(-: Fibergeek's Blog :-)
Inhoud blog
  • Python 2 of 3
  • IDA-python: GetStructureIdAt
  • Geslaagd in Microsoft's 70-680 examen
  • minibio: kort vervolg
  • miniboa: een voorbeeld
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Code: C/C++ (2)
  • Code: Powershell (1)
  • Code: Python (8)
  • Code: WPF (2)
  • Programmeren (5)
  • 09-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IDA-python: GetStructureIdAt

    De onderstaande snippet is de omgedraaide versie van MakeStruct:

    def GetStructureIdAt(ea):
     flags = idaapi.getFlags(ea)
     if isStruct(flags):
      ti = idaapi.opinfo_t()
      idaapi.get_opinfo(ea, 0, flags, ti), "get_opinfo() failed"
      return ti.tid
     return BADADDR

    tid = GetStructureIdAt(ScreenEA())
    print GetStrucName(tid)
    NOTA: de onderstaande versie is compatibel met oudere versies van IDA-python:
    def GetStructureIdAt(ea):
      flags = idaapi.getFlags(ea)
      if isStruct(flags):
        try:
          ti = idaapi.typeinfo_t()
          assert idaapi.get_typeinfo(ea, 0, flags, ti), "get_typeinfo() failed"
        except AttributeError:
          ti = idaapi.opinfo_t()
          assert idaapi.get_opinfo(ea, 0, flags, ti), "get_opinfo() failed"
        return ti.tid
      return BADADDR

    09-11-2012, 00:00 Geschreven door Fibergeek  


    Categorie:Code: Python
    Tags:IDAPython
    07-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.miniboa: een voorbeeld

    Het onderstaande programma is mijn testprogramma gebasseerd op de voorbeeldprogramma's die met het "miniboa" framework worden meegeleverd. Ik ben niet helemaal tevreden maar dat ligt meer aan het "miniboa" framework zelf. Het liefst van al zou ik de CLIENTS-variable in de Server-class willen hangen, zodat één pythonprogramma meerdere servers zou kunnen draaien.

    from miniboa import TelnetServer

    CLIENTS = []

    class Server(TelnetServer):
     def __init__(self):
      TelnetServer.__init__(self)
     
     def shutdown(self):
      self.server_socket.close()
     
     def run(self):
      while True:
       self.poll()
     
     def poll(self):
      TelnetServer.poll(self)
      for client in CLIENTS:
       if client.active and client.cmd_ready:
        self.on_command(client)

    def RunServer():
     server = CreateServer()
     try:
      server.run()
     except KeyboardInterrupt:
      pass
     finally:
      server.shutdown()

    def CreateServer():
     server = Server()
     server.on_connect    = my_on_connect
     server.on_disconnect = my_on_disconnect
     server.on_command    = my_on_command
     return server

    def my_on_connect(client):
     CLIENTS.append(client)

    def my_on_disconnect(client):
     CLIENTS.remove(client)

    def my_on_command(client):
     cmd = client.get_command()
     broadcast_message(msg=cmd)

    def broadcast_message(msg):
     for client in CLIENTS:
      client.send(msg + "n")

    RunServer()

    07-03-2012, 00:00 Geschreven door Fibergeek  


    Categorie:Code: Python
    Tags:Python,miniboa,telnet
    23-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IDA-python: OpStrsize

    Wederom code die voor zichzelf spreekt, een kleine functie om "imul X, size Y" te creëeren met IDA python:

    struc = "struct_Test"

    def ToStrucId(struc):
            if type(struc) == str:
                    struc = GetStrucIdByName(struc)
            assert struc != BADADDR
            return struc

    def OpStrsize(ea, struc):
      struc = ToStrucId(struc)
      assert GetMnem(ea) == "imul"
      assert GetOpType(ea, 2) == 5
      assert GetOperandValue(ea, 2) == GetStrucSize(struc)
      OpStroff(ea, 2, struc)
     
    OpStrsize(ScreenEA(), struc)

    23-02-2012, 10:28 Geschreven door Fibergeek  


    Categorie:Code: Python
    Tags:IDAPython
    18-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een paar IDA-python snippets

