geschiedenis5aso


Mijn favorieten
  • geschiedenis op tv : alle omroepen
  • de standaard
  • de morgen
  • vrt
  • bbc
  • tijdlijnen
  • filmclips
  • google
  • woordenboek
  • globalisering in de wereld

    Zoeken in blog


    Inhoud blog
  • spotprenten WO I
  • Beeldmateriaal WO 2.
  • De holocaust
  • The new deal
  • BLITZKRIEG in WO I ?
  • film : das leben des anderen
  • Russische revolutie... tot vandaag.
  • Link massavernietigingswapens in de wereld
  • Kernwapens in Noord-Korea
  • analyse van spotprenten
  • Wereldoorlog I : beeldmateriaal !
  • La belle Epoque
  • Congo : oefen-toetsmateriaal...
  • FILMFORUM Congoriver
  • Tweede les over Kongo!
  • Knack inloggen
  • CONGO tekst + vragen
  • SNELNIEUWS
  • Imperialisme 19e eeuw
  • Filmtip: rabbit proof fence
  • Het arbeidersprobleem 19e eeuw : groepstaak film DAENS
  • FI LMFORUM januari 2007 'Congo River'
  • medeling lokaalwijziging 17/01/07
  • De grote trek naar de 'Far West' 19e eeuw

    Ann Geerinck
    12-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beeldmateriaal WO 2.
    Beste leerlingen,
    hieronder vinden jullie enkele links met hele korte filmpjes die de lessen aansluiten bij de lessen over WO 2.
    Toch maar eens kijken. Het kan sommige lesonderdelen verduidelijken. En dat maakt het weeral makkelijker om te studeren.

    Groeten,
    Ann Geerinck



    1 HITLER

    http://beeldbank.schooltv.nl/oneclip.jsp?id=25138

     oa. Hitler tijdens een toespraak...

    http://beeldbank.schooltv.nl/oneclip.jsp?id=25157


    2 Een 'animated MAP' van Europa in de tweede WO en enkele interssante links... Voor de liefhebbers.
    http://users.erols.com/mwhite28/ww2-eto.htm




    3 Historische filmpjes over Pearl Harbour en over de val van de ATOOMBOM in Japan vind je op onderstaande link.
    http://www.newseum.org/century/finalresults_movie.htm

      Hiroshima onmiddellijk na de val van de atoombom...

    12-01-2010, 17:10 geschreven door ann geerinck  


    11-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De holocaust
     Waarom geniet de term "Shoah" de voorkeur, boven "Holocaust"?

    Onder de Holocaust (van het Griekse holokauston - 'ολοκαυστον = brandoffer aan een godheid) verstaat men voornamelijk de moord op ongeveer zes miljoen Europese Joden en andere bevolkingsgroepen, zoals homoseksuelen, zigeuners, gehandicapten, andersdenkenden, mensen die verzet pleegden tegen de nazi's. Aangezien deze term voor een vrijwillig brandoffer staat en er bij deze Holocaust niets aan welke God dan ook werd geofferd, heeft dit voor velen een nare bijklank; daarom geven veel mensen er de voorkeur aan te spreken over shoa
    (שואה = vernietiging).

    - Betekenis van de Shoah/holocaust:
    http://fr.wikipedia.org/wiki/Shoah
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Holocaust

    - Overzicht van de concentratie- en vernietigingskampen tijdens WOII:
    http://history1900s.about.com/library/holocaust/blmap.htm

    - Memorial
    http://www.breendonk.be/
    http://www.cicb.be/shoah/welcome.html

    - Foto's van de concentratiekampen
    http://www.remember.org/camps/
    http://www.auschwitz.be/
    http://www.auschwitz.org.pl/
    http://www.remember.org/jacobs/

    - Anne fRank stichting:
    http://www.annefrank.org/content.asp?pid=1&lid=1

    - Auschwitz Memorial Day:

    Herdenking bevrijding van Auschwitz  - 27 januari 2008  (http://www.beleven.org/feest/herdenking_bevrijding_van_auschwitz_europa)

    Op 27 januari 1945 bevrijdt het Russische Rode leger het Duitse nazi vernietigings- en concentratiekamp bij de Poolse stad Auschwitz, enkele tientallen kilometers westelijk van Kraków. In november 2005 hebben de Verenigde Naties besloten dat de bevrijding van Auschwitz op 27 januari 1945 voortaan als Holocaust Memorial Day herdacht zal worden.

    In november 2005 hebben de Verenigde Naties besloten dat de bevrijding van Auschwitz op 27 januari 1945 voortaan als Holocaust Memorial Day herdacht zal worden. Het Nederlandse Auschwitzcomitee organiseert jaarlijks op de laatste zondag van januari de herdenking.
    Lees meer over deze jaarlijkse Auschwitzherdenking op auschwitz.nl of op: holocaust-memorial-day.nl

    De naam Auschwitz is synoniem geworden voor de vernietigings- en concentratiekampen van de nazi's die overal in Europa verschenen voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Miljoenen mensen, merendeels Joden, zijn in dergelijke kampen om het leven gekomen.

    Het kamp Auschwitz bestond uit drie hoofdkampen en 39 satelliet-werkkampen. De hoofdkampen waren:
    Auschwitz I, het oorspronkelijke concentratiekamp en het administratieve centrum van het totale complex. Hier werden ongeveer 70.000 mensen omgebracht, voornamelijk Poolse intellectuelen en Russische krijgsgevangenen.
    Auschwitz II (Birkenau), een vernietigingskamp waar ten minste 1,1 miljoen mensen werden vermoord (waarvan 90% Joden), 75.000 Polen en circa 19.000 Sinti en Roma.
    Auschwitz III (Monowitz), een werkkamp.

    Naar Auschwitz werden in totaal meer dan 1,5 miljoen mensen gedeporteerd. Hiervan werden ongeveer 1,1 miljoen direct na aankomst vergast of doodgeschoten. Minstens 200.000 mensen kwamen om door ziekten of honger of ze werden na korte tijd alsnog naar de gaskamers gestuurd. Omdat Auschwitz het grootste vernietigingskamp uit zijn tijd was, geldt het als symbool voor de Holocaust, waarvan tussen de 5 en 6 miljoen Joden het slachtoffer werden. Het totale aantal doden was vele malen hoger dan 6 miljoen, omdat er naast Joden nog talrijke andere slachtoffers waren zoals Slaven, krijgsgevangenen, verzetsstrijders, gehandicapten, homoseksuelen, zigeuners en andersdenkenden (zoals Jehova's getuigen).

    De gaskamers en crematoria in Birkenau werden vanaf november 1944 door de nazi's vernietigd om de sporen van hun daden voor de oprukkende Russen te verbergen. Ook alle archieven gingen in vlammen op. Aan het einde van 1944 was duidelijk dat de nazi's zouden verliezen, het Rode Leger rukte op in Polen en zou ook Auschwitz bereiken, de Duitsers raakten in paniek. In januari 1945 begon de evacuatie, vele gevangenen moesten naar het westen marcheren, de beruchte dodenmarsen - zo'n 50.000 gevangenen namen deel aan deze tocht. Bedoeling was dat zij elders weer aan het werk gezet werden. Tijdens de dodenmars kwamen veel gevangenen om door ontbering (Het vroor zo'n 20° Celsius ) of door executie. Degenen die te zwak of te ziek waren werden achtergelaten, geschat wordt dat er zo'n 10.000 waren. Toen het Rode Leger het kamp op 27 januari 1945 bevrijdde waren er nog zo'n 7.500 zieke en stervende mensen aanwezig. De Duitsers waren oorspronkelijk van plan deze mensen allen te doden, maar hadden hier geen tijd meer voor. De overgebleven Duitse bewakers werden in een half uur gedood door de Russen.

    11-01-2010, 00:00 geschreven door ann geerinck  


    06-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The new deal

    1 - Voor de geïnteresseerden... een webquest over de crisis van de jaren 30 in Amerika.

    Wel in het Engels. Dus hou je woordenboek bij de hand.

    http://images.google.be/imgres?imgurl=http://www.unca.edu/~mcglinn/1930%27s%2520WebQuest/NewDeal.gif&imgrefurl=http://www.unca.edu/~mcglinn/1930%27s%2520WebQuest/1930%27s_webquest2.html&h=569&w=600&sz=162&hl=nl&start=19&um=1&tbnid=hFF8QnmpATuDgM:&tbnh=128&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3D%2Bde%2Bnew%2Bdeal%2BRoosevelt%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DG

    2  - Korte filmclip over de crisis van de jaren 30 (Ndl.).
    Klik op onderstaande link.
    http://beeldbank.schooltv.nl/oneclip.jsp?id=13397#
     


    3- Bespreek onderstaande cartoon.
    Let ook op de titel.
    Wat wordt daarmee bedoeld?
    Is deze cartoon door de aanhangers (democraten) van het herstelplan geschreven of door de tegenhangers(republikeinen)? Leg uit.



     

    Confidence In Your Doctor Is Half The Battle

    Kaiser (1933) in the Houston Post


    4 - En wie begrijpt onderstaande tekening? Een kaartspel? Azen? Gokken?

    The New Deal: The Legacy of FDR

    The New Deal began after the inauguration of President Franklin D. Roosevelt on March 4, 1933, making 2008 the 75th anniversary of the launching of the New Deal.

    Before President Roosevelt's first Hundred Days in office were served, between March and June, 1933, fifteen major pieces of legislation were enacted. The New Deal was born, giving the American people the Agricultural Adjustment Act (AAA), which provided funding to farmers to curtail their production; the National Industrial Recovery Act (NRA), which provided for codes of fair competition to regulate industry, and for the first time in American history guaranteed the rights of labor to bargain collectively; the Public Works Administration (PWA), which constructed roads, dams, and public buildings; the Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC), which served to insure deposits in banks; the Tennessee Valley Authority (TVA), which provided for navigation, flood control, electricity generation and economic development in the Tennessee River Valley, at the time one of the poorest and least developed regions of America.

    The government also set up a special work program for the unemployed in the Civilian Conservation Corps (CCC), whose members planted trees, built public parks, drained swamps to fight malaria, restocked rivers with fish, worked on flood control projects and a range of other work that helped to conserve the environment. Also through the New Deal the government refinanced mortgages, provided emergency relief for Americans who could not then support themselves, and regulated the stock market through the Securities and Exchange Commission (SEC). The New Deal was underway!

    The New Deal: The Legacy of FDR

     
     

    06-04-2007, 00:00 geschreven door ann geerinck  


    17-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BLITZKRIEG in WO I ?
    Beste leerlingen,

    Even een toelichting bij de opmerkingen van enkele leerlingen nav de toets over de eerste wereldoorlog.


    Het plan Von  Schlieffen  is opgesteld in 1905 en was bedoeld voor de eerste wereldoorlog


    En er werd wel degelijk over 'blitzkrieg' gesproken!
    Eerst artillerie en dan werden de soldaten gestuurd....Duitsland hoopte op een snelle overrompeling van de vijand.

     Krijgsverrichting in WO I : blitzkrieg, gevolgd door stellingenoorlog... (cartoon A.H.)

    Deze fase had echter niet de gewenste resultaten en liep al snel uit op een stellingenoorlog (loopgravenoorlog).



    Britse machinegeweersectie met gasmaskers


    In mijn (en dus jullie cursus) notities vind je onder les 14, hoofdstuk 3 'blitzkrieg en stellingenoorlog' de antwoorden op de desbetreffende vraag!
    Ik verwijs in de notities zelfs nadrukkelijk naar het handboek op p36.
    Deze passages daar nalezen verduidelijkt veel.

    Voor de 'blitzkrieg' van WO II verwijs ik naar jullie handboek p 75.

    Grondiger studeren...?

    Discussie dus gesloten.

    Groeten,
    Ann Geerinck


    17-03-2007, 18:25 geschreven door ann geerinck  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.film : das leben des anderen
    Beste leerlingen,

    Momenteel draaien er in de bioscoop een die film ik jullie zeker kan aanraden.
    Er wordt een goed beeld geschetst van de Duitse Stasi, de geheime politie die onder het communisme werkzaam was.

    De onderstaande recensies heb ik op volgende link gehaald:

    http://www.studioskoop.be/programmatie/films/dasleben.htm


    DAS LEBEN DER ANDEREN
    Florian Henckel von Donnersmark - Duitsland - 2006 - 137 min.
    Martina Gedeck, Ulrich Mühe, Sebastian Koch,…
    Winnaar van 7 Lola's (Duitse oscars) o.a. beste film en beste mannelijke hoofdrol en een Oscar voor de beste buitenlandse film

     

    In november 1984 krijgt de gezagstrouwe Stasi-agent ( geheime politie in Oost-Duitsland in tijd van het communistisch régime) Gerd Wiesler de opdracht bewijs te verzamelen tegen de succesvolle toneelschrijver Georg Dreyman en zijn levensgezellin, de gevierde actrice Christa-Maria Sieland. Hij hoopt zo zijn carrière een boost te geven. Maar door zich in te werken in 'het leven van anderen' rijzen de twijfels over zijn eigen bestaan. Hij voelt zich aangetrokken tot deze voor hem vreemde wereld van liefde, literatuur en vrij denken, een wereld die echter onverzoenbaar is met zijn leven bij de Oost-Duitse geheime dienst. 'Das Leben der Anderen' speelt zich af vijf jaar voor de val van de Berlijnse muur en schetst op een intense manier de toenmalige situatie in Oost-Duitsland.
    Von Donnersmarck weet als geen ander drama te combineren met een aangrijpend liefdesverhaal, prachtig vertolkt door enkele van de beste acteurs uit Duitsland. Hoewel de film afgekeurd werd voor het Berlijns Filmfestival wegens niet goed genoeg, stapelen de prijzen zich op en werd 'Das leben der Anderen' uitgeroepen tot beste Duitse film van het jaar.

    Bron: German Films Service & Marketing GmbH

    Eveneens info op:


    http://www.filmfocus.nl/films/21676-Das-Leben-der-Anderen.html



    17-03-2007, 00:00 geschreven door ann geerinck  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Russische revolutie... tot vandaag.

    1 - De grote roerganger



    Leg bovenstaande cartoon uit.
    Waarvoor staat de rode vlag? Waarvoor staan de hamer en de sikkel?
    Wie is de persoon aan het roer?
    Wat wil dat zeggen dat hij wordt afgebeeld aan 't roer?
    Wat symboliseert het 'schip'?
    Wat is zijn doel?


    2 - Personencultus


    Personencultus in de USSR.
    Herinner je je de lessen van Lodewijk XIV?
    Legitimatie van zijn macht?

    Hoe gebeurt dat hier allemaal? Wie stellen de gebeeldhouwde figuren voor?


    3 - Propaganda-affiche

    Stalin
     ziet het groot. Hij wil een groot rijk met tevreden onderdanen, ongeacht hun cultuur. En tuurlijk willen ze allemaal de leider en zijn ideologie volgen...  
    Kan je dat uitleggen aan de hand van onderstaande affiche?

    Stalin
    4 - De grote idealen van na de revolutie

    Beschrijf onderstaande affiche en bespreek.
    Wanneer zou deze gemaakt zijn?







    Vlag Wapen
    Vlag van de Sovjet-Unie
    Het wapen van de Sovjet-Unie

    5 - Hamer en sikkel...
    Deze twee symbolen vind je terug op de vlag en in het wapen van de USSR.
    Waarom?
    Waar staan ze symbool voor?
    Waarom een rode vlag?
    Waarom een wereldbol?

    http://www.digischool.nl/kleioscoop/camerascoop/rusland/rusland1.htm

     

     







    USSR (1917-1991)
    <
    Het revolutiejaar 1917 maakte een  einde aan het oude tsarenrijk en was de aanzet tot de USSR. Het bolsjewistisch communisme resulteerde in het stalinisme met terreur en persoonsverheerlijking. De Tweede Wereldoorlog bezorgde de Sowjet Unie weer een plaats op het wereldtoneel.  De destalinisatie vermenselijkte het sowjetregime terwijl later glasnost en perestroika de weg openden naar een grotere individuele vrijheid. 

     

     

     

    In de februarirevolutie  werd Rusland een republiek. De bolsjewieken voerden na de oktoberrevolutie  een communistische maatschappijvorm in.   rusrevolutie.jpg (71368 bytes) rus.revolutie.jpg (97033 bytes)
    tsaar.jpg (77761 bytes)   tsaar2.jpg (74965 bytes)
    De eens zo machtige tsarenfamilie werd in 1917 vermoord. 


     

    LENIN lenin-trotski.jpg (57205 bytes) Lenin legde de grondslag voor het communisme in Rusland. Economische chaos en honger dwongen hem tot het invoeren van de NEP. Trotski bedwong met zijn rode leger het binnenlandse verzet en de buitenlandse interventie. 

    stuwdam

    STALIN stalin.jpg (24722 bytes)  Met harde hand hervormde Stalin de maatschappij. Vijfjarenplannen
     moesten de USSR van een agrarische samenleving  omvormen
     in  een moderne industriestaat.      
    kolchos  kolchos3.jpg (77546 bytes) kolchos2.jpg (74983 bytes) kolchos.jpg (92295 bytes)  De Collectivisering van de landbouw verving 
     het particuliere ondernemersschap. De  
     vrije boerenstand (Koelakken) werd op 
     hardvochtige wijze opgeheven. 
                                             stuwdam.jpg (78917 bytes) stachaanow.jpg (73707 bytes)  De industrialisatie had in hoog tempo plaats. De productie werd gestimuleerd door de zgn. Stachanowarbeid.
                 zuivering.jpg (75073 bytes)   zuivering3.jpg (73561 bytes) gulag.jpg (9173 bytes) Tegenstand in welke vorm ook werd gebroken in de talloze zuiverings- processen. De miljoenen slachtoffers van  Stalins terreur verdwenen in de Goelag-archipel.
                       stalin2.jpg (99905 bytes) Tijdens de Groot Vaderlandse Oorlog glorieerde Stalin als de redder van de Sowjet Unie.

     

     

    CHROETSJEW cchroetsjew.jpg (64321 bytes) Op het partijcongres becritiseerde Chroetsjew het Stalintijdperk (destalinisatie). Later propageerde hij een vreedzame coexistentie tussen de communistische en niet-communistische wereld.
      honde laila.jpg (96894 bytes) gagarin.jpg (61539 bytes) De Russische  wetenschap en techniek zorgden voor de  wereldprimeur in de bemande ruimtevaart. Gagarin volgde de eerder  gelanceerde Laika in de ruimte.
    Chroetsjews drieste buitenlandse politiek bleek bij de crises rond de Hongaarse opstand, de Suezcrisis, de Berlijnse Muur en de Cubacrisis hongaarseopstand.jpg (61174 bytes) suez1.jpg (41538 bytes)
    de muurf.jpg (81388 bytes)  cubacrisi.jpg (76226 bytes)

     

     

    GORBATSJOV gorby7.jpg (54421 bytes) gorrby4.jpg (64037 bytes) gorby5.jpg (62737 bytes) Met zijn glasnost en perestroika trachtte Gorbatsjov de verstarde sowjetsamenleving weer nieuw elan te geven. Tevergeefs. Zijn grote populariteit in het buitenland kon niet verhinderen dat zijn aartsrivaal Jeltsin steeds meer invloed kreeg.
    Het moedige optreden van president Jeltsin  van Rusland verijdelde een  staatsgreep van orthodoxe communisten maar betekende ook het einde van de Sowjet Unie en diens president Gorbatsjov gorby1.jpg (84145 bytes) gorby2.jpg (83890 bytes) gorby3.jpg (79596 bytes)


    ACTUA
    En tot slot... nog een toetsvraag.

    Hoe is de situatie vandaag in de voormalige USSR ?

    Economisch :


    Buitenlandse politiek :


    Binnenlandse politiek :



    Succes!

    17-03-2007, 00:00 geschreven door ann geerinck  


    14-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Link massavernietigingswapens in de wereld


    Test van een atoombom in de VS, 1951 

    Test atoombom in VS 1951 (bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Atoombom)



    http://www.carnegieendowment.org/files/Deadly_Arsenals_Presentation.pdf
    Beste leerlingen,

    Voilà. Nu op  bovenstaand adres klikken...
    Ik hoop dat het bij jullie ook lukt!
    Eens je op de site bent, scrol  je gewoon naar beneden (niet klikken met de muis). De verschillende kaarten kan je dan achtereenvolgens bekijken.
    Proberen maar.

    Succes met de taak "massavernietigingswapens in de wereld".

    Groeten,
    Ann Geerinck

    ps. Bedankt Frans!

    14-02-2007, 18:22 geschreven door ann geerinck  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kernwapens in Noord-Korea

    Noord-Korea heeft ermee ingestemd zijn kernarsenaal te ontmantelen in ruil voor energiehulp, zo staat in een akkoord dat op het zespartijenoverleg in Peking is ondertekend. Dat hebben de onderhandelaars van het zespartijenoverleg in Peking bekendgemaakt.

    Pyongyang wil binnen de twee maanden in het bijzonder de omstreden kernreactor van Yongbyon en andere atoominstallaties stilleggen en verzegelen. Volgens Japanse media heeft Noord-Korea ingestemd met inspectie door het Internationaal Atoomagentschap.

    In ruil hebben de andere deelnemers aan het overleg er zich toe verbonden Noord-Korea jaarlijks het equivalent van een miljoen ton ruwe olie te leveren. Een eerste levering van 50.000 ton gebeurt wanneer Pyongyang een begin maakt van zijn engagement. De rest komt wanneer de reactor van Yongbyon volledig is gedeactiveerd.

    Diplomatieke betrekkingen

    Noord-Korea en de VS zijn ook overeengekomen, besprekingen op te starten omtrent het aanknopen van diplomatieke betrekkingen. Washington wil Noord-Korea schrappen van de lijst landen die achter het internationaal terrorisme zitten.

    Een Noord-Koreaans gunstig gezind dagblad in Japan meldde dat de VS hebben beloofd de financiële sancties tegen Pyongyang binnen de dertig dagen op te heffen, wanneer het land de eerste stappen zet op het gebied van nucleaire ontmanteling.

    Een volgende, zesde, ronde van het zespartijenoverleg in Peking is voor 19 maart gepland, aldus de Chinese onderhandelaar. De deelnemers zijn beide Korea's, Japan, Rusland, de VS en China. China zou werkgroepen hebben opgezet om een en ander in goede banen te leiden.

    Het was in Peking een tweede overlegronde nadat Noord-Korea op 9 oktober voor het eerst een atoomtest had verricht. De internationale gemeenschap reageerde met sancties. (afp/dpa/tass)

    14-02-2007, 13:36 geschreven door ann geerinck  


    30-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.analyse van spotprenten

    Analyse van spotprenten

    Cedric Regtop

     

    Personen

    1. Welke figuren/personages zie je? Beschrijf hun uiterlijk. Stap niet te makkelijk over dit punt heen. Personages op een cartoon zijn niet altijd wie ze lijken. Beschrijf ze dus eerst!
    2. Wie stellen deze figuren/personages voor? Een figuur kan een persoon zijn die daadwerkelijk heeft bestaan (zoals Hitler, Stalin of Kennedy), maar kan ook een symbool zijn dat betrekking heeft op een land of bepaalde groep mensen (zoals een leeuw (Nederland), een beer (Rusland) of de Amerikaanse Uncle Sam). Let bij deze stap ook op tekst of symbolen op hun lichamen!
    3. Zijn ze positief of negatief afgebeeld? Complimenteus, overdreven of kritisch? Een cartoonist legt altijd kritiek, ironie of humor in zijn tekening. Vaak wordt minstens één van de hoofdfiguren belachelijk gemaakt. Wanneer één personage negatief is afgebeeld, de ander positief, dan zal de tekenaar partij voor één van beiden hebben gekozen. Zijn alle personages negatief afgebeeld, dan vindt de cartoonist waarschijnlijk het afgebeelde thema als geheel bespottelijk. Er wordt altijd wel iets bespot!
    4. Wat doen de hoofdfiguren? Wie of wat is het slachtoffer? De op een cartoon afgebeelde figuren doen altijd wel iets (zelfs als ze niets doen, is dat opvallend genoeg) en vaak doen ze elkaar of iets wat aan. Kijk bij dit punt ook of de personages iets (tegen elkaar?) zeggen!

    Objecten

    1. Welke objecten zie je verder op de cartoon? Benoem ze allemaal.
    2. Wat stellen deze objecten voor? Let op symbolen op de afgebeelde objecten en let op de symbolische betekenis van bepaalde objecten (zoals donkere lucht = dreiging, treurwilg = treurnis, Christuskruis = dood, schedel = dood). Maak bij dit punt onderscheid tussen objecten die ter opvulling zijn, en objecten die iets duidelijk proberen te maken.
    3. Zijn ze positief of negatief afgebeeld? Complimenteus, overdreven of kritisch? Voor uitleg zie ‘Personen 3’.
    4. Heeft de cartoon een onderschrift of een titel? Een onderschrift of titel zegt veel over een cartoon. De tekst kan samenvattend zijn of de bedoeling hebben een (grappige) boodschap duidelijk te maken. Het is belangrijk hier goed bij stil te staan.

    Thema

    1. Op welke historische gebeurtenis heeft de cartoon betrekking? Op basis van de vorige stappen moet je nu kunnen zien naar welke historische gebeurtenis de cartoon verwijst. Vraag jezelf af welke historische situatie plaats heeft gehad waarbij de door jouw geïdentificeerde personen en objecten een rol speelden. Bedenk daarbij dat een cartoon niets anders is dan een (kritisch/humorvol/ironisch) stripverhaal van een historische gebeurtenis.
    2. Welke boodschap heeft de tekenaar over dit thema? Vraag je af wat de mening van de tekenaar over het door hem afgebeelde thema is. Kijk daarbij wie of wat op de cartoon belachelijk wordt gemaakt (daar zal de tekenaar het wel niet mee eens zijn). Zie ‘Personen 3’ en ‘Objecten 3 en 4’. Let bij deze stap ook op extra informatie. Staat de naam van de tekenaar aangegeven? Zijn nationaliteit? Het jaar wanneer de cartoon is gemaakt (is de cartoon getekend ten tijde van de gebeurtenis of veel later?)? Waarin is de cartoon gepubliceerd? Wat weet je van dat blad?

    Vergelijking

    1. Klopt de cartoon met wat jij over dit thema weet? Je weet welke historische gebeurtenis het onderwerp van de cartoon is. Vergelijk nu of dat wat afgebeeld is, overeenkomt met dat wat jij er van weet. Geeft de tekenaar hetzelfde beeld, of wijkt zijn versie van het verhaal af?

    30-01-2007, 19:34 geschreven door ann geerinck  


    29-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereldoorlog I : beeldmateriaal !
    http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwone/

    (origineel fotomateriaal)

      Duitsers op weg naar Parijs;

      In een loopgracht...

    http://www.bbc.co.uk/history/interactive/animations/western_front/index.shtml

    (verloop 1e wereldoorlog - animatiefilmpje )

     Ieper 1917

    http://www.bbc.co.uk/history/interactive/animations/wwone_movies/index.shtml

    (powerpoint over oa. : gasaanval, loopgraven, ...)

    Engelse tank

    Engels kanon


    http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwone/launch_vt_trench_life.shtml

    (virtueel bezoek aan een loopgracht)



    http://www.learningcurve.gov.uk/greatwar/g3/cs4/g3cs4s1.htm

    (origineel filmpje : Engelsen graven loopgracht)



    http://www.wo1.be/

    (wereldoorlog I in de Westhoek)

    29-01-2007, 21:17 geschreven door ann geerinck  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La belle Epoque

    La Belle Époque

    (Van Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/La_Belle_%C3%89poque)

    Aankomst van een trein in Gare St. Lazare (Parijs) als toonbeeld van de technische vooruitgang in Frankrijk. Schilderij van de Franse schilder Claude Monet.
    Aankomst van een trein in Gare St. Lazare (Parijs) als toonbeeld van de technische vooruitgang in Frankrijk. Schilderij van de Franse schilder Claude Monet.

    La Belle Époque is een benaming voor de periode 1890-1914 uit de Franse geschiedenis. De naam werd geboren na de Eerste Wereldoorlog, toen men getraumatiseerd door de slachtingen met nostalgie terugkeek op een schijnbaar gouden tijdperk vóór het uitbreken van de oorlog, een tijd waarin onbezorgdheid en grote ontdekkingen Frankrijk in de ban hielden.

    In de periode 1890-1914 brak in Frankrijk op alle terreinen een élan vital aan, waarin de industrie opbloeide, de techniek grote schreden zette en de cultuur bloeide. Frankrijk voelde zich het middelpunt van de wereld. In 1889 vond in Parijs de wereldtentoonstelling plaats, met de Eiffeltoren als symbool van de technische vooruitgang. De eerste vliegtuigen, de bicyclette, de eerste auto’s en Tour de France deden de aandacht voor techniek en sport toenemen. Daarnaast breidde het koloniale imperium zich uit, zodat Frankrijk zich weer een herboren natie voelde na de nederlaag in de Frans-Pruisische oorlog. Op cultureel gebied vallen de opkomst van de filmindustrie en fotografie op, evenals nieuwe kunstvormen als het impressionisme en Art Nouveau.

    De Belle Époque markeerde tevens het ontstaan van cabaret en de dans can-can, die zeer populair was in de Parijs nachtclub Moulin Rouge. Dit komt omdat door de opkomst van de wetenschap, het geloof en vooral de moraal naar beneden ging. In die tijd werden de waarden niet nageleefd, alles kon en alles mocht. Er kwam dan ook veel prostitutie, losbandigheid, verslaving ...



    De meeste ingangen van de Metro van Parijs zijn versierd met art nouveau-ornamenten. 
    De meeste ingangen van de Metro van Parijs zijn versierd met art nouveau-ornamenten.



    Beste leerlingen,


    Als je op de wikipedialink klikt, kom je terecht op wikipedia.
    Je kan dan elk onderlijnd woord aanklikken om er verdere informatie over te lezen.
    Alvast heel interessant...
    Als je op de bijgevoegde foto's van dit bericht klikt, vergroten de afbeeldingen.

    Lees ook de 'tip voor een trip' in de rechterkolom van deze blog.
    Daar vind je info over de tentoonstelling 'dynastie Wolfers' die momenteel in het Gentse designmuseum loopt. 


    Ann Geerinck

     Wolfers (ivoor en brons)

    29-01-2007, 18:58 geschreven door ann geerinck  


    28-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Congo : oefen-toetsmateriaal...

    1  Bespreek deze cartoon...




    2   Hoe was de verhouding tussen de blanke kolonisator en de zwarte inheemse bevolking? Verklaar aan de hand van dit fotootje.






    3 Les mains coupées, une punition courante infligée par le colonisateur dans le Congo de Léopold II.
     Bespreek de context waarbinnen deze foto is genomen (wanneer, wat, waarom...).

    4

    http://www.boondocksnet.com/gallery/cartoons/congo070100a.html

    Ga naar bovenstaande link en bespreek de cartoon!

    28-01-2007, 00:00 geschreven door ann geerinck  


    24-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FILMFORUM Congoriver
    Klicken, um eine Postkarte zu «Congo River - Beyond Darkness» zu versenden.

    Best leerlingen,

    Mag ik er jullie er nog eens aan herinneren dat vrijdag aanstaande, 26 januari de film 'Congoriver' om 16u te zien is in de polyvalente zaal van onze school.
    Jullie krijgen de mogelijkheid om deze prachtige documentaire te zien op groot scherm.
    Wie evenwel niet aanwezig kan zijn, zal de film thuis moeten bekijken.
    Het is een verplichte opdracht.

    Ik reken ook op een korte reactie van  jullie op blog na het bekijken van de film...

    Voor meer info over deze film verwijs ik naar een vroeger geplaatst bericht op deze blog. Je kunt daar een trailer bekijken, recensies lezen ...
    Je zoekt dit bericht door te scrollen in de inhoudstafel links hier op deze blog en je klikt op het juiste item.
    Of je tikt 'Congoriver' in bij de zoekmachine.
    Veel succes.

     Hopelijk tot vrijdag,
    Alvast veel kijkplezier.

    Groeten,
    Ann Geerinck

    24-01-2007, 16:20 geschreven door ann geerinck  


    23-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweede les over Kongo!
    Beste studenten!

    Morgen, 24 januari, volgt het tweede deel van de Kongo-lessen.

    Scenes from DR Congo

    Elections bring hope of an end to years of conflict in DR Congo
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/country_profiles/1076399.stm


    http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl/hi/guides/456900/456977/html/nn1page1.stm


    Als jullie op bovenstaande linken klikken, krijgen jullie de mogelijkheid om zelf een heleboel zaken over Kongo te ontdekken en op te zoeken.

    Wat interessant is, is de 'timeline'. (eerste link)
    Ik zal deze tijdlijn ook bij jullie bundeltje voegen.
    Maar laat dit jullie zeker niet tegenhouden om zelf antwoorden te zoeken op eventuele vragen, in verband met Kongo. (tweede link)

    Groetjes en tot morgen!
    Sofie Teugels

    23-01-2007, 00:00 geschreven door ann geerinck  


    14-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knack inloggen


     


    Beste leerlingen,

    Inloggen is handig als je een artikel van Knacksite wil halen.
    Het geeft je ook toegang om de dossiers te raadplegen.

    Je gaat op homepage naar 'niet ingelogd' en je kan je inloggen.
    Wachtwoord : zuidmoerstraat
    Paswoord : tweede graad

    Succes,
    Tot woensdag,

    Ann Geerinck

    14-01-2007, 10:51 geschreven door ann geerinck  


    13-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CONGO tekst + vragen
    Beste studenten,

    maandag hebben jullie een uurtje studie voor het vak Geschiedenis. Hieronder vinden jullie een artikel met bijhorende vragen die jullie dan moeten oplossen. Jullie mogen per twee werken. De taak staat op punten. Woensdag dienen jullie de taak in tijdens mijn eerste les over Kongo en Leopold II.

    Vriendelijke groeten,
    mevr. Sofie Teugels

    Het artikel is te vinden op www.knack.be. Je zoekt op 'Kongo' (boven links in te vullen). Je hebt zestien zoekresultaten, het artikel dat jullie moeten lezen en bespreken is 'België is nooit eerlijk omgegaan met Congo' van 10/01/2001. Gemakkelijk af te printen! Veel succes!

    Vragen:

    -         Wanneer, waarom en hoe begon in Kongo de idee van onafhankelijkheid te groeien?

    -         Waarom had Kongo geen goede basis om onafhankelijk te zijn?

    -         Op welke manier dwarsboomde Patrice Lumumba de plannen van België?

    -         Kan je uit de tekst een paar algemene oorzaken van (de)kolonisatie afleiden?




    Begrippenlijst:

    -         Patrice Lumumba: de eerste eerste minister van de Democratische Republiek Kongo.

     

    -         Koning Leopold II: hij was koning der Belgen van 1865 tot 1909.

     

    -         Congo-Vrijstaat: heeft bestaan van 1885 tot 1908. Het was privé-bezit van de koning. In 1908 werd het bezit van de Belgische staat.

     

    -         Force Publique: het Congolese leger.

     

    -         Abessinië: is de oude naam van Ethiopië.

     

    -         Wolfraam: is een scheikundig element. Het is een grijswit overgangsmetaal. De bekendste industriële toepassing van wolfraam is het gloeidraadje in gloeilampen.

     

    -         Roofbouweconomie: een land heeft te maken met een roofbouweconomie als het geplunderd wordt, als alle grondstoffen opgebruikt worden zonder ervoor te zorgen dat er iets in de plaats komt. Een economie die niet kan blijven duren omdat er niet op lange termijn wordt gedacht.

     

    -         Joseph Kasa Vubu: was de eerste president van de Republiek Kongo. Hij behoorde tot het Bakongo-volk. Hij president van Kongo van 1960 tot 1965. Dan greep Mobutu via een staatsgreep de macht. 

     

    -         Witte Paters of benedictijnen: de congregatie, binnen de katholieke Kerk,  van paters van Afrika, de Sociëteit voor de Afrikaanse Missies.

     

    -         Paters van Scheut: katholieke congregatie van religieuze missionarissen. Een andere naam voor deze groepering is Congregatie van het Onbevlekt Hart van Maria.

     

    -         Vrijmetselaars: mensen die een zelfde levensfilosofie delen over broederschap. Ze proberen antwoorden te vinden op vragen wat mensen en volkeren verenigt, en zij trachten weg te nemen wat de geesten en gemoederen verdeelt. Over de gehele wereld verbreide vereniging met een humanistisch ideaal.

     

    -         Union Minière: de Katangese mijnbouwmaatschappij.

     

    -         Forminière: maatschappij die instaat voor de exploitatie van diamant.

     

    -         Evolués: begrip dat wijst op Afrikanen die meer ontwikkeld zijn door onderwijs of assimilatie, die voldoen aan de ‘Europese normen’ voor gedrag. Deze term werd gebruikt tijdens de koloniale periode voor gebieden in Afrika.

     

    -         Abako-beweging: Association des personnes de Bakongo, een culturele vereniging voor de Bakongo.

     

    -         Mouvement National Congolais (MNC): Lumumba was medeoprichter van deze partij in 1958. In december 1959 won de partij met overtuiging de verkiezingen. Lumumba en de MNC vormden de eerste regering op 23 juni 1960, met Lumumba als als eerste minister en Joseph Kasa Vubu als president.

     

    -         Pierre Mulele: strijdmakker van Patrice Lumumba.

     





    13-01-2007, 00:00 geschreven door ann geerinck  


    10-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SNELNIEUWS

    Beste leerlingen,

    Zoals je merkt, heb ik aan de rechterkolom van deze blog een item toegevoegd : snelnieuws. De eerstvolgende weken zal het de krant de Standaard zijn die hier een aantal berichten aan toevoegt.
    De bedoeling is dat in de loop van het schooljaar ook de VRT, de Morgen en de BBC jullie afwisselend met hun snelnieuws op de hoogte houden van de actualiteit...
    Op deze manier maken jullie kennis met een aantal kwaliteitsbronnen inzake actuele berichtgeving.
    Als er een artikel uit het lijstje van het snelnieuws je interesse wekt, kan je erop klikken en je ziet het hele artikel verschijnen...
    Hopelijk draagt deze item ertoe bij om jullie blik op de wereld te verruimen!

    Ann Geerinck

    10-01-2007, 17:14 geschreven door ann geerinck  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Imperialisme 19e eeuw
    Om een idee te krijgen van de omvang van het Britse imperium verwijs ik jullie naar onderstaande link.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Britse_Rijk

    10-01-2007, 15:25 geschreven door ann geerinck  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filmtip: rabbit proof fence
     Beste leerlingen,

    Vandaag in de les over het imperialisme heb ik jullie de film 'rabbit proof fence' aangeraden. 
    Hieronder vind je al een korte filmbespreking en enkele foto's.
    De film illustreert op een prachtige manier hoe de Engelse kolonisator de beschaving trachtte bij te brengen bij de Aboriginals (Australië).
     
    zaterdag 07 februari 2004

    Rabbit-proof fence

    Tussen 1905 en 1971 (!) hanteerde de Australische overheid een even ,,subtiele'' als wreedaardige techniek van rassenzuivering om het ,,probleem'' van halfbloeden op te lossen: kinderen die door blanken verwekt waren bij alleenstaande aboriginalmoeders (vaak door verkrachting) werden manu militari weggehaald, ,,opgevoed'' tot normale burgers en dan in blanke gezinnen geplaatst. In een generatie of twee tijd zouden de ,,wilde'' invloeden er dan wel uitgekweekt zijn. De Australische regering heeft zich bij de stolen generations nooit voor deze politiek verontschuldigd.

    Philip Noyce verfilmde het waargebeurde verhaal van drie jonge meisjes die een tocht langs tweeduizend kilometer jungle en woestijn ondernemen om zich met hun moeder te herenigen. Ondertussen zit een spoorzoeker hen op de hielen. Naast de verbluffend sterk acterende aboriginalmeisjes (amateurs, geselecteerd uit 1200 kandidaten) is cinematograaf Christopher Doyle de grote ster van deze magnifieke film. Verder balanceert Rabbit-proof fence perfect tussen een sociale aanklacht en een ode aan trots, liefde en volharding. Een van de beste films van het afgelopen jaar


            RABBIT PROOF FENCE

                                                    
                                                    Verdere filmbesprekingen vind je op  de inernetlinken van de Morgen of    
                                                     de Standaard.

                                                    ZOEKEN MAAR.
                                                    EN BOVENAL KIJKEN...!


    10-01-2007, 14:42 geschreven door ann geerinck  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het arbeidersprobleem 19e eeuw : groepstaak film DAENS


  • Adolf Daens
    http://histoforum.digischool.nl/context/daens1.htm
  • Daens en het Daensisme: achtergronden en verloop van een sociale en politieke strijd http://www.daens.org/

  • Het Daensisme van priester Daens: een beweging die haar tijd ver vooruit was http://histoforum.digischool.nl/context/daens3.htm

  • In verband met vrouwenarbeid en kinderarbeid
    http://histoforum.digischool.nl/context/daens4.htm


    Beste leerlingen,

    Ik verwacht dat jullie ten laatste op maandag 26 februari  de taak bij de film 'Daens' binnen geven ...!
    Het is een groepswerk.
    Eén kopij indienen per groep is voldoende.
    Hierboven vind je enkele linken met bruikbare informatie over 'Daens'.

    Ik verwacht een goede inzet van iedereen.
    In ik hoop dat jullie heel wat opsteken van deze opdracht.


    Groeten,
    Ann Geerinck

  • 10-01-2007, 14:28 geschreven door ann geerinck  


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    TIP VOOR EEN TRIP






    DYNASTIE WOLFERS

    Meesters in het zilver



    Dat het Brusselse Maison Wolfers prachtig zilversmeedwerk heeft voortgebracht, is bekend. Maar dat de productie zo verscheiden was, dat het gaat om een heuse dynastie van drie zilversmeden/ontwerpers en dat het huis meer dan een eeuw lang actief was, komen we nu te weten in het Design museum in Gent. Dat wijdt een ruime, overzichtelijke en vooral zinnenprikkelende tentoonstelling aan de dynastie Wolfers onder de titel Meesters in zilver.

    In 1979 en 1993 waren er al eens overzichtstentoonstellingen, respectievelijk in Gent en Zürich. De voorbije tien jaar is er bijkomend onderzoek verricht naar de Wolfersdynastie, waarbij de vorsers gebruik konden maken van het nagelaten Wolfersarchief. Het resultaat is een vuistdikke catalogus en een indrukwekkende tentoonstelling.

    De expositie begint in 1850, bij stichter Louis Wolfers. Toen specialiseerde het huis zich vrijwel uitsluitend in klassiek tafelzilverwerk. Omstreeks 1900 groeide de zaak uit tot een van de belangrijkste Europese ontwerpers van zilverwerk en juwelen. Het huis breidde uit en kreeg tegelijk een doordachte bedrijfsstructuur. Daardoor kon Philippe Wolfers zich helemaal wijden aan zijn verfijnde, avant-gardistische ontwerpen: kandelaars in zweepslagstijl, tafelzilver met insecten- en plantenmotieven en, niet het minst, schitterende art-nouveaujuwelen. Pure verwennerij.

    Philippe Wolfers wordt terecht in één adem genoemd met Henry Van de Velde, Victor Horta en René Lalique. Ook Wolfers' strakke art-deco-ontwerpen waren meesterlijk: in 1923 maakte hij Gioconda, een eetkamer als gesamtkunstwerk, eenheid in stijl van kast tot kopje. In 1958, nadat de laatste telg Marcel de klemtoon op fijn lakwerk had gelegd, ging het bedrijf in andere handen over.

    De dynastie Wolfers. Meesters in zilver tot 9 april in Gent, www.designmuseumgent.be


     


    Niet te missen site!
    Landenportaal...

    http://statbel.fgov.be/port/cou_nl.asp

    Webquest 1e wereldoorlog

    http://www.bibliotheekdenhaag.nl/despin/lessen/eerste_wereldoorlog/default.htm


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs