Inhoud blog
  • DAG 71 – 20/04/2015
  • DAG 70 – 19/04/2015
  • DAG 69 - 18/04/2015
  • DAG 68 - 17/04/2015
  • DAG 67 - 16/04/2015
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Evelien in Suriname
    Het avontuur..
    24-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 26 - 06.03.2015

    Nu vieren we Holi Phagwa! Gisteren op school maar vandaag is het in de palmentuin en op het plein.

    Ik heb afgesproken met Stefanie en haar groep ;)

    Daar aangekomen zie ik direct bekend volk: mijn collega van school. We praten wat. Ze wacht op haar groep. Het zijn Surinamers dus die komen altijd wat later ;) Haha. Ik blijf even bij haar groepje.

    Daarna op zoek naar mijn groep.. (Alle, de groep van Stefanie.)

    Toen kwam ik Pia tegen en haar groepje. Daar moest ik ook even bij blijven! Ze zijn zo leuk! :D

    Oké, toch maar verder zoeken ;)

    Uiteindelijk heb ik ze gevonden! J

    Er is een soort van podium in de palmentuin. Daar wordt er voor muziek gezorgd, uitleg gegeven en dergelijken.

    Er komen mensen die een piramide maken, om ter snelste. J

    Daarna is er muziek dus we dansen wat.

    Ik volg Tessa van de groep en niet veel later staan wij bij een ander groepje. Geen idee wie ze zijn :P

    Nog wat later sta ik met Tessa en een jongen op het podium :D Haha zalig!

    Er komt een meisje meedansen ;) Geen idee wie ze was maar alles mag en kan ;)

     

    Tijd om te gaan eten!
    We gaan allemaal samen gezellig eten
    J

    Het begint te regenen dus we moeten al snel een overdekte plaats zoeken. Dit is heel smal..

    We eten allemaal een soort van burger en 1 iemand eet pasta J Lekker hoor! Lang moeten wachten op zowel drank als eten maar dat zullen we nog wel gewoon worden denk ik.

    Stefanie krijgt last van de poeder in haar gezicht dus ze haalt het eraf.

     

    Na het eten gaan we naar het plein. We kopen nog snel een extra busje poeder ;)

    Op het plein een festival ;) Dat zie ik wel zitten!

    Daar kom ik de groep van Laura tegen. Marijn is er ook bij! Ook daar moet ik even blijven ;)

     

    Het feest is gedaan. We gaan nog even naar de waterkant. Daar eten we frietjes. Lang wachten..

    Tijdens het wachten is er een vriend (geen idee hoe hij heet) overvallen. Gelukkig merkte hij het dus hij is niets kwijt.

    Ik besluit de frietjes te delen met Stefanie ^^ Wat zijn deze frietjes pikant! Niet normaal. Er is iets bruin over gegoten..

    Roy verteld (na een paar happen) dat zijn snakje wel meevalt. Wat zou het zijn? Ja inderdaad, kip natuurlijk :P Haha. Ik proef van zijn kip, wow! Nog pikanter. Je proeft de kip niet alleen de saus..

    Na het eten hangen we nog wat en vervolgens willen we nog een foto bij het SU beeld.


    Als we dat gedaan hebben, gaan we naar huis ;)

    Stefanie en Roy hun fiets staat bij zuz en zo. De rest moet de andere kant uit. Ze wachten salen met mij tot mijn taxi gearriveerd is. Daarna fietsen ze naar huis.

     

    Thuis aangekomen met de taxi (vriendelijke taxichauffeur!) is het tijd om mezelf te wassen!

    Wow, dat gaat er echt langs geen kanten af!  En al zeker niet met dat koud water! Niet altijd even prettig hoor, zo een koud water.. Je haar kan je niet deftig wassen, het vuil gaat er moeilijker af en het is gewoon te koud!

    Ik heb me zeker 5 keer moeten wassen en 1 keer moeten scrubben. Nog niet alles is eraf.. Dat zal wel komen zeker?

     

    Wat later krijg ik te horen dat Roy overvallen is en mishandeld is toen hij aan het fietsen was L
    Dat is de reden dat ik geen fiets heb in Suriname
    L Vreselijk!

     


     


    24-03-2015 om 01:40 geschreven door Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 25 - 05.03.015

    We vieren Holi Phagwa op school! Ik ben er klaar voor. ^^

    Boven bij mijn directrice vraag ik in welke klas ik mag staan. Ik wil heel graag bij de kleuters Phagwa vieren ;) Ik ben tenslotte een kleuterjuf, toch? (De kleuters vieren het eerst, daarna de lagere school). 

    Helaas heeft ze minder goed nieuws. Ik mag tot 9.30 uur bij de kleuters staan in groep 1 maar daarna moet ik naar groep 4. De leerkracht gaat in gesprek.

    Ik mag de klas weer zelfstandig overnemen. Vandaag zonder hulp van een andere stagiaire.

    Vermits ik het deze ochtend pas weet, kan ik ook geen lessen voorbereiden. Ze mogen tekenen zegt de leerkracht van de klas. Het lijkt me nogal lang.. om alleen te tekenen. Helaas was het smartboard stuk dus daar kon ik ook geen gebruik van maken. Dan maar spelletjes spelen want speelgoed hebben ze ook niet in groep 4..

