Een gedicht dat het Pesachfeest en de gebruiken verklaart
Een gedicht dat het Pesachfeest en de gebruiken verklaart
We boenen, poetsen en schrobben weken achtereen Want pesach komt, voor vader, moeder, kind en voor iedereen En dan eindelijk de seidernacht Met kandelaars, bekers, praal en pracht
De wijn, het zoutwater, mierik, charoset en radijs De vertelling, de hagada, op de prachtige wijs. Ma nisjtana, wat verschilt deze avond van de rest van het jaar Waarom zitten wij zo laat, met matzes en vier bekers wijn, leunend bij elkaar
Waarom trotseerden onze voorouders door de eeuwen heen Om geen kruimeltje brood te eten, ook niet stiekem alleen In de donkerste dagen van ons bestaan, in kelders, grotten en barakken Ondanks het grote gevaar dat vijanden ons zouden pakken
Klonk de vertelling van de vierhonderd jarige slavernij En de bevrijding uit Egypte, want die hoorde daarbij. Maar de bevrijding van toen, stond en staat niet alleen Ook nu is er ellende en slavernij om ons heen
Maar wat heeft het toen te maken met het nu Waarom een sederavond met een erg opvallend vreemd menu. Wij allen worden geacht te voelen en te weten Dat de matzes die onze voorouders hebben gegeten
Symbool staan voor nederigheid en een bescheiden gevoel Bevrijding uit onze individuele slavernij, dat is het doel Egypte, Mitsrajim, zijn de grenzen die ons beperken En die zijn aan negatief en egoïstisch gedrag te merken
Van ons wordt verlangd een Uittocht uit onze eigen slavernij En de hagada en al die prachtige symbolen, zijn een hulpmiddel daarbij Slaven waren wij bij de Farao in Egypte De mens wikte en God beschikte
Tot het krieken van de ochtend zaten de geleerden in Bné Barak bijeen En leerden over al hetgeen Onze voorouders in Egypte moesten doorstaan Over de plagen die de Egyptenaren zouden slaan
De Uittocht en het trekken door de gespleten Schelfzee Om bij de Sinai de Tora te ontvangen, die bij de Joden zou blijven bij wel en wee. Maar terug van het toen naar het nu De geschiedenis was niet alleen van onze voorouders, maar is er ook voor U
Brood en taart zijn bederfelijk, lekker en gerezen De matze is nederig en bescheiden, en juist daarom mag hij er wezen Alleen als ik bereid ben om mijzelf weg te cijferen en voor anderen er altijd te zijn Snap ik de bedoeling van Pesach en is het resultaat, de geoela, voor ieder fijn
Haat en nijd, machloukes en verdeeldheid zullen dan zijn verdwenen Een eind is gekomen aan het eeuwenlange wenen In Jeroesjalajim zullen wij eindelijk in sjalom - vrede zijn Hierop kunnen wij slechts zeggen: wenoumar omein
De joden geloven dat God op de eerste dag van de schepping de dag en de nacht maakte. De hemel en de aarde werden geschapen op de tweede dag. De zeeën, het land en alles wat op de grond groeit, schiep hij op de derde dag. Op de vierde dag werden de zon, maan en sterren geschapen en op de vijfde dag de vissen en de vogels. Op de zesde dag maakte God alle dieren op het land en als laatste schiep Hij de mens.
In een joods gezin leer je je ouders te eren, anderen te helpen die minder kunnen dan jij, eerbied te hebben voor oude mensen, gastvrij te zijn voor vreemden, die zieken te bezoeken en niet te roddelen of leugens over andere mensen te vertellen. Het joodse onderwijs begint thuis.
Volgens de regels van het kasjroet, het koosjer eten, mogen zuivelproducten (melk, kaas, boter) niet samen met vlees bereid of gegeten worden. Veel joodse gezinnen gebruiken een voedselgids om ervoor te zorgen dat al het voedsel dat ze kopen of buitenshuis eten koosjer is.
Als een jongen acht dagen oud is, wordt hij besneden. Zo wordt hij opgenomen in het verbond van Abraham. Hij krijgt zijn joodse naam en iedereen bidt dat hij gezegend mag worden met het bestuderen van de Thora, een huwelijk en goede daden. Een meisje krijgt haar naam van haar vader meteen na de geboorte of tijdens een speciale ceremonie.
de david -ster dit is de davidster , zoals je ziet zijn er net 2 driehoeken. De driehoek naar boven verwijst naar god en de driehoek naar beneden wijst naar de mens.