Inhoud blog
  • College rock
  • Close harmony
  • Classic rock
  • Chill out
  • Chicago blues
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Categorieën
    Foto
    Etoiliste Muziekparadijs voor de echte muziekliefhebber in Nederland en Vlaanderen
    Over mijzelf
    Ik ben Ruud, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Etoiliste.
    Ik ben een man en woon in Sousse (Tunesie) en mijn beroep is afgekeurd.
    Ik ben geboren op 23/08/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Muziek, Voetbal ESS .
    De Etherpiraat
    Voor de muziek, boek en strip liefhebber in Vlaanderen en Nederland
    01-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boogaloo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De boogaloo is een muziek- en dansstijl die in de jaren 60 van de twintigste eeuw populair was. Boogaloo wordt ook wel Latin Soul genoemd en is een mengeling van soul en latinomuziek. Het genre werd later overschaduwd door de salsa.

    Joe Cuba wordt gezien als de grondlegger van de boogaloo.

    Andere uitvoerenden zijn Willie Colón, Ricardo Ray en Ray Barretto.

    01-12-2012 om 05:02 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:boogaloo, muziekstijl
    30-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blues
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Blues is een muziekstijl die ongeveer tussen 1860 en 1900 is ontstaan en zijn oorsprong vindt in de muziek die slaven (uit Afrika afkomstige negers) in het Zuiden van de Verenigde Staten - onder andere in de Mississippidelta, tussen Memphis en New Orleans) - maakten. De voornaamste muzikale bronnen die tot het ontstaan van de blues hebben bijgedragen zijn de religieuze liederen (gospels, negrospirituals), de worksongs en de field hollers. Een typische variant van de blues is de cajunmuziek. Muziek maken met elkaar of alleen, met of zonder instrumenten, was voor hen vaak de enige manier om hun lijden uit te drukken en te verzachten. Omdat deze muziek een melancholische toon en inhoud had, werd ze 'blues' genoemd.

    Soms gebruikten de zangers 'scheldwoorden' die de bewakers niet kenden. Ze spraken bijvoorbeeld af dat 'hark' in hun liedje als 'zot' bedoeld werd. Zo konden ze de bewakers uitschelden zonder dat deze het merkten. Ze maakten zelf instrumenten en 's avonds zongen ze uit volle borst over de miserie die ze hadden.

    De aanduiding 'blue' voor rouw is afkomstig uit de zeilscheepvaart. Als een schip tijdens de reis zijn kapitein of een andere officier verloor, voerde het voor de rest van de reis een blauwe vlag en werd een blauwe band rond het hele schip geschilderd alvorens de thuishaven binnen te lopen.

    Toen vele zwarten rond de Eerste Wereldoorlog vanuit het Zuiden naar de steden in het Noorden (onder andere Chicago en Detroit) trokken, kreeg de blues een meer 'stedelijk' geluid, dat vanaf de jaren dertig voornamelijk gekenmerkt zou worden door het gebruik van elektrisch versterkte instrumenten. Deze meer up-tempo variant van de blues zou later de weg bereiden voor rhythm-and-blues en rock-'n-roll. Deze laatste zouden de blues enigszins naar de achtergrond dringen, maar in de jaren 60 en 70 leefde het genre op doordat Britse (blanke) rockmuzikanten als Eric Clapton, de The Rolling Stones en Led Zeppelin opnieuw blues gingen spelen.

    Alle stijlen van de jazz zijn sterk door de blues beïnvloed, van New Orleans Jazz tot en met cool jazz.

    Muzikale kenmerken

    Het kenmerkende aan blues is dat het een meest vast schema volgt van 12 maten die per strofe worden herhaald (de zogenaamde twelve bar blues). Iedere strofe, d.i. een samengesteld geheel van versregels, omvat dan drie gezongen regels die elk weer gebonden zijn aan vier maten die begeleid worden door akkoorden.

    Bijna elk bluesnummer is herkenbaar aan dat akkoordenschema waaruit het is opgebouwd. Dit bluesschema bestaat veelal uit 12 vierkwartsmaten, waarvan de laatste maat/maten de zogenaamde 'turnaround' vormt:

    I I of IV I I
    IV IV I I
    V IV I V (of I aan einde)

    De Romeinse cijfers stellen de trappen van de toonladder voor. In C wordt het schema:

    C C of F C C
    F F C C
    G F C G (of C aan einde)


    Andere muziekgenres, zoals rock-'n-roll en in sommige gevallen ook jazz, zijn op een vereenvoudigde respectievelijk ingewikkeldere versie van dit schema gebaseerd. Schema's met andere aantallen maten komen overigens ook voor, bijvoorbeeld schema's met 16 maten.

    Melodie

    Heel kenmerkend voor de blues is het soleren. Zang wordt afgewisseld met instrumentale improvisatie, veelal in de van pentatonische toonladders afgeleide bluestoonladders. Er zijn 2 bluestoonladders: mineur (I-bIII-IV-bV-V-bVII) en majeur (I-II-bIII-III-V-VI). De mineurladder wordt het meest gebruikt. Het is mogelijk deze twee toonladders te combineren (I-II-bIII-III-IV-bV-V-VI-VII) maar dit gaat meer richting jazz.

    Heel belangrijk in de bluestoonladders zijn de zogenaamde blue notes. Er zijn 3 blue notes in de bluestoonladders: bij mineur bIII, bV en bVII. Het gebruik van deze noten in een pentatonische toonladder is wat niet gebruikelijk is in Europese muziek. Bij blues worden deze noten vaak bereikt met instrumenten die tonen kunnen 'buigen', zoals gitaar, bluesharp en saxofoon. Op instrumenten waarop het niet mogelijk is tonen te buigen (zoals bij toetsinstrumenten), kan men een soortgelijk effect bereiken d.m.v. een voorslag; bijvoorbeeld door kort bIII voor III te spelen.

    Vaak wordt een harmonisch contrast gebruikt: het in mineur soleren of zingen over een majeur akkoordenschema.

    Bluesmuziek heeft vaak een wat rauwe, donkere zangpartij, geworteld in zwarte gospel. De zanglijn wordt gekenmerkt door herhaling en een vraag-en-antwoord-dialoog tussen de zanger en de muzikanten.

    Thematiek

    De blues vertelt over het leven van alledag. De nadruk daarbij ligt op negatieve gebeurtenissen, bijvoorbeeld ongeluk in de liefde. Door het zingen van de blues hoopt men troost voor deze problemen te vinden, naast de kracht om er weer bovenop te geraken. Een bluesmuzikant schuwt controversiële thema's zoals alcohol, seks en geweld niet. Wel worden deze vaak bezongen in verdoken termen, veelal afkomstig uit Afro-Amerikaanse tradities, zoals de voodoo.

    Stijlen

    • African blues
    • Atlanta blues
    • Chicago blues
    • Delta blues
    • Detroit blues
    • East Coast blues
    • Kansas City blues
    • Louisiana blues
    • Memphis blues
    • New Orleans blues
    • Piedmont blues
    • Swamp blues
    • Texas blues
    • West Coast blues
    • St. Louis-blues

    Instrumenten

    De blues werd oorspronkelijk gespeeld op akoestische instrumenten als gitaar, piano en mondharmonica. Soms maakte de gitarist bovendien gebruik van een glad en hard voorwerp, zoals een mes of een flessenhals (vandaar de naam 'bottleneck', Engels voor 'flessenhals'), waarmee hij over de snaren gleed (vandaar de naam 'slide', Engels voor 'glijden').

    ypische bluesinstrumenten zijn onder andere:

    • contrabas / basgitaar
    • gitaar (akoestisch, archtop, steelstring, elektrisch)
    • mondharmonica of bluesharp
    • piano

    Muzikanten

    • Blind Lemon Jefferson (1897 - 1930)
    • Lonny Brooks (1933)
    • Bo Diddley (1928 - 2008)
    • Ray Charles (1930-2004)
    • Big Bill Broonzy (1893 - 1958)
    • Eric Clapton (1945)
    • Peter Green (1946)
    • Paul Ambach (1948)
    • Albert Collins (1932 - 1993)
    • Buddy Guy (1936)
    • Rory Gallagher (1948 - 1995)
    • John Mayall (1933)
    • Little Walter (1930 - 1968)
    • J.B. Lenoir (1929 - 1967)
    • Jim Morrison (1943 - 1971)
    • Keith Richards (1943)
    • Chuck Berry (1926)
    • Skip James (1902 - 1969)
    • Robben Ford (1951)
    • Johnny Winter (1944)
    • W.C. Handy (1873 - 1958)
    • Jimi Hendrix (1942 - 1970)
    • Earl Hooker (1929 - 1970)
    • John Lee Hooker (1917 - 2001)
    • Lester Butler (1959 - 1998)
    • Mississippi John Hurt (1892-1966)
    • Janblues (1975-2012)
    • Elmore James (1918 - 1963)
    • Harry Muskee (1941 - 2011)
    • Robert Johnson (1911 - 1938)
    • Robert Cray (1953)
    • B.B. King (1925)
    • Albert King (1923 - 1992)
    • Herman Brood (1946 - 2001)
    • Freddie King (1934 - 1976)
    • Louisiana Red (1932)
    • Leadbelly (1885 - 1949)
    • Jack White (1975)
    • Charley Patton (1891 - 1934)
    • Mick Taylor (1949)
    • Walter Trout (1951)
    • Eelco Gelling (1946)
    • Stevie Ray Vaughan (1954 - 1990)
    • Muddy Waters (1915 - 1983)
    • Howlin' Wolf (1910 - 1976)
    • Jimmy Page (1944 - )
    • Son House (1902 - 1988)
    • Gary Moore (1952 - 2011)
    • Joe Bonamassa (1977 - )
    • John Mayer (1977 - )
    • Jimmy Lafave (1979 - )

    30-11-2012 om 09:49 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:blues, muziekstijl
    29-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bluegrass
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bluegrass is een Amerikaanse muzieksoort waarvan de naam voor het eerst werd gebruikt aan het eind van de jaren 50. De grondlegger van deze stijl, de Amerikaan Bill Monroe, noemde zijn band ‘The Blue Grass Boys’ naar zijn geboortestaat Kentucky, waarvan de bijnaam The Blue Grass State luidt.

    Bluegrass is de voortzetting van de oude stringbandmuziek die zijn roots zowel in de Europese als de Afro-Amerikaanse tradities heeft. Het was de muziek van de immigranten in de bergstreken van Oost-Amerika. Muziek met veel Ierse en Schotse achtergronden. Waar de heimwee naar hun thuisland en het harde leven in de bergen terug te horen is in de typerende klaagzang van bluegrass. Als één van de weinige soorten folkmuziek heeft bluegrass een jazz-achtige structuur: één instrument speelt een solo, terwijl de andere alle hun specifieke taak in de begeleiding vervullen. De solo gaat vervolgens over van het ene instrument op het andere. Minstens zo belangrijk voor de definitie van het genre is de zang: de lead - vaak ongewoon hoog - de twee-, drie- of vierstemmige harmonieën, niet als een ‘achtergrondkoortje’, maar als een klank waarin de stemmen versmelten tot een geheel.

    De eerste bluegrass werd vastgelegd op 16 september 1946 met als essentieel onderdeel de vijfsnarige banjo van Earl Scruggs, die met zijn virtuoze, door hemzelf ontwikkelde stijl de kroon op het werk van Monroe zette. In eerste instantie was Monroe helemaal niet blij toen anderen ‘zijn’ muziek gingen naspelen, maar uiteindelijk werd ook hem duidelijk dat hij de grondlegger was van een nieuwe muziekstijl.

    Inmiddels zijn er vele soorten bluegrass, van zeer traditioneel en nauwelijks afwijkend van het geluid uit de jaren veertig, tot progressief, met uiterst complexe arrangementen die nog het meest aan moderne jazz doen denken. In het gebied daartussenin zijn vele groepen actief, van recreatieve muzikanten tot fullprofs, waardoor de muziek zichzelf, binnen een zeer herkenbare stijl, steeds vernieuwt.

    Instrumenten

    Naast de zang, het fundament van bluegrass, worden de volgende instrumenten gebruikt:

    • Mandoline
    • 5-snarige banjo
    • Dreadnoughtgitaar
    • Viool
    • Contrabas
    • Dobro of resonatorgitaar

    Typische bluegrass is altijd akoestisch. Er wordt hooguit gebruikgemaakt van microfoons om het geluid te versterken en van een elektrische basgitaar als een echte contrabas niet beschikbaar is.

    Bluegrass in Nederland

    Nederland kent een kleine, maar actieve club bluegrassliefhebbers. Een van de eerste Nederlands bands was de Dutch Bluegrass Boys uit Eindhoven. In Amsterdam opereerden de Smoky Mountain Rangers en in Leiden waren de Bluegrass Clodhoppers actief. Later meldden zich de Country Ramblers uit Kampen en in hun voetsporen de band Groundspeed. Ook, de van oorsprong countryband, Relaxation speelde bluegrass.

    De eerste Nederlandse band die in het Amerikaanse tijdschrift Bluegrass Unlimited (september 1983) een eervolle vermelding kreeg vanwege hun album Stony Man Mountain was Jerrycan. Leadzanger Theo Lissenberg (algemeen beschouwd als de beste bluegrasszanger van Europa) schitterde later nog in 4 Wheel Drive. Deze band speelde in 2002, na hun uitverkiezing tot Europese bluegrassgroep van het jaar, als eerste Nederlandse band op de IBMA-conventie in de Verenigde Staten. Als laatste project speelde hij in het trio Skyland.

    Een paar keer per jaar wordt er op verschillende plaatsen in het land een 'Picking Party' georganiseerd, waar de (amateur)muzikanten elkaar ontmoeten, jammen en vooral plezier hebben. Een paar bekende zijn Anual picking party in Leiden, Northern Picking in Valtermond en de Castle Picking Party in Groningen. Op deze dagen worden soms ook andere, verwante muziekstijlen ten gehore gebracht, zoals Old-Time, singer-songwriter, etc.

    Het grootste festival in Nederland, meteen ook het belangrijkste (driedaagse) bluegrassfestival in Europa, is de European World of Bluegrass het EWOB.


    29-11-2012 om 14:02 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:bluegrass, muziekstijl
    27-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bigband
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een bigband is een muzikaal ensemble, vooral geassocieerd met het spelen van jazzmuziek. Bigbands werden bijzonder populair in de jaren dertig en veertig van de 20e eeuw tijdens de periode van de swing. Een bigband bestaat gewoonlijk uit ongeveer 12 tot 25 muzikanten en omvat saxofoons, trompetten, trombones en een ritmesectie.

    Geschiedenis

    In de geschiedenis van de populaire bands zijn stilistisch twee periodes te onderscheiden. In het midden van 1920-1929 maakten gewoonlijk 10 tot 25 muzikanten deel uit van de bigband. In die tijd werd een milde vorm van jazz gespeeld waar weinig improvisatie aan te pas kwam. Ook werden violen ingezet, maar dat duurde slechts tot de introductie van swing in 1935. Deze dansmuziek (tot aan de swing) werd gekenmerkt door zoetgevooisde, romantische melodieën. De muzikanten hielden zich aan het vooropgesteld arrangement, en de zangers ‒ gewoonlijk tenors ‒ zongen de melodie zonder improvisatie. Frank Sinatra was een van die tenors wiens carrière op gang kwam dankzij zijn samenwerking met het populaire dansorkest van Tommy Dorsey.

    Typische exponenten van deze stijl waren populaire artiesten zoals Paul Whiteman, Ted Lewis, Harry Reser, Leo Reisman, Abe Lyman, Nat Shilkret, George Olsen, Ben Bernie, Bob Haring, Ben Selvin, Earl Burnett, Gus Arnheim, Henry Halstead, Rudy Vallee, Jean Goldkette, Isham Jones, Roger Wolfe Kahn, Sam Lanin, Vincent Lopez, Ben Pollack, Shep Fields en Fred Waring. Eersteklas muzikanten als Bix Beiderbecke en Frankie Trumbauer kregen bij populaire, commerciële bands zoals het orkest van Paul Whiteman de kans om hun kunnen te tonen. Er waren ook "all-girlbands" waaronder "Helen Lewis and Her All-Girl Jazz Syncopators". Lewis en haar band kwamen samen met anderen voor in Lee De Forests geluidsfilms uit 1925.[1] Andere bekende all-girlorkesten waren die van Babe Egan's Hollywood redheads, een band die aangekondigd werd als 'The Twelve Vampires' en 'The Parisian redheads' (afkomstig uit Indiana). Meer dan 100 dansorkesten reden in die tijd langs de wegen tussen Saint Louis en Denver, Texas en Nebraska, op zoek naar gigs voor een nacht. Voor de muzikanten was het een heel avontuurlijk bestaan. Behalve de tamelijk grote bands speelden trouwens ook succesvolle orkesten in een kleinere bezetting, waarvan Louis Armstrongs 'Hot Five' een van de populairste was.

    Tegen 1930 verscheen een nieuwe vorm van bigband, die meer authentieke jazzmuziek speelde. Er werd nu meer ruimte binnen de muziek gegeven voor geïmproviseerde solopartijen. Deze soort muziek bereikte echter nooit het succes van de bands die romantische melodieën speelden. De weinige opnames die toen werden gemaakt, droegen het label 'race record' en waren bedoeld voor een beperkt publiek. Slechts weinig blanken speelden deze muziek, met uitzondering van muzikanten als Johnny Mercer en Hoagy Carmichael. De drie belangrijkste centra waar deze muziek werd gespeeld waren New York, Chicago en Kansas City. In New York overheerste een op arrangementen gebaseerde aanpak, eerst merkbaar in het werk bij Don Redman voor The Fletcher Henderson band, later in het werk van Duke Ellington voor zijn Cotton Club Orchestra, en verder ook Walter 'Foots' Thomas voor Cab Calloway. Sommige grote bands zoals die van Joe "King" Oliver speelden een tussenvorm van jazz, met arrangementen waar toch plaats werd voorzien voor improvisaties. Andere bands zoals die van Luis Russell verleenden muzikanten met sterallures zoals Louis Armstrong een podium voor hun manier van spelen. In deze gevallen werden de arrangementen opgebouwd rond de begaafde muzikant om zijn of haar mogelijkheden beter te laten uitkomen.

    In de jaren dertig was radio voor deze jazzmuzikanten zoals Benny Goodman (bijgenaamd "the Pied Piper of Swing", oftewel "de Rattenvanger van de swing") een belangrijk medium om opgemerkt te worden. Een ware rage in die tijd waren de 'battles' tussen muzikanten; daarbij daagden ze elkaar uit tot het spelen van de beste improvisaties. Beroemd is bijvoorbeeld het duel tussen de stersaxofonisten Coleman Hawkins en Lester Young in 1939. Ook battles tussen twee bigbands trokken veel publiek. Bijvoorbeeld de battle in de New Yorkse Savoy Ballroom tussen Chick Webb en Count Basie die plaatsvond op 16 januari 1938. Die avond waren ook Billie Holiday en Ella Fitzgerald van de partij, Basie nodigde Duke Ellington uit achter de piano en uiteindelijk werd besloten tot een ex aequo en dat de strijd op latere datum zou worden voortgezet.

    Bigbands werden ook in films van de jaren 30 opgevoerd en dat bleef zo tot de jaren 60. Vaak maakten de bigbandleiders een cameo-optreden, al werd dat niet altijd mooi in het verhaal geïntegreerd en verliep een en ander nogal stijfjes. Shep Fields en zijn orkest verschenen in 'The Big Broadcast' van 1938 voor Paramount Pictures waarin ze acteur Bob Hope begeleidden. In de jaren 50 verschenen ook fictieve biografische films over Glenn Miller, Gene Krupa, Benny Goodman en anderen, bedoeld als nostalgisch eerbetoon aan hun succesperiode.

    Vóór de oorlog hadden formaties uit de Lage Landen als The Ramblers en het orkest van Stan Brenders al veel succes. Het enthousiasme voor de 'nieuwe' Amerikaanse muziek en vooral de komst van swingorkesten na de Tweede Wereldoorlog naar Europa had nu voor gevolg dat er heel wat Nederlandse en Belgische bigbands en andere jazzensembles werden gevormd. Na de bevrijding trokken talentrijke muzikanten zoals Jack Sels en Bobby Jaspar naar de Verenigde Staten met hun band of toerden door Europa.

    Moderne bigbands

    Na 1945 evolueerde jazz in allerlei nieuwe richtingen. Tussen 1950 en 1970 traden een aantal opmerkelijke performers als bandleden voor het voetlicht: Dizzy Gillespie, Gene Krupa, Buddy Rich, Gil Evans, Stan Kenton, Johnny Richards, Sun Ra, Gary MacFarland, Charles Mingus, Oliver Nelson, Carla Bley, Thad Jones/Mel Lewis Big Band, Sam Rivers, Don Ellis, Toshiko Akiyoshi – Lew Tabackin Big Band, Lincoln Center Jazz Orchestra en Anthony Braxton.

    Latere bandleiders waren pioniers op het gebied van verschillende stijlen waaronder Braziliaanse jazz en Afro-Cubaanse jazz, waarbij de klassieke bigband instrumenten voor deze stijlen werden ingezet. Opmerkelijke bigbandperformers en arrangeurs op dat gebied waren pianist Gil Evans, saxofonist John Coltrane (op het album Ascension uit 1965) en elektrische bassist Jaco Pastorius die respectievelijk cool jazz, free jazz en jazz fusion introduceerden in het bigbanddomein. Moderne bigbands spelen sindsdien allerlei soorten jazzmuziek. Sommige grotere Europese jazzensembles spelen voornamelijk avant-gardejazz met het instrumentarium voor bigbands. Voorbeelden hiervan zijn het Vienna Art Orchestra, opgericht in 1977, en het Italian Instabile Orchestra, actief in de jaren 90. In de laatste jaren van dat decennium maakte swing een comeback in the Verenigde Staten. De 'Lindy Hop' werd populair aan beide kuststreken en zorgde ervoor dat veel jongeren opnieuw interesse gingen tonen voor de bigbandstijlen. Het 'Jazz and Lincoln Center Orchestra' met Wynton Marsalis is het huisorkest van het Jazz at Lincoln Center (JALC). Het JALC Orchestra maakt tegenwoordig internationale tours en maakt promotie voor de bigbandsound.

    Afrikaanse "Afrobeat"bigbands bestonden al vanaf 1970. Fela Kuti uit Nigeria fuseerde bigband-jazz met tribale ritmes van de Yoruba-stam, highlife, en Amerikaanse soul music van James Brown. Sinds 2008 bestaan er meer dan 40 werkende Afrobeat-bigbands waaronder Antibalas, Chicago Afrobeat Project, Chopteeth, Femi Kuti en Seun Kuti.

    Anno 2012 is het Brussels Jazz Orchestra de succesrijkste bigband van de Lage Landen, met optredens op jazzpodia over heel de wereld, en in februari 2012 zelfs in de befaamde Blue Note Jazzclub in New York. Het orkest speelde ook de bigbandpartij op de met een Oscar bekroonde filmmuziek voor de Franse film The Artist.

    Bigbandleiders

    In de jaren 30 en 40 kenden bigbands veel succes. Ook tijdens en na de Tweede Wereldoorlog bleven velen van hen opwindende dansmuziek maken. Vaak ontleenden ze hun naam aan de orkestleider, omdat diens naam de meeste bekendheid genoot. De leider speelde zelf gewoonlijk piano, verzorgde vaak de arrangementen of schreef zelf nieuwe nummers. Een aantal grote namen uit de bigbandwereld:

    • Count Basie (CB-band)
    • John Dankworth
    • Duke Ellington
    • Glenn Miller
    • Tonny Eyk (The Skymasters)
    • James Last
    • Max Greger
    • Bert Kaempfert

    27-11-2012 om 08:49 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:bigband, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Big beat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Big Beat (soms ook wel Chemical Beats genoemd) is een term die in de jaren '90 door de Britse muziek-pers werd gebruikt om het werk van The Chemical Brothers mee aan te duiden. De term is later verder gedefinieerd door het werk van Fatboy Slim. Big Beat wordt gekenmerkt door vervormde breakbeats, meestal met een tempo van 110 tot 135 beats per minute, acid-achtige synthesizers, Punk-achtige vocalen en baslijnen met conventionele Pop- en Technostructuren.

    Geschiedenis

    In de jaren '90, toen elektronische muziek vaak uit kunstmatige en repetitieve drum beats gemixt met een drummotief bestond, verwerkte The Chemical Brothers, in navolging van bands als Meat Beat Manifesto, rock-achtige drummotieven in hun dancemuziek. De term Big Beat bleef hangen, en verschillende artiesten en bands werden onder deze noemer geschaard, met als belangrijkste Bentley Rhythm Ace, Lionrock, Monkey Mafia, Death in Vegas en David Holmes.

    Andere 'big beat'-artiesten zijn Overseer, Mr. Oizo, veel artiesten bij de Skint en Wall of Sound-labels, en tot op zekere hoogte het latere werk van The Prodigy. Rond de tijd van de release van het album Fat of the Land van laatstgenoemde, in 1997, was de muziekpers er meer toe geneigd de wat algemenere term Elektro te gebruiken, en tegenwoordig wordt de term big beat nog maar weinig gebruikt.

    Lijst van belangrijke Big Beatartiesten

    • Algorythmik
    • Bentley Rhythm Ace
    • Boom Boom Satellites
    • The Chemical Brothers
    • The Crystal Method
    • Death in Vegas
    • David Holmes
    • Fatboy Slim
    • Lionrock
    • Monkey Mafia
    • Mr. Oizo
    • Overseer
    • Propellerheads
    • Sound Tribe Sector 9

    27-11-2012 om 06:40 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:big beat, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belpop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Belpop is een door Gust De Coster gelanceerde verzamelnaam voor de muziek van Belgische groepen (naar analogie met Nederpop), zowel uit Vlaanderen als Wallonië. De term wordt vooral gebruikt voor groepen van na 1980, alhoewel in principe elke Belgische pop- en rockgroep onder deze titel geclassificeerd kan worden.

    Aan het einde van de jaren zeventig en het begin van de jaren tachtig ontstonden in België heel wat punk- en newwavegroepen, meestal zwaar beïnvloed door internationale succesacts als The Cure en Joy Division. In 1978 vond voor het eerst Humo's Rock Rally plaats, een wedstrijd voor jonge rockbands. In 1980 stelden Marcel Vanthilt en Gust De Coster, beide actief in de wereld van de vrije radio, in opdracht van de ASLK het verzamelalbum Get Sprouts samen met muziek van Belgische pop- en rockgroepen. Vanaf dan kon er echt van Belpop gesproken worden. Gust De Coster zou later nog boeken schrijven over dit fenomeen, zoals Wit-lof from Belgium.

    Daarnaast is Belpop ook de titel van een tv-programma over de Belgische popscene op Canvas. Jan Delvaux, medewerker van het programma, publiceerde in 2011 ook een boek met de titel Belpop: de eerste vijftig jaar, waarin hij de geschiedenis van de Belgische popmuziek beschrijft, van Kili Watch van The Cousins tot heden.

    Enkele Belpopgroepen

    • Machiavel
    • The Bet
    • The Kids
    • Red Zebra
    • Plastic Bertrand
    • The Wolf Banes
    • The Scabs
    • Nacht und Nebel
    • Clouseau
    • dEUS
    • School Is Cool
    • Soulsister
    • TC Matic

    27-11-2012 om 06:28 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Belpop, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beatmuziek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De beatmuziek is de substijl van de rock die in de tweede helft van de jaren zestig van de twintigste eeuw de popmuziek domineerde. Gewoonlijk laat men de beat in Liverpool beginnen, bij de zogenaamde merseybeat. Hiervan waren The Beatles veruit de voornaamste exponent. Andere bekende groepen die scoorden in de beginperiode van de beat waren onder meer The Rolling Stones, The Searchers, The Kinks, The Animals en The Who. Met opkomst van de beat veranderde ook de jeugdcultuur drastisch, de vetkuiven werden ingewisseld voor voorover gekamd lang haar, andere modieuze kleding en vooral een wat intellectueler houding van de jongeren.

    Muzikale invloeden

    De merseybeat uit Liverpool was vooral in het begin gebaseerd op de Britse skiffle, maar ook de Amerikaanse rock-'n-roll, rhythm-and-blues en soul hadden grote invloed. Zowel John Lennon en Paul McCartney zeggen sterk beïnvloed te zijn door Buddy Holly en artiesten van Motown. The Rolling Stones en The Animals zijn dan weer meer beïnvloed door de rauwe rhythm-and-blues. Bob Dylan heeft grote invloed gehad op de teksten van de songs, niet langer waren het eenvoudige liefdesliedjes, maar ook serieuze onderwerpen over politiek en maatschappelijke problemen kwamen aan bod. Ray Davies van The Kinks heeft hier belangrijk aan bijgedragen. De muzikale invloeden waren overgens wederzijds, Amerikaanse groepen als The Byrds hadden goed geluisterd naar The Beatles.


    27-11-2012 om 06:18 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:beatmuziek, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.British invasion
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Britse invasie (Engels: British Invasion) verwijst in de Verenigde Staten en Canada naar de "vloedgolf" van Britse bands die in de jaren zestig Amerikaanse bands en artiesten in de hitlijsten overschaduwde.

    In 1963 bereikten The Beatles al het grote succes in eigen land (en in Zweden). Vanaf begin 1964 kwam het internationale succes en werden (ook) de Amerikaanse hitlijsten veroverd. Dat was opmerkelijk, want tot die tijd werden buitenlandse hits in de Verenigde Staten niet gewaardeerd. Op 4 april 1964 waren de eerste vijf plaatsen in de Billboard Hot 100 voor The Beatles.

    Andere Britse bands konden hiervan meeprofiteren. De volgende was The Dave Clark Five met Glad All Over. Daarna volgden anderen, zoals The Animals (The House of the Rising Sun), The Hollies (Stop Stop Stop), The Kinks (Dedicated Follower of Fashion), The Rolling Stones en The Who. Er volgden vele Amerikaanse tournees.

    Het Amerikaanse antwoord op de Britse invasie bestond onder meer uit The Byrds (niet te verwarren met de Birds) en The Monkees. Van de bestaande bands lukte het eigenlijk alleen The Beach Boys, The Four Seasons en The Mamas and the Papas om – tegen de stroom in – het succes te behouden.


    27-11-2012 om 06:17 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:British invasion, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beatbox
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beatbox, ook wel bekend als The Human Beatbox, Vocal Percussion ('vocale percussie') en The Fifth Element of Hiphop ('Het Vijfde Element van de Hiphop'), is een in de late jaren zeventig onder Afro-Amerikanen uit de doo wop ontstane muziekstijl. Het kenmerk is het door impulsgeluiden nadoen van percussie. Daarbij houdt men de microfoon met beide handen tegen de lippen aan om ook met de ademhaling geluiden te kunnen voortbrengen. Ook vocal scratching (het imiteren van het scratch-geluid van een draaitafel) of het imiteren van elk denkbaar geluid kan gerekend worden tot de beatbox.

    Human beatboxen werd al snel een deel van de rapscene en later van de hiphop-muziekstijl.

    De term beatboxing ('beatboxen') is afgeleid van het imiteren van de eerste generaties drummachines, in het Engels bekend als 'beatboxes'.

    Geschiedenis van de beatbox

    De beatbox is ontstaan in New York, en vooral in de achterstandswijken waar mensen woonden die geen geld hadden voor dure muziekapparatuur, maar die toch muziek wilden maken. Zij begonnen gebruik te maken van hun mond om de genoemde drummachines te imiteren. Niemand weet echter wie de echte uitvinder is geweest. Na een dip in de late jaren tachtig, ondervindt het Vijfde Element nu een tweede opleving die de kunstvorm wereldwijd steeds bekender maakt. In 2002 was de documentaire "Breath Control: The History of the Human Beatbox" te zien. Het is een geschiedenis van de beatbox met interviews met Doug E. Fresh, Emanon, Biz Markie, Marie Daulne van Zap Mama, en anderen. Een aantal beroemde artiesten heeft er recentelijk toe bijgedragen dat de beatbox bekender werd onder liefhebbers van popmuziek, zoals Justin Timberlake met zijn nummer 'Rock Your Body' en Boris van Idols.

    Pioniers van de beatbox zijn Rahzel, Doug E. Fresh, Biz Markie, en Buffy van de Fat Boys. De ambient elektronische muziek van de Britse groep The Art of Noise, opgericht in 1983 door producent Trevor Horn en muziekjournalist Paul Morley, heeft de human beatboxstijl in intellectuelere kringen populair gemaakt. De Amerikaanse artiest Rahzel (Rahzel M. Brown) is misschien wel de bekendste beatboxer. Michael Jackson kon ook een beetje beatboxen.

    Bekende beatboxers

    • Matisyahu
    • Nabil Aoulad Ayad
    • Off The Record
    • Rahzel
    • RoxorLoops

    27-11-2012 om 06:03 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:beatbox, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ballad
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een ballad is een rustig nummer met een melancholische tekst uit de pop of de jazz.

    Een ballad is een melodieuze popsong, vaak met een intieme sfeer. De teksten gaan meestal over liefde. Ballads mogen niet verward worden met een ‘ballade’, een vorm van een Franse vers uit de 14e en 15e eeuw.

    27-11-2012 om 05:52 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:ballad, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bachata
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bachata is een romantisch muziekgenre uit de Dominicaanse Republiek.

    Muziekgenre

    De muziek in vierkwartsmaat wordt gespeeld met een gitaar, een basgitaar, een güira en bongos. De meeste artiesten zijn mannelijke gitaarspelers die met een wat jammerende zang verhalen over tragische liefdes. Zodoende zou de Bachata de Latijns-Amerikaanse smartlap kunnen worden genoemd. De oorspronkelijke term die gebruikt werd voor dit genre was dan ook amargue, wat bitterheid betekent. Later werd de term bachata populairder. Een bachata is in het Dominicaans-Spaans een (ongeorganiseerd) feestje of feestgedruis.

    In de Dominicaanse Republiek is de bachata lang geboycot door de media, maar de muziekstroming wist zich door middel van verkoop van cassettebandjes en concerten overeind te houden. Pas in de jaren negentig is de bachata doorgedrongen tot de radio- en televisiestations op het eiland en niet lang daarna kreeg het een internationaal publiek. Bachata wordt tegenwoordig steeds vaker gecombineerd met invloeden uit de Merengue, popmuziek en rhythm-and-blues, maar ook door reggaetón.

    Muzikanten

    Aventura is internationaal gezien veruit de bekendste bachatagroep, maar onder Dominicanen zijn de meest populaire artiesten Antony Santos en Juan Luis Guerra. Andere populaire artiesten zijn Raulin Rodriguez, Zacarias Ferreira, Frank Reyes, Luis Miguel del Amargue, Monchy y Alexandra, Domenic Marte, Xtreme, Andy Andy, Elvis Martinez, Carlos y Alejandra, Leonardo Paniagua, Yoskar Sarante, Alex Bueno, Los Toros Band en Joe Veras.


    27-11-2012 om 05:47 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:bachata, muziekstijl
    25-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Billie Turf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Billie Turf is een stripfiguur. Zijn bijnaam is "het dikste studentje ter wereld". In de jaren zestig en zeventig verschenen de avonturen van Billie Turf in de Sjors en later nog eens in Eppo en Eppo Wordt Vervolgd. De strip was een vertaling van de Engelse strip Billy Bunter. Deze strip was gebaseerd op boeken van Frank Richards (pseudoniem van Charles Hamilton). In de Nederlandse vertaling van die boeken heette het personage Billy Blunder.

    Billie is dol op taartjes, maar maakt zijn huiswerk zelden. Zijn antwoorden op proefwerkvragen luiden dan ook meestal: weet niet, of: onbekend. Andere figuren uit de strip zijn meester Kwel en Bessie Turf, het al even dikke zusje van Billie die ook een eigen stripserie had. Kwel heeft de gewoonte om na het lezen van Billie's proefwerkantwoorden Billie met een Spaans rietje op zijn omvangrijke achterwerk te slaan. Lijfstraffen waren destijds in het Engelse onderwijs nog toegestaan. De strips die in Nederland werden gepubliceerd waren veelal van de hand van de tekenaar Reg Parlett.

    Albums

    Nummer Titel Schrijver(s) Tekenaar(s)
    1 Deel 1 Frank Richards Frank Richards
    2 Deel 2 Frank Richards Frank Richards
    3 Deel 3 Frank Richards Frank Richards
    4 Deel 4 Frank Richards Frank Richards
    5 Deel 5 Frank Richards Frank Richards
    6 Deel 6 Frank Richards Frank Richards
    7 Deel 7 Frank Richards Frank Richards
    8 Deel 8 Frank Richards Frank Richards
    9 Deel 9 Frank Richards Frank Richards
    10 Deel 10 Frank Richards Frank Richards
    11 Deel 11 Frank Richards Frank Richards
    12 Deel 12 Frank Richards Frank Richards
    13 Deel 13 Frank Richards Frank Richards
    14 Deel 14 Frank Richards Frank Richards
    15 Deel 15 Frank Richards Frank Richards
    16 Deel 16 Frank Richards Frank Richards
    17 Deel 17 Frank Richards Frank Richards
    18 Deel 18 Frank Richards Frank Richards
    19 Deel 19 Frank Richards Frank Richards
    20 Deel 20 Frank Richards Frank Richards
    21 Deel 21 Frank Richards Frank Richards
    22 Dikke pret N.V.T. N.V.T.
    23 Haantje de voorste N.V.T. N.V.T
    24 De verschrikkelijke Billie Frank Richards Frank Richards
    25 Bij de beesten af Reg Parlett Reg Parlett
    26 Hap slik weg Reg Parlett Reg Parlett
    27 Geen zee te hoog Reg Parlett Reg Parlett
    28 Lekkerbekje Reg Parlett Reg Parlett
    29 Smulpaapje Reg Parlett Reg Parlett
    30 Dobbertje Reg Parlett Reg Parlett
    31 Haasje over Reg Parlett Reg Parlett
    32 Bolletje rond Reg Parlett Reg Parlett
    33 Lekkere trek Reg Parlett Reg Parlett
    34 Dubbel dik Reg Parlett Reg Parlett
    35 Bolleboos Reg Parlett Reg Parlett

    25-11-2012 om 14:43 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Billie Turf, stripverhaal
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grime
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Grime is een subgenre van hiphop en UK garage. Deze muziekstroming is tussen 2002 en 2004 populair geworden, mede door het doorbreken bij het grote publiek van Dizzee Rascal ("Boy in da Corner", 2004).

    Grime kan beschouwd worden als de Britse variant van het Amerikaanse gangsta rap en wordt omschreven als donkere en agressieve muziek, dit vooral door de snelle en agressieve toon waarop wordt gerapt. Onderwerpen zoals de straat, criminaliteit en het toekomstloze leven in de oost-Londense achterstandswijken (zoals Bow en Hackney, waar veel Grime-artiesten vandaan komen) voeren de boventoon in nummers (vandaar de benaming Grime, Engels voor "grimmig"). Typerend voor de raps is het zware Cockney-accent, die mede door het gebruik van straattaal moeilijk te verstaan is.

    Het ritme van Grime varieert tussen 66 (132) en 160 beats per minuut, en verschilt voornamelijk van (Amerikaanse) hiphop door het gebruik van breakbeats. Het meest opvallende verschil met de algemene hiphop is echter het gebruik van elektronische geluiden en de invloeden van house en drum 'n' bass. Waar reguliere hiphop zich meestal beperkt tot enkele snare's, hi-hats, crashes en kicks, wordt Grime opgebouwd uit digitale, langere en meer gevarieerde drumpartijen.

    Het subgenre 8bar is een letterlijke verwijzing naar deze langere partijen (respectievelijk 8 bars lang). Het genre Sublow is eveneens een subgenre ontstaan uit de UK garage en kan algemeen onderscheiden worden van Grime, aangezien beide zeer gelijkend zijn, door rauwe baslijnen van onder de 40 Hz, hetgeen extreem laag is (vaak door technische problemen niet eens hoorbaar). Op albums/mixtapes wordt echter geen strikt onderscheid gemaakt tussen de verschillende subgenres en worden zij willekeurig door elkaar gebruikt.

    Anders dan door R&B beïnvloede UK garage, dat ook het grote publiek via de radio bereikt, is Grime vooral te horen op piraten- en onlinezenders.

    Wiley Kat, een rapper uit oost-Londen, was de grondlegger van eskimo garage, ook wel eski-beat genoemd. Eski wordt net als Grime gezien als een donker subgenre van UK garage.

    Oorsprong

    Hoewel Dizzee en Wiley worden genoemd als grondleggers van het genre, zijn eerdere UK garage-nummers duidelijk al als voorlopers van Grime te herkennen: nummers zoals "Dilemma" en "Oh No" van So Solid Crew, "Oi" van More Fire Crew en "Boo" van Miss Dynamite.

    De eerste nummers die als Grime werden erkend waren "Eskimo" door Wiley en "Pulse X" door Musical Mobb. "Eskimo" was daarbij meteen het begin voor het subgenre eski. Veel minder bekende artiesten, zoals Flirta D en Bruza, proberen om binnen het genre nieuwe geluiden tot stand te brengen.

    Grime in Nederland

    De grime-scene in Nederland komt steeds meer op door artiest zoals Zwart Licht, Skinto en NoizBoiz. NoizBoiz noemen zich dan ook wel de pioniers van de Nederlandse grime. De opkomst van de Nederlandse grime kwamen met name tot stand dankzij het debuutalbum van de mannen van Zwart Licht. Vandaag de dag geven de hiphop-sites zoals 101 Barz en State Magazine veel aandacht aan de underground van de grime-scene. De laatste tijd zijn er dan ook vaak grime-beatmakers bij de beatmaker van de week van 101 Barz en ook zijn er veel studiosessies met grime-artiesten bij 101 Barz.

    Bekende grime artiesten

    • Dizzee Rascal
    • Sway DaSafo
    • Wiley Kat
    • Lady Sovereign
    • Kano
    • JME
    • The Streets
    • Zwart Licht
    • Skepta
    • Tinie Tempah
    • Professor Green
    • Example
    • Wretch 32
    • KaliBwoy
    • Flower Fairy

    25-11-2012 om 14:32 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:grime, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gospel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gospel of gospelmuziek is een muziekgenre in de christelijke muziek. Het Engelse woord 'gospel' betekent evangelie.

    De gospelmuziek werd geboren in de katoenvelden van de zuidelijke staten van de Verenigde Staten van Amerika. Het is zwarte religieuze muziek die sterk beïnvloed werd door zowel de ritmische muziek die de slaven meebrachten uit Afrika als ook door de bevindelijke manier van geloven van de blanken. Het leven na de dood, vaak aangeduid als het oversteken van de rivier de Jordaan, is een zeer vaak terugkerend thema.

    Belangrijke vertolkers van de oervorm van de (zwarte) gospel waren/zijn Mahalia Jackson, die algemeen als 'de koningin van de gospelmuziek' wordt beschouwd, de Staples Singers en The Five Blind Boys of Alabama. Ook Elvis Presley zong veel gospels. Voornamelijk met vrienden, maar ook tijdens optredens. Ook Sam Cooke, Jackie Wilson en John Legend zijn beïnvloed door gospel-muziek.

    Uit de gospelmuziek kwam in de jaren vijftig en zestig de soul voort, met invloeden uit de rhythm & blues. Het religieuze karakter was hierbij weggevallen.

    De term gospelmuziek wordt soms ook gebruikt als algemene aanduiding voor christelijke muziek. Feitelijk is dit onjuist, aangezien gospel verwijst naar één bepaald muziekgenre en christelijke muziek in alle muziekgenres wordt gemaakt.


    25-11-2012 om 12:02 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:gospel, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goa
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Goa is een muziekstijl die eind jaren tachtig en begin jaren negentig is ontstaan in de Indiase staat Goa. Psychedelic Trance is een andere en later meer omvattende naam voor Goa.

    Goa is een vooral elektronische muziekstijl met zware beats waarvan het ritme wel eens fel kan variëren. Op deze beats plaatst men dan allerlei psychedelische geluidseffecten.

    De staat Goa is een locatie waar in de jaren zestig en zeventig relatief veel hippies naartoe gingen. In de jaren tachtig werd Goa weer populair door de oudere, nu rijkere hippies die de oude hippieroutes uit de jaren zestig wilden herbeleven, en de 'gewone' toerist volgde. Goa wordt dan ook wel eens moderne 'hippiemuziek' genoemd.

    Door dit fenomeen werd deze muziekstijl al snel verspreid over de wereld, maar het undergroundlabel bleef behouden. Vooral de link naar drugs en de opmerkelijke danslocaties en -gewoontes zorgden hiervoor. Deze dansfeesten hadden vaak een lengte van twaalf uur of langer. Vaak worden deze feesten gehouden in verlaten forten, op het strand of op zogenaamde geheime locaties. Door middel van flyers en meetingpoints (plaats van waar men naar de danslocatie vertrekt) kan men tot op deze locatie geraken.

    De locaties zijn vaak versierd door middel van blacklights, videoprojectoren en doeken en versieringen die reageren op het blacklight. Deze dragen bij aan de aparte sfeer die op deze party's heerst. Het valt dan ook op dat er hier zeer weinig gebruik wordt gemaakt van moderne lichtapparatuur, wel gebruikt maar eerder uitzondering dan regel. Dit om de kostprijs zo laag mogelijk te houden en ook wordt dit gezien als verwijzing naar de hippietijd. Ook de kledingstijl gaat terug naar de hippies, vooral met kleuren die reageren op het blacklight.

    De muziek leidt samen met de gebruikelijke psychedelica bij tot de esoterische sfeer die heel vaak heerst op Goa feestjes. Enkele van de veel voorkomende drugs zijn MDMA, paddo's en lsd.

    De BPM van Goa staat gemiddeld op 140. In het algemeen duren Goa-nummers zo'n acht tot twaalf minuten. De nummers proberen geleidelijk aan de energie op te bouwen. Dit door middel van veranderingen in de percussiepatronen, en steeds meer gecompliceerde en gelaagde synthesizergeluiden, om zo een hypnotisch en intens gevoel op te bouwen.


    25-11-2012 om 11:41 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:goa, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glamrock
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Glamrock of glitterrock, onderdeel van de popmuziek, is een muziekstijl die populair was in de jaren 70.

    Geschiedenis

    Na de idealistische jaren 60 begonnen (vooral Britse) popgroepen steeds extravagantere optredens te verzorgen waarbij de "aankleding" van de bandleden net zo belangrijk werd als de muziek die ze brachten. Hoewel men in Engeland Marc Bolan ziet als eerste glamrocker, was vrijwel zeker Alice Cooper de aanstichter van deze stroming. Behalve door het dragen van een meisjesnaam viel Alice Cooper eind jaren zestig op door de bijbehorende outfits en make-up tijdens zijn theatrale acts. Op de hoes van de eerste LP uit 1969, "Pretties For You", staat Alice afgebeeld in een glitterjurkje. Op de hoezen van de twee opvolgers: "Easy Action"(1970) en "Love it to death"(1971) is de groep eveneens afgebeeld in glitter en "drag". Begin 1971 had Alice Cooper een wereldhit met het nummer "I'm Eighteen". Een optreden in Engeland werd naar verluidt bezocht door David Bowie en Elton John, die ongetwijfeld beïnvloed zijn door wat ze zagen.

    De Engelse glamrock werd eerst omarmd door artiesten met een achtergrond in de folk-muziek of in de kunst, zoals David Bowie en Brian Eno van Roxy Music. De stroming had daardoor aanvankelijk iets elitairs. Met de komst van Gary Glitter, Slade, the Sweet en Mud werd dat snel bijgesteld. De Amerikaanse glamrock kenmerkte zich vooral door keiharde rockmuziek. Exponenten waren naast Alice Cooper, Lou Reed, Iggy Pop en The New York Dolls. De acts kregen langzamerhand een meer duistere, gotische uitstraling. De Amerikaanse glamrock wordt daarom ook wel protopunk genoemd. In de Engelse glamrock werd veel gewerkt met campelementen uit de homoscene. Belangrijke kenmerken waren felgekleurde en strakke glitterkleding, plateauzolen, dikke lagen schmink en een lichtshow. Ook begon toen de trend om videoclips op te nemen.

    Behalve de grote groep echte glamrock-acts in vooral Groot-Brittannië gebruikten veel andere bands en artiesten elementen uit dit genre - hetzij uit de muziek, hetzij uit de aankleding - zonder dat ze zelf tot het genre gerekend moeten worden. De meest succesvolle voorbeelden daarvan zijn Queen en ABBA, die ook na het veranderen van hun imago nog zeer populair bleven. Zelfs The Rolling Stones gebruikten in de nadagen van de glamrock make up.

    De Engelse glamrock was een belangrijke stimulator voor de tegenreactie die kwam van de punkbeweging (eind jaren 70) die niets moest hebben van de "commerciële, onechte en decadente" glitterpop. Vooral de Sex Pistols, hoewel tenslotte zelf ook niet vies van commercie, vertolkten hun afkeer van het genre. Dat de sentimenten ten opzichte van de Amerikaanse glamrockers anders lagen blijkt uit de verklaring van John Lydon (Johnnie Rotten) volgens wie "Killer" van Alice Cooper het beste rock album uit de geschiedenis was. Veel elementen werden overgenomen door latere artiesten als Michael Jackson en Madonna en werden ook in de disco en soul gebruikt.

    In de jaren 80 bleek glamrock van invloed op Amerikaanse hardrockers als Mötley Crüe, Bon Jovi, Joan Jett & the Blackhearts, Quiet Riot en import-Brit Billy Idol. Britse bands als Def Leppard en Scandinavische groepen als Europe, Hanoi Rocks en, recentelijk, Vains of Jenna, Hardcore Superstar, Dirty Penny en Lordi volgden die trend verder. Ook de Britse band The Darkness was populair in de periode van 2000 tot 2006. Tegenwoordig is een aantal glambands weer op tournee en worden er nieuwe albums opgenomen, twee voorbeelden hiervan zijn White Lion en Europe.

    John Cameron Mitchells glamrockmusical, Hedwig and the Angry Inch (1998), over de periode van de glamrock, werd verfilmd in 2001 en werd meteen een cultfilm.

    Glamrock moet onderscheiden worden van teenyboppermuziek, dat veel lichter van toon is en veel minder voorzien van dubbelzinnigheden. Glamrock is verwant aan Hair Metal.

    Bekende glamrockbands en -(solo)artiesten

    • ABBA
    • Adam Lambert
    • Another Pretty Face
    • Alvin Stardust
    • The Ark
    • Bryan Ferry
    • David Bowie
    • Catapult
    • Alice Cooper
    • David Essex
    • Elton John
    • Geordie
    • Gary Glitter
    • Hanoi Rocks
    • Jackpot
    • Jobriath
    • Kiss
    • Klaus Nomi
    • Lemming
    • Lovex
    • Mott The Hoople
    • Mud
    • The New York Dolls
    • Queen
    • Roxy Music
    • The Rubettes
    • Scissor Sisters
    • Semi Precious Weapons
    • Slade
    • Sparks
    • Steel Panther
    • Steve Harley & Cockney Rebel
    • Stryper
    • Suzi Quatro
    • The Sweet
    • T. Rex
    • Twisted Sister
    • Vinnie Vincent Invasion
    • White Lion
    • Wizzard

    25-11-2012 om 11:28 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:glamrock, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Garage of Garagerock
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Garagerock of garage is een ongepolijste vorm van rockmuziek, soms neigend naar protopunk, punk of indierock, maar oorspronkelijk naar surfrock en rockabilly. De huidige garagerockscene is over de hele wereld verspreid. Garage is de zogenaamde tegenhanger van de housemuziek; waar house elektronisch (dat wil zeggen met synthesizers en computers) gemaakt is, wordt garage met "klassieke" (lees: gitaar, drum en bas) instrumenten ten gehore gebracht. Voorbeelden van garagerockbands zijn Mando Diao, The Hives, The Strokes, The Libertines, The Datsuns en Yeah Yeah Yeahs.

    Ontstaan

    Garagerock ontstond in de jaren zestig met jonge Amerikaanse rock-'n-rollbands die hun Britse helden zoals The Beatles en The Kinks probeerden te imiteren. Dit werd mogelijk doordat muziekinstrumenten steeds goedkoper werden in de Verenigde Staten. Door een gebrek aan instrumentenbeheersing en muzikale kennis beperkte men zich voornamelijk tot drie-akkoordenschema's om een zo rauw mogelijke vorm van rock-'n-roll te creëren, die als maximaal puur (van emotie) werd ervaren.

    In de zeventiger en tachtiger jaren werden veel garagerock-singles van de jaren zestig opnieuw uitgebracht op verzamel-lp's. Bekende verzamelalbumseries zijn Pebbles, Boulders, Born Bad en Back from the Grave. Veel van deze lp's en singles zijn een kostbaar en gewild antiquarisch verzamelobject geworden.

    Invloeden

    Garagerock is altijd een underground-stroming geweest, maar net als tijdens de punkbeweging van 1977 kwam er ongeveer sinds 2000 een herwaardering voor deze muziek, doordat bands als The White Stripes, The Strokes, The Hives, Black Rebel Motorcycleclub en The Dirtbombs met hun op garagerock geënte muziek een groot publiek weten of wisten te bereiken. De muziekstroming heeft zich wel ontwikkeld. De garagerock van nu wordt bijvoorbeeld in een veel hoger tempo gespeeld. Dit komt door punkinvloeden. Punk is een genre waar garagerock van nu aan verwant is. Qua sfeer is er niet heel erg veel veranderd sinds de jaren zestig. Garagerock wordt nog steeds voornamelijk gespeeld door jonge mensen en de muziek is nog altijd zo primair mogelijk. Garagerock moet klinken alsof het in een garage gespeeld is: rammelend, rauw, ranzig en emotioneel.

    Een voorbeeld van garagerock is de muziek van de band Oblivians.

    Een radiostation dat veel garagerock draait is WOXY uit Cincinnati, Ohio.

    Garagebands uit de jaren zestig

    • 13th Floor Elevators (VS)
    • The Sonics (VS)
    • The Wailers (VS)
    • The Outsiders (NL)
    • Los Yorks (Peru)
    • The Stooges (VS)
    • MC5 (VS)

    Garagebands uit de jaren zeventig

    • Modern Lovers

    Garagebands uit de jaren tachtig

    • Dead Moon
    • The Cynics
    • The Lyres
    • D.M.Z
    • The Gories
    • The Chesterfield Kings
    • The Fuzztones
    • The Tell-tale hearts
    • The Pandoras
    • The Paranoiacs (B)

    25-11-2012 om 11:13 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:garage, garage rock, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eurobeat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eurobeat is een muziekstijl die al sinds de vroege jaren 90 populair is in Japan. De muziekstijl ontstond als een rustige combinatie van jaren 80 Italo-disco, Italo-dance en Pop-muziek van de jaren 80. Het eigenaardige van deze muziek is, dat het wordt gemaakt en geproduceerd in Italië. Vervolgens gaat alles op het vliegtuig of door de internetverbinding naar Japan, alwaar het wordt uitgebracht. De bekendste uitgever van Eurobeat muziek is Avex Trax. Deze uitgever beheert onder andere de Super Eurobeat serie van verzamelalbums, waarbij er zo tussen de 10 en 12 per jaar worden uitgebracht. Van de Super Eurobeat serie zijn inmiddels 184 albums beschikbaar, en nog steeds komen er nieuwe uit.

    Populaire cd series

    • Super Eurobeat
    • Eurobeat Flash
    • Euromach
    • Maharaja Night
    • That's Eurobeat
    • Eurobeat Disney
    • Love Para
    • Super Euro Christmas
    • Aerobeat Eurobeat
    • Super Eurobeat presents ... (verschillende sub-series en artiestenalbums)
    • The Early Days Of Super Eurobeat
    • Tokio Hot Nights
    • Gazen ParaPara
    • VIP Mega Euro Star
    • Para Para Paradise
    • ParaPara Cool
    • ParaPara MAX

    25-11-2012 om 10:52 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:eurobeat, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Electronic Body Music
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Electronic Body Music (EBM) is een elektronisch muziekgenre gekenmerkt door een machinale beat en een duistere sfeer.

    Kenmerken

    Electronic Body Music (EBM) is een elektronisch muziekgenre dat ontstaan is in de vroege jaren 80 van de 20e eeuw. Muzikaal kenmerkt Electronic Body Music zich door een harde machinale beat, met de karakteristieke metalige snare op de tweede en vierde tel. De baslijnen zijn snel en stacatto. De sfeer is donker en grimmig, en teksten en muziek hebben tegenwoordig een agressieve masculiene uitstraling. Het genre heeft voornamelijk aanhang onder industrial, gothic- en cybergothic liefhebbers. De populariteit is de laatste jaren wereldwijd aan het groeien.

    Geschiedenis

    Het begin

    Algemeen wordt de Duitse formatie Deutsch Amerikanische Freundschaft (DAF) als eerste echte EBM-band beschouwd. In een interview destijds noemden de bandleden hun muziek "Elektronische Körpermusik". Hun single "Kebabträume" geldt als de eerste EBM-plaat. Een jaar later (1982) zouden ze een grote hit scoren met "Der Mussolini" wat binnen het EBM- en new wave-genre nog steeds geldt als een grote klassieker.

    Eerste generatie

    In België werd begin jaren 80 de formatie Front 242 opgericht. In eerste instantie maakten ze vrij koud klinkende synthpop, maar al snel verzwaarden de beats en sequences, en legden ze de blauwdruk van de EBM zoals in de definitie vast. Al vrij snel kregen ze navolgers, waarvan The Neon Judgement, Skinny Puppy, Front Line Assembly, Nitzer Ebb, A Split-Second, Cat Rapes Dog en Leæther Strip de bekendsten werden. Front 242 bleef echter wel de belangrijkste band in het genre, en verkocht wereldwijd zelfs een half miljoen exemplaren van hun vierde album "Front by front", wat de band tot een van de succesvolste Belgische formaties ooit maakte. Gedurende de jaren 80 beheerste EBM de dansvloeren in de jongerencentra en de clubs. Dit zou pas veranderen in het begin van de jaren 90 met de opkomst van techno en house. In eerste instantie leek het genre opgenomen te worden in de nieuwe dansstijlen, maar werd al gauw minder relevant voor de nieuwe dansmuziek, door de teutoonse ritmes, die verstoken waren van de funk en groove die techno en house wel bezaten. Ook de agressiviteit en masculiene militaristische uitstraling van de EBM pasten niet in de hedonistische en vriendelijke House-cultuur.

    De underground van de jaren 90

    Hoewel minder relevant, verdween het genre niet. Duitsland heeft altijd positief gestaan tegenover EBM, dus het genre kon zich hier handhaven. De latere bands van de eerste golf bleven hier actief. De EBM uit deze tijd was vooral geconcentreerd op het label Zoth Ommog hetwelk onder andere de bands Leæther Strip, X Marks the Pedwalk, Armageddon Dildos en Mentallo and the Fixer onder contract had staan. Deze bands, en dan vooral Leæther Strip legden de basis voor wat in de 21ste eeuw Darkelectro zou heten. Ook de zeer populaire act Wumpscut van de Duitser Rudy Ratzinger begon in deze tijd. Deze tijd kenmerkte zich ook door de opkomst van meer dramatische EBM-acts, met sterke gothic-invloeden. Calva y Nada, yelworC, en Das Ich zijn wel de bekendsten hiervan. Ook de projecten van Chris Pohl kunnen hieronder geschaard worden, hoewel die later verschoven naar meer metal-georiënteerd (Terminal Choice), of juist meer gothic (Blutengel).

    Tweede generatie

    De effectieve manier om sterke ritmes te maken zoals binnen de techno was aan de EBM-makers niet voorbijgegaan. Langzamerhand werden deze technieken binnen de EBM geïntegreerd. De bands Covenant, VNV Nation en Suicide Commando braken al snel door met hun krachtige EBM gedurende de tweede helft van de jaren 90. Hun voorbeeld gaf weer aanleiding tot een grote golf aan nieuwe acts, zoals dat ook gebeurde in de eerste generatie. Het genre verbreedde zich ook, door meer te crossoveren met trance en synthpop, wat leidde tot het ontstaan van Futurepop. Ook keken veel bands goed naar het verleden, en ontdekten de rauwe en agressieve EBM van de Zoth ommog-stal, en dan vooral Leather Strip. De stijl van harde agressieve EBM met vervormde zang en pompende basslijnen staat nu bekend als Darkelectro. Ook wordt er actief gecrossoverd tussen de EBM en de Techno. Dit genre staat bekend als Techno Body Music (Techno Body Music). Een aantal bands keren ook actief terug naar de oude sound van de jaren 80. Deze bands worden aangeduid als old skool EBM, naar analogie van de old skool hiphop binnen de rapmuziek

    EBM in de 21ste eeuw

    Het genre kent een stijgende populariteit. Vooral door de zeer effectieve beat is het genre goed geschikt als muziek voor feesten en clubs waar de sfeer gerust wat duisterder mag zijn. Ook de opkomst van Electro en Electroclash maakten het genre salonfähiger. Binnen Duitsland is het genre een van de leidende soorten dansmuziek met grote clubs en feesten. Ook buiten Duitsland kennen veel landen actieve scenes. Opvallend is ook de populariteit in Zuid- en Midden-Amerikaanse landen.

    EBM in Nederland

    Hoewel het genre in de Nederlandse muziekpers wordt doodgezwegen, is er een actieve scène, en kent Nederland zelfs enkele internationaal gerespecteerde EBM-acts. Al in de jaren 80 waren er de bands Swains en The Force Dimension die zelfs enkele albums uitbrachten op het Belgische EBM-label KK records. Ook moet de Haagse band Image transmission genoemd worden, die gedurende de jaren 90 enkele albums uitbracht in Duitsland, en daar behoorlijk populair waren. Sinds kort is deze band weer actief geworden. Momenteel wordt Nederland op EBM-gebied vertegenwoordigd door het Rotterdamse Angels & Agony, het Haagse Grendel en het Amsterdams Contrast. De beide eerstgenoemde bands zijn zeer populair in de internationale EBM-scène.

    In Nederland zijn ook enkele feesten waarop EBM te horen is. De belangrijksten hiervan zijn:

    • Cyberia in Tivoli de Helling, Utrecht
    • Obscura in de oefenbunker, Langraaf
    • Obscura LIVE in de Muziekgieterij, Maastricht
    • Downward Spiral in Baroeg, Rotterdam
    • Area51 in Waterfront, Rotterdam
    • Freitag in LVC, Leiden
    • Syndrome in Effenaar, Eindhoven
    • I am darkness in 013, Tilburg
    • Unterwelt (wisselende locaties), Den Helder
    • Tyranny of the Beat in De Tagrijn, Hilversum

    Ook zijn er diverse kleinere feesten.

    Bands eerste generatie

    • A Split Second
    • Armageddon Dildos
    • Cat Rapes Dog
    • DAF
    • Die Krupps
    • Front 242
    • Front Line Assembly
    • Klinik
    • Leæther Strip
    • Liaisons Dangereuses
    • Nitzer Ebb
    • Skinny Puppy
    • The Neon Judgement
    • X Marks the Pedwalk

    Bands Tussenperiode

    • Calva y nada
    • Das Ich
    • GGFH
    • Image transmission
    • yelworC

    Bands Tweede generatie

    • Combichrist
    • Covenant
    • Davantage
    • Darkmen
    • Dawn of Ashes
    • Feindflug
    • Flesh Field
    • God module
    • Grendel
    • Hocico
    • Jäger 90
    • Grosstracktor
    • Icon of coil
    • Ionic vision
    • Spetsnaz
    • Suicide Commando
    • Tamtrum
    • Terence Fixmer
    • Transgressor
    • Unter null
    • Violent entity
    • VNV Nation
    • Apoptygma Berzerk

    25-11-2012 om 10:26 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:electronic body music, EBM, muziekstijl
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Electro
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Electro is een muziekstijl die valt onder de meer algemene noemer elektronische muziek.

    Het is oorspronkelijk een stijl die ontstaan is aan het eind van de jaren 1960. Groepen als het Duitse Can waren de pioniers van het genre, toen nog Krautrock genaamd. Maar de bekende droge elektronische sound van electro ligt bij de Duitse groep Kraftwerk en ook het Japanse Yellow Magic Orchestra in het begin en midden van de jaren 1970.

    De naam Electro is waarschijnlijk afkomstig uit Japan als variant en nieuw gedefinieerd hokje voor de Duitse benaming voor elektronische muziek, elektrischen Klangmusik, dit was eigenlijk de brede benaming voor het genre.

    Het bekendste subgenre Electro Funk wordt vaak ook gewoon bij Electro gerekend. Electro Funk zou een afkorting zijn van "electronic funk". Het subgenre is mengeling van Duitse/Japanse electro muziek met Amerikaanse funk. Begin 1980er jaren was deze sound enorm populair. De electro funk uit die tijd ging hand in hand met de breakdance-rage. Bekende artiesten uit die tijd zijn Afrika Bambaataa ("Planet Rock", 1982), Egyptian Lover, Newcleus, Man Parrish en Cybotron, een project met onder andere technopionier Juan Atkins. De meer energieke Electro of Electro Funk met invloeden van de Disco/New Wave met Hiphop wordt vaak geduid als Electro Boogie.

    Het electro-geluid wordt getypeerd door de prominente aanwezigheid van oude drumcomputers zoals de Roland TR-808 en Roland TR-909. Een ander typerend element is het robotachtige stemgeluid dat wordt vervormd door een vocoder.

    Substijlen van electro zijn electro hop, Miami Bass, freestyle, techno bass, ghettotech en breakdance-muziek (Electro Boogie). Het genre heeft ook een enorme invloed gehad op techno en breakbeat.

    Electro trekt in de jaren na de eeuwwisseling weer veel aandacht met artiesten als Anthony Rother en DMX Krew en dj's als Dave Clarke. De populaire nieuwe scène electroclash mengt electro met new wave en synthpop. Onder meer Fischerspooner, Miss Kittin, Felix Da Housecat, Vitalic en het Belgische Vive la Fête zijn bekende electroclash-artiesten.

    Momenteel wordt de term electro ook veel gebruikt voor elektronische bands binnen de new wave/gothic scene (variërend van de toegankelijke futurepop van VNV Nation, over de meer duistere EBM tot de hellectro van Hocico).

    De meest bekende Nederlandse electro-artiest is I-F (Inter-Ference), een pseudoniem voor de Haagse dj/producer Ferenc van der Sluijs. Zijn electro-klassieker "Space Invaders Are Smoking Grass" (1997) wordt gerekend tot één van de eerste electroclash-nummers, hoewel het gewoon electro is.


    25-11-2012 om 07:13 geschreven door Etherpiraat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:electro, muziekstijl


    Archief per week
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren

    Mijn favorieten 1

  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    overgewicht
    www.bloggen.be/overgew
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs