Get a Voki now!

Blog van Mia Fournier
met  tijdsbesparende ict-tips voor leerkrachten,
die soms door het bos de bomen niet meer zien
Inhoud blog
  • Sing for the climate
  • ergonomisch aan de pc
  • telspel : maak 10 !
  • HOE MOET DAT DAN
  • tijd om aan een schooltuin te beginnen ?
  • Bibbers en zo ....
  • leuke fotobewerkingen om te doen met kinderen
  • stichting Het sprekend boek
  • THE BIG ASK
  • Sinterklaas-yurls voor de kleuterklas
  • koop minder afval: spel + wedstrijd
  • Ballonvouwen : leerkrachten crea
  • LANG ZULLEN WE LEZEN : boekenproject
  • dodehoekspel - wero: verkeer -
  • Leesadvies via een boekensite - Taal- lezen - 2de graad
  • even een kleine aanmoediging naar 1 september toe :-)
  • We starten opnieuw !!!- klasorganisatie - algemeen
  • verslag think.com happening Brugge 11 juni 2008
  • 11 juni : think.com dag
  • de expo '58 - hype
  • Think.com ... nog maar eens ...
  • 12 februari = safer internetday 2008 - 1ste,2de.3de graad - ict
  • tips voor het verfraaien van je site van think.com
  • de Powerpoint-page
  • niet voor gevoelige spelers en niet-liefhebbers van foie gras
  • techniek in de klas en het verband met kerstmis
  • les over dinosaurussen
  • onze huidige actualiteit op een speelse manier !!
  • instructiefilmpjes voor eenvoudige technologische activiteiten
  • thema kunst : - wero- 3degraad-schilderkunst
  • techniek in de klas en halloween
  • Tips voor leerlingen : voorlezen en presenteren
  • Animal school..geen axenroos, toch herkenbare kinderen op onze school
  • lessen over gezonde voeding- alle leeftijden- wero
  • te winnen ...boeken of een illustrator voor een klassessie
  • MELK4KIDS
  • online schilderen
  • Extreme armoede uitbannen, een weg naar vrede
  • KLAVERTJE4-FORUM
  • de yurls oefenpagina`s
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Een interessant adres?
    ict-sprokkels voor de klavertje 4 SG
    ict- tips en ideeën voor je klasgebruik
    12-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.techniek in de klas en het verband met kerstmis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.techniekinjeklas.nl/index.pl/de_hoogste_tak_in_de_kerstboom
    Hoe hang ik een bal in de hoogste tak van de boom ?
    http://www.techniekinjeklas.nl/index.pl/rudolf_rendier
    een kerstkaart met een lichtje !!!!

    http://www.techniekinjeklas.nl/index.pl/timmertips_voor_kerststallen
    timmertips voor kerststallen

    25-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les over dinosaurussen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.natuurwetenschappen.be:80/common/flash/dinoweb/nl/index.html

    heel interessante tip, ook voor leerlingen die een werkstuk willen maken.
    Er is ook een dino-song bij
    : http://www.natuurwetenschappen.be/common/flash/dinoweb/downloads/songs/01_Een_Dino_in_mijn_omelet.mp3

    Van klein tot groot vindt hier wel wat op deze speelse site van het museum van natuurwetenschappen: kleurplaten, screensavers, informatie, liedje, e-cards, origami, een quiz en zelfs spelletjes...


     




    21-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onze huidige actualiteit op een speelse manier !!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Laat de oudste leerlingen Leterme eens een handje helpen met de regeringsvorming ! Via een leerrijk spelletje leren ze enkele politici kennen, doen ze aan taal en tevens integratie van ict binnen de les actua !
    http://www.helpleterme.be/ ( bron : http://www.edu-vision.be/) Als leerkracht kan je tevens het spel gratis verkrijgen als je het adres van de school en je emailadres opgeeft.



    18-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.instructiefilmpjes voor eenvoudige technologische activiteiten
    Voor de niet zo handige techneuten onder ons, zijn deze filmpjes handige tools om de dingen eerst zelf eens uit te proberen, maar ook om de leerlingen als gebruiksaanwijzing te laten volgen. Soms gaat het wat snel, maar met de pauzeknop kan je het beeld even stilzetten. Eén nadeel : het is Engelstalig, een pluspunt: er zijn wel leuke ideetjes bij voor integratie in de lessen wero en muzische.


    USB Lamp - video powered by Metacafe
    Mobile Holder - video powered by Metacafe voor andere ideeën:  http://www.instructables.com/home
    (gelezen bij Margreet-ict en onderwijs)

    29-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema kunst : - wero- 3degraad-schilderkunst
    Voortaan kan je "Het laatste avondmaal" van Leonardo da Vinci bekijken via het internet. Er werd immers een uiterst gedetailleerde opname van maar liefst 16 miljard pixels (een doorsnee digitale camera moet het doen met Zeven tot tien miljoen pixels) gemaakt. De opname moet kenners van over heel de wereld in staat stellen om de muurschildering beter te onderzoeken.

    Het meesterwerk van da Vinci hangt in de Santa Maria delle Grazie-kerk in Milaan. Volgens kenners zou het schilderij enorm te lijden hebben onder vervuiling. Het filtersysteem in de kerk houdt blijkbaar niet alle vervuiling tegen. Gevreesd wordt dat het werk op langere termijn volledig zwart zal worden. (tdb) (bron Het laatste nieuws)

    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    http://haltadefinizione.deagostini.it/en/


     


    20-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.techniek in de klas en halloween
    gezien op de site van http://www.techniekinjeklas.nl : CREEPY CREATURES Spinnen die uit zichzelf lijken te bewegen. Een combinaite van  techniek - het overbrengen van beweging met lucht - en beeld.
    Een volledig uitegewerkte les met materiaallijst en werkblad op de site :
    http://www.techniekinjeklas.nl/index.pl/halloween




    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    15-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tips voor leerlingen : voorlezen en presenteren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.kennisnet.nl/cpb/po/kids/thema/tips/presenteren/index.html

    http://www.kennisnet.nl/cpb/po/kids/thema/tips/voorlezen/index.html

    via een filmpje worden aan de leerlingen een aantal tips gegeven die nuttig kunnen zijn wanneer ze moeten voorlezen of een spreekbeurt houden. Er is ook werkblad bij met allerlei tips


    01-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Animal school..geen axenroos, toch herkenbare kinderen op onze school
    Presentatie getoond tijdens de Milestones conferentie in Ohio (2007), waar men het o.a. had over onderwijstechnieken voor autistische kinderen. Toch even de moeite waard om het te bekijken.

    30-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lessen over gezonde voeding- alle leeftijden- wero
    De VLAM levert ons een aantal lessen over land- en tuinbouwproducten voor de ganse basisschool, van kleuter tot 6de leerjaar. Onderwerpen zijn : de aardappel, groenten en fruit, vis en vlees en zuivel. De lessen zijn eenvoudig te downloaden en te kopiëren.De opdrachten kunnen zowel klassikaal als individueel gegeven worden. Dit aanbod is ook perfect toepasbaar in hoekenwerk en contractwerk. Gesneden brood voor de leerkracht: eens de gekozen pagina's gekopieerd, kunnen de kinderen aan de slag
    Bron :VLAM

    http://www.lessenpakket.be

    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    27-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.te winnen ...boeken of een illustrator voor een klassessie

    NIEUWS

    Grote Boektoppers-kleurwedstrijd


    2 Print de kleurplaat van Kleine Kangoeroe of Rikki
    3 Geef ze een mooi kleurtje: verf, kleur, knip of kleef
    4 Stuur je kleurplaat voor 19 oktober 2007 naar:
    Uitgeverij Van In
    Boektoppers-kleurwedstrijd
    Nijverheidsstraat 92/5
    2160 Wommelgem
    WIN
    • Een van de 500 exemplaren van het superdikke voorleesboek Haas vertelt van Max Velthuijs.
    • De superleuke hoofdprijs: illustrator Guido van Genechten komt tijdens de voorleesweek naar jouw school en maakt er een groot kunstwerk. Guido van Genechten tekent Rikki, Kleine Kangoeroe en nog veel meer leuke figuren. Jij en al je klasgenootjes krijgen ook allemaal het mooie boek Haas vertelt van Max Velthuijs.
     

    26-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MELK4KIDS

    http://www.melk4kids.be

    Waar komt melk vandaan? Waarom heeft kaas gaten? Ontdek op een ludieke manier het verhaal van de koe en de melk. Enkele enthousiaste zuivelambassadeurs nodigen je klas uit op hun boerderij. Je kan er de koeien en hun kalfjes bezoeken, de stallen en het melkhuis zien, machines bekijken, ontdekken wat er met de melk gebeurt. Of leg met je klas de 'melkweg' af in 't Zuivelcentrum in Drongen en bereid er samen lekkere en gezonde zuivelhapjes. Nog andere educatieve projecten ontdekken rond zuivel? VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, bundelt de activiteiten voor kinderen op de website van melk4kids. Test je leerlingen met de koe-kwis of download het lessenpakket. Of schrijf er je klas in voor een bezoek aan de zuivelboerderij of 't Zuivelcentrum.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    24-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.online schilderen

    http://artpad.art.com/artpad/painter/

    is een online tekenprogramma, waarmee kinderen van kleuterklas tot 6de leerjaar schilderijtjes kunnen maken. De tools zijn een penseel, instelbaar van fijn naar dik en een verfpot en een kleurenpalet. Er kan ook tekst worden toegevoegd. Achteraf kan bekeken worden hoe het schilderij is ontstaan en kan het worden opgehangen in een echte galerij tussen kunstwerken.

    bron: blog ict-hoekje StefaanD`hondt


    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extreme armoede uitbannen, een weg naar vrede

    Extreme armoede uitbannen, een weg naar vrede

    Is dit ook uw mening?

    Teken dan hier de oproep tot solidariteit online:

    www.oct17.org

    Op 17 oktober 1987 kwamen in Parijs 100.000 voorvechters van de mensenrechten bijeen om de slachtoffers van honger, onwetendheid en geweld te gedenken.

    Onder hen waren veel mannen, vrouwen en kinderen die de armoede uit eigen ervaring kennen.

    Zij onderstreepten de stelling dat armoede geen noodlot is en verklaarden zich solidair met allen die zich wereldwijd tegen armoede en uitsluiting verzetten.

    Sindsdien zijn er jaarlijks op 17 oktober in de hele wereld manifestaties onder het motto ‘Werelddag van Verzet tegen Extreme Armoede’,

    in 1992 als zodanig erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.

     

    De eerste bijeenkomst was een initiatief van Joseph Wresinski, oprichter van de Internationale Beweging ATD Vierde Wereld, een mensenrechtenorganisatie die wereldwijd met en voor de armsten actief is.

    Dit jaar wordt gevierd dat de beweging 50 jaar bestaat en dat voor de 20e keer de ‘Werelddag van Verzet tegen Extreme Armoede’ plaatsvindt.

    Foto: Op het Plein van de Mensenrechten in Parijs ligt sinds 17 oktober 1987 deze gedenksteen met het logo van de Internationale Beweging
    ATD Vierde Wereld en een tekst van oprichter Joseph Wresinski:

     

    "Waar mensen gedoemd zijn in armoede te leven

    worden de Rechten van de Mens geschonden.

    We zijn verplicht ons te verenigen om die rechten te doen eerbiedigen."

    Wilt u meer weten of meer doen? Via de pagina’s en links van www.atd-vierdewereld.be kunt u alles vinden over onze (inter)nationale activiteiten

    .

     

    Extreme armoede uitbannen, een weg naar vrede …

    Als dit ook jouw mening is, graag vandaag nog de oproep tot solidariteit ondertekenen.

    Je kan ook deze oproep doorsturen naar allen waarvan je weet, vermoedt dat ze solidair zijn

    met alle mensen die zich, hier en elders in de wereld, inzetten om aan schrijnende armoede een einde te maken.

     

    Dank en met vriendelijke groeten,

     

    Isabelle Maes

    Medestander ATD-Vierde Wereld

     


    13-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KLAVERTJE4-FORUM

    Vanaf heden kan iedereen terecht op het forum van de scholengemeenschap :  http://klavertje4.messageboard.be
    Dit  forum kan gebruikt worden om ideeën uit te wisselen met elkaar; als je prangende vragen hebt voor de zoco's, als je tips wilt voor je les of voor eender wat ...misschien heeft iemand wel een mooi uitstapplekje gevonden...zet het op het forum!!!
    Registreer je vandaag nog !!!!


    11-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de yurls oefenpagina`s
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De pagina voornamelijk met sites voor de leerkrachten : http://klavertje4.yurls.net
    Allerlei oefeningen voor de leerlingen, gerangschikt per onderdeel en per leerjaarhttp://vbsrollegem.yurls.net




    09-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SOCIOGRAM-freeware - klasorganisatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie is populair in de klas? Wie wordt uitgesloten? SOCIOGRAM geeft inzicht in de groepsstructuur van een klas op grond van gerichte vragen. De applicatie tekent zelf het sociogram. Er komt geen handwerk meer aan te pas!

    Het resultaat is een overzichtelijk beeld van de relaties en interacties in de klas. Op basis van de weergegeven patronen kan de leraar  de groepsdynamiek beïnvloeden en over langere tijd zien of de invloed heeft gewerkt. Je kan je gratis aanmelden.

    http://www.maartenonderwater.nl/sociogram/


    08-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag van de architectuur

    Binnenkort, op 14 oktober 2007, is het weer Dag van de Architectuur in heel Vlaanderen.

    Ook Kortrijk doet mee met een rijk gevuld aanbod aan wandelingen en exposities. Het volledige programma vindt u op www.dagvandearchitectuur.be.

     

    Hoe kunnen we ook de ogen van kinderen openen voor de architecturale transformatie die hun stad Kortrijk ondergaat?

    Designregio Kortrijk suggereert een creatieve tekenopdracht voor kinderen in het basisonderwijs:

     

    ‘hoe ziet jouw droombrug er uit?’

    Neem een vel papier, wat potloden en stiften en zet je aan het tekenen.

    Wellicht hangt de tekening van jouw droombrug dan binnenkort tentoongesteld in de Kiosk op de Graanmarkt naast het voormalige postgebouw.

    Designregio Kortrijk en Vito de Vespa organiseren naar aanleiding van de Dag van de Architectuur (14 oktober) een expo met kindertekeningen van bruggen.

    Bruggen zijn immers heel kenmerkend voor een stad.

    Wist je dat de Leiewerken in Kortrijk zomaar eventjes zeven nieuwe bruggen over de Leie bouwen, ontworpen door topingenieurs.  

    Een brug is meer dan een verbinding tussen twee oevers van een rivier: een brug brengt mensen bij elkaar, geeft doorgang aan grote schepen maar ook kleine vissen, van op een brug zie je water dat nooit stilstaat,… ook kinderen zijn bruggenbouwers!

    Laat dit zien en stuur jouw tekening naar Designregio Kortrijk vzw, Grote Markt 54, 8500 Kortrijk (liefst nog vóór 30 september).

    Vermeld je naam en leeftijd.

    Alle originele tekeningen zullen in oktober de kiosk aankleden.

    Wij zullen het bijzonder waarderen als de  scholen aan dit project wil meewerken.

    Wij zouden het liefst de Kiosk helemaal inpakken met kindertekeningen.

    We willen de beleving van bruggen tonen, gezien door kinderogen.

    Becky Verthé

    Stafmedewerker Designregio Kortrijk


    03-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vroeger en zo ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Historische filmpjes, werkstukken, weetjes over geschiedenis: integreren  van ict in je wero-lessen!

    http://www.schooltv.nl/vroegerenzo/


    28-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ergonomie niet alleen in de computerklas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij het begin van het schooljaar is het toch belangrijk om eens te kijken naar de houding van je leerlingen voor de computer. De klassituatie is niet altijd ideaal om er je computers een plaatsje te geven en ze dan nog zo te plaatsen dat je rekening kan houden met de zithouding, de oogafstand tot het beeldscherm, enz...
    Op de  site http://www.gezondheid.be  lees ik het volgende :
    Plaats het beeldscherm recht voor het kind, met de top van het scherm op oogniveau , zodat het kind het hoofd recht kan houden. De afstand tussen het beeldscherm en de ogen moet 50 tot 70 cm zijn.
    • Idealiter staan toetsenbord en beeldscherm in één lijn zodat het kind het hoofd recht voor zich kan houden en niet voortdurend met gedraaide nek voor de computer zit.
    • Het kind moet zijn schouders ontspannen naar beneden laten hangen en de ellebogen in een stand van 90 graden houden, zodat de onderarm horizontaal over het toetsenbord kan bewegen. De ideale plaats van het toetsenbord is aan de rand van het tafelblad , zodat de polsen geen steun kunnen nemen op het tafelblad terwijl men typt of de muis gebruikt.
    • De ideale plaats voor de muis is zo dicht mogelijk bij het toetsenbord, zodat de spierbelasting in schouder en nek minimaal is. Houd de muis dicht bij het lichaam en houd de handen en vingers zoveel mogelijk in een rechte lijn met de onderarm. Als je de muis niet gebruikt, laat hem dan los zodat de spieren kunnen ontspannen. Er zijn voor kinderen ook speciale kindermuizen.
    • Laptops zijn niet geschikt voor kinderen, tenzij de laptop op een apart beeldscherm, toetsenbord en muis kan worden aangesloten.
    • De hoogte van stoel en tafel moeten aangepast zijn aan het kind. Het kind zit vaak te laag ten opzichte van de tafel omdat het bovenlichaam van een kind nu eenmaal korter is dan het bovenlichaam van een volwassene. Een in hoogte verstelbare stoel is dan een oplossing. Een telefoonboek op de stoel leggen, is geen goed idee omdat de scherpe randen een goede bloedcirculatie in de benen kunnen verhinderen. Zorg er ook voor dat het kind met beide voeten plat op de grond kan steunen, terwijl de knieën een hoek van 90° vormen. Eventueel plaatst u een voetenbankje.
    • Het is ook belangrijk dat de zitdiepte aansluit op het lichaam van het kind zodat het kind rechtop tegen de rugleuning van de stoel kan zitten. Eventueel kan een stevig kussen kussen in de rug soelaas bieden.
    • Zorg voor voldoende licht, maar voorkom te fel of verblindend licht.
    • Zorg dat je kind zich ervan bewust is dat wanneer de arm, schouder of nek pijn begint te doen, het moet stoppen.
    • Stimuleer het kind om minstens om de 20 tot 30 minuten een pauze van 5 à 10 minuten te nemen en wat te bewegen. Bewegingswetenschappers adviseren jonge kinderen max. 40 minuten per dag (inclusief de tijd op school) achter de computer te laten zitten. Dat is wellicht niet realistisch, maar twee uur per dag is volgens het Nederlandse Instituut voor Gezondheidszorg (NIGZ) wel een maximum voor kinderen uit het basisonderwijs.


    16-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spreekwoord van de dag
    Spreekwoorden laten opzoeken in het woordenboek is een mogelijkheid. Het kan ook via deze site:
    http://www.spreekwoord.nl/
    En je krijgt er ook elke dag een ander spreekwoord voorgeschoteld. :






    Foto

    ook interessant om te bekijken
  • verzamelpagina SG Klavertje 4
  • schoolwebsite Sint-Theresiaschool Rollegem
  • ict -hoekje stefaan d'hondt
  • oefenpagina's leerlingen
  • klascement
  • lerarenforum
  • oefensite computerklas
  • mieja's soft-sites
  • klasblog 3de klas Kooigem
  • Scholengemeenschap Klavertje4

  • site Scholengemeenschap
  • Blog over Rollegem
  • leerlingen yurls
  • blog juf Marianne zedenleer
  • eindtermen.yurls
  • oefensite juf Mia
  • knutselsite juf Mia

  • Archief per week
  • 17/09-23/09 2012
  • 01/08-07/08 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 12/10-18/10 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 26/09-02/10 2005

    Zoeken in blog


    Gastenboek
  • schooldirecteur
  • op bezoek
  • mooi blogje
  • Hey leuk
  • veel blogplezier

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Free counter and web stats
    netvibes
    Categorieën


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs