Home Link naar onze andere blogs Brommers zijn vuiler dan vrachtwagens
Dat wist ik al langer, als je op de reuk afgaat weet je al genoeg.
Uit onderzoek van de Nederlandse Universiteit Utrecht blijkt dat brommers en scooters meer ultrafijnstof uitstoten dan vrachtwagens en twee keer zo veel als een gemiddelde auto.
In twaalf middelgrote steden maten de onderzoekers de uitstoot die fietsers en automobilisten te verwerken kregen. De fietser krijgt de ultrafijnstof niet alleen binnen als hij wordt gepasseerd door een brommer of vrachtwagen, maar ook als hij naast een dergelijk voertuig staat te wachten bij een stoplicht. Dan kan de concentratie in de lucht tien keer zo groot worden. Automobilisten krijgen een twee keer zo hoge concentratie van de uitstoot te verwerken, omdat zij in een afgesloten ruimte zitten en de ultrafijnstof niet verwaait. De fietsers krijgen in verhouding echter evenveel binnen, omdat ze dieper ademhalen.
"Brommers komen nu in de discussie over de uitstoot van fijn stof helemaal niet voor, terwijl ze in het middelpunt van de belangstelling zouden moeten staan", aldus de Nederlandse Fietsersbond in de Volkskrant.
Op de officiële informatie moeten we nog wachten, maar dankzij een foutje bij de Duitse media kunnen wij u nu al laten zien hoe de Meriva Concept eruit komt te zien.
De beelden verschenen op de site van het Duitse Autozeitung. We zien nu echt wat de teasers ook al aangaven: de nieuwe generatie Meriva, die slechts op details af zal wijken van deze concept-car, krijgt 'suicide doors'. Door de naar achteren scharnierende achterportieren is het makkelijker om bij de achterbank te komen. Erg handig bij het monteren van een kinderzitje, om maar een typische 'Meriva-activiteit' te noemen.
Op de 'foto' van het interieur zien we dat de kleur rood weer nadrukkelijk op het instrumentenpaneel aanwezig is. Dat is geen toeval: bij de onthulling van de GTC Concept vorig jaar gaven de ontwerpers al aan dat rood de huisstijl van Opel wordt. De belangrijkste reden hiervoor is dat Opels 'spannender' moeten worden.
Welke motor er in de Meriva Concept ligt, is nog onduidelijk. Later deze week weten we meer...
Home Link naar onze andere blogs Yoghurt houdt tanden gezond
Last van gezwollen en ontstoken tandvlees? Neem een yoghurt. Japanse onderzoekers beweren dat een potje zuivel eten, het tandvlees gezond houdt. Ook drankjes met melkzuur maken de mond netjes. De hoeveelheid probiotica, vervat in deze producten, heeft daar alles mee te maken. Kaas en melk helpen dan weer niet.
55 gram Duizend mensen met tandvleesontsteking namen aan de studie deel. Volgens de onderzoekers bestaat er een duidelijk verband tussen de gegeten melkzuurhoudende producten en de toestand van hun tandvlees. De Japanse onderzoekers raden aan om dagelijks minstens 55 gram yoghurt te eten.
Bacterie Tandvleesontsteking komt vaak voor. Het tandvlees wordt rood, pijnlijk en gezwollen. En kan los gaan zitten en bloeden. Dergelijke ontsteking wordt veroorzaakt door allerlei bacteriën die zich in de mond bevinden. Probiotica van bijvoorbeeld yoghurt zouden deze slechte bacteriën kunnen verstoten.
Home Link naar onze andere blogs Frans Bauer rijdt scheve schaats met Laura Lynn???
Frans Bauer stapt over twee maanden in het huwelijksbootje met zijn Mariska, maar hun liefdesgeluk wordt ruw verstoord door het Nederlandse magazine Story. Volgens het weekblad gaat de zanger vreemd.
Laura Lynn
Bauer (35) zou al enige tijd een geheime relatie onderhouden met de Belgische zangeres Laura Lynn (31). Ze hebben vorig jaar samen het duet 'Dans met mij' opgenomen, maar volgens het weekblad is er "veel meer tussen het paar dan alleen een collegiale band". Pikant detail: Bauers vriendin is de vaste visagiste van de zangeres.
"Zieke geest"
Bauer reageerde deze morgen op de Nederlandse radio. "Ik ga over twee maanden trouwen! Welke zieke geest doet dit? Ik ken Laura Lynn, omdat ik met haar zing. En toevallig staan we nu samen op nummer één in België. Ik weet van mezelf dat het niet waar is. Ik heb moeite om mij tegen dit soort ranzigheden te verdedigen."
Home Link naar onze andere blogs Sekssites vragen geld voor naaktscène Helena
Actrice Lotte Pinoy, beter bekend als Helena uit de succesvolle VTM-serie 'Sara', is - op z'n zachtst gezegd - 'not amused'. Haar naaktscène van enkele weken geleden, waarbij ze poseert voor haar ex-vriendje en fotograaf Jurgen De Jonghe, leidt intussen een eigen leven op internet. Sterker nog: er zijn zelfs sekssites die de scène en bijhorende foto's tegen betaling aanbieden.
Pinoy vindt dit veel te ver gaan, maar beseft dat ze er weinig kan tegen doen. De makers van 'Sara', die eerst van niets wisten, zullen bekijken welke stappen ze tegen dit misbruik kunnen ondernemen. Eerder ondervonden bij ons al babes als Tanja Dexters en Ann Van Elsen de minder prettige effecten van internet.
Dit avontuur mag u niet missen! Welk (volwassen) kind droomt er niet van? Slapen tussen de vogels en eekhoorns, in een echte boomhut. De boomhut is onze nieuwste accommodatie, hoog in de bomen. Een zeer originele, milieuvriendelijke en avontuurlijke manier om te overnachten. De boomhutten zijn ontworpen naar origineel model, zoals u ze alleen vindt in verre, exotische landen!
unieke ervaring De boomhut bestaat uit 2 hutkamers die elk 3 personen kunnen herbergen, onderling verbonden door een houten terras met veiligheidshek. Deze boomhut is geschikt voor iedereen met een avontuurlijke instelling. Zelfs voor kleine avonturiers vanaf 2 jaar!
Vorig jaar presenteerde Maserati de GranTurismo in Genève. Dit jaar tonen de Italianen een snelle S variant van de sportcoupé. Maserati gebruikt hiervoor de 450 pk sterke 4,7-liter V8 uit de Alfa Romeo 8C Competizione die in de Maserati met een iets andere afstelling 10 pk minder levert.
De 440 pk sterke V8 wordt in de Maserati gekoppeld aan een elektro-hydraulische versnellingsbak, die speciaal is ontwikkeld voor supersnel schakelen. De met een dubbele koppeling uitgeruste bak zou een tiende van een seconde over een schakelmoment moeten doen.
Om de boel weer tot stilstand te kunnen krijgen, levert Maserati de GranTurismo S met het zelfde geavanceerde remsysteem als de Quattroporte Sport GT S. Dit systeem, met zes remklauwen en zes zuigers, is in samenwerking met Brembo ontwikkeld.
Aan de buitenzijde zijn er wat subtiele wijzigingen ten opzichte van de normale GranTurismo. Gelukkig geen uitbundig spoilerwerk, dat zou de strakke lijnen van het Pininfarina ontwerp niet ten goede komen.
Home Link naar onze andere blogs Senioren meer bezorgd om seks dan gezondheid
Een kwart van de Belgische senioren maakt zich zorgen over hun seksuele prestaties en verlangens. Seks scoort daarmee heel wat 'beter' dan het verwachte antwoord 'gezondheid' (17 procent).
Dat blijkt uit een enquête die Test-Aankoop uitvoerde bij 1.500 Belgen tussen 65 en 79 jaar. Houdt de senioren nog bezig: hun economische status (17 procent), hun vrijetijdsactiviteiten (13 procent) en duizeligheid (12 procent).
Aan de pillen Mannen maken zich minder zorgen over hun gezondheid dan vrouwen. Van alle ondervraagden schat 24 procent zijn gezondheidstoestand als slecht of matig in. Meer dan 80 procent neemt elke dag een geneesmiddel in en 26 procent neemt er dagelijks zelfs vijf of meer.
Actieve senioren Test-Aankoop ging ook na hoe actief de senioren nog zijn. Drie vierde van de ondervraagden doet naar eigen zeggen elke dag minstens een uur aan lichaamsbeweging.
Bijna 35 procent zegt tussen één en vier uur per dag te werken of een cursus te volgen, een kwart doet vrijwilligerswerk. Het merendeel van de senioren is tevreden over het aanbod aan aangepaste vrijetijdsbestedingen in ons land.
Geld Minder verrassend is dat de senioren tevreden zijn over het openbaar vervoer. Ze rijden in de meeste gevallen immers gratis. Geld is een belangrijk thema voor de 65-plussers, waarvan 22 procent zich ernstig zorgen maakt over zijn financiële toekomst.
Een Hongaarse politievrouw heeft haar C4 gekregen omdat ze de pannen van het dak speelde in een pornofilm. Het was nota bene een collega die de 36-jarige Livia Kovacs aan het werk zag in 'Triple X' en uit pure verwondering de oversten op de hoogte bracht. De gevolgen zijn niet min: ontslag op staande voet omdat ze de eer van het politie-uniform ten schande maakte.
De typecasting mocht er overigens wel zijn: in de bewuste seksfilm speelt Livia een dominante agente die kwistig haar handboeien en knuppel bovenhaalt. "Het kan me niet schelen dat ik ontslagen ben. Sinds het nieuws de ronde doet, heb ik al een pak nieuwe rollen aangeboden gekregen", klinkt het enigszins snoeverig.
Agenten blazen zelf
Agenten blazen zelf in het zakje om cijfers te halen
«Er is geen tijd meer om ons bezig te houden met controle op snelheid, alcohol of zwaar vervoer», klaagt Jan Schonkeren van VSOA Politie. «We zijn brandweermannen geworden. We kunnen alleen nog ongevallen vaststellen.» Het personeelstekort leidt tot een surreëel gebruik van technieken om de statistieken op orde te krijgen. «Aan de weegbrug wordt de vuilniswagen gevraagd om een paar keer over de brug te rijden. Politiemensen leggen zelf een paar keer een ademtest af om hun quotum van opgelegde alcoholcontroles te bereiken», zegt Schonkeren. De wegpolitie heeft tot actie besloten uit protest tegen het gebrek aan personeel en middelen, zo zegt de liberale politievakbond. De vakbond denkt voorlopig niet aan een staking, maar aan andere initiatieven zoals een langzaam-aan-actie op de weg. Fernand Koekelberg, commissaris-generaal van de federale politie, erkent het probleem. Er is een tekort van 1.300 tot 1.500 mensen bij de lokale en federale politie, zegt hij. Koekelberg is naar eigen zeggen niet op de hoogte van de vindingrijke oplossingen van de agenten, maar gaat het fenomeen wel onderzoeken. «Het mag absoluut niet», laat hij weten. De commissaris-generaal geeft wel toe dat er de laatste weken minder gecontroleerd wordt. «Het zou kunnen dat er voorzichtiger wordt omgesprongen met de middelen, omdat er geen zicht is op de begroting voor de komende maanden. Het is gevaarlijk om nu alles uit te geven, om dan in augustus of september zonder middelen te vallen.» De veiligheid van de bevolking zou echter niet in gevaar komen. «Maar we zouden wel sneller en beter onze objectieven kunnen bereiken met meer middelen.» Volgens de politietopman zou minister van binnenlandse zaken Patrick Dewael het gebrek aan middelen aankaarten tijdens de begrotingsopmaak. Het nationaal veiligheidsplan voorziet wel een uitbreiding van 200 manschappen per jaar, «maar dat is geen onmiddellijke oplossing - het gaat om een inhaalbeweging», stelt Koekelberg.
Politieagenten minder zwaar gestraft dan gewone burger
Politieagenten worden door de rechter vaak minder zwaar gestraft dan gewone burgers. Dat meldt Het Nieuws van VTM dinsdagavond op basis van het jaarverslag 2006-2007 van het Comité P dat de politiediensten controleert.
Zowat 32 procent van de politieagenten die veroordeeld worden, krijgt opschorting van straf. De rechter acht hen wel schuldig maar ze krijgen geen straf. Gewone burgers kunnen daarentegen maar zelden genieten van een opschorting van straf (vier tot vijf procent), aldus VTM.
Het gaat niet om kleine feiten, zegt Frank Schuermans, lid van het Comité P. In de meeste gevallen gaat het om "onrechtmatige slagen en verwondingen en valsheid in geschrifte of valsheid in processen-verbaal".
Volgens het Comité P kiezen veel rechters voor opschorting van straf omdat een effectieve straf vaak het einde zou betekenen van een politiecarrière. "Zo blijven de rotte appels wel in de mand", weet Schuermans. "Als die politieagent terugkeert naar het korps en de andere korpsleden merken dat er aan de feiten geen gevolg gegeven wordt, is dat zeer nefast voor de politieorganisatie."
Het Comité P wil met het rapport de rechterlijke macht "sensibiliseren". Rechters zijn en blijven evenwel onafhankelijk.
Home Link naar onze andere blogs Let op je haren...
Haar verraadt waar u geweest bent
Het haar van Kate Hudson slaat hier wel even paraplu.
Dankzij een nieuwe test volstaat een enkel haar om de verplaatsingen van mensen te achterhalen. Op die manier kan de politie alibi's van criminelen verifiëren of slachtoffers identificeren. Dat blijkt uit een studie die is gepubliceerd in het magazine 'Proceedings of the National Academy of Sciences'. Met behulp van stalen kraantjeswater en resten van haren die in het hele land in kapsalons werden verzameld, zijn wetenschappers van de universiteit van Utah erin geslaagd om chemische verschillen in kaart te brengen die voldoende significant zijn om als geografische markers te dienen.
"Je bent wat je eet" "Je bent wat je eet en drinkt en dat uit zich in de haren", legt Thure Cerling, geochemist en co-auteur van de studie, uit. Het onderzoek toont namelijk dat 85 procent van de variaties aan water-en zuurstofisotopen in mensenhaar te verklaren is door de verschillen in drinkwater. De analyse van een haartje kan dus duidelijk maken waar een mens zich enkele weken of zelfs jaren voordien bevond, in functie van de lengte van het haar en de tijd die het nodig had om te groeien.
Geografische zones Het team van Thure Cerling heeft op basis van de bevindingen een kaart opgesteld met de verschillende water- en zuurstofisotopen in de haren, verspreid over de Verenigde Staten. Met de techniek kunnen geen precieze locaties, maar wel geografische zones afgebakend worden.
"Fenomenale methode" Dankzij een haar kon al de verplaatsing van een niet-geïdentificeerd moordslachtoffer, dat aangetroffen werd in Utah, gereconstrueerd worden. "Het is een fenomenale methode", aldus Todd Park, de speurder die de identiteit onderzoekt van de vrouw wier lichaam in 2000 in Salt Lake City werd aangetroffen. Met een van haar haren kon de politie achterhalen dat ze de laatste twee jaren van haar leven heeft doorgebracht tussen de staten Idaho, Montana en Wyoming en eventueel in Washington en Oregon.
Home Link naar onze andere blogs Pick-ups scoren desastreus in crashtest
De pick-ups van Nissan en Isuzu zijn, ondanks hun omvang, levensgevaarlijk voor de inzittenden bij een aanrijding. Dat blijkt uit de laatste crashtests van het European New Car Assessment Programme (EuroNCAP).
Lichte vrachtwagen De organisatie nam deze maand voor het eerst pick-ups op in haar crashtest, omdat de voertuigen steeds meer voor particulier gebruik worden ingezet. De verkoop van pick-ups, terreinwagens met een open laadbak, steeg in ons land met 53 procent tussen 2002 en 2007. De wagens kunnen nog steeds als lichte vrachtwagen worden ingeschreven en genieten dus een gunstig fiscaal regime.
Levensbedreigend De Nissan Navara, een van de populairste modellen op de Belgische markt, kwam erg slecht uit de test. De wagen haalde drie sterren voor de bescherming van inzittende kinderen en nauwelijks één ster voor volwassen inzittenden. "Eén ster houdt in dat de wagen levensbedreigend is voor bestuurder en passagiers bij een aanrijding tegen 64 kilometer per uur", bevestigt Danny Smagghe van Touring. Ter vergelijking, een klein stadswagentje als de Fiat 500 haalde onlangs het maximum van vijf sterren in dezelfde test. De Navara is nochtans een tamelijk recente wagen, die pas in 2005 werd gelanceerd.
Zwak chassis De Isuzu D-Max doet het iets beter dan de Nissan, maar toont nog steeds een onaanvaardbaar resultaat. De Japanse pick-up haalde twee sterren voor de inzittenden en twee voor de kinderen op de achterbank. "Het grootste probleem met de pick-ups is de zwakte van de cabine en het chassis", stelt Touring. "Het metaal dringt veel te ver binnen in de wagen. Bovendien vormen scherpe onderdelen in het dashboard een reëel gevaar en worden gordels en airbags te laat geactiveerd." Enkel de Mitsubishi L200 haalt een aanvaardbaar resultaat met vier sterren voor volwassenen en drie voor kinderen.
Naast de drie pick-ups testte EuroNCAP ook de Suzuki Splash (vier sterren), de Daihatsu Terios (vier sterren), de Renault Kangoo (vier sterren), de Citroën C5 (vijf sterren) en de BMW X3 (vier sterren).
Zwakke weggebruiker De bescherming van de zwakke weggebruiker bij een aanrijding laat nog steeds te wensen over. De geteste wagens halen tussen de één en de drie sterren op dit onderdeel. De crashtestorganisatie roept de constructeurs op om dringend meer aandacht te besteden aan de veiligheid van voetgangers bij een aanrijding.
Home Link naar onze andere blogs Probeer ze maar eens te tellen
26-02-2008 om 19:40
geschreven door Hans
25-02-2008
Infiniti
Home Link naar onze andere blogs Infiniti komt met vier modellen naar Europa
Infiniti G Coupé tegenover BMW 3 Infiniti G Sedan Coupé
Infiniti G Sedan Infiniti EX crossover
Infiniti EX crossover Infiniti FX
Infiniti FX Infiniti M Sedan
Infiniti M Sedan
Infiniti maakt zich op voor de komst naar Europa. Vanaf volgend jaar wordt het luxemerk van Nissan ook officieel bij ons ingevoerd, met vier modellen ineens: de G sedan en G coupé, de luxesedan M, de crossover EX en de FX SUV. Die laatste werd in ons land al een tijdje via het grijze circuit (en een aantal Nissan dealers op eigen houtje) ingevoerd.
Infiniti is voor Nissan wat Lexus is voor Toyota. In Amerika is het inmiddels een ingeburgerd merk en het wordt ook al verkocht in onder meer China, Rusland en de Arabische Emiraten. Volgend jaar is Europa aan de beurt.
G versus BMW3 Het eerste model is de G-sedan. Die is voorzien van een 300 pk sterke V6 en gaat de concurrentie aan met de duurdere modellen van de BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse en de Lexus IS.
Dan is er de G Coupé. Die heeft verrassend veel trekjes van de Nissan 350Z. Die ziet het Japanse merk als concurrent voor onder meer de BMW 3-serie coupé, Audi A5 en de Mercedes-Benz CLK. Hij is voorzien van een 3,7-liter V6 met 330 pk.
EX tegenover X3 De EX is een crossover en heeft ook een V6 met een vermogen van meer dan 300 pk. Infiniti zet m in tegen autos als de BMW X3, en de Audi A4 Avant quattro.
FX als alternatief X5 Tot slot is er de FX. Dat is een SUV in de klasse van de Porsche Cayenne en de BMW X5 en X6. Dit model wordt al eens via de grijze import naar ons land gehaald, maar op het autosalon in Genève, in maart 2008, zal een compleet nieuwe FX staan. Daarmee is het de eerste Infiniti die buiten de VS zijn wereldpremière beleeft.
Vanaf 2010 levert Infiniti ook een V6 diesel voor de EX en de FX. Dan is het ook de beurt aan de Infiniti M die de strijd aangaat met de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse.
Eerste Infiniti-showroom vanaf oktober in Antwerpen
Infiniti EX37 cross-over
Infiniti FX Infiniti G37 sedan
Infiniti G37 Coupé
Nissans luxemerk Infiniti, dat volgende week officieel in Europa gelanceerd wordt op het autosalon van Genève, zal in ons land door de Beerens Group ingevoerd worden. In oktober opent het eerste Infiniti Centre in Antwerpen. In 2009 komt er ook een filiaal in het Brusselse.
Beerens is een zelfstandige autodealer met vestigingen in Antwerpen, Aartselaar en Wijnegem en in Overijse die tot vandaag vooral Audi en Volkswagen verdelen. Daarnaast is Beerens ook invoerder van het exclusieve Nederlandse sportwagenmerk Spijker.
Infiniti werd door Nissan in 1989 opgezet om in Amerika weerwerk te bieden aan de luxe-divisies van Toyota (Lexus) en Honda (Acura). Uiteindelijk wordt het merk vandaag ook officieel verdeeld in Canada, Mexico, het Midden Oosten, Korea en Taiwan. Nu wil Nissan ook in Europa iets forceren.
Van bij de start zal Infiniti in ons land vier modellen aanbieden; twee SUV's of 'cross-overs' (de EX37 en de FX) en de G37 coupé en sedan. Vooral de FX zag je de laatste jaren al met mondjesmaat op onze wegen. Hij werd door een aantal enthousiastelingen (waaronder Nissan-dealers) rechtstreeks vanuit de States ingevoerd. In die zin is het een beetje verrassend dat Infiniti bij 'VW-Audi' dealer Beerens te biechten gaat.
Jim Wight, Vice President Infiniti Europe zegt daarover in een persbericht: «Beerens Group heeft veel ervaring met het verkopen van luxe automerken. Deze factoren en het committent voor de visie van Infiniti om klant relevante, hoogwaardige services toe te voegen aan Infiniti's technisch geavanceerde luxe 'performance' auto's en crossovers, hebben ons overtuigd dat zij de beste partner zijn voor de Belgische markt». Waarvan acte.
Beerens zelf noemt het een uitdaging om een compleet nieuw retailnetwerk voor Infiniti uit te bouwen in België.