    De kinderen zijn heel druk. Ze vragen de hele tijd: “Hoelang nog?”, “Wanneer mogen we naar buiten?”, “Wanneer gaan we Phagwa vieren?”,.. Je kan het u wel voorstellen?!

    Gelukkig kan ik ze wat afleiden met de spelletjes ;)

    Vervolgens gaan we naar buiten. Daar is een Hindoestaanse vrouw die uitleg komt geven over Phagwa ;)  

    Daarna mogen ze in de klas tekenen. Sommige zijn klaar en mogen een vrije tekening maken. Ze maken een tekening voor mij <3 Ooh! :D

     

    Eindelijk is het tijd om Phagwa te vieren. We zetten alle tassen buiten want wij komen de klas niet meer in!

    Het is super leuk. Alle klassen van de lagere school zijn er. Ook de grote vinden het super fijn om de juffen/meester vies te maken, inclusief de stagiaires die ze niet kennen :P

    Natuurlijk, door het lachen, is de poeder in mijn mond gekomen. Ik kan je vertellen dat het zeer vies smaakt :P Geen aanrader dus ;)

    Voor de rest zijn er veel kinderen naar mij gekomen: “Juf, het zit in mijn oog.” Dan gaan we naar toilet, wat spoelen met water en we kunnen weer verder.

     

    Na school komt Eliza hier (bij mij thuis) een douche nemen. Zo kan ze de bus niet open. We eten gezellig wat watermeloen en we praten wat.

     

    Daarna werk ik weer voor school.. en neem ik zelf een douche ;) Het gaat er vrij goed af (vandaag toch..).

     

    In de avond ga ik naar mijn 2de salsales! Ik heb er zin in! :D

    De taxichauffeur was ontzettend laat. Ik had hem rond 18.10 uut gebeld. Het zou 10 minuten duren.

    Om 18.40 uur besluit ik nog eens te bellen. De vrouw verteld me dat de taxi eraan komt..

    Wachten.. Wachten.. Wachten… Typisch Surinaams ;)

    Eindelijk is hij er om 18.55 uur. Om 19 uur begint de les :S

    De taxichauffeur zegt zelf: “Sorry dat ik zo laat ben.”

    Ik dacht: “Gewoon vertrekken.”

    Zit hij nog zeker 10 minuten aan zijn radio te prutsen voor hij vertrekt.. Pff. Die hebben echt tijd genoeg, maar nu heb ik geen tijd.. Helaas, niets aan te doen.

    Uiteindelijk vertrekken we ;)

    Rond 19.20 uur kom ik aan.

    Gelukkig herhaalt de salsaleerkracht altijd eerst (de eerste 15 minuten). Daarna mogen we het voordoen, per 3..

    Leuk, zonder het geoefend te hebben :P Ik ga als laatste en het lukt vrij goed ;)

    Daarna leren we draaien. Zowel de rechter als linkerdraai ;) Super leuk! Doen we goed! :P

    Het volgende uur is het aan de beginners. Ik sta wat te praten met Satish, zoals de vorige les.

    Even laten komt er een meisje bijstaan, genaamd Stefanie. We praten wat. Satish gaat al door. Hij vraagt of ik mee met hem ga. Stefanie zegt dat ik ook bij haar mag blijven.

    Ik besluit bij Stefanie te blijven, dan kan ik nog wat naar de gevorderden kijken en Stefantie is ook gewoon super leuk! ;)

    Stefanie is er met haar gevorderde vrienden van de salsa :P Ze komt eens kijken. We praten tijdens de les.

    Daarna gaan we samen naar Stefanie haar thuis. Toevallig woont ze samen met Charlotte, Imke en Katleen. (Boven en Stefanie woont beneden). Deze meisjes doen ook stage op mijn school :D Haha.

    Ze kleden zich om. Ik leer de rest van de groep wat kennen. Super leuke mensen allemaal!

    Daarna gaan we naar ‘havana’. De place to be op donderdagavond ;)

    Weer zeer lang wachten op de taxi.. We hebben zeker 3x moeten bellen.. 

    In ‘havana’ is het eerst salsa en daarna het gewone feestje J

    Het was leuk, alluwel het jammer is dat ik nog geen salsa kan dansen met partner. Ik sta maar wat te kijken :P Ik zou liever wat dansen ;)

    Op ‘havana’ vind ik Eliza terug, Pia en haar vrienden. :D De wereld is klein :P

    Onze groep gaat samen terug naar huis. Alleen Stefanie gaat met een andere groep mee. We zijn allemaal veilig thuisgeraakt :)

     

     

     


    24-03-2015 om 01:39 geschreven door Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 24 - 04.03.2015

    Vandaag is de dag! Zelfstandig les geven in groep 3a. Eliza, de andere stagiaire, mag mee in de klas staan. Maar ik neem eigenlijk alles over.

    We leren vandaag over de verschillende maateenheden: liter, milliliter,..

    We gaan lezen.

    We doen aan WO: de markt.

    Ook tekenen komt aan bod.

    En we schrijven een volledige zin!

    Het ging goed vandaag. Ik heb een aantal kinderen moeten waarschuwen. Zelfs 1 kind waar ik dit totaal niet van verwacht had. Dit kind was vorige keer bij de leerkracht zeer flink.

    Aan het smartboard moet ik nog wennen. Dat is nog zeker een werkpunt voor mij! Soms moet ik zoeken waar de lijntjes staan (als we gaan schrijven). Een aantal kinderen komen me helpen, andere kinderen staan te praten,.. Dat moet sneller en zelfstandiger gaan ;)

     

    Op het einde van de dag mag ik de naschoolse opvang doen in de groepen 4. Hier kan ik mijn lessen van vandaag verbeteren ;)  

     

    Onderweg naar huis, komen een aantal kinderen mij knuffelen. :D

    1 kindje laat me niet los.. Als ik de poort open doe, probeert hij mee naar binnen te gaan. Haha. 

    Er gebeurt zelfs iets geweldigs nadat ik de hoek om ben!

    Een kind zegt tegen een andere leerkracht: “Daar wil ik wonen.”

    De leerkracht: “Ware?”

    Kind: “Bij juf Evelien.”

    Dat had je moeten horen. De manier hoe hij het zei. Je kon hem meenemen! Zo lief en zielig. Gelukkig heb ik dat gezichtje er niet bij gezien. Dat was waarschijnlijk helemaal om te smelten. ;)

     

    Tijdens het eten zie ik mijn tuindier voorbij kruipen. Een vogel kwam duikend naar beneden met veel lawaai. Misschien omdat ze kleintjes heeft? Geen idee..

    Hij bleef aan de andere kant wat liggen. Toen ik foto’s aan het nemen was, zag ik (heel snel) een ander groen dier naar de buren gaan, over de muur. Wat een mooi beest! Hij lijkt op mijn tuindier maar dan in de groene kleur. Zeer mooi! Hopelijk komt hij nog eens op bezoek :P

    Even later is mijn fototoestel stuk L Pff.. Mijn lens wilt niet meer sluiten.. Ik zie ook een zwart scherm en niets werkt.

     

    In de avond besluit ik om op zoek te gaan naar een ‘cambio’. (Ofwel een soort bank). Ik moet mijn huur nog betalen. 09.03.2015  ;)

    Ik zie (na lang wandelen) de eerste cambio! Hoera! Ik vraag aan de security man of het nog open is. Gelukkig wel. Ik moet gewoon trekken.

    Binnen aangekomen neem ik mijn 1ste kaart. De speciale kaart die ik in België aangevraagd heb.. Ik steek deze in het toestel maar helaas ‘onleesbaar’.. Gelukkig ben ik een slim meisje en heb ik nog een 2de kaart bij. (Mijn gewone kaart die ze wereldwijd gemaakt hebben.) Mama en papa hebben er centjes op gestort ;)

    En toen zei het toestel: “Te weinig crediet”. Wat? Pff.. Hoe kan dat nu?

    Ik besluit naar de volgende cambio te gaan, in de hermitage mall. Daar werkt het wel, hoop ik ;) Deze heb ik vorige keer gebruikt.  

    Even een drankje meepikken onderweg en ik vertrek met wandelen naar de hermitage mall.

    Eindelijk aangekomen, zie ik de cambio! Hier heb ik in begin ook geld afgehaald J

    Ik neem mijn 1ste kaart.. De man verteld me dat deze kaart niet werkt. Vandaar “onleesbaar” op de machine daarnet..

    Oke, dan maar mijn 2de kaart. Toen stond er weer “te weinig crediet”.. Geweldig. Na even nagedacht te hebben, weet ik dat het geld op mijn spaarrekening gestort wordt en dus niet op mijn zichtrekening. Balen seg! Voor niets zo ver gewandeld. (Even slecht gezind!)

    Ik wandel wat rond in de hermitage mall. Weer niets gekocht..

    Omdat ik wat slecht gezind ben en nog niet gegeten heb, besluit ik mezelf te trakteren op een ijsje. Dat zal me wat beter gezind maken :)

    Terug het hele stuk naar huis wandelen. ;) Dat heb ik goed gedaan!
    Onderweg vind ik een T-shirt voor Holi Phagwa. (Morgen en overmorgen!) Er staat op: I <3 (en het land van Suriname).

     

     


    24-03-2015 om 01:37 geschreven door Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 23 - 03.03.2015

    Vandaag sta ik bij groep 2, de oudste kleuters.

    Ze leren over ‘wonen’. Het is verwonderlijk hoeveel de kinderen al leren. Dit had ik niet gedacht. J

    De kinderen zitten net zoals de andere kleuters aan 4 verschillende tafels. Elk kind heeft een vaste plaats en elke tafel heeft een kleur.

    Alle kinderen nemen hun stoel en zetten deze in de midden van de klas. Daar doen we het onthaal.

    De datum wordt gezegd en opgeschreven op het bord. De kinderen schrijven mee in de lucht.

    De juf heeft vandaag een thematafel gezet. Deze wordt met de kinderen besproken. Heel fijn! Zelfgemaakte materialen.

    Daarna bekijken we een filmpje. Hier moeten ze woorden met een ‘eu’ zoeken. Er worden verschillende worden met een ‘eu’ gezegd in het filmpje: neus, leuk, heup, sleutel, neushoorn,.. . Nadat ze het filmpje 3x gezien hebben, mogen ze de woorden opsommen. Vervolgens maken ze er een zin mee.

    Dan gaan er een aantal kinderen zwemmen. Mijn directrice wilt graag dat ik hier help waar nodig.

    Het was leuk om te zien. 1 kindje had in het begin blijkbaar veel schrik, maar nu gaat hij met plezier het zwembad in.
    Er is ook 1 kindje dat niet graag wilt zwemmen.

    De rest doet het zeer goed! Ze blazen belletjes, ze zwemmen achterwaarts,..

     

    Aan het einde van de dag, kreeg ik te horen dat ik groep 3a morgen moet overnemen. De leerkracht moet naar een bijscholing.

    Gelukkig verteld de leerkracht wat er morgen op haar programma staat.

    Ik ben benieuwd naar morgen! :D

     

    In de avond is het tijd voor mijn eerste salsales! :D Ik kan jullie niet vertellen hoe zeer ik sport mis :O Dat had ik niet verwacht dus ik kijk enorm uit naar vanavond!

    Bert gaat ook mee salsa volgen. De rest had er geen zin in..

    Aangekomen op de mooie locatie: overdekt, buiten, net naast het zwembad, zijn er super veel vrouwen.. Niet normaal. De les zal gesplitst moeten worden!  Ik wil zo graag beginnen en de leerkracht blijft maar praten.. Pff. “Wanneer gaan we nu eindelijk beginnen?”

    Uiteindelijk, na lang wachten, de eerste bewegingen! Super leuk. Ik heb nog wat moeite met de benamingen van de bewegingen. Maar het dansen op zich: SUPER!

    Natuurlijk moet ik wat langer blijven om naar de gevorderden te kijken. Zo mooi! Ze dansen samen. (Helaas dansen wij nog alleen.)

    Bert zit te praten met Satish. Een man die veel trips organiseert en mede verantwoordelijk is voor de samenwerking met mijn salsadanschool Sasupa (dat staat voor Salsa Suriname Paramaribo).


    24-03-2015 om 01:36 geschreven door Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 22 - 02.03.2015

    Vandaag sta ik bij groep 3a. J Geen kleutertjes..  

    Ik vind het leuk om te wisselen, beide hebben hun voor- en nadelen (kleuters – lager) ;) Vorige keer stond ik in groep 3b, vandaag het andere 3de.

    Je werkt al snel een verschil tussen de 2 groepen. De leerkracht vond haar klas druk maar tegenover de andere klas, is dit een rustigere klas.

    Over het algemeen vind ik de kinderen te druk in de klassen. Bij ons in België is er meer structuur en duidelijkheid.

    Ik weet nog dat er in het andere 3de een kind niet wou werken. Vermits er geen regels over zijn, heb ik hem gewaarschuwd en vervolgens naar de andere klas gebracht maar dat is het niet! Dat is goed voor 1 keer maar dat kan je niet als ‘straf’ behouden..

    Vandaag in groep 3 zijn daar wel regels over!

    Er is een groene cirkel. Daar hangen wasspelden met de namen van de kinderen. Als ze hier hangen dan zijn ze een voorbeeld voor de andere kinderen.

    Dan is er een gele cirkel: opgelet. Ik denk na over mijn gedrag. (De naam/wasspeld van de kleuter wordt verzet.)

    Daarna een oranje: pas op. Gevarenzone.

    En tenslotte worden de ouders erbij betrokken (de rode cirkel).

    De juf moest het vrij veel kinderen naar beneden sturen maar ik ben al blij dat hier duidelijkheid over is.

    Ikzelf heb een rekenles gegeven. Verschillende kinderen waren me aan het testen. Dat was te verwachten. Gelukkig ging het goed. Eén kind zet zijn kap tot over zijn ogen. Ik vraag hem vriendelijk om zijn kap naar achter te doen. Hij doet niets. Ik vraag het nog eens. Nog steeds niet. Dan kom ik er zelf maar aan. Hij doet zijn kap terug aan, tot over zijn ogen. Ik heb gezegd dat ik zijn naam naar benden haal als die kap niet snel naar achter is. Daarna heeft de leerkracht van de klas hem bij haar genomen. De rest van de kinderen doen goed hun best !

    Daarna het ik de rekenschriften ook zelfstandig verbeterd. J

    Als slot mocht ik nog een lesje geven. Wat is het fijn om leerkracht te zijn!

     

     

    Thuis aangekomen heb ik mijn nieuw tuindier gezien. Wat raar, hij loopt ineens voorbij. Een vogel maakte een hels kabaal en lande steeds naar beneden. Iemand een idee hoe dat komt?

    Mijn huisdier is zelfs gaan schuilen onder een soort krant of dergelijken.

    Ik dacht dat het kwam omdat de vogel kindjes had maar hier ben ik niet zeker van.

     

    Toen ik foto’s van mijn tuindier wou nemen, zag ik gewoon hetzelfde in het groen! Veel mooier :P Hij ging super snel over de muur, naar de buren. Jammer genoeg geen foto’s van..

    Wat later is mijn fototoestel stuk.. :S Vervelend! Dit komt niet van het schrikken! Mijn lens wilt gewoon niet meer sluiten..

     


    24-03-2015 om 01:36 geschreven door Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 21 - 01.03.2015

    Vandaag lekker buiten gegeten (zoals alle dagen) maar ineens zag ik iets. “Wat is dat?!” Ik moest natuurlijk direct dichterbij gaan kijken ;) “Amai, zot!!!” :D Lach op mijn gezicht! Volgens vrienden is het een “sapakara”, gewoon in mijn tuin.

    De hele dag was ik gefascineerd door dat beestje. Ik heb hem wat eten gegeven. Eerst appel, maar daar hebben de vogels van gegeten. Dat vond hij precies niet lekker.. Daarna kip en salami. Het was weg..

    De rest van de dag heb ik voor school gewerkt.
    Komt mijn security man ineens naar me toe. Hij ziet het beest ook. Ineens neemt die stenen en begint hij die stenen naar dat beest te gooien.

    (Overdreven reactie van mezelf.) “Hee, stop daar eens mee!”

    Hij kijkt me heel raar aan.

    Ik: “Dat beest doet niets hoor.”

    Hij kijkt me nog vreemder aan.

    Ik: “Ik heb er zelfs naast gestaan.” (Van op afstand maar dat hoeft hij niet te weten, toch?)  

    Gelukkig is hij er direct mee gestopt.


    24-03-2015 om 01:33 geschreven door Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 20 - 28.02.2015

    Vandaag gaat Martin Surinaams koken! :D

    Het regent dus ik smeer me niet in met zonnecrème.. Hier krijg ik nadien spijt van want de zon schijnt daarna zeer fel.. :S

    Eerst met de bus naar de markt (de waterkant). De busrit is al een leuke ervaring op zich. Natuurlijk stapte ik eerst op de verkeerde bus. Deze bus ging naar de andere kant. Oeps.. Gelukkig zijn de Surinaamse mensen zeer vriendelijk!

    Uiteindelijk zit ik op de juiste bus. Er komen steeds meer mensen bij. Ineens maken ze van de doorgang ook een zitpad. Er zijn stoeltjes die je kan uitklappen. Wat gemakkelijk! De eindhalte, na ongeveer een 20 minuten rijden, hier moet ik eraf. Het kost slechts 1,25 SRD!! (0.32 euro).

     

    Martin is er al, gelukkig :P We gaan samen naar de markt. Ze zijn minder lastig, de mannen. Dit zal komen omdat er een man naast me staat.

    Martin vertelt jullie hieronder wat we precies gekocht en gemaakt hebben :P Toch Martin?

    Ooh, ik heb een omgekeerde schildpad gezien. Ik had natuurlijk eerst niet door dat dit met opzet is gedaan.. Zo zielig. Dat beestje zit met zijn pootjes te spartelen maar er komt geen beweging in. Ik was er weer even van aangedaan. Ik zou het nog willen kopen om het als huisdier bij te houden.. Zo erg! Niet?

     

    In de namiddag besluit ik wat te gaan rusten..

    Niet veel later zie ik dat ik verbrand ben. Van dat korte stukje op de markt..

     

    Ik heb al veel beestjes gezien. Ik laat ze altijd doen. Als ik merk dat de beestje weg willen dan doe ik de lichten uit en alle mogelijke ramen en deuren open. Maar vandaag heb ik, volgens mij, een kakkerlak gezien :S  Het eerste beestje dat ik vermoord heb met mijn spuitbus. Ik voelde me al schuldig.. Eigenlijk heb ik het recht niet om iets te doden maar toch heb ik het gedaan. Gaan jullie mij nu minder graag zien? :P

     


    24-03-2015 om 01:30 geschreven door Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Deze ochtend sta ik op, zoals iedere ochtend, en ik zie nog een spin in mijn slaapkamer. Ik kan het niet laten en ik zeg: “Eet jij maar alle stomme muskieten op!”. Haha :D Ik dacht eerst dat ze dood was doordat de spin niet bewoog. Wat dacht ik dan? Dat de spin zou bewegen en terugpraten?? :P Ik besluit ertegen te blazen.. Niets. Harder blazen en ja ja, ze leeft nog. Oef! :D (Trots op mezelf! Ik begin positief te veranderen!)

     

    Daarna een belangrijke dag op school! De leerkracht van groep 2 (oudste kleuters) is afwezig. Ik neem de klas over. “Oké! :D” Ik begin met mezelf voor te stellen en daarna stellen de kinderen zichzelf voor. Er moeten geen opdrachten afgewerkt worden dus ik besluit ze in groepjes te laten werken. Zo kan ik eens kijken wat ik daarna kan doen. (Wat ze allemaal heeft van materialen.)  

    Daarna komt de directrice naar me. Ze wilt dat ik in groep 3 (eerste leerjaar) ga staan. Daar staat nu een andere stagiaire maar ze wilt graag dat ik daar help. De kinderen van groep 2 worden verdeeld onder de andere kleuterklassen.

     

    Aangekomen in groep 3. Deze kinderen heb ik al gezien ;) Dat valt mee.. De stagiaire is een boek aan het voorlezen. De kinderen zijn vrij druk, ik besluit wat later om de stagiaire echt te helpen. Ik zie aan haar gezicht dat ze blij is dat er iemand extra bij haar staat. Ik probeer de kinderen stil te krijgen en we gaan rekenen! Ik leg alle oefeningen, die ze moeten maken (na veel zoekwerk) uit op het smartboard. Daarna mogen ze starten. Het gaat goed. Er zijn een aantal kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Ik ga terwijl rond om de oefeningen te verbeteren.

    Helaas is er 1 kind dat niet wilt werken. (Een vrij schattige jongen moet ik erbij vertellen.) Ik weet dat de klas vrij druk is en ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken want ik wil dat ze werken. Ik waarschuw de jongeman en vertel dat hij gaat werken want anders kan hij beter de klas verlaten en hiernaast (bij de andere 3de groep) zitten.

    Hij blijft gewoon zitten. Ik besluit zijn rekenschrift te nemen en zijn hand vast te nemen. Hij zegt nog: “Nee nee, ik ga werken.” Ik wandel gewoon door en hij volgt mij. Aangekomen in de andere klas, begrijpt de leerkracht het. Er is een tafeltje voorzien voor het kindje dat niet wilt werken. Ik zeg dat hij terug naar de klas mag komen als hij kan aantonen dat hij goed kan werken. 

    Na het rekenen, gaan we schrijven. Het woordje “jij” komt vandaag aanbod. Eerst vertel en toen ik hoe je het woord moet schrijven, daarna laat ik een paar kinderen aan het smartboard komen. Eén kind zegt dat het eenvoudig is. Wat later laat ik dit kind het woordje “jij” schrijven. Het was niet tussen de lijntjes. Ik vertel hem dat het heel eenvoudig lijkt, maar dat het best moeilijk is! Je moet goed kijken en met heel wat rekening houden.

    Ik laat ze lijn per lijn het woordje “jij” schrijven. Terwijl kijk ik rond en geef ik tips en uitleg waar nodig is.

     

    Er is één kindje extreem hard aan het zweten. Ik vraag hoe hij zich voelt. Hij zegt dat hij het warm heeft en pijn heeft. De airco staat op dus het is helemaal niet warm in de klas.

    Ik ga even naar de EHBO kast. Daar vind ik geen thermometer dus ik ga naar boven. Die vrouw boven heeft wel een thermometer. We nemen zijn koorts maar hij heeft 36,9 graden. Ik hou hem in het oog. Later ging het weer beter met hem.

     

    Het is de laatste dag van de week. De kinderen die nog oefeningen moeten afwerken krijgen hier nu de tijd voor. De andere kinderen kunnen in hoeken spelen. (De banken staan al in hoeken. Ik zet er verschillend speelgoed.)

    Als slot gaan we wat dansen.

    Wachtend op de ouders mogen ze naar een filmpje kijken.

    Ik vind het een geslaagde en aangename dag op school!

     

    In de avond ga ik naar de poolparty. De groep van Laura komt ook: Sofia, Anouk, Birgit, Stephanie, Suzanne, andere Laura, Elien, Bert en Stijn.  

    Marijn en zijn kotgenoot (Christiaan) komen ook.

    De stagiaires van mijn school komen ook.

    Ik heb een taxi gebeld, tijd om naar huis te gaan. Wat duurt het lang.. Terwijl zie ik Bert en Stijn, ze vertrekken ook. Hun taxi arriveert eerder. Pff, wachten.. Ik zit op het trapje. Er komt een Surinamer naast me zitten. Hij vertelt dat hij me gratis thuis wilt afzetten,  hij vraagt hoe het feestje was, of we eens samen kunnen gaan feesten,.. Het wordt wat afgezaagd MAAR gelukkig komt er een meisje naast me zitten. Ze zegt: “Ik kom je redden!” En inderdaad, ze neemt me mee naar haar groepje vrienden. Wat een lieve mensen! J (We hebben nummer geruild dus misschien horen jullie ook nog wat ze.) We nemen samen de taxi want ze willen me niet alleen laten gaan. In de taxi hebben we gezellig gepraat. Eerst zetten we het groepje af en dan ben ik aan de beurt. Deze keer een vriendelijke taxichauffeur!! Dat mag ook gezegd worden. ;)


    24-03-2015 om 01:29 geschreven door Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 18 - 26.02.2015

    Ja, vandaag sta ik voor de eerste keer in de kleuterschool! ;)  (In Suriname weliswaar.) Ik sta in groep 1a. Het zijn kinderen van 4 – 5 jaar.

     

    Er is één kleuter dat me meteen opvalt. Hij mag rondwandelen of kleuren terwijl de andere kinderen moeten werken. Ik vraag aan de leerkracht wat er met hem is. Hij heeft een spraakgebrek. Zijn ouders zijn net uit elkaar. Hij is direct daarna terug  in zijn broek beginnen doen, zowel stoelgang als urine.

    Hij vertrekt binnenkomt naar een andere school omdat hij extra zorgen nodig heeft.

     

    Ik krijg direct een knuffel van een meisje en een jongen. Wat een leuk ontvangst. Zo wil ik meer ontvangen worden hoor! :D

    We beginnen de dag met zeer weinig kinderen. De meeste kinderen komen te laat.

    De kinderen zitten in een kring. Deze kring maken ze zelf met hun stoelen van de tafels.

    In de kring zingen ze het ochtend liedje. Dit is op dezelfde melodie als: “Happy birthday to you.” Ze zingen “Goede morgen allemaal. Goede morgen allemaal. Goede morgen al-le-maal. Goede morgen allemaal.” Vervolgens hetzelfde maar dan wordt “allemaal” vervangen door “juffrouw”.

    Vervolgens vertelt de leerkracht wat ze vandaag gaan doen. Dit toont ze met een kaartje maar er is geen daglijn. (Een daglijn is een lijn waar je alle pictogrammen hangt. Deze pictogrammen tonen wat ze vandaag gaan doen en waar we nu zijn. Bijvoorbeeld: lezen. Pictogram van een boek. Dan wordt er een spelt of dergelijken aan het pictogrammetje gehangen. Zo weten de kleuters waar ze ergens in de dag zitten: vooraan, achteraan,.. Jullie begrijpen me nu ongeveer?)

    Daarna wordt er een verhaaltje voorgelezen door de juf. Vervolgens moeten de kleuters vertellen wat er gebeurde op welke prent. Dat kunnen de meeste kinderen al goed.

    Wat later werken de kinderen aan hun tafels. Er zijn 4 tafels en elke tafel heeft een kleur. De kinderen aan de groene, rode, blauwe en gele. Ze zitten altijd aan dezelfde tafel.

    Ze maken hun werkjes verder af. Ze zitten eigenlijk vrij lang aan de tafels.

    Daarna eten ze hun boterhammen en na hun boterhammen mogen ze in de hoeken spelen.

    In de hoeken leer ik de kinderen echt beter kennen. Tijdens het spelen met de blokken hebben de kinderen een enorme fantasie. Ze horen de zee in de blokken, ze bouwen een vliegensraket,.. J Dat zijn de kleuters! :D Dat heb ik gemist :P

    Een aantal kinderen maken mijn haar nog mooier, ze verven het zelfs geel :P

    In de boekenhoek lees ik een aantal verhaaltjes voor. De kinderen komen direct met een nieuw boek af J

     

    Als ik thuis kom, zijn er nog kinderen in het zwembad. Op donderdag mogen ze namelijk zwemmen, onder begeleiding natuurlijk. Ik zit op mijn terras wat te werken voor school. De kinderen roddelen eerst over me. Ze zeggen iets van:

    Kind 1: “Dat is die juf van onze school.”

    Kind 2: “Wie?”

    Kind 1: “Daar, ze zit daar.”

    Kind 2: “Ik ken ze niet hoor.”

    Kind 1: “Jawel, die is anders dan de andere juffen.” (Terwijl ze me niet kunnen.. :P )

    Even later komen ze met twee naar hier. Kind 1 zegt: “Ze wilt met u kennismaken.” Ik zeg dat ze wat verder mogen komen. Daarna komen er nog twee kinderen bij. Ze vertellen dat ze in groep 5 zitten, hun namen, wat ze graag doen, hun afkomst,..

    Het was een leuk gesprekje.

     


    24-03-2015 om 01:27 geschreven door Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 17 - 25.02.2015

    Vandaag intensief voor school werken.. Het regent nu toch (weeral :O..).   

    Terwijl goed rondkijken en brood aan de vogels geven. J

     

    Op de avond is het volgende salamandertje gespot! Ook de kikkers in mijn tuin zijn terug van de partij J Mijn nieuwe huisdieren. Hoe ga ik ze noemen? :P


    24-03-2015 om 01:26 geschreven door Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 16 - 24.02.2015

    Ik heb me gisteren goed voorbereid. Tijd om vandaag les te geven in groep 3 – 1ste leerjaar. Het is een vrij drukke klas. Ik leg eerst uit wat ze moeten doen. Daarna beginnen ze en ik ga  rond. Ik geef extra uitleg waar nodig is. Achteraf vraagt de leerkracht van de klas of ze het leuk vonden. Ze zeiden van wel J

     

    Tijdens de middag heb ik wat geslapen. In begin zei de oudere vrouw dat, op het terrasje (al eventjes geleden hoor), maar ik dacht niet dat het van toepassing was op mezelf. Toch is het echt vermoeiend! Het is heel warm en ze doen hier zelf ook een slaapje. Ook een aantal andere stagiaires hebben een slaapje nodig dus vandaag heb ik dat ook gedaan! ;)

     

    En dan…

    Ik heb afgesproken met Martin. Marlon ging vanavond ook meekomen. Misschien komt Gordon ook? We gaan eerst echt Surinaams eten en dan gaan we een stapje in Paramaribo zetten :P

    Martin zei dat we rond 19 uur gingen afspreken. Dat is goed voor mij. Ik ga de douche in, ik maak me gereed en dan.. Wachten! Wachten! Wachten! :D Zo gaat het in Suriname. Marlon moest nog contact opnemen met Martin.. Tijdens het wachten komt er iets zwart binnenvliegen. Het ging zeer snel.. Geen idee wat het was.

    Uiteindelijk was het 20.30 uur. Marlon ging niet mee eten, we mochten al gaan.

    Ik bel een taxi. Hij doet zoals alle andere taxichauffeurs maar deze keer besluit ik niet teveel te praten en hem niet teveel aan te kijken. De taxichauffeur gaat nog eerst tanken.. Natuurlijk een hele rij auto’s voor ons. En maar wachten ;) Hier tanken ze trouwens voor je. Zeer gemakkelijk. Je geeft gewoon je geld en de man tankt voor je.     

    Uiteindelijk aangekomen was het 21.00 uur denk ik. Geen Martin te zien. Ik besluit eerst wat te wandelen. Ik wordt meteen aangesproken door een security man..? Alles kan! Gelukkig krijg ik een sms en zeg ik tegen deze man dat ik door moet.

    Even later wacht ik bij een boom. Veel mensen kwamen voorbij en ook deze personen willen me aanspreken.

    Dan maar naar de overkant! Daar is het tenslotte minder druk. Ik ga ergens zitten (op een trapje), niet te geloven! Dan komen ze naast me zitten. Gelukkig terug een sms van Martin! :D Ik moet door.. Hup naar de vlaggen. Na veel wachten hebben we elkaar eindelijk gezien rond 21.45 uur J

     

    We besluiten iets Surinaams te eten. Het is ’t vat geworden. Daar eten we “cassave soep”. Als ik vraag wat erin zit, dan zeggen Marlon en Martin dat het grondeten is.. :D Oke, laten we dat eens proeven. Het wordt geserveerd met rijst. Het is ongewoon voor mij, maar het is lekker!

     

    Het regent vandaag veel.. Het is bijzonder om te zien. Als het regent gaan al de Surinamers schuilen. Ook als het voor ons maar ‘motregen’ is.

     


    24-03-2015 om 01:25 geschreven door Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 15 - 23.02.2015


     

    Ik begin de dag met een stevig ontbijt! Ik heb namelijk salami! :D Zalig! De korstjes van mijn brood leg ik op de grond. Ik wacht tot de vogeltjes ervan komen eten. Zo begin ik mijn dag fantastisch!

    Mijn bezoeker van gisteren is nog steeds aanwezig. Hij zal het hier aangenaam vinden, denk ik?

     

    Vandaag sta ik in groep 3 – 1ste leerjaar. Normaal de a groep maar doordat een andere stagiaire hier nu staat, sta ik in de b groep.

     

    Deze klas heeft 2 juffen vandaag. Doordat de ene juf maar halftijds werkt.

    Zo een bofkont dat ik ben, weer een verjaardag te vieren! We zingen weer. Het jongentje dat jarig is, heeft Nasi bij. Ook juf Evelien krijgt een portie mee. Lekker!

    Het is een fijne klas. Ze zijn nog klein maar toch leren ze al zoveel. Leuk om te zien hoe ze de letters 1 voor 1 opzeggen om zo het woord te vormen. J

    Ik help de kinderen die mijn hulp goed kunnen gebruiken tijdens de oefeningen. Ze beginnen me spontaan te roepen. Een kindje roept: “Juf.” De leerkracht van de klas wilt komen maar het kindje wilt juf Evelien J Ooh!

    Ik mag ook van deze leerkracht(en) foto’s maken. Een jongen begint spontaan een kusje te geven voor de foto. :D Hij zegt nog: “Juffie.” Een vastgelegd moment dat ik nooit meer zal vergeten!

    Na al dat rekenen, leren, lezen,.. mogen ze spelen in hoeken. J

     

    Morgen geef ik ook een lesje: rekenen op een leuke manier. Ze mogen namelijk een blad uitknippen en kleven op een gekleurd blad. Hierop staat het getal 9. Dit getal moeten ze splitsen op zoveel mogelijk manieren: 8 en 1 – 5 en 4 - … Ze mogen de witte cijfers inkleuren en vervolgens in het juiste vakje plaatsen. J Ik kan niet wachten tot het morgen is.. Morgen krijgen ze ook een test. Ik ben benieuwd hoe de leerkracht dit gaat aanpakken.

     

    Wandelend over de speelplaats zwaaien de kinderen van groep 4b uit het raam. Het begint met één kind maar al snel roept hij de andere van de klas. Daar staan ze dan met een groep te zwaaien :D Genieten!

     

    Thuis aangekomen heb ik wat meer informatie gevraagd over de salsa lessen. Ik wil namelijk aan sport doen! Ik mis het eigenlijk wel.. Ik zwem wel maar dat lijkt helemaal geen sport. Dansen is meer iets voor mij en waarom dan geen dans die ze hier goed kunnen J Dinsdag 3 maart begint mijn eerste les! (1 maand lang op dinsdag en donderdag.)


    24-03-2015 om 01:24 geschreven door Evelien  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs