Altria Group, de grootste tabaksverkoper in de Verenigde Staten, verraste de markt in positieve zin met beter dan verwachte kwartaalcijfers. Met dank aan hogere sigarettenprijzen. De nettowinst van de groep steeg van 444 miljoen dollar of 21 cent naar 1,23 miljard dollar of 60 cent. Zonder uitzonderlijke elementen zoals de investering in SAB Miller bedroeg de winst 59 cent per aandeel. Dat is duidelijk beter dan de 57 cent waarop de markt had gemikt.
Altria is de eigenaar van Philip Morris dat onder meer Marlboro in portefeuille heeft. Die verhoogde de prijzen van al zijn sigarettenmerken met 6 cent vorig maand, al de derde prijsverhoging in één jaar. De nieuwe verpakking van Marlboro en de lancering van Marlboro Black, verhoogde nog het aandeel van Philip Morris op de Amerikaanse markt. 'Het voorbije kwartaal was erg solide omdat de versterking van het merk Marlboro de positie nog versterkt heeft', schreef Bonne Herzog, analiste bij Wells Fargo & Co. in een commenaar. 'Hogere prijzen en een goed kostenbeheer zorgden voor meer winst'.
Altria zelf beweert dat zijn marktaandeel weer met 0,8 punten is getegen tot 50,1 procent. De operationele winstmarge van de divisie sigaretten ging nog 0,6 punten hoger tot 41,4 procent. Het aandeel sloot 0,2 procent hoger op 35,57 in New York. Die koers werd bereikt voor de resultaten bekend werden gemaakt. Altria werd dit jaar al 20 procent duurder.