Hoi hoi iedereen!
Naar mijn gewoonte weer een blogje tegen de avond aan. Het beste moment naar mijn mening waarop je rustig kan doorwerken en reflecteren over wat je juist gedaan hebt.
Nu moet ik in alle eerlijkheid toegeven dat ik momenteel nog niet super veel ervoor gedaan heb. Dit door 2 redenen, als 1ste reden omdat ik momenteel vooral ben bezig geweest met andere taken voor andere vakken. Nu de 2de reden is door dat ik vind voor dat de naar de praktijkervaringen van Brusselse leerkrachten kan peilen, ik persoonlijk vind dat ik dat je ook moet weten hoe het gebeurt in andere steden. Dus heb ik een kleine vragenlijst doorgestuurd naar 2 leerkrachten in een Mechelse school, en een van de twee geeft zelfs aan een OKAN klas les.
Dit heb ik gedaan om te weten waar toch wel de struikelblokken liggen met anderstalige leerlingen, om zo hopelijk een link naar onze grootstad te leggen. Ik heb al wel beslist dat ik door de enquĂȘte een beter zicht wil krijgen op de haalbaarheid en toepassingen van de eindtermen en leerplandoelstellingen, alsook de sterktes en uitdagingen bij het geven van Geschiedenis in een grootstedelijk context.
Nu voor verdere uitwerking hier omtrent moet ik natuurlijk wachten op antwoord van deze 2 leerkrachten.
Ik heb ondertussen ook al zelf opzoek gegaan naar wat info hieromtrent dit op de volgende site's ik heb deze nog niet allemaal helemaal gelezen, dit door te toch wel lange teksten en soms ook te droge informatie.
http://www.steunpuntdiversiteitenleren.be/sites/default/files/platformtekst_staten_generaal_thema_onderwijs.pdf
http://www.lerarenopleidingbrussel.be/upload/files/downloads/1405064043Artikel201406-TijdschriftvoorLerarenopleiders.pdf
https://prezi.com/eflulqtj1act/leraren-voorbereiden-op-de-grootstedelijke-onderwijscontext/
http://www.lesgeveninbrussel.be/
Dit is het voor deze keer weer!
Groetjes de wachtende Student!
|