Ok, een korte vervolgblog. Als je de "on_connect" en "on_disconnect" niet override van "miniboa", dan houdt hij zelf de clients bij in een dictionary "clients" en via een functie "client_list". Ik heb mijn servertje dus aangepast om deze lijsten zelf aan te beheren. Ik vind deze versie van de code beter.
from miniboa import TelnetServer
class Server(TelnetServer): def __init__(self): TelnetServer.__init__(self)
def shutdown(self): self.server_socket.close()
def run(self): while True: self.poll()
def poll(self): TelnetServer.poll(self) for client in self.client_list(): if client.active and client.cmd_ready: self.on_command(client)
def broadcast(self, msg): for client in self.client_list(): client.send(msg + "n")
Het onderstaande programma is mijn testprogramma gebasseerd op de voorbeeldprogramma's die met het "miniboa" framework worden meegeleverd. Ik ben niet helemaal tevreden maar dat ligt meer aan het "miniboa" framework zelf. Het liefst van al zou ik de CLIENTS-variable in de Server-class willen hangen, zodat één pythonprogramma meerdere servers zou kunnen draaien.
from miniboa import TelnetServer
CLIENTS = []
class Server(TelnetServer): def __init__(self): TelnetServer.__init__(self)
def shutdown(self): self.server_socket.close()
def run(self): while True: self.poll()
def poll(self): TelnetServer.poll(self) for client in CLIENTS: if client.active and client.cmd_ready: self.on_command(client)
De volgende code zou voor zich moeten spreken, het is handig als je veel structures hebt gemaakt in een IDA-project, je kan dan de structures die je nodig hebt bovenaan plaatsen (volgorde aanpassen):...
getallen uit een lijst kiezen om een gegeven totaal te bekomen
Dit weekend had ik voor mezelf een klein vraagstuk gemaakt.
Na aankopen te doen bij de lokale Carrefour waren we (mijn vrouw en ik) 111,37 armer, en hebben we daarbij 4 maaltijdcheques gebruikt van 7 euro. Nu vroeg ik me dus af; van al die bedragen op het kasticket, welke bedragen moet ik optellen om tot exact 28 euro (4 maal 7) te komen en hierbij enkel rekening houdend met voedingswaren.
Aangezien mijn liefde voor Python, begon ik in die taal te programmeren en schreef ik het volgende programma:
from copy import copy
class NietGevonden(Exception): pass
def probeer_te_vinden(totaal, lijst): if totaal == 0: return [] if totaal < 0: raise NietGevonden for getal in lijst: try: mijn_lijst = copy(lijst) mijn_lijst.remove(getal) antwoord = probeer_te_vinden(totaal - getal, mijn_lijst) antwoord.append(getal) return antwoord except NietGevonden: pass raise NietGevonden
Het programma werkte maar is verre van snel. Maar snel was die avond geen vereiste. De oplossing van het probleem was dat wel en daaraan voldoed dit programma.
Dat het programma niet snel is, wist ik al tijdens de ontwikkeling ervan. Gebruik van een Exception als deel van de oplossing en de copy-operatie per recursie en per lus.
Maar vandaag is een andere dag, en wil ik op zoek naar een snellere oplossing. Ik kan uiteraard proberen mijn algoritme te verbeteren maar nog beter is een bestaand algoritme opzoeken en analyseren. kwestie van het wiel niet opnieuw te moeten uitvinden.
Daar staat een Python-oplossing anders dan de mijne, maar het was niet die oplossing die mijn aandacht trok.
def subset_sum_recursive(numbers,target,partial): s = sum(partial)
#check if the partial sum is equals to target if s == target: print "sum(%s)=%s"%(partial,target) if s >= target: return # if we reach the number why bother to continue for i in range(len(numbers)): n = numbers[i] remaining = numbers[i+1:] subset_sum_recursive(remaining,target,partial + [n])
def subset_sum(numbers,target): #we need an intermediate function to start the recursion. #the recursion start with an empty list as partial solution. subset_sum_recursive(numbers,target,list())
Er staat ook een Haskell-oplossing die maar 1 regel bedraagd:
Ik ken Haskell totaal niet (!), maar ik kwam al snel op de volgende site uit: http://tryhaskell.org/ Daar kon ik die code even snel uitproberen zonder Haskell te moeten installeren. En inderdaad, het werkte:
=> [[5,22],[16,11]
Ik weet graag hoe zaken werken, dus typte ik gewoon <<<subsequences [1,5,22,16,11]>>> in. Met als resultaat:
Dus in plaats van mijn eerste Python-versie, zie bovenaan, was de bovenstaande one-liner genoeg geweest! Er is wel een belangrijk verschil, mijn versie geeft maar één resultaat, het eerste dat hij tegenkomt. De powerset-variant levert alle mogelijke resultaten (en is sneller). Woops!
NOTA: om de getallen wat leesbaarder te maken: map(lambda getal: format(getal, ".2f"), getallen)
30-01-2012, 00:00
Geschreven door Fibergeek
Categorie:Code: Python Tags:Python
12-12-2011
Hoofdpagina SBS 2003 dynamisch maken met ASP
Voor een van de klanten van het bedrijf waarvoor ik werk was het nodig om de startpagina van de Microsoft Small Business Server 2003 er een beetje anders te laten uitzien afhankelijk van het feit of de site al dan niet intern of extern werd geopend.
In dit geval voldeed het om enkel een paar URL's naar een andere te site te laten verwijzen.
De te nemen stappen, er vanuit gaande van een standaardinstallatie van SBS, zijn eenvoudig:
1) Hernoem "default.htm" naar "default.asp", dit zorgt ervoor dat de pagina ASP-code kan bevatten.
2) Voeg volgende code bovenaan de file toe.
<%
If Left(Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR"), 10) = "192.168.1." Then URLx = "http://webstation/default.htm" Else URLx = "https://www.mijnwebsite.be/"" End If
%>
3) Vervang de URL's door de volgende code:
<% Response.Write URLx %>
4) Opslaan en testen. Klaar is kees!
5) Als je server publiek op het internet staat, hou hem up-to-date!
12-12-2011, 11:14
Geschreven door Fibergeek
Categorie:Programmeren
11-12-2011
Text op het Windows Clipboard zetten in Python
# Deze code is getest met Python 2.6 en Python 3.1
def SetText(data): if type(data) != str: raise TypeError("Data must be a string!") OpenClipboard(None) try: EmptyClipboard() if is_python3: data = get_unicodestring_as_globaldata(data) else: data = get_ansistring_as_globaldata(data) SetClipboardData(default_type, data) except: pass finally: CloseClipboard()
def GetText(): data = None OpenClipboard(None) try: data = GetClipboardData(default_type) if data: if is_python3: data = get_globaldata_as_unicodestring(data) else: data = get_globaldata_as_ansistring(data) except: pass finally: CloseClipboard() return data
11-12-2011, 13:45
Geschreven door Fibergeek
Categorie:Code: Python Tags:Python,Clipboard
23-09-2011
Ik hou van programmeren...
... omdat ...
Echt, ik weet niet waarom. Als kind speelde ik veel met LEGO en ik hou nog altijd van die blokjes. Dat kan je ook zien op mijn website: www.codegurus.be. LEGO was altijd creëren, nieuwe dingen, nieuwe vormen. Programmeren is ook zo. Zelf iets maken uit niets. Een leeg codeblad, een lege IDE, niets. Je begint te typen, je voert uit. Het werkt. De computer doet wat jij wilt wat hij doet.
Ik vermoed dat ik daarom zo van programmeren hou: je creëert iets uit niets. Cool toch?
23-09-2011, 12:32
Geschreven door Fibergeek
Categorie:Programmeren Tags:Programmeren
18-08-2011
iSCSI via de Powershell
De onderstaande PowerShell-scripts heb ik geschreven als aanvulling op de beperkte Windows Server 2008 backup. In een latere blog zal ik het exacte hoe-en-waarom uitleggen.
Veel uitleg over de scripts is niet nodig denk ik, maar weet dat het verre van een complete PowerShell-interface naar de Microsoft iSCSI-Initiator toe is. De volgende functies kan je gebruiken, de namen spreken voor zichzelf, op voorwarde dat je Engels kan: Get-All-iSCSI-Targets Get-All-iSCSI-Sessions Get-All-iSCSI-Sessions-And-Names Print-All-iSCSI-Targets Print-All-iSCSI-Sessions Print-All-iSCSI-Sessions-And-Names Mount-iSCSI-Target Close-iSCSI-Session Close-iSCSI-Sessions-With-Matching-Target Close-All-iSCSI-Sessions
Ik ben geen PowerShell-fan en ik 'vrees' dat ik het nooit zal worden. Sommige functies zijn zo cryptisch dat het lijkt alsof de code altijd obfuscated is. Ik heb de Clean Code-principes zo goed als mogelijk toegepast. Als je deze scripts handig vind, laat dan aub een berichtje achter. Bedankt.
# # Support functions related with iSCSI #
Function GetRawISCSISessionAndNameStrings() { iscsicli ReportTargetMappings | findstr "Session Name" }
Function GetRawISCSISessionStrings() { iscsicli ReportTargetMappings | findstr /C:"Session Id" }
Categorie:Code: Powershell Tags:PowerShell,Windows Server Backup,iSCSI,iscsicli
05-08-2011
BaseHTTPServer-voorbeeldcode in Python
De code in deze blogpost is een refactoring van de BaseHTTPServer-code die je kan terug vinden op de Python-website: http://wiki.python.org/moin/BaseHttpServer. Waarom heb ik die code gerefactored? Omdat er van uit het Clean Code-oogpunt vanalles mis was met de originele versie, met name: duplicate code, functions with too many responsibilities, functions with mixed languages.
Het programma zal een HTTP-server starten op poort 85 en zal ieder URL-pad als antwoord terug sturen. Vrij simpel, maar het vormt een goede basis voor uitgebreidere functionaliteit.
Een programma moet je kunnen lezen zoals een boek. De code moet duidelijk zijn, daarom hebben de functies in de bovenstaande programmacode slechts of 1 of 2 verantwoordelijkheden en iedere verantwoordelijkheid wordt vooraf duidelijk gemaakt door de functienaam.
Hoger Lager; toen mijn kameraad op school mij leerde programmeren, heeft hij mij IF's uitgelegd via het spelletje hoger-lager. Hoger Lager is dan ook het eerste spelleke da'k heb geschreven. Nu 20 jaar later (ik ben er 34) wil ik dit spel eens opnieuw schrijven maar dan ondersteund met moderne technieken zoals Test-Units.
20 jaar geleden begon ik met Basic, dit is mijn moderne Python-variant:
import random
getal = random.randint(0, 100) while True: invoer = int(input("Geef een getal van 0 tot 100: ")) if invoer == getal: print "Goed zo!" break elif invoer < getal: print "Neen! Hoger!" else: print "Neen! Lager:"
Na de eerste & tweede refactoring-sessies kwam ik tot deze versie (in het donkerrood gekleurd omdat de code maar tijdelijk is):
Volgens TDD (Test Driven Development) moeten we eerst een test schrijven en dan pas de code, maar goed, het spel Hoger Lager was er al. Dit is dus de testcode die ik geschreven heb om de bovenstaande spelcode te testen:
from HogerLager import * import unittest
class test_HogerLager(unittest.TestCase): def TestGenereerWillekeurigGetalMetMinMax(self, min, max): for j in range((max - min) * 10): getal = GenereerWillekeurigGetal(min, max) self.failIf(getal < min) self.failIf(getal > max)
def test_GenereerWillekeurigGetal(self): for i in range(60): min = 50 - i max = 50 + i self.TestGenereerWillekeurigGetalMetMinMax(min, max)
Het staat me echter niet aan dat de bovenstaande testcode ook het antwoord (Hoger of Lager) afdrukt. Dit gebeurt indirect door VerwerkEnVergelijkInvoer. Daarom heb ik VerwerkEnVergelijkInvoer gesplitst:
Eindnota: Ik ben nog niet overtuigd dat deze laatste versie van Hoger Lager de beste is, want de hoofdlus SpeelHogerLager is verantwoordelijk voor zowel het spel, als de invoer en de uitvoer via de console. Daardoor is het onmogelijk de hoofdlus te testen via een unittest-test_XXX-functie. Het is beter om de invoer en uitvoer via polyformisme te implementeren, de hoofdlus kan dan vervolgens via "mocking" getest worden. Voor het polyformisme zou ik in .NET een Interface definiëren en gebruiken, in Python zal ik dit anders moeten oplossen (via een abstracte class). Ook de functie PrintVraagEnLeesGetalUit moet herbekeken worden want ze is zowat de enigste functie in het programma die een crash kan veroorzaken. Met name als een niet-cijfer ingevoerd wordt, zal de int-functieaanroep een exception triggeren. Deze "bug" bestaat ook in de eerste versie van het spel. Dit alles is voor een volgende blog.
05-07-2011, 00:00
Geschreven door Fibergeek
Categorie:Code: Python
10-06-2011
Console-applicaties starten in C en de invoer/uitvoer (Clean Code-variant)
Deze C++ code doet exact hetzelfde als de vorige versie van het programma (zie mijn vorige blog). Echter, ik heb het programma proberen te herschrijven volgens de richtlijnen uit het boek Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship van Robert C. Martin. Wat zeker nog ontbreekt is het vrijgeven van het geheugen en het vrijgeven van de handles (zowel de Pipes als de Process-handle) (dit ontbreekt ook in the originele versie). Zelfs buiten dat, ben ik nog niet volledig overtuigd dat het programma klaar is. Misschien volgt een nieuwe versie als ik het boek uitgelezen heb?...
Console-applicaties starten in C en de invoer/uitvoer
Het onderstaande programma is een voorbeeld van hoe een console-applicatie op te starten, en van hoe de uitvoer van dit programma uit te lezen en weer te geven. Alles gebeurt via de 3 standaard-handles: stdout, stdin en stderr (via Pipes).
#include"stdafx.h"
#include<windows.h>
int main()
{
HANDLE input_PipeRead;
HANDLE input_PipeWrite;
HANDLE output_PipeRead;
HANDLE output_PipeWrite;
HANDLE error_PipeRead;
HANDLE error_PipeWrite;
CHAR message[] = "";
PROCESS_INFORMATION process_info;
STARTUPINFO startup_info;
SECURITY_ATTRIBUTES security_attributes;
// Set the security attributes for the pipe handles created
Een van de leuke dingen van WPF is dat de UI automatisch kan aangepast worden als de data veranderd (en omgekeerd ook). In het onderstaande voorbeeld wordt de test-tekst omgedraaid als er op geklikt wordt:
Public Property TestTekst As String = "Dit is een simpele test..."
Private Sub OnEvent__TextBlock_MouseDown(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Windows.Input.MouseButtonEventArgs) TestTekst = StrReverse(TestTekst) NotifyPropertyChanged("TestTekst") End Sub
#Region
"INotifyPropertyChanged implementation" Private Event PropertyChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As System.ComponentModel.PropertyChangedEventArgs) Implements INotifyPropertyChanged.PropertyChanged
Protected Sub NotifyPropertyChanged(ByVal sender As Object, ByVal propertyName As String) RaiseEvent PropertyChanged(sender, New PropertyChangedEventArgs(propertyName)) End Sub Private Sub NotifyPropertyChanged(ByVal propertyName As String) NotifyPropertyChanged(Me, propertyName) End Sub #End Region End Class
In het bovenstaande voorbeeld is de OnEvent_TextBlock_MouseDown-functie verantwoordelijk voor het aanroepen van de NotifyPropertyChanged-functie. We kunnen deze verantwoordelijkheid ook geven aan de TestTekst-Property als volgt:
Imports System.ComponentModel
Class MainWindow Implements INotifyPropertyChanged
Protected _TestTekst As String = "Dit is een simpele test..."
Public Property TestTekst As String Get Return _TestTekst End Get Set(ByVal value As String) _TestTekst = value NotifyPropertyChanged("TestTekst") End Set End Property
Private Sub OnEvent__TextBlock_MouseDown(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Windows.Input.MouseButtonEventArgs) TestTekst = StrReverse(TestTekst) NotifyPropertyChanged("TestTekst") End Sub
#Region
"INotifyPropertyChanged implementation" Private Event PropertyChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As System.ComponentModel.PropertyChangedEventArgs) Implements INotifyPropertyChanged.PropertyChanged
Protected Sub NotifyPropertyChanged(ByVal sender As Object, ByVal propertyName As String) RaiseEvent PropertyChanged(sender, New PropertyChangedEventArgs(propertyName)) End Sub Private Sub NotifyPropertyChanged(ByVal propertyName As String) NotifyPropertyChanged(Me, propertyName) End Sub #End Region End Class
08-06-2011, 00:00
Geschreven door Fibergeek
Categorie:Code: WPF
07-06-2011
Mijn begin met WPF (Data Binding)
Het is nu al bijna een jaar geleden dat ik met WPF (Windows Presentation Foundation) begonnen ben. Echter, ik ben het meeste al weer vergeten. Het is aanpassen . Eens de "basics" van Data-Binding herbekijken...
Een simpel programma, een tekst in het midden van het scherm:
We kunnen de TestTekst-variable ook verhuizen naar het Application-blok (met als voordeel dat deze variable nu gebruikt kan worden in andere schermen):
Het is ook mogelijk om deze tekst te laten komen uit een variable uit de bijhorende Window-class. De DataContext van het window moet dan naar zichzelf wijzen:
MainWindow Public Property TestTekst As String = "Dit is een simpele test..." End Class
Maar omdat de Designer nu de inhoud van de TestTekst zelf niet kan bepalen wordt deze niet weergegeven. Vreed lastig dus tijdens de ontwikkeling van de schermen. Dit kan men oplossen door een FallbackValue in te stellen. Hetzelfde programma als hierboven maar het TextBlock in het Window-blok is een klein beetje aangepast: