Onder toezicht van een agent beloonden de leerlingen van 5A en 5B de mensen die het 'goed' deden in het verkeer. Ze kregen een 'BONbon'. Zij die de verkeersregels overtraden, kregen een (nep)boete en een vriendelijk verzoek dit in de toekomst niet meer te doen.
's Ochtends begon de dag met hevige stortregen, maar eenmaal we op de fiets zaten, kwam zowaar te zon tevoorschijn. (De hele dag bleef ze bij ons.) Samen met 5A deden we eerst het 'hoogteparcours', echt iets voor avontuurlijke durvers. Na de middag stond 'muurklimmen' op het programma en wurmden de leerlingen zich door de speleobox. Dan nog fijn spelen in de speeltuin en hup, terug de fiets op, richting Tramstraat. Alweer een superfijne dag!
Gisteren namen studenten van de hogeschool Thomas More ons mee op uitstap door Turnhout. Onze klas werd in 2 groepen verdeeld, de leerlingen deden enkele opdrachten en moesten scores toekennen aan bepaalde plaatsen, lettende op lawaai, verkeer, afval,...
Het schoolfeest stond dit jaar helemaal in het thema van 'Verkeer' en 'Kiva'. Het was fijn om zoveel kinderen te zien dansen (de Move tegen pesten), zingen (het Kiva-lied), genieten van de fijne spelletjes (o.a. verkeerparcours en gekke fietsen) en smullen van al het lekkers (zelfs frietjes kon je kopen). Een supertoffe namiddag!
Op jullie verzoek even de naam van het cd'tje waar we vrijdagmiddag enkele ontspannende oefeningen 'mindfulness' mee deden.
Het boek heeft als titel: 'Stilzitten als een kikker', de auteur is Eline Snel. Het cd'tje vind je in het boek. We doen het dit schooljaar zeker nog een keertje... Heerlijk, die rust .
Zes jongens en meisjes van het 5e jaar SO, richting STW, werkten lessen uit rond 'de zintuigen'. Vandaag kwamen ze een hele dag in de klas en deden ze allerlei proefjes, spelletjes en ook een knutselopdracht rond horen, zien, proeven, ruiken en tasten. Supertof! Dank je wel voor de leerrijke dag!
Breien, haken, weven, punniken, loomen en naaien...
... dat waren de dingen waarvan we vrijdag tijdens Muzo 'proefden'. Heel wat kinderen ervaarden hoe moeilijk deze dingen zijn, en wat voor fijne motoriek ervoor nodig is. Sommigen hadden de smaak echter te pakken en namen een werkje mee naar huis om verder af te werken. Sowieso een interessante ervaring voor iedereen.
Op donderdag was er oudercontact en kregen de leerlingen hun rapport. Vrijdag sloten we de vastentijd af met een viering in Loekieland. In de namiddag hielden we nog een Kiva-momentje; pesten doe je nooit alleen! We stonden nog eens even stil bij de verschillende rollen die worden aagenomen in een pestsituatie. En dan ... vakantie! Ik wens jullie een zonnige, deugddoende tijd toe! Veel plezier.
Vandaag wilden we eens één dagje 'solidair' zijn met de mensen in het zuiden en hielden we een vastenmaaltijd. Tijdens de speeltijd kregen we een rijstwafel, tijdens de middag Turks brood en water. Het koor zorgde voor stemmige liedjes.
Onder een stralende lentezon fietsten we vandaag onze 'sponsorfietstocht'. Via het Bels Lijntje reden we naar Weelde, waar we 's middags onze boterhammetjes in onze tuin opaten. Dan naar Ravels en langs het Kanaalpad terug naar de Tramstraat. Een dikke pluim voor alle sportievelingen en alvast een dank-je-wel in naam van al die mensen in Afrika.
Een hele tijd geleden kregen de leerlingen een schrijfopdracht. Dit maakte Melisa ervan:
Wetenschappers ontdekten dat er in de minst koude maanden (dus in de zomer) vloeibaar water kan zijn op Mars. Er is methaangas, wat wil zeggen dat er leven kàn zijn. Dat methaangas wordt gemaakt door bacteriën.
Mars heeft ongeveer dezelfde grootte als de helft van de aarde. Je zal er wel 55 000 000 km voor moeten afleggen, als je van de Aarde tot Mars wilt reizen. En het is maar liefst 227 940 000 km van Mars tot de zon. Mars doet er 687 dagen over om rond de zon te draaien, en 24,5 uur om een rondje rond zichzelf te draaien. Er is 0% zuurstof, 95%kooldioxide en 5% andere gassen. De uiterste temperaturen zijn -150°C en 20°C.
Eer reis naar Mars is voorlopig nog onmogelijk. Er zijn heel lage temperaturen en er is geen zuurstof. Er is dus geen leven (alleen een paar bacteriën). We hebben daar ook geen bescherming tegen zonnestralen, maar misschien kunnen ze een grote koepel over Mars maken en er zuurstof in pompen. Bovendien zijn er geen andere mensen daar, dus heb je geen vrienden. Je hebt ook geen voeding maar je kan aarde, potten, pitten, water en een warmtelamp meenemen, en zo kan je zaaien. Zoals ik al heb geschreven is het erg ver van de aarde. Er is geen raket die dit aankan, maar Amerika, Europa en China werken eraan.
Wat ik vind van reizen naar Mars of wonen op die planeet? Hmmm, even denken... Nou, het zou denk ik spannend zijn als je met je hele familie in de raket stapt en dan door de lucht vliegt. Ik zou het wel erg koud hebben maar daar heb ik al iets op gevonden: je kan gewoon een warmtelamp meenemen. Ik zou niet echt willen vertrekken, maar misschien wachten andere mensen er al jaren op!
Nou Melisa, ik blijf ook liever met m'n voeten hier op aarde!
Het is stilaan een vaste gewoonte geworden op onze school: percussie tijdens de vasten met 'Shampoo' (al is dat enkel de naam die leerlingen van onze school hem toe-eigenen). Vandaag mochten de 5B-ers hun energie kwijt op olievaten. Aan enthousiasme ontbrak het zeker niet, hoe kan het ook anders met zo'n inspirerend lesgever?
Vandaag draaiden de hersenen van de leerlingen van 5B op volle toeren. Twaalf kinderen namen deel aan de wiskunde-olympiade. Makkelijk was het zeker niet. Benieuwd naar de uitslag... Iedereen kreeg alvast een flexibele geo-driehoek, altijd handig.
Vandaag kregen we een bijzondere (leuke) godsdienstles van juf Kristien. Zij geeft les aan studenten die binnenkort ook meester of juf zullen worden. Haar studenten keken over onze schouders mee naar hoe ze het verhaal van de 12-jarige Jezus in de tempel vertelde, maar vooral ook uitbeeldde met écht woestijnzand uit het land van Jezus en allerlei figuurtjes. Het verhaal kwam zo echt tot leven, het was een hele fijne les, met veel betrokkenheid van iedereen en ook veel diepgang.
Gisteren vierden we carnaval op school. Eerst dansten we erop los op de speelplaats. Daarna deden we spelletjes op straat, die was voor de gelegenheid verkeersvrij. De leerlingen van het zesde leerjaar hadden deze spelletjesronde supertof uitgewerkt en begeleidden de opdrachten. Na de speeltijd konden we smullen van lekkere pannenkoeken. Dan volbrachten we de 3 'carnavalsopdrachten' verder in de klas. Na de middag volgde een stoet te voet, daarna nog één per fiets. Het was een fijne dag!
Vandaag wandelden we naar de Warandestraat, we bezochten het weefatelier van Rita Dierckx. Zo konden we zien hoe stof gemaakt wordt uit losse draden. Een werk waar nogal wat materiaal en kennis voor vereist is, maar vooral een grote portie geduld. Rita geeft weeflessen, maar ook brei-en haaklessen. Iedereen die wou, mocht een stukje weven. Bedankt Rita, je gaf mee kleur en inhoud aan ons thema 'kleding'.
Deze week lazen we een instructieve tekst over schaken tijdens de les studerend lezen. We leerden hoe we het bord correct moeten plaatsen en waar de verschillende schaakstukken staan. Natuurlijk wilde iedereen ook wel eens écht schaken. Vanochtend was het dan zover. Seb, de papa van Abebe, en specialist in spelletjes allerlei, gaf eerst een korte uitleg over de spelregels met behulp van een PowerPoint. Daarna konden de leerlingen schaken, Seb beantwoordde de vele vragen en was scheidsrechter bij discussie. Een supertoffe ochtend, dàt was het. Duizendmaal dank Seb, voor je hulp maar ook voor dat mooie schaakspel dat we er als cadeau bovenop kregen!
Gisteren begonnen we aan een nieuw thema van WO: kleding. Vandaag trokken de leerlingen met een schrijfmap en een opdrachtenblad naar de winkelstraat. Welke kleurtjes zijn het komende seizoen in de mode? Welke etalages spreken de leerlingen aan? Waarom koos jouw geïnterviewde verkoper voor die job? Welke verschillen merk je tussen al de 'stoffen'? Op donderdag bespreken we verder in de klas...
... en komen dat vol trots laten zien aan hun meters en peters. Knap gedaan, lieve petekinderen! Een mooie bloem, een dikke duim, een stralende zon, dàt tekenden jullie peters en meters erbij!