SINT-KATHERINA-LOMBEEK -
Er lijkt een definitieve oplossing in de maak voor het probleem met de aanhoudend storende bel aan de spooroverweg in een voetwegje in de Meersstraat.
Spoorwegbeheerder Infrabel plaatste in december 2012 belsignalen aan een oude spooroverweg in een vrij onbeduidend voetwegje in de Meersstraat. Tot dan stonden er aan die spooroverweg alleen andreaskruisen. Infrabel voerde daarmee alleen een wettelijke richtlijn uit, maar het had wel een pervers effect op de rust van de omwonenden. Tientallen omwonenden horen het harde gerinkel - 118 decibel aan de overweg, 70 decibel op ruim honderd meter - tot in de huiskamer en dat zeventig keer per dag en telkens minutenlang, want de overweg heeft geen slagbomen.
Door het protest rinkelt de bel alvast 's morgens vroeg en 's avonds laat niet meer. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) kondigde zelfs een voorstel aan om de geluidssterkte van de belsignalen te verminderen in dichtbevolkte gebieden en aan kleinere overwegen.
Akkoord met Infrabel
Het gemeentebestuur van Ternat, dat zich altijd principieel verzette tegen het afschaffen van de voetweg 31, heeft nu met Infrabel een akkoord om de overweg 37 toch af te schaffen. De voetweg, die daardoor afgesloten zou raken, zal via een nieuw fietspad - aan te leggen door Infrabel - de aansluiting maken met de Korenbloemstraat. Voorts zal de spooroverweg 38 (Bosstraat-Meersstraat) worden verbreed.
De gemeenteraad van Ternat heeft volgende week het laatste woord over het plan, dat ook de steun geniet van de buurt. Zelf hadden we nooit bezwaar tegen het afschaffen van de overweg, zegt buurtbewoonster Roswitha De Volder. We maken er zelf geen gebruik van en wandelaars zie je hier heel zelden. De voetweg staat immers op geen enkele kaart.
Naar: Het Nieuwsblad, 26/08/2014