De Wii (spreek uit: Wie) is een spelcomputer van Nintendo, die eerder bekend stond onder de codenaam Nintendo Revolution. De Wii is de officiële opvolger van de Nintendo GameCube.
Het meest opvallende en bekendste element aan de nieuwe spelcomputer van Nintendo is volgens velen de controller (de hardware die men in de hand heeft om spellen te besturen), de zogenaamde "Wii-mote". Op 16 september 2005 werd de controller van de Wii in Japan onthuld, die lijkt op een afstandsbediening, maar toch heel andere functies heeft.
Wii is backwards-compatible, wat betekent dat Nintendo GameCubespellen er ook op afgespeeld kunnen worden. Daarnaast is het ook mogelijk om via een downloadsysteem, genaamd Virtual Console, NES-, SNES-, Nintendo 64-, Sega Mega Drive-, PC Engine/TurboGrafx- en MSXspellen te spelen. De releasedata waren 2 december 2006 voor Japan, 19 november 2006 voor de Verenigde Staten, 7 december 2006 voor Australië en 8 december 2006 voor Europa. De Wii kost in de VS $250,- (170,-), in Japan ¥25000 (151,-) en in Europa 249,-. In Amerika en Europa wordt het spel Wii Sports standaard bij de spelcomputer geleverd.
In augustus 2007 heeft de Wii de eerste plaats in de verkopen (van de zevende generatie) overgenomen van de Xbox 360. Inmiddels zijn er ruim 20 miljoen exemplaren van de Wii verkocht.
De Wii-afstandsbediening
De Wii-afstandsbediening, ook wel "Wii-mote" genoemd, is een controller die op het eerste gezicht doet denken aan een afstandsbediening van bijvoorbeeld een tv. Hij dient in één hand vastgehouden te worden. Het meest vernieuwende van de Wii-afstandsbediening is dat die bewegings- én positiegevoelig is. Via verschillende sensoren wordt de stand van de Wii-afstandsbediening en de positie ten opzichte van (een sensorbar bij) de tv gemeten. De spelcomputer weet dus waar de controller zich bevindt en ook hoe die vastgehouden wordt (schuin of recht). Hiermee wordt het mogelijk om computerspellen niet alleen met de knoppen te besturen, maar ook en vooral met bewegingen van de controller. Zo is er een tennisspel, waarin je de controller beweegt als een tennisracket, of een spel waarin je de controller als zwaard hanteert. Andere voorbeelden: de controller als drumstick in een drumspel, als golfclub of honkbalknuppel, als vishengel, als autostuur in een racespel (horizontaal vastgehouden) of zelfs als dirigeerstokje. Een andere belangrijke toepassing is die in first person shooters, waarbij je de controller kunt gebruiken om te richten en te schieten, zoals met een (3D-)muis.
Een andere bijzonderheid aan de controller is dat er een speaker in verwerkt zit, waarmee spellenmakers gemakkelijker 3D-geluiden kunnen genereren. Zo is het mogelijk, bijvoorbeeld in The Legend of Zelda: Twilight Princess, het geluid van een pijl van de controller naar je tv te horen gaan. Je hoort dan eerst het geluid van een vertrekkende pijl uit je controller, en vervolgens hoor je diezelfde pijl een vijand op de tv raken, en lijkt het dus of er pijl door je kamer suist. De Wii-afstandsbediening bevat ook een trilfunctie en bevat acceleratiesensoren die kunnen detecteren hoe snel en in welke richting de controller wordt bewogen.
Op de Wii kunnen ook GameCubespellen gespeeld worden. De controller en Memory Card worden dan aan de bovenkant aangesloten (de dekseltjes kunnen verwijderd worden)
Voor meer complexe spellen kan een uitbreiding aan de controller vastgeklikt worden. Een van deze uitbreidingen is de Nunchuk, waarbij je, met een kabel, een analoge stick en twee triggers aan de controller toevoegt. Deze uitbreiding, die ook bewegingsgevoelig is, maakt het mogelijk om bijvoorbeeld in een first person shooter gemakkelijk rond te kunnen lopen. De Nunchuk wordt standaard bij de Wii meegeleverd.
Niet alle spellen zullen overigens gebruik hoeven te maken van de vernieuwende controller. Spellenmakers kunnen, als ze dit willen, spellen ook op een traditionele manier maken. Super Smash Bros. Brawl wordt hier een voorbeeld van (al zal je ook met de Wii-mote kunnen spelen). Nintendo heeft voor de Wii ook een tweehandige 'traditionele controller' beschikbaar die op een meer gebruikelijke manier vastgehouden en bediend wordt en tevens als vervangende controller dient voor oudere spellen via Virtual Console. Ook kunnen GameCubecontrollers aangesloten worden op de Wii. Op het moment wordt er binnen Nintendo nog nagedacht over andere uitbreidingen (naast de Nunchuk) van de controller. Op E3 2006 werd bijvoorbeeld een prototype van een pistoolvormige controlleruitbreiding getoond, waarin de Wii-afstandsbediening werd aansgeloten. Uitgever Ubisoft heeft via het Thrustmaster-merk een miniatuur stuurwiel ontwikkeld waar de afstandsbediening in kan worden gezet en het wordt gratis verstrekt bij bepaalde games.
De Wii-afstandsbediening heeft tevens een (klein) intern geheugen van 6 KB. Dit geheugen kan gebruikt worden om bijvoorbeeld zelfgemaakte Mii's (een klein personage dat gebruikt wordt in verschillende spellen, en dat je op jou of een vriend of familielid kan laten lijken) op te slaan en die uit te wisselen op andere Wiisystemen.
De Wii-afstandsbediening kost 39,-, de Nunchuk 19,- en de traditionele controller 19,- (adviesprijzen).
Wii-kanalen
.
Als de Wii wordt opgestart komt er een speciaal menu in beeld dat bestaat uit verschillende vakjes, ook wel Wii-kanalen genoemd. Sommige van deze kanalen, zoals het het weer-, nieuws-, internet-, winkel-, enquête- en wedstrijdkanaal, vereisen een internetverbinding. Een korte beschrijving van de verschillende kanalen:
Diskkanaal; met dit kanaal start je het spel van disk op die in de Wii zit, dit kunnen Wii- of Gamecubespellen zijn, aangezien de Wii beide ondersteunt.
Mii-personagekanaal; hier kun je je eigen Mii maken, een klein personage dat gebruikt wordt in verschillende spellen, en dat je op jou of een vriend of familielid kan laten lijken, zodat je gezicht in het spel zelf zit.
Fotokanaal; als je een SD-kaart met foto's of filmpjes in de Wii stopt, kun je die foto's en filmpjes met dit kanaal bewerken, ofwel knippen, plakken, verkleuren en collages of diashows (met muziek) maken
Weerkanaal; bekijk het weer en de vooruitzichten in je woonplaats of over de hele wereld met dit kanaal*
Nieuwskanaal; hiermee kun je regionaal, nationaal of internationaal nieuws lezen en zelfs op een virtuele aardbol de bijbehorende plaats bekijken*
Internetkanaal; met dit kanaal kun je over het web surfen en gebruik maken van de daarbij behorende toepassingen, zoals e-mail en Wikipedia. Tot juni 2007 was het gratis te downloaden, nu is het beschikbaar voor 500 Wii-Points in het Winkelkanaal.*
Winkelkanaal; om spellen voor de Virtual Console te kopen en te downloaden, heb je dit kanaal nodig; iedere gedownloade game wordt zelf een kanaal in het menu.*
Virtual Console en WiiWare kanalen; voor elke Virtual Console en WiiWare game wordt er een apart kanaal aangemaakt, zodat je ze makkelijk kan beginnen vanaf het beginscherm.
Enquête kanaal; met dit kanaal kun je stellingen beantwoorden en zien wat iemand anders gestemd heeft. Ook kun je voorspellen welk van de antwoorden gaat winnen. Je kunt vragen beantwoorden zoals "Waar hou je meer van, katten of honden?". Ook kun je zelf een stelling bedenken en versturen naar Nintendo, die de beste eruit haalt en gebruikt (dit kan maar 1 keer per dag).*
Wii prikbord; dit word niet echt als een Wii kanaal beschouwd, je komt hier door op het icoontje rechtsonder te klikken. Hierbij kun je berichten van vrienden ontvangen, bewerkte foto's bekijken (fotokanaal) en een dagelijks overzicht, hierbij kun je zien wat je vandaag gedaan hebt op de Wii en hoe lang.
WiiWare: Op dit nieuwe kanaal wat op 20 mei 2008 uitkomt zullen nieuwe (kleine) spellen te downloaden zijn. Dit is vooral bedoeld om de zogenaamde "independent developers", kleine onafhankelijke ontwikkelaars, spellen voor de Wii uit te laten brengen. De spellen worden opgeslagen op het interne geheugen van de Wii of op een SD kaart. De prijzen lopen uiteen van 500 Wii points tot 1500 Wii points.. Dit is eigenlijk geen echt kanaal, maar een onderdeel van het Wii-winkelkanaal.*
Mii-wedstrijdkanaal; in dit kanaal kan je Mii's bekijken en beoordelen van mensen van over de hele wereld. Ook worden er regelmatig wedstrijden gehouden zoals: Maak Mario zonder zijn pet (eerste wedstrijd) . Dit kanaal is sinds 12 november 2007 te downloaden via het Wii-winkelkanaal.*
Het Nintendokanaal; Op dit kanaal wat vanaf 30 mei 2008 te downloaden is via het winkelkanaal kan je informatie en trailers zien van Wii en Nintendo DS games. Ook kan je er demo's van Nintendo DS spellen downloaden.*
Spelgebonden kanalen; Bij sommige spellen (zoals Wii Fit en Mario kart wii), zit een apart kanaal. Hier kan je o.a. informatie van de resultaten vinden.
* = Het Weerkanaal, Nieuwskanaal, Internetkanaal, Winkelkanaal, Enquête kanaal, Mii-wedstrijdkanaal en het Nintendo Kanaal vereisen een verbinding met het internet.
Virtual Console
De Wii is in staat om bepaalde spellen van vroegere Nintendo consoles, namelijk de NES, SNES en Nintendo 64, te emuleren. Daarnaast zijn ook bepaalde Sega Mega Drive, PC Engine/TurboGrafx, Neo-Geo en MSX---spellen beschikbaar. Deze spellen moeten eerst via het Winkelkanaal in combinatie met een creditcard of Wii Points Card worden aangeschaft. Via deze downloadservice kun je in de toekomst waarschijnlijk ook totaal nieuwe (eenvoudige) games downloaden, maar hier zijn nog geen concrete plannen over bekend. Het is mogelijk dat in de toekomst andere spelcomputers worden toegevoegd aan deze service. Zo heeft Nintendo al eens toegezegd MSX-spellen te zullen aanbieden, maar vooralsnog zijn deze spellen nog niet beschikbaar gemaakt.
Games worden verkocht voor Wii-Points. 1 Wii-Point kost 1 eurocent. De prijzen per console zijn als volgt:
Nintendo Entertainment System: 500 Wii-Points (5,-)
TurboGrafx: 600 Wii-Points (6,-)
Super Nintendo Entertainment System: 800 Wii-Points (8,-)
Sega Mega Drive: 800 Wii-Points (8,-)
Nintendo 64: 1000 Wii-Points (10,-)
MSX: 800 Wii-Points (8,-)
Neo-Geo: 800 Wii-Points (8,-)
Uitzonderingen voor bepaalde spellen zijn mogelijk. Punten kunnen los worden aanschaft in de winkel met een Wii Points Card voor 20,- (2000 punten). Deze kan via het Winkelkanaal verzilverd worden, tot een maximum hoeveelheid van 10.000 punten (100,-).
De Virtual Console is regiogebonden. Iemand in Europa kan met een Europese versie van de Wii alleen spellen downloaden die voor Europa bedoeld, en dus geen spellen uit Japan. Dit kan ook niet als je de taal van je Wii verandert. Het winkelkanaal kijkt naar de firmware op je Wii. Andere firmware installeren werkt niet, want dan zal de Wii kapot gaan.
De GameCube-controller kan gebruikt worden voor de Virtual Console, maar levert in sommige situaties een onpraktische knoppenindeling op. De Traditionele Controller kan niet gebruikt worden voor GameCube-spellen, maar wel voor elk Virtual Console-spel. NES-spellen, TurboGrafx-spellen en bepaalde MegaDrive-spellen kunnen eventueel ook worden gespeeld met de standaard Wii-afstandsbediening Deze zal hiervoor 90 graden gekanteld moeten worden.
Voor de MSX en Neo-Geo zijn nog niet bekend met welke controllers deze games gespeeld kunnen worden.
Virtual Console-spellen zijn niet op een andere Wii te spelen dan het systeem waar het spel op gedownload is. Als een Virtual Console game verwijderd is of na een systeemfout onspeelbaar blijkt, kan het spel opnieuw worden gedownload. Let wel dat dit onmogelijk is als alle gegevens op de Wii zijn gewist via het Wii-instellingen menu.
Voor Virtual Console in Europa zijn onder meer verkrijgbaar:
NES
SNES
Nintendo 64
Sega Mega Drive
TurboGrafx-16
MSX
Neo-Geo
de Virtual Console die ook met de wii-mote te spelen zijn:
Nes, Sega Mega Drive, TurboGrafx-16
23 februari 2007 is bekend gemaakt dat de MSX en Neo-Geo ook worden toegevoegd aan de lijst met Virtual Consolegames.
Om Virtual Console spellen te kunnen downloaden, is het vereist om een breedband internetverbinding te hebben en een router met Wi-Fi verbinding. Als je dit niet hebt, kan je een Nintendo Wifi USB Connector kopen.
Specificaties
Afmetingen
Hoogte: ca. 16 cm
Breedte: ca. 2,5 cm
Diepte: ca. 22 cm
Gewicht: Ongeveer 1,5 kg.
Hardware
Voorkant
disksleuf
3 knoppen voor power, reset, en eject disk
1 uitneembaar klepje waarachter:
1 sync knop voor het synchroniseren van de wii-mote('s) en eventuele andere besturingsonderdelen, zoals het balance board.
SD geheugen-kaart poort om foto's en filmpjes te laden
Boven
2 uitneembare klepjes waaronder:
4 poorten voor Nintendo GameCube-controllers
2 openingen voor Nintendo GameCube-geheugenkaarten
Achter
2 USB 2.0-poorten
Sensorbar-uitgang, om de sensorbar stroom te geven
Multi-AV uitgang, voor zowel component, composiet als S-video
ventilator uitgang
Onder
sticker met o.a. serial code
ventilator uitgang
Verborgen in de wii
IBM "Broadway" processor, gemaakt met 90 nm SOI CMOS-technologie
ATI "Hollywood" grafische chip
512 MB intern flash-geheugen
Zelf ladende discdrive die zowel Wii-disks als 8 cm GameCube-disks aanneemt
WiFi ondersteuning
Dolby Pro Logic II-ondersteuning
Nintendo of America's President, Reggie Fils-Aime, heeft in 2007 bevestigd dat er geen Wii met DVD-speler op de markt zal komen in Japan, Amerika en Europa.
Games
Andere spelcomputers van dezelfde generatie
Andere spelcomputers van dezelfde generatie als de Nintendo Wii zijn Microsofts Xbox 360 en Sony's PlayStation 3. Bij elke nieuwe generatie gaan hardcore-gamers in discussie over welke console de meeste potentie heeft. Dit wordt een systeemoorlog (Engels: console war) genoemd waar Sega en Atari al aan ten onder zijn gegaan. Nintendo slaat met de Wii daarom een nieuwe en andere richting in dan Sony en Microsoft om onder meer minder concurrentiegevoelig te zijn ten opzichte van de spelsystemen van de concurrentie
Het algemene doel in de spelreeks is het voltooien van de levels door strategisch bommen te plaatsen met als doel vijanden te doden en hindernissen te vernietigen. De exploderende bommen kunnen andere bommen doen afgaan, dood of vijanden verwonden en hindernissen uit de weg ruimen. Nochtans, zij kunnen tevens het personage van de speler doden of verwonden, power-ups vernietigen en soms "de leveluitgang "irriteren" waardoor het meer vijanden zal doen laten verschijnen. De meeste Bombermanspellen kennen ook een multiplayeroptie, waarin de andere Bombermannen als tegenstanders acteren en de Bomberman die als laatste overeind blijft wordt uitgeroepen tot winnaar.
In deze spelmodus zijn power-ups overvloedig beschikbaar en bommen zullen soms in fiasco's ontaarden. Hoewel de meeste spellen in de reeks gebruikmaken van hetzelfde type, op een doolhofgebaseerde, levels als het origineel zijn sommige spellen Zelda-achtige avonturenspellen, Marioachtige platformspellen of Tetrisachtige puzzelspellen. Het wordt onder computerspelspelers beschouwd als een klassiek geworden spelreeks.
De term Bomberman verwijst ook naar de verschillende bestaande "typen/soorten" van het hoofdpersonage uit de gelijknamige titelreeks. Een Bomberman is een robotachtig mens met een plat computerschermachtig gezicht met ogen maar zonder een zichtbare mond en soms een helm draagt. Het heeft een rond lichaam met lange ledematen en ronde handen en voeten. De reeks begon oorspronkelijk met een Bomberman die van het zijn van een robot een mens moest zien te worden (zijn verschijning veranderde dienovereenkomstig).
In 1983 bracht Hudson Soft op de Sinclair ZX Spectrum en MSX het spel Eric and the Floaters (in Japan werd de MSX-versie uitgebracht als Bomberman) uit en werd de eerste titel in de spelreeks en is in 1985 geconverteerd en uitgebracht op de NES onder de naam Bomberman en de oorsprong van het Bomberman spelconcept.
Na de NES-versie heeft Hudson Soft het spel in 1990 geconverteerd en verbeterd voor de PC Engine met een geheel nieuwe "look and feel". Verdere delen (Bomberman 93, 94 en Bomberman User Battles) zouden ook op het systeem verschijnen. Het huidige uiterlijk van Bomberman stamt af van de PC Engine-versie.
Nadien zijn vele conversies en spelaanpassingen doorgevoerd en uitgebracht op vrijwel alle belangrijke computerspelsystemen, waaronder Arcade, NES, PC Engine, Super NES, N64, Sega Saturn en PlayStation. Vanwege zijn eenvoudige spelbediening en -concept, is de Bombermanreeks wijd en zijd gekopieërd/geïmiteerd.
Versies van Bomberman die door Ubisoft in Europa zijn uitgebracht waren voorzien van een andere speltitel, namelijk: Dynablaster.
[bewerk]Overzicht van spellen uit de Bombermanreeks
The Simpsons (De Simpsons) is een Amerikaanse animatieserie ontwikkeld door Matt Groening. De serie heeft sinds zijn debuut in 1989 vele prijzen gewonnen waaronder Emmy Awards en Peabody Awards.
De animatieserie is een satirische parodie op de Amerikaanse samenleving, en dan met name het stereotype Amerikaanse gezin in die samenleving. De serie draait geheel om de familie Simpson bestaande uit Homer, Marge, Bart, Lisa, en Maggie.
De serie was een vroege hit voor Fox en is inmiddels wereldwijd bekend. De show bestaat inmiddels uit 19 seizoenen met meer dan 400 afleveringen.
Voor het eerst zullen de spelfiguren Mario en Sonic in één spel samen te zien zijn. Ze zullen niet samenwerken, maar het samen met andere spelfiguren tegen elkaar opnemen op de Olympische Spelen. Het spel is volledig gebaseerd op de Olympische Spelen van 2008 in Peking.
Spelfiguren
De personages zijn ingedeeld in vier types:
Onbekend
Mii (Alleen Wii)
Power - Dit type is heel sterk, maar minder snel.
Bowser
Knuckles
Vector the Crocodile
Wario
All-Around - Dit type is overal een beetje goed in.
Amy Rose
Blaze
Luigi
Mario
Speed - Dit type is heel snel maar minder sterk.
Daisy
Shadow
Sonic
Yoshi
Skill All - Bij dit type is de vaardigheid het best.
Toys For Bob (Wii) Vicarious Visions (DS) Visual Impact (GBA)
Uitgever(s):
Activision
Uitgebracht:
2006 - 2007
Genre(s):
Extreme sporten
Speelmode(s):
Singleplayer, Multiplayer
Leeftijdsklasse:
ESRB : E-10 (Everyone 10+)
Platform(en):
Wii, Game Boy Advance, Nintendo DS
Tony Hawk's Downhill Jam is een videospel gebaseerd op de Tony Hawk series. Het spel is een titel voor de Nintendo Wii en is tevens verkrijgbaar voor de Nintendo DS en de Gameboy Advance.
In tegendeel tot de normale Tony Hawk spellen, gaat dit deel erom om snelheid te vergaren en te finishen voordat je tegenstanders dit doen, in plaats van hoge scores halen en opdrachten voltooien.
Game Boy Advance Versie
In tegendeel tot andere Tony Hawk-spellen voor de GBA, is dit deel helemaal in 3D. Dit is ongebruikelijk voor Game Boy Advance spellen. Het is het eerste 3D-skateboard spel voor de GBA.
Nintendo DS Versie
Deze versie is ontworpen door Vicarious Visions, die al meer ervaring hadden met het ontwerpen hiervan. Ze hebben elk andere Tony Hawk-spel ontworpen voor de GBA en ook Tony Hawk's American Sk8land voor de Nintendo DS. Met Nintendo Wi-Fi Connection is het mogelijk om met maximaal 4 spelers tegen elkaar te spelen.
Wii Versie
Om deze versie te spelen, moet je de Wii controler 90° draaien, zoals een Nes controler, omdat het anders onmogelijk is, omdat je met de stick moet sturen en Aerials moet maken.
Laat een vervallen stadje weer stralen met behulp van je eigen creativiteit... en een helpend handje van de plaatselijke bewoners. Wat jij maakt, maakt het verschil in MySims !
KLIM IN HET PROTOTYPE VAN DE BIG WILLY ROBOT en ga de straat op, waarbij de massale vernietiging wordt losgelaten en alles wat in het zicht komt wordt verpulverd !!!
ZAP DE VIJAND MET DE ZAP-O-MATIC, creëer een wezenloos leger met het Zombie-geweer of richt een puinhoop aan met een overweldigend arsenaal aan wapentuig en mentale middelen.
VERNIETIG DE MENSHEID DOOR MIDDEL VAN samenwerkend spel, of speel tegen elkaar in een groot aantal missies boordevol actie !!!
De hoofdcontroller ziet er uit als een afstandsbediening, welke niet-gamers moet aanlokken om de Wiimote op te pakken en er mee te spelen. Dit is gedaan om de concurrentie minder bedreigend te maken, aangezien de controller enig in zijn soort is kan men de apparaten vrijwel niet met elkaar vergelijken. De controller is in principe een balkvormig stuk plastic, met op de voorkant een infraroodontvanger, op de bovenkant (van boven naar beneden) een aan/uit knop, een D-Pad, een klein kruisje, waarmee je een richting kunt kiezen. Daaronder bevindt zich de A-knop, een ronde knop die meerdere functies heeft (springen, schieten, rennen en dergelijke). Onder de A-knop zijn drie kleine knopjes, van links naar rechts bekeken de - -knop, de home-knop (wit met een blauw huisje) en een + -knop. Hieronder bevindt zich een speaker, waaronder twee kleine knopjes zitten, 1 en 2. De speaker wordt gebruikt om een extra dimensie toe te voegen aan bijvoorbeeld Super Mario Galaxy, waarbij de controller geluid maakt als er een muntje wordt opgeraapt. Aan de achterkant van de Wii-mote zit de B-knop in een kleine hoek zodat het fungeert als de trekker van een pistool. Ook aan de achterkant zit een klein klepje waar twee AA-batterijen ingaan, want Nintendo's ontwerpers vonden een accu met lader te omslachtig en kozen voor deze optie. De accu is ook niet gepland voor latere versies[1]. Aan de onderkant van de controller zit een klein poortje, waaraan de extensies kunnen worden vastgemaakt.
Eerdere ontwerpen
Bij eerdere versies van de Wii-mote (gezien bij de Tokio Game Show en de San Diego Developer's Conference) hadden sommige knoppen andere namen en vormen. De B-knop had eerst de vorm van een gewone knop, later pas die van een trekker. De - en + knop waren eerst de start en select-knop en de 1 en 2 knoppen heetten in Tokio de a en b-knop, in San Diego heetten ze 1 en 2, maar stond er aan de linkerkant van de knop a en b, deze waren 90 graden met de klok meegedraaid waardoor geruchten ontstonden dat de Wii-mote, op zijn zij gedraaid, kon dienen als controller voor NES-spellen, gekocht via het in San Diego aangekondigde Virtual Console. Met de E3 werd daarvoor de Retrocontroller aangekondigd, zie verderop.
Functies en werking
De werking van de Wii-afstandsbediening
De Wii-mote is uniek door zijn uitgebreide pakket van functies. Op de kleine foto rechts (klik erop voor een grotere afbeelding) zijn de vier hoofdfuncties te zien. Met de klok mee, vanaf linksboven: motion sensing, gericht schieten, geluid via ingebouwde luidspreker, rumblefunctie. Motion sensing is vrijwel hetzelfde als in de Nunchuk-uitbreiding (zie verderop) en merkt plotselinge bewegingen op; hiermee kun je bijvoorbeeld Mario laten springen en een auto besturen in Excite Truck. Het gericht schieten is waarschijnlijk de meest opvallende functie. Zoals vroeger de NES-zapper als leuk accessoire al werd gebruikt om eenden uit de lucht te schieten, zo wordt deze functie in vrijwel elk spel van de Wii gebruikt; in Metroid schiet je aliens neer en in Red Steelveeg je de vloer aan met de Japanse Yakuzabendes. De speaker is bij het stukje Controller Ontwerp behandeld. De rumblefunctie spreekt voor zichzelf; bij ontploffingen in Red Steel of het neerschieten van vijanden in Metroid trilt de controller in je hand, alsof je midden in de actie zit.
De Wii-mote maakt gebruik van meerdere technieken om dit mogelijk te maken. De werking van de motion sensor is het meest bijzondere, aangezien er een rumblefunctie in de controller is ingebouwd, is hij niet gevoelig voor kleine trillingen maar kan wel gericht op het scherm schieten. De motion sensor in de controller van de PS3 is wel gevoelig voor een eventueel rumble-effect en heeft daarom ook geen rumblefunctie. Het gericht schieten maakt, zoals gezegd, ook gebruik van een vernieuwende maar onbekende technologie in de controller. In tegenstelling tot de NES-zapper, die door middel van spiegels en lichtsensors wist of je een object (die een andere kleur had dan de rest van het speelscherm) had geraakt, gebruikt de Wii-mote dit niet. Hierdoor kan de controller ook gebruikt worden op plasma- en lcd-schermen, evenals beamers en andere projectors. Het enige zichtbare aan de Wii-mote is de 'sensorbar' [2]. Het geluid van de speaker loopt gelijk aan de acties op het scherm. Dit betekent dat de Wii-mote niet alleen een signaal verzendt, maar ook ontvangt, een proces dat force feedback wordt genoemd. De Wii-mote maakt draadloos contact via Bluetooth, en vier spelers kunnen tegelijk spelen op een afstand van maximaal 10 meter afstand. Van de sensorbar is de werkafstand maximaal 5 meter.
Extensies
Er kan aan de onderkant van de Wii-mote een drietal verschillende accessoires worden aangesloten op een poort.
Nunchuk
De Nunchuk
De eerste en belangrijkste uitbreiding voor de Wii-mote is de zogenaamde Nunchuk, vernoemd naar het van oorsprong Japanse wapen Nunchaku, dat ongeveer er hetzelfde uit ziet. De Nunchuk is in feite een stuk plastic dat lekker in de hand ligt en via een draadje vastzit aan de Wii-mote. Boven op de Nunchuk zit een analoge stick welke gebruikt wordt voor acties als lopen. Aan de achterzijde van de Nunchuk zitten twee knoppen, een ronde C-knop en daaronder een rechthoekige Z-knop. Op de Tokio Game Show werd een oudere versie van de Nunchuk getoond, waarbij de twee achterste knoppen beiden rechthoekig waren en respectievelijk Z1 en Z2 heetten. Een week voor de E3 is bekend geworden dat in de Nunchuk ook een accelerometer zit. Deze merkt plotselinge bewegingen op, waarmee deuren kunnen worden geopend (RedSteel) en zijwaartse duiken worden genomen (Metroid Prime 3: Corruption[3].
Traditionele Controller
De Traditionele Controller; de oude controllers zijn er duidelijk in terug te vinden
De tweede uitbreiding voor de Wii-mote is de Classic Controller, ook wel Retrocontroller genoemd. Deze werd aangekondigd op 29 april 2006, daags voor de E3 die op 9 mei begon [4]. De Retrocontroller is bedoeld als controller voor spellen die gedownload zijn met Virtual Console, de online gamebibliotheek waarbij spellen tot 25 jaar terug kunnen worden gekocht. De Retrocontroller is als alle oude Nintendo-controllers bij elkaar. De D-pad is uiteraard aanwezig, net als op de allereerste NES-controller; A, B, X, en Y-knoppen komen van de Super Nintendo. De vier C-knoppen als op de Nintendo 64-controller is een analoge stick geworden, zoals op de GameCube-controller en de andere analoge stick komt ook bij de GameCube vandaan. De schouderknoppen, voor het eerst geïntroduceerd op de Super Nintendo-controller, zijn ook terug. Vreemd genoeg waren er vier van, twee links en twee rechts, genaamd L, ZL, ZR en R (van links naar rechts); terwijl geen van Nintendo's controllers meer dan drie schouderknoppen had als de Z-knop van de GameCube wordt meegerekend. Dit laat zich verklaren door het feit dat niet enkel Nintendo-spellen, maar ook spellen van vroegere concurrerende systemen (namelijk de Sega Genesis en de NEC PCEngine/TurboGrafx 16) worden ondersteund door Virtual Console. Volgens bronnen die met de retrocontroller hebben gespeeld zit er nu alleen rechts een tweede R-knop. Nintendo heeft bekend gemaakt dat je bij de 5000 'nintendo punten' de Retro controller erbij krijgt
Light Gun
De Light Gun
De laatst bekende uitbreiding voor de Wii-mote is de Light Gun, een oude bekende voor NES-fans. De Light Gun werd gepresenteerd op 10 mei 2006[5]. Op de NES kon je met een lichtpistool eenden schieten in het spel Duck Hunt en met deze controller is het niet veel anders. Op de E3 waren beelden te zien van een vernieuwde versie van Duck Hunt [6][7] Verdere informatie van spellen met ondersteuning voor de Light Gun wordt later bekend. De accessoire ontwikkelaar Piranha heeft inmiddels een soortgelijke Lightgun ontwikkeld genaamd Wii Shooting Gun. Deze zal in de loop van Mei uitkomen.
Hoes
Sinds oktober 2007 worden bij de Wii-mote hoezen meegeleverd als bescherming. Bezitters van de Wii kunnen deze gratis bestellen op de Wii-site.
Polsbandje
Het originele polsbandje dat bij de eerste Wii's geleverd werd was erg dun. Bij sommige mensen is dit bandje geknapt door het hevig bewegen bij (sport) spellen. Er zijn meldingen geweest waarbij de Wii-mote door de tv is geschoten door het knappen van het polsbandje. Nintendo heeft dit probleem echter snelgenoeg verholpen door Wiigebruikers de mogelijkheid te geven de oude polsbandjes om te ruilen voor nieuwe dikkere polsbandje. [8]
De nieuwe Wii-systemen die in de winkels liggen zijn tegenwoordig voorzien van het dikkere polsbandje en de hoes.
Het Wii Balance Board is een op een personenweegschaal gelijkend accesscoire voor de Nitendo wii Het wordt standaard meegeleverd met het spel wii fit , dat op 1 december 2007 uitgebracht is in Japan en medio 2008 uitgebracht is in Europa en de Verenigde Staten.
Het Wii Balance Board heeft 4 druksensoren, waarmee de Wii Fit-software de balans van het lichaam en het lichaamsgewicht uitrekent, als een persoon erop gaat staan. Hiermee zijn diverse trainingsprogramma's mogelijk, die reageren op de druk die het lichaam op de sensoren in het Wii Balance Board uitoefent.
Net als met de Wii-mote , verloopt de communicatie tussen de Wiii en het Wii Balance Board met Bluetooth. Het apparaat wordt gevoed met 4 AA-batterijen. Voordat het Wii Balance Board in gebruik kan worden genomen, moet synchronisatie plaatsvinden met de Wii.
Super Smash Bros. Melee, dat in Japan werd uitgebracht onder de naam Dairantō Smash Brothers DX (大乱闘 スマッシュ ブラザーズ DX, Dairantō Sumasshu Burazāzu Derakkusu?), is een populair vechtspel dat kort na de lancering van de Nintendo GameCube in 2002 uitkwam voor deze spelcomputer. Het is de opvolger van het uit 1999 daterende super smshbrs brawl . voor de Nintendo 64, en het spel zelf wordt opgevolgd door super smashbros brawl op de Wii. Het spel gaat verder waar het eerste deel stopte, hierdoor zijn veel meer nieuwe mogelijkheden en functies.
Net als zijn voorganger, is Super Smash Bros. Melee anders dan de meeste traditionele vechtspellen doordat schade toebrengen niet altijd de overwinning betekent. Tijdens een normaal gevecht, dient de speler de tegenstander uit het veld te slaan, wat ook wel een ''ko'' wordt genoemd; in de meeste vechtspellen wordt dit ook wel Ring Out genoemd. De meeste aanvallen brengen de vijand schade toe en kunnen de vijand ook een eind weg laten vliegen; met meer schade vliegt de vijand verder weg, er zal dus eerst flink wat schade moeten worden toegebracht.
De gezondheid van elke speler wordt bijgehouden via een schademeter. Hoe hoger het percentage, des te zwakker is de speler en dus makkelijker te verslaan. Toch is het mogelijk dat de speler terugkomt in het level door verschillende sprongen te maken of speciale aanvallen te gebruiken.
Tijdens het gevecht, kunnen objecten die gerelateerd zijn aan Nintendo games uit de lucht op het speelveld vallen (o.a. Super Mushrooms, Poison Mushrooms, Poké balls en Koopa Shells). De snelheid van het spel is veel hoger dan dat van het originele spel, vooral tijdens het uitvoeren van 'lucht-aanvallen'.
De besturing van Melee is erg eenvoudig: bijna elke aanval in het spel wordt uitgevoerd door op een knop te drukken en de Control Stick een bepaalde kant op te duwen of er snel tegenaan te tikken. Deze besturing is veel makkelijker te onthouden dan dat van de meeste vechtspellen waarin de speler vaak ingewikkelde combinaties van knoppen moet onthouden voor de krachtige aanvallen. Als de Control Stick op het juiste moment in de juiste positie wordt geduwt en tegelijkertijd de juiste knop wordt ingedrukt, zal de speler kunnen rennen, springen en de bekende "Smash aanvallen" kunnen uitvoeren, wat erg krachtige aanvallen zijn als ze volledig worden opgeladen. Dit spel introduceert een vierde B-knop "speciale aanval" aan elk personages repertoire van aanvallen, terwijl het origineel er hier maar drie van had. Deze nieuwe speciale aanvallen worden uitgevoert door de B knop in te drukken en naar links of rechts te duwen met de Control Stick. Een paar van deze aanvallen zijn bijvoorbeeld link's bestuurbare boemerang en mario's afweer-cape.
Personages hebben ook vele verdedigende aanvallen, zoals het ontwijken en rollen gecombineerd met het schild. Hoewel de besturing erg eenvoudig is, vinden vele spelers de uitvoering hiervan erg ingewikkelt. Speelbare Personages
mario , link , Donkey Kong , yoshi , pikachu , kirby , fox , samus aran , luigi , jigglypuff , captain falcon , ness , peach , bowser, ice climbers, zelda, sheik , Young link , ganadorf, Pichu , Mewtwo, Falco , Mr. Game & Watche, Roy , Marthe, Dr. Mario