Bij het ophalen van de camionette geen enkel probleem de GPS
brengt ons zonder wegenwerken via de kortste weg naar het hotel.
Op het afgesproken uur (9.00u) kunnen we vertrekken en ook
nu weer stralend weer. De fietsers kunnen de route van hun GPS probleemloos volgen, voor de begeleiders was
het weer andere koek. Overal stoten zij op verbodsplaten (wegenwerken), maar
ook een manier om Metz beter te leren kennen, toch wel een stad die een bezoek
waard is. Een eerste supermarkt vinden zij een eind verder op hun rit na ±20 km.
De fietsers laten weten dat zij de firmawagen op de parking hebben zien staan,
stoppen hoeft nog niet want zij hebben nog voldoende proviant.
Na 30 km in Han-sur-Nied vinden de helpers een lommerrijke
plaats in een bos een 30-tal meters van de weg en een beetje verdoken. Om de
fietsers aan te geven waar ze moeten
zijn, plaatsen zij een stoel met een Martens
truitje aan de rand van de weg. De attente boswachter komt even kijken
wat zij daar doen, Adriaan legt hem uit dat we geen vuil zullen achterlaten. De
man is zeer geïnteresseerd en wenst ons
het allerbeste voor onderweg. Na deze bevoorrading kunnen de fietsers weer op
weg tot de middag picknick na 75 km in
Belles Forêts. Midden in het dorp voor een grote boerderij in de schaduw een
mooie plaats om te middagmalen. Wanneer wij de boer vragen of hij de
burgemeester van het dorp is (350 inwoners) is zijn antwoord, nee ik ben hier
maar de tweede in bevel. De boer en zijn eega zijn erg vriendelijke mensen en
onze dames mogen ook gebruik maken van hun sanitaire installaties, de fotos
van het toilet zullen we u maar onthouden.
Suske heeft als verrassing gezorgd voor meloen met Parma ham
en ook het verse brood met beleg gaat er nu weer goed in.
Na ongeveer 100 km de volgende bevoorradingszone in een doodlopend
straatje naar Missions Africaines ZINSWALD. Wij dachten daar geen verkeer te
hinderen maar dat bleek toch wel iets anders te lopen. Na 120 km net voor
Saverne een laatste bevoorrading, Inge wil een zakdoek uit haar truitje
opvissen en merkt dan pas dat zij de sleutel van kamer 115 van het hotel in Metz nog bij
heeft. We overleggen of zij die met de fiets moet terug brengen , maar we
zullen hem toch maar via de post versturen.
Om 17.15u draaien de fietsers de parking van Hostellerie
Reeb op, vandaag 145 km op de teller en een gemiddelde van 23,5 km/u
Dag 5: donderdag 11/07/2013 Marlenheim Saint Louis
Bij de start is het vanmorgen nog redelijk fris, maar de zon
laat zich toch al zien. Voor de fietsers zijn de eerste 20km nog redelijk op en
af. Later op de dag hebben zij een vlakke rit voor de boeg.
Nog voor de start heeft Rikske een lekke band en dat zal hem
vandaag nog eens overkomen.
Na het inslaan van nieuw proviand, duurt het een hele tijd
voor de begeleiders de fietsers terug voor zich zien opdoemen. En na een dikke
40 km staan zij aan een voetbalveld hun renners op te wachten. De rijstpapjes zijn al goed in trek en ook
het verse drinken valt in de smaak.
Verderop na een 70- tal kilometers staat de tafel gedekt
vlak bij de Rijn. Maar de tafels moeten verhuizen tot tegen de dijk vanwegen
een plotse muggenplaag. Een dankbaar publiek om voor te zorgen, altijd tevreden
met wat er wordt voorgeschoteld. Ook
vandaag eten met muziek, maar meezingen met volle mond is moeilijker dan uit
volle mond. Nog wat proviand in de zakken van de truitjes en de drinkbussen
goed volgetankt en op weg naar de Zwitserse grens met de wind vol in de rug. Mede
daardoor arriveren zij al om 16.00 u aan het hotel na 143 km fietsen aan een
daggemiddelde van 27.8 km/u
Na een stevig ontbijt en even spelen met de papegaaien
(manneke bij Suske in zijne vinger gebeten), stipt om 9.00u gestart.
Wegenwerken zijn er ook
met bosjes in Zwitserland op
minstens 12 plaatsen hierdoor verkeershinder, dat is ongeveer om de 10 km.
In Reinach (10.30u)
vinden we een bereidwillige fietshersteller die het euvel aan Inge haar fiets
wil oplossen, uurtje later na het
plaatsen van een nieuwe shifter en kabel kan zij zonder zorgen verder op pad. En dat
was nodig want even verderop in Schönmatt passeren wij een mooie burcht met onmiddellijk daarna een beklimming van
een 4-tal kilometers naar restaurant In Kirschenland met een gemiddelde van 15% en pieken van 20%.
Daar op 595 m hoogte vlug een tussendoor drinkstop.
De middagpicknick namen wij net voor Hauenstein (km 50) na
weer een vrij zware beklimming .
In Dagmersellen (volgende drinkstop) versteld Jef zijn zadel
een beetje want hij krijgt zo stilaan een beetje pijn aan de poep. Laatste
drinkstop tussen Neuenkirch en Emmen om 16.15 u. Parkoers blijft vrij pittig
tot aan het hotel, maar de fietsers kunnen onderweg wel al genieten van de
Sursee en het Vierwoudstedenmeer.
Aankomst om 18.15 u na 129 km, daggemiddelde 21.1 km/u. De
pintjes van een halve liter gingen er goed in . En nu douchke nemen en om
20.00u gaan eten.
We fietsen al na een paar kilometer naast het
Vierwoudstedenmeer, echt mooi en rustig fietsen. Maar dat blijft niet duren
want weekend en schitterend weer samen zorgen al vlug voor overvolle wegen op
weg naar het hoogste punt van onze reis naar Rome.
Bij de passage in
Brunnen een plaatsje aan de supermarkt voor de begeleiders de mogelijkheid om het nodige
eten in te slaan voor het weekend.
Na 35 km passeren wij in Altdorf het standbeeld van Willem
Tell. Aan kilometer 45 (Gurtnellen) begint het serieus te klimmen nog vlug een
plaatsje uitzoeken om de fietsers te bevoorraden voor zij aan hun lange klim
naar de Gotthardpass beginnen. Met nog 12 km te klimmen in Andermatt wachten de bevoorraders iedereen nog eens
op om hen nog eens vooral te voorzien
van het nodige drinken, alleen den Dre is daar al een eind voorbij.
Dre komt met lengtes als eerste boven op de Gotthard (2106 m)
en de meer dan verdienstelijke tweede is Inge, gevolgd door den Harry. Maar
laat het gezegd zijn iedereen komt al fietsend boven elk naar zijn
mogelijkheden en daarom een heel dikke proficiat. En natuurlijk wordt de
noodzakelijke groepsfoto genomen. Er moeten daarboven ook de nodige
sneeuwballen geworpen worden.
Daarna nog 50 km dalen naar Bodio, waar zij in hun
gedrevenheid het hotel gewoon voorbij fietsen.
Suske staat met het fototoestel in de aanslag de foute kant
uit te kijken. Na deze super zware rit van 129 km halen zij toch nog een
gemiddelde, zijnde het gemiddelden van
al de fietsers, van 21 km/u.
Ze hebben er echt weer zin in vandaag, iedereen goed op tijd
opgestaan en ontbeten. Op weg naar Italie is het met momenten redelijk druk,
maar al bij al valt het nog mee voor een zondag fietsen langs het Lago
Maggiore .
Na 27 km een eerste bevoorradingsstop aan de sportvelden van
Sementina, erg warm en dus op tijd klaar staan met fris drinken.
De Italiaanse grens bereiken we na 54 km fietsen, ook daar
weer drinkstop en op zoek naar een Zwitsers autowegvignet voor de terugreis,
zodat Jef en Inge daar niet meer voor moeten zorgen.
De groep heeft
blijkbaar nog conditie genoeg want om 12.00 u zitten er alweer 75 km op. Adriaan en Suske hebben de tafels en stoelen
al klaar staan. Vandaag vooral een rijke keuze aan kazen die zijn ingekocht in
Zwiserland.
Na een laatste bevoorrading in Angera na dik 100 km, zien we
hen pas terug aan het hotel in Cardano
al Campo. Om 15.55 u hebben zij er hun 129 km al op zitten. Rustig gereden en
dat door nogal wat stadjes met veel toerisme. Daggemiddelde 24.5 km/u.
Na aankomst en stallen van de fietsen direct de bar van het
hotel ingedoken om het verloren vocht weer aan te vullen. Net op tijd om de
laatste 7 km van de rit naar de Mont Ventoux nog te kunnen zien. Momenteel bij
het ter perse gaan van dit verslag spartelen de kandidaat zwemmers al in de
Picina van het hotel.
Het avondmaal in buffetvorm
zal voor ons klaar staan om 19.30 u.
En als je niet kan meefietsen, moet je toch proberen om ergens de primus in te zijn, Suske zijne
kletskop is gisteren goed verbrand op de Gotthard en daar bovenop is hij
voorzien van 17 muggen- of andere beten en met
Adriaan gaat alles goed .
Dag 9: maandag 15/07/2013 Cardano al Campo Piacenza
Zoals dat stilaan een vaste gewoonte geworden is staat om
9.00 u iedereen weer klaar voor de start, alle bandjes zijn weer gecontroleerd
en op druk gepompt door Jef De Bie. Wanneer wij ook met de camionette boven
komen vanuit de ondergrondse garage
staan de fietsers alweer te bakken in de zon.
We plannen daar waar mogelijk om regelmatig klaar te staan
met fris drinken. Na het inslaan van een nieuwe voorraad in een Tigros
supermarkt willen wij hen zo vlug mogelijk terug inlopen en kiezen een voor
ons iets vluggere route . Het toeval wil dat we tegelijkertijd uit
twee verschillende richtingen bij het
zelfde kruispunt komen om 10.55 u. Zij
hebben er dan al 45 km opzitten.
Als verrassing wacht Luc Martens (zoon van) ons op (om 12.00
u) aan de kerk in Casorate Primo. Hij is vergezeld van vrouwtje Wendy en zijn
schoonmoeder, die hij later nog naar de luchthaven van Milaan moet
brengen. Op het terras van een cafe-restaurant eten we daar met zen allen ovenschotel van tagliatelli met vlees en
groenten: best lekker en goed voor de renners.
We vertrekken daar weer om 13.00 u en zien mekaar terug voor
de volgende broodnodige bevoorrading om 14.35 u op een lommerrijke plaats in Belgioioso (35° C).
De camionette staat nog een laatste maal
klaar bij het binnenrijden van Casalsusperlengo. De begeleiders rijden
daarna door naar het hotel in Piacenza.
We mogen ook niet vergeten te melden dat in verhouding tot
gisteren (zeer goede wegen) de wegen vandaag soms om niet te zeggen meestal in
erbarmelijke staat verkeren. Putten van 20 cm diep zijn eerder regel dan
uitzondering.
Omdat de fietsers toch wel
heel veel zweet gelaten hebben vandaag zoekt Jan Martens in Codogno naar
een terrasje waar ze eens een frisse pint kunnen drinken. Voor de dames blijft
het bij frisdrank maar de mees te mannen kappen daar 2 halve liters Heineken in
hunne giele. De vriendelijke waardin (duidelijk van Aziatische origine) van het
etablissement trakteert ook nog op een portie tapas. De groep met uniforme
truitjes is duidelijk een attractie, immers zowat het hele dorp komt de groep bekijken. En
binnen de groep herkent men vergelijkbare figuren uit het vroegere Hoogstraatse
volksleven. Men ziet vergelijkbare trekken met
Jef Spaan, Charel van de Mienes, Swakke Van Alphen, Charel Klabots en den Tiet van Koopkes. Jef De Bie probeert
ook nog om van fiets te wisselen met een van de locals.
Afgelegde afstand vandaag 140 km tegen een gemiddelde van 24,7 km/u.
Man, man, man, er komt weer een snikhete dag aan, maar we
rijden nu eenmaal naar het zuiden en de daarbij horende temperaturen nemen we
er graag bij.
Er staat wel flink wat wind en zeker niet in het voordeel,
recht op de snuiter of vol in de zij.
Na een tankbeurt en de nodige inkopen in Cortemaggiore is het weer een stukje rijden voor de fietsers
worden ingehaald. Om 10.30 u staan wij klaar voor de bevoorrading aan een supergrote boerderij ( eigenlijk meer
een loonwerker) schuin over een varkensslachterij. Die varkens geven flink van
Jetje vlak voor hun kaars voor altijd wordt uitgeblazen. Er wordt opnieuw
gestart om 11.00 u en even verder in Castelnuovo neemt Adriaan een foto van een
vrij groot klooster.
Het middageten nemen we om 12.00 u net voor we Sorbolo
binnen rijden in de schaduw van een huis vroeger blijkbaar een klein
boerderijtje. Het damestoilet is dan te vinden schuin over onze picknickplaats
, achter een leegstaande boerderij. Wanneer de vriendelijke bewoners opmerken
dat onze dames terugkomen van de overkant, komt meneer melden dat zij ook gerust gebruik
mogen maken van hun toilet. Voor ons vertrek nemen we nog een foto van de groep
samen met het vriendelijke koppel. Zij
staan vol bewondering voor de prestatie die de groep levert door zoveel
kilometers tot Rome te fietsen.
Leegstaande en erg vervallen boerderijen zien we met
regelmaat langs de weg. Ook vandaag is het wegdek met momenten eerder slecht te
noemen. Al vrij vlug na de middagstop kan Jeannine een put in de weg niet meer
ontwijken, zodat binnen- en buitenband moeten vervangen worden.
Door de hoge temperatuur (36°C) nemen we in de namiddag nog
2 stops, die echt wel nodig zijn met dit weer.
Bij de laatste stop wordt de voorraad water die we hebben
meegenomen om regelmatig de handen te wassen aangesproken om de bandanas goed nat en fris te maken, water over het
hoofd en voor en achter in de truitjes te gieten.
Om 17.00 u zit de trip voor vandaag er op met 135km op de teller aan een gemiddelde
van 24,7 km/u.
De camionette in de garage van het hotel binnenrijden is
deze keer een verhaal op zichzelf. Jan heeft graag dat wij, zoals afgesproken
bij de reservatie de camionette binnen zetten in deze garage. Maar we hebben
wel wat twijfels over de afmetingen. Binnen rijden lukt vrij aardig maar meer
naar achter in de garage is het plafond blijkbaar iets lager. Inventief als we
zijn laten we het vrije manvolk instappen en kunnen we ons plaatsje in de
garage innemen. Morgen om buiten te rijden krijgen we dus een
vergelijkbaar scenario.
Gisteren zijn enkelen nog vlug een bezoek gaan brengen aan
het Ferrari museum. En een 4-tal anderen zijn na het eten nog een bezoek gaan
brengen aan het prachtige historische centrum van Modena.
De weerberichten beloven ons iets mildere temperaturen, op de middag zal het
slechts 30°C worden. Maar we ervaren al vlug dat ook vandaag 34°C meer regel
dan uitzondering zal zijn. Maar de fietsers willen vooral deze voormiddag al
een heel stuk vorderen op de weg naar Cesena. Bij aankomst vernemen we dat de
koprijders zich telkens zeer goed aangepast hebben aan de groep: rekening gehouden met wind op kop (minder dan
gisteren), wind opzij, bergop of bergaf. Zeer weinig niveauverschillen vandaag
en hoofdzakelijk een beetje bergaf. We trekken immers richting Adriatische zee.
Pas om 11.00 u plannen wij de eerste bevoorrading na 44 km
in Massa Lombarda. De voorraad drinken is maar net voldoende voor onze dorstige
renners.
Voor het eten vinden wij op de toegang naar een groot veld
net naast een vervallen huis een lommerrijk plaatsje. Ook nu gaat het eten en
drinken er goed in, gezonde gasten die fietsers van ons.
We spreken voor de herstart een plaats af waar we zo
ongeveer onze laatste bevoorrading gaan doen. Maar door oververhitting krijgt
de GPS in de camionette flinke kuren. We krijgen regelmatig te lezen door
oververhitting kan dit of dat niet . Wij zijn al erg tevreden dat we de
snelweg naar Cesena vinden.
Adriaan telefoneert met Jan Martens om te laten weten dat zij ons niet meer zullen zien
onderweg. Inventief als fietsers zijn trekken zij natuurlijk hun plan, een
plaatselijke bar (met gokzaal) is vlug gevonden. Hier krijgen zij een hele
uitleg te horen over Froome die dezelfde doping zou genomen hebben als Pantani
(die overigens op slechts 20 km daarvandaan woonde).
Gezond en wel arriveren de fietsers om 17.30 u aan het
hotel.
Afstand vandaag 151 km en een gemiddelde van 23.50 km/u.
Vandaag moeten wij een wandelingetje van 900 m maken naar
het restaurant waar we zullen eten. In het terugkomen kunnen we dan een deel
van het oude stadscentrum bezoeken.
Morgen passeren wij al vlug na de start op de rand van de
zelfstandige mini republiek San Marino.
Dag 12 (donderdag 18juli) Cesena Citta di Castello 119km
Vanmorgen goed op tijd ons ontbijt genuttigd en dus nog wat tijd over om nog eens met een vodje over de fietsen te gaan en de kettingen een kleine smeerbeurt te geven. Al vrij vlug vinden de begeleiders een supermarkt om de nodige inkopen te doen.
Het eerste deel van de rit is vandaag vrij lichtlopend en daarom moeten zij toch wel een heel stuk rijden vooraleer zij de fietsers terug inlopen. Maar nog wel ruim op tijd om bij een het binnenrijden van Villanova (43km) een plaatsje te vinden voor een garage carrosserie. Ook de bestelde nectarines gaan er goed in.
Na 68km in Molino de Bascio vinden wij een mooi plaatsje in de schaduw om te picknicken, de overbuurvrouw vindt dat duidelijk niet zon goed idee en laat ons weten dat wij op prive grond staan. Na even palaveren is zij tevreden wanneer wij alles een paar metertjes opschuiven. Tijdens het eten komt haar man toe met de wagen en hij is duidelijk veel vriendelijker, wenst ons smakelijk eten en verder een goede reis.
Om 15.15u is iedereen boven op ons hoogste punt van vandaag, Passo di Viameggio (943m), met nog 35 km te fietsen en steeds bergaf tot in Citta di Castello zal de rit er weer goed op tijd opzitten.
Om 16.45u komen zij toe aan het hotel, waar men ons kan melden dat er vanavond tal van evenementen plaats vinden inde stad overigens een wondermooi oud stad. De 120 km werden vandaag afgelegd tegen een gemiddelde van 22,6km/u.
Bij het overhandigen van de sleutels springt de steeds minzame Jef bijna uit zijn vel, wanneer hij de receptionist hoort zeggen, meneer en mevrouw Debiel (je zou voor minder).
Vanavond zijn we nog even naar een deel van de optredens en attracties gaan kijken, ook echt wel de moeite.
Wij gaan al winkelen wanneer de fietsers zich klaarmaken,
supermarktje naast het hotel. Om na de feestelijkheden van gisterenavond en
door de zeer smalle straatjes van de oude binnenstad op onze route te geraken,
moeten wij onze GPS af en toe wel eens negeren.
Eerste stop en bevoorrading in Pierantonio na 29 km. Men
voorspelt voor 75 % kans op regen, maar de zon schijnt nog volop en het is al
weer snikheet. Om 11.20 u hebben onze renners er in Ponte Valleceppi bij de 2°
stop al 52 km opzitten. En het is nog altijd verrekt warm. Rik heeft nog maar eens een lekke band:
hij is de pechvogel bij uitstek. Vandaag krijgen ook Dre en Jef hun deel van de
pech. Jef zijn schoenplaatjes zijn te fel afgesleten en Dre zijn body is
losgekomen. Na 74 km in Collepepe is het etenstijd voor vandaag. We hebben
zicht op een mooi klooster op de berg over ons.
En ja hoor even na de herstart om 13.30 u is er de eerste
regen op onze weg naar Rome, van korte duur en een lekkere verfrissing.
Iedereen is al vlug weer droog. Nog een
extra drinkstop in Pontecuti vlak bij een zijweggetje met een klimmetje van 13
%; de echte klimgeiten en klimbokken moeten dat natuurlijk eens uitproberen.
Om 15.20 u zit onze korte rit van vandaag er weeral op.
Afstand 111 km met een daggemiddelde van 24,7 km/u.
Voor wij naar de kamers gaan drinken we nog iets aan het
zwembad, maar het wordt al fris en even later begint het te regenen. Inge neemt een zwembeurt, Jef zet nieuwe plaatjes onder zijn schoenen en
Dre herstelt zijn versnelling.
Wij gaan al winkelen wanneer de fietsers zich klaarmaken,
supermarktje naast het hotel. Om na de feestelijkheden van gisterenavond en
door de zeer smalle straatjes van de oude binnenstad op onze route te geraken,
moeten wij onze GPS af en toe wel eens negeren.
Eerste stop en bevoorrading in Pierantonio na 29 km. Men
voorspelt voor 75 % kans op regen, maar de zon schijnt nog volop en het is al
weer snikheet. Om 11.20 u hebben onze renners er in Ponte Valleceppi bij de 2°
stop al 52 km opzitten. En het is nog altijd verrekt warm. Rik heeft nog maar eens een lekke band:
hij is de pechvogel bij uitstek. Vandaag krijgen ook Dre en Jef hun deel van de
pech. Jef zijn schoenplaatjes zijn te fel afgesleten en Dre zijn body is
losgekomen. Na 74 km in Collepepe is het etenstijd voor vandaag. We hebben
zicht op een mooi klooster op de berg over ons.
En ja hoor even na de herstart om 13.30 u is er de eerste
regen op onze weg naar Rome, van korte duur en een lekkere verfrissing.
Iedereen is al vlug weer droog. Nog een
extra drinkstop in Pontecuti vlak bij een zijweggetje met een klimmetje van 13
%; de echte klimgeiten en klimbokken moeten dat natuurlijk eens uitproberen.
Om 15.20 u zit onze korte rit van vandaag er weeral op.
Afstand 111 km met een daggemiddelde van 24,7 km/u.
Voor wij naar de kamers gaan drinken we nog iets aan het
zwembad, maar het wordt al fris en even later begint het te regenen. Inge neemt een zwembeurt, Jef zet nieuwe plaatjes onder zijn schoenen en
Dre herstelt zijn versnelling.
Vandaag een redelijk lange rit en we willen toch op een
aannemelijk uur toekomen in Rome, dus starten we een halfuurtje vroeger dan
normaal.
Na een redelijk vlotte aanloop krijgen we onze laatste
stevige klim naar Alviano. Op de parking
van de plaatselijke sportaccommodaties wachten wij hen op voor een verfrissing.
Ook vandaag is dat nodig want de temperatuur loopt al vlug op tot in de buurt
van de 30°. Na nog wat klimwerk staan wij weer klaar voor een groepsfoto op het
hoogste punt van de laatste rit.
Na 31km passeren de fietsers in Amelia, een erg mooi
pittoresk stadje, de GPS van de auto laat ons even langs een andere weg rijden.
We doen nog de nodige inkopen en wachten de dorstigen op na
53km in Orte Scale. Het is dan al weer 11.20u en May en Dre gaan op zoek
naar nog wat vers fruit.
Voor de laatste picknick wachten wij onze fietsers op
omgeveer 4km voor Rignano Flaminio, we vinden een plaatsje op een zeer brede
oprit van wat ons een grote verlaten villa lijkt. Tijdens het eten zien we op het terras toch wel beweging. We hebben dan nog 51km voor de boeg.
In Riano wisselen we van weg en zijn even ons padje kwijt,
wanneer we even staan te twijfelen en
klungelen met onze GPS, Staat Rikske plots naast de camionette, het
moment om iedereen nog wat fris drinken te geven en de bidons nog een laatste
keer bij te vullen.
We spreken af dat we elkaar zullen terugzien in Rome aan
hotel Ariston. De fietsers komen daar toe net voor 17.00u maar vinden geen
camionette en ook geen Adriaan of Suske. Wij komen aangestapt vanuit de
tegenovergestelde richting, ergens ongeveer 600m van het hotel de camionette
gaan plaatsten op een parking die een
voldoende hoge doorgang heeft.
Na 137km hadden onze helden een daggemiddelde van 22.5km/u.
Van de begeleiders krijgen zij de nodige kussen en knuffels
voor hun stevige prestatie, wij zijn fier op onze fietsers, een hele dikke PROFICIAT!!!!!!!
In de bar van het hotel wordt er al meteen een stevige pint
gedronken op het voorbije avontuur, we hadden het niet beter kunnen dromen,
amper een kwartiertje regen op onze tocht van ongeveer 1900km, geen al te grote
pech en geen enkele valpartij. Het was
mooi, mooi,mooi.
Voor onze eerste
avond in Rome heeft Jeannine afgesproken met Jos Van Boxel (witte pater)
jeugdvriend uit Meerle. Zoals zij het uitdrukken samen op de papschool
gezeten. Hij zal samen met ons tafelen en later op de avond al een eerste
rondleiding geven in Rome. Tijdens de eerste verkennende gesprekken blijkt
binnen de groep zowat iedereen wel gemeenschappelijke vrienden en /of kennissen te hebben. Wij kunnen Jos
ook uitgebreid feliciteren want hij viert net vandaag zijn 59ste verjaardag. Jos kiest voor de
avond die monumenten uit die op zijn mooist zijn met aangepaste verlichting en
niet te ver uit mekaar.
Op zaterdagavond leert pater Jos ons hoe we de metro moeten
gebruiken en toont ons de omgeving van het Colosseum en het Monument Victor
Emanuel echt indrukwekkend. Hij toont ons ook nog enkele historische sites. Jos
is duidelijk nog in optimaforma, vermoeiend maar we zien veel op korte tijd. We
spreken af dat hij ons morgen om 9.30u weer komt ophalen voor het vervolg van
ons bezoek aan Rome. Op een leuke locatie vlak bij het centraal station en dus
ook vlakbij ons hotel nemen we nog onze voorzorgen om het vochtgehalte op peil
te houden (zeg maar we pakken er nog ne goeie).
s Morgens vroeg op
om de camionette op te halen, de rekken verwijderen en goed vastsjorren op de bagagedrager . De ruimte nu netjes
opvullen met de fietsen en al de grote bagage (op het vliegtuig mogen we
maximum 10kg handbagage meenemen), nog eens goed nazien of alles mee is dat mee moet.
Jef en Inge, al de gehele reis onze steun en toeverlaat voor
alles en nog wat hebben ondertussen de tijd gekregen om stevig te ontbijten.
Nog een even uitleggen hoe de GPS werkt,
de kaarten in volgorde van hun terugreis en dan kunnen we hen uitwuiven voor
hun trip richting Hoogstraten. Zij houden ons regelmatig op de hoogte van hun
vorderingen onderweg. Alles gaat goed tot zij in de buurt zijn van de
Gotthardtunnel, daar moeten zij 2 uur aanschuiven (stilstaan).
Na ons ontbijt komt Jos ons weer ophalen voor de rest van
het bezoek aan Rome. Eerst een stevige metrorit en daarna richting
Trevifontein, Spaanse trappen en Sint Pietersplein. Daar zien wij samen met nog
een dikke 80.000 anderen de Paus verschijnen aan zijn raam. Indrukwekkend zelfs
de niet echt gelovigen raken ontroerd en leven mee met de massa. Wij zijn
allemaal oprecht blij dat we ook dit hebben mogen meemaken. Jos vertaalt
voor ons wat de Paus
zegt, zodat we beter kunnen volgen. Na de zegen moet hij weg voor andere
verplichtingen, wij danken hem uitgebreid, blij dat we zijn met al wat hij ons
heeft bijgebracht.
Nu is het tijd om een hapje te gaan eten, om dan later op de
namiddag met een open bus een citytrip te maken langs de meeste
bezienswaardigheden. Dit geeft ons de op mogelijkheid om veel meer te zien dan
je anders op één dag zou kunnen, ook echt de moeite.
Na de bustour terug richting Sint Pieters, waar we nu
gelukkig niet lang meer moeten aanschuiven, we zijn nog juist voor het onweer
binnen. May heeft wat problemen met haar blote schouders maar een reserve broek
rond haar hals gedrapeerd brengt de oplossing. De Sint Pietersbasiliek is echt
indrukwekkend, met zijn tienen nemen we
ook nog de lift tot boven in de koepel en ook de 360 traptreden tot boven de
koepel. Een prachtig uitzicht over Rome is onze beloning.
Maandagmorgen eerst op zoek naar de opstapplaats voor de bus
naar het vliegveld, we komen goed op tijd aan en de bus vertrekt op het
voorziene uur. Het vliegtuig stijgt 25min later op dan voorzien, waar we landen
stipt op tijd in Eindhoven. We worden als HELDEN onthaald met spandoek en de
bijhorende egards.
En nu op weg naar Hoogstraten want daar wacht ons nog een
uitgebreide BBQ met alles er op en er
aan. Vooral Ria moeten we daarom bedanken, maar ook de anderen die haar hebben
geholpen.