Ik ben William
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is Dienaar van de Goden.
Ik ben geboren op 26/12/1969 en ben nu dus 55 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Egyptologie, geschiedenis, cultuur, architectuur, muziek, citytrips, carnaval.....
Onder de naam Ranoferhotep,It-Neter van Ra, dienaar van de Oude Egyptische Goden.
Welkom op mijn tweede blog over Egypte Hier is het de bedoeling afbeeldingen te plaatsen van mijn persoonlijke collectie Egyptische beelden e.d. met een beetje uitleg bij.
Tussen m'n 16de en 18de bouwde ik mijn tweede maquette. Een tempel voor Ra-Harachti, naar voorbeeld van de tempels van Ramses III te Medinet Haboe en deze van Horus te Edfoe. Deze maquette bestaat helaas niet meer, de bouwtekeningen wel nog, deze vinden jullie, in licht gewijzigde vorm, in artikels hier onder.
Rond m'n
15de heb ik een maquette gemaakt van een paleis. Het paleis is gebouwd als
een Egyptische tempel, maar in plaats van kapellen bevat het een ontvangstzaal,
troonzaal, feestzaal en natuurlijk de diverse privévertrekken voor de
koninklijke familie. Nadat het paleis, dat volledig gemeubilaird was gebouwd werd, ben ik nog wat bijgebouwen beginnen te bouwen om een soort oud Egyptische scéne na te maken. In die tijd had ik miniateurventjes van het oude Egypte. Een speelgoedcollectie, met farao's, hofdames, wachters, strijdwagens, boten, enz... die nu niet meer in mijn bezit is. (En waar ik ook niet meer aan geraak) De foto's zijn getrokken met een oude camera en niet
digitaal, ik heb deze dus moeten inscannen, de kwaliteit van de foto's is dan
ook niet zo bijzonder.
Ongeveer 20 jaar terug
ben ik
begonnen met het ontwerpen van een tempel. Ik had daarvoor al eens een
tempel
ontworpen, maar deze maal wou ik mijn eerste ontwerp nog verbeteren. De
bedoeling was (is) een tempel te ontwerpen die geheel Egypte bevat of
weergeeft
en de belangrijkste ideeën betreffende zowel, de aarde, de onderwereld
en de
kosmos, zoals die door de oude Egyptenaren beschouwd werden. Een soort
van
SUPERTEMPEL, ontworpen volgens de oude wijze, maar met elementen die
bijna de
ganse Egyptische geschiedenis weerspiegelen. De hoofdtempel geeft dit
niet
onmiddellijk weer. In de voorbije jaren heb ik dan verder gewerkt om een
gans
complex te ontwerpen, opgebouwd rond de hoofdtempel.
Het werk is verre van
af, er
ontbreekt nog een Nieuwjaarskapel en één of meerdere barkkappelen,
buiten de omwallingsmuur zou ook nog een stenen "zonnebark" moeten
komen.
Het ontwerp van de
tempel is
gebaseerd op de dodentempel of "huis van miljoenen jaren" van Ramses
III te Medinet Haboe en gedeeltelijk volgens de tempel van Horus te
Edfoe. Het
grondplan van de tempel vertoont dan ook een aantal kenmerken van beide
tempels.
De tempel is een
"cultustempel", met andere woorden hij is bedoeld voor de verering
van een God en niet voor de verering van de KA van de farao. De
hoofdkapel of
Heiligste der Heiligen is gewijd aan Ra-Harachti. De tempel bevat
verder diverse
kapellen gewijd aan de verschillende verschijningsvormen van Ra. Maar
ook aan
drie hoofdgoden, nml. Osiris, Isis en Horus. Een kapel gewijd aan de
farao als
"zoon van Ra". Een kapel aan de "Negenheid" of Enneade, dit
zijn de Oergoden uit het scheppingsverhaal van Heliopolis (Atoem, Sjoe,
Tefnoet, Geb, Noet, Osiris, Isis, Seth & Nepthys) en een kapel
gewijd aan
de "Twee Landen" (Egypte dus), deze laatste is niet echt een kapel
maar een soort verbindingszaal, die toegang geeft tot de rest van de
tempel. In
deze zaal staan twee "heraldische" zuilen, één met de lotus van Boven
Egypte, één met de papyrus van Beneden Egypte. Deze zuilen werden ook
opgericht
in het tempelcomplex van Amon te Karnak door Thoetmosis III.
Hier zie je de eerste en
tweede pyloon van de tempel. Deze pylonen
hebben nog geen versieringen. Om u een idee te geven van de grote van
deze
pylonen zie de pyloon van Edfoe, de eerste pyloon in de tekening heeft
ongeveer
dezelfde afmetingen als deze van Edfoe.
Hier zie je de tempel in zijaanzicht, zuidelijke
zijde, met de ingang die leidt naar het koninklijk paleis. (Er staan
geen afbeeldingen op de buitenmuren van de tempel momenteel, die moeten
nog aangebracht worden)
De hoofdtempel gewijd aan Ra-Harachti. De tempel overdekt. Verschillende
kapellen en delen van de tempel hebben een andere hoogte, deze
hoogteverschillen zie je in de gedeeltelijke opengewerkte zijaanzichten
en het open gewerkt achteraanzicht. (tekening waar ik nog niet volledig
aan uit ben of deze klopt)
Dwarsdoorsnede en grondplan hoofdtempel
Ra-Harachti
De
hoofdtempel gewijd aan Ra-Harachti. Het grondplan van deze tempel is
een combinatie van voornamelijk twee tempels, deze van Ramses III te Medinet Haboe en van de
tempel van
Horus te Edfoe. Maar ook uit andere
tempels
dienden als voorbeeld.
Binnen
de hoofdtempel zijn diverse kapellen gewijd aan de verschillende
verschijningsvormen van Ra, maar ook aan het koningschap(12), Egypte(10)
en de
schepping(11). In de Hypostyle(III) vinden we aan de noordzijde drie
kapellen,
respectievelijk gewijd aan Isis(1), Osiris(2) en Horus(3). Aan de
zuidzijde is
er een hal(4) die de drie seizoenen van Egypte afbeeld, overstroming,
zaaitijd
en oogsttijd. Eveneens aan de zuidzijde is de privé-toegang van de farao
tot de
tempel die rechtstreeks verbonden is met het koninklijk paleis. Deze
privé-toegang bevat een aantal zalen, de zaal der ontvangst(5), dit is
de zaal
waar de farao zich kan verkleden en ceremoniële kledij kan aantrekken.
Een
antichambre(6), dit is de zaal waar de priesters wachten tot de koning
verkleed
is, vooraleer zij tot de koning toegelaten worden en als laatste de zaal
der
purificatie(7). Dit is de zaal waar de koning ritueel gereinigd word
voordat hij
de rest van de tempel betreedt. De andere kapellen worden beschreven in
de
tekening zelf. De tempel bevat o.a. een paar sacristieën(17, 19 &
20), een
archief (16), bibliotheek(25), een laboratorium voor parfums(18), dit is
eerder
een opslagplaats van kostbare oliën en zalven, het is één van de weinige
kamers
die kleine vensters heeft in de buitenmuur. Verblijven waar de
priesters,
verantwoordelijk voor de riten, zich tussen twee riten door, zich
tijdelijk
kunnen terug trekken(21 & 22). Ook deze kamers hebben kleine
vensters in de
buitenmuur. Een opslagplaats voor wijwater(23), waar de kruiken (vazen)
bewaard
worden voor de purificatierites, deze kamer heeft als enigste in de
tempel een
bron die in verbinding staat met de Nijl (via het Heilige Meer), zodat
water
altijd beschikbaar zou zijn in de tempel.
Dit is
het volledige complex, omvattende de hoofdtempel, de tempel van
Bastet, kapel van Hathor, de grote Obilisk (zoals deze van Niuserre te Abusir), het Heilige Meer,
het
koninklijk paleis en natuurlijk alle verblijven voor bedienden, woningen
en
ateliers voor werklui, (groenten)tuinen, scholen, hospitaal en
priesterverblijven. Het complex is omsloten door een omwallingmuur van
ca 200 m
op 200 m en heeft slechts twee ingangen. Eén in het oosten en één in het
westen. De bedoeling is het complex uit te breiden met nog meer
verblijven,
kapellen en kleinere tempels, deze weer omringd door een nieuwe
omwallingmuur.
Het huidig aangelegde meer zou daarbij dienen gedempt te worden en
verplaatst
buiten de perimeters van de nieuwe omwalling. Dat is werk voor later.
Vrij zeldzaam een tafereel waarbij eens niet een farao afgebeeld staat die Maät aanbiedt. De plaquette is van kalksteen (of het een origineel is weet ik niet, anders heb ik dikke pech gehad, want ze is gebroken tijdens mijn laatste verhuis)
Onze huispoes "Spunky", maar ze heeft ook een Egyptische naam en titel "Wer Hewet, Neb-t Per Ranoferhotep" vertaald "Grote Beschermster,
Meesteres van het huis van Ranoferhotep" is gisteren 26/05/10 bevallen van vier gezonde kittens, deze morgen nog van een vijfde maar dat heeft het helaas niet gehaald.
Bewaarschrijn van de rituele voorwerpen voor de eredienst.
Oorspronkelijk was dit een medicijnkastje dat toebehoorde aan mijn grootmoeder en in ca 1930 door een huisvriend voor haar gemaakt werd. Het is gemaakt uit rood hout (Mahonie?) en volledig met de hand gemaakt, de gestileerde bloemmotieven zijn in het hout met een fijne zaag uitgesneden en typisch voor die periode. Ik heb het cadeau gekregen en er de huidige bestemming aan gegeven. Nu doet het dienst als bewaarschrijn van een aantal voorwerpen die tijdens diverse erediensten gebruikt worden.
Inhoud van het bewaarschrijn: 1) Zalfpot voor het zalven van het cultusbeeld 2) Oude Afrikaanse dolk met ijzeren lemmet voor het doorsnijden van het touw dat het schrijn van Ra verzegeld 3) Stok met touw voor het verzegelen van het schrijn van Ra 4) De zogenaamde "dissel" voor het uitvoeren van de ceremonie van het "openen van de mond" 5) Veer van Maät 6) Papyrusrol met in hiërogliefenschrift de tekst van het "Ochtendritueel" 7) Zilveren lepel voor het scheppen van natron 8) Juwelenkistjes die de zilveren en gouden juwelen van het cultusbeeld van Ra bevatten
In de schuifjes wordt de klei* bewaard voor het verzegelen van het schrijn van Ra
*Als klei gebruik ik eigenlijk plasticine daar dit niet uitdroogt. Het schrijn van Ra gaat maar een paar keer per jaar open en klei is maar beperkt houdbaar, dus zou ik steeds een nieuwe pak van een kilo moeten kopen om slechts drie zegels mee te maken
Huisaltaar voor Bastet en schrijn voor Sheba weret neb-t
per (Grote meesteres van het huis) mijn poes die 18 jaar lang mijn beste vriendin
was, gestorven 23 december 2006. Haar as wordt bewaard in het zwarte potje.
Volgens oud Egyptisch geloof heb ik hiermee waarschijnlijk een doodzonde
begaan, maar in België mogen we geen huisdieren zomaar begraven* en
mummificatie is al helemaal niet bestaand hier. Poezen kunnen we wel laten
opzetten door een taxidermist, een procec dat bijna gelijk staat aan
mummificatie, maar er zijn niet zoveel taxidermisten in België. Ondanks dat
Sheba gecremeerd is, is ze nog steeds bij mij. Ik mis haar elke dag nog. Naast de urne staan twee beeldjes van een farao (kopieën van?) en er achter hangt een kopie van het levenskruis zoals gevonden in het graf van Toetanchamon in 1922, de "Anhk".
*Vroeger waren er officieele dierenkerkhoven, maar deze zijn
(bij mijn weten) ondertussen allemaal gesloten, ze bestaan nog, maar er mogen geen nieuwe dieren
meer begraven worden.