Inhoud blog
  • Wetten en oefeningen.
  • Revisie Carba-Tec deel 1
  • Foto nr. 8
  • Revisie Carba-Tec Correctie bij foto 6.
  • Revisie Carba-Tec deel 2
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Houtdraai-atelier

    09-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Revisie Carba-Tec Correctie bij foto 6.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Natuurlijk moest het lukken dat ik een foutje maakte bij zoveel foto's. Foto 6 is dezelfde als 5 en dat moet natuurlijk een andere zijn. Dus hier 6 vanwege dat Allen-schroefje.
    %%%FOTO1...

    09-08-2013 om 03:56 geschreven door Danny M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Revisie Carba-Tec deel 2
    Foto 19: Eindelijk klaar om te verven!

    Foto 20: Nu kan jij nog kiezen: het linkse groen is voor de binnenkant (Grannygroen, satijnglans). Het rechtse (St. Michielsgroen, glanslak) voor de buitenkant. Tenzij jij Grannygroen voor alles wil?

    Foto 21: Alles in de primer-grondverf. De "rosse" vlekjes zijn roestvlekjes. Zo ondekte ik dat dit verf is op waterbasis!
    Zou moeten compatibel zijn met de andere verven. Hopen maar!
    Wachten op het drogen en straks de volgende laag...


    09-08-2013 om 01:11 geschreven door Danny M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (9 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carba-Tec Instruction Manual Part 1
    Voor alle geïnteresserden voeg ik hier de originele handleiding toe van de Carba-Tec Mini Lathe als pdf-file.
    Vanwege de beperkingen op deze blog moet dat in twee delen. De manual is uiteraard in het Engels en bevat 8 genummerde pagina's. De cover is echter voorkant, achterkant en binnenkanten ook bedrukt zodat er eigenlijk 12 pagina's tekst en afbeeldingen zijn. Pagina 4 en 5 vormen eigenlijk één bladzijde. Het is een zogenaamde "exploded view" met stuklijst en dus wel interessant.
    Echter om een voor mij totaal onbegrijpelijke reden weigert mijn A4 scanner een A4 in zijn geheel te scannen. De originele pagina's zijn het formaat A5 dus 2 pagina's vormen, samen een A4. Uit de scanner komt echter slechts 3/4de van een A4. Is dat dan een A 4,5? Nooit van gehoord. Dit laat wel toe om de exploded view in zijn geheel weer te geven maar de stuklijst moest apart ingescand. Ingewikkeld allemaal maar gelukkig doet dit geen afbreuk aan de inhoud!

    Bijlagen:
    Carba-Tec Instruction Manual Part 1.pdf (4 MB)   

    09-08-2013 om 00:00 geschreven door Danny M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carba-Tec Instruction Manual Part 2
    Carba-Tec Instruction Manual Part 2

    Bijlagen:
    Carba-Tec Instruction Manual Part 2.pdf (3 MB)   

    08-08-2013 om 00:00 geschreven door Danny M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Revisie Carba-Tec deel 3
    Niets boeiends aan maar moet gebeuren: het in de verf zetten van de grote onderdelen. Negen augustus, vrijdag tweede laag primer gezet. Zaterdag wegens de vriendenmatch Petanque - Boulisten geen tijd gehad. Zondagochtend eerste werk: de binnenzijden schilderen. Deze kleur bevalt mij zo goed dat ik maar beslis de buitenkant in dezelfde kleur te zetten. Dit zal mij ook minstens twee dagen werk schelen. De draaibank zal er zo professioneler uitzien in plaats van het Sint Michielsgroen. Meer Duitse "looks" dan "made in Taiwan". Al komt zij via Australië...


    Potverdorie! Vergeten het deurtje (dat opzij gehangen was aan een ijzerdraad) mee in de lak te zetten!
    De borstel is net uitgewassen. daar dit echte lakverf is, eerst met white spirit daarna met lauw water en zeep. Deze behandeling maakt dat dit borsteltje al jaren meegaat en geen haar verliest. Daar het nog vochtig is, kan het niet meteen terug gebruikt worden voor lakverf. Ik zou immers "soepogen" krijgen in de afwerklaag. Wachten dus en maar hopen dat ik bij de vierde laag (afwerklaag als het goed is) het niet weer vergeet! Dat zal voor maandag zijn na minstens 24 uren drogen.

    07-08-2013 om 00:00 geschreven door Danny M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    06-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindlaag Carba-Tec.
    De laatste laag verf en enkele bedenkingen...

    Deze keer het deurtje eerst  gedaan. Kon het zo zeker niet vergeten! Het heeft ook zijn twee lagen gehad.
    Dan de draaibank zelf. De verf is nog nat. De glans zal verdwijnen bij het drogen en een zachte satijnglans krijgen.
    Vandaag dinsdag niet te veel aan prullen en de verf 48 uren laten drogen en uitharden voor ik de schroefdraad in de gaten zuiver maak en de verfresten verwijder van alle geslepen vlakken. Anders zal die de remontage hinderen evenals een soepele bediening van de Carba-Tec. Dit is belangrijk want net één van die goede kwaliteiten van dit bankje.

    Een ander zicht met wat (bewegings?) onscherpte...

    Ten slotte een hoofdbreker. De volgende foto maakt de daarna komende tekening misschien iets duidelijker. De opstelling voor deze foto is om mij toe te laten te meten welke afstand nodig is tussen de hoofdas en de motoras in functie van de lengte van de V-riem. Gezien de dikte van het werkblad waar alles op gemonteerd zal worden: te kort!


    Gezien wij de voorkeur geven aan de motor onder het werkblad, denk ik er over om dit daar waar het nodig is, een verzinking te frezen zodat de voet van de motor met zijn montageplaat en scharnieren in het werkblad komt te zitten.
    Ik ga dit allemaal op ware grootte uittekenen en deze als mal gebruiken om de nodige gaten en aanpassingen aan het werkblad te maken. Dit moet allemaal met de nodige nauwkeurigheid want beide assen moeten perfect evenwijdig draaien. Bovendien moeten de overeenstemmende poelies mooi uitgelijnd zijn om slijtage van de V-riem te vermijden!
    Wordt ongetwijfeld vervolgd!

    06-08-2013 om 00:00 geschreven door Danny M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (33 Stemmen)
    05-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carba-Tec bijna klaar...
    De Carba-Tec update: bijna klaar voor transport naar Kapelle op den Bosch.

    Zuiver maken van alle glijvlakken: onderkant slede en losse kop en niet te vergeten: de onderkant van het bed!

    Met de hulp van het handwiel de kogellagers in hun ligplaats in de vaste kop drukken. Geen speciaal gereedschap nodig...
    Hierbij gebruik ik de "sleutel" om de as tegen te houden. Men ziet beide lagers nu nog: links van de kraag aan de schroefdraadzijde en rechts naast het handwiel (met linkse draad!). Op een bepaald moment gaat mijn hand over het handwiel slippen. Handwiel er af en de opsluitmoer er op. Daar past een platte sleutel van 24 mm op. Belangrijk ogenblik: nu spant men op de lagers. Deze mogen geen speling hebben maar moeten wel vlot blijven draaien. Anders zijn zij binnen de kortste keren naar de bliksem!
    Et voilà enkele totaal beelden:




    Wat vind je er van? Beter dan het was?
    Alles er op en er aan net als bij grote broer de Graduate.

    De achterkant van de vaste kop met het deurtje op zijn plaats (nog zonder veer die het dicht moet houden) evenals de opsluitmoer en het handwiel vast gezet.

    Dit is de originele stand van de schakelaar. Op zijn zij want het kan niet anders...

    Nog een laatste inspanning en dan klaar voor transport.

    Een ongewoon zicht nu nog mogelijk: de onderkant.
    Links de vaste kop onderaan open om de V-riem door te laten, rechts ervan het elektrisch compartiment en het bed.

    Het elektrisch compartiment wordt afgedekt met een plastic plaatje. Daar ga ik 2 gaten in boren met elk een rubber kabeldoorgang voor de stroomkabels (één naar de schakelaar en één naar de motor).
    Hier zijn ook de twee openingen zichtbaar die nu niet meer gaan dienen. In de rechthoekige opening tegenover de schakelaar zat het stopcontact van de voeding. Door de ronde opening liep de voeding naar de motor. Geen zichtbare bedrading vermijdt ongelukken met toevallig beitelcontact! Vandaag nog de afdekkingen maken voor deze openingen.
    Als alle manipulatie gedaan is: nog uit te voeren kleine retouches. Valt nog mee...


    05-08-2013 om 00:00 geschreven door Danny M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    04-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste fase te Tienen.
    De laatste foto's van de Carba-Tec in Tienen voor zijn vertrek.

    Kijkje langs onder in de vaste kop. In het bovenste deel bemerkt men het schroefje met borgmoer, veer en zelfremmende moer. Dit was lastig terug te zetten. Dit had namelijk moeten gebeuren voor het bovendeel op het onderstuk werd vastgezet. Maar ja...
    Links naast de veer het gaatje in de hefboom (één stuk met de deur) waar de veer nog moet ingehaakt worden.

    De veer aan het deurtje gehaakt. Hier is het schroefje aan de buitenkant te zien waar de veer aan vastzit. Als je weet dat de deuropening geen 4 cm breed is... Echt een heksentoer de moertjes op het schroefje draaien en tegelijkertijd de veer op de correcte plaats houden!

    Een ander zicht op het deurtje en de veer.

    Hier weer het (blinkende) schroefje dat oorspronkelijk van binnen naar buiten zat. De opening van het stopcontact is nu afgedekt met een aluminium plaatje.

    Zo komt nu de spanning toe: langs onder door het werkblad. De schroef die de kabelklem vastzet, dient eveneens als aardingspunt (ook voor de motor).

    Om moeilijkheden achteraf te vermijden even alle boutgaten van verf en vuil ontdoen met de gepaste draadtap.
    Linksboven de opening met M8x1 schroefdraad voor het vastzetten van de bank op het werkblad. Een tweede zit aan de rechtse zijde onder het bed.

    De oorspronkelijke doorgang voor de voedingskabel naar de motor nu netjes afgedekt met een gedraaid stopje.

    Even voorstellen: mijn beste kameraad bij alle klussen aan fietsen, draaibanken, noem maar op! Niet goedkoop maar zijn gewicht in goud waard: leeg 95 kg, gevuld bijna 175 kg. Nooit meer zoeken naar gereedschap, alles direct  bij de hand en op de werkplek... Mobiel én geduldig!

    Morgen gaan kopen: drie boutjes om de scharnier vast te zetten op het motorplatform (gemaakt in berken-multiplex).

    Zo komt de motor ten opzichte van de draaibank. Door één van de gaatjes komt het koordje om de motor op te tillen om de V-riem te verleggen of te laten slippen.

    Nu echt helemaal klaar. Nog een laatste maal poseren in het nieuwe jasje...

    En de achterkant.

    Wanneer nodig moet het deurtje open gehouden worden. Anders klapt het meteen weer dicht.

    "Home made" verhuisdoos...

    Ed, ik wacht op transport!
    Dit is je verjaardagscadeau weliswaar zonder inpakpapier en sierlint...
    Tot het vervolg in K o/d B!

    04-08-2013 om 00:00 geschreven door Danny M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    04-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handgrepen...
    Hier gaan wij dan met een eerste item in de houtdraaierij.
    Wat dreef mijn broer er toe om mij te vragen om handgrepen te draaien voor de kasten en laden in zijn (zelf) vernieuwde badkamer? Joost mag het weten zeggen onze noorderburen. In ieder geval vond ik het een leuke opdracht omdat ik uit ervaring weet dat xmaal hetzelfde draaien uiteindelijk leidt tot routine, ervaring en snelheid. Zoals eerder vermeld, is deze site bedoeld om hem bij te staan met zijn eerste stappen in de houtdraaierij. Onstaansreden van deze site. Dus als eerste item de stap voor stap uitleg bij het draaien van de handgrepen die je straks in zijn badkamer kan aanschouwen. Kan hij bij zijn  volgende renovatieproject het zelf verwezenlijken!
    Het begint bij de vraag naar of een idee in je eigen hoofd (de heften in mijn geval).
    Daarna eventueel een (werk)tekening. In dit geval nogal rudimentair. In potlood op papier, ingescand en doorgemaild om broers zegen en goedkeuring te bekomen alvorens de productie op te starten.

    Goedgekeurd! Ok. Hier gaan wij dan.
    Hier begint het dan: de houtvoorraad fouilleren om geschikt hout te vinden (eventueel rekening mee houden bij het ontwerp).

    Liefst hout van een formaat dat niet te veel voorbewerking vraagt alvorens het eigenlijke draaien aan te vatten. Voor deze opdracht was dat makkelijk: een vierkant beuken balkje van 50x50mm daar het afgewerkt product 30x40mm moest worden. Hierbij moet rekening gehouden worden met een -ruime- marge daar het werkstuk meerdere malen moet ingespannen worden en dus telkens een kleine correctie nodig is om het werkstuk (dat ik in dit stadium een "blanco" noem) terug gecenterd en rond te krijgen. Zolang het werkstuk, sorry, blanco, niet zuiver rond is, begin zeker niet aan de uiteindelijke vormgeving. Het zal je nooit lukken want de draaibeitel gaat trillen dermate dat een goede afwerking
    echt uitgesloten wordt.
    De houtkeuze is weer een hoofdstuk apart waarover later eventueel meer.
    Dit balkje heb ik handmatig en heel slordig in min of meer vierkantige blokjes gezaagd. Deze worden stuk voor stuk in een vierklauwplaat min of meer gecenterd ingespannen, voor een deel rond gedraaid en aan de voorkant (die later achterkant of het deel dat tegen de kastdeur of ladefront komt) gevlakt. Beter: licht hol zodat de handgreep zeker goed aansluit tegen het oppervlak waar die terecht zal komen.

    Een héél belangrijke opmerking: Het gezaagde hout word zo ingespannen dat de houtvezels DWARS op de as van de draaibank komen te staan. Daarbij wordt bovendien rekening gehouden om de jaarringen haaks op die zelfde as te hebben. Moesten de jaarringen parallel met de as lopen, is het heel goed mogelijk dat het stuk het draaien niet overleefd! Of het begeeft bij het vast zetten op de deur of gewoon tijdens het gebruik als handgreep.
    Als houtdraaier zijn dit immers allemaal factoren om rekening mee te houden.
    Nog belangrijker zijn de gevolgen voor de houtdraaier zelf. Door de "haakse" plaatsing op de draaibank is dit geen "tussen de centers"-draaiwerk maar wat men in het Nederlands noemt: ijldraaien. Net zoals een schotel draaien.
    Eén van de wetten van houtdraaierij: STEEDS met de houtvezel mee snijden. Waar men dus tussen de centers van de draaibank "bergaf" moet snijden, moet men voor dit stuk "bergop" snijden! Eén fout en blanco kapot! Opnieuw beginnen...
    Op een deel van de foto's zijn zowel de jaarringen als de vezelrichting vrij goed zichtbaar. Laat deze beelden de tekst verduidelijken!
    Daar ik de keuze heb uit een veelvoud van inspanmiddelen, gebruik ik een vierklauwspanplaat vanwege het gebruiksgemak en de veiligheid. Het te draaien stuk zit muurvast en geen uitstekende delen voor de veiligheid.
    Deels gedraaid:

    Afgedraaid tot bijna tegen de klauwen en de voorkant lichtjes uitgehold (om een perfect aansluiten tegen de deur of ladevoorkant toe te laten). Dan voorboren van de bevestigingsschroef. Dit zal eveneens dienen om het stuk opnieuw in te spannen voor de eigenlijke vormgeving. Praktisch, goedkoop en tijd gewonnen!
    Het voorboren gebeurt hier met een miniatuurguts 3/8". Werkt als een lepelboor  en efficienter dan een gewone boor!

    Geheim! Om alle werkstukken even diep te boren dit hoog technologisch hulpmiddeltje: een markering op de schacht van de guts met een gewone viltstift (blauw vlekje). Links van de streep is precies 26 mm diep. Dit in functie van de lengte van de bevestigingsschroeven en dikte van deuren/ladefronten.


    04-07-2013 om 17:55 geschreven door Danny M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handgrepen vervolg.
    Blijkbaar krijg ik aan het vorige geen foto's meer toegevoegd (als kladversie) dus gaan wij maar verder met een vervolg.

    Het uitboren op de uiteindelijk nodige diameter afhankelijk van de te gebruiken bevestigingsschroef. In dit geval 4,7mm. Ik heb geen boortje van die diameter beschikbaar dus gebruik ik 4,5mm. Bij het terug trekken even wiebelen en dat volstaat! Ja, jij ziet het goed. Deze "speciale" boorhouder is een gewone "Vise-Grip". Perfect voor deze klus én veilig want een uitstekende grip! Zowel met de guts als de gewone metaalboor (geen houtboor gebruiken in kops hout!): boren gebeurt steeds op een laag toerental voor de veiligheid en om het over verhitten van de boor/guts te vermijden.
    Makkelijk want deze draaibank is voorzien van een traploos regelbaar toerental over een héél groot bereik met een draai aan een knop. Zelden verleg ik dus de aandrijfriem.

    Even dit kiekje om nogmaals de aandacht te vestigen op hoe het blokje ingespannen wordt. Jaarringen en houtvezel beide haaks op de as van de draaibank. Voor deze toepassing heel belangrijk!

    Vijf "blanco's" klaar. De overige, slordig gezaagde blokjes wachten nog op de voorbereiding. Ook zichtbaar: de kleine guts in gebruik als lepelboor om voor te boren (blijft makkelijker in het center van het stuk dan een klassieke metaalboor) en het super de luxe heft van mijn "Ladies Finger Nail" Long & Strong guts. Deze gebruik ik om de vierkante stukken rond te draaien. Een zwaar en solide gereedschap die de slagen en trillingen opvangt bij dit werk. Het heft is van purperhart of Violet Wood (Peltogyne Veltosa voor de dendrologen en Latinisten). De ring is 2,2mm wanddikte en 18mm hoog. Het hout is evenwaardig aan palisander (foutief ook rozenhout genoemd).

    Vroeg jij je af wat de schroevendraaier lag te liggen op het bed van de draaibank? Eens geboord wordt de te gebruiken bevestigingsschroef in- en uitgedraaid. Daartoe laat ik de draaibank eerst op de laagste snelheid (met de riem op de grootste riemschijf circa 60 toeren per minuut) eerst rechtsom (vijs in) en dan linksom (vijs uit, je raadt het al) draaien.
    Waarom spierkracht gebruiken als de draaibank dit onvermoeibaar kan over nemen?

    Beetje heel slordig afgezaagd en dus alles behalve vierkant klemt dit stuk slechts tussen twee van de vier bekken. Geen enkel probleem voor deze spanklauw! Alleen even zorgvulgig centeren op het oog...

    Alle blanco's voorgedraaid en klaar voor de volgende stap en meteen de laatste in het productieproces. De kant waar wij begonnen zijn, zal als referentievlak dienen om het stuk opnieuw in te spannen en af te werken.

    Even een stukje hout uit de "afvalbak" - in dit geval Taxus Bacata nota bene! (beresterk en giftig!) - inspannen, boren en de eerder gebruikte schroef er in gedraaid met één klein druppeltje cyanoacrilaatlijm (secondenlijm) er op tegen het eventueel loskomen.

    Het stukje afvalhout nu omgedraaid in werkpositie: een goedkope opspaninrichting (varkensstaartje in 't Vlaams). De kraag aan de kant van de bekken laat toe het stuk perfect te centeren ook na meermaals uithalen en terug plaatsen. de tweede kraag waar de schroef uitsteekt, dient als maat voor de voet van de knop. Eén keer meten per stuk uitgespaard!

    Eerste blanco opgeschroefd en klaar om de uiteindelijke vormgeving en afwerking te ontvangen.

    Bijna opnieuw rond gedraaid. Op de afschuining is een witte streep te zien. Deze is bekomen door een schuifmaat vastgezet op de uiteindelijke diameter, tegen het draaiend stuk te drukken. Opgepast! Van deze schuifmaat heb ik de scherpe punten van de meetbekken afgerond. Gebruik nooit een niet "getunede" schuifmaat op een draaiend stuk. Die hapt gegarandeerd in het draaiend stuk en slaat dan terug in je oog of gezicht. Niet doen!

    Het stuk wordt nu afgedraaid op de diameter van de witte streep (= de diameter van het afgewerkte stuk).

    Eens afgedraaid op de juiste diameter wordt met een andere schuifmaat (niet getuned) op het draaiend stuk de uiteindelijke lengte ingekrast. Let nogmaals op de jaarringen hier ook goed zichtbaar! Dit heeft tot gevolg dat minstens de helft van het te bewerken oppervlak uit zogenaamd kopshout bestaat. In dit geval bij beuk is dat extreem hard en moeilijker te snijden dan het hout met de vezel mee. Daarom moet men bijzonder lichte snedes maken. Anders gaat de guts oncontroleerbaar trillen en is nauwkeurig afwerken uitgesloten.
    Bij deze werkwijze NOOIT de schuine beitel gebruiken! Dit is immers ijldraaien en niet tussen de centers draaiwerk!
    O ja, goed opgemerkt: dit is een andere klauwplaat dan gebruikt tijdens de voorbereiding van de stukken.

    Nu zijn wij eindelijk bij het leukste deel van het werk: het eigenlijke houtdraaien. Waar al het voorgaande diende tot voorbereiding van onze blanco, gaan wij nu echt over tot het vorm geven. Het ruwe blokje hout krijgt zijn definitieve vorm en het wordt nu pas duidelijk wat wij aan het maken zijn. Op het schuren na is dit stuk klaar. Afwerking recht van de guts moet dermate zijn dat schuren slechts een formaliteit is. Schuren is niet leuk en produceert veel stof!

    Het eindresultaat: 14 "identieke" deur- en ladeknoppen, compleet met voorgeboord bevestigingsgat en hun schroef.
    klaar voor afwerking en plaatsing.

    Een bergje schavelingen (draaielingen?) herinnert ons er aan waar het afvalhout gebleven is.
    Dit afval gaat een nieuw leven tegemoet als strooisel in een kippenren. daarna als mulch in de bloemenbedden van mijn vriendin. Vind zelf een oplossing voor dit "afvalprobleem". eens dat jij behoorlijk wat begint te draaien kan deze berg onbehoorlijk hoog worden!

    Onder de draaibank achteraf. Herinner: dit komt van 14 kleine knopjes!
    Zijn er vragen of opmerkingen? Dan ben ik graag tot uw dienst om deze zo mogelijk te beantwoorden.
    Ik realiseer mij dat hier geen enkele houtdraaitechniek ter sprake is gebracht. Noch het vershil tussen ijldraaien en tussen de centers draaien. Mocht daar interesse voor zijn dan kan ik dat natuurlijk ook behandelen.
    Zoals bij het begin van deze blog vermeld, herinner ik mij nog levendig de moeilijkheden bij mijn start. Ruim 20 jaar geleden heb ik talloze demonstraties gegeven her en der in België (ook op de Heyzel en in Walonië) en lessen gegeven zelfs aan leraren houtbewerking. Die ervaring wil ik graag delen met alle geïnteresseerden. Ook het allerbelangrijkste in de houtdraaierij is hier (nog) niet ter sprake gekomen: het slijpen en wetten van het snijgereedschap. Zonder scheermesscherp gereedschap: vergeet het houtdraaien!
    Tot de volgende!

    Danny

    04-07-2013 om 17:54 geschreven door Danny M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg correctie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Oei! Blijkbaar ben ik er in geslaagd tweemaal dezelfde foto bij het vervolg te voegen. Dit is een poging de juiste foto bij het juiste onderschrift te krijgen. Nu nog de volgorde van de artikelen juist krijgen. Fouten zijn snel gemaakt op bloggen maar niet gemakkelijk hersteld...
    Dit is de juiste foto en voor alle zekerheid nog even de juiste ondertitteling mee geven. Anders wordt het nog ingewikkelder...
    %%%FOTO1%%%
    Het boren op de uiteindelijk nodige diameter afhankelijk van de te gebruiken bevestigingsschroef. In dit geval 4,7mm.
    Daar ik geen boortje van die diameter heb dus maar 4,5mm gebruikt. Even wiebelen bij het terug trekken en voilà!
    4,7mm ongeveer: de schroef past.

    04-07-2013 om 17:52 geschreven door Danny M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over de houtdraaerij Danny M.
    Deze site is in de eerste plaats bedoeld om mijn broer bij te staan in zijn eerste pogingen om te leren houtdraaien.
    Bloggen laat mij bovendien toe om tal foto's met hem te delen via internet. Waarom dus niet andere geïnteresseerden mee laten delen in onze ervaringen?
    Ondertussen draai ik 24 jaren en heb al enige ervaring opgedaan. Mijn technische "background" heeft mij daar weliswaar bijna zeker bij geholpen. Voor hen die niet technisch onderlegd zijn, moet én kan houtdraaierij ook toegankelijk zijn.
    Laat mij toe ter verduidelijking nog te vermelden dat ik houtdraaierij nooit als hobby gezien heb maar als een noodzakelijk middel om dat te verwezenlijken wat ik wou.
    Het begon allemaal met het handmatig bewerken van hout: zagen, schaven, beitelen...
    Mijn ontevredenheid over de heften (handgrepen, handvatten,...) van aangekochte gereedschappen groeide als een kwaadaardig gezwel. Evenredig groeide dus ook de wens om mijn heften zelf te maken. Aangemoedigd door prachtige Angelsaksische voorbeelden (een oude Engelse catalogus en vooral de encyclopedie van Salaman) had ik vooral gedraaide heften van een bepaald model in gedachten.
    Voilà, hoe het allemaal begon!
    Hoe ik van een "Made in Taiwan" houtdraaibank tot de Rolls-Royce van de houtdraaierij kwam, is een ander verhaal dat ik hier -misschien- ooit nog eens vertel. Dit heeft mij wel een hoop ervaring met tal van merken draaibanken opgeleverd!
    Het belangrijkste hier en nu is dat ik ondanks toch al vele jaren geleden, mij nog héél precies herinner welke moeilijkheden ik als startend houtdraaier moest overwinnen. Internet bestond nog niet, houtdraaerij was nog geen hype. Boeken, zeker in het Nederlands, bijna onbestaande. De Vlaamse Gilde van Houtdraaiers nog geen sprake van.
    Daarom meen ik dat ik met deze site andere starters en/of "newbe" houtdraaiers kan helpen met hun start en moeilijkheden. Aarzel dus niet om vragen te stellen, problemen ten berde te brengen of positieve opmerkingen te maken. Negatieve gelieve elders te posten.
    In de mate van mijn mogelijkheden zal ik met foto's en uitleg reageren (ook in het Frans of Engels).
    Nog even dit: 11 jaar als beroepsfotograaf gewerkt, realiseer ik mij als eerste de slechte kwaliteit van mijn foto's.
    Helaas beschik ik alleen over analoog fotomateriaal om de gewenste kwaliteit te leveren. Digitaal is dit nu buiten mijn bereik. Echter de ambities van het fotomateriaal liggen niet in het fotografische vlak maar in het informatieve waar dat ze wel zullen voldoen naar ik hoop.
    In ieder geval veel succes toegewenst met de houtdraaierij!
    Het is een leuke "hobby" waarbij met relatief weinig gereedschap snel resultaten worden bekomen die er uit zien alsof ze veel meer tijd gekost hebben om te verwezenlijken!

    Danny

    P.S.: Houtdraaierij kan verslavend werken. Opgepast dus! Met mate gebruiken...

    04-07-2013 om 01:57 geschreven door Danny M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (24 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/houtdraaerij_danny

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    04-07-2013 om 00:26 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


    Archief per week
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 01/07-07/07 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs