Wij zijn de Rode Duivels en houden van voetballen! (4)
Donderdag had de juf een oplossing voor het goal-probleem. De jongens vonden de goal (gemaakt van 2 stoelen) veel te groot. Was te gemakkelijk om de bal erin te stampen vonden ze. En de stoelen dichter bij elkaar zetten vonden ze niet ok... Dus ging juf op zoek en vond de perfecte doos. In de kring maakten we samen van onze gewone witte doos een echte goal.
Nu konden we weer voetballen! Onze oog-voet coördinatie werd alsmaar beter!
Jules mocht zelfs een paar keer in de goal staan.
En ons Marie nam haar rol als keeper wel heel ernstig
Tijd voor weer een werkje bij de juf: een knip lesje. En dit keer al wat moeilijker want we moeten ROND de bal knippen. Maar juf was wel verbaasd hoe goed dat mijn kapoenen dit toch al deden. Het hanteren van de schaar lukte al zeer wel bij sommigen! Flink zo!
Zo op het einde van de week was onze klas en ons klasraam al wel mooi versierd met al onze voetbalwerkjes!
Goed gewerkt! Morgen tijd voor een extra leuke dag: onze schoolreis!! Goed slapen en morgen lekker fris om fijn te gaan spelen in de binnenspeeltuin!
Op maandag startte onze 2de vaderdagweek net ietsje anders dan we verwacht hadden... Omdat de juffen allemaal beurt om beurt overleg hadden met de zorgcoördinator besloten we om maar 1 klasje te verdelen en 1 juf dus te laten doorschuiven naar alle klassen ipv telkens elke klas te verdelen en weer gaan op te halen zodat de volgende juf op gesprek kon... Op deze manier verliep alles vlotter, voor kind en juf. Maar daardoor moesten dus mijn kapoentjes verdeeld worden want vandaag was juf Ina aan de beurt om door te schuiven naar alle klassen. Mijn kapoentjes vonden het oorspronkelijk niet zo erg en hadden een leuke dag maar we waren op het einde van de dag toch blij dat we nog eventjes terug in onze klas konden zijn met onze juf! Wat zijn het toch schatten! Ik had jullie toch ook stiekem gemist hoor kapoentjes! XXX
Op dinsdag waren mijn kapoentjes blij dat ze weer gewoon in ons eigen klasje met hun eigen juf konden zijn. Joepie!
Eerst zwaaiden we de kindjes van de tweede kleuterklas uit want die gingen vandaag naar de kinderboerderij! Daaaaag, veel plezier!! "Morgen mogen wij gaan hé juf?", vroegen sommigen. Jaja, geen paniek. Juf heeft beloofd dat wij morgen gaan en dan doen we dat ook! Daar kijken ze alvast naar uit!
Omdat vandaag het zonnetje van de partij was hebben we nog eens geprofiteerd om ietsje vroeger buiten te gaan voor de speeltijd zodat wij ook nog eens de kans hadden om 'allemaal' eens een fiets voor onszelf te hebben. Heerlijk vinden ze dat!
We werkten vandaag ook weer druk aan onze cadeau voor papa maar sorry.. geen foto's
Wel hebben we even een kringgesprekje gehouden over onze papa's. Mijn papa is een ...papa. Daar is juf vooral te weten gekomen dat onze kindjes vooral tv-papa's en slaap-papa's hebben!
En was- papa's? Papa's die de was in de wasmachine steken? Euhm... "Dat doet wel mijn mama hoor!", klonk het. Hihihi
We speelden ook nog wat in de hoekjes en Ivano had iets leuk uitgevonden. Hij heeft zelf een vaasje gebouwd met de buizen voor mijn bloempje in te zetten dat ik van hem kreeg! Zo lief!
Wij zijn blij want wij gaan naar de kinderboerderij! (1)
Vandaag was het dan onze beurt om op uitstap te gaan! Joepie! Eerder deze week hadden we tussendoor wel al eens naar een filmpje van de boerderij gekeken en een gesprekje gehad over welke diertjes nu eigenlijk boederijdieren zijn en welke niet. Vandaag gingen we deze dieren eens van dichterbij bekijken.
Foto's spreken voor zich hoe leuk dat de kinderen het vonden!
We speelden op donderdag en vrijdag nog leuk in de hoekjes met de papa spullen. We legden de laatste hand aan ons papa-cadeau. We oefenden nog een paar keer ons versje. En dan waren we klaar om naar huis te gaan en papa te vieren op zondag! Veel plezier kapoentjes en papa's!
Op vrijdag maakten we ook nog eens tijd om onze tanden te poetsen want vorige vrijdag kwam het er niet van en volgende vrijdag zijn we op schoolreis dus..
Deze week leren we over onze papa's. "Mijn papa is sterk!" Dat zinnetje heb ik al dikwijls horen weerklinken dezer dagen. Na het onthaal in de kring wil Jules ons iets tonen. Hij heeft een timmerplankje meegebracht... Weten mijn pateekes wat we daarmee moeten doen? Ja hoor! Kijk eens wat voor mooie dingen ze kunnen timmeren! Met de hamer kloppen zoals papa, want ik ben sterk!
De kleuters genieten er duidelijk van om in de hoekjes allemaal "papa-spullen" te vinden en daarmee aan de slag te gaan. Elke dag brengt de juf iets nieuws aan waarmee we aan de slag kunnen:
Maandag =de timmerplankjes Dinsdag = de werkbank Woensdag = de werkkoffer van papa Donderdag = de kledij van papa in de poppenhoek Vrijdag = het scheergerief van papa.
Zo zijn op het einde van de week alle papa-spullen aan bod gekomen en kunnen we volgende week (dan leren we nog over onze papa's) van alles extra genieten in alle hoekjes. De juf brengt op die manier elke dag iets nieuws aan en neemt uitgebreid de tijd om alles daarrond te laten ontdekken (hoe werkt het?, waarvoor dient het?, hoe moet ik dat hanteren?,...?). Als alles in één keer aan bod komt is het een hele overrompeling en weten de kleuters toch niet met wat eerst spelen, maken ze sneller ruzie en komen ze uiteindelijk toch niet echt tot mooi spel.
Naast de niewe spullen in de hoekjes mogen we deze week ook een papa-werkje komen maken. We kleuren het hoofd van papa in de juiste kleur en dotteren of stempelen (dat mogen we kiezen) daarna een baard, een snor en wenkbrauwen bij de papa's. Eens nadenken... Heeft mijn papa een baard? En een snor?
Ook bouwen kunnen sterke papa's goed! Kijk eens wat een mooie torens er al gebouwd werden!
Papa's en ... auto's! Die kunnen ook niet ontbreken in de week dat we over papa's leren.
Tot morgen, dan kunnen we werken aan de werkbank van papa!
Vandaag moest eerst Marie even op mijn schootje komen zitten tijdens het onthaal. Want zij moest iets vertellen over het weekend. Spannend! Marie heeft in het weekend haar zusje mogen helpen dopen. Zo leuk! Ze moest een kommetje maken met haar hand en dan een beetje water over het hoofdje van zusje mogen gieten. En zusje heeft NIET geweend hoor juf! Flink hé?!
Nadat we flink naar Marie geluisterd hadden en de kalenders in orde maakten konden we aan de slag in de hoekjes. En vandaag had Jules de werkbank van papa bij! Waarvoor dient dat dan zo een werkbank? Wat kunnen we daar allemaal mee doen? Jules vertelt en wij mogen nadien uittesten!
Juf maakte vandaag ook nog eens tijd om onze kindjestekening te oefenen. We mogen vandaag eens laten zien of wij onze papa kunnen tekenen. Juf tekent eerst eens een papa voor. Wat moet ik allemaal tekenen? Mijn kapoentjes kunnen het goed vertellen hoor! Mijn papa heeft een hoofdje, oogjes, neus, mond, oren, een buik, een nek en schouders hoor ik zelfs! Juf tekent en nadien vraag ik nog eens waar alle lichaamsdelen bij papa zijn. Wat hebben ze goed opgelet!
Nu zelf eens aan de slag:
We werkten vandaag ook al een beetje aan het cadeautje voor onze papa's... Maar ssssst... Wij verklappen nog niets... Enkel deze close-up foto kan ik laten zien
Lou is een echte bob de bouwer! Kijk eens hoe goed hij torens kan bouwen!
Als afsluiter van een leuke dag nog even een verhaaltje over Belle beer die een lichtje voor papa heeft! Wat een leuk boekje!
Vorige week besliste mijn pc om vanzelf windows 10 te installeren waardoor mijn instellingen van mijn blog veranderd werden en ik dus niet goed meer kon werken op mijn blog... Vandaar dat je enkele dagen dus nu nog te goed hebt van vorige week WANT het is gelukkig gefixt door meneer de directeur! Dank u meneer de directeur!
Vorige week kwam er dus elke dag iets anders van de papa's aan de beurt. We hadden het werkgerief van papa nog te goed, de kleren van papa EN het scheergerief van papa! Geniet zelf maar van de leuke foto's.
De laatste dag van vorige week bracht Jules het scheergerief van zijn papa mee naar school. Je kon al in het vorige bericht zien dat Louis-Emile het slachtoffer was om te tonen hoe het moest! Daarna mochten mijn kapoenen zelf aan de slag. Met plastic mesje uiteraard!! Wat hadden ze plezier!!
We werkten ook al hard aan het cadeautje voor de papa's maar daar laten we niet te veel van zien... Volgende week nog zo een fijne papa-week. Daar kijken we naar uit!
Dag lieve mama's, papa's, oma's, opa's, moekes, vakes, tantes, nonkels,... Kortom iedereen die graag onze eendjes in de klas volgen. Ik wil toch even zeggen hoe fier ik op mijn eendjes was zondag! Ze hebben dat allemaal, stuk voor stuk super gedaan. Oké, hier en daar een traantje. Maar op zo een groot podium staan met zoveel mensen in de zaal die ook nog eens allemaal naar jou kijken is echt niet te onderschatten hoor! Allemaal een dikke duim, ook voor mijn eendjes met verdriet want uiteindelijk stonden ze er wel allemaal hé! Juf is heel erg trots op jullie allemaal lieve kapoentjes! Dikke kus van je juf!
Maandag konden we genieten van een uitrustdagje. Zo net na het schoolfeest konden we dit echt wel gebruiken hé.
Deze korte week beslisten we dan om nog verder rond muziek te werken. Want mijn lievekes wilden toch ook nog op echte muziekinstrumenten spelen, zelf een muziekinstrument maken, nog dansen en zingen,... Dus... Dan deden we dit maar!
Maar eerst: tijd voor nog een K3 concert. Ah ja want : 't is dinsdag!!
Maar weer protesteerden de jongens en wilden ook zij zingen. De jongens maakten wel een beetje meer de rock-versie van K3. Hihi, kijk maar naar hoe stoer ze hun voet op de staander van de microfoon zetten.
Juf maakte deze week ook even tijd voor een gezelschapsspel aan te leren en leren om SAMEN te spelen. Eerst was dit nog een beetje moeilijk...beurt afwachten... eerlijk spelen... ahuhmmm...
Maar kijk, na een tijdje konden mijn vriendjes heel erg goed SAMEN een gezelschapsspel spelen.
Natuurlijk konden deze week de echte muziekinstrumenten niet ontbreken! Juf bracht een doos mee... Wat zat daar toch in?! Al snel ontdekten we dit en juuuuijjj! Wat waren we blij! Er werd volop geëxperimenteeerd met de instrumenten.
Jules had ook nog iets meegebracht om een spel te kunnen spelen met de muziekinstrumentjes. Leg jij het even uit Jules?
Er mag dadelijk iemand 'de dirigent' zijn. Wanneer die het kaartje met het kleine bolletje in de lucht steekt moeten we zachtjes muziek maken. Maar wanneer die het kaartje met het grote bolletje laat zien moeten we heel hard muziek maken!!! En vooral dat laatste was erg leuk!
MAAR... als de dirigent de kaartjes op zijn rug hield, dan moesten alle instrumentjes ook op onze rug zijn en moesten we stoppen met spelen. Het moest dus muisstil zijn in de klas.
Doorheen deze muzikale week moesten we dus vooral veeeeel muziek maken!
Zelfs ons Fien deed graag mee!
Sommige kleuters waren zo creatief dat ze hun eigen 'bandje' oprichtten. Super toch?!
Mijn pateekes kunnen ook heel origineel uit de hoek komen om muziek te maken.
We leerden ook naar het ritme in muziek te luisteren. Op het trommellied moesten we vorige week al met onze handen op de schoot trommelen en met onze vingers tokkelen. Maar deze week mochten we dat eens anders doen. Bij de schrijfdans mochten we onze handen en vingers in de verf steken en... TROMMELEN! En....TOKKELEN! Erg leuk hoor juf!
We leerden deze week uiteraard ook een LIED! Ah ja! "Trommelen op de dozen!" En hoe konden we dat beter beleven dan ook echt een drumstel te maken van dozen EN te trommelen! Fien deed het eerst eens voor maar mijn kapoentjes konden niet wachten om zelf aan de slag te gaan. Veel te leuk!
Toen we vrijdag in de klas kwamen, vonden we Jules niet meer... Jules waar ben je?!! We zochten overal en... vonden Juleske in de tent! En hij was daar geen boekje aan het lezen, nee hoor. Hij was aan het SLAPEN! Wakker worden Jules!! Wij gaan vandaag nog de laatste keer heel veel muziek maken en dansen! Je mag nu toch niet slapen!
Juf zet het lied 'opstaan!' op en we beelden uit wat we 's morgens allemaal moeten doen om ons klaar te maken. Kunnen jullie het raden?
Normaal gingen we op donderdag onze muziekinstrumentjes maken maar juf was ziek Maar... niet getreurd.. beloofd is beloofd! Vrijdagochtend gingen we meteen aan de slag zodat we onze bellenkrans toch nog mee naar huis konden nemen voor het weekend!
Hard gewerkt flinke kindjes!
En zo zitten onze muziekweken erop! Wat was dat leuk zeg! Maandag helemaal klaar om het eens over de papa's te gaan hebben!
Ik was met een groepje druk aan de slag om onze muziekinstrumenten af te werken en opeens hoorde ik gegiechel in de poppenhoek. Dat moest ik even van dichterbij gaan bekijken.
Hahahah hihihi ik zag een paar van mijn kapoenen die Jules helemaal hadden uitgekleed. "Hihi, je kan zijn piemeltje zien hé Juf", klonk het! "Maar waarom hebben jullie Jules helemaal uitgekleed?", vroeg ik. "Wij moeten hem toch insmeren met zonnecreme juf, want de zon schijnt. Anders gaat Jules verbranden hoor!" Met de speelgoedtube 'ketchup' waren ze Juleske aan't insmeren! Je maakt toch wat mee in een kleuterklas van tijd tot tijd hoor! Hahahaha, toch geweldig!
Na maandag een dagje verlof waren mijn eendjes goed uitgerust om aan een nieuwe week te beginnen. Juf Ina dacht deze week niet echt rond een thema te werken aangezien het een kortere week is en we veel zouden oefenen voor het schoolfeest. Maar mijn vriendjes hadden nog een beter idee. "Laten we gewoon rond muziek en dansen werken!" Dat zeiden ze niet met zoveel woorden maar ze wilden alleszins veel dansen en zingen dus... Kozen we samen voor dit nieuwe thema.
En dinsdag was dan ook de perfecte openingsdag voor dit thema want zoals de traditie het al wil is het dinsdag K3 dag Hahaha. We beginnen de dag dus uiteraard met een dansje van K3. Maar oei, wat is dat nu? Is er een K3'tje ziek? Zouden we het met 2 ook kunnen? K2 ipv K3???
Ja hoor, dat ging wel... maar... das toch niet helemaal hetzelfde...
De jongens hadden een beter idee Zij werden de nieuwe K3! Hihi
Ja, dat was ook een optie maar de meisjes vonden dat toch niet zo fantastisch... Zij gingen voor de zekerheid eens even kijken of Marie nog niet onderweg was...
Gelukkig bleef ze niet lang achter en waren ze terug met z'n drietjes!
Na het onthaal en het K3 optreden konden we dan aan het werk in de hoekjes!
Samen met de juf mochten de kleuters Jules zijn gezichtje tekenen bij de bijpassende muziektonen. Liet de juf een liedje horen waar we 'bang' van werden tekenden we het bange mondje van Jules. Hoorden we een vrolijk liedje tekenden we een blij mondje enz... Dat was niet zo simpel hoor! Maar het lukte met een beetje hulp van de juf We leerden weer wat bij rond muziek en bijhorende emoties.
Juf heeft vandaag eens even de tijd genomen om een fotootje te nemen in de eetzaal. Allemaal flinke kindjes aan het eten! Smakelijk!
Namiddag nog even tijd voor een belevingslied "steek je vinger in de lucht", alvorens nog wat in de hoekjes te gaan spelen en werken. Dat was weer dikke lol! We moesten onze vinger op onze neus, op onze kin, op onze kaak, op ons hoofd en zelfs in onze schoen steken! Een liedje dat we al kenden ondertussen maar blijft ooooooh zoooo leuk!
Als afsluiter van de dag deden we nog eens een spel rond muziek en emotie. We duidden aan wat jij voelt bij de verschillende soorten muziek die juf liet horen. Dat was voor sommigen hetzelfde gevoel, maar soms ook heeeeel verschillend! Niet iedereen is gelijk en gelukkig maar!
We beginnen de dag met ons onthaal. Zingen van Jules, eendjes wakker maken en in de vijver zetten, kalenders in orde maken... Juf heeft al een hele tijd aandacht geschonken aan de kalenders. We leerden dat onze kalender 2 kleurtjes heeft: paars en oranje. Paars is de tijd die we op school zijn en oranje is de tijd dat we thuis zijn. Zo konden de kleuters goed zien dat we dus op woensdagnamiddag en op zaterdag & zondag niet naar school moeten komen. Nadien gingen we nog een stapje verder en vertelde de juf ook over de zwarte lijn die dwars door onze kalender loopt, daar is de dag al in de helft en is het dus middag. Voor de zwarte lijn is het de voormiddag en erachter is het de namiddag. Dus alle fotootjes voor de lijn doen we in de voormiddag en alle fotootjes die we achter de zwarte lijn plakken doen we in de namiddag. Even testen of ze het begrepen hebben: waar mag juf bij het invullen van de kalenders tijdens het onthaal de foto van de boterhammetjes hangen? Juist ja, knal in het midden, op de zwarte lijn! Flink opgelet hoor kapoentjes! Vandaag klonk het dan ook "het is woensdag en maar een korte dag naar school". Ja ja, mijn inspanningen werden beloond zo te horen.
Na het onthaal moest Nina echt wel iets tonen aan alle vriendjes. "Juf, ik heb ballonnen bij!" Oh leuk Nina, mogen wij daar allemaal mee spelen? Hmmm... Na een beetje overleg kwamen we overeen dat de vriendjes er ook wel mee mochten spelen MAAR ze moesten de ballon wel teruggeven en niet mee naar huis nemen hé! Oké Nina.
Juf had in ons nieuwe thema wel een leuk idee wat we met de ballonnen konden doen. Dansen met de ballonnen tussen onze buik. Opgelet hij mag niet vallen! Wat een pret!
Anderen vonden het gewoon super leuk om met de ballon te gooien en hem weer proberen te vangen.
Na al dat gek doen en spelen met de ballonnen werden we wel wat moe... Jules had dit keer een leuk idee. Hij had net vandaag wat relaxatiemuziek meegebracht. Watte??? Ah, zo een rustig muziekje waarop wij kunnen gaan liggen en tot rust komen. Hmmm... zalig stil in onze klas
Na de speeltijd vroeg er toch iemand of we vandaag nog tiktak of schrijfdans zouden gaan doen. Nee vriendjes... Vandaag maakt de juf eens een uitzondering en gaan we nog eens oefenen voor ons dichterbijkomend schoolfeest. Past trouwens heel goed in het thema. Hihi. Vrijdag is het generale reptetitie en dan beloof ik om wel enkele fotootjes te posten van het oefenen op het grote podium. Maar tot dan...nog even geduld.
Na al dat dansen en oefenen ook nog wat tijd om wat te zingen. We leenden een leuk boekje over Kaatje tralalaatje van juf Patricia. Wat kunnen mijn kapoentjes goed zingen!
Als afsluiter van onze "korte" dag luisterden we nog naar een verhaaltje over de symfollies. Dat herkenden sommigen wel want dat hadden ze thuis op hun tv ook!
Tot morgen lieve vriendjes! Dan zijn we er weer! Xx
Donderdag zaten we in de kring voor het onthaal en bij het kiezen van een nieuw vriendje van de dag vroeg Marie of zij dat mocht zijn vandaag. Ah en waarom Marie? Vandaag komt toch mijn mama langs met mijn lieve babyzus en die brengen lekkere cakejes mee die ik mag uitdelen?! Ah ja dat is waar! Oké, we beslisten unaniem dat Marie het vriendje van de dag mocht zijn op donderdag. Marie trots!
Als tussendoortje deden we een spelletje ivm ritme. We luisterden goed naar de muziek en trommelden op het ritme mee op onze schoot. Als het ritme sneller begon moesten we met onze vingers tokkelen. Hoorden wij goed het verschil? Waauw, echte muzikanten!
Plots werd er al op de deur geklopt. Daar kwam de mama van Marie naar binnen met die lieve babyzus Juliette! Zooo lief! En wat hadden ze wel bij zich?! Hmmm jammie, zoveel lekkers!! Smullen maar! Ik mag uitdelen hé?, vroeg Marie nog eens. Ja hoor Marie, jij mag uitdelen! Een dikke dankjewel nog eens aan mama Marie voor de superlekkere cakejes en de lekkere kidibul! Het was een heel fijn babybezoek! Dikke kus nog van ons allemaal voor Juliette!
Na al dat smullen was het al tijd om buiten te gaan spelen en na de speeltijd wilden mijn kapoenen niets liever dan in de hoekjes te gaan spelen. Er werd zelfs een gezellig onderonsje gehouden onder de tafel.
Namiddag weer tijd om nog wat te gaan oefenen voor ons schoolfeest. Hebben mijn kapoenen thuis al iets verklapt hierover? Ik ben benieuwd! Juf is wel stiekem trots, want ze doen het heel erg goed!
Voor we naar huis gingen kregen we nog een ballon mee EN ... juf een beetje verlegen want vorige week was het thema verkeer en moest ik iets uitdelen. We hebben er zoveel over geleerd maar op vrijdag was de juf toch zeker niet ons gordeldier vergeten mee te geven! Met de nieuwe week van muziek en gefocust te zijn op het schoolfeest bleven die gordeldieren ook weer te lang in mijn kast liggen MAAR vandaag schreeuwde daar ééntje "Ik wil hier nu echt wel uit!" Dus deelde de juf ook nog die gordeldiertjes uit. Mijn kapoentjes gingen gelukkig naar huis met een ballon EN hun gordeldier!
Tot morgen! Dan is het tijd voor onze generale repetitie! Iets om naar uit te kijken!