De Kleine Antwerpenaar organiseerde een wedstrijd Hier zet ik mijn huis. Jullie namen leuke fotos van jullie huisjes. We vinden jullie huisjes allemaal even leuk en kunnen moeilijk één winnaar kiezen. Daarom sturen we 4 frietjes-T-shirts op die jullie dan in de klas kunnen verloten. We sturen de T-shirts zo snel mogelijk op.
Juf Els tof dat je met jouw ganse klas meedeed aan onze wedstrijd.
Voor deze knutselles maakten we geen extra afval, we gebruikten het drankkartonnetje van dinsdag. Na veel gepuzzel, lijnen trekken en knippen gingen we vandaag aan de slag met ijzerdraad en plooitang. Laat ze nu maar smullen.
Sneeuwstorm op komst! Alarm voor het wegverkeer. Vrijdagvoormiddag wordt niets minder dan een 'sneeuwstorm' voorspeld. Door de wind kan de sneeuw her en der ophogen tot gevaarlijke sneeuwduinen. Wie niet op de weg vast wil komen te zitten, blijft of werkt morgen gewoon thuis.
Maar wij blijven natuurlijk niet thuis! We voorzien waterdicht schoeisel, muts, sjaal, warme winterjas en handschoenen om naar het zwembad te stappen. Kloppen de voorspellingen? Breng dan gerust je slee, grote plastieken zak of andere sneeuwattributen mee. Het park nodigt ons dan uit om te genieten van de sneeuwpret.
In het boek van Sinterklaas staat of je goed je best doet op school. Mag iedereen in dat boek kijken? En waar hangt Sinterklaas de tekeningen die je voor hem maakte?
Vandaag ontvingen we een brief van Omen. Dankzij Roumaissae, konden we aan de hand van de ophaalkalender ons al een beetje voorbereiden. Voorko Omen is afvalspecialist. Hij en zijn helpers trekken jaarlijks naar heel wat lagere scholen in Vlaanderen. Ze doorlopen dan met ons de verschillende manieren om met afval om te gaan. Storten, verbranden, recycleren, hergebruiken en afval voorkomen, komen zo elk aan bod. Dit gebeurt via verschillende werkvormen, o.a. groepsgesprek, educatieve spelletjes, video en groepswerk en met heel wat educatief materiaal.
Ik kreeg zonet een telefoontje van Silke, één van zijn helpsters, die bij ons zou komen. Ze zit met de griep en kan ons dus morgen niet komen helpen. Misschien later?
Niet getreurd, we gebruiken de vrijgekomen tijd om je verder te helpen met reken- en taalvraagjes. Duid dus maar met een potloodkruisje aan waar je nog eens extra uitleg voor wil! Na de speeltijd trekken we naar het ICT-lokaal en onze leesmakkers.
"Vandaag krijgen we bezoek!" kondigt de juf aan. Lena en Robby kijken elkaar nieuwsgierig aan. Wie zou er komen? "Ik heb mijn oma uitgenodigd," vertelt de juf. ... Zo begint ons @ventsverhaal. We kennen Lena en Robby nog van de vorige schooljaren. ... En zo nodigde ik m'n mama uit. Ze is 80 jaar. Maar ze kan nog heel goed vertellen. Ze weet nog alles van vroeger.
En nu is het aan jullie: neem een interview af van je grootmoeder of grootvader, noteer het en kom het ons één van de weken vertellen. Waarin gelijk jij eigenlijk op je grootouders?
vervolg ... 4. Stuur je foto voor 3 december door. 5. Op 7 december worden de winnaars via de school gecontacteerd. Vanaf 8 december kan je jouw foto zoeken tussen de inzendingen op www.dna.be/huisjeswedstrijd
Hoe stellen we onze leesmakkers bij het begin van de les het best op hun gemak, zodat ze zin krijgen in het leesmoment? Ook het einde van een leesmoment is van belang om er een prettig gevoel aan over te houden. Via rollenspel oefenden we hoe je zo'n leesmoment best wel/niet afsluit.
Onverwachts mochten we deze voormiddag naar het recyclagepark. Meester Dirk zorgde voor heel wat spullen die we daar kwijt konden. Met dit mooie weer profiteerden we ervan om van op afstand naar onze stad te kijken: de kathedraal, het MAS, het Centraal Station, ... we herkenden het allemaal.
Vandaag gaven we weer het beste van onszelf om de schoolomgeving proper de herfst in te laten gaan.
Deze herfstpoets richt zich niet alleen tot het opruimen van zwerfvuil en zodoende werd de bloembak voor het schoolgebouw ook grondig onder handen genomen.
Als beloning kregen we tien bloembakken met winterviooltjes die onze schoolgevel nu helemaal opfleuren.
Hier zet ik mijn huis! 1. Bouw een mini-huis. Knutsel met materiaal naar keuze.
2. Zet jouw huisje op de plek in Antwerpen waar je het liefst wil wonen. In de kruin van een boom in een park. zwevend aan een hoge kraan, drijvend op de Schelde, met zicht op de dierentuin, op een paal midden op het plein achter je hoek, in het park van Groenendaal ... Er zijn duizenden verrassende plekjes voor jouw huis.
3. Neem een foto van jouw knutselhuis op die lievelingsplek.
Vandaag hadden we onze tweede fiets/verkeersles. We oefenden naast onze fietsvaardigheid ook de voorrang van rechts. Toch nog even oefenen voor we alleen op de rijweg gaan fietsen.
Wat heeft schilderen met boeken te maken? We namen een kijkje op een tijdelijke tentoonstelling in de parkbib. Shawn vond de zwemster wel iets hebben, we herkenden ook wat van Kuifje, er waren gezichten zonder neus of ogen, ... Rare (schilder)kwasten, die kerels! We gaan nog veel oefenen en uitproberen, zo komt er misschien wel eens een schilderij van ons te hangen.