Ik ben Guy , en gebruik soms ook wel de schuilnaam Gigi.
Ik ben een man en woon in Oilsjt (Belgie) en mijn beroep is Arbeider.
Ik ben geboren op 28/02/1971 en ben nu dus 54 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Voetbal ,Films,Games,Stephen King & vooral Indianen.
Welkom op de blog van gigi.
De bedoeling van deze blog is gewoon puur voor de fun,al wie mopjes of grappige filmpjes heeft kan die altijd naar me doorsturen,je kan ook een berichtje nalaten indien je dit wenst,ik wil er gewoon een grappige site van maken.
Groetjes;
Gigi.
11-11-2008
Sitting Bull
Overzicht van het leven van Sitting Bull.
1831 : geboren bij de Grand-rivier in Zuid-Dakota in een familie van Hunkpapa- opperhoofden en kreeg de naam ' Jumping Badger,' kreeg enkele jaren later de bijnaam 'Hunkesni' (Slow).
1845 : maakte naam als krijger,werd 'Sitting Bull' genoemd, kreeg schild en lans, onderging vision quest.
1846 : trad tot de krijgsgenootschappen Kit Fox en Strong Heart toe.
1851 : verdrag van Laramie, huwelijk met Light Hair.
1856 : eerste zonnedans om heilig man te worden (hij was 25 jaar), voetverwonding in gevecht (licht mank voor rest van zijn leven).
1857 : oorlogsopperhoofd van het Midnight Strong Heart-genootschap, oorlogsopperhoofd van alle Hunkpapa's, Light Hair stierf bij geboorte zoon, adopteerde One Bull (tweede zoon van zus Good Feather), adopteerde een Assiniboine-jongen, huwelijk met twee vrouwen: Snow-on-Her en Red Woman.
1858 : Red Woman schonk hem een zoon
1859 : zijn vader Jumping Bull in gevecht met Crow's gedood, schonk geadopteerde Assiniboine de naam van zijn vader.
1861 : zoon uit huwelijk met Light Hair stierf.
1864 : confrontatie met generaal Sully bij Killdeer Mountain.
1868 : Snow-on-Her uit tipi verstoten, delegatie naar Crow Foot (opperhoofd van de Blackfeet), nieuw verdrag van Laramie, generaal Reynolds bij Powder-rivier verslagen.
1869 : oorlogsopperhoofd van alle vrije Lakotals.
1870 : Fetterman verslagen, door Miles verslagen aan de Yellowstone-rivier.
1871 : Red Woman stierf aan een ziekte.
1872 : huwelijk met Four Robes en later dat jaar ook haar zus Seen-bij-the-Nation die twee zonen had.
1873 : tegen Custer gevochten aan de Yellowstone-rivier.
1874 : Custer vond goud in de Black Hills.
1876 : beroemde visioen tijdens zonnedans aan de Rosebud-rivier, Slag aan de Little Big Horn gewonnen op 25 juni.
1877-81: uitgeweken naar Canada.
1881-83: gevangen in Fort Randall.
1884 : tour door de USA (als moordenaar van Custer voorgesteld), zijn moeder Her-Holy-Door stierf.
1885 : tour met Wild West Show door USA en oostelijk Canada.
1887 : geweigerd om met Wild West Show naar Engeland te gaan.
1890 : door Red Tomahawk op 15 december gedood, zijn zoon Crow Foot tijdens datzelfde incident gedood, bloedbad bij Wounded Knee op 29 december.
In 1889 ontstond de "Geestendans-beweging", die zich baseerde op de profetieën van Wovoka, een indiaanse profeet van de stam van de Paiuten. Wovoka had in een visioen gezien dat de bleekgezichten door een grote ramp van de aarde zouden verdwijnen. De indianen moesten zich met de geestendans op deze gebeurtenissen voorbereiden. Tijdens dit ritueel dansten de indianen op monotone gezangen en getrommel tot ze van uitputting in trance raakten. In deze toestand hoopten ze hun gestorven stambroeders weer te zien en met hen een reusachtig leger te vormen dat de bleekgezichten zou verslaan en de indianen hun vrijheid terug zou schenken. De Verenigde Staten zagen de Geestendans-beweging als voorspel tot een massale opstand van de indianen, in de eerste plaats van de Sioux. Daarom vroegen ze aan Sitting Bull, het opperhoofd van de Sioux, om deze dans te verbieden. Maar hij lachte de bleekgezichten uit, waarop hij bij een handgemeen werd neergeschoten. Woedend om deze moord wilden de Sioux hun reservaat verlaten en een aantal van hen vluchten de bergen in. Deze ca. 150 mensen werden echter kort daarop, op 29 december 1890 door de zevende U.S.-cavalerie bij Wounded Knee op gruwelijke wijze neergeschoten. Daarmee was het geloof in de geestendans bij alle stammen verloren. Wovonka hief de beweging op met de woorden: "Mijn kinderen, vandaag roep ik jullie op, een nieuw pad in te slaan, het enige dat nog open is - het pad van het bleekgezicht."
Een oudere man vertelt zijn vriend over een nieuw restaurant waar hij samen met zijn vrouw heeft gegeten. "Het eten en de bediening waren uitstekend!" zegt hij. Zijn vriend vraagt: "Hoe heet dat nieuwe restaurant?" "Hmmmm, ik kan het me niet meer herinneren," zegt de man "hoe noem je ook al weer een bloem met van die witte blaadjes?
"Bedoel je een margriet?" antwoordt zijn vriend.
"Dat is het!" zegt de man en hij draait zich om naar zijn vrouw en vraagt: "Margriet, wat is de naam van dat restaurant waar we laatst waren?!"
Witte Salie of White Sage wordt ook wel Indianenwierook genoemd. Door de Amerikaanse indianen werd salie gebruikt tijdens zuiveringsceremonies en het zuiveren van leefruimten(smudging).
Wij kennen het kruid vooral uit de tuin en de keuken. De plant heeft een zilverwit blad met een zeer indringende geur.
Het branden van dit kruid verjaagt negatieve energieën, gedachten en emoties en heeft een beschermende werking. Verder heeft het ook nog een kalmerende invloed. Kort samengevat: salie reinigt de aura en ruimtes en opent de hartchakra. Het kruid wordt dan ook vaak gebruikt bij het begin van menig ritueel.
De prairie-indianen zijn nomaden, oftewel zwervers. Ze leven niet in blijvende nederzettingen, maar verplaatsen hun kampement met het wisselen van de seizoenen. Alle spullen zijn makkelijk mee te nemen, zelfs hun huizen, de tipis, zijn makkelijk opvouwbaar. Ze reizen te paard en met kanos mocht dit nodig zijn. In de zomer volgen ze de bizon kuddes. Eenmaal per jaar, in de zomer, komen de stammen bij elkaar op de Grote Vlakte voor een stammenvergadering. Later slaan ze hun winterkamp op in een beschutte vallei.
In vroegere tijden, kenden de "Plain Indians" vrij strikte beleefdheidsregels. Iedereen paste ze ook spontaan toe wanneer hij bijvoorbeeld de tipi van een vriend bezocht.
Was de deur open, dan kon een vriend meteen binnenkomen. Was ze dicht, dan gaf hij zijn aanwezigheid te kennen door aan de deur te krabben, of door met de deurklopper, een uitgesneden buffelhoef, te schudden. Hij wachtte dan gewoon tot hij binnen werd geroepen. Een stel gekruiste stokken voor de deur betekende zoveel als "niet storen". Gekruiste stokken of gesloten rookflappen, betekenden dat de bewoner niet thuis was. Het was een doeltreffend beveiligingssysteem, want geen mens zou eraan denken om naar binnen te gaan.
Als een man de tipi betrad, ging hij meteen naar rechts, en wachtte daar tot de gastheer hem vroeg om achterin de tipi links van hem te gaan neerzitten. Een vrouw kwam na de man binnen en ging meteen links. Over het algemeen zaten de vrouwen aan de zuidkant en de mannen aan de noordkant van de tipi.
Van de gast die op de maaltijd was uitgenodigd, werd verwacht dat hij zijn kopjes en lepels zelf zou meebrengen, en ook dat hij al het voedsel dat hem werd geboden opat.
Het gold als een gebrek aan beleefdheid tussen het vuur en de persoon door te lopen. Ze liepen daarom steeds achterom de de anderen, en wie neerzat leunde zachtjes voorover om plaats te maken. Niemand zou ook over het altaar in het midden of over het vuur stappen.
De vrouwen moesten op hun hielen zitten of met beide benen samen aan één kant, zeker niet in kleermakerszit, zoals de mannen zaten. In een groep moesten jonge mannen zwijgen tot de oudere hen uitdrukkelijk vroeg om te spreken.
Als de gastheer zijn pijp uitklopte, was dit voor iedereen het teken om weg te gaan, wat dan ook zonder enig gemor gebeurde.
In grote trekken gelden dezelfde regels ook nog vandaag.
Indianen leven van bizons en andere vangsten. Voor het vangen van bizons gebruikten ze diverse methoden.
Rituele vangst.
Bij het lokken van bizons gebruikten ze zeldzame stenen die in de vorm waren van een bizon om de bizons naar ze toe te lokken, en ze gebruikten vuur om ze in een hindernis te lokken. Ze hadden het vuur helemaal om alle bizons en één opening, dus daar stonden de Indianen met de stenen in de vorm van een bizon.
Verkleed als wolf.
De indianen gingen vroeger ook als wolf vermomd met pijl en boog en speren.
Maar als eerst gingen ze een wolf vangen om de vacht er af halen, en dan gingen de Indianen op jacht. Onder de vacht van de wolven zagen de bizons hun niet.
Een fatale val
Voor dat de Indianen paarden hadden joegen de indianen jagers te voet de bizons naar een afgrond. En dan gingen ze later naar beneden in de kloof. Een van de meest beruchte kloven is de "verbrijzelde kop".
Paarden + speren +pijl
Indianen gingen meestal met 5 of 6 indianen aanvallen op bizons.
Ze kwamen altijd met speer of pijl en boog.
Er werd net zo lang op bizons gejaagd tot dat er genoeg was voor het eten.
De huid ging naar de tipi's en het vlees werd voor het eten gebruikt.
De jagers dachten vroeger dat ze de geesten van de bizons hadden gedood.
Bizons werden altijd gedood door een speer of pijl en boog en niet met stenen want die waren om te lokken.
De Indianen zagen de gevallen bizons als broers die zich hadden opgeofferd.
De mest van de bizon werd gebruikt als brandstof.
Vroeger maakten de indianen van bizonhorens een lepel, van een maag van een bizon werden potten gemaakt, en van de hoeven maakten ze een rammelaar en veel lijm, er werden ook van bizonstaarten vegers gemaakt.
Van een goede vangst van een hele dag kon een hele stam minstens een jaar leven.
Twee mannen botsen in de supermarkt tegen elkaar met hun kar.
Excuseer zegt de ene man, ik ben wat zenuwachtig want ik ben mijn vrouw aan het zoeken.
Ja zegt de andere ik ook, willen we samen zoeken?
Ok zegt de eerste man, hoe ziet uw vrouw eruit?
Ze is blond, heeft volle rode lippen, blauwe ogen en ze draagt een smalle witte jurk met een diep décolté en hoe ziet uw vrouw eruit?
Laat maar zitten zegt de andere we gaan die van u zoeken.
Eigenlijk kennen we de betekenis van het dragen van veren niet echt, maar we vinden het allen een mooie kunstvorm. Men gaat er vanuit dat het de Sioux(Dakota) waren die de haardracht bedachten die nu wordt gezien als de traditionele haardracht van de Indiaan. Het gaat dan om de gevederde haardracht die we vaak zien bij krijgers en Chiefs in afbeeldingen. Alleen de moedigste en sterkste van een stam droegen de veer in het haar.
De naam Apachen betekent oorspronkelijk vijanden van de akkers. De Apachen waren jagers en geen landbouwers. Ze beroofden naburige indianen van hun oogst. Ze leefden in groepen van tientallen indianen. Elke groep was min of meer zelfstandig en had haar eigen leider. Kleinere groepen werkten soms samen om te kunnen jagen of overvallen te kunnen plegen. Het totale aantal Apachen was en is niet groot: tussen de 5000 en 7000. Bekende Apachengroepen waren de Tontos en de White Mountain Apachen in Arizona.
De Apachen en andere stammen uit het zuidwesten waren beroemd als mandenmakers. Ze maakten hun manden waterdicht met speciale gom
Ze brachten hun doden ver weg en zetten ze bij in rotsspleten, ze waren erg gelovig en bang voor spoken. Daarom verbrandden ze het huis en bezittingen van de dode om te voorkomen dat hij op de aarde zou komen rondspoken
In een vliegtuig richting Montreal staat ineens een mooie blonde vrouw op
en loopt van het economyclass-gedeelte naar het businessclass-gedeelte en laat
zich in zo'n comfortabele zetel vlijen.
Een steward ziet dat en gaat er achteraan.
Hij tikt de blondine op haar schouders en vraagt haar ticket.
Na deze bestudeerd te hebben zegt hij tegen de dame:
'Sorry mevrouw, maar dit is de businessclass en u heeft een ticket voor economyclass.'
De blondine roept: 'Ik ben blond, ik ben mooi, ik ga naar Montreal en ik blijf hier zitten!'
De steward meldt dit voorval in de cockpit en de co-piloot gaat even poolshoogte nemen.
'Mevrouw,' zegt hij, 'waarschijnlijk heeft u de steward niet begrepen,
maar uw ticket is niet geldig voor dit gedeelte van het toestel.
U dient zich naar het economy-gedeelte te begeven.'
De vrouw roept: 'Ik ben blond, ik ben mooi, ik ga naar Montreal en ik blijf hier zitten!'
De copiloot meldt dit aan de piloot en die zegt: 'wacht maar, pff. Ik ben getrouwd met een blonde vrouw.
Ik spreek 'blonds.'
De piloot gaat naar de blonde dame en fluistert haar iets in het oor.
Zonder slag of stoot staat de vrouw op en begeeft zich onmiddellijk naar het economy-gedeelte.
De steward en de co-piloot vragen de piloot hoe hij dat in godsnaam geflikt heeft.
'Simpel,' zegt de piloot, 'ik heb tegen haar gezegd dat de business-class niet naar Montreal gaat.'
Sommige mensen worden mooi oud, terwijl anderen vechten tegen de tand des tijds.
Stevens vrouw, wil er graag jong blijven uitzien en koopt geregeld schoonheidsprodukten om er jong te blijven uitzien.
Na haar zoveelste schoonheidsbehandeling, en na uren voor de spiegel te hebben doorgebracht, vraagt ze aan Steven:
"Schatje, eerlijk, mocht je mij niet kennen, hoe oud zou je me schatten?"
Steven bekeek haar aandachtig, en zei:
"Afgaande op uw huid... 20,
uw haar... 18,
en uw figuur... 25"
"Oh, jij mooiprater!" zei ze verrukt en net toen ze Steven een dikke knuffel wilde geven, hield hij haar tegen en zei:
"HOLA, wacht eens even! Ik moet ze nog optellen!"
Een stomdronken man verlaat de bar en op de parking gekomen stopt hij bij de eerste wagen ...... en betast het dak :
"D'as de mijne niet ."
Bij de volgende wagen begint hij terug het dak te betasten ... en bralt
"Da is em oek nie ".
De parkingwachter bekijkt het schouwspel en vraagt tenslotte aan de man :
"Waarom betast je het dak van die wagens, denk je zo je wagen te herkennen ?
Waarop de man antwoordt :
Da zal .. wel zijn , op de . mijne staat een blauw zwaailicht .
Twee oude mannekes hadden uitgemaakt dat hun laatste dagen snel
naderden en ze besloten samen nog eens een 'stapke in de wereld' te zetten.
Na 'enkele' pintjes geraakten ze in een bordeel verzeild.
De 'madam' bekijkt de twee oude knarren en fluistert de portier in het oor:
'Ga er mee naar boven in de eerste twee kamers en leg een
opgeblazen pop in ieder bed.
Deze twee zijn zo oud en zat en ik ben niet van plan van twee van mijn
meisjes hun tijd daarmee te laten verspillen.
En die twee zatlappen zullen toch het verschil niet merken.'
Zo gezegd, zo gedaan en de portier begeleidt de twee klanten naar de kamers,
waar zij hun ding doen.
Wanneer ze een tijd later weer op straat komen, zegt de ene ouwe tegen de
andere: 'Weet ge, ik denk dat mijn wijfje dood was.'
'Dood?' zegt zijn vriend, 'waarom zegt ge zoiets?'
'Wel', zegt de eerste weer, 'ze heeft heel de tijd dat ik met haar bezig
was geen kik gegeven, zelfs niet bewogen.'
Zegt zijn vriend: ''t Kon erger geweest zijn. Ik denk dat de mijn een heks was.'
'Een heks ?? Hmm.. Waarom ?'
'Wel, ik was volop bezig met vrijen, kuste haar in de hals en gaf haar
een kleine liefdesbeet. Toen liet ze een enorme scheet en vloog door het
venster... En z'heeft begot nog mijn tanden mee ook !!!!!'
Een vrouw ontmoet een geweldige man in de kroeg. Ze praten wat, ze lachen wat en na het stappen gaan ze samen naar huis. Als ze bij hem thuis zijn laat hij haar het hele appartement zien. Zij merkt op dat zijn hele slaapkamer volgepakt is met schattige Teddy-beren. Honderden kleine beertjes met van die lieve kraaloogjes op een schap laag bij de grond, knuffelachtige medium-sized Teddies op een schap hoger. En super grote prachtige beren op het hoogste schap. De vrouw is erg verbaasd dat zo'n stoere kerel zo'n grote verzameling Teddy-beren in zijn bezit heeft, maar ze is niet van plan om hier op in te gaan en vindt het eigenlijk wel mooi dat ook zo'n stoere man een gevoelige kant kan hebben... Ze draait zich om... ze kussen... ze trekken elkaars de kleding van het lijf... en bedrijven heftig de liefde... Na een intense nacht met haar gevoelige droomprins, draait ze zich in het ochtendgloren om naar hem en vraagt: "En wat vond je ervan?" Zegt hij: "Kies maar een beer van de onderste plank."
Wakan-tanka was het belangrijkste en meest centrale concept van de Lakotareligie. Wakan betekent letterlijk heilig en Tanka groot. De meest gebruikte vertaling van Wakan-Tanka is Grote Geest. Andere vertalingen zijn ook wel het Grote Mysterie of de Grote Onbegrijpelijkheid. Wakan-Tanka was een goddelijk wezen of een collectief van goddelijke wezens dat alhoewel vaak als een eenheid aanbeden werd wezenlijk verschilt van het godsbegrip zoals wij dat uit het christendom kennen. Wakan-Tanka was de schepper van het universum, maar was tegelijkertijd belichaamd in het universum. Zodoende hadden alle natuurlijke levensvormen iets van deze fundamentele levenskracht in zich.
Een man en zijn vrouw lopen op de veemarkt. Ze komen bij de stieren en bij de eerste stier staat een bord: "Deze stier heeft het afgelopen jaar 50 dekkingen gedaan." De vrouw zegt tegen haar man: "Daar kun jij nog wat van leren." Bij de volgende stier staat een bord: "Deze stier heeft het afgelopen jaar 65 dekkingen gedaan." De vrouw zegt: "Dat is meer dan 5x per maand, daar kun jij nog wat van leren." Bij een volgende stier staat een bord: "Deze stier heeft het afgelopen jaar 365 dekkingen gedaan." De mond van de vrouw valt open en ze zegt: "365x in één jaar! DAAR kun jij nog wat van leren." Waarop haar man antwoordt: "Ga eens aan de eigenaar vragen of dat 365x met dezelfde koe was..?"
Koning Albert bezoekt in een lagere school het 4e leerjaar.
Ze zijn daar net aan het discussiëren over de betekenis van bepaalde
woorden.
De leraar vraagt aan koning Albert II om de discussie te leiden over
het woord 'tragedie'.
De koning vraagt aan de klas of er iemand een voorbeeld kan geven van
een tragedie.
Een jongen staat op en zegt 'Als mijn beste vriend de straat
oversteekt en hij wordt doodgereden is dat een tragedie.'
'Nee', zegt de koning, 'dat is geen tragedie maar een ongeval.'
Een meisje doet ook een poging: 'Wanneer een schoolbus met 50
leerlingen erin, in een ravijn rijdt en iedereen is dood is dat een
tragedie.'
'Nee', zegt de koning, 'dat is geen tragedie maar een groot verlies.'
Heel de klas zit stil te kijken maar koning Albert II dringt aan: 'Is
er dan niemand die een voorbeeld kan geven van een tragedie?'
In de hoek van de klas zit Jefke. De meester slaat al zijn ogen ten
hemel en luistert gespannen wat Jefke zal zeggen!
Bedeesd zegt deze : 'Als een Belgisch legervliegtuig met gans de
koninklijke familie aan boord, door een raket van Osama Bin Laden
wordt geraakt en daardoor helemaal vernietigd wordt is dat een
tragedie.'
'Fantastisch', zegt koning Albert II, 'kun je me ook uitleggen waarom
dat een tragedie is?'
'Wel', zegt Jefke, 'omdat het geen ongeval is en zeker geen groot
verlies!!!