Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
HAPPY TOGETHER
Peuterklas
26-03-2013
***Hiep Hiep Hoera! Emma is jarig vandaag!***
Gisteren stond ze al te popelen om de verjaardagskoffer mee te nemen naar huis! Vandaag straalde ze, en terecht want het is hààr dag! Jaja, Emma blies 4 kaarsjes uit vandaag!
We hebben gedanst en gezongen...plezier alom! Proficiat, Emma'tje!
Dankuwel voor de mooie en super lekkere cakejes en voor de mooie Hello Kitty puzzel!
Puntje heeft de mooiste jurk...jaja...een bolletjesjurk...helemaal naar de zin van de juf natuurlijk! We oefenen de oog-hand coördinatie en stempelen precies in ieder cirkeltje...
Langelat heeft de mooiste benen en legt op vraag van de koning een REUZE-ei...
We schilderen Langelat in en schilderen naar voorbeeld...juf houdt een oogje in het zeil...we houden onze borstel juist vast en kiezen de juiste kleur voor het juiste deel. (de pootjes zijn geel, de kam is rood, de bek is oranje,...)
We beschilderen ook een reuze-ei en bekleven een kuikentje...
Tussendoor kunnen we het verhaal op de computer bekijken...
Dit jaar kon ik mijn eigen verjaardag zeker niet uit het oog verliezen! Wat hebben ze er met zijn allen naar uit gekeken... Nog ... keer slapen hé juf...
En belofte maakt schuld...en de beloofde pannenkoekjes werden gebakken...
Dank u lieve kleutertjes van me...ik heb genoten van mijn verjaardag!
Het verhaal 'Anna op de boerderij' valt bij de kinderen in de smaak. Anna en haar neefje Leon gaan op bezoek bij boer Karel en ontdekken er alle dieren en mogen een ritje maken op de traktor...
De eerste zonnestralen deden ons deugd... De natuur begint stilaan weer tot leven te komen... Lammetjes worden geboren, de geitjes springen rond, de vogeltjes beginnen zachtjes te fluiten,... We schilderen samen een mooi groepswerk...
In een sfeervol kader en een rustige omgeving nemen we in deze Vastentijd eens de tijd om even stil te staan bij de hongersnood en de armoede in de derde wereld. Juf Heidi kwam het verhaal van Lydia, een meisje als ons, vertellen... Eerst luisterden we stil naar het verhaal van 5 broden en 2 vissen...we deelden het brood dan ook met alle kleuters van onze school...én we hadden nog genoeg om nog een stukje te eten in de klas. Aan de hand hiervan werd de link gelegd naar Broederlijk Delen...
De kniptechniek wordt stapsgewijs geoefend. Eerst leren de kinderen korte dwarsknipjes geven zo worden bijvoorbeeld stroken in kleine blokjes geknipt. Daarna wordt er op een rechte lijn geknipt om dan aansluitend op gebogen lijnen te knippen. Een ballonfiguur leent zich prima om deze laatste techniek te oefenen... De foto's spreken voor zich...concentratie alom!
Om de 2 weken komt Juf Sharon een handje toesteken in de klas, dit op vrijdagmorgen. Ze speelde een leuk ballonnenspel. Bij dit spel worden kleuren en aantallen gecombineerd.
In het tweede luik van ons thema richten we alle aandacht op ballonnen... Opnieuw een item die de volle aandacht van de kinderen wekt...
We luisteren naar 2 leuke verhalen:
*Max en de ballon *De blauwe ballon
2 verhalen waar de kleuters maar niet genoeg van krijgen...
We stempelen met ballonnen opgevuld met bloem, hierbij wordt de coördinatie geoefend: aan ieder touwtje hangt een ballon, dus er moet gericht gestempeld worden...
Wat vinden we het fijn om allerlei ronde gaatjes en voddeballen naar hartelust te ontdekken. Het koekeloeren door de vele gaatjes is al een evenement op zich... Wielen zijn ook rond, anders kan de auto moeilijk rijden... We rijgen pareltjes op een dunne ronde touw... Enkele sfeerbeelden...
We luisterden geboeid naar het verhaal "Hoe Tito zijn neus kwijtspeelde..." Tijdens een act in het circus was de neus van Tito opeens verdwenen... Help een clown zonder neus in het circus, dat is onmogelijk!
We kleuren een ballenclown, en daarna kleven we ballen in serie (bv rood-geel-rood-geel-...)
Deze week ontdekken we ballen en ballonnen... Bij de start van het thema gaan we op zoek naar ballen, stipjes, rondjes, wielen, bolletjes,... en we hebben heel wat herkenbare dingen gevonden in onze klas!