YouTube heeft een online tool beschikbaar gesteld waarmee je filmpjes kan bewerken in ware Adobe Premiere-stijl. Daarvoor kreeg het trouwens de hulp van Adobe zelf. Officieel is er nog niets aangekondigd maar dat belet je niet om de bèta al uit te testen. Daarvoor kan jehier terecht.
Andere websites als Cuts en Mojiti bieden een vergelijkbare dienst al een tijdje aan, en nu is dus ook Youtube aan de beurt. Als je gebruik wil maken van de Remixer moet je je wel eerst inschrijven. Vervolgens kan je de filmpjes bewerken die je hebt geüpload.
De interface is opgedeeld in twee grote delen. Aan de linkerkant heb je het montagescherm waarnaar je video's kan slepen, en rechts vind je alle bewerkingsmogelijkheden. Je kan onder andere tekst, muziek,beeldkaders en beeldovergangen toepassen. Als je tevreden bent over het resultaat, kan je de gemaakte video eenvoudig op YouTube plaatsen. Het origineel blijft ongewijzigd.
Op dit moment lijkt er een fout te zijn met de YouTube-servers, dus het kan zijn dat het tooltje niet naar behoren werkt.
Telenet lanceert budgetformule. Online voor 20 euro per maand.
Telenet lanceert op 9 juli BasicNet. Met deze budgetformule verken je internet voor 20 euro per maand en surf je aan een snelheid van 512 Kbps. Maandelijks mag je wel maar 400 MB verbruiken.
Met deze formule kan je dus geen gigantische bestanden downloaden, maar ze voldoet wel bij het dagdagelijkse surfen, om je mailtjes te controleren of om online te bankieren. BasicNet is dan ook bedoeld voor de beginnende internetgebruiker.
In totaal heb je één mailbox waarmee je tot vijf verschillende e-mailadressen kan gebruiken. Virusbescherming en spamcontrole op je e-mailverkeer is gratis. Heb je iets teveel gedownload en zit je over je maandelijkse limiet, dan kan je volume bijkopen tegen 1,02 euro per 150 MB.
Bij BasicNet is ook een gratis pc- en internetcursus inbegrepen, net als bij de andere formules van Telenet. Die kan je volgen bij een van de verschillende opleidingscentra van Syntra.
De eerste auto van Chinese makelij op de Belgische automarkt wordt de BS6 Brilliance van Jinbei Automobile uit Shenyang. Dat heeft autoverkoper Cardoen uit het Antwerpse Wilrijk officieel bekend gemaakt.
Cardoen wordt exclusieve Benelux-verdeler van het model dat als een Japans/Duitse luxewagen, geassembleerd in China, wordt omschreven. De wagen is even groot als een BMW 5 of Peugeot 607, de motor ontworpen door Japanse ingenieurs, het koetswerk door Italiaanse designers en Duitse ingenieurs zorgden voor het onderstel.
De Brilliance BS6 benzine 2.0. is verkrijgbaar in volledig uitgeruste comfort- en luxe uitvoering en te koop vanaf 17.500 euro. "De luxewagen is 30 pct goedkoper dan gelijkaardige wagens in zijn segment," zegt zaakvoerder Karel Cardoen. "In de toekomst willen we een volledig Brilliance-assortiment aanbieden en op middellange termijn een gemiddelde jaarlijkse verkoop van 2.000 tot 4.000 modellen realiseren."
Een expressie...
Electrabel trekt staart in...
Ze trekken blijkbaar hun staart in.
"Gasfactuur Electrabel dit jaar maximum 3 procent hoger"
De jaarafrekening van gas zal dit jaar voor alle klanten van energieleverancier Electrabel maximum 3 procent hoger liggen dan vorig jaar. Is het verschil groter, dan wordt dat niet gefactureerd, zo heeft Jean-Pierre Hansen, de gedelegeerd bestuurder van Electrabel vrijdag gezegd.
Electrabel benadrukt dat de aangekondigde stijging van de aardgasprijs met 13 tot 20 procent vanaf september maar beperkt doordringt tot de factuur van de klant. Dat percentage heeft te maken met de basisprijs die Electrabel betaalt aan producent Distrigas. Omdat bovendien bepaalde indexparameters, die ook deel uitmaken van de factuur, sinds januari aan het dalen zijn, zal de eindfactuur voor de consument slechts beperkt - maximum 3 procent - stijgen, luidt de redenering. Het gaat over de jaarafrekening bij constant verbruik, en als netwerkkosten en belastingen - samen goed voor 40 pct van de factuur - gelijk blijven.
Electrabel belooft ook dat de maandelijkse afbetaling vanaf september tot aan de jaarafrekening niet zal stijgen. Bovendien zal de verhoging van die maandelijkse afbetaling in het daaropvolgende jaar "gematigd" zijn. "Dat betekent zeker geen 20 procent", zei Fernand Grifnée, de manager van de marketingcommunicatie. "Er zijn te veel onzekerheden buiten de basisprijs om nu al te kunnen zeggen hoeveel de stijging de volgende jaren precies zal bedragen", luidde het.
Electrabel wilde vrijdag met een persconferentie de zaken "in herinnering brengen, uitleggen en verduidelijken". De voorbije dagen was er veel commotie rond de prijsstijging. Zo stuurde Test-Aankoop vrijdag nog een deurwaarder om de energieleverancier in gebreke te stellen. Volgens de consumentenorganisatie bevat de brief die Electrabel naar zijn klanten stuurde over de prijsverhoging "foute en misleidende argumentatie". Test-Aankoop eiste dat Electrabel de campagne stopzet of wijzigt, anders zouden er gerechtelijke stappen volgen.
Test-Aankoop is niet overtuigd van de uitlatingen van Electrabel. "De eerstvolgende jaarafrekening zal natuurlijk goedkoper uitvallen: in de winter was er een minverbruik van 20 procent", zegt Nico De Bie van de consumentenorganisatie. "Pas het daaropvolgende jaar zal de prijs omhoog gaan. En ik heb Electrabel nog altijd niet horen zeggen dat het terugkomt op zijn beslissing."
Electrabel opent in juli een groen nummer voor alle vragen van consumenten (0800-62.205).
De luchtvaartmaatschappij Continental biedt passagiers van een vlucht van Amsterdam naar Newark vorige week excuses aan wegens de slechte omstandigheden aan boord.
Vlucht 71, met 168 passagiers aan boord, vertrok op 13 juni vanaf Schiphol, maar maakte een tussenlanding in het Ierse Shannon nadat was gebleken dat de toiletten niet werkten. De volgende dag werd de vlucht voortgezet toen men dacht dat het probleem verholpen was. Dat bleek niet het geval: de toiletten overstroomden en de vlucht moest worden voortgezet met slechts één werkend toilet. Zeven uur lang naast uitwerpselen zitten
Een Amerikaanse passagier noemde de vlucht op de lokale televisie in Seattle de meest vreselijke die hij ooit heeft meegemaakt. "Ik moest zeven uur lang naast menselijke uitwerpselen zitten", aldus de man. Er werden wel maaltijden verstrekt, maar passagiers werd verzocht niet te veel te eten.
Een woordvoerder van Continental zei donderdag dat het probleem veroorzaakt was doordat iemand kennelijk latex handschoenen door het toilet had gespoeld, tegen de voorschriften in.
De luchtvaartmaatschappij betuigt spijt voor het 'ernstige ongemak' waarmee de passagiers zijn geconfronteerd en zal de passagiers een compensatie doen toekomen voor slechte omstandigheden aan boord en de forse vertraging. De passagiers krijgen tegoedbonnen.
Seksspelletjes lopen niet altijd af zoals gewenst. Vraag dat maar aan een vijftiger uit Kent, die in volle opwinding met zijn penis kwam vast te zitten in een hangslot.
De 'sexpert' rende in paniek naar de brandweer, maar daar konden ze hem in eerste instantie niet helpen. Toen ook de dokters in het ziekenhuis hem niet van zijn nijpende probleem konden afhelpen, keerde hij onverrichterzake terug naar de brandweerkazerne.
Bij een tweede poging lukte het de spuitgasten wel om na 2,5 uur de man uit zijn netelige situatie te bevrijden. Doordat het slot vastgelijmd was, moest daar zelfs een hydraulische knijptang bij te pas komen. "God weet wat hij van plan was. Feit is dat hij het niet snel opnieuw zal proberen," meent een vriend.
Gemiddeld gezin gaat 200 euro meer voor gas betalen. .
Warme winter, minder stoken, minder betalen. Dat scenario mag u uit uw hoofd zetten. Terwijl ons eind mei nog werd voorgerekend dat we gemiddeld 136 euro minder zouden gaan betalen, is de realiteit nu dat voor 1,5 miljoen Belgische gezinnen de gasfactuur fors duurder zal worden. Vanaf 1 september voert Electrabel immers een prijsverhoging door die varieert van 13 % tot 21 %, afhankelijk van het verbruik. Voor een gemiddeld gezin dat met gas kookt en verwarmt, komt dat neer op een verhoging van 200 euro per jaar.
Minister van Energie Marc Verwilghen overweegt een vraag tot onderzoek te richten aan de raad voor de mededinging. Verwilghen wil laten nagaan of Electrabel al dan niet misbruik maakt van haar machtsposistie en of de reden die Electrabel aanhaalt om de prijsverhoging door te voeren correct is.
De forse prijsstijging voor aardgas is volgens woordvoerster van Electrabel, Lut Vande Velde, ingegeven door de toestand op de internationale markt. «De voorbije drie jaar is de prijs daar met 46 % gestegen, maar voor de Electrabel-klanten is de verhoging tussen 2003 en 2007 beperkt gebleven tot 21 %.» Dat Electrabel net op 1 september de verhoging doorvoert, is geen toeval.
Akkoord Vorig jaar sloot het Franse moederbedrijf Suez een akkoord met de Belgische regering om de gas- en stroomprijzen te bevriezen tot 1 september. Nu die overeenkomst binnenkort afloopt, laat Electrabel niet na de prijzen meteen fors op te trekken. De prijsverhoging gaat in bij de hernieuwing van de contracten. «Loopt je contract bijvoorbeeld tot eind november, dan zal pas vanaf die datum de nieuwe prijs aangerekend worden», legt Vande Velde uit.
Warme weer Verbruikersorganisatie Test-Aankoop noemt de reden voor de prijsverhoging «ongegrond». «Op deze manier wil Electrabel gewoon andere verliezen onder meer door het warme weer compenseren», klinkt het.
Volgens Unizo maakt Electrabel «misbruik van zijn bijna-monopoliepositie». De ondernemersorganisatie eist een «dringend overleg» met Electrabel.
Gaskorting? Eén en ander is het gevolg van de "pax electrica" die de regering Verhofstadt arrangeerde met de Franse energiegigant Suez over de werking van de Belgische energiemarkt na de fusie van Suez met Gaz de France.
Daarin engageerde Suez zich om de gaskortingsfactuur - 100 miljoen euro - te betalen die Freya Vandenbossche had uitgedeeld, maar waarvoor geen geld bleek in de begroting.
In ruil kreeg Suezdochter Electrabel een gegarandeerd marktaandeel van 70 procent. Electrabel engageerde zich ook tot stabiele prijzen tot 1 september 2007, drie maanden na de verkiezingen.
"136 euro minder" De Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) berekende vorige maand nog dat we gemiddeld 136 euro minder zouden gaan betalen aan gas dit jaar. Het haalde daarvoor de liberalisering van de markt en de warme winter aan.
De afgelopen jaren steeg de prijs van aardgas met ongeveer 30 procent (21 procent volgens Electrabel). De uitleg van Electrabel voor die hogere prijzen: op de internationale markten zijn er hogere prijzen voor aardgas, maar ook steenkool en uranium.
Critici menen dat Electrabel (dat vandaag megawinsten maakt) door het feit dat zijn kerncentrales zijn afgeschreven en er goedkoop stroom (tegen 15 euro per megawatt) kan worden geproduceerd, helemaal de prijs niet moet verhogen.
Airconditioning in auto kost al gauw 10 euro per dag extra
Airconditioning in auto's kost meer dan we denken. Wie bij warm weer dagelijks een paar honderd kilometer rijdt met de airco aan is al rap tot acht euro meer kwijt aan brandstofkosten. Als je veel in de stad rijdt of vaak in de file staat komt daar nog eens twee euro bij.
Dat heeft de ADAC, de Duitse automobielfederatie berekend. Volgens de ADAC moeten automobilisten zich realiseren dat bijvoorbeeld een 800 kilometer lange reis naar het zonnige zuiden een pak poen aan airco kost. Op de autosnelweg werd een extra verbruik gemeten van 0,66 liter per honderd kilometer.
Wie bijna alleen in de stad met airco rijdt kunnen de kosten zelfs oplopen tot 2,1 liter extra liter verbruik per honderd kilometer. Let wel; da's wanneer het buiten tussen 18 en 20 graden is. Wanneer het warmer wordt, beginnen de echte kosten.
Schrikbarend is het verbruik als een auto met een binnentemperatuur van 31 graden moet worden teruggebracht naar 22 graden. Dat kost 2,47 tot 4,50 liter extra per 100 km volgens ADAC. In het onderzoek werd ook onderscheid gemaakt tussen de goedkopere airco's, die alleen maar koele lucht kunnen binnenblazen en de duurdere, waarmee je de temperatuur exact kunt regelen. De simpelere uitvoeringen zorgen voor fors meer benzineverbruik.
ADAC gebruikte vier wagens om dat allemaal te testen: een Ford Fiesta, een Opel Vectra, een Mazda 6 en een Audi A4 (zowel een benzine als een TDI).
De ADAC, die vindt dat autofabrikanten zouden moeten aangeven wat de extra benzinekosten van de airco zijn, geeft ook tips om het verbruik enigszins in te dammen. Zo is het beter om de eerste paar minuten na het instappen ramen en deuren te openen, zodat de ergste warme lucht al kan ontsnappen. Ook de ventilator moet niet op z'n hoogst worden gezet.
Gevaarlijk inhalen van een auto kan voor het Vaticaan een "zonde" zijn, zo blijkt uit dinsdag gepubliceerde aanbevelingen voor automobilisten die tevens worden uitgenodigd een kruis te slaan voor elke reis.
"Zelfs gevaarlijk inhalen kan een omstandigheid voor zondigen zijn", zei kardinaal Renato Martino bij de voorstelling van het document "Pastorale Oriëntaties voor de Weg", opgesteld door de Pontificale raad voor Rondtrekkenden en Reizigers. Het haalt ook uit naar de "afwezigheid van hoffelijkheid, de onbeleefde gebaren, de verwensingen en beledigingen" waaraan sommige autobestuurders zich schuldig maken.
De tekst benadrukt ook, niet het belang te vergeten van het kruisteken te maken vooraleer op reis te gaan. "Wie Christus kent, is voorzichtig op de weg". Het document waarschuwt dat de auto "geen uiting van macht, dominantie en gelegenheid tot zonde" mag zijn.
Bij een controle op verzekeringen en autokeuring heeft een 84-jarige automobilist uit IJmuiden een opmerkelijke ontboezeming gedaan. De man stelde al 67 jaar zonder rijbewijs te rijden, meldt de politie.
De politie controleert regelmatig verschillende auto's op verzekeringen en APK-keuringen. De auto van de IJmuidenaar bleek niet verzekerd en ook niet APK-gekeurd, stelt de politie. Agenten bezochten de man daarom maandagmiddag op zijn huisadres. De automobilist zou daarop hebben gezegd dat hij de auto naar de sloop wilde brengen.
Nooit bekeurd Ook zei hij 'heel openhartig' al 67 jaar de auto zonder een rijbewijs te besturen en al die tijd nooit een bekeuring te hebben gekregen. De IJmuidenaar had naar eigen zeggen ook nog nooit een aanrijding gehad. De man krijgt geen bekeuring, omdat agenten hem niet rijdend hebben aangetroffen. De politie zegt wel te controleren of de man echt zijn auto de deur uit doet.
Kinderen die op de sporen spelen kennen dikwijls een slechte afloop. Dit verhaal eindigd letterlijk in een "loop". Mooi gedaan als je het mij vraagt...
19-06-2007 om 22:01
geschreven door Hans
Gespot in Brugge
Gespot in Brugge.
J.L. Dehaene en zijn bijberoep...
19-06-2007 om 21:53
geschreven door Hans
15-06-2007
Basisregels voor een goede relatie
Basisregels voor een goede relatie...
Relaties, zowel liefdes-, seks- als vriendschapsrelaties, zijn belangijk voor een mens. Vaak wordt gesnakt naar intimiteit en het gevoel geliefd te zijn. Jammer genoeg loopt dat niet altijd van een leien dakje. Relaties zijn moeilijk, zo hoor je wel eens. "Met mannen (of vrouwen) valt niet samen te leven/te praten", hoor je evenzeer. Of je het kan leren, is misschien wel de juiste vraag. En ja, er zijn basisregels.
1) Kies je partner om de juiste redenen. Er zijn verschillende redenen waarom je iemand aantrekkelijk vindt. Evalueer je potentiële partner als vriend: persoonlijkheid, karakter, waarden en hun relaties met anderen zeggen veel over een persoon.
2) Ken zijn (haar) ideeën over relaties. Als die ideeën te ver uit elkaar liggen, vraag je om problemen.
3) Verwar seks niet met liefde. Dat hij (zij) vaak seks met je wil of heeft, betekent niet noodzakelijk dat hij/zij van je houdt.
4) Communiceer. Weet wat je wil en nodig heb, en maak dat duidelijk. De partner kan niet raden wat er in je hoofd omgaat. Je noden verstoppen is ook geen goed idee: dan raak je teleurgesteld, wat je uitwerkt op je partner. Zonder openheid kan er geen intimiteit zijn.
5) Jullie zijn een team. Elk met eigen ideeën en zwakke en sterke punten. Die verschillen zijn niet het zwakke punt, maar het sterke punt: jullie vullen elkaar aan.
6) De verschillen moeten natuurlijk wel gerespecteerd worden. De negatieve gevoelens die die verschillen onvermijdelijk oproepen, moeten onder controle gehouden worden.
7) Praat. Veronderstellen is niet voldoende, je moet bespreken en onderzoeken. Problemen, verschillen, maar ook hobbys of wat iemand graag eet. Alleen zo kan er een band blijven bestaan.
8) Problemen moeten opgelost worden als ze zich voordoen. Laat geen ergernissen rondslingeren, pak ze aan. Vaak liggen gekwetste gevoelens aan de oorsprong van een gebroken relatie: uit zelfbescherming trek je een muur op, waardoor de ander een vreemde wordt en uiteindelijk een vijand. Laat het niet zover komen.
9) Leer onderhandelen. In onze cultuur liggen rollen niet langer vast. Dat geeft veel vrijheid, maar ook veel onzekerheid. Maak je geen illusies, zowat alles vraagt onderhandelingen en afspraken en het stopt nooit. Mensen, relaties en situaties veranderen: de relatie verandert mee en moet heronderhandeld worden.
10) Luister écht naar de zorgen en klachten van je partner, zonder ze te veroordelen. Meestal is een luisterend oor genoeg en het zet de deur open naar vertrouwen. Probeer je ook in te leven in de ander.
11) Werk aan intimiteit. Je blijft niet vanzelf 'dicht' bij elkaar staan. Mensen drijven vaak weg van elkaar en zonder intimiteit is een affaire niet ver af. Een goede relatie is een continu proces, dat alleen kan blijven doorgaan als je er aandacht aan besteedt.
12) Denk op lange termijn. Check met je partner of jullie dezelfde dingen willen bereiken en of er ruimte is om je dromen na te streven.
13) Onderschat goede verzorging nooit!
14) Seks is goed, praten is beter. Seks is namelijk gemakkelijk, en intimiteit is moeilijk. Het vraagt eerlijkheid en vertrouwen, en dat is vaak moeilijk. Maar je kunt geen goede relatie hebben zonder.
15) Ga nooit boos slapen. Probeer een ruzie op zijn minst bij te leggen. Op die manier wordt het ook uitgepraat en blijft het niet onderhuids sluimeren.
16) Leer sorry zeggen. Iedereen maakt fouten en het is cruciaal ze te herstellen. Die bereidheid wordt hooggewaardeerd.
17) Hoed je voor te veel afhankelijkheid. Iedereen is tot op zekere hoogte afhankelijk, maar trop is teveel: je partner gaat zich verstikt voelen en jij verliest je zelfvertrouwen tot het punt waar je niets meer durft beslissen. Liefde is ook een beetje loslaten dat is een teken van vertrouwen, toch een sleutelwoord in een relatie.
18) Hou van jezelf. Paradoxaal genoeg gaan anderen dan ook meer van je houden. De beste manier om dat te doen, is via zelfrespect en zelfvertrouwen. Hoe meer rollen je vervult, hoe zelfverzekerder je bent.
19) Verrijk je relatie door nieuwe elementen binnen te brengen. Het is belangrijk er je eigen passies en interesses op na te houden, de ander (alleen) zal je niet blijven boeien.
20) Werk samen en deel de verantwoordelijkheden. Relaties werken nooit in één richting, het is een kwestie van geven én nemen.
21) Blijf spontaan. Verras je partner met kleine dingen en op onverwachte momenten.
22) Blijf gezond en energiek en werk daar ook aan.
23) Elke relatie heeft ups en downs. Samen de moeilijke tijden doorkomen, zal je relatie versterken.
24) Stap niet zomaar uit slechte relaties. Probeer te achterhalen waarom het misliep en welk effect jij daar op had, anders maak je de volgende keer toch dezelfde fout. De sleutel ligt bij jezelf: zolang jij niet verandert, kunnen je relaties ook niet veranderen.
25) Liefde is niet zwart-wit. Het is niet ja of nee, maar eerder een continuüm, waarop je verschuift naargelang jullie elkaar behandelen. Nieuwe manieren van interactie of communicatie kan de band weer aanhalen.
Om het weekend, eerder de zaterdag, mee te beginnen...
Asperges op zijn Vlaams
Aantal personen: 4
Ingrediënten 24 grote witte asperges 4 hardgekookte eieren 1/2 bot verse peterselie 150 g ongezouten hoeveboter vers geraspte nootmuskaat peper en zout
Bereiding 1. Schil de asperges en breek het houterige uiteinde af. Kook ze beetgaar in flink gezouten water. 2. Pel de eieren en plet ze met een vork. Snipper de gewassen peterselie fijn. Doe die bij de eieren en kruid met nootmuskaat, peper en zout. 3. Laat de boter smelten en schep er het witte bovenlaagje af. Giet de geklaarde boter bij de eitjes en meng goed door. 4. Schik de asperges op het bord en schep er de eieren met de boter en de peterselie in een brede strook op, maar laat de puntjes onbedekt.
Tips: De keukenterm à la flamande slaat in de klassieke burgerkeuken op het gebruik van nootmuskaat. Deze specerij is dan ook onmisbaar in de bereiding.
Om de toeloop van bevallende moeders in de kraamafdeling van Stockholm deze zomer in te dijken, worden de Zweedse moeders in spe aangespoord om hun bevalling elders te plannen. Dat meldt het Zweedse persagentschap TT. Vrouwen die plannen te bevallen in gemeenten binnen een straal van 150 kilometer rond Stockholm, krijgen hun reis- en hotelkosten terugbetaald. De regionale raad stelt de gemeenten Upssala, Eskilstuna of Väasteraas voor.
Duizenden baby's Met deze actie wil de Zweedse overheid de stormloop aan zwangere vrouwen op de kraamafdeling enigszins indijken. Er worden duizenden baby's verwacht deze zomer en het grootste deel van de vroedvrouwen gaat met vakantie.
"Wie een buitenhuisje heeft, of ouders in een andere gemeente, trekt het best daarheen om te bevallen", meldt Nicole Silverstolpe, verantwoordelijke van de vroedafdeling in het Staatsziekenhuis van Danderyds, een van de grootste ziekenhuizen in Stockholm.
"Vrouwen kunnen goed op tijd vertrekken, uiteraard na goedkeuring van een dokter", aldus Elisabeth Aakrantz, verantwoordelijk voor de gezondheidszorg in ziekenhuizen in Stockholm. "De Zweedse overheid verwacht geen rampen, maar het ziet er tot nu toe al ingewikkeld genoeg uit".
Erger en erger Deze problemen op de materniteitsafdelingen doen zich jaar na jaar weer erger voor. Er worden steeds meer kinderen geboren in Zweden. Vorig jaar waren dat er 105.913 (5 procent meer dan in 2005). Er wonen 9,11 miljoen mensen. Het sterftecijfer lag vorig jaar op 91.177.