Er wordt nog flink tabak gerookt in de wereld. De omzet van British American Tobacco (BAT), de nummer twee wereldwijd, steeg 7 procent in de eerste 9 maanden dit jaar door prijsverhogingen. In volume bleef de productie stabiel. Het dalend tabaksverbruik in het westen, wordt ruim gecompenseerd door de opkomende landen.
BAT verkoopt de bekende merken Dunhill, kent, Pall Mall en Lucky Strike. Vooral in het oosten van Europa als Rusland, Oekraïne en Roemenië stijgt de verkoop sterk, maar ook in Afrika, het Midden-oosten en in Azië halen de fabrikanten forse groeicijfers. Dat biedt hen een tegengewicht voor het dalend verbruik in het westen.
BAT produceerde tijdens de eerste 9 maanden dit jaar 523 miljard sigaretten, amper 0,6 procent minder dan het jaar daarvoor. De nummer één in tabak, Philip Morris, meldde voor die periode zelfs een omzetgroei met 15,7 procent en een volumetoename met 4,4 procent. BAT meldt dat het zijn winstprognose voor dit jaar zal halen.