    De volgende code zou voor zich moeten spreken, het is handig als je veel structures hebt gemaakt in een IDA-project, je kan dan de structures die je nodig hebt bovenaan plaatsen (volgorde aanpassen):...

    struc1 = "class_A"
    struc2 = "class_B"

    def ToStrucId(struc):
            if type(struc) == str:
                    struc = GetStrucIdByName(struc)
            assert struc != BADADDR
            return struc

    def MoveStrucToTop(struc):
      SetStrucIdx(ToStrucId(struc1), 0)
     
    def MoveStrucAfter(struc_to_move, struc_after):
      SetStrucIdx(ToStrucId(struc_to_move), GetStrucIdx(ToStrucId(struc_after)) + 1)

    def MoveStrucBefore(struc_to_move, struc_after):
      SetStrucIdx(ToStrucId(struc_to_move), GetStrucIdx(ToStrucId(struc_after)))

    MoveStrucToTop(struc1)
    MoveStrucAfter(struc2, struc1)

    18-02-2012, 00:00 Geschreven door Fibergeek  


    Categorie:Code: Python
    Tags:IDAPython,python
    30-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.getallen uit een lijst kiezen om een gegeven totaal te bekomen

    Dit weekend had ik voor mezelf een klein vraagstuk gemaakt.

    Na aankopen te doen bij de lokale Carrefour waren we (mijn vrouw en ik) 111,37€ armer, en hebben we daarbij 4 maaltijdcheques gebruikt van 7 euro. Nu vroeg ik me dus af; van al die bedragen op het kasticket, welke bedragen moet ik optellen om tot exact 28 euro (4 maal 7) te komen en hierbij enkel rekening houdend met voedingswaren.

    Aangezien mijn liefde voor Python, begon ik in die taal te programmeren en schreef ik het volgende programma:

    from copy import copy
    class NietGevonden(Exception):
      pass
    def probeer_te_vinden(totaal, lijst):
     if totaal == 0:
       return []
     if totaal < 0:
       raise NietGevonden
     for getal in lijst:
      try:
        mijn_lijst = copy(lijst)
       mijn_lijst.remove(getal)
       antwoord = probeer_te_vinden(totaal - getal, mijn_lijst)
       antwoord.append(getal)
       return antwoord
      except NietGevonden:
       pass
     raise NietGevonden

    Het programma werkte maar is verre van snel. Maar snel was die avond geen vereiste. De oplossing van het probleem was dat wel en daaraan voldoed dit programma.

    Dat het programma niet snel is, wist ik al tijdens de ontwikkeling ervan. Gebruik van een Exception als deel van de oplossing en de copy-operatie per recursie en per lus.

    De volgende reeks is traag:

    lijst = [2.79,5.38,11.99,3.79,2.69,0.89,1.49,3.99,1.03,1.29,0.88,1.69,2.49,2.69,
    2.79,3.25,1.49,1.65,1.49,3.64,3.28,4.24,1.99]
    probeer_te_vinden(20.50, lijst)


    Maar vandaag is een andere dag, en wil ik op zoek naar een snellere oplossing. Ik kan uiteraard proberen mijn algoritme te verbeteren maar nog beter is een bestaand algoritme opzoeken en analyseren. kwestie van het wiel niet opnieuw te moeten uitvinden.

    Via google en de zoekstring: <<<python try different numbers best combination>>> kwam ik op de volgende site: http://stackoverflow.com/questions/4632322/finding-all-possible-combinations-of-numbers-to-reach-a-given-sum

    Daar staat een Python-oplossing anders dan de mijne, maar het was niet die oplossing die mijn aandacht trok.

    def subset_sum_recursive(numbers,target,partial):
        s = sum(partial)
        #check if the partial sum is equals to target
        if s == target:
            print "sum(%s)=%s"%(partial,target)
        if s >= target:
            return # if we reach the number why bother to continue
        for i in range(len(numbers)):
            n = numbers[i]
            remaining = numbers[i+1:]
            subset_sum_recursive(remaining,target,partial + [n])

    def subset_sum(numbers,target):
        #we need an intermediate function to start the recursion.
        #the recursion start with an empty list as partial solution.
        subset_sum_recursive(numbers,target,list())

    Er staat ook een Haskell-oplossing die maar 1 regel bedraagd:

    filter ((==) 12345 . sum) $ subsequences [1,5,22,15,0,..]

    En dan de versie waarmee ik verder heb zitten spelen:

    filter ((==) 27 . sum) $ subsequences [1,5,22,16,11]

    Ik ken Haskell totaal niet (!), maar ik kwam al snel op de volgende site uit: http://tryhaskell.org/
    Daar kon ik die code even snel uitproberen zonder Haskell te moeten installeren.
    En inderdaad, het werkte:

    => [[5,22],[16,11]

    Ik weet graag hoe zaken werken, dus typte ik gewoon <<<subsequences [1,5,22,16,11]>>> in.
    Met als resultaat:

    => [[],[1],[5],[22],[16],[11],[1,5],[1,22],[1,16],[1,11],[5,22],[5,16],[5,11],[22,16],[22,11],[16,11],[1,5,22],[1,5,16],[1,5,11],[1,22,16],[1,22,11],[1,16,11],[5,22,16],[5,22,11],[5,16,11],[22,16,11],[1,5,22,16],[1,5,22,11],[1,5,16,11],[1,22,16,11],[5,22,16,11],[1,5,22,16,11]]


    Waarom heeft Python zoiets niet? Na ongeveer een half uur googlen en lezen in de Python docs, kwam ik de "powerset"-functie tegen.

    from itertools import chain, combinations
    def powerset(iterable):
        "powerset([1,2,3]) --> () (1,) (2,) (3,) (1,2) (1,3) (2,3) (1,2,3)"
        s = list(iterable)
        return chain.from_iterable(combinations(s, r) for r in range(len(s)+1))

    Die powerset-snippet doet dus hetzelfde als Haskell's subsequences-functie:

    >>>list(powerset([1,5,22,16,11]))
    [(), (1,), (5,), (22,), (16,), (11,), (1, 5), (1, 22), (1, 16), (1, 11), (5, 22), (5, 16), (5, 11), ...]

    NOTA: de powerset-functie vereist wel Python 2.6, want "chain.from_iterable" is pas dan toegevoegd:
    http://docs.python.org/whatsnew/2.6.html

    Op rosettacode (http://rosettacode.org/wiki/Power_set) staat nog een andere Python powerset-versie, welke compatibel is met oudere Python-versies:

    def powerset(s):     r = [[]]     for e in s:         r += [x+[e] for x in r]     return r

    NOTA: deze powerset-functie (powersetlist) geeft een iets andere volgorde van de list-elementen

    Nu we dit weten en nadat we powerset gedefinieerd hebben, kunnen we de Haskell-oneliner converteren naar zijn Python-versie:

    filter(lambda x: sum(x) == 27, powerset([1,5,22,16,11]))

    Dus in plaats van mijn eerste Python-versie, zie bovenaan, was de bovenstaande one-liner genoeg geweest! Er is wel een belangrijk verschil, mijn versie geeft maar één resultaat, het eerste dat hij tegenkomt. De powerset-variant levert alle mogelijke resultaten (en is sneller). Woops!


    NOTA: om de getallen wat leesbaarder te maken: map(lambda getal: format(getal, ".2f"), getallen)

    30-01-2012, 00:00 Geschreven door Fibergeek  


    Categorie:Code: Python
    Tags:Python
    11-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Text op het Windows Clipboard zetten in Python
    # Deze code is getest met Python 2.6 en Python 3.1

    import ctypes
    from sys import version_info
    strcpy           = ctypes.cdll.msvcrt.strcpy
    wcscpy           = ctypes.cdll.msvcrt.wcscpy
    OpenClipboard    = ctypes.windll.user32.OpenClipboard
    EmptyClipboard   = ctypes.windll.user32.EmptyClipboard
    GetClipboardData = ctypes.windll.user32.GetClipboardData
    SetClipboardData = ctypes.windll.user32.SetClipboardData
    CloseClipboard   = ctypes.windll.user32.CloseClipboard
    GlobalAlloc      = ctypes.windll.kernel32.GlobalAlloc
    GlobalLock       = ctypes.windll.kernel32.GlobalLock
    GlobalUnlock     = ctypes.windll.kernel32.GlobalUnlock
    CF_TEXT          = 1
    CF_UNICODETEXT   = 13
    GMEM_DDESHARE    = 0x2000
    is_python3 = version_info[0] >= 3
    if is_python3:
     default_type = CF_UNICODETEXT
    else:
     default_type = CF_TEXT
    def get_globaldata_as_ansistring(hCd):
     GlobalLock.restype = ctypes.c_char_p
     
