Hoogstraten
Rome Zondag 7 juli tot maandag
22 juli 2013
Hoogstraten Namen Sedan Metz
Marlenheim Saint Louis Weggis Bodio Cardano
al Campo Piacenza Modena Cesena Citta di Castello
Baschi - Roma
Deelnemers:
Jan Martens Jeannine Jansen
Jos Van Loon Marian Sprangers
Jef De Bie Inge Fransen
Dre Onincx May Leuris
Harry Schellekens
Danny Adams
Jan Adams
Rik Joosen
Hoogstraten Rome Dag 1 (zondag 7 juli) Hoogstraten Namen 132km
Vlakke aanloop, eerste helling
bij binnenrijden van Heist op de Berg, daarna weer vrij vlak tot Veltem (Leuven)
vanaf dan steeds op en af tot we ons hoogste punt van de dag bereiken (194m)
na ongeveer 123,5km in Saint-Marc . Daarna dalen tot aan de Maas in Namen (86m).
Namen Godinne Yvoir Houx Dinant
Anseremme (Frankrijk department Ardenne) Givet Vireux-Wallerand
Fépin Fumay - Revin Orzy Laifour
Deville Monthermé Chateau Gegnault Levrézy
Bognu sur Meuse Joigny sur Meuse - Nouzonville Charleville
Mézières Lumes Manicourt Nouvion sur Meuse
- Donchery Sedan
Met het kasteel uit 1424 heeft Sedan een van de grootste burchten die ooit zijn
gebouwd (grootste van Europa). In 1870 bij de Slag van Sedan werd Napoleon gevangen
genomen samen met 91.000 van zijn soldaten.
Hotel Le Saint-Michel
Rue Saint-Michel,3
08200 Sedan
Tel: +33 324 29 04 61
Le.saint.michel@wanadoo.fr
www.le-saint-michel.fr
De gehele dag een vrij pittig
Franse Ardennenparcours
Sedan - Douzy Mouzon (Meuse) Moulins Saint
Hubert Stenay Baalon Marville (Meurthe- et -Moselle)
Longuyon Boismont Mainville Auboié Saint
Marie aux Chenes Saint Priva la Montagne Amanvillers
Chatel Saint Germain Moulins Lés Metz Metz
Metz ligt (net als ons hotel) aan de oever van de Moezel en is de hoofdstad
van het department Moselle. Heeft een gekende kathedraal en een paar erg modern
gebouwen, Centre Pompidou Metz met het Satelietmuseum en het vrij nieuwe TGV
station.
Hotel
du theatre
Rue Dupont Saint Marcel 3
57000 Metz
Tel: 03 87 13 10 10
reception@hoteldutheatre-metz.com
www.hoteldutheatre-metz.com
Metz Ars Laquenexy Laquenexy Port a
Domangeville Sany sur Nied Lemud Remilly Vaumont
Amaincourt Brulange Baronville Morhange
Bemering Bénèstroff Bassing Rorbach-lès-Dieuze
Langatte Haut Clocher Sarrebourg Hommarting
Arzviller Lutzelbourg ( Bas Rhine) Saverne Landersheim
W illgotheim Wintzenheim Kochersberg Kuttolsheim
Nordheim - Marlenheim
Rit van de rand Franse Ardennen richting Vogezen, naar het einde van de rit
toe fietsen we tot in de buurt van de hoge Vogezen. Redelijk pittige klimmetjes
maar nooit erg lang, cols met naam vinden we niet op ons Frans menu.
Marlenheim is een gastvrij dynamisch stadje dat trots is op zijn titel Poort
van wijnroute van de Elzas . De meest gekende wijnen zijn de Marlenheim
Rood en Grand Cru Steinklatz.
Hostellerie
Reeb
Rue du Docteur Albert Schweitzer 2
67520 Marlenheim
Tel: +33 388 87 0 02
info@hostellerie-reeb.fr
www.hostellerie-reeb.fr
Nog even fietsen door de ELzas op de rand van de Vogezen. Redelijk pittige klimmetjes
maar niet erg lang. Dan afdalen naar de Rijn en zachtjes stroom opwaarts aan
een gemiddelde van 0,05% naar de Zwitserse grens in Saint Louis.
Saint-Louis is een Franse gemeente maar behoort meer tot de agglomeratie Bazel
(Sankt Ludwig), het heeft op haar grondgebied de internationale luchthaven Bazel-Mulhouse-
Freiburg.
Hotel
de lEurope
Rue de lHuningue, 2
68300 Saint Louis
+33 389 69 73 55
info@hotel-deleurope.com
www.hotel-deleurope.com
Vrij vlakke aanloop van ongeveer 10km dan een paar korte klimmetjes en redelijk
vlak tot Reinach. Vanaf de brug over de Blis 5,3km klimmen aan een gem. van
6,3%, dan 7,5km dalen en terug 6km klimmen tegen ±3%dan nog een kleine
5km klimmen aan 4,4%. Daarna als compensatie 8,5km dalen en dan 17,5km rustig
terug opbouwen tegen ±1% en dan nog een klein steiler stukje van 1,5km
aan 5,3%. In de laatste 50 km nog een 4 tal korte klimmetjes van ongeveer 1km.
Weggis is een vakantieoord dat leeft van het toerisme gelegen aan het vierwoudstedenmeer.
Weggis heeft ook een van de stopplaatsen van de stoomboten die over het meer
varen en ook een kabelbaan naar de top van de Rigi (hoogte 1797m).
De eerste 27km vrij vlak naast het meer, dan een paar korte klimmetjes van minder
dan 1km aan ±10%. Vervolgens een kleine 20 km weer vrij vlakke wegen
tot Armsteg en dan beginnen we aan de Gottard. Vanaf Armsteg op brug over de
Reuss op 522m hoogte tot boven op Gottard 2107m
Hoogteprofiel
Passo del San Gottardo (2107m)
Algemeen gemiddelde stijgingspercentage over de totale klim = 5,2%
Albergo
Stazione
Via Stazione 7
CH 6743 Bodio
Tel: +41 91 864 19 37
info@albergost azionebodio.ch
www.albergostazionebodio.ch
Dag
8 (zondag 14 juli) Bodio Cardano al Campo 130kmD
Bodio
Lavorgo Biasca
Iragna Locino Moleno Bellinzona Gudo
Cadenazzo Lago Maggiore - San Nazzaro Ranzo (Italië
regio Lombardia, Lago Maggiore) Maccagno Luino Castello
Laveno Sassello Ispra Lisanza Somma Lombardo
Gallarate Cardano al Campo
De dag beginnen met een vrij lange zachte afdaling, later enkele korte klimmetjes.
Ongeveer 2/3 van de dagafstand fietsen we langs de boorden van het Lago Maggiore.
Cardano al Campo is een
voorstad van Gallarate belangrijke handels- en industriestad (het Manchester
van Italië), vrij nieuwe stad met weinig bezienswaardigheden. Ten noorden
liggen de Morenheuvels (overblijfselen uit de ijstijd). Het is de geboortestad
van Ivan Basso
Best
Western Hotel Cavalieri della Corona
Via Baroldo 12
21010 Cardano al Campo
Tel: +39 331 730348
cavalieri.va@bestwestern.it
www.cavalieridellacorona.com
Dag
9 (maandag 15 juli) Cardano al Campo Piacenza 143,5km
Lombardia)
Cardano al Campo Samarate Vanzaghello Castano Primo
Buscate Ossona Cisliano Vermezzo Rosate
Casorate Primo Trovo Trivolzo Cravino
San Lanfranco Pavia San Pietro in Verzolo Motta San
Daliano Santa Cristina e Bissone Casalpusterlengo Codogno
(brug over Po, Emilia-Romagna)Piacenza
Bijna de ganse dag zachtjes dalen, we eindigen 205m lager dan we starten.
Piacenza (Romaanse stad) hoofdstad van regio Emilia-Romagna en ligt aan de samenvloeiing
van de rivieren Po en Trebia. Al in het zicht van de Apennijnen. Het heeft een
kathedraal uit de 12° eeuw en een basiliek uit de 14° eeuw.
Hotel
Ovest
Via Primo Maggio 82
29100 Piacenza Italia
Tel: +39 523 712222
info@hotelovest.it
www.hotelovest.it
(Emilia-Romagna, Po vlakte)
Piacenza Cortemaggiore Busseto San Secondo Parmense
Viarolo Sorbolo Castelnovo di Sotto Bagnolo
in Piano Corregio Sance Croce Sciola Modena
Bijna altijd vlakke wegen, hier en daar hoogstens wat vals plat.
Modena: Universiteitsstad in de Po-vallei
met talrijke historische gebouwen uit de 11° tot de 18° eeuw. Belangrijk
auto-centrum, Lamborghini - Maserati en sinds vorig jaar in maart een
ultra modern Ferrari-miseum, met hierin geïntegreerd de oude gebouwen waar
het voor Ferrari allemaal begon. Voor ons meest bekende personen geboren in
Modena, Enzo Ferrari en Luciano Pavarotti
Hotel Europa
Corso Vittorio Emanuele 52
21121 Modena
Tel: +39 059 217721
info@hoteleuropa.it
www.hoteleuropa.it
Dag
11 (woensdag 17 juli) Modena Cesena (Emilia-Romagna) 150km
Modena
San Giovanni in Persiceto Castel Maggiore Granarolo
dell Emilia Budrio Medicina Massa Lombarda Lugo
Cotignola Borghetto Primo Borgo Pievesestina
Cesena
Meestal vlak of soms ook een beetje vals plat, verdeeld over de laatste 18,5km
moeten we 25m klimmen.
Cesena stadje aan de rivier Savio op 15km van de Adriatischezee aan de voet
van de Apennijnen. Het heeft een echte historische straat de Via Emillia en
een aantal bezienswaardigheden, zoals 2 kastelen,een kathedraal,een abdij, een
brug over de Savio uit 1732 en een fontein uit 1591.
Hotel Alexander
Piazzale Karl Marx, 10
27023 Cesena
Tel: +39 547 27474
info@albergoalexander.it
www.albergoalexander.it
Dag
12 (donderdag 18juli) Cesena Citta di Castello 119km
Cesena
Savignano sul Rubicone
Santarangelo di Romagno Pietracuta Novafeltra
Santa Maria Maddelena Petroso Valunga (Toscana) Badia
Tedalda Sansepolcro (Umbria) San Guistino - Citta di
castello
Vanaf km 20
klimmen tot km 84 is het klimmen geblazen, maar nergens meer dan tegen 5%.
Citta di castello is een stadje aan de oever van de Tiber, de voornaaste bezienswaardigheden
zijn de kathedraal (11° eeuw) en kastelen uit de 14°, 15° en 17°
eeuw. Door zijn ligging wellicht de minst Umbrische stad van de Regio.
Hotel
Tiferno
Piazza R. Sanzio 13
06012 Citta di Castello
Tel: +39 75 852 1070
info@hoteltiferno.it
www.hoteltiferno.it
Rome eerste
nederzetting uit 10° eeuw voor Christus aan de oever van de Tiber. Het huidige
Rome is volgens de legende in 753 voor Christus gesticht door Romules en Remus
(vandaar de naam) en later uitgebreid tot de 7 heuvels. Maar strekt zich nu
al uit tot aan de Tyrreense zee meer dan 20km van het centrum. Voornaamste bezienswaardigheden
zijn het Colosseum, het Forum Romanum, het Pantheon, Sint Pietersplein en basiliek,
de Engelenburcht, de Trevifontein en de Spaanse trappen.
Hotel
Ariston
Via Filippo Turati 16
00185 Roma
Tel +39 064465399
aristonrome@gmail.com
www.hotelariston.it
Zaterdag 20 juli nog
een beetje Rome verkennen en een drankje nuttigen voor het slapengaan.
Zondag 21 juli de camionette laden en de voornaamste bezienswaardigheden
bezichtigen. (Afscheid van Jef en Inge die met de camionette vertrekken).
Maandag 22 juli inpakken en transfer naar luchthaven Ciampino,
vertrek 12.05u, aankomst in Eindhoven 14.25u
Gisteren bij het inladen van de camionette, ook maar het
koelkastje volladen en op netstroom aangesloten. Jan Martens ruikt een
verbrande geur, blijkt het motortje verbrand.
Jos Van Loon maar vlug naar
AS Adventure in Turnhout om een nieuw exemplaar aan te schaffen.
Vanmorgen bij de start was er zeer veel belangstelling van
vrienden, familie en partners van onze
vroegere tochten, ook een aantal van onze HWT vrienden stonden klaar om ons een
eind te vergezellen. Allemaal bedankt mensen, dit geeft al een flinke steun in de rug op onze tocht naar Rome.
Uitgebreid afscheid nemen en starten om 9.10u (mooi in
uniform met de gesponsorde truitjes van Martens Constructies) onder een stralende
zon en met de wind in de rug.
We zijn zeker niet vergeten enkele fotos te nemen
onderweg,om 9.15u bij het opdraaien van Gammel en 9.55u brug in Wechelderzande,
netjes in groep zoals het hoort.
Na ± 45km bij uitrijden van Heist op den Berg een eerste
plas- en drinkstop. Op de middag in Herent bij De Cazze onze bokes en
rijstvlaaikes netjes verorberd.
Een beetje verderop vanaf Winksele is het gedaan met de
vlakke wegen voortaan is het ofwel bergje op of bergje af. In Gistoux nog een
laatse bevoorrading en fietsen maar tot in Namen.
En niet vergeten het is grote kermis in Namen en wel
rechtover het hotel op de terreinen van de vroegere kazerne van de 1° Lansiers.
We hebben daar binnen geen geluidshinder of last van.
Na 136km met een gemiddelde van 24,3km/u komt iedereen zo
fris als een hoentje aan bij het hotel.
En zoals echte wielertoeristen dat doen, eerst het vochtgehalte terug op
pijl brengen nog voor de deugddoende douche.
Voor ons avondmaal moeten wij een 100 tal meters verderop
naar Grill Des Tanneurs.
Na het eten bezoek gebracht aan de grote kermis van Namen,
blijkbaar een flink stuk groter dan de Sinksenfoor. Jan Martens en Marian
Spangers waren de durvers die zich lieten rondzwieren op de grootste attractie,
zeker 1/3 hoger dan de attractie op de H. Bloed foor.
Na een stevig ontbijt om 9.00u gestart onder een heldere
hemel met stralende zon. Fietsen gaat erg vlot en na ongeveer 30 km een eerste
stop voor een hapje (banaan en/of kersttomaatjes) en wat fris drinken want het
is erg warm.
De begeleiders doen hun inkopen in de Delhaize van Dinant.
Nog maar net op Franse grond en Rikske is de eerste met een
lekke band bij het verlaten van Givet.
Op de middag picknick net voor Fépin en Fumay, meteen ambiance want Janine zorgt via de ipad
voor wat vrolijke muziekjes.
Volgende drinkstop in Monthermé aan de boord van de Maas. Adriaan en Suske
moeten op zoek naar een fietswinkel want Inge haar schakelsysteem laat het
afweten. In Nouzonville 10 km verderop zou de dichtstbijzijnde fietswinkel
zijn, maar op maandag gesloten. Dan maar verder zoeken in Charleville- Mezieres,
daar hebben we meer geluk. Fietsenzaak gevonden op de voorziene route en ook
open op maandagnamiddag. De linker shifter is stuk, maar met wat sleutel- en
knipwerk (kabel voorversnelling)kan Inge
toch verder met de ketting op het middenblad.
Voor de herstart nog vlug een terrasje doen een 100-tal
meters verder. De laatste 25km gaan zeer vlot en om 17.30u arriveren de fietsers
aan het hotel in Sedan. Zij hebben er dan 146 km opzitten met een daggemiddelde
van 24,1 km/u.
Gisterenavond nog een mooie gesmaakte wandeling gemaakt door
en rond het enorm grote Fort van Sedan.
Ook vandaag weer gestart met weer om van te dromen en dat weer nemen we ook vandaag voor de
ganse dag mee als vaste gezel. Voor de echte start eerst nog een foto van de
groep nemen voor het beroemde Chateau Fort de Sedan .
Warm weer en dus moeten de begeleiders een flinke voorraad
drinken inslaan. En al na 24km in
Moulins-Saint-Hubert klaarstaan voor een eerste drinkstop. Heel de dag wordt er gefietst op een stevig
Ardennen parcours en juist voor het centrum van Marville (km 57) een tweede gesmaakte
stop voor een hapje en een drankje.
De meer uitgebreide middagstop
stellen we uit tot net buiten Longuyson
, om 13.15u staan er dan al 72 km op de tellertjes. Na ruim 100 km nog een
laatste bevoorrading en dan op naar Metz.
Vandaag werden de 139,4 km afgelegd met een gemiddelde van
22,3 km/u.
Adriaan en Suske hebben bij aankomst van de fietsers de
bagage al in de hotellobby staan. Dan nog een parkeerplaats zoeken voor de
camionette, rapper gezegd dan gedaan. Maar ook nu moet de GPS ons helpen. Na
meer dan een half uur (overal wegenwerken) komen zij aan bij de bewuste parking
op ongeveer 300 m van het hotel .
Bij het ophalen van de camionette geen enkel probleem de GPS
brengt ons zonder wegenwerken via de kortste weg naar het hotel.
Op het afgesproken uur (9.00u) kunnen we vertrekken en ook
nu weer stralend weer. De fietsers kunnen de route van hun GPS probleemloos volgen, voor de begeleiders was
het weer andere koek. Overal stoten zij op verbodsplaten (wegenwerken), maar
ook een manier om Metz beter te leren kennen, toch wel een stad die een bezoek
waard is. Een eerste supermarkt vinden zij een eind verder op hun rit na ±20 km.
De fietsers laten weten dat zij de firmawagen op de parking hebben zien staan,
stoppen hoeft nog niet want zij hebben nog voldoende proviant.
Na 30 km in Han-sur-Nied vinden de helpers een lommerrijke
plaats in een bos een 30-tal meters van de weg en een beetje verdoken. Om de
fietsers aan te geven waar ze moeten
zijn, plaatsen zij een stoel met een Martens
truitje aan de rand van de weg. De attente boswachter komt even kijken
wat zij daar doen, Adriaan legt hem uit dat we geen vuil zullen achterlaten. De
man is zeer geïnteresseerd en wenst ons
het allerbeste voor onderweg. Na deze bevoorrading kunnen de fietsers weer op
weg tot de middag picknick na 75 km in
Belles Forêts. Midden in het dorp voor een grote boerderij in de schaduw een
mooie plaats om te middagmalen. Wanneer wij de boer vragen of hij de
burgemeester van het dorp is (350 inwoners) is zijn antwoord, nee ik ben hier
maar de tweede in bevel. De boer en zijn eega zijn erg vriendelijke mensen en
onze dames mogen ook gebruik maken van hun sanitaire installaties, de fotos
van het toilet zullen we u maar onthouden.
Suske heeft als verrassing gezorgd voor meloen met Parma ham
en ook het verse brood met beleg gaat er nu weer goed in.
Na ongeveer 100 km de volgende bevoorradingszone in een doodlopend
straatje naar Missions Africaines ZINSWALD. Wij dachten daar geen verkeer te
hinderen maar dat bleek toch wel iets anders te lopen. Na 120 km net voor
Saverne een laatste bevoorrading, Inge wil een zakdoek uit haar truitje
opvissen en merkt dan pas dat zij de sleutel van kamer 115 van het hotel in Metz nog bij
heeft. We overleggen of zij die met de fiets moet terug brengen , maar we
zullen hem toch maar via de post versturen.
Om 17.15u draaien de fietsers de parking van Hostellerie
Reeb op, vandaag 145 km op de teller en een gemiddelde van 23,5 km/u
Dag 5: donderdag 11/07/2013 Marlenheim Saint Louis
Bij de start is het vanmorgen nog redelijk fris, maar de zon
laat zich toch al zien. Voor de fietsers zijn de eerste 20km nog redelijk op en
af. Later op de dag hebben zij een vlakke rit voor de boeg.
Nog voor de start heeft Rikske een lekke band en dat zal hem
vandaag nog eens overkomen.
Na het inslaan van nieuw proviand, duurt het een hele tijd
voor de begeleiders de fietsers terug voor zich zien opdoemen. En na een dikke
40 km staan zij aan een voetbalveld hun renners op te wachten. De rijstpapjes zijn al goed in trek en ook
het verse drinken valt in de smaak.
Verderop na een 70- tal kilometers staat de tafel gedekt
vlak bij de Rijn. Maar de tafels moeten verhuizen tot tegen de dijk vanwegen
een plotse muggenplaag. Een dankbaar publiek om voor te zorgen, altijd tevreden
met wat er wordt voorgeschoteld. Ook
vandaag eten met muziek, maar meezingen met volle mond is moeilijker dan uit
volle mond. Nog wat proviand in de zakken van de truitjes en de drinkbussen
goed volgetankt en op weg naar de Zwitserse grens met de wind vol in de rug. Mede
daardoor arriveren zij al om 16.00 u aan het hotel na 143 km fietsen aan een
daggemiddelde van 27.8 km/u
Na een stevig ontbijt en even spelen met de papegaaien
(manneke bij Suske in zijne vinger gebeten), stipt om 9.00u gestart.
Wegenwerken zijn er ook
met bosjes in Zwitserland op
minstens 12 plaatsen hierdoor verkeershinder, dat is ongeveer om de 10 km.
In Reinach (10.30u)
vinden we een bereidwillige fietshersteller die het euvel aan Inge haar fiets
wil oplossen, uurtje later na het
plaatsen van een nieuwe shifter en kabel kan zij zonder zorgen verder op pad. En dat
was nodig want even verderop in Schönmatt passeren wij een mooie burcht met onmiddellijk daarna een beklimming van
een 4-tal kilometers naar restaurant In Kirschenland met een gemiddelde van 15% en pieken van 20%.
Daar op 595 m hoogte vlug een tussendoor drinkstop.
De middagpicknick namen wij net voor Hauenstein (km 50) na
weer een vrij zware beklimming .
In Dagmersellen (volgende drinkstop) versteld Jef zijn zadel
een beetje want hij krijgt zo stilaan een beetje pijn aan de poep. Laatste
drinkstop tussen Neuenkirch en Emmen om 16.15 u. Parkoers blijft vrij pittig
tot aan het hotel, maar de fietsers kunnen onderweg wel al genieten van de
Sursee en het Vierwoudstedenmeer.
Aankomst om 18.15 u na 129 km, daggemiddelde 21.1 km/u. De
pintjes van een halve liter gingen er goed in . En nu douchke nemen en om
20.00u gaan eten.
We fietsen al na een paar kilometer naast het
Vierwoudstedenmeer, echt mooi en rustig fietsen. Maar dat blijft niet duren
want weekend en schitterend weer samen zorgen al vlug voor overvolle wegen op
weg naar het hoogste punt van onze reis naar Rome.
Bij de passage in
Brunnen een plaatsje aan de supermarkt voor de begeleiders de mogelijkheid om het nodige
eten in te slaan voor het weekend.
Na 35 km passeren wij in Altdorf het standbeeld van Willem
Tell. Aan kilometer 45 (Gurtnellen) begint het serieus te klimmen nog vlug een
plaatsje uitzoeken om de fietsers te bevoorraden voor zij aan hun lange klim
naar de Gotthardpass beginnen. Met nog 12 km te klimmen in Andermatt wachten de bevoorraders iedereen nog eens
op om hen nog eens vooral te voorzien
van het nodige drinken, alleen den Dre is daar al een eind voorbij.
Dre komt met lengtes als eerste boven op de Gotthard (2106 m)
en de meer dan verdienstelijke tweede is Inge, gevolgd door den Harry. Maar
laat het gezegd zijn iedereen komt al fietsend boven elk naar zijn
mogelijkheden en daarom een heel dikke proficiat. En natuurlijk wordt de
noodzakelijke groepsfoto genomen. Er moeten daarboven ook de nodige
sneeuwballen geworpen worden.
Daarna nog 50 km dalen naar Bodio, waar zij in hun
gedrevenheid het hotel gewoon voorbij fietsen.
Suske staat met het fototoestel in de aanslag de foute kant
uit te kijken. Na deze super zware rit van 129 km halen zij toch nog een
gemiddelde, zijnde het gemiddelden van
al de fietsers, van 21 km/u.
Ze hebben er echt weer zin in vandaag, iedereen goed op tijd
opgestaan en ontbeten. Op weg naar Italie is het met momenten redelijk druk,
maar al bij al valt het nog mee voor een zondag fietsen langs het Lago
Maggiore .
Na 27 km een eerste bevoorradingsstop aan de sportvelden van
Sementina, erg warm en dus op tijd klaar staan met fris drinken.
De Italiaanse grens bereiken we na 54 km fietsen, ook daar
weer drinkstop en op zoek naar een Zwitsers autowegvignet voor de terugreis,
zodat Jef en Inge daar niet meer voor moeten zorgen.
De groep heeft
blijkbaar nog conditie genoeg want om 12.00 u zitten er alweer 75 km op. Adriaan en Suske hebben de tafels en stoelen
al klaar staan. Vandaag vooral een rijke keuze aan kazen die zijn ingekocht in
Zwiserland.
Na een laatste bevoorrading in Angera na dik 100 km, zien we
hen pas terug aan het hotel in Cardano
al Campo. Om 15.55 u hebben zij er hun 129 km al op zitten. Rustig gereden en
dat door nogal wat stadjes met veel toerisme. Daggemiddelde 24.5 km/u.
Na aankomst en stallen van de fietsen direct de bar van het
hotel ingedoken om het verloren vocht weer aan te vullen. Net op tijd om de
laatste 7 km van de rit naar de Mont Ventoux nog te kunnen zien. Momenteel bij
het ter perse gaan van dit verslag spartelen de kandidaat zwemmers al in de
Picina van het hotel.
Het avondmaal in buffetvorm
zal voor ons klaar staan om 19.30 u.
En als je niet kan meefietsen, moet je toch proberen om ergens de primus in te zijn, Suske zijne
kletskop is gisteren goed verbrand op de Gotthard en daar bovenop is hij
voorzien van 17 muggen- of andere beten en met
Adriaan gaat alles goed .
Dag 9: maandag 15/07/2013 Cardano al Campo Piacenza
Zoals dat stilaan een vaste gewoonte geworden is staat om
9.00 u iedereen weer klaar voor de start, alle bandjes zijn weer gecontroleerd
en op druk gepompt door Jef De Bie. Wanneer wij ook met de camionette boven
komen vanuit de ondergrondse garage
staan de fietsers alweer te bakken in de zon.
We plannen daar waar mogelijk om regelmatig klaar te staan
met fris drinken. Na het inslaan van een nieuwe voorraad in een Tigros
supermarkt willen wij hen zo vlug mogelijk terug inlopen en kiezen een voor
ons iets vluggere route . Het toeval wil dat we tegelijkertijd uit
twee verschillende richtingen bij het
zelfde kruispunt komen om 10.55 u. Zij
hebben er dan al 45 km opzitten.
Als verrassing wacht Luc Martens (zoon van) ons op (om 12.00
u) aan de kerk in Casorate Primo. Hij is vergezeld van vrouwtje Wendy en zijn
schoonmoeder, die hij later nog naar de luchthaven van Milaan moet
brengen. Op het terras van een cafe-restaurant eten we daar met zen allen ovenschotel van tagliatelli met vlees en
groenten: best lekker en goed voor de renners.
We vertrekken daar weer om 13.00 u en zien mekaar terug voor
de volgende broodnodige bevoorrading om 14.35 u op een lommerrijke plaats in Belgioioso (35° C).
De camionette staat nog een laatste maal
klaar bij het binnenrijden van Casalsusperlengo. De begeleiders rijden
daarna door naar het hotel in Piacenza.
We mogen ook niet vergeten te melden dat in verhouding tot
gisteren (zeer goede wegen) de wegen vandaag soms om niet te zeggen meestal in
erbarmelijke staat verkeren. Putten van 20 cm diep zijn eerder regel dan
uitzondering.
Omdat de fietsers toch wel
heel veel zweet gelaten hebben vandaag zoekt Jan Martens in Codogno naar
een terrasje waar ze eens een frisse pint kunnen drinken. Voor de dames blijft
het bij frisdrank maar de mees te mannen kappen daar 2 halve liters Heineken in
hunne giele. De vriendelijke waardin (duidelijk van Aziatische origine) van het
etablissement trakteert ook nog op een portie tapas. De groep met uniforme
truitjes is duidelijk een attractie, immers zowat het hele dorp komt de groep bekijken. En
binnen de groep herkent men vergelijkbare figuren uit het vroegere Hoogstraatse
volksleven. Men ziet vergelijkbare trekken met
Jef Spaan, Charel van de Mienes, Swakke Van Alphen, Charel Klabots en den Tiet van Koopkes. Jef De Bie probeert
ook nog om van fiets te wisselen met een van de locals.
Afgelegde afstand vandaag 140 km tegen een gemiddelde van 24,7 km/u.
Man, man, man, er komt weer een snikhete dag aan, maar we
rijden nu eenmaal naar het zuiden en de daarbij horende temperaturen nemen we
er graag bij.
Er staat wel flink wat wind en zeker niet in het voordeel,
recht op de snuiter of vol in de zij.
Na een tankbeurt en de nodige inkopen in Cortemaggiore is het weer een stukje rijden voor de fietsers
worden ingehaald. Om 10.30 u staan wij klaar voor de bevoorrading aan een supergrote boerderij ( eigenlijk meer
een loonwerker) schuin over een varkensslachterij. Die varkens geven flink van
Jetje vlak voor hun kaars voor altijd wordt uitgeblazen. Er wordt opnieuw
gestart om 11.00 u en even verder in Castelnuovo neemt Adriaan een foto van een
vrij groot klooster.
Het middageten nemen we om 12.00 u net voor we Sorbolo
binnen rijden in de schaduw van een huis vroeger blijkbaar een klein
boerderijtje. Het damestoilet is dan te vinden schuin over onze picknickplaats
, achter een leegstaande boerderij. Wanneer de vriendelijke bewoners opmerken
dat onze dames terugkomen van de overkant, komt meneer melden dat zij ook gerust gebruik
mogen maken van hun toilet. Voor ons vertrek nemen we nog een foto van de groep
samen met het vriendelijke koppel. Zij
staan vol bewondering voor de prestatie die de groep levert door zoveel
kilometers tot Rome te fietsen.
Leegstaande en erg vervallen boerderijen zien we met
regelmaat langs de weg. Ook vandaag is het wegdek met momenten eerder slecht te
noemen. Al vrij vlug na de middagstop kan Jeannine een put in de weg niet meer
ontwijken, zodat binnen- en buitenband moeten vervangen worden.
Door de hoge temperatuur (36°C) nemen we in de namiddag nog
2 stops, die echt wel nodig zijn met dit weer.
Bij de laatste stop wordt de voorraad water die we hebben
meegenomen om regelmatig de handen te wassen aangesproken om de bandanas goed nat en fris te maken, water over het
hoofd en voor en achter in de truitjes te gieten.
Om 17.00 u zit de trip voor vandaag er op met 135km op de teller aan een gemiddelde
van 24,7 km/u.
De camionette in de garage van het hotel binnenrijden is
deze keer een verhaal op zichzelf. Jan heeft graag dat wij, zoals afgesproken
bij de reservatie de camionette binnen zetten in deze garage. Maar we hebben
wel wat twijfels over de afmetingen. Binnen rijden lukt vrij aardig maar meer
naar achter in de garage is het plafond blijkbaar iets lager. Inventief als we
zijn laten we het vrije manvolk instappen en kunnen we ons plaatsje in de
garage innemen. Morgen om buiten te rijden krijgen we dus een
vergelijkbaar scenario.
Gisteren zijn enkelen nog vlug een bezoek gaan brengen aan
het Ferrari museum. En een 4-tal anderen zijn na het eten nog een bezoek gaan
brengen aan het prachtige historische centrum van Modena.
De weerberichten beloven ons iets mildere temperaturen, op de middag zal het
slechts 30°C worden. Maar we ervaren al vlug dat ook vandaag 34°C meer regel
dan uitzondering zal zijn. Maar de fietsers willen vooral deze voormiddag al
een heel stuk vorderen op de weg naar Cesena. Bij aankomst vernemen we dat de
koprijders zich telkens zeer goed aangepast hebben aan de groep: rekening gehouden met wind op kop (minder dan
gisteren), wind opzij, bergop of bergaf. Zeer weinig niveauverschillen vandaag
en hoofdzakelijk een beetje bergaf. We trekken immers richting Adriatische zee.
Pas om 11.00 u plannen wij de eerste bevoorrading na 44 km
in Massa Lombarda. De voorraad drinken is maar net voldoende voor onze dorstige
renners.
Voor het eten vinden wij op de toegang naar een groot veld
net naast een vervallen huis een lommerrijk plaatsje. Ook nu gaat het eten en
drinken er goed in, gezonde gasten die fietsers van ons.
We spreken voor de herstart een plaats af waar we zo
ongeveer onze laatste bevoorrading gaan doen. Maar door oververhitting krijgt
de GPS in de camionette flinke kuren. We krijgen regelmatig te lezen door
oververhitting kan dit of dat niet . Wij zijn al erg tevreden dat we de
snelweg naar Cesena vinden.
Adriaan telefoneert met Jan Martens om te laten weten dat zij ons niet meer zullen zien
onderweg. Inventief als fietsers zijn trekken zij natuurlijk hun plan, een
plaatselijke bar (met gokzaal) is vlug gevonden. Hier krijgen zij een hele
uitleg te horen over Froome die dezelfde doping zou genomen hebben als Pantani
(die overigens op slechts 20 km daarvandaan woonde).
Gezond en wel arriveren de fietsers om 17.30 u aan het
hotel.
Afstand vandaag 151 km en een gemiddelde van 23.50 km/u.
Vandaag moeten wij een wandelingetje van 900 m maken naar
het restaurant waar we zullen eten. In het terugkomen kunnen we dan een deel
van het oude stadscentrum bezoeken.
Morgen passeren wij al vlug na de start op de rand van de
zelfstandige mini republiek San Marino.
Dag 12 (donderdag 18juli) Cesena Citta di Castello 119km
Vanmorgen goed op tijd ons ontbijt genuttigd en dus nog wat tijd over om nog eens met een vodje over de fietsen te gaan en de kettingen een kleine smeerbeurt te geven. Al vrij vlug vinden de begeleiders een supermarkt om de nodige inkopen te doen.
Het eerste deel van de rit is vandaag vrij lichtlopend en daarom moeten zij toch wel een heel stuk rijden vooraleer zij de fietsers terug inlopen. Maar nog wel ruim op tijd om bij een het binnenrijden van Villanova (43km) een plaatsje te vinden voor een garage carrosserie. Ook de bestelde nectarines gaan er goed in.
Na 68km in Molino de Bascio vinden wij een mooi plaatsje in de schaduw om te picknicken, de overbuurvrouw vindt dat duidelijk niet zon goed idee en laat ons weten dat wij op prive grond staan. Na even palaveren is zij tevreden wanneer wij alles een paar metertjes opschuiven. Tijdens het eten komt haar man toe met de wagen en hij is duidelijk veel vriendelijker, wenst ons smakelijk eten en verder een goede reis.
Om 15.15u is iedereen boven op ons hoogste punt van vandaag, Passo di Viameggio (943m), met nog 35 km te fietsen en steeds bergaf tot in Citta di Castello zal de rit er weer goed op tijd opzitten.
Om 16.45u komen zij toe aan het hotel, waar men ons kan melden dat er vanavond tal van evenementen plaats vinden inde stad overigens een wondermooi oud stad. De 120 km werden vandaag afgelegd tegen een gemiddelde van 22,6km/u.
Bij het overhandigen van de sleutels springt de steeds minzame Jef bijna uit zijn vel, wanneer hij de receptionist hoort zeggen, meneer en mevrouw Debiel (je zou voor minder).
Vanavond zijn we nog even naar een deel van de optredens en attracties gaan kijken, ook echt wel de moeite.
Wij gaan al winkelen wanneer de fietsers zich klaarmaken,
supermarktje naast het hotel. Om na de feestelijkheden van gisterenavond en
door de zeer smalle straatjes van de oude binnenstad op onze route te geraken,
moeten wij onze GPS af en toe wel eens negeren.
Eerste stop en bevoorrading in Pierantonio na 29 km. Men
voorspelt voor 75 % kans op regen, maar de zon schijnt nog volop en het is al
weer snikheet. Om 11.20 u hebben onze renners er in Ponte Valleceppi bij de 2°
stop al 52 km opzitten. En het is nog altijd verrekt warm. Rik heeft nog maar eens een lekke band:
hij is de pechvogel bij uitstek. Vandaag krijgen ook Dre en Jef hun deel van de
pech. Jef zijn schoenplaatjes zijn te fel afgesleten en Dre zijn body is
losgekomen. Na 74 km in Collepepe is het etenstijd voor vandaag. We hebben
zicht op een mooi klooster op de berg over ons.
En ja hoor even na de herstart om 13.30 u is er de eerste
regen op onze weg naar Rome, van korte duur en een lekkere verfrissing.
Iedereen is al vlug weer droog. Nog een
extra drinkstop in Pontecuti vlak bij een zijweggetje met een klimmetje van 13
%; de echte klimgeiten en klimbokken moeten dat natuurlijk eens uitproberen.
Om 15.20 u zit onze korte rit van vandaag er weeral op.
Afstand 111 km met een daggemiddelde van 24,7 km/u.
Voor wij naar de kamers gaan drinken we nog iets aan het
zwembad, maar het wordt al fris en even later begint het te regenen. Inge neemt een zwembeurt, Jef zet nieuwe plaatjes onder zijn schoenen en
Dre herstelt zijn versnelling.
Wij gaan al winkelen wanneer de fietsers zich klaarmaken,
supermarktje naast het hotel. Om na de feestelijkheden van gisterenavond en
door de zeer smalle straatjes van de oude binnenstad op onze route te geraken,
moeten wij onze GPS af en toe wel eens negeren.
Eerste stop en bevoorrading in Pierantonio na 29 km. Men
voorspelt voor 75 % kans op regen, maar de zon schijnt nog volop en het is al
weer snikheet. Om 11.20 u hebben onze renners er in Ponte Valleceppi bij de 2°
stop al 52 km opzitten. En het is nog altijd verrekt warm. Rik heeft nog maar eens een lekke band:
hij is de pechvogel bij uitstek. Vandaag krijgen ook Dre en Jef hun deel van de
pech. Jef zijn schoenplaatjes zijn te fel afgesleten en Dre zijn body is
losgekomen. Na 74 km in Collepepe is het etenstijd voor vandaag. We hebben
zicht op een mooi klooster op de berg over ons.
En ja hoor even na de herstart om 13.30 u is er de eerste
regen op onze weg naar Rome, van korte duur en een lekkere verfrissing.
Iedereen is al vlug weer droog. Nog een
extra drinkstop in Pontecuti vlak bij een zijweggetje met een klimmetje van 13
%; de echte klimgeiten en klimbokken moeten dat natuurlijk eens uitproberen.
Om 15.20 u zit onze korte rit van vandaag er weeral op.
Afstand 111 km met een daggemiddelde van 24,7 km/u.
Voor wij naar de kamers gaan drinken we nog iets aan het
zwembad, maar het wordt al fris en even later begint het te regenen. Inge neemt een zwembeurt, Jef zet nieuwe plaatjes onder zijn schoenen en
Dre herstelt zijn versnelling.