Deze morgen dus aan de officiële startplaats van de C2C in
Whitehaven vertrokken, maar niet volgens de traditie: met achterwiel in het
water van de Ierse Zee. Anny had schrik van het hellingspercentage en dat de
tandem een duikboot zou worden.
Heel de nacht stevig geregend, bij het vertrek toch droog,
fotograaf van dienst daar: its England. Vrij vertaald: op weergebied kan je
van alles verwachten.
And so be it, na ½ uurtje eindelijk regen gedurende een
uurtje, dus pas op onze 4de dag, kunnen absoluut niet klagen. Deze
namiddag terug in de zon kunnen fietsen en meer dan 20°C.
Lake District dus in de wolken deze voormiddag en kil,
gestopt in een Inn voor een koffiepauze kort voor de middag en daar brandde
zelfs de haard (buiten ong. 12°C). Onderweg ook kennis gemaakt met diverse zondagse fietstoeristen (crossroads, letterlijk en figuurlijk).
Lake district, zou één (de) mooiste streken van Engeland
zijn, heb nog geen andere gezien, dus het is van horen zeggen. Mooie plaatjes
als het niet regent of bewolkt is en stevige beklimmingen! Had er schrik voor.
Angliru, Mortiloro, enfin de ene muur na
de andere. Degene die moedig doorbijt is de stoker! Die steile pentes zijn
nooit mijn ding geweest, ik prefereer lopers. Annyechter: het is hier niet zo warm als
verleden jaar, die hitte nekte mij en zij die schrik had van het
hellingspercentage deze morgen bij de foto
75km en 1.150 hoogtemeters aan meer dan 15km/h en zon 5 uur op de fiets.
Indien we hier ooit terug komen fietsen huur ik zeker Mister
Carson in om de talloze hekkens open en terug dicht te maken.
Morgen en overmorgen door de Pennines, de bergketen in Noord-Engeland,
er staan ons, vrees ik, nog steile(re) en langere hellingen te wachten, enfin
de stoker is in vorm dus geen probleem (wel een probleem met de billen, tot op
heden opgelost met een cm dikke laag zalf). Aangezien we wat voorsprong
hebben op het tijdschema kunnen we ons beperken tot korte ritjes 40 à 50km, ook
regen voorspeld morgen.
Logeren in Greystoke, juist voorbij het Lake District, en
daar deze avond nog eens kennis gemaakt met het plaatselijke leven in de drukke
pub bij het evening meal en nog de
bisnummers van een of andere lokale band kunnen meepikken (nie slecht) en
trouwens ook goede muziek (mijn smaak uiteraard) in de door ons tot hier toe
bezochte pubs, een openbaring.
deze morgen opnieuw vertrokken met zon, vroeg in de morgen
regende het nochtans.
Zwaarste tegenstand vandaag: de felle zuid, zuid/westenwind.
De volledige 101km tegen, toch nog 18km/h gehaald (370 hoogtemeters).
Het eerste stuk loopt langs de Burgh March, een moerasgebied
langs de monding van de river Esk. Bij heel hoge tij blijkt deze weg onder
water te staan. Onze voeten bleven wel droog.
In Newton Arlosh staat de prachtige John's Church.
Aan de oever van de Solway Firth (baai) even verpozen.
Dan 30km langs de Ierse Zee met de fameuze tegenwind.
Vanavond in Whitehaven gaan dineren in plaatse pub: The
Vagabond!? Druk, maar het eten en het bier waren pima. Brocolisoep met stilton
en monkfish en de serveuse mij laten verrassen met 3 plaatselijke bieren.
deze morgen met meer dan ¾ uur vertraging vertrokken, dank
zij Proximus (dus opnieuw niet mijn fout!). Had voor ons vetrek een roaming
abonnement voor laptop afgesloten van 1,5GB en gisteravond ontdekt dat Proximus
dat blokkeerde, zat al aan mijn limiet, had er op de ferry een kwartuurtje
gebruik van gemaakt. Voelde wel aan het gesprek met Proximus dat zij het ook voor
hen niet echt lekker aanvoelde (dus dat de fout mogelijk bij hen lag), voor de
2de maal gingen ze nog eens aan expert raadplegen, half uur naar
muziek kunnen luisteren, heb dan maar ingehaakt. Net of ze niet alles kunnen
zien en controleren en wat uitleg geven, wat een service!
Enfin, toch een schitterende start vandaag, met veel zon en
onmiddellijk warm. Anny content dus en genoot en wou gaan golfen of had ze
gewoon een wegwijzertje gemist? Plots belandden gewoon op een golfterrein, een vroegere hobby van de rijkeluisdochter? Hebben dan maar het golfterrein
doorploegd voor we terug op de juiste track kwamen!
In Corbridge een eerste overblijfsel van een Romeins kamp,
later op dag zien we er nog een in Vindolanda.
Kon ook voor de 2de maal niet weerstaan aan de
graveyards. Een jogger stopte daar spontaan bij ons en gaf ons wat uitleg over
de streek en zijn biografie, waren goed voor een halfuurtje.
Rond de middag, de zoveelste helling van de dag, ik dacht:
deze is best te doen in vergelijking met de vorige hellingen, toen ik plots een
bord zag met 14% (het zegt veel over de andere hellingen). Vandaag 93kmen 1018 hoogtemeters.
We fietsen dus de Hadrians Cycle Wall, echter van wall niks
te merken tot op heden en dan toch na 110km op die route de restanten van de
Hadrian Wall. We zijn er wel voor het fietsen van de countryside en niet
specifiek voor de Wall maar toch een fietsroute die die naam draagt ben niet
kwaad maar wel ambetant, dus ligt de song van vandaag voor de hand:
Gisteren al vele malen van de
tandem moeten springen voor de fiets-slalommen die een kruispunt veilig moeten
maken en ook vandaag op het eind enkele hekken moeten openen en uiteraard terug
sluiten. Een fietssnelweg is deze route zeker niet. Soms ook de fietszakken
moeten afhaken om er met de tandem door te kunnen.
Morgen op naar het laatste stuk
(100km), grotendeels langs de kust (Iersezee[G1])
om dan vanuit Whitehaven de klassieke C2C aan te vatten. Veruit de lastigste
route, dus dagtrips in km beperken.
vannacht was het rollen, precies stevig briesje, boot ging op en neer,
rollend en soms leek het zelfs dat op hij 'cobblestones' voer, ook niet mijn ding.
1/2 van de boot zat met een 'zakje' deze morgen. De tandem bleef overeind, had er
schrik van deze nacht, uiteindelijk hem toch voldoende vastgesnoerd, tot
mijn eigen verbazing.
dan via Tynemouth centrum naar de start van de Hadrian's Wall, aan de
monding van de Tyne onder het goedkeurend oog van Keizer Hadrianus.
Eerste teleurstelling, wou na enkele km eerst naar Gateshead voor 'The Angel of
the North echter fietserstunnel tussen Tynemouth/Gateshead is nog steeds in
onderhoud (werken moesten af zijn eind februari...), dan maar doorgefietst, de
engel proberen op de terugweg mee te pikken. Aan ietwat verwarrend
kruispunt/rotonde spoor van de route bijster, uiteindelijk hulp gevraagd aan
een mountainbiker, vriendelijk man van Hongkong, is dan maar een paar km onze gids
geweest. Dan verder door de poort van Hadrian's cycleway. Bewegwijzering is
goed maar niet 100%. In Newcastle/Gateshead liggen kort naast mekaar enkele
mooie bruggen over de Tyne.
Op het platteland passeren we een mooie cottage: het geboortehuis van
Georges Stephenson, uitvinder van de stoomlokomotief. Tyne Cot, de
oorlogsbegraafplaats in Passendale, is naar zon cottage genoemd: op die plaats
stond namelijk een huisje dat de Engelse soldaten deed denken aan de cottages
langs de Tyne. En niet alleen in Flanders Fields groeien er poppies.
Gestopt voor een foto lans de weg, ik zei misschien de laatste foto met zon
Anny was niet echt content.
vandaag kort ritje, wat later ontbeten en pas vertrokken om 10u30, ook nog
knooppunten kaart gaan kopen (voor de veiligheid). Hadden goede keuze gemaakt,
voor 10uur 2 fikse regenbuien.
48km naar IJmuiden.
Opnieuw door de duinen, heerlijk fietsen met een stevige rugwind, eigenlijk
een rustdag, vals plat en lichtjes bergop en toch nog 30km/h fietsen, benen
echt gespaard of zoals de renners: losrijden op de rustdag.
Was het gisteren elektrisch fietsen, dan fietsten we vandaag met de turbo
aan. We zijn door Zandvoort 'geracet'...
Wel paar keer het juiste fietspad moeten zoeken en enkele minimale buitjes
gehad. Toch genoten van de picknick in de duinen. Zal bij terugreis echter
harde dobber met dergelijke wind.om
Om 15u30 ingescheept naar Newcastle, ankers los op 17u00
vandaag vertrokken om 8u35 met amper 5' min. vertraging, niet mijn fout!!! Koffie was niet klaar.
eindbestemming vandaag Katwijk aan Zee - gefietst: 115km, 5u10, gem 22,5km/h. Wind mee vandaag, zal op de terugweg meer dan waarschijnlijk (wind zit meestal Z-W) stoempen geblazen geworden, Anny: 'vandaag rijden we elektrisch'...
via Neeltje Jans, waar ze nog tribunes aan 't afbreken waren, radars, urinoirs en toiletten aan 't verzamelen waren, daarvan toch geen hinder meer ondervonden, de meet was echter al weggespuit. Onderweg nog wat curiosa van de Tour gezien. Toch enkele malen net niet het juiste fietspad gevonden en éénmaal in de zandbak beland door een onvoorzichtig manoeuvre van een klein meisje, gelukkig zonder erg. Op die 'stormvloedkering' - Brouwersdam, Hellevoetsluis,... - is het best aangenaam fietsen (toch zeker met rugwind), altijd volledig afgescheiden van de auto.
In de Maasvlakte dan, een stukje van de haven van Rotterdam gezien. Daar ook de Fast Ferry over de Maas naar Hoek van Holland genomen. Vandaar 35km dwars door de duinen naar Katwijk gefietst, alleen onderbroken door een stukje Den Haag en het meer drukke Scheveningen. 5km voor Katwijk 'hatsikidee' plots een onvoorzichtige of te enthousiaste supporter (Tourgekte?) op ons pad, een vosje, alle remmen toe, maar het is hem vergeven, altijd al fan geweest van Lowieke de Vos uit Fabeltjeskrant.
Deze avond (h)eerlijk gedineerd, tapa's in 'La Vida Lorca', als dessert enkele plakjes Ibericoham gekregen! Mogen op de terugweg privé gaan lunchen.
Morgen op naar IJmuiden voor de boot naar Newcastle, 50% kans op regen, acclimatiseren voor Engeland???
als ervaren pendelaar met 1/2 uur vertraging vertrokken, na eerst een bezoek aan Piet - iedere tandemtocht start zo - dan maar N60 verkozen tot Vogelzang/Gavere boven de uitgestippelde route langs Lozer (volledig plat dus) en onmiddellijk wat 'retard' goedgemaakt, na 20km Vosselare Put 25km/h! Daar ook eerste 'tankstop' voor Anny.
Nog wat foto's van 'le petit départ', genomen door 'Spaanse neef Fernando' en nonkel Luc, volgens Fernand treuren onze bloemen al, en de katten dan??
In Nederland al bijna onmiddellijk over en langs The Dutch Mountains (IJzendijke, Polderdijk,...) , misschien eens luisteren naar dit mooie nummer van The Nits https://www.youtube.com/watch?v=Un0VLiPKKyg.
Na 3h20 en 77km aan 23km/h waren we al in Breskens daar de overzet (Westerschelde) naar Vlissingen. Stoker deed haar middagdutje tijdens de 25' durende overtocht! In Middelburg gps niet in de gaten gehouden en dus te ver gefietst, maar dank zij de track (geen route meer) parcours vrij gemakkelijk terug gevonden, een verbetering dus tegenover vorige 2 tochten.
Na 96km 4h15 aan 22,6km/h aangekomen in de B&B in Vrouwenpolder, terrasje gedaan en drank voor morgen gaan kopen. Stoker doet nu haar pré-slaapje... dus voorlopig geen kritiek over de blog!