ondanks het feit dat de VS de bakermat is van technologische vooruitgang is dit niet te merken in de (lokale) overheden

    4) Het IIMC-congres kan je vergelijken met de congressen van ECG waarbij er een aantal zeer interessante voorstellingen waren en aantal minder geslaagden. De kers op de taart is echter de aanpak en de inzichten van over de Oceaan. Ze kijken duidelijk met een andere kijk op de issues die ook bij ons heersen en soms verhelderen kunnen werken. In dit kader heeft het congres op mijn persoonlijke en professionele verrijking een positieve impact.

    25-05-2013 om 21:24 geschreven door Wim Van der Schoot  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 22 mei – IIMC Congres: Final Judgement
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    1)      IIMC Annual Business meeting/delegate breakfast: 7.30am – 10.30am

    Om 8u wederom paraat aan het ‘IIMC Annual Business meeting/delegate breakfast’ waar de nieuw verkozen leden van de diverse raden van bestuur aangeduid/verkozen worden, het financieel rapport voorgesteld wordt (waaruit bleek dat ze vorig jaar $65.000 winst gemaakt hadden waarvan $10.600 uit het vorige congres en dat ze over reserves beschikken van $331.000). Veel stelden de algemene vergadering daarnaast niet voor: huldigingen en afscheidnemingen van vroegere voorzitters of leden van het dagelijks bestuur, huldigingen van de organisatoren van het congres en de eedafleggingen van de nieuwe leden van het dagelijks bestuur en de directeuren van de regio’s. Drie vermeldingen zijn noodzakelijk: Onze eigen Ronny Frederickx opgevolgd wordt door een echte Rotterdammer, de heer Jaap Paans. De vergadering is perfect verlopen onder het deskundig toezicht van onze collega’s uit Schilde die er op moest toezien dat de stemmingen perfect verliepen. Tenslotte beseffen we dat de Amerikaanse vergadercultuur iets anders is dan de Europese en de Belgische. Naast de aanvang met een gebed passeerden er altijd the ‘most wonderfull colleques, the most excellent performers, werd god en klein pierke bedankt zoals onder andere the husband, de collega’s en zelfs de kat… Het was ook het meest fantastische congres georganiseerd door de meest fantastische mensen voor de meest fantastische organisatie. Enfin, typisch Amerikaans waarin alles groots wordt opgevat en iedereen groots wordt gecomplimenteerd.

     

    2)      Budget-proces: creative ways to involve the the governing heads and the public: 11am – 1.15pm

    Joel Popkin, de directeur van de secretarissenfederatie van New Jersey komt spreken over het budgerteringsproces in Amerika waarbij stakeholders betrokken werden. Centraal in de lezing staat het vinden van een evenwicht tussen de politici, de administratie en de burgers aangezien ze allen hun ideeën en prioriteiten hebben. Ze proberen via discussies en via input van de zaal creatieve manier te ontdekken voor de inkomsten te verhogen en de uitgaven te verminderen waarbij lange(re) termijnplanning centraal staat.

    Wat opviel was dat er inderdaad in Amerika ideeën bestaan om de inkomsten te verhogen die in Europa en België ondenkbaar zijn zoals sponsoring door de private bedrijven. Stel je voor dat indien je Ranst binnenrijd, er een bord hangt met … Welkom in Ranst, gesponsord door Ordal… of het Rup zonevreemde bedrijven, gesponsord door ARC Vercammen…  Dit zijn echter uitzonderingen. In grote mate zien we wel overeenstemmingen met het leven in Europa. Nood aan input van zowel stakeholders, administratie als politici om gezamenlijk een budget op te stellen waarbij je oog hebt voor de langetermijnplanning (al is de langetermijnplanning in de VS beperkter als bij ons). Maw de BBC voor geheel de wereld maar dan vanuit verschillende invalshoeken. Ik heb echter de indruk dat de VS op dit vlak nog een weg af te leggen heeft, in de veronderstelling dat het de juiste weg is …


    Dit was de laatste les. Het congres is nu officieel voorbij. Er is deze avond nog het banket om 7pm maar het werken zit er op. Na het banket is het inpakken en 20u onderweg zijn om weer bij het gezin te zijn. 

    Bijlagen:
    2013-05-23-545.jpg (1011.9 KB)   

    24-05-2013 om 00:00 geschreven door Wim Van der Schoot  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 22 mei – IIMC Congres - Part III
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Om zes uur alweer opgestaan door de jetlag en niet meer kunnen slapen. We zijn dan maar eventjes gaan lopen langs de Boardwalk. Na een kort ontbijt begonnen de sessies:

    1)      The Truth About Communication: Leveraging Your Language for Maximum Results (8.30 pm – 9.30 pm)

    Colette A. Carlson van Inc. Encinitas, CA tracht via praktische sessies de kracht van communicatie te ontdekken. Om te communiceren moet je helder en consistent praten. Personen die goed kunnen communiceren en praten worden sneller aangenomen, verkopen beter en komen beter overeen met anderen. Haar programma is een mini-coaching programma waarbij de theorie en de praktijk elkaar raken. Onderzoek toont aan de 80% van falen is gebaseerd op slechte communicatie.

    Het is ontzettend belangrijk om correct te communiceren of te vragen wat je vraagt zonder iemand aan te vallen. Hierbij dien je op te letten dat je taal, mymiek en hersenen gesynchroniseerd zijn. Opletten voor het verschil in passieve-aggressieve (weglopen en roepen) communicatie en het verschil in passive-digressive techniek (vb. mijn rugzak weegt zwaar à wil je mijn rugzak dragen). Assertief zijn is belangrijk: duidelijkheid maar met respect voor jezelf en anderen.

    The DEAL (describe – express – ask – look) beschrijft het best hoe je moet communiceren.Het beschrijven van de feiten gaat over gegevens, niet over personen zodat de mensen zich niet aangevallen voelen. Op basis van een opinie voelen mensen zich aangevallen. (vb. Je bent altijd te laat is geen fact maar je bent de laatste 3 vergaderingen 15 minuten te laat geweest. Express your feelings versterkt de boodschap. Vervolgens vraag je wat je wil om tenslotte een akkoord/afspraak te verwezenlijken.

    Deze dame deed met denken aan Annet Benning in American Beauty, Carolyn (Annette Bening) een perfectioniste die huizen verkoopt en Lester (Kevin Spacey) gek maakt door haar communicatie. Veel van haar voorbeelden van slechte communicatie komen ook in deze film naar boven. De passieve en agressieve communicatie maar voornamelijk de digressieve communicatie die wij ook vaak hanteren.

    Ze slaagt er in om op een humoristische en praktische manier haar theorieën, weliswaar op zijn Amerikaans, duidelijk te maken. Ze pleit voor duidelijk, authentieke en productieve communicatie en levenstijl. Door zelf en maatschappij kritiek, nodigde ze het publiek uit om kritisch naar hen zelf en naar hun leven te kijken. Dit zelfbewustzijn is voor haar de eerste stap naar verandering.

    Misschien was dit wel de belangrijkste les van het congres. Je moet dus naar Amerika komen om een levensles te leren. Vrouwen zijn (of praten) degressive. Bij het besef van deze wetenschap, dienen wij als mannen altijd deal te communiceren. Ik weet niet of vrouwen dat een leuke deal vinden J.

    (http://www.youtube.com/watch?v=WOfCmSpbL_k - http://www.speakyourtruth.com)

     

    2)      Re-inventing Government: Information Management for A Smarter, Greener, Faster Government: 10 pm – 12.30 pm

     

    In deze sessie toont Troy Doller Sales Manager, Government Direct Hyland Software, Inc. Westlake, OH het gebruik van technologie aan om effeciëntiewinsten en besparingen te genereren aangezien sneller, beter en meer effectief. Het investeren in de juiste technologie heeft altijd een directe impact. De technologische vooruitgang kan ervoor zorgen dat de werkomgeving veranderd en voornamelijk in het vergaderbeheer.

    In eerste instantie wordt er besproken over automatische agenda’s: pre-, in- en post-meeting agenda’s. In dit kader wordt er de nadruk gelegd op de input van de bevolking en de lobbygroepen. Dit is echter niet relevant voor ons systeem aangezien de inwoners, belangengroepen en middenveld organisatie niet kunnen discussiëren aan het debat in de gemeenteraad.

    Opvallend is echter dat het land dat heel ver staat in de technologische ontwikkeling, van de technologische ontwikkeling in de lokale besturen weinig of geen sprake is met uitzondering van streamen van vergaderingen van de boards waarbij inwoners of belangengroepen kunnen interveniëren.

    De namiddag verlaten we even het congres om Atlantic City te verkennen. In de namiddag was er een ronde tafelconferentie over het boek ‘Crucial Confrontations: Tools for Resolving Broken Promises, Violated Expectations, and Bad Behavior by Kerry Patterson, Joseph Grenny, Ron McMillan, and Al Switzler’ waarbij accountability centraal staat. Er staan 7 sessies staan waarbij de moderator na 45 minuten de tafel verlaat en een andere tafel opzoekt. We verkozen ervoor om op basis van de weersvoorspellingen in België van het goede weer te profiteren en de vuurtoren te bezoeken, ook al omdat we niet wisten dat je het Boek gelezen moest hebben. Om 6pm is het beach-party waarbij een coverband van New Jersey zijn trots komt spelen (Bruce Springsteen).

     

    Tot morgen!

    Bijlagen:
    http://www.speakyourtruth.com   
    http://www.youtube.com/watch?v=WOfCmSpbL_k   

    23-05-2013 om 00:00 geschreven door Wim Van der Schoot  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 21 mei – IIMC Congres: Congres op cruisesnelheid
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fris en monter zijn we paraat om 8.30 am om de volgende algemene sessie bij te wonen:

    1)      The Leadership Payoff : How The Best Leaders Bring Out The Best in Others… And So Can You  door Dr. Alan R. Zimmerman: 8.30 am – 9.30 am

    Leiderschap, het centrale thema in dit congres heeft uiteraard niets te maken met de titel maar alles met je talenten om het beste uit je medewerkers te halen. De effectiviteit hangt af van het leiderschap en het gebruik van de betalingsmechanisme.

    Dr. Alan Zimmerman, CSP CPAE Speaker Hall of Fame Zimmerman Communi-Care Network, beschrijft het beloningsprinciep. Wanneer je als leider het goede voorbeeld geeft en gedreven wordt door passie en betrokkenheid, zal je een grotere betrokkenheid en samenwerking bij de medewerkers generen. Hij tracht via concrete voorbeelden dit aan te tonen. Hierbij staan centraal het vermijden van zinnen, uitlatingen of gedragingen die anderen demotiveren, het omarmen van het geloof in een goede afloop door het creëren van een werkplaats waar vertrouwen en respect belangrijk zijn en de cultuur vormen.

     

    2)      How to Motivate Employees (While Spending Virtually No Money!): 10 am – 12-15 pm

    Gary Minor Executive Director 21st Century Leadership Institute Franklin, TN, start vanuit betrokkenheid en engagement. Door een klein aantal wijzigingen in vergaderingencultuur kunnen de prestaties verbeterd worden. Als ervaringsdeskundige in de privés-sector bij Ford, staat hij stil bij het verbeteren van betrokkenheid en engagement het belangrijkste is in crisismomenten. De leider zal het goede voorbeeld dienen te geven. Er veranderingen dienen gegenereerd te worden, anders dreig je je mensen te verliezen want zonder betrokkenheid van de medewerkers geraak je nergens. De gemeente verdient echter het beste wat je kan bieden. Hiervoor heb je gemotiveerde, betrokken en presterende werknemers nodig.

    Het is een interactieve sessie rond het uitwisselen van ervaringen rond motiveren. Hoe gaan we mensen motiveren? Er wordt verwezen naar de principes van Tom Roth (Bucket) en het resultaat van het negatief sanctioneren naast andere praktisch mogelijkheden (drank, etentjes, benefietconcerten, verjaardagen, werknemer van de maand, …). Er wordt stilgestaan bij het verschil tussen angst en motivatie waarbij je mensen dreigt te verliezen bij angst (van weg duwen) en mensen kan winnen voor jezelf en de zaak (naar toe komen). Hoe ga je om met negatieve elementen? Wat is het verschil tussen een gemotiveerd en een geroutineerd team? Er zijn geen veranderingen vs creativiteit, ‘continuity of improvement’, ‘less resistance to change’. Je best gemotiveerde mensen verlaten het bedrijf omdat er geen veranderingen en uitdagingen zijn.

    Er wordt stil gestaan bij de verschillende leerstijlen waarbij 70% van de mannelijke bevolking een visuele leerstijl heeft. Ze moeten het zien om het te kunnen. Terwijl vrouwen (70%) eerder een auditieve leerstijl hebben. Ze praatten er meer over (vb. bellen naar een vriendin/moeder om probleem op te lossen). Daarnaast is er nog de Kinsthetice aanpak waarbij de personen het moeten doen en zelf willen uitvissen zonder uitleg.

    Bij een performance plan is het gebaseerd op lange termijn doelstellingen terwijl een bij een takenlijst is het gebaseerd op korte termijn processen of taken. Je hebt beiden echter nodig.

    Het tweede deel van de uiteenzetting ging over de filmpje van RSA Animate - Drive: ‘The surprising truth about what motivates us’, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen niet-cognitief handenarbeid. Hier is een duidelijke causale relatie tussen prestatie en geldelijke beloning. Des te hoger de beloning, des te hoger de prestatie. Dit is echter niet het geval voor hoofdarbeid is de situatie geheel anders. Daar is geldelijke beloning belangrijk en financiële incentives belangrijk voor werknemers die geld nodig hebben. Waar geld geen issue is, is geldelijke beloning niet meer relevant maar zelfs tegenstrijdig. In deze situatie zijn autonomie, mastery (verder professionaliseren) en het doel van de organisatie. Mensen worden gemotiveerd door hun autonomie te geven, hen verder te laten professionaliseren (meer expertise te laten opbouwen) binnen het doel van de organisatie waardoor het belangrijk is het doel van de organisatie duidelijk kenbaar te maken, te vertalen en te communiceren naar de medewerkers. Het tegenovergesteld van motiveren is demotiveren. Je kan het best medewerkers demotiveren door hun een anonieme taakinvulling te geven die irrelevant is en niet meetbaar is ten opzichte van het doel van de organisatie. Hierdoor verlies je je medewerkers.

    Volgens de lector is de assumptie van geldelijke motivatie gebaseerd op het ford-model van de industrialisatie. Tijdens de industrialisatie heeft Ford het bandwerkmodel geïntroduceerd om de productie op te drijven. Dit was repetitief werk waar een geldelijke motivatie belangrijk was. Des te meer auto’s (onderdelen), des te hoger de verdienste.

    Een persoonlijke bedenking is dan het systeem van bankbonussen compleet verkeerd zijn ofwel dat bankdirecteurs en –managers repetitief en eenvoudig werk verrichten waardoor de hoogte van hun salaris in vraag gesteld kan worden J. Bovendien merken we op dat inderdaad mensen meer gemotiveerd zijn wanneer ze autonoom, relevant en belangrijk werk voor de organisatie verrichten maar nadien komt altijd de vraag terug naar een loonsverhoging (cfr. staat niet in mijn functiebeschrijving, vergelijking met collega’s die in een hogere of gelijkaardige functieschaal zitten, …). Dit was echter wat te moeilijk voor de Amerikanen….

    3)      Bezoek aan het Atlantic County Utilities Authority (ACUA) ofwel de Igean van Atlantic City (1.30 pm – 4.45 pm)

    Met een bus hebben we eerst het Atlantic County Utilities Authority (ACUA) bezocht, een soort Igean en Aquafin gecombineerd. Een privaat-publieke maatschappij waarbij de gemeenten een contract mee kunnen afsluiten om enerzijds hun afvalverwerking te laten plaatsvinden (inclusief ophaling) en anderzijds hun afvalwater te zuiveren. In eerste instantie stopten we bij het waterzuiveringsstation van Atlantic City.   Dankzij het waterzuiveringssysteem is Atlantic City erin geslaagd om het rondom het eiland te zuiveren. Deze vestiging draait zeven dagen op zeven en 24 uur op 24 om dagelijks de normen inzake het zuiver water (96%) te behalen. Hun klanten zijn de gemeente of het district van Atlantic City, New Jersey. Het station zuivert en loost 30 miljoen liter in de Oceaan en produceert 500 kW zonne-energie en 7,5 MW windenergie. Dit garandeert 60% van de benodigde energie om het station van de nodige energie te voorzien.

    Het tweede deel van de rondrit bestond uit het bezoek aan het milieupark waar de nadruk ligt op het groene. Hier gebruikt men de laatste technologie voor enerzijds het recycleren met oa de magneten, het lasersysteem (optical sorting) en de transportbanden en anderzijds de biogas-installatie van een stortplaats. Deze stortplaats produceert voldoende energie (5,4 MW) voor de volledige elektriciteitsvoorziening. De volledige site rond de afvalverwerking wordt in samenwerking georganiseerd met een private partner. ACUA zorgt voor de ophaling van het afval (in concurrentie met private bedrijven). In hun terrein en gebouwen wordt het afval gesorteerd met de nieuwste methoden door de private partner. Hier wordt papier van plastic gescheiden voor verdere verwerking en recyclage. Het restafval wordt naar de stortplaats gevoerd voor gasverwerking. Het GFT-afval wordt gecomposteerd en de compost wordt verkocht aan de private markt. De inwoners dienen dus niet zelf hun afval te sorteren. Dit is volgens de Amerikanen een efficiënter en goedkoper mechanisme dan te sorteren bij de bron. Stof tot nadenken om eens systeem eens niet her te bekijken indien ik de stijgende facturen van IGEAN en Water-Link bekijk. 

    Aangekomen bij het hotel, na het schrijven van deze blog zullen we de innerlijke mens gaan versterken in een zalig zonnetje en ongeveer 25° - tot morgen!

    22-05-2013 om 00:48 geschreven door Wim Van der Schoot  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    21-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 20 mei – IIMC Congres
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Maandag was een vroege dag. Om zes uur opstaan voor een ontbijt en de laatste oefening van de openingsceremonie ... Was niet eenvoudig na een avondje aan de bar en verorberen van lekkere Amerikaanse wijnen…

    De openingsceremonie was typisch Amerikaans. Zeer groot en oppervlakkig opgevat met naast een aantal huldigingen een welkomstwoord van een aantal prominenten zoals de gouverneur van New Jersey, de burgemeester van Atlantic City, leidinggevenden van de IIMC en de secretaris van Atlantic City al kan je dat in het duaal systeem niet vergelijken met een stadssecretaris van een Belgische stad. Naast de typische bewierokingen van ons beroep door de prominenten met de nadruk op ground-level, grassroots, face of public services was er duidelijk de oproep om hier de economie te steunen door … te gokken. Het gokken is hier duidelijk de ader van de economie. In de ondertoon te horen is dat niet alleen Sandy hier hard heeft toegeslagen maar ook de crisis. Dit bevestigde ons vermoeden van de heenreis toen we New Jersey doorkruisten van Philladelphia naar Atlantic City en het bezoek aan de voedingswinkels.

    Zeker een vermelding waard was de vlaggenparade waar ondergetekende de eer kreeg om tijdens het Belgische volklied te vlag te dragen terwijl onze collega’s tijdens het volkslied de vlag moesten groeten. Typisch Amerikaans maar nog Amerikaanser is dat de Amerikaanse vlag het grootste was, het Amerikaans volkslied life gezongen werd door een dame met een mooie stem(precies de Super Bowl finale maar dan goed gezongen) en dat iedereen moest rechtstaan om de Amerikaanse dominantie te respecteren. Het was dus zeker een belevenis and … we loved it. Nu enkel maar hopen dat het oppervlakkige achterwege blijft en dat we nu een diepgaand congres kunnen krijgen.

    Nu moet het echt beginnen met de lezingen: …. Eigenlijk was er nog eerst een vergadering van region 11 om hun activiteiten en plannen te bespreken. Dit heb ik laten voorbijgaan en heb me genesteld in de fitness om enigszins niet veel bij te komen van Amerika.

     

    1)      Leading from the Front:  Leadership Amidst Chaos by Colonel Jill Morgenthaler: 1:30pm – 3:00pm

    Organisaties worden dagelijks geconfronteerd met onvoorziene omstandigheden (natuurrampen, menselijke fouten, …). Een gebrek aan leiderschap verslechtert de situatie. Voormalig Kolonel J. Morgenthaler komt vertellen over de 3 leiderschapscomponenten zijn noodzakelijk om een crisis te doorstaan. Wat moet een leider zijn, weten en doen tijdens een chaos.     

    Alles begint bij het hart. Er daar hoort medeleven bij (1 C = Compassion). Ze haalt het voorbeeld aan van het conflict in Bosnia waar ze haar familie voor 1 jaar verlaten heeft om vechtende partijen in Europa (Bosnië en Sarajevo) te scheiden. Ze kreeg een schuldgevoel tov haar familie maar het hart, namelijk het verdedigen van het leven hield haar in Bosnië. Indien je het niet met het hart doet, zal je het niet doen zoals Katerina aantoonde toen 200 agenten niet kwamen opdagen op het werk en de stad geplunderd werd.

    De tweede C is vertrouwen (confidence) en optimisme. Als je optimistisch bent, straal je vertrouwen uit en dat hebben je volgelingen nodig. Een ramp is een kans en je moet de kans grijpen – beslissend zijn. Het eerste ding wat je moet doen is stop the stupid (vb. Katerina à vijf dagen duurde het voor het schip aankwam). Je moet beslissend zijn en handelen. De kans grijpen om de juiste mensen op de juiste plaats te zetten. De vraag is welke leiderschapskwaliteiten er noodzakelijk zijn om de crisis af te bakenen, vertrouwen winnen bij je volgelingen, overlevers en stakholders, anticiperen, gevolgen van beslissing voorspellen, de impact van de crisis inschatten en levensreddende beslissingen nemen.

    De derde C is competence, namelijk talent (abilities). Je moet weten waarin je goed bent en ook weten waarin de anderen goed zijn. Je moet je handen durven vuil maken en oefenen. Je moet er klaar voor zijn.

    Hooah – de kreet van de mariniers is (Heart – Optimisme – Opportunities – Abilities and Hands) – is de basis voor crisisleiderschap. Indien de times are though we have to be thouger. Hierdoor kan je de crisis bedwingen en meester worden van de crisis (master a disaster – to be master of the disaster).  


    2)      Problem Solving and Finding the 2nd Right Answer: 3pm – 5:15 pm

    De doelstelling van deze les is tools en middelen aan te reiken om meer kwalitatieve oplossing te genereren. Gary Minor liet ons praktisch nadenken over het besluitvormingsproces in de hersenen met zes verschillende invalshoeken, gepresenteerd als verschillende hoeden White Hat (informatie – logische rationele beslissingen gebaseerd op informatie) – Red Hat (gevoel – beslissingen op basis van het gevoel) Black Hat (beoordelend – beslissingen gebaseerd op voorzichtige, beoordelende en serieuze aanpak) – Green Hat (energie -  eerder de aanpak van wat als … – Blue Hat (proces en strategisch denken – wat is de volgende stap) – Yellow Hat (optimisme – wat zijn de voordelen van de beslissing). Op basis van praktische voorbeelden laat de lesgever ons kennis maken met de verschillende oplossingen die allemaal uit een verschillende hoed komen (cfr. slides). Hij laat ons aanvoelen dat onze potentiële keuze-mogelijkheden begrenst zijn door onze creatief vermogen. Het is niet omdat de oplossing werkt, dat jouw oplossing de beste oplossing is. We moeten als het ware meer oplossingen genereren om de beste oplossing te kiezen. In het tweede deel van de lezing gaat de lesgever dieper in op de 4 rollen in het creatieve denkproces zoals voorgesteld door Roger Van Oech’s ‘Whack Pack’. De 4 rollen zijn traditioneel de verkenner, de artiest, de rechter en de strijder. Je moet eerst de bewandelde paden verlaten om originele en nieuwe ideeën te ontdekken. Dit kan je best doen door eerst te verkennen en verschillende associaties te maken met het probleem om het probleem langs verschillende invalshoeken te bekijken. De verkenner tracht ideeën op te bouwen. Op basis van deze informatie dien je een patroon te volgen om uit de ideeën iets nieuws te bouwen. Als artiest dien je creatief te werk te gaan om zoveel mogelijke oplossingen te ontdekken. Je mag niets forceren, enkel maar opbouwen. Als voorbeeld kunnen we de stadsontwikkeling bekijken met de vraag rond de bouw van een nieuwe wijk. De centrale vraag is waar leggen we de voetpaden. Een mogelijke oplossing is, zaai eerst gras om te kijken waar de bevolking en de passanten passeren om op tijdens het volgende seizoen deze wandelpaden te verharden tot voetpaden. Na de artiest dien je in de huid te kruipen van de rechter waarbij je alle mogelijke oplossingen naast elkaar legt om te bestuderen welke oplossing het best zou zijn. Alle oplossingen worden geëvalueerd naar haalbaarheid, mogelijkheden en kansen om de beste te selecteren. Indien je de beste geselecteerd hebt als rechter, dien je de plunje van soldaat aan te trekken om je oplossing te implementeren. Dit kan weerstand oproepen waardoor je als soldaat de weerstand dient te breken om de oplossing ingang in de organisatie dient te brengen. Deze methode werd ons bijgebracht door kleine groepssessies waarbij we alledaagse problemen trachten op te lossen voor deze methode. Blijkbaar wordt het Amerikaanse systeem vandaag de dag geconfronteerd met een groot spanningsveld tussen de uitvoerende (burgemeester en schepenen) en de wetgevende macht (gemeenteraad) waarbij de uitvoerende macht hun bevoegdheden te buiten gaan en beslissingen van de wetgevende macht niet respecteren. Voornamelijk de figuur van de burgemeester kwam hier ter sprake aangezien het blijkbaar in een aantal staten/steden/gemeenten normaal is dat de invloed van de burgemeester op het wetgevende proces te dominant is (zie infra).

    Na de sessie werden we uitgenodigd om met alle niet-Amerikanen te verbroederen tijdens het diner in een afgelegen restaurant. Aangezien het zo druk was hebben we de eer aan ons laten voorbijgaan en een klein hapje gegeten in een Mexicaans restaurant waar het wederom zeer lekker was. De avond sloten we af met een margarita in Jimmy’s Buffet en een glasje wijn in de bar om ’s anderdaags om 8 acht uur paraat te staan voor de volgende lezingen en interactieve sessies.

    21-05-2013 om 00:00 geschreven door Wim Van der Schoot  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs