Nu vieren we Holi Phagwa! Gisteren op school
maar vandaag is het in de palmentuin en op het plein.
Ik heb afgesproken met Stefanie en haar groep
;)
Daar aangekomen zie ik direct bekend volk:
mijn collega van school. We praten wat. Ze wacht op haar groep. Het zijn
Surinamers dus die komen altijd wat later ;) Haha. Ik blijf even bij haar
groepje.
Daarna op zoek naar mijn groep.. (Alle, de
groep van Stefanie.)
Toen kwam ik Pia tegen en haar groepje. Daar
moest ik ook even bij blijven! Ze zijn zo leuk! :D
Oké, toch maar verder zoeken ;)
Uiteindelijk heb ik ze gevonden! J
Er is een soort van podium in de palmentuin.
Daar wordt er voor muziek gezorgd, uitleg gegeven en dergelijken.
Er komen mensen die een piramide maken, om ter
snelste. J
Daarna is er muziek dus we dansen wat.
Ik volg Tessa van de groep en niet veel later
staan wij bij een ander groepje. Geen idee wie ze zijn :P
Nog wat later sta ik met Tessa en een jongen
op het podium :D Haha zalig!
Er komt een meisje meedansen ;) Geen idee wie
ze was maar alles mag en kan ;)
Tijd om te gaan eten!
We gaan allemaal samen gezellig eten J
Het begint te regenen dus we moeten al snel
een overdekte plaats zoeken. Dit is heel smal..
We eten allemaal een soort van burger en 1
iemand eet pasta J Lekker hoor! Lang moeten wachten op
zowel drank als eten maar dat zullen we nog wel gewoon worden denk ik.
Stefanie krijgt last van de poeder in haar
gezicht dus ze haalt het eraf.
Na het eten gaan we naar het plein. We kopen
nog snel een extra busje poeder ;)
Op het plein een festival ;) Dat zie ik wel
zitten!
Daar kom ik de groep van Laura tegen. Marijn
is er ook bij! Ook daar moet ik even blijven ;)
Het feest is gedaan. We gaan nog even naar de
waterkant. Daar eten we frietjes. Lang wachten..
Tijdens het wachten is er een vriend (geen
idee hoe hij heet) overvallen. Gelukkig merkte hij het dus hij is niets kwijt.
Ik besluit de frietjes te delen met Stefanie
^^ Wat zijn deze frietjes pikant! Niet normaal. Er is iets bruin over gegoten..
Roy verteld (na een paar happen) dat zijn
snakje wel meevalt. Wat zou het zijn? Ja inderdaad, kip natuurlijk :P Haha. Ik
proef van zijn kip, wow! Nog pikanter. Je proeft de kip niet alleen de saus..
Na het eten hangen we nog wat en vervolgens
willen we nog een foto bij het SU beeld.
Als we dat gedaan hebben, gaan we naar huis ;)
Stefanie en Roy hun fiets staat bij zuz en zo.
De rest moet de andere kant uit. Ze wachten salen met mij tot mijn taxi
gearriveerd is. Daarna fietsen ze naar huis.
Thuis aangekomen met de taxi (vriendelijke
taxichauffeur!) is het tijd om mezelf te wassen!
Wow, dat gaat er echt langs geen kanten
af!En al zeker niet met dat koud water!
Niet altijd even prettig hoor, zo een koud water.. Je haar kan je niet deftig
wassen, het vuil gaat er moeilijker af en het is gewoon te koud!
Ik heb me zeker 5 keer moeten wassen en 1 keer
moeten scrubben. Nog niet alles is eraf.. Dat zal wel komen zeker?
Wat later krijg ik te horen dat Roy overvallen
is en mishandeld is toen hij aan het fietsen was L
Dat is de reden dat ik geen fiets heb in Suriname L Vreselijk!
We vieren Holi Phagwa op school! Ik ben er
klaar voor. ^^
Boven bij mijn directrice vraag ik in welke
klas ik mag staan. Ik wil heel graag bij de kleuters Phagwa vieren ;) Ik ben
tenslotte een kleuterjuf, toch? (De kleuters vieren het eerst, daarna de lagere
school).
Helaas heeft ze minder goed nieuws. Ik mag tot
9.30 uur bij de kleuters staan in groep 1 maar daarna moet ik naar groep 4. De
leerkracht gaat in gesprek.
Ik mag de klas weer zelfstandig overnemen.
Vandaag zonder hulp van een andere stagiaire.
Vermits ik het deze ochtend pas weet, kan ik ook
geen lessen voorbereiden. Ze mogen tekenen zegt de leerkracht van de klas. Het
lijkt me nogal lang.. om alleen te tekenen. Helaas was het smartboard stuk dus
daar kon ik ook geen gebruik van maken. Dan maar spelletjes spelen want
speelgoed hebben ze ook niet in groep 4..
De kinderen zijn heel druk. Ze vragen de hele
tijd: Hoelang nog?, Wanneer mogen we naar buiten?, Wanneer gaan we Phagwa
vieren?,.. Je kan het u wel voorstellen?!
Gelukkig kan ik ze wat afleiden met de spelletjes
;)
Vervolgens gaan we naar buiten. Daar is een
Hindoestaanse vrouw die uitleg komt geven over Phagwa ;)
Daarna mogen ze in de klas tekenen. Sommige
zijn klaar en mogen een vrije tekening maken. Ze maken een tekening voor mij
<3 Ooh! :D
Eindelijk is het tijd om Phagwa te vieren. We
zetten alle tassen buiten want wij komen de klas niet meer in!
Het is super leuk. Alle klassen van de lagere
school zijn er. Ook de grote vinden het super fijn om de juffen/meester vies te
maken, inclusief de stagiaires die ze niet kennen :P
Natuurlijk, door het lachen, is de poeder in
mijn mond gekomen. Ik kan je vertellen dat het zeer vies smaakt :P Geen
aanrader dus ;)
Voor de rest zijn er veel kinderen naar mij
gekomen: Juf, het zit in mijn oog. Dan gaan we naar toilet, wat spoelen met
water en we kunnen weer verder.
Na school komt Eliza hier (bij mij thuis) een
douche nemen. Zo kan ze de bus niet open. We eten gezellig wat watermeloen en
we praten wat.
Daarna werk ik weer voor school.. en neem ik
zelf een douche ;) Het gaat er vrij goed af (vandaag toch..).
In de avond ga ik naar mijn 2de
salsales! Ik heb er zin in! :D
De taxichauffeur was ontzettend laat. Ik had
hem rond 18.10 uut gebeld. Het zou 10 minuten duren.
Om 18.40 uur besluit ik nog eens te bellen. De
vrouw verteld me dat de taxi eraan komt..
Wachten.. Wachten.. Wachten Typisch Surinaams
;)
Eindelijk is hij er om 18.55 uur. Om 19 uur
begint de les :S
De taxichauffeur zegt zelf: Sorry dat ik zo
laat ben.
Ik dacht: Gewoon vertrekken.
Zit hij nog zeker 10 minuten aan zijn radio te
prutsen voor hij vertrekt.. Pff. Die hebben echt tijd genoeg, maar nu heb ik
geen tijd.. Helaas, niets aan te doen.
Uiteindelijk vertrekken we ;)
Rond 19.20 uur kom ik aan.
Gelukkig herhaalt de salsaleerkracht altijd
eerst (de eerste 15 minuten). Daarna mogen we het voordoen, per 3..
Leuk, zonder het geoefend te hebben :P Ik ga
als laatste en het lukt vrij goed ;)
Daarna leren we draaien. Zowel de rechter als
linkerdraai ;) Super leuk! Doen we goed! :P
Het volgende uur is het aan de beginners. Ik
sta wat te praten met Satish, zoals de vorige les.
Even laten komt er een meisje bijstaan,
genaamd Stefanie. We praten wat. Satish gaat al door. Hij vraagt of ik mee met
hem ga. Stefanie zegt dat ik ook bij haar mag blijven.
Ik besluit bij Stefanie te blijven, dan kan ik
nog wat naar de gevorderden kijken en Stefantie is ook gewoon super leuk! ;)
Stefanie is er met haar gevorderde vrienden
van de salsa :P Ze komt eens kijken. We praten tijdens de les.
Daarna gaan we samen naar Stefanie haar thuis.
Toevallig woont ze samen met Charlotte, Imke en Katleen. (Boven en Stefanie
woont beneden). Deze meisjes doen ook stage op mijn school :D Haha.
Ze kleden zich om. Ik leer de rest van de
groep wat kennen. Super leuke mensen allemaal!
Daarna gaan we naar havana. De place to be
op donderdagavond ;)
Weer zeer lang wachten op de taxi.. We hebben
zeker 3x moeten bellen..
In havana is het eerst salsa en daarna het
gewone feestje J
Het was leuk, alluwel het jammer is dat ik nog
geen salsa kan dansen met partner. Ik sta maar wat te kijken :P Ik zou liever
wat dansen ;)
Op havana vind ik Eliza terug, Pia en haar
vrienden. :D De wereld is klein :P
Onze groep gaat samen terug naar huis. Alleen
Stefanie gaat met een andere groep mee. We zijn allemaal veilig thuisgeraakt :)
Vandaag is de dag! Zelfstandig les geven in
groep 3a. Eliza, de andere stagiaire, mag mee in de klas staan. Maar ik neem
eigenlijk alles over.
We leren vandaag over de verschillende
maateenheden: liter, milliliter,..
We gaan lezen.
We doen aan WO: de markt.
Ook tekenen komt aan bod.
En we schrijven een volledige zin!
Het ging goed vandaag. Ik heb een aantal
kinderen moeten waarschuwen. Zelfs 1 kind waar ik dit totaal niet van verwacht
had. Dit kind was vorige keer bij de leerkracht zeer flink.
Aan het smartboard moet ik nog wennen. Dat is
nog zeker een werkpunt voor mij! Soms moet ik zoeken waar de lijntjes staan
(als we gaan schrijven). Een aantal kinderen komen me helpen, andere kinderen
staan te praten,.. Dat moet sneller en zelfstandiger gaan ;)
Op het einde van de dag mag ik de naschoolse
opvang doen in de groepen 4. Hier kan ik mijn lessen van vandaag verbeteren
;)
Onderweg naar huis, komen een aantal kinderen
mij knuffelen. :D
1 kindje laat me niet los.. Als ik de poort
open doe, probeert hij mee naar binnen te gaan. Haha.
Er gebeurt zelfs iets geweldigs nadat ik de
hoek om ben!
Een kind zegt tegen een andere leerkracht:
Daar wil ik wonen.
De leerkracht: Ware?
Kind: Bij juf Evelien.
Dat had je moeten horen. De manier hoe hij het
zei. Je kon hem meenemen! Zo lief en zielig. Gelukkig heb ik dat gezichtje er
niet bij gezien. Dat was waarschijnlijk helemaal om te smelten. ;)
Tijdens het eten zie ik mijn tuindier voorbij
kruipen. Een vogel kwam duikend naar beneden met veel lawaai. Misschien omdat
ze kleintjes heeft? Geen idee..
Hij bleef aan de andere kant wat liggen. Toen
ik fotos aan het nemen was, zag ik (heel snel) een ander groen dier naar de
buren gaan, over de muur. Wat een mooi beest! Hij lijkt op mijn tuindier maar
dan in de groene kleur. Zeer mooi! Hopelijk komt hij nog eens op bezoek :P
Even later is mijn fototoestel stuk L Pff.. Mijn lens wilt niet meer sluiten.. Ik zie ook een zwart scherm
en niets werkt.
In de avond besluit ik om op zoek te gaan naar
een cambio. (Ofwel een soort bank). Ik moet mijn huur nog betalen.
09.03.2015;)
Ik zie (na lang wandelen) de eerste cambio!
Hoera! Ik vraag aan de security man of het nog open is. Gelukkig wel. Ik moet
gewoon trekken.
Binnen aangekomen neem ik mijn 1ste
kaart. De speciale kaart die ik in België aangevraagd heb.. Ik steek deze in
het toestel maar helaas onleesbaar.. Gelukkig ben ik een slim meisje en heb
ik nog een 2de kaart bij. (Mijn gewone kaart die ze wereldwijd
gemaakt hebben.) Mama en papa hebben er centjes op gestort ;)
En toen zei het toestel: Te weinig crediet.
Wat? Pff.. Hoe kan dat nu?
Ik besluit naar de volgende cambio te gaan, in
de hermitage mall. Daar werkt het wel, hoop ik ;) Deze heb ik vorige keer
gebruikt.
Even een drankje meepikken onderweg en ik
vertrek met wandelen naar de hermitage mall.
Eindelijk aangekomen, zie ik de cambio! Hier
heb ik in begin ook geld afgehaald J
Ik neem mijn 1ste kaart.. De man
verteld me dat deze kaart niet werkt. Vandaar onleesbaar op de machine
daarnet..
Oke, dan maar mijn 2de kaart. Toen
stond er weer te weinig crediet.. Geweldig. Na even nagedacht te hebben, weet
ik dat het geld op mijn spaarrekening gestort wordt en dus niet op mijn
zichtrekening. Balen seg! Voor niets zo ver gewandeld. (Even slecht gezind!)
Ik wandel wat rond in de hermitage mall. Weer
niets gekocht..
Omdat ik wat slecht gezind ben en nog niet
gegeten heb, besluit ik mezelf te trakteren op een ijsje. Dat zal me wat beter
gezind maken :)
Terug het hele stuk naar huis wandelen. ;) Dat
heb ik goed gedaan!
Onderweg vind ik een T-shirt voor Holi Phagwa. (Morgen en overmorgen!) Er staat
op: I <3 (en het land van Suriname).
Ze leren over wonen. Het is verwonderlijk
hoeveel de kinderen al leren. Dit had ik niet gedacht. J
De kinderen zitten net zoals de andere
kleuters aan 4 verschillende tafels. Elk kind heeft een vaste plaats en elke
tafel heeft een kleur.
Alle kinderen nemen hun stoel en zetten deze
in de midden van de klas. Daar doen we het onthaal.
De datum wordt gezegd en opgeschreven op het
bord. De kinderen schrijven mee in de lucht.
De juf heeft vandaag een thematafel gezet.
Deze wordt met de kinderen besproken. Heel fijn! Zelfgemaakte materialen.
Daarna bekijken we een filmpje. Hier moeten ze
woorden met een eu zoeken. Er worden verschillende worden met een eu gezegd
in het filmpje: neus, leuk, heup, sleutel, neushoorn,.. . Nadat ze het filmpje
3x gezien hebben, mogen ze de woorden opsommen. Vervolgens maken ze er een zin
mee.
Dan gaan er een aantal kinderen zwemmen. Mijn
directrice wilt graag dat ik hier help waar nodig.
Het was leuk om te zien. 1 kindje had in het
begin blijkbaar veel schrik, maar nu gaat hij met plezier het zwembad in.
Er is ook 1 kindje dat niet graag wilt zwemmen.
De rest doet het zeer goed! Ze blazen
belletjes, ze zwemmen achterwaarts,..
Aan het einde van de dag, kreeg ik te horen
dat ik groep 3a morgen moet overnemen. De leerkracht moet naar een bijscholing.
Gelukkig verteld de leerkracht wat er morgen
op haar programma staat.
Ik ben benieuwd naar morgen! :D
In de avond is het tijd voor mijn eerste
salsales! :D Ik kan jullie niet vertellen hoe zeer ik sport mis :O Dat had ik
niet verwacht dus ik kijk enorm uit naar vanavond!
Bert gaat ook mee salsa volgen. De rest had er
geen zin in..
Aangekomen op de mooie locatie: overdekt,
buiten, net naast het zwembad, zijn er super veel vrouwen.. Niet normaal. De
les zal gesplitst moeten worden!Ik wil
zo graag beginnen en de leerkracht blijft maar praten.. Pff. Wanneer gaan we nu
eindelijk beginnen?
Uiteindelijk, na lang wachten, de eerste
bewegingen! Super leuk. Ik heb nog wat moeite met de benamingen van de
bewegingen. Maar het dansen op zich: SUPER!
Natuurlijk moet ik wat langer blijven om naar
de gevorderden te kijken. Zo mooi! Ze dansen samen. (Helaas dansen wij nog
alleen.)
Bert zit te praten met Satish. Een man die
veel trips organiseert en mede verantwoordelijk is voor de samenwerking met
mijn salsadanschool Sasupa (dat staat voor Salsa Suriname Paramaribo).
Ik vind het leuk om te wisselen, beide hebben
hun voor- en nadelen (kleuters lager) ;) Vorige keer stond ik in groep 3b,
vandaag het andere 3de.
Je werkt al snel een verschil tussen de 2
groepen. De leerkracht vond haar klas druk maar tegenover de andere klas, is
dit een rustigere klas.
Over het algemeen vind ik de kinderen te druk
in de klassen. Bij ons in België is er meer structuur en duidelijkheid.
Ik weet nog dat er in het andere 3de
een kind niet wou werken. Vermits er geen regels over zijn, heb ik hem
gewaarschuwd en vervolgens naar de andere klas gebracht maar dat is het niet!
Dat is goed voor 1 keer maar dat kan je niet als straf behouden..
Vandaag in groep 3 zijn daar wel regels over!
Er is een groene cirkel. Daar hangen
wasspelden met de namen van de kinderen. Als ze hier hangen dan zijn ze een
voorbeeld voor de andere kinderen.
Dan is er een gele cirkel: opgelet. Ik denk na
over mijn gedrag. (De naam/wasspeld van de kleuter wordt verzet.)
Daarna een oranje: pas op. Gevarenzone.
En tenslotte worden de ouders erbij betrokken
(de rode cirkel).
De juf moest het vrij veel kinderen naar
beneden sturen maar ik ben al blij dat hier duidelijkheid over is.
Ikzelf heb een rekenles gegeven. Verschillende
kinderen waren me aan het testen. Dat was te verwachten. Gelukkig ging het
goed. Eén kind zet zijn kap tot over zijn ogen. Ik vraag hem vriendelijk om
zijn kap naar achter te doen. Hij doet niets. Ik vraag het nog eens. Nog steeds
niet. Dan kom ik er zelf maar aan. Hij doet zijn kap terug aan, tot over zijn
ogen. Ik heb gezegd dat ik zijn naam naar benden haal als die kap niet snel
naar achter is. Daarna heeft de leerkracht van de klas hem bij haar genomen. De
rest van de kinderen doen goed hun best !
Daarna het ik de rekenschriften ook
zelfstandig verbeterd. J
Als slot mocht ik nog een lesje geven. Wat is
het fijn om leerkracht te zijn!
Thuis aangekomen heb ik mijn nieuw tuindier
gezien. Wat raar, hij loopt ineens voorbij. Een vogel maakte een hels kabaal en
lande steeds naar beneden. Iemand een idee hoe dat komt?
Mijn huisdier is zelfs gaan schuilen onder een
soort krant of dergelijken.
Ik dacht dat het kwam omdat de vogel kindjes
had maar hier ben ik niet zeker van.
Toen ik fotos van mijn tuindier wou nemen,
zag ik gewoon hetzelfde in het groen! Veel mooier :P Hij ging super snel over
de muur, naar de buren. Jammer genoeg geen fotos van..
Wat later is mijn fototoestel stuk.. :S
Vervelend! Dit komt niet van het schrikken! Mijn lens wilt gewoon niet meer
sluiten..
Vandaag lekker buiten gegeten (zoals alle
dagen) maar ineens zag ik iets. Wat is dat?! Ik moest natuurlijk direct
dichterbij gaan kijken ;) Amai, zot!!! :D Lach op mijn gezicht! Volgens
vrienden is het een sapakara, gewoon in mijn tuin.
De hele dag was ik gefascineerd door dat
beestje. Ik heb hem wat eten gegeven. Eerst appel, maar daar hebben de vogels
van gegeten. Dat vond hij precies niet lekker.. Daarna kip en salami. Het was
weg..
De rest van de dag heb ik voor school gewerkt.
Komt mijn security man ineens naar me toe. Hij ziet het beest ook. Ineens neemt
die stenen en begint hij die stenen naar dat beest te gooien.
(Overdreven reactie van mezelf.) Hee, stop
daar eens mee!
Hij kijkt me heel raar aan.
Ik: Dat beest doet niets hoor.
Hij kijkt me nog vreemder aan.
Ik: Ik heb er zelfs naast gestaan. (Van op
afstand maar dat hoeft hij niet te weten, toch?)
Het regent dus ik smeer me niet in met
zonnecrème.. Hier krijg ik nadien spijt van want de zon schijnt daarna zeer
fel.. :S
Eerst met de bus naar de markt (de waterkant).
De busrit is al een leuke ervaring op zich. Natuurlijk stapte ik eerst op de
verkeerde bus. Deze bus ging naar de andere kant. Oeps.. Gelukkig zijn de
Surinaamse mensen zeer vriendelijk!
Uiteindelijk zit ik op de juiste bus. Er komen
steeds meer mensen bij. Ineens maken ze van de doorgang ook een zitpad. Er zijn
stoeltjes die je kan uitklappen. Wat gemakkelijk! De eindhalte, na ongeveer een
20 minuten rijden, hier moet ik eraf. Het kost slechts 1,25 SRD!! (0.32 euro).
Martin is er al, gelukkig :P We gaan samen
naar de markt. Ze zijn minder lastig, de mannen. Dit zal komen omdat er een man
naast me staat.
Martin vertelt jullie hieronder wat we precies
gekocht en gemaakt hebben :P Toch Martin?
Ooh, ik heb een omgekeerde schildpad gezien.
Ik had natuurlijk eerst niet door dat dit met opzet is gedaan.. Zo zielig. Dat
beestje zit met zijn pootjes te spartelen maar er komt geen beweging in. Ik was
er weer even van aangedaan. Ik zou het nog willen kopen om het als huisdier bij
te houden.. Zo erg! Niet?
In de namiddag besluit ik wat te gaan rusten..
Niet veel later zie ik dat ik verbrand ben.
Van dat korte stukje op de markt..
Ik heb al veel beestjes gezien. Ik laat ze
altijd doen. Als ik merk dat de beestje weg willen dan doe ik de lichten uit en
alle mogelijke ramen en deuren open. Maar vandaag heb ik, volgens mij, een
kakkerlak gezien :S Het eerste beestje
dat ik vermoord heb met mijn spuitbus. Ik voelde me al schuldig.. Eigenlijk heb
ik het recht niet om iets te doden maar toch heb ik het gedaan. Gaan jullie mij
nu minder graag zien? :P
Deze ochtend sta ik op, zoals iedere ochtend,
en ik zie nog een spin in mijn slaapkamer. Ik kan het niet laten en ik zeg:
Eet jij maar alle stomme muskieten op!. Haha :D Ik dacht eerst dat ze dood
was doordat de spin niet bewoog. Wat dacht ik dan? Dat de spin zou bewegen en
terugpraten?? :P Ik besluit ertegen te blazen.. Niets. Harder blazen en ja ja,
ze leeft nog. Oef! :D (Trots op mezelf! Ik begin positief te veranderen!)
Daarna een belangrijke dag op school! De
leerkracht van groep 2 (oudste kleuters) is afwezig. Ik neem de klas over.
Oké! :D Ik begin met mezelf voor te stellen en daarna stellen de kinderen
zichzelf voor. Er moeten geen opdrachten afgewerkt worden dus ik besluit ze in
groepjes te laten werken. Zo kan ik eens kijken wat ik daarna kan doen. (Wat ze
allemaal heeft van materialen.)
Daarna komt de directrice naar me. Ze wilt dat
ik in groep 3 (eerste leerjaar) ga staan. Daar staat nu een andere stagiaire
maar ze wilt graag dat ik daar help. De kinderen van groep 2 worden verdeeld
onder de andere kleuterklassen.
Aangekomen in groep 3. Deze kinderen heb ik al
gezien ;) Dat valt mee.. De stagiaire is een boek aan het voorlezen. De
kinderen zijn vrij druk, ik besluit wat later om de stagiaire echt te helpen.
Ik zie aan haar gezicht dat ze blij is dat er iemand extra bij haar staat. Ik
probeer de kinderen stil te krijgen en we gaan rekenen! Ik leg alle oefeningen,
die ze moeten maken (na veel zoekwerk) uit op het smartboard. Daarna mogen ze
starten. Het gaat goed. Er zijn een aantal kinderen die extra ondersteuning nodig
hebben. Ik ga terwijl rond om de oefeningen te verbeteren.
Helaas is er 1 kind dat niet wilt werken. (Een
vrij schattige jongen moet ik erbij vertellen.) Ik weet dat de klas vrij druk
is en ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken want ik wil dat ze werken. Ik
waarschuw de jongeman en vertel dat hij gaat werken want anders kan hij beter
de klas verlaten en hiernaast (bij de andere 3de groep) zitten.
Hij blijft gewoon zitten. Ik besluit zijn
rekenschrift te nemen en zijn hand vast te nemen. Hij zegt nog: Nee nee, ik ga
werken. Ik wandel gewoon door en hij volgt mij. Aangekomen in de andere klas,
begrijpt de leerkracht het. Er is een tafeltje voorzien voor het kindje dat
niet wilt werken. Ik zeg dat hij terug naar de klas mag komen als hij kan aantonen
dat hij goed kan werken.
Na het rekenen, gaan we schrijven. Het woordje
jij komt vandaag aanbod. Eerst vertel en toen ik hoe je het woord moet
schrijven, daarna laat ik een paar kinderen aan het smartboard komen. Eén kind
zegt dat het eenvoudig is. Wat later laat ik dit kind het woordje jij
schrijven. Het was niet tussen de lijntjes. Ik vertel hem dat het heel
eenvoudig lijkt, maar dat het best moeilijk is! Je moet goed kijken en met heel
wat rekening houden.
Ik laat ze lijn per lijn het woordje jij
schrijven. Terwijl kijk ik rond en geef ik tips en uitleg waar nodig is.
Er is één kindje extreem hard aan het zweten.
Ik vraag hoe hij zich voelt. Hij zegt dat hij het warm heeft en pijn heeft. De
airco staat op dus het is helemaal niet warm in de klas.
Ik ga even naar de EHBO kast. Daar vind ik
geen thermometer dus ik ga naar boven. Die vrouw boven heeft wel een
thermometer. We nemen zijn koorts maar hij heeft 36,9 graden. Ik hou hem in het
oog. Later ging het weer beter met hem.
Het is de laatste dag van de week. De kinderen
die nog oefeningen moeten afwerken krijgen hier nu de tijd voor. De andere
kinderen kunnen in hoeken spelen. (De banken staan al in hoeken. Ik zet er
verschillend speelgoed.)
Als slot gaan we wat dansen.
Wachtend op de ouders mogen ze naar een
filmpje kijken.
Ik vind het een geslaagde en aangename dag op
school!
In de avond ga ik naar de poolparty. De groep
van Laura komt ook: Sofia, Anouk, Birgit, Stephanie, Suzanne, andere Laura,
Elien, Bert en Stijn.
Marijn en zijn kotgenoot (Christiaan) komen
ook.
De stagiaires van mijn school komen ook.
Ik heb een taxi gebeld, tijd om naar huis te
gaan. Wat duurt het lang.. Terwijl zie ik Bert en Stijn, ze vertrekken ook. Hun
taxi arriveert eerder. Pff, wachten.. Ik zit op het trapje. Er komt een
Surinamer naast me zitten. Hij vertelt dat hij me gratis thuis wilt afzetten, hij vraagt hoe het feestje was, of we eens
samen kunnen gaan feesten,.. Het wordt wat afgezaagd MAAR gelukkig komt er een
meisje naast me zitten. Ze zegt: Ik kom je redden! En inderdaad, ze neemt me
mee naar haar groepje vrienden. Wat een lieve mensen! J (We hebben nummer geruild dus misschien horen jullie ook nog wat ze.)
We nemen samen de taxi want ze willen me niet alleen laten gaan. In de taxi
hebben we gezellig gepraat. Eerst zetten we het groepje af en dan ben ik aan de
beurt. Deze keer een vriendelijke taxichauffeur!! Dat mag ook gezegd worden. ;)
Ja, vandaag sta ik voor de eerste keer in de
kleuterschool! ;) (In Suriname
weliswaar.) Ik sta in groep 1a. Het zijn kinderen van 4 5 jaar.
Er is één kleuter dat me meteen opvalt. Hij
mag rondwandelen of kleuren terwijl de andere kinderen moeten werken. Ik vraag
aan de leerkracht wat er met hem is. Hij heeft een spraakgebrek. Zijn ouders
zijn net uit elkaar. Hij is direct daarna terugin zijn broek beginnen doen, zowel stoelgang als urine.
Hij vertrekt binnenkomt naar een andere school
omdat hij extra zorgen nodig heeft.
Ik krijg direct een knuffel van een meisje en
een jongen. Wat een leuk ontvangst. Zo wil ik meer ontvangen worden hoor! :D
We beginnen de dag met zeer weinig kinderen.
De meeste kinderen komen te laat.
De kinderen zitten in een kring. Deze kring
maken ze zelf met hun stoelen van de tafels.
In de kring zingen ze het ochtend liedje. Dit
is op dezelfde melodie als: Happy birthday to you. Ze zingen Goede morgen
allemaal. Goede morgen allemaal. Goede morgen al-le-maal. Goede morgen
allemaal. Vervolgens hetzelfde maar dan wordt allemaal vervangen door
juffrouw.
Vervolgens vertelt de leerkracht wat ze
vandaag gaan doen. Dit toont ze met een kaartje maar er is geen daglijn. (Een
daglijn is een lijn waar je alle pictogrammen hangt. Deze pictogrammen tonen
wat ze vandaag gaan doen en waar we nu zijn. Bijvoorbeeld: lezen. Pictogram van
een boek. Dan wordt er een spelt of dergelijken aan het pictogrammetje
gehangen. Zo weten de kleuters waar ze ergens in de dag zitten: vooraan,
achteraan,.. Jullie begrijpen me nu ongeveer?)
Daarna wordt er een verhaaltje voorgelezen
door de juf. Vervolgens moeten de kleuters vertellen wat er gebeurde op welke
prent. Dat kunnen de meeste kinderen al goed.
Wat later werken de kinderen aan hun tafels.
Er zijn 4 tafels en elke tafel heeft een kleur. De kinderen aan de groene,
rode, blauwe en gele. Ze zitten altijd aan dezelfde tafel.
Ze maken hun werkjes verder af. Ze zitten
eigenlijk vrij lang aan de tafels.
Daarna eten ze hun boterhammen en na hun
boterhammen mogen ze in de hoeken spelen.
In de hoeken leer ik de kinderen echt beter
kennen. Tijdens het spelen met de blokken hebben de kinderen een enorme
fantasie. Ze horen de zee in de blokken, ze bouwen een vliegensraket,.. J Dat zijn de kleuters! :D Dat heb ik gemist :P
Een aantal kinderen maken mijn haar nog
mooier, ze verven het zelfs geel :P
In de boekenhoek lees ik een aantal
verhaaltjes voor. De kinderen komen direct met een nieuw boek af J
Als ik thuis kom, zijn er nog kinderen in het
zwembad. Op donderdag mogen ze namelijk zwemmen, onder begeleiding natuurlijk.
Ik zit op mijn terras wat te werken voor school. De kinderen roddelen eerst
over me. Ze zeggen iets van:
Kind 1: Dat is die juf van onze school.
Kind 2: Wie?
Kind 1: Daar, ze zit daar.
Kind 2: Ik ken ze niet hoor.
Kind 1: Jawel, die is anders dan de andere
juffen. (Terwijl ze me niet kunnen.. :P )
Even later komen ze met twee naar hier. Kind 1
zegt: Ze wilt met u kennismaken. Ik zeg dat ze wat verder mogen komen. Daarna
komen er nog twee kinderen bij. Ze vertellen dat ze in groep 5 zitten, hun
namen, wat ze graag doen, hun afkomst,..
Vandaag intensief voor school werken.. Het
regent nu toch (weeral :O..).
Terwijl goed rondkijken en brood aan de vogels
geven. J
Op de avond is het volgende salamandertje
gespot! Ook de kikkers in mijn tuin zijn terug van de partij J Mijn nieuwe huisdieren. Hoe ga ik ze noemen? :P
Ik heb me gisteren goed voorbereid. Tijd om
vandaag les te geven in groep 3 1ste leerjaar. Het is een vrij
drukke klas. Ik leg eerst uit wat ze moeten doen. Daarna beginnen ze en ik
garond. Ik geef extra uitleg waar nodig
is. Achteraf vraagt de leerkracht van de klas of ze het leuk vonden. Ze zeiden
van wel J
Tijdens de middag heb ik wat geslapen. In
begin zei de oudere vrouw dat, op het terrasje (al eventjes geleden hoor), maar
ik dacht niet dat het van toepassing was op mezelf. Toch is het echt
vermoeiend! Het is heel warm en ze doen hier zelf ook een slaapje. Ook een
aantal andere stagiaires hebben een slaapje nodig dus vandaag heb ik dat ook
gedaan! ;)
En dan
Ik heb afgesproken met Martin. Marlon ging
vanavond ook meekomen. Misschien komt Gordon ook? We gaan eerst echt Surinaams
eten en dan gaan we een stapje in Paramaribo zetten :P
Martin zei dat we rond 19 uur gingen
afspreken. Dat is goed voor mij. Ik ga de douche in, ik maak me gereed en dan..
Wachten! Wachten! Wachten! :D Zo gaat het in Suriname. Marlon moest nog contact
opnemen met Martin.. Tijdens het wachten komt er iets zwart binnenvliegen. Het
ging zeer snel.. Geen idee wat het was.
Uiteindelijk was het 20.30 uur. Marlon ging
niet mee eten, we mochten al gaan.
Ik bel een taxi. Hij doet zoals alle andere
taxichauffeurs maar deze keer besluit ik niet teveel te praten en hem niet
teveel aan te kijken. De taxichauffeur gaat nog eerst tanken.. Natuurlijk een
hele rij autos voor ons. En maar wachten ;) Hier tanken ze trouwens voor je.
Zeer gemakkelijk. Je geeft gewoon je geld en de man tankt voor je.
Uiteindelijk aangekomen was het 21.00 uur denk
ik. Geen Martin te zien. Ik besluit eerst wat te wandelen. Ik wordt meteen
aangesproken door een security man..? Alles kan! Gelukkig krijg ik een sms en
zeg ik tegen deze man dat ik door moet.
Even later wacht ik bij een boom. Veel mensen
kwamen voorbij en ook deze personen willen me aanspreken.
Dan maar naar de overkant! Daar is het
tenslotte minder druk. Ik ga ergens zitten (op een trapje), niet te geloven! Dan
komen ze naast me zitten. Gelukkig terug een sms van Martin! :D Ik moet door..
Hup naar de vlaggen. Na veel wachten hebben we elkaar eindelijk gezien rond
21.45 uur J
We besluiten iets Surinaams te eten. Het is t
vat geworden. Daar eten we cassave soep. Als ik vraag wat erin zit, dan
zeggen Marlon en Martin dat het grondeten is.. :D Oke, laten we dat eens
proeven. Het wordt geserveerd met rijst. Het is ongewoon voor mij, maar het is
lekker!
Het regent vandaag veel.. Het is bijzonder om
te zien. Als het regent gaan al de Surinamers schuilen. Ook als het voor ons
maar motregen is.
Ik begin de dag met een stevig ontbijt! Ik heb
namelijk salami! :D Zalig! De korstjes van mijn brood leg ik op de grond. Ik
wacht tot de vogeltjes ervan komen eten. Zo begin ik mijn dag fantastisch!
Mijn bezoeker van gisteren is nog steeds
aanwezig. Hij zal het hier aangenaam vinden, denk ik?
Vandaag sta ik in groep 3 1ste
leerjaar. Normaal de a groep maar doordat een andere stagiaire hier nu staat,
sta ik in de b groep.
Deze klas heeft 2 juffen vandaag. Doordat de
ene juf maar halftijds werkt.
Zo een bofkont dat ik ben, weer een verjaardag
te vieren! We zingen weer. Het jongentje dat jarig is, heeft Nasi bij. Ook juf
Evelien krijgt een portie mee. Lekker!
Het is een fijne klas. Ze zijn nog klein maar
toch leren ze al zoveel. Leuk om te zien hoe ze de letters 1 voor 1 opzeggen om
zo het woord te vormen. J
Ik help de kinderen die mijn hulp goed kunnen
gebruiken tijdens de oefeningen. Ze beginnen me spontaan te roepen. Een kindje
roept: Juf. De leerkracht van de klas wilt komen maar het kindje wilt juf
Evelien J Ooh!
Ik mag ook van deze leerkracht(en) fotos
maken. Een jongen begint spontaan een kusje te geven voor de foto. :D Hij zegt
nog: Juffie. Een vastgelegd moment dat ik nooit meer zal vergeten!
Na al dat rekenen, leren, lezen,.. mogen ze
spelen in hoeken. J
Morgen geef ik ook een lesje: rekenen op een
leuke manier. Ze mogen namelijk een blad uitknippen en kleven op een gekleurd
blad. Hierop staat het getal 9. Dit getal moeten ze splitsen op zoveel mogelijk
manieren: 8 en 1 5 en 4 - Ze mogen de witte cijfers inkleuren en vervolgens
in het juiste vakje plaatsen. J Ik kan
niet wachten tot het morgen is.. Morgen krijgen ze ook een test. Ik ben
benieuwd hoe de leerkracht dit gaat aanpakken.
Wandelend over de speelplaats zwaaien de
kinderen van groep 4b uit het raam. Het begint met één kind maar al snel roept
hij de andere van de klas. Daar staan ze dan met een groep te zwaaien :D
Genieten!
Thuis aangekomen heb ik wat meer informatie
gevraagd over de salsa lessen. Ik wil namelijk aan sport doen! Ik mis het
eigenlijk wel.. Ik zwem wel maar dat lijkt helemaal geen sport. Dansen is meer
iets voor mij en waarom dan geen dans die ze hier goed kunnen J Dinsdag 3 maart begint mijn eerste les! (1 maand lang op dinsdag en
donderdag.)