 |
|
 |
|
Ann Geerinck |
 |
14-02-2007 |
Kernwapens in Noord-Korea |
Beste leerlingen,
aansluitend bij de lessen (chemische wapens in WO I) vind je hier een actualisatie... Heet van de naald!
Noord-Korea en Iran dreigen de laatste jaren met het ontwikkelen van kernwapens. Iran heeft ook nooit het proliferatieverdrag ondertekend... Wat de psychologische dreiging nog groter maakt. Daarbij is er in dat land ook een communistische dictatuur aan het bewind...
Voor meer info over Noord-Korea verwijs ik jullie naar de BBC site. Ook voor wie meer wil weten over de situatie in Iran verwijs ik naar dezelfde site.
groeten, Ann Geerinck
Akkoord rond nucleaire ontmanteling Noord-Korea (DM 13/02/2007
Noord-Korea heeft ermee ingestemd zijn kernarsenaal te ontmantelen in ruil voor energiehulp, zo staat in een akkoord dat op het zespartijenoverleg in Peking is ondertekend. Dat hebben de onderhandelaars van het zespartijenoverleg in Peking bekendgemaakt.
Pyongyang wil binnen de twee maanden in het bijzonder de omstreden kernreactor van Yongbyon en andere atoominstallaties stilleggen en verzegelen. Volgens Japanse media heeft Noord-Korea ingestemd met inspectie door het Internationaal Atoomagentschap.
In ruil hebben de andere deelnemers aan het overleg er zich toe verbonden Noord-Korea jaarlijks het equivalent van een miljoen ton ruwe olie te leveren. Een eerste levering van 50.000 ton gebeurt wanneer Pyongyang een begin maakt van zijn engagement. De rest komt wanneer de reactor van Yongbyon volledig is gedeactiveerd.
Diplomatieke betrekkingen
Noord-Korea en de VS zijn ook overeengekomen, besprekingen op te starten omtrent het aanknopen van diplomatieke betrekkingen. Washington wil Noord-Korea schrappen van de lijst landen die achter het internationaal terrorisme zitten.
Een Noord-Koreaans gunstig gezind dagblad in Japan meldde dat de VS hebben beloofd de financiële sancties tegen Pyongyang binnen de dertig dagen op te heffen, wanneer het land de eerste stappen zet op het gebied van nucleaire ontmanteling.
Een volgende, zesde, ronde van het zespartijenoverleg in Peking is voor 19 maart gepland, aldus de Chinese onderhandelaar. De deelnemers zijn beide Korea's, Japan, Rusland, de VS en China. China zou werkgroepen hebben opgezet om een en ander in goede banen te leiden.
Het was in Peking een tweede overlegronde nadat Noord-Korea op 9 oktober voor het eerst een atoomtest had verricht. De internationale gemeenschap reageerde met sancties. (afp/dpa/tass)
14-02-2007, 13:36 geschreven door ann geerinck 
|
|
|
 |
30-01-2007 |
analyse van spotprenten |
Analyse van spotprenten
Cedric Regtop
Personen
Welke figuren/personages zie je? Beschrijf hun uiterlijk. Stap niet te makkelijk over dit punt heen. Personages op een cartoon zijn niet altijd wie ze lijken. Beschrijf ze dus eerst!
Wie stellen deze figuren/personages voor? Een figuur kan een persoon zijn die daadwerkelijk heeft bestaan (zoals Hitler, Stalin of Kennedy), maar kan ook een symbool zijn dat betrekking heeft op een land of bepaalde groep mensen (zoals een leeuw (Nederland), een beer (Rusland) of de Amerikaanse Uncle Sam). Let bij deze stap ook op tekst of symbolen op hun lichamen!
Zijn ze positief of negatief afgebeeld? Complimenteus, overdreven of kritisch? Een cartoonist legt altijd kritiek, ironie of humor in zijn tekening. Vaak wordt minstens één van de hoofdfiguren belachelijk gemaakt. Wanneer één personage negatief is afgebeeld, de ander positief, dan zal de tekenaar partij voor één van beiden hebben gekozen. Zijn alle personages negatief afgebeeld, dan vindt de cartoonist waarschijnlijk het afgebeelde thema als geheel bespottelijk. Er wordt altijd wel iets bespot!
Wat doen de hoofdfiguren? Wie of wat is het slachtoffer? De op een cartoon afgebeelde figuren doen altijd wel iets (zelfs als ze niets doen, is dat opvallend genoeg) en vaak doen ze elkaar of iets wat aan. Kijk bij dit punt ook of de personages iets (tegen elkaar?) zeggen!
Objecten
Welke objecten zie je verder op de cartoon? Benoem ze allemaal.
Wat stellen deze objecten voor? Let op symbolen op de afgebeelde objecten en let op de symbolische betekenis van bepaalde objecten (zoals donkere lucht = dreiging, treurwilg = treurnis, Christuskruis = dood, schedel = dood). Maak bij dit punt onderscheid tussen objecten die ter opvulling zijn, en objecten die iets duidelijk proberen te maken.
Zijn ze positief of negatief afgebeeld? Complimenteus, overdreven of kritisch? Voor uitleg zie Personen 3.
Heeft de cartoon een onderschrift of een titel? Een onderschrift of titel zegt veel over een cartoon. De tekst kan samenvattend zijn of de bedoeling hebben een (grappige) boodschap duidelijk te maken. Het is belangrijk hier goed bij stil te staan.
Thema
Op welke historische gebeurtenis heeft de cartoon betrekking? Op basis van de vorige stappen moet je nu kunnen zien naar welke historische gebeurtenis de cartoon verwijst. Vraag jezelf af welke historische situatie plaats heeft gehad waarbij de door jouw geïdentificeerde personen en objecten een rol speelden. Bedenk daarbij dat een cartoon niets anders is dan een (kritisch/humorvol/ironisch) stripverhaal van een historische gebeurtenis.
Welke boodschap heeft de tekenaar over dit thema? Vraag je af wat de mening van de tekenaar over het door hem afgebeelde thema is. Kijk daarbij wie of wat op de cartoon belachelijk wordt gemaakt (daar zal de tekenaar het wel niet mee eens zijn). Zie Personen 3 en Objecten 3 en 4. Let bij deze stap ook op extra informatie. Staat de naam van de tekenaar aangegeven? Zijn nationaliteit? Het jaar wanneer de cartoon is gemaakt (is de cartoon getekend ten tijde van de gebeurtenis of veel later?)? Waarin is de cartoon gepubliceerd? Wat weet je van dat blad?
Vergelijking
- Klopt de cartoon met wat jij over dit thema weet?
Je weet welke historische gebeurtenis het onderwerp van de cartoon is. Vergelijk nu of dat wat afgebeeld is, overeenkomt met dat wat jij er van weet. Geeft de tekenaar hetzelfde beeld, of wijkt zijn versie van het verhaal af?
30-01-2007, 19:34 geschreven door ann geerinck 
|
|
|
 |
|
La belle Epoque |
La Belle Époque
Aankomst van een trein in Gare St. Lazare (Parijs) als toonbeeld van de technische vooruitgang in Frankrijk. Schilderij van de Franse schilder Claude Monet.
La Belle Époque is een benaming voor de periode 1890-1914 uit de Franse geschiedenis. De naam werd geboren na de Eerste Wereldoorlog, toen men getraumatiseerd door de slachtingen met nostalgie terugkeek op een schijnbaar gouden tijdperk vóór het uitbreken van de oorlog, een tijd waarin onbezorgdheid en grote ontdekkingen Frankrijk in de ban hielden.
In de periode 1890-1914 brak in Frankrijk op alle terreinen een élan vital aan, waarin de industrie opbloeide, de techniek grote schreden zette en de cultuur bloeide. Frankrijk voelde zich het middelpunt van de wereld. In 1889 vond in Parijs de wereldtentoonstelling plaats, met de Eiffeltoren als symbool van de technische vooruitgang. De eerste vliegtuigen, de bicyclette, de eerste autos en Tour de France deden de aandacht voor techniek en sport toenemen. Daarnaast breidde het koloniale imperium zich uit, zodat Frankrijk zich weer een herboren natie voelde na de nederlaag in de Frans-Pruisische oorlog. Op cultureel gebied vallen de opkomst van de filmindustrie en fotografie op, evenals nieuwe kunstvormen als het impressionisme en Art Nouveau.
De Belle Époque markeerde tevens het ontstaan van cabaret en de dans can-can, die zeer populair was in de Parijs nachtclub Moulin Rouge. Dit komt omdat door de opkomst van de wetenschap, het geloof en vooral de moraal naar beneden ging. In die tijd werden de waarden niet nageleefd, alles kon en alles mocht. Er kwam dan ook veel prostitutie, losbandigheid, verslaving ...
29-01-2007, 18:58 geschreven door ann geerinck 
|
|
|
 |
28-01-2007 |
Congo : oefen-toetsmateriaal... |
1 Bespreek deze cartoon...
2 Hoe was de verhouding tussen de blanke kolonisator en de zwarte inheemse bevolking? Verklaar aan de hand van dit fotootje.
3 Les mains coupées, une punition courante infligée par le colonisateur dans le Congo de Léopold II.
Bespreek de context waarbinnen deze foto is genomen (wanneer, wat, waarom...).
4
http://www.boondocksnet.com/gallery/cartoons/congo070100a.html
Ga naar bovenstaande link en bespreek de cartoon!
28-01-2007, 00:00 geschreven door ann geerinck 
|
|
|
 |
24-01-2007 |
FILMFORUM Congoriver |

Best leerlingen,
Mag ik er jullie er nog eens aan herinneren dat vrijdag aanstaande, 26 januari de film 'Congoriver' om 16u te zien is in de polyvalente zaal van onze school. Jullie krijgen de mogelijkheid om deze prachtige documentaire te zien op groot scherm. Wie evenwel niet aanwezig kan zijn, zal de film thuis moeten bekijken. Het is een verplichte opdracht.
Ik reken ook op een korte reactie van jullie op blog na het bekijken van de film...
Voor meer info over deze film verwijs ik naar een vroeger geplaatst bericht op deze blog. Je kunt daar een trailer bekijken, recensies lezen ... Je zoekt dit bericht door te scrollen in de inhoudstafel links hier op deze blog en je klikt op het juiste item. Of je tikt 'Congoriver' in bij de zoekmachine. Veel succes.
Hopelijk tot vrijdag, Alvast veel kijkplezier.
Groeten, Ann Geerinck
24-01-2007, 16:20 geschreven door ann geerinck 
|
|
|
 |
13-01-2007 |
CONGO tekst + vragen |
Beste studenten,
maandag hebben jullie een uurtje studie voor het vak Geschiedenis. Hieronder vinden jullie een artikel met bijhorende vragen die jullie dan moeten oplossen. Jullie mogen per twee werken. De taak staat op punten. Woensdag dienen jullie de taak in tijdens mijn eerste les over Kongo en Leopold II.
Vriendelijke groeten, mevr. Sofie Teugels
Het artikel is te vinden op www.knack.be. Je zoekt op 'Kongo' (boven links in te vullen). Je hebt zestien zoekresultaten, het artikel dat jullie moeten lezen en bespreken is 'België is nooit eerlijk omgegaan met Congo' van 10/01/2001. Gemakkelijk af te printen! Veel succes!
Vragen:
- Wanneer, waarom en hoe begon in Kongo de idee van onafhankelijkheid te groeien?
- Waarom had Kongo geen goede basis om onafhankelijk te zijn?
- Op welke manier dwarsboomde Patrice Lumumba de plannen van België?
- Kan je uit de tekst een paar algemene oorzaken van (de)kolonisatie afleiden?
Begrippenlijst:
- Patrice Lumumba: de eerste eerste minister van de Democratische Republiek Kongo.
- Koning Leopold II: hij was koning der Belgen van 1865 tot 1909.
- Congo-Vrijstaat: heeft bestaan van 1885 tot 1908. Het was privé-bezit van de koning. In 1908 werd het bezit van de Belgische staat.
- Force Publique: het Congolese leger.
- Abessinië: is de oude naam van Ethiopië.
- Wolfraam: is een scheikundig element. Het is een grijswit overgangsmetaal. De bekendste industriële toepassing van wolfraam is het gloeidraadje in gloeilampen.
- Roofbouweconomie: een land heeft te maken met een roofbouweconomie als het geplunderd wordt, als alle grondstoffen opgebruikt worden zonder ervoor te zorgen dat er iets in de plaats komt. Een economie die niet kan blijven duren omdat er niet op lange termijn wordt gedacht.
- Joseph Kasa Vubu: was de eerste president van de Republiek Kongo. Hij behoorde tot het Bakongo-volk. Hij president van Kongo van 1960 tot 1965. Dan greep Mobutu via een staatsgreep de macht.
- Witte Paters of benedictijnen: de congregatie, binnen de katholieke Kerk, van paters van Afrika, de Sociëteit voor de Afrikaanse Missies.
- Paters van Scheut: katholieke congregatie van religieuze missionarissen. Een andere naam voor deze groepering is Congregatie van het Onbevlekt Hart van Maria.
- Vrijmetselaars: mensen die een zelfde levensfilosofie delen over broederschap. Ze proberen antwoorden te vinden op vragen wat mensen en volkeren verenigt, en zij trachten weg te nemen wat de geesten en gemoederen verdeelt. Over de gehele wereld verbreide vereniging met een humanistisch ideaal.
- Union Minière: de Katangese mijnbouwmaatschappij.
- Forminière: maatschappij die instaat voor de exploitatie van diamant.
- Evolués: begrip dat wijst op Afrikanen die meer ontwikkeld zijn door onderwijs of assimilatie, die voldoen aan de Europese normen voor gedrag. Deze term werd gebruikt tijdens de koloniale periode voor gebieden in Afrika.
- Abako-beweging: Association des personnes de Bakongo, een culturele vereniging voor de Bakongo.
- Mouvement National Congolais (MNC): Lumumba was medeoprichter van deze partij in 1958. In december 1959 won de partij met overtuiging de verkiezingen. Lumumba en de MNC vormden de eerste regering op 23 juni 1960, met Lumumba als als eerste minister en Joseph Kasa Vubu als president.
- Pierre Mulele: strijdmakker van Patrice Lumumba.
13-01-2007, 00:00 geschreven door ann geerinck 
|
|
|
 |
10-01-2007 |
SNELNIEUWS |
Beste leerlingen,
Zoals je merkt, heb ik aan de rechterkolom van deze blog een item toegevoegd : snelnieuws. De eerstvolgende weken zal het de krant de Standaard zijn die hier een aantal berichten aan toevoegt. De bedoeling is dat in de loop van het schooljaar ook de VRT, de Morgen en de BBC jullie afwisselend met hun snelnieuws op de hoogte houden van de actualiteit... Op deze manier maken jullie kennis met een aantal kwaliteitsbronnen inzake actuele berichtgeving. Als er een artikel uit het lijstje van het snelnieuws je interesse wekt, kan je erop klikken en je ziet het hele artikel verschijnen... Hopelijk draagt deze item ertoe bij om jullie blik op de wereld te verruimen!
Ann Geerinck
10-01-2007, 17:14 geschreven door ann geerinck 
|
|
|
 |
|
Imperialisme 19e eeuw |
Om een idee te krijgen van de omvang van het Britse imperium verwijs ik jullie naar onderstaande link.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Britse_Rijk
10-01-2007, 15:25 geschreven door ann geerinck 
|
|
|
 |
|
Filmtip: rabbit proof fence |
Beste leerlingen,
Vandaag in de les over het imperialisme heb ik jullie de film 'rabbit proof fence' aangeraden. Hieronder vind je al een korte filmbespreking en enkele foto's. De film illustreert op een prachtige manier hoe de Engelse kolonisator de beschaving trachtte bij te brengen bij de Aboriginals (Australië).
zaterdag 07 februari 2004
Rabbit-proof fence
Tussen 1905 en 1971 (!) hanteerde de Australische overheid een even ,,subtiele'' als wreedaardige techniek van rassenzuivering om het ,,probleem'' van halfbloeden op te lossen: kinderen die door blanken verwekt waren bij alleenstaande aboriginalmoeders (vaak door verkrachting) werden manu militari weggehaald, ,,opgevoed'' tot normale burgers en dan in blanke gezinnen geplaatst. In een generatie of twee tijd zouden de ,,wilde'' invloeden er dan wel uitgekweekt zijn. De Australische regering heeft zich bij de stolen generations nooit voor deze politiek verontschuldigd.
Philip Noyce verfilmde het waargebeurde verhaal van drie jonge meisjes die een tocht langs tweeduizend kilometer jungle en woestijn ondernemen om zich met hun moeder te herenigen. Ondertussen zit een spoorzoeker hen op de hielen. Naast de verbluffend sterk acterende aboriginalmeisjes (amateurs, geselecteerd uit 1200 kandidaten) is cinematograaf Christopher Doyle de grote ster van deze magnifieke film. Verder balanceert Rabbit-proof fence perfect tussen een sociale aanklacht en een ode aan trots, liefde en volharding. Een van de beste films van het afgelopen jaar
RABBIT PROOF FENCE
Verdere filmbesprekingen vind je op de inernetlinken van de Morgen of de Standaard.
ZOEKEN MAAR. EN BOVENAL KIJKEN...!

10-01-2007, 14:42 geschreven door ann geerinck 
|
|
|
 |
25-11-2006 |
FI LMFORUM januari 2007 'Congo River' |

Beste leerlingen,
Op onderstaande sites vind je recensies, foto's, info en een trailer van de film 'Congo River' die jullie kunnen bekijken op een filmforum eind januari op school. Dit gaat door op de laatste vrijdag van januari in de polyvalente zaal om 16u10. De leerlingen die niet aanwezig kunnen zijn, vragen we om de dvd thuis te bekijken. Hij is verkrijgbaar in de videotheken. Of leen hem uit in de plaatselijke bibliotheek. Deze fim sluit aan bij de lessen over het imperialisme van de 19e eeuw.
Alvast een voorproefje dus van deze prachtige documentaire die je zoals het tijdschrift Humo verwoordde 'meeneemt naar de ziel van Afrika: welkom aan boord'.
Klik op : http://www.cinenews.be/Movies.Detail.cfm?MoviesID=3956&lang=nl
of: http://www.congo-river.com/
http://www.cineman.ch/movie/2005/CongoRiverBeyondDarkness/pictures_trailer.html
Voor informatie over de actuele toestand (politiek, economisch, sociaal, cultuur) verwijs ik naar de linken onder 'favorieten' in de linkerkolom van deze blog. Onder vrt, de Standaard en de Morgen vind je artikels die je informeren over Congo. Om in het archief van de kranten te grasduinen heb je wel een emailadres en een paswoord nodig. Hiervoor kan je deze van de schoolmediatheek gebruiken (tendoornmediatheek@hotmail.com en als paswoord zuidmoerstraat invoegen). Zeer interessant is de bbc link waar je op zoek kunt gaan naar een 'countryprofile' van de Democratische RepubliekCongo. Laat je niet afschrikken door het Engels!
25-11-2006, 00:00 geschreven door ann geerinck 
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
TIP VOOR EEN TRIP



 |
DYNASTIE WOLFERS
Meesters in het zilver
Dat het Brusselse Maison Wolfers prachtig zilversmeedwerk heeft voortgebracht, is bekend. Maar dat de productie zo verscheiden was, dat het gaat om een heuse dynastie van drie zilversmeden/ontwerpers en dat het huis meer dan een eeuw lang actief was, komen we nu te weten in het Design museum in Gent. Dat wijdt een ruime, overzichtelijke en vooral zinnenprikkelende tentoonstelling aan de dynastie Wolfers onder de titel Meesters in zilver.
In 1979 en 1993 waren er al eens overzichtstentoonstellingen, respectievelijk in Gent en Zürich. De voorbije tien jaar is er bijkomend onderzoek verricht naar de Wolfersdynastie, waarbij de vorsers gebruik konden maken van het nagelaten Wolfersarchief. Het resultaat is een vuistdikke catalogus en een indrukwekkende tentoonstelling.
De expositie begint in 1850, bij stichter Louis Wolfers. Toen specialiseerde het huis zich vrijwel uitsluitend in klassiek tafelzilverwerk. Omstreeks 1900 groeide de zaak uit tot een van de belangrijkste Europese ontwerpers van zilverwerk en juwelen. Het huis breidde uit en kreeg tegelijk een doordachte bedrijfsstructuur. Daardoor kon Philippe Wolfers zich helemaal wijden aan zijn verfijnde, avant-gardistische ontwerpen: kandelaars in zweepslagstijl, tafelzilver met insecten- en plantenmotieven en, niet het minst, schitterende art-nouveaujuwelen. Pure verwennerij.
Philippe Wolfers wordt terecht in één adem genoemd met Henry Van de Velde, Victor Horta en René Lalique. Ook Wolfers' strakke art-deco-ontwerpen waren meesterlijk: in 1923 maakte hij Gioconda, een eetkamer als gesamtkunstwerk, eenheid in stijl van kast tot kopje. In 1958, nadat de laatste telg Marcel de klemtoon op fijn lakwerk had gelegd, ging het bedrijf in andere handen over.
De dynastie Wolfers. Meesters in zilver tot 9 april in Gent, www.designmuseumgent.be |
|
|
 |