     ptr = GlobalLock(hCd)
     GlobalUnlock(hCd)
     
     return ptr
    def get_globaldata_as_unicodestring(hCd):
     GlobalLock.restype = ctypes.c_wchar_p
     
     ptr = GlobalLock(hCd)
     GlobalUnlock(hCd)
     
     return ptr
    def get_ansistring_as_globaldata(string):
     GlobalLock.restype = ctypes.c_long
     
     hCd = GlobalAlloc(GMEM_DDESHARE, len(string) + 1)
     ptr = GlobalLock(hCd)
     strcpy(ctypes.c_char_p(ptr), string)
     GlobalUnlock(hCd)
     
     return hCd
    def get_unicodestring_as_globaldata(string):
     GlobalLock.restype = ctypes.c_long
     
     hCd = GlobalAlloc(GMEM_DDESHARE, len(string) * 2 + 2)
     ptr = GlobalLock(hCd)
     wcscpy(ctypes.c_wchar_p(ptr), string)
     GlobalUnlock(hCd)
     
     return hCd
    def SetText(data):
     if type(data) != str:
      raise TypeError("Data must be a string!")
     OpenClipboard(None)
     try:
      EmptyClipboard()
      if is_python3:
       data = get_unicodestring_as_globaldata(data)
      else:
       data = get_ansistring_as_globaldata(data)
      SetClipboardData(default_type, data)
     except:
      pass
     finally:
      CloseClipboard()
    def GetText():
     data = None
     OpenClipboard(None)
     try:
      data = GetClipboardData(default_type)
      if data:
       if is_python3:
        data = get_globaldata_as_unicodestring(data)
       else:
        data = get_globaldata_as_ansistring(data)
     except:
      pass
     finally:
      CloseClipboard()
     return data

    11-12-2011, 13:45 Geschreven door Fibergeek  


    Categorie:Code: Python
    Tags:Python,Clipboard
    05-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BaseHTTPServer-voorbeeldcode in Python

    De code in deze blogpost is een refactoring van de BaseHTTPServer-code die je kan terug vinden op de Python-website: http://wiki.python.org/moin/BaseHttpServer. Waarom heb ik die code gerefactored? Omdat er van uit het Clean Code-oogpunt vanalles mis was met de originele versie, met name: duplicate code, functions with too many responsibilities, functions with mixed languages.

    Het programma zal een HTTP-server starten op poort 85 en zal ieder URL-pad als antwoord terug sturen. Vrij simpel, maar het vormt een goede basis voor uitgebreidere functionaliteit.

    import BaseHTTPServer

    HEADER__ContentTypeIsTextHtml = ("Content-type", "text/html")
    TextHtmlHeaders = [HEADER__ContentTypeIsTextHtml]

    def get_address_pair_using_local_host(port_number):
        return ("", port_number)

    class HTTPRequestHandler(BaseHTTPServer.BaseHTTPRequestHandler):
        def do_HEAD(self):
            self.send_response_and_headers(200, TextHtmlHeaders)
       
        def do_GET(self):
            self.send_response_and_headers(200, TextHtmlHeaders)
            self.send_path_as_answer()
       
        def send_headers(self, headers):
            for header in headers:
              self.send_header(header[0], header[1])
            self.end_headers()
       
        def send_response_and_headers(self, response_code, headers):
            self.send_response(response_code)
            self.send_headers(headers)
       
        def send_path_as_answer(self):
            self.wfile.write(self.build_path_answer_string())
       
        def build_path_answer_string(self):
            return "<html><p>Pad=%s</p></html>" % self.path

    class HTTPServer():
        def __init__(self, port_number):
            address = get_address_pair_using_local_host(port_number)
            self._TheServer = BaseHTTPServer.HTTPServer(address, HTTPRequestHandler)
       
        def serve_forever(self):
            self._TheServer.serve_forever()
       
        def serve_until_keyboard_interrupt(self):
            try:
                self.serve_forever()
            except KeyboardInterrupt:
                pass

    PORT_NUMBER_TO_USE = 85
    httpd = HTTPServer(PORT_NUMBER_TO_USE)
    httpd.serve_until_keyboard_interrupt()

    Een programma moet je kunnen lezen zoals een boek. De code moet duidelijk zijn, daarom hebben de functies in de bovenstaande programmacode slechts of 1 of 2 verantwoordelijkheden en iedere verantwoordelijkheid wordt vooraf duidelijk gemaakt door de functienaam.

    05-08-2011, 22:28 Geschreven door Fibergeek  


    Categorie:Code: Python
    Tags:Python,Clean Code,Refactoring,BaseHTTPServer
    05-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoger Lager herdaan

    Hoger Lager; toen mijn kameraad op school mij leerde programmeren, heeft hij mij IF's uitgelegd via het spelletje hoger-lager. Hoger Lager is dan ook het eerste spelleke da'k heb geschreven. Nu 20 jaar later (ik ben er 34) wil ik dit spel eens opnieuw schrijven maar dan ondersteund met moderne technieken zoals Test-Units.

    20 jaar geleden begon ik met Basic, dit is mijn moderne Python-variant:

    import random

    getal = random.randint(0, 100)
    while True:
      invoer = int(input("Geef een getal van 0 tot 100: "))
      if invoer == getal:
        print "Goed zo!"
        break
      elif invoer < getal:
        print "Neen! Hoger!"
      else:
        print "Neen! Lager:"

    Na de eerste & tweede refactoring-sessies kwam ik tot deze versie (in het donkerrood gekleurd omdat de code maar tijdelijk is):

    import random

    def GenereerWillekeurigGetal(min, max):
      return random.randint(min, max)

    def PrintVraagEnLeesGetalUit(min, max):
      return int(input("Geef een getal van %d tot %d: " % (min, max)))

    def VerwerkEnVergelijkInvoer(IngevoerdGetal, TeRadenGetal):
      if IngevoerdGetal == TeRadenGetal:
        print "Goed zo!"
        return True
      elif IngevoerdGetal < TeRadenGetal:
        print "Neen! Hoger!"
      else:
        print "Neen! Lager:"
      return False

    def SpeelHogerLager():
      MinGetal = 0
      MaxGetal = 100
      TeRadenGetal = GenereerWillekeurigGetal(MinGetal, MaxGetal)
      while True:
        IngevoerdGetal = PrintVraagEnLeesGetalUit(MinGetal, MaxGetal)
        if VerwerkEnVergelijkInvoer(IngevoerdGetal, TeRadenGetal):
          break

    def main():
      SpeelHogerLager()

    if __name__ == "__main__":
      main()


    Volgens TDD (Test Driven Development) moeten we eerst een test schrijven en dan pas de code, maar goed, het spel Hoger Lager was er al. Dit is dus de testcode die ik geschreven heb om de bovenstaande spelcode te testen:

    from HogerLager import *
    import unittest

    class test_HogerLager(unittest.TestCase):
      def TestGenereerWillekeurigGetalMetMinMax(self, min, max):
        for j in range((max - min) * 10):
          getal = GenereerWillekeurigGetal(min, max)
          self.failIf(getal < min)
          self.failIf(getal > max)
     
      def test_GenereerWillekeurigGetal(self):
        for i in range(60):
          min = 50 - i
          max = 50 + i
          self.TestGenereerWillekeurigGetalMetMinMax(min, max)
     
      def test_VergelijkGetallen(self):
        self.assertFalse(VerwerkEnVergelijkInvoer(50, 49))
        self.assertTrue (VerwerkEnVergelijkInvoer(50, 50))
        self.assertFalse(VerwerkEnVergelijkInvoer(50, 51))

    Het staat me echter niet aan dat de bovenstaande testcode ook het antwoord (Hoger of Lager) afdrukt. Dit gebeurt indirect door VerwerkEnVergelijkInvoer. Daarom heb ik VerwerkEnVergelijkInvoer gesplitst:

    import random

    def GenereerWillekeurigGetal(min, max):
      return random.randint(min, max)

    def PrintVraagEnLeesGetalUit(min, max):
      return int(input("Geef een getal van %d tot %d: " % (min, max)))

    def BerekenVerschil(IngevoerdGetal, TeRadenGetal):
      return IngevoerdGetal - TeRadenGetal

    def VerwerkInvoer(IngevoerdGetal, TeRadenGetal, UitvoerActie):
      UitvoerActie(IngevoerdGetal, TeRadenGetal)
      return IngevoerdGetal == TeRadenGetal

    def PrintResultaat(IngevoerdGetal, TeRadenGetal):
      Verschil = BerekenVerschil(IngevoerdGetal, TeRadenGetal)
      if Verschil == 0:
        print "Goed zo!"
      elif Verschil < 0:
        print "Neen! Hoger!"
      else:
        print "Neen! Lager:"

    def VerwerkInvoerEnPrintResultaat(IngevoerdGetal, TeRadenGetal):
      return VerwerkInvoer(IngevoerdGetal, TeRadenGetal, PrintResultaat)

    def SpeelHogerLager():
      MinGetal = 0
      MaxGetal = 100
      TeRadenGetal = GenereerWillekeurigGetal(MinGetal, MaxGetal)
      while True:
        IngevoerdGetal = PrintVraagEnLeesGetalUit(MinGetal, MaxGetal)
        if VerwerkInvoerEnPrintResultaat(IngevoerdGetal, TeRadenGetal):
          break

    def main():
      SpeelHogerLager()

    if __name__ == "__main__":
      main()


    Tenslotte volgt de bijhorende testcode:

    from HogerLager import *
    import unittest

    def GeenUitvoerActie(a, b):
      pass

    class test_HogerLager(unittest.TestCase):
      def TestGenereerWillekeurigGetalMetMinMax(self, min, max):
        for j in range((max - min) * 10):
          getal = GenereerWillekeurigGetal(min, max)
          self.failIf(getal < min)
          self.failIf(getal > max)
     
      def test_GenereerWillekeurigGetal(self):
        for i in range(60):
          min = 50 - i
          max = 50 + i
          self.TestGenereerWillekeurigGetalMetMinMax(min, max)
     
      def test_BerekenVerschil(self):
        self.failUnless(BerekenVerschil(50, 49) >  0)
        self.failUnless(BerekenVerschil(50, 50) == 0)
        self.failUnless(BerekenVerschil(50, 51) <  0)
     
      def test_VerwerkInvoer(self):
        self.assertFalse(VerwerkInvoer(50, 49, GeenUitvoerActie))
        self.assertTrue (VerwerkInvoer(50, 50, GeenUitvoerActie))
        self.assertFalse(VerwerkInvoer(50, 51, GeenUitvoerActie))

    if __name__ == '__main__':
      unittest.main()


    Eindnota: Ik ben nog niet overtuigd dat deze laatste versie van Hoger Lager de beste is, want de hoofdlus SpeelHogerLager is verantwoordelijk voor zowel het spel, als de invoer en de uitvoer via de console. Daardoor is het onmogelijk de hoofdlus te testen via een unittest-test_XXX-functie. Het is beter om de invoer en uitvoer via polyformisme te implementeren, de hoofdlus kan dan vervolgens via "mocking" getest worden. Voor het polyformisme zou ik in .NET een Interface definiëren en gebruiken, in Python zal ik dit anders moeten oplossen (via een abstracte class). Ook de functie PrintVraagEnLeesGetalUit moet herbekeken worden want ze is zowat de enigste functie in het programma die een crash kan veroorzaken. Met name als een niet-cijfer ingevoerd wordt, zal de int-functieaanroep een exception triggeren. Deze "bug" bestaat ook in de eerste versie van het spel. Dit alles is voor een volgende blog.

    05-07-2011, 00:00 Geschreven door Fibergeek  


    Categorie:Code: Python
    Archief per week
  • 25/11-01/12 2013
  • 05/11-11/11 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 06/06-12/06 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs