... en komen dat vol trots laten zien aan hun meters en peters. Knap gedaan, lieve petekinderen! Een mooie bloem, een dikke duim, een stralende zon, dàt tekenden jullie peters en meters erbij!
Vandaag sloten we ons project 'kunst' af door actief op zoek te gaan naar alles wat met dit onderwerp te maken heeft. Een winkel met muziekinstrumenten, een bijzondere gevel, het cultuurhuis De Warande, heel wat beeldhouwwerken, ... allemaal dingen die we nu bewust opmerkten, terwijl we dit voordien soms nauwelijks zagen. Gids Mies gaf telkens een interessante uitleg. Enkele wist-je-datjes:
Wist-je-dat :
- het monument aan het station 'De reiziger' heet en verwijst naar de reizigers die, gepakt met rugzak, de trein vlakbij nemen?
- het gemaakt is uit hezelfde materiaal als de spoorrails?
- aan de zeshoek het beeld 'Adam en Eva ' staat, die zo in elkaar verstrengeld zijn dat je maar moeilijk hun gezichten kan onderscheiden?
- de kinderen van 5B vinden dat die naakte figuren beter een broek en trui zouden aandoen?
- de kunstenaars zich vaak lieten inspireren door de Romeinen en de Grieken?
- er sommige monumenten zo belangrijk zijn dat ze 'cultureel erfgoed' worden, maar dat dat niet hetzelfde is als 'kunst'?
- de 'waterput' zo'n voorbeeld is hiervan?
- de Najade in de gracht rond het Kasteeltje de beschermster van het water is - volgens de Griekse mythologie?
- de Warande DE plaats is waar vanalles te beleven valt rond ons thema KUNST?
- de kinderen zélf nog mogen aanvullen met foto's en uitleg, wanneer ze de komende weken nog iets bijzonders zien in onze stad?
Elke dinsdag krijgen we gratis fruit op school. Op woensdag is het fruitdag en nemen we fruit van thuis mee. Fruit is gezond, ook alle andere dagen van de week!
Het duurde heel wat vooraleer het lukte om de filmpjes op het internet te gooien, maar hier zijn ze dan: de links naar de filmpjes die jullie maakten. Bedankt voor jullie geduld!