Ik heb al een tijdje niks meer geschreven op deze blog. Er is wel
iets belangrijks veranderd. Ik ben namelijk een ander portfolio aan het maken. Dit
kan je vinden via deze link: http://evelyncourtois.wix.com/e-portfolio_evelyn
Het is heel veel werk om dit allemaal opnieuw te doen, maar op issuu.com kan je
alleen documenten uploaden. Spijtig dat ik niet vroeger wist dat dit niet goed
was.
Ondertussen heb ik het nieuwe programma MS-project geleerd. Hier
heb ik ook een opdracht over gemaakt. Het is een redelijk goed programma om
planningen te maken.
We hebben ook veel geleerd over Outlook. In mijn e-portfolio gaat
u hier ook 2 opdrachten over vinden. In het eerste document staan handige tips
en het tweede is een oefening.
opdracht 6 videoconferentie en opdracht 7 fotobewerking
Onze groep heeft als software voor de videoconferentie iVisit uitgetest, maar dit programma werkt niet. Nefsis werkt wel en dit programma hebben we dan ook in een projectlokaal in onze school gebruikt. Natuurlijk bestaan er nog vele andere programma's. Fotobewerking is een leuke opdracht. Ik heb veel nieuwe sites ontdekt. Photoshop kende ik al want ik heb al met het volledige programma gewerkt. Ik wist niet dat er een beperkte versie bestaat op internet. De website www.dermandar.com werkt niet zo goed om panoramafoto's te maken. Soms zijn er problemen als je de foto wil opslaan.
Dit is de link om bij onze app terecht te komen: http://tinyurl.com/bwbzatr Hier kan u meer info vinden over de studiedag die wij georganiseerd hebben. Dit is de link waar je je kon inschrijven om onze workshops bij te wonen: http://studiedagtools.fikket.com/event/studiedag-tools?l=en Hier zie je ook welke workshops je kan volgen en wie welke workshop gaat volgen.
Dit is mijn laatste blog voor dit blok. Ondertussen heb
ik nog een enquête opgesteld en een studiedag georganiseerd met onze groep. Om de
enquête te maken heb ik de website enquetemaken.nu gebruikt. Iedereen van de
klas heeft een mail gehad met de link om de enquête in te vullen. Ik heb de
resultaten zelf moeten verwerken en daarna heb ik een korte reflectie
geschreven. In de wiki van onze klas heb ik geschreven dat dit geen goede site
was, omdat de resultaten niet vanzelf in een grafiek getoond werden. De resultaten
van mijn enquête kan ik jammer genoeg ook niet op mijn portfolio plaatsen.
De volgende opdracht was een studiedag op de KHLim organiseren.
Deze gaat natuurlijk niet echt door, maar we hebben wel geleerd hoe we een
qr-code kunnen gebruiken om een filmpje te laten zien. We hebben de site www.fikket.com gebruikt om het evenement op te
plaatsen. Onze klasgenoten moesten zich registreren voor 1 evenement in de
voormiddag en een ander in de namiddag. Wij hebben daarna nog geleerd hoe we
een app moeten maken en etiketten hebben we ook voor hen gemaakt. Het enige van
deze opdracht wat we al eens gedaan hadden, was etiketten maken. bij deze
opdracht hebben we dus het meest bijgeleerd vind ik.
Ik heb heel veel informatie opgezocht over Office 365. Ik kende dit programma nog niet, dus ik heb heel veel bijgeleerd.
Hier heb ik dan een powerpoint over gemaakt. De powerpoint gaat vooral over hoe scholen gebruik kunnen maken van Office 365.
Omdat ik deze afbeelding niet in mijn portfolio kan uploaden, kan u het hier vinden. Dit is het gescande artikel als afbeelding. Dit is dus een gif-bestand geworden in plaats van een tiff-bestand omdat ik het anders niet kan uploaden. Dit artikel komt uit het tijdschrift 'Management'.
Ik heb 2 blogs gevonden over office management. Via RSS-feeds kan ik er de laatste nieuwtjes over ontvangen. Dit gaat via een RSS-reader of via Outlook. Ik heb geen Outlook dus kan ik het spijtig genoeg niet testen. Ik vind het een nadeel, dat dit niet met Hotmail werkt. Nu ga ik aan het groepswerk beginnen. Zo leer ik mijn competenties te verbeteren in groep. We hebben de taken in onze groep verdeeld en ik vind dat een goede manier om te werken. Later brengen we alles bij elkaar en zo zal deze taak tot een goed geheel gemaakt worden. Nu hebben ik ook met Skydrive leren werken, want ik gebruikte dit eigenlijk nog niet. Het is wel een handige manier om te werken, iedereen die de documenten nodig heeft, kan dan aan deze documenten.
Er bestaan verschillende manieren om iets op te zoeken via internet. Iedereen gebruikt Google, maar ik heb tijdens deze opdracht ook geleerd om de KHLim-catalogus en een databank te gebruiken. Anders zou ik deze niet gebruiken. De bibliografie van Word gebruik ik eigenlijk ook niet, want ik schrijf deze meestal zelf aan de hand van een model. In de klas had ik ook problemen met de bibliografie, waar ik niks aan kon doen, maar dan is het handiger als je het zelf kan schrijven. Ik heb ook leren scannen in de mediatheek. Eerst wist ik niet, dat we dat konden in school. Het is heel handig want je kan het gescand document gewoon naar je e-mailadres versturen en je kan kiezen als je het document in PDF wil of in TIFF, wat hetzelfde is als JPG.
Deze les was ik eerst begonnen met de tweede opdracht:
opzoeken. Ik had al een paar dingen opgezocht, maar daarna heb ik te horen
gekregen dat er een paar dingen veranderd waren bij de eerste opdracht. Dit
moet ik nu aanpassen. Dadelijk ga ik dus een nieuwe versie uploaden van mijn
bedrijfspresentatie.
Hier volgt nog wat extra informatie over mijn eerste opdracht.
Voor mijn CV had ik vorige keer het sjabloon 'Aangrenzing' gebruikt en voor het
briefhoofd het sjabloon 'Technologie in het bedrijf'.
Nu wat meer over de verschillen tussen Open Office en Microsoft Office. Microsoft
Office is veel bekender. Zelf had ik nog nooit eerder gehoord van Open Office.
Microsoft Office is niet gratis, maar Open Office wel. Open Office is niet zo
uitgebreid tegenover Microsoft Office. Met Open Office kan je alleen
presentaties maken.
LinkedIn vind ik een fijn sociaal netwerk, maar het is meer bedoeld om werk te
vinden. Dat kan later wel heel handig zijn. Nu heb ik al wat meer op mijn
profiel staan, maar nog niet alles. Op dit moment denk ik dat er nog niks
nuttig is voor mij omdat ik geen werk moet zoeken.
Dinsdag heb ik deze blog aangemaakt voor het vak e-tools. We moeten opdrachten doen om zo onze competenties te verbeteren. Ik heb ook een portfolio aangemaakt waar u al deze opdrachten kan vinden. Het is altijd fijn om nieuwe dingen te leren. Ik heb tussen 2 sites getwijfeld om er een blog op te starten, Wordpress en deze. Uiteindelijk heb ik voor deze gekozen omdat dit de handigste site is. Ik heb wel wat langer gezocht naar een geschikte site om mijn portfolio op te plaatsen. Eerst had ik gekeken op 'Host my portfolio' en een paar andere die ik in de klas gehoord had. Het was niet makkelijk om een andere te site te vinden, maar ik heb besloten om mijn portfolio op 'Issuu' te zetten (issuu.com/evelyn-courtois). Ik heb dus extra moeite gedaan om verder te zoeken. Ik heb deze week de opdracht over solliciteren gemaakt. Ik heb extra moeite gedaan om het bedrijf te vinden waar mijn vacature over zou kunnen gaan. Ik had dit bedrijf nodig om er een presentatie over te kunnen maken. Ik heb ook een CV gemaakt om te gaan solliciteren bij het bedrijf. Het briefhoofd voor de briefwisseling van het bedrijf is ook al klaar. Hiervoor heb ik sjablonen van Word gebruikt. Binnenkort kan u mijn opdracht over solliciteren vinden op mijn portfolio. Het was een nuttige opdracht en ondertussen kan u mij ook vinden op LinkedIn via http://be.linkedin.com/pub/evelyn-courtois/48/59b/936.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!