Voor we vertrokken werden we geschminkt in beer (Niet in hond he, moeke Els ), en ontstond een meningsverschil tussen de kinderen en de juf. Ik geloofde er niet in dat we een beer konden vinden. Een hond, kat of vogel leek me een haalbaardere kaart. De kleuters waren het er helemaal NIET mee eens!!! Je voelde de spanning in de lucht hangen...
Als we de schoolpoort buiten wandelden wisten we niet of we nu best naar rechts of naar links gingen. Tot een kleuter een berenspoor vond. Het leek erop dat we een hele grote beer zouden vinden. In zijn poot pasten meer dan 3 kleutervoeten!
Achter elke boom, elk huis of elke hoek kon de beer zitten.
We vonden een klein spoor. De twee voeten van Jayden pasten er maar juist in. Zou de beer een kleintje bij zich hebben?
Daar zit de beer! In het hoog zwiepend gras!
We vroegen of de beer zin had om mee te komen naar onze school.
Hij had een staartje, en de vacht voelde zacht aan.
De beer kon maar eventjes blijven bij ons op school. Hij moet terug naar zijn kleintjes die alleen waren achtergebleven in het berenhol.
Niet iedereen was het ermee eens dat het een echte beer was. Maar de twijfel blijft!
Dank je wel beer voor dit bijzondere moment.
Hopelijk tot ziens!
18-03-2012 om 21:07
geschreven door Juf Greet
Pizza-tuin!
Prachtig weer hadden we donderdag en vrijdag! Lentekriebels voelen opkomen zet ons elk jaar aan tot zaaien. Dit jaar geen zonnebloemen, neen, we gaan een "pizzatuin" aanleggen. Als we erin slagen om in september ui, paprika, tomaat en mais te oogsten gaan we pizza maken en worden jullie allemaal uitgenodigd!
Eerst vulden we potten met aarde.
Dat die kleine zaadjes uitgroeien tot groenten vonden de kleuters raar.
Uit de aarde halen de zaadjes voedsel om te kunnen groeien. Ook mogen ze niet te dicht bij elkaar gezaaid worden.
Water hebben ze ook nodig om te kunnen groeien.
Alles kreeg een plaatsje in het zonlicht. Sommige kleuters gingen de hele dag door kijken of de zaadjes al aan het groeien waren, maar zo snel gaat het niet. Maandag misschien?
Als we in september pizza kunnen maken krijgen de kippen een stuk van Sverre!
Planning:
- Volgende week krijgt ons zaaisel de nodige aandacht en werken we pasen uit.
- 30 maart is er paaseierenraap. Het inschrijvingsformulier vind je in de map in de boekentas.
Tot volgende week!
Greet.
18-03-2012 om 19:45
geschreven door Juf Greet
10-03-2012
Berenjacht, week 2
Hallo iedereen!
Vorige week keken we naar een informatieve DVD over beren. We zagen o.a. wat beren zoal eten: ze vangen vis in de rivier, eten planten en honing.
Vanuit dit gegeven startten we elke dag met een honing-broodje. En de meesten vonden het heerlijk!
De Panda klimt de hele dag door in bomen om van de bladeren te snoepen. Terwijl enkele kleuters boomblaadjes probeerden te knippen ...
... Maakten anderen een boom.
Lamya en Fiep vonden de takken te lang en haalden er een schaar bij om ze korter te knippen. Helaas, met een schaar geraak je niet door een tak. Met een snoeischaar gaat dit al beter.
De takken probeerden we aan elkaar vast te maken met elastieken.
En nu nog de zelfgeknipte blaadjes aan de boom hangen.
Helaas hebben we nog geen pandabeer in de klas. Hij zou naar hartelust in de boom kunnen klimmen en blaadjes eten. Kenji vertelde dat hij er 2 heeft thuis! Misschien mag er maandag één mee naar de klas?
Zion zat iets te zoeken met een vergrootglas ... sporen van berenpoten. Al snel volgden enkele kleuters Zion in zijn zoektocht.
Hoe voelt een berenvacht?
10-03-2012 om 22:23
geschreven door Juf Greet
Berenjacht, week 2
In ons berenhol was het gezellig donker en lagen er knuffels, kussens, ... alleen maar zachte dingen.
Het verhaal over berenjacht werd nagespeeld. Mannetjes stapten door het hoog zwiepend gras, de diepe en koude rivier, de vieze plonzende modder, de loeiende sneeuwstorm, het donkere woud, ...
Puzzelen.
Enkele peuters ontdekten de zandlopers op de kast. Welke is als eerste doorgelopen? Bij welke duurt het het langst?
De eerste kleuters voelen zich al groot! Al een paar keer gingen ze aan het "passen" door met de rug tegen elkaar te staan en te kijken wie de grootste is. Maandag hebben we elke kleuter gemeten. Zouden we op het einde van het schooljaar gegroeid zijn?
Planning:
- De afgelopen week konden we niet op berenjacht. Deze plannen we op dinsdagvoormiddag. - Dinsdagnamiddag gaan de eerste kleuters naar het theater. Hiervoor 2 meegeven. De peuters blijven in de klas bij Stefanie. - 31 maart: paaseierenraap in de Startbaan. Meer info volgt. - 21 april: jaarlijkse klusjesdag. - 27 april: pedagogische studiedag. - 10 mei: om 14h moederfeest op school voor alle mama's!!!!!!!!
Groetjes en tot volgende week! Greet.
10-03-2012 om 22:21
geschreven door Juf Greet
02-03-2012
3 nieuwe peuters
Hallo iedereen!
3 nieuwe peuters in de klas:
Sverre startte na de kerstvakantie.
Anas stapte onze klas binnen op 1 februari.
Fiep heeft haar eerste weekje school achter de rug.
Onze peutertjes op een rij. Sverre, Emelien, Fiep en Anas.
02-03-2012 om 00:00
geschreven door Juf Greet
Piraten 1
Eventjes terug in de tijd. We beginnen bij piraten, en eindigen dit bloggen met Berenjacht. Veel kijkplezier!
Schatten maken:
We oefenden op het open en terug dicht doen van sluitingen van (piraten)kledij en schatkistsloten.
Vriesweer hadden we tijdens het uitwerken van ons thema 'piraten'! We maakten gebruik van de kou en vroren schatten in. Pas als het ijs gesmolten was hadden we onze schat terug.
We gaan op berenjacht We gaan een hele grote vangen Wat een prachtige dag We zijn niet bang!
Maandag werd het verhaal 'We gaan op berenjacht' voor de eerste keer aangebracht: Papa gaat met zijn vier kinderen op berenjacht. Het wordt een groots avontuur want onderweg moeten zij allerlei hindernissen overwinnen: door een rivier, doorheen hoog zwiepend gras, een sneeuwstorm, modder, Ze peppen zichzelf voortdurend op en scanderen dat ze niet bang zijn. Tot ze uiteindelijk aan een grot komen en oog in oog komen te staan met een beer. Het parcours wordt in een hoog tempo in de omgekeerde richting afgelegd, met de beer in hun kielzog, tot ze veilig terug thuis zijn. Daar duikelen ze onder de lakens van het grote bed en stellen dat ze nooit meer op berenjacht zullen gaan
Als de kleuters bij het einde van het verhaal spontaan 'nog een keer vertellen' zeggen, dan zit het goed ... en het zat goed! Twee tot drie keer per dag herhaalden we het verhaal op verschillende wijze: Met het boek, vanuit het verteltheater (kamishibai), met muziekinstrumenten. Hieronder zie je de kleuters het hoogzwiepend gras namaken. Een schaal water stelt de rivier voor. Ook de modder, het woud, ... worden nagebouwd zodat we het verhaal kunnen naspelen met poppen. Bereleuk!!
We maakten 'modder' met zand, lijm en verf met een beremooi kunstwerk als resultaat.
Goed kijken op de plaatjes! Waar zit beer? Op, onder, of naast de stoel? en welke kleur heeft beer?
02-03-2012 om 00:00
geschreven door Juf Greet
Berenjacht 2
Beren op, onder, naast de stoel.
En samen op stap.
Sverre maakte nog een berentrein!
Planning:
- Volgende week werken we verder rond het boek 'We gaan op berenjacht'. - Dinsdagnamiddag gaan we zelf op berenjacht... - Vrijdagnamiddag gaan we het zwerfvuil in de wandelstraatjes rond de school ruimen. Deze zwerfvuilactie wordt georganiseerd door de gemeente en wij doen hier natuurlijk graag aan mee! - Woensdag neemt juf Nancy de klas over. Zij is de kinderverzorgster die 2-wekelijks in de klas komt helpen. Ik ga een half dagje naar de klas van de jongste kleuters van de Freinetschool en hoop er interessante en nieuwe ideeën op te doen. - Graag allemaal een pak vochtige doekjes meebrengen. (Van Fiep al gekregen!)
Tot volgende week! Greet.
02-03-2012 om 00:00
geschreven door Juf Greet
06-12-2011
Sint en Piet (1)
Hallo iedereen!
Weinig kindjes in de klas de afgelopen dagen. Jayden en Lotte werden opgenomen in het ziekenhuis. En Matice Honraedt, onze peuter, is naar een andere school dichter bij huis. Maar we hebben ook iemand nieuws in de klas. Mathis Bouckaert, die zijn 3e verjaardag in Turkije mocht vieren, bracht een klascadeau mee: Robby. Een timide jongetje waar de kleuters onmiddellijk veel sympathie voor voelden. Vrijdag kwamen we te weten dat Robby het weekend thuis zou doorbrengen met zijn mama en kleinere broertje Jordy. Een papa heeft hij niet.
We begonnen de week met het in de kring brengen van de Attributen en kledij van Sinterklaas en Zwarte Piet. Juf Nathalie had gezorgd voor een bijna-echte troon. Wat stoeltjes voor de zwarte Pieten werden erbij gezet en het spel van nabootsen en inleven ging van start.
De Sint en zijn Pieten zijn met de boot aangekomen in Wevelgem. Dat bracht onze kleuters op ideeën. In ons tuinhuis stond ons klimrek die dienst kon doen als stoomboot.
06-12-2011 om 00:43
geschreven door Juf Greet
05-12-2011
Sint en Piet (2)
Al experimenterend met houtskool maakten we Pieten zo zwart als roet. Sommigen kregen er zelf zwarte wangen van!
In de Droomhut werken we graag onze werkjes af met een kader. De kleuters kregen stroken papier. Het pas- en kleefwerk werd deze keer aan hén overgelaten.
In een prentenboek zagen we dat er ook pakjespieten zijn die de Sint helpen. We begonnen met doosjes te sorteren van groot naar klein en omgekeerd. Zou Zion er het foutje uithalen? Natuuuuuuurlijk wel!
Kan het doosje in het inpakpapier? Of is het te groot?
Tot nog toe kon het probleem worden opgelost door 1 kleuter. Maar om als 3-jarige inpakwerk tot een goed eind te brengen heb je een team nodig!
Terwijl de meeste Pieten aan het inpaken waren zetten Mira en Kenji zich aan het stempelen. Al enkele dagen spraken de kleuters over het maken van een schoorsteen. De schoorsteen waar Zwarte Piet door moet om de pakjes binnen in huis te krijgen hield hen bezig. Gebruikt Piet een touw? Of is Piet een goede klimmer? Vrijdagnamiddag zagen we een aflevering van "Dag Sinterklaasje" die ons antwoord gaf. We onthouden vooral dat we geen skatebord onder de schoorsteen mogen laten liggen.
05-12-2011 om 00:00
geschreven door Juf Greet
Sint en Piet (3)
Onze werktafel werd overspannen met jute. Door met waskrijt over een blad te wrijven maakten we afdrukken van de structuur van de stof. Sommige Zwarte Pieten vulden hun zak met speelgoed die ze uit boekjes knipten.
Boter, bloem, bruine suiker, eitjes, speculaaskruiden, een weegschaal en enkele dolenthousiaste bakkerspieten zijn de ingredienten voor het bekomen van heerlijke speculaaskoekjes.
Na een nacht de deeg te laten "rusten" verdeelden we die in stukjes, rolden de stukjes tot balletjes, klopten het plat en duwden er vormen uit. We bakten échte artisanale speculaas. We volgden het professionele stappenplan op van begin tot eind: na het bakken moet je proeven ...
Vrijdag zetten we onze (opgeblonken) schoen. Volgens de kleuters moest er ook water en wat fruit bij. Het fruit was ter vervanging van de wortel die we niet hadden.
En verder nog ...
Planning:
- Maandagmorgen vonden we een antwoord van de Sint op onze brief: hij komt dinsdag op bezoek. Spannend!!!!!
05-12-2011 om 00:00
geschreven door Juf Greet
20-11-2011
Een doos vol gevoelens.
Hallo iedereen!
Vorige week maandag stapte Emelien vrolijk onze school binnen. Welkom op school! We tellen nu 9 eerste kleuters en 2 peuters in onze klas.
.
De afgelopen 2 weken legden we onze gevoelens bloot. Muziek, vriendjes, de juf,mama's en papa's, het donker, ... gaven ons een blij, boos, verdrietig of bang gevoel.
Blij of boos?
Rond gevoelens zijn er prachtige prentenboeken voor handen. We hadden het verhaal van de 3 olifanten die dolle pret beleven. Het verhaal over eend die boos is en alles zwart zien. Of het verhaal van het boze lieveheersbeestje (Eric Carle) die met iedereen wil vechten.
We praatten over situatieschetsen en probeerden er het juiste gevoel bij te plaatsen. Doorheen het thema voelde je de kleuters groeien in het verwoorden van wat ze zagen. Wat maakt ons blij,bang, boos of verdrietig? Onder elkaar ontstonden er gesprekken vooral over bang zijn in het donker en het al dan niet bestaan van spoken en monsters. Als bewijs dat monsters en spoken niet tot leven komen in het donker maakten we een donkere hoek in de klas. Enkele kleuters hadden het voorspeld: 2 weken hebben we de donkere hoek al en nog steeds hebben we er geen spoken en monsters gevonden. En ... het is het favoriete klashoekje geworden! Hoe donkerder hoe liever ...
Elke kleuter maakte een gevoelsmeter. Hierop geeft de kleuter aan hoe hij zich voelt. Deze blijft nog in de klas tot de Sint terug naar Spanje is.
20-11-2011 om 19:19
geschreven door Juf Greet
19-11-2011
Een doos vol gevoelens. (vervolg)
We luisterden naar muziek en probeerden er een gevoel bij te plaatsen. Dat lukte aardig! Blije muziek deed ons spontaan dansen. Op de boze muziek bewogen we stampvoetend, sommigen zwaaiden zelfs boos hun vuisten in het rond. Verdrietige muziek nodigde de kleuters niet uit tot bewegen. En de bange muziek ... die moest snel uit van Ariano! Op de blije muziek beleefden we nog meer: We dansten op de muziek, als deze stopte zochten we een vriendje om te knuffelen. De blije muziek deed onze handen dansen in scheerschuim. Geniet maar mee:
Planning: - Volgende week werken we natuurlijk rond Sint en Piet. De doos vol gevoelens zal tussendoor zeker nog aan bod komen! - Reclameboekjes van speelgoed mogen meegebracht worden. - Vrijdagnamiddag is er spelletjesnamiddag, we starten rond 14h.
19-11-2011 om 00:00
geschreven door Juf Greet
22-10-2011
Herfst, week 1.
Hallo iedereen,
De herfst met al zijn kleuren doet stilaan zijn intrede in het straatbeeld. Maandag werd hij ook de klas binnen gebracht. De kleuters gingen op herfstwandeling met Annelies en Lies (Ik ziek in bed...) en kwamen terug met zakken vol herfstmateriaal!
's Middags reed de schoolbus de kleuters en juf Lies naar de Kortrijkse stadsschouwburg. Aan de deur werden we opgewacht door de papa van Mira! We moesten héél grote trapen op, en in sjieke zetels wachtten we tot we de theaterzaal binnen mochten. De voorstelling MuurtjeMuurtje startte als een tentoonstelling: de kleuters konden vrij rondlopen tussen installaties van hout en jute. Op muziek werden we naar zitbankjes geleid en de opgestelde muurtjes kwamen tot leven. Ze werden de speeltuin van 2 dansers. De voorstelling mondde uit in een zintuiglijke speelplaats waar de kleuters zelf op ontdekking konden gaan. De opgestelde muurtjes werden speelse speelplekjes die uitnodigden tot voelen, verstoppen, stapelen en nog veel meer. De kleuters hebben enorm genoten van de voorstelling! (Er zijn nog enkele kleuters die hiervoor 4 moeten betalen.) Het gezelschap heeft een site: www.natgras.be
Dinsdag waren de weergoden ons goed gezind en bezorgden ons een herfstdag zoals het hoort: veel regen en wind. We maakten het gezellig in de kring. Met onze rug tegen de warme radiator praatten we na over MuurtjeMuurtje en aten we een pannenkoek.
De herfstmaterialen die de kleuters meebrachten tijdens de herfstwandeling kregen hun plaats in de klas. Kastanjes werden schoongemaakt en deden we in de sorteertafel. Met de eikels, takjes, herfstblaadjes, appel, ... werd een kimspel gespeeld en gebruikten we bij het versje. Volgende week krijgen jullie het verje wel thuis te zien!
We zagen dat herfstblaadjes veel kleuren hebben. Sommige zijn geel, andere rood, groen, bruin of oranje. De verf werd uitgehaald en we maakten een kunstwerk van herfstkleuren. We deden de takken van de bomen na die heen en weer waaiden. En door de kleuren over elkaar te wrijven maakten we nieuwe kleuren.
3 prenten over een kikker werden besproken en in de juiste volgorde gelegd. Zo maakten we een logisch verhaal: 1 : Het wordt herfst en koud, Kikker doet zijn dikke jas, sjaal en wanten aan. 2 : De blaadjes van de boom dwarren naar beneden. 3 : Kikker zit helemaal onder de herfstblaadjes.
En verder in de hoekjes...
Het verhaal dat het meest aansloeg van de herfstverhalen die werden verteld was "Uilskuikentjes". 3 uilskuikentjes wonen met hun mama in een holle boom. Maar op een nacht worden ze wakker en dan is mama er niet! De uilskuikentjes troosten elkaar in het donker. En natuurlijk komt mama weer thuis, mét eten. Volgende week breng ik de dvd in de klas en zal het verhaal echt tot leven komen!
Volgende week zal er vooral met en rond takken gewerkt worden. Misschien kunnen we wel muurtjes maken met takken????
Tot volgende week! Groetjes, Greet.
22-10-2011 om 23:50
geschreven door Juf Greet
Breakdance op school.
De papa van Amina (2e kleuter) kwam vrijdagnamiddag met ons breakdancen. Zo sloten we de week creatief af want bij het dansen van breakdance draait het om originaliteit, expressie, en het hebben van een eigen stijl:
Planning:
- Maandag komt de schoolfotograaf langs! Wij gaan met de bus naar de Startbaan zodat broers en zussen ook samen op de foto kunnen. - Maandag is de laatste dag om bestellingen van pannenkoeken binnen te brengen. - Dinsdagvoormiddag komt peuter Emelien samen met haar mama op bezoek. Emelien start na de herfstvakantie in onze klas. - Vrijdag is de laatste dag school voor de herfstvakantie en we gaan dat eerste blokje schooljaar feestelijk afsluiten! In de voormiddag gaan we (herfst)hapjes bereiden. Iemand zin en tijd om te komen helpen koken (en snoepen natuurlijk)? 's Namiddags dus geen spelletjesnamiddag.
Tot volgende week! Groetjes, Greet.
22-10-2011 om 21:04
geschreven door Juf Greet
Hallo iedereen!
Maandag bracht de juf 4 mannetjes mee naar de klas. Ze hadden elk een andere lichaamshouding: handen op de rug of één hand omhoog of armen zijwaarts of beide handen naar beneden. De bedoeling was de mannetjes een kleur te geven en een dobbelsteenspel te spelen. MAAR ... Mira vond dat die mannetjes TIK TAK-mannetjes waren van TIK TAK op televisie. Alle kleuters beaamden. Het werd dus een TIK TAK-week! We deden elk mannetje een glaasje sap drinken, telkens in een ander kleur. Het kleur van het sap gaf het kleur van het mannetje aan. Nu hebben we elk 4 stokpopjes.
Op de muziek van TIK TAK stapten we een voelparkoer af op blote voeten. De kleuters slaagden erin te verwoorden of de voelplaat zacht of hard, koud of warm aanvoelde.
We kleurden elk ons symbooltje in ons lievelingskleur. In de kring konden we via deze aantekening 'lezen' wat het lievelingskleur van elke kleuter was.
We maakten verzamelingen met voorwerpen die we zochten in de klas. Rode voorwerpen deden we in de rode hoepel, gele voorwerpen in de gele hoepel, ...
Verder zongen we ons kleurenlied, experimenteerden we met gekleurde magneten, bouwden kleurentorens, speelden raad en kimspelletjes, ... en natuurlijk keken we naar TIK TAK. (Niet op televisie, maar nagespeeld door de juf.)
Een sfeerbeeld uit de turnles bij juf Lies:
Vrijdag sloten we de week af met gezelschapsspelletjes.
Onze 3 kippen leggen elke dag eitjes! De baas van de dag mag 's middags de kippen eten geven, eitjes rapen, en de kippen de nodige aandacht geven. De kippen komen eten pikken uit onze hand en laten zich heel gewillig aaien en opnemen door de kleuters. De eitjes zijn te koop voor 10 cent het ei. De opbrengst gebruiken we om graan te kopen.
Planning: - Maandagmiddag nemen we de trein naar Kortrijk. De papa van Mira staat met de theatervoorstelling "Muurtje muurtje" in de stadsschouwburg. We keren terug met de lijnbus en zijn tegen 16h op school. De voorstelling is enkel voor eerste kleuters. Juf Lies gaat mee als extra begeleidster. Gelieve in de loop van de week 4 mee te geven. - Donderdag is het de dag van het brood. Met de kleuters gaan we boterhammen smeren en die lekker opsmullen! - In de loop van de week starten we met het thema herfst, afhankelijk van wat groeit uit de theatervoorstelling "Muurtje muurtje". - Vrijdagnamiddag rond 14h spelen we gezelschapsspelletjes. Iedereen is welkom om een groepje kleuters te begeleiden!
Tot volgende week! Greet.
22-10-2011 om 20:01
geschreven door Juf Greet
09-10-2011
Verkeer week 2 & 3.
Hallo iedereen! Zonder botsingen en ongelukken zijn we het thema verkeer doorgekomen.
Zion bracht maandag een grote brandweerwagen mee naar de klas. In de kelder vonden we een doos waar de brandweerwagen net in kon. Na een laagje verf leek het een echte brandweerkazerne.
Dinsdag verhuisden we grote houten blokken van de klas van juf Annelies naar onze klas. Mira, Jayden en Zion namen de taak op zich om met de blokken een lange straat te maken die breed genoeg was voor de grote brandweerwagen. Arthur, Ariano en Lamya bouwden huizen met de duploblokken. Het vervolg van het verhaal kan je waarschijnlijk al raden...
De brandweer moest veel brandende huizen blussen!
09-10-2011 om 16:21
geschreven door Juf Greet
Verkeer, week 2 & 3 (vervolg).
Auto's lieten we rijden door de verf en dan over papier. Elke auto maakte een eigen spoor: brede of smalle sporen, traktorsporen, gele of rode of ...
We maakten een straat na: Een straat is grijs, bestaat uit een weg voor de auto's en een voetpad voor de voetgangers. Soms kom je verkeersborden tegen. En zeebrapaden zijn nodig zodat voetgangers kunnen oversteken.
Na ons bezoek aan de brandweer probeerden we vuur te schilderen en een brandweerwagen te tekenen. De grote ladder bovenop de wagen had blijkbaar indruk gemaakt. Maar hoe teken je dat?
09-10-2011 om 15:45
geschreven door Juf Greet
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek