Foto
Foto
Inhoud blog
  • Gaza-probleem in de klas brengen?
  • Om even over na te denken
  • Wero + Wiskunde + ICT= Studiedag WWenICT op 5 februari 2009 !
  • Een schitterend filmpje!
  • Doe mee met de webpuzzel Einstein
    Archief per maand
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 09-2005
    Zoeken in blog

    TIP:
    Zoek op RUBRIEK !
    visie
    programma
    nieuwsbrief
    website
    technisch
    kleuter
    onderbouw
    bovenbouw
    ict-coördinator
    Blog voor ICT-coördinatoren
    Met deze blog willen we de ICT-coördinatoren op de hoogte houden van de laatste nieuwtjes...
    28-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REN Vlaanderen organiseert een studiedag ICT en Zorg
    Laat me toe om toch wat reclame te maken voor de studiedag ICT en Zorg die we in onze regio organiseren op 23 mei, in Aalst op 29 mei. Je kan kiezen uit een 10-tal werkwinkels (workshops) waar je kennis kan maken met een aantal programma's rond ICT en zorg, waarbij er enkele gratis zullen aangeboden worden!
    De organisatie is eindelijk rond (daardoor kwamen er niet zoveel berichtjes op deze blog, de studiedag moest dringend 'geboren' worden).
    Alle info vind je verzameld op deze website. Je kan er ook de volledige brochure downloaden, of alle info online nalezen.
    Let wel, er kunnen maximum 100 deelnemers inschrijven, we hebben immers niet meer computers beschikbaar, ook in Aalst.
    Denk er wel aan om bij het inschrijven in de laatste stap bij opmerkingen 3 werkwinkelkeuzes op te geven, waarbij de laatste je reservekeuze is.
    Ik hoop jullie te ontmoeten op 23 mei!

    Groeten
    Gino



    28-03-2007 om 23:21 geschreven door Gino  


    14-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor wie Movie Maker nog iets te veel gevraagd is
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens een bezoekje aan de website van Ketnetkick kwam mijn zoon Seppe (zoon van Johan) het programma "Toyinima" op het spoor. Dit is een heel eenvoudig programmaatje waarmee je animatiefilmpjes kunt aanmaken met pc en webcam. Het programma neemt de foto's automatisch op met een eenvoudige muisklik. Je kunt er een titel aan toevoegen alsook enkele aangeboden muziekjes en geluidseffecten onder plaatsen. Met Lego of Playmobil (of met boetseerklei?) is een filmpje zo geklaard. Je kunt ook reeds bestaande foto's, gemaakt met het digitale toestel, invoegen.
    Het programma is gratis te downloaden en op de site zelf  krijg je een handleiding, een aantal voorbeelden en kun je je zelfgemaakte filmpjes zelfs inzenden.

    Bron: Johan Neyts, ict-coördinator Stella Maris Nieuwpoort
    RUBRIEK: bovenbouw, programma

    14-03-2007 om 21:27 geschreven door Gino  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Registreren bij KlasCement
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

      hoeven we u niet meer voor te stellen.

    U moet daar wel eerst registreren wat voor vele beginnende internetters al een te hoge drempel is.

    Op vraag van onze collega Domien Bekaert uit Dadizele heeft Hans Defour een filmpje gemaakt waarmee hij dit mooi uitlegt. Zeker bruikbaar voor iedereen die de stap nog niet gezet heeft...

    Bron: Filip Gheysen

    RUBRIEK: ict-coördinatoren onderbouw bovenbouw kleuter website

    14-03-2007 om 08:58 geschreven door Gino  


    12-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Windows Movie Maker
    Onder Windows XP met servicepack 2 vind je het gratis programma Windows Movie Maker.  Met dit programma kan je zelf filmpjes monteren.  Deze filmpjes hoeven helemaal niet met een digitale camera worden gefilmd, elk digitaal fototoestel is ook in staat om bewegende beelden vast te leggen. Toegegeven, de kwaliteit is niet zo goed, maar om de principes van het filmen en het monteren aan te leren, is dit meer dan voldoende. 
    Tijdens de week van de smaak moesten mijn leerlingen van het zesde leerjaar een reclamefilmpje maken over voeding.  Achteraf monteerden ze zelf hun filmmateriaal met Windows Movie Maker. Om hen hierbij te helpen heb ik een reeks screencams gemaakt over het gebruik van Windows Movie Maker.  Deze screencams staan nu op www.garagetv.be welliswaar in een lagere resolutie:

    01) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/

    filmpje_01_Windows_Movie_Makerfur.aspx

    02) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/

    filmpje_02_Windows_Movie_Makert.aspx

    03) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/

    filmpje_03_Windows_Movie_Maker__Filmtaken3G.aspx

    04) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/

    filmpje_04_Windows_Movie_Maker__Nieuw_projectB.aspx

    05) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/

    filmpje_05_Windows_Movie_Maker__ImporterenV9.aspx

    06) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/

    filmpje_06_Windows_Movie_Maker__Verzamelingen.aspx   

    07) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/

    filmpje_07_Windows_Movie_Maker__Storyboard.aspx

    08) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/

    filmpje_08_Windows_Movie_Maker__Voorbeeldvenster.aspx

    09) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/

    filmpje_09_Windows_Movie_Maker__Monteren.aspx

    10) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/

    filmpje_10_Windows_Movie_Maker__Effecten1.aspx

    11) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/

    filmpje_11_Windows_Movie_Maker__Overgangen.aspx

    12) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/

    filmpje_12_Windows_Movie_Maker___Titels.aspx

    13) http://www.garagetv.be/video-galerij/triangel_vzw/
    filmpje_13_Windows_Movie_Maker__Muziek.aspx

    Leden van Triangel vzw kunnen deze screencams bekijken in een betere resolutie op www.triangel.be

    De resultaten van mijn leerlingen kan je bekijken op: http://www.arkorum.be/ark/jaarinbeeld/video/wvdsmaak2.wmv

    12-03-2007 om 00:00 geschreven door Gino  


    11-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een Youtube voor documenten...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf nu kunnen Word-, PowerPoint-, Excel-, PDF en andere documenten online eenvoudig gedeeld worden, gewoon in webpagina’s geplakt (’embed’) kunnen worden.
    De service heet Scribd. Scirbd is een social site voor document sharing zoals YouTube dat is voor videosharing, Flickr voor foto’s en Slideshare voor sharing van presentaties.
    Scribd is uit de categorie one-size-fits-all oplossingen. Elk soort document (bestandsformaten: .doc, .pdf, .txt, .ppt, .xls, .ps, .lit) kan met deze tool extreem gemakkelijk in een site of blog geplakt worden. Het enige dat je hoeft te doen is je documenten te uploaden naar Scribd en de tool zet dat document vervolgens om in een printbaar Flash .swf bestand. Dit bestand kan via een zogenaamde embed code in een site of blog opgenomen worden. Bezoekers van de site kunnen in- en uitzoomen, zoeken op tekst of gewoon printen.
    Een ander belangrijk voordeel is dat het Flash-formaat uiterst kleine bestanden genereert en dat de webpagina’s hierdoor gewoon snel blijven inladen.
    Heel bijzonder is hoe Scribd een aantal functionaliteiten aan boord heeft die youTube nog niet heeft. Om te beginnen is het kunnen zoeken (op woorden) binnen documenten heel bijzonder. Hiervoor geldt trouwens een uitzondering voor (eerder) gescande documenten, daarbinnen kan dat niet. Verder is het document in verschillende formats te downloaden: als pdf, als Word en als platte tekst (plain text). Maar nog spectaculairder (zegt men) is dat je de tekst ook kunt laten voorlezen of als mp3 bestand kunt downloaden. Wel een robot-achtige stem (text-to-speech via Nuance), met mijn voorbeeld hieronder lijkt dit echter nog heel ver van perfect!
    Het uploaden gaat snel, het converteren zelf duurt wel enige minuten!

    Hier een voorbeeld van m'n Gimp-cursus


    Bron: FrankWatching
    RUBRIEK: ict-coördinator

    11-03-2007 om 21:17 geschreven door Gino  


    10-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logo? Jawel, maar dan in een modern kleedje!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Persoonlijk vind ik dit de max op deze blog!
    Tijdens de creanamiddagen (nu al 10-12 jaar geleden denk ik) sleepte ik elke vrijdagmiddag de computers van een 8-tal klassen naar mijn zesde leerjaar om daar met leerlingen van 4-5-6 te "programmeren" met de logo-schildpad. (Zou ik daar de microbe, het virus, verkregen hebben?) Dat waren wel toffe namiddagen, maar wat ik nu zie is nog veel toffer: RoboMind: geen schilpadje maar een Robotje!
    Ik citeer: De robot heeft een aantal mogelijkheden. Zo kan hij rondrijden, om zich heen kijken, dingen meenemen en tekenen. Dit kan hij allemaal uitvoeren in verschillende omgevingen, die opgebouwd zijn uit blokken.Om ervoor te zorgen dat je snel aan de slag kan met de onderwerpen waar het om draait, is er een nieuwe programmeertaal geïntroduceerd genaamd ROBO. Het is een kleine taal met een overzichtelijk aantal regels, toegespitst op het programmeren van een robot. Toch zijn de mogelijkheden te over om interessante programma's te maken. Ook vormen de principes die je tegenkomt de kern voor de meeste andere programmeertalen.
    Van oudsher is de taal LOGO veel gebruikt voor onderwijsdoeleinden, waarbij je een schildpad over het scherm beweegt om tekeningen te maken. Uit onvrede over de weinig educatieve mogelijkheden van deze schildpad, en niet zozeer de programmeertaal zelf, is deze nieuwe variant bedacht. Daarbij komt dat de implementaties van verschillende omgevingen om LOGO programma's uit te voeren vaak nogal wat te wensen overlaten. Ook is de syntax van ROBO aangepast, aangezien die van LOGO, dat uit 1968 stamt, niet meer helemaal gebruikelijk is te noemen.
    Technische gezien valt ROBO onder de imperatieve/procedurele programmeertalen die verreweg de meerderheid vormen binnen de informatica. De taal bezit een aantal basisinstructies om de robot aan te sturen, herhaal-lussen, conditionele als...dan... structuren, de mogelijkheid om zelf instructies te definiëren met behulp van procedures. Deze procedures mogen desgewenst recursief zijn gedefinieerd.
    ROBO is bedoeld als eerste kennismaking met programmeren zonder dat er voorkennis vereist is. Omdat er zeer uiteenlopende opdrachten kunnen worden gemaakt is de moeilijkheidsgraad naar wens aan te passen. Zo kan het basisonderwijs zich met name richten op het schrijven van commando's om de robot door zijn omgeving te laten navigeren, het secundair onderwijs om programmeerstructuren te behandelen.

    Een snelle kennismaking met ROBOMIND!

    Bron: http://www.robomind.net/nl/index.html

    RUBRIEK: ict-coördinatoren bovenbouw programma

    10-03-2007 om 23:00 geschreven door Gino  


    09-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lesmateriaal rond de lente en Pasen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De redactie van Kennisnet Speciaal Onderwijs heeft een pagina samengesteld met verwijzingen naar les- en beeldmateriaal rond het thema Lente en Pasen. Aanvullingen zijn natuurlijk weer welkom!

    Bron: Kennisnet

    RUBRIEK: website onderbouw bovenbouw kleuter





    09-03-2007 om 17:46 geschreven door Gino  


    05-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beleidsplan ICT in het onderwijs 2007-2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij de opening van de CST-beurs (Computers op school en thuis) in Flanders Expo in Gent stelde minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke zijn strategienota over ICT in het onderwijs voor.
    Deze nota geeft een langetermijnvisie in verband met het gebruik van ICT in de school en koppelt daar een aantal concrete maatregelen en investeringen aan vast.

    Lees de nota en de speech van de minister

    Bron: Persmededeling Kabinet Vlaams minister van Onderwijs en Vorming -5 maart 2007

    RUBRIEK: ict-coördinatoren

    05-03-2007 om 20:20 geschreven door Gino  


    03-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The apple story.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    The apple story

    Een mooie PowerPointpresentatie over de groei van een appel. Van appelbloesem tot appelmoes: Hoe groeit een appel? De PowerPointpresentatie is voorzien van muziek en spreekwoorden en uitdrukkingen. De spreekwoorden en uitdrukkingen verschijnen boven aan de dia's. Het laden van de dia's kost wel even wat tijd, maar het resultaat is dan ook de moeite waard! Met suggesties om dit te verwerken.
    http://www.manssen.nl/Computersindeklas/edusites/appelverhaal.htm

    03-03-2007 om 19:41 geschreven door Philip Catteeuw  




    Foto

    Foto


    Foto

    CONTACT


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • Kijkwijzer voor ICT-co's
  • DPB - Brugge
  • REN Vlaanderen


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs