Inhoud blog
  • Baby Feija op bezoek!
  • Baby Feija op bezoek!
  • popjes wassen
  • schat in het zand
  • sfeerbeelden
  • sfeerbeelden
  • tille 3 jaar
  • nieuwe peuters
  • Chocoladefeest 2
  • Poppenkast en chocoladefeest 1
  • Paaseieren zoeken 3
  • Paaseieren zoeken 2
  • Paaseieren zoeken!
  • een bezoekje aan de klas van juf Greet
  • Turnen
  • Carnaval, confetti overal!
  • Carnaval, confetti overal!
  • Carnaval, confetti overal!
  • Turnles
  • Turnles: clowntjes
  • Sem en Tess zijn jarig!
  • berenjacht 1
  • berenjacht
  • spelletjes
  • celine 3 jaar
  • vingerverven
  • hoekenwerk
  • hoekenwerk
  • berenjacht knutselen
  • berenjacht knutselen
  • berenjacht
  • Turnles: schoentjes
  • Nieuwe peuters!
  • gelukkig nieuwjaar
  • hoekenwerk
  • hoekenwerk 2
  • turnen met ballonnen
  • kerstdineer
  • pakjeswissel
  • Lantaarntjestocht
  • Lantaarntjestocht
  • Lantaarntjestocht
  • Turnen met wasknijpers
  • deeg maken
  • deeg maken 2
  • pannenkoeken bakken en... smullen.
  • hoekenwerk
  • Rone is drie jaar!
  • rijstaart bakken
  • klaswerking
  • soep maken
  • soep maken 2
  • axenroos
  • sfeerbeelden
  • spelletjesnamiddag
  • Tille
  • uiltjes knutselen
  • uiltjes knutselen
  • sfeerbeelden
  • sfeerbeelden
  • Turnles (deel 2)
  • Turnen!
  • sfeer 1
  • sfeerbeelden
  • De drie uilskuikentjes.
  • Beestenboel
  • klusjesmannen
  • De pauw is verdrietig.
  • Proeven
  • kimspel
  • Liedje
  • skippy
  • spelletjes op vrijdag
  • Julia, julliètje en skippy op bezoek
  • poppenkast
  • Varkentjes
  • boeken
  • themahoekjes
  • Boerderij
  • varkentjee schilderen
  • liedje
  • vogeltjjes
  • sfeerbeelden
  • boerderij 1
  • boerderij 2
  • boerderij 3
  • boerderij 4
  • spelletjes
  • Nieuw thema!
  • dieren tekenen op het bord
  • boeken hoek
  • jaarproject
  • ballonnen
  • jarige
  • sferbeelden
  • mauricio 3 jaar
  • spiegeltje deel 2
  • lobke is drie jaar
  • pyamafeest
  • pyamafeest
    Peuter - Eerste kleuter Droomhut

    06-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint en Piet (1)
    Hallo iedereen!

    Weinig kindjes in de klas de afgelopen dagen. Jayden en Lotte werden opgenomen in het ziekenhuis. En Matice Honraedt, onze peuter, is naar een andere school dichter bij huis.
    Maar we hebben ook iemand nieuws in de klas. Mathis Bouckaert, die zijn 3e verjaardag in Turkije mocht vieren, bracht een klascadeau mee: Robby. Een timide jongetje waar de kleuters onmiddellijk veel sympathie voor voelden. Vrijdag kwamen we te weten dat Robby het weekend thuis zou doorbrengen met zijn mama en kleinere broertje Jordy. Een papa heeft hij niet.


      

                                                                       



    We begonnen de week met het in de kring brengen van de Attributen en kledij van Sinterklaas en Zwarte Piet. Juf Nathalie had gezorgd voor een bijna-echte troon. Wat stoeltjes voor de zwarte Pieten werden erbij gezet en het spel van nabootsen en inleven ging van start.

       



                                                            

                  


    De Sint en zijn Pieten zijn met de boot aangekomen in Wevelgem. Dat bracht onze kleuters op ideeën. In ons tuinhuis stond ons klimrek die dienst kon doen als stoomboot.

                  

                                        



                                                              

                                                              

    06-12-2011 om 00:43 geschreven door Juf Greet  


    05-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint en Piet (2)
    Al experimenterend met houtskool maakten we Pieten zo zwart als roet. Sommigen kregen er zelf zwarte wangen van!

                                         

                 

    In de Droomhut werken we graag onze werkjes af met een kader. De kleuters kregen stroken papier. Het pas- en kleefwerk werd deze keer aan hén overgelaten.

                                                          

                                                       

                                                       


    In een prentenboek zagen we dat er ook pakjespieten zijn die de Sint helpen.
    We begonnen met doosjes te sorteren van groot naar klein en omgekeerd. Zou Zion er het foutje uithalen? Natuuuuuuurlijk wel! 


                                                          


    Kan het doosje in het inpakpapier? Of is het te groot?

                                                          

    Tot nog toe kon het probleem worden opgelost door 1 kleuter. Maar om als 3-jarige inpakwerk tot een goed eind te brengen heb je een team nodig!

                                                            


                  

    Terwijl de meeste Pieten aan het inpaken waren zetten Mira en Kenji zich aan het stempelen.
    Al enkele dagen spraken de kleuters over het maken van een schoorsteen. De schoorsteen waar Zwarte Piet door moet om de pakjes binnen in huis te krijgen hield hen bezig. Gebruikt Piet een touw? Of is Piet een goede klimmer? Vrijdagnamiddag zagen we een aflevering van "Dag Sinterklaasje" die ons antwoord gaf. We onthouden vooral dat we geen skatebord onder de schoorsteen mogen laten liggen. 


                  

    05-12-2011 om 00:00 geschreven door Juf Greet  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint en Piet (3)
    Onze werktafel werd overspannen met jute. Door met waskrijt over een blad te wrijven maakten we afdrukken van de structuur van de stof. Sommige Zwarte Pieten vulden hun zak met speelgoed die ze uit boekjes knipten.

                  

                  


    Boter, bloem, bruine suiker, eitjes, speculaaskruiden, een weegschaal en enkele dolenthousiaste bakkerspieten zijn de ingredienten voor het bekomen van heerlijke speculaaskoekjes.

                  

                  


    Na een nacht de deeg te laten "rusten" verdeelden we die in stukjes, rolden de stukjes tot balletjes, klopten het plat en duwden er vormen uit. We bakten échte artisanale speculaas.
    We volgden het professionele stappenplan op van begin tot eind: na het bakken moet je proeven ...



                                                                 

               



    Vrijdag zetten we onze (opgeblonken) schoen. Volgens de kleuters moest er ook water en wat fruit bij. Het fruit was ter vervanging van de wortel die we niet hadden. 

                  

                                                           

    En verder nog ...

                   

                   

                   


    Planning:

    - Maandagmorgen vonden we een antwoord van de Sint op onze brief: hij komt dinsdag op bezoek.
      Spannend!!!!!

    05-12-2011 om 00:00 geschreven door Juf Greet  


    20-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een doos vol gevoelens.
    Hallo iedereen!

    Vorige week maandag stapte Emelien vrolijk onze school binnen. Welkom op school!
    We tellen nu 9 eerste kleuters en 2 peuters in onze klas.

                                                                     .

    De afgelopen 2 weken legden we onze gevoelens bloot. Muziek, vriendjes, de juf,mama's en papa's, het donker, ... gaven ons een blij, boos, verdrietig of bang gevoel. 

                                                                    

                                                                                       Blij of boos? 

                                                                          

                                        

    Rond gevoelens zijn er prachtige prentenboeken voor handen. We hadden het verhaal van de 3 olifanten die dolle pret beleven. Het verhaal over eend die boos is en alles zwart zien. Of het verhaal van het boze lieveheersbeestje (Eric Carle) die met iedereen wil vechten.

                                                                         

    We praatten over situatieschetsen en probeerden er het juiste gevoel bij te plaatsen. Doorheen het thema voelde je de kleuters groeien in het verwoorden van wat ze zagen.
    Wat maakt ons blij,bang, boos of verdrietig? Onder elkaar ontstonden er gesprekken vooral over bang zijn in het donker en het al dan niet bestaan van spoken en monsters. Als bewijs dat monsters en spoken niet tot leven komen in het donker maakten we een donkere hoek in de klas. Enkele kleuters hadden het voorspeld: 2 weken hebben we de donkere hoek al en nog steeds hebben we er geen spoken en monsters gevonden. En ... het is het favoriete klashoekje geworden! Hoe donkerder hoe liever ... 


                                        

                                        

    Elke kleuter maakte een gevoelsmeter. Hierop geeft de kleuter aan hoe hij zich voelt. Deze blijft nog in de klas tot de Sint terug naar Spanje is. 

                                        



                                                                        

         

    20-11-2011 om 19:19 geschreven door Juf Greet  


    19-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een doos vol gevoelens. (vervolg)
    We luisterden naar muziek en probeerden er een gevoel bij te plaatsen. Dat lukte aardig! Blije muziek deed ons spontaan dansen. Op de boze muziek bewogen we stampvoetend, sommigen zwaaiden zelfs boos hun vuisten in het rond. Verdrietige muziek nodigde de kleuters niet uit tot bewegen. En de bange muziek ... die moest snel uit van Ariano!
    Op de blije muziek beleefden we nog meer:
    We dansten op de muziek, als deze stopte zochten we een vriendje om te knuffelen.
    De blije muziek deed onze handen dansen in scheerschuim. Geniet maar mee:


            

            

    Planning:
    - Volgende week werken we natuurlijk rond Sint en Piet. De doos vol gevoelens zal tussendoor zeker nog 
      aan bod komen!
    - Reclameboekjes van speelgoed mogen meegebracht worden.
    - Vrijdagnamiddag is er spelletjesnamiddag, we starten rond 14h.

    19-11-2011 om 00:00 geschreven door Juf Greet  


    22-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst, week 1.
    Hallo iedereen,

    De herfst met al zijn kleuren doet stilaan zijn intrede in het straatbeeld. Maandag werd hij ook de klas binnen gebracht. De kleuters gingen op herfstwandeling met Annelies en Lies (Ik ziek in bed...) en kwamen terug met zakken vol herfstmateriaal!


                                                                          

                  

    's Middags reed de schoolbus de kleuters en juf Lies naar de Kortrijkse stadsschouwburg. Aan de deur werden we opgewacht door de papa van Mira! We moesten héél grote trapen op, en in sjieke zetels wachtten we tot we de theaterzaal binnen mochten.
    De voorstelling
    MuurtjeMuurtje startte als een tentoonstelling: de kleuters konden vrij rondlopen tussen installaties van hout en jute. 
    Op muziek werden we naar zitbankjes geleid en de opgestelde muurtjes kwamen tot leven. Ze werden de speeltuin van 2 dansers. De voorstelling mondde uit in een zintuiglijke speelplaats waar de kleuters zelf op ontdekking konden gaan. De opgestelde muurtjes werden speelse speelplekjes die uitnodigden tot voelen, verstoppen, stapelen en nog veel meer.
    De kleuters hebben enorm genoten van de voorstelling! (Er zijn nog enkele kleuters die hiervoor 4€ moeten betalen.)
    Het gezelschap heeft een site: www.natgras.be


    Dinsdag waren de weergoden ons goed gezind en bezorgden ons een herfstdag zoals het hoort: veel regen en wind. We maakten het gezellig in de kring. Met onze rug tegen de warme radiator praatten we na over MuurtjeMuurtje en aten we een pannenkoek.

                                                              

                               

    De herfstmaterialen die de kleuters meebrachten tijdens de herfstwandeling kregen hun plaats in de klas. Kastanjes werden schoongemaakt en deden we in de sorteertafel. Met de eikels, takjes, herfstblaadjes, appel, ... werd een kimspel gespeeld en gebruikten we bij het versje. Volgende week krijgen jullie het verje wel thuis te zien!

       

    We zagen dat herfstblaadjes veel kleuren hebben. Sommige zijn geel, andere rood, groen, bruin of oranje. De verf werd uitgehaald en we maakten een kunstwerk van herfstkleuren.
    We deden de takken van de bomen na die heen en weer waaiden. En door de kleuren over elkaar te wrijven maakten we nieuwe kleuren.


             


                                                                            


    3 prenten over een kikker werden besproken en in de juiste volgorde gelegd. Zo maakten we een logisch verhaal:
    1 : Het wordt herfst en koud, Kikker doet zijn dikke jas, sjaal en wanten aan.
    2 : De blaadjes van de boom dwarren naar beneden.
    3 : Kikker zit helemaal onder de herfstblaadjes.


                     

    En verder in de hoekjes...

                                        

                                        

    Het verhaal dat het meest aansloeg van de herfstverhalen die werden verteld was "Uilskuikentjes".
    3 uilskuikentjes wonen met hun mama in een holle boom. Maar op een nacht worden ze wakker en dan is mama er niet! De uilskuikentjes troosten elkaar in het donker. En natuurlijk komt mama weer thuis, mét eten. Volgende week breng ik de dvd in de klas en zal het verhaal echt tot leven komen!

    Volgende week zal er vooral met en rond takken gewerkt worden. Misschien kunnen we wel muurtjes maken met takken????

    Tot volgende week!
    Groetjes, Greet.

    22-10-2011 om 23:50 geschreven door Juf Greet  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breakdance op school.

    De papa van Amina (2e kleuter) kwam vrijdagnamiddag met ons breakdancen.
    Zo sloten we de week creatief af want bij het dansen van breakdance draait het om originaliteit, expressie, en het hebben van een eigen stijl:



                                


                                                                                


                 

                 


    Planning:

    - Maandag komt de schoolfotograaf langs! Wij gaan met de bus naar de Startbaan zodat broers en
      zussen ook samen op de foto kunnen.
    - Maandag is de laatste dag om bestellingen van pannenkoeken binnen te brengen.
    - Dinsdagvoormiddag komt peuter Emelien samen met haar mama op bezoek. Emelien start na de
      herfstvakantie in onze klas.
    - Vrijdag is de laatste dag school voor de herfstvakantie en we gaan dat eerste blokje schooljaar
      feestelijk afsluiten! In de voormiddag gaan we (herfst)hapjes bereiden. Iemand zin en tijd om te
      komen helpen koken (en snoepen natuurlijk)? 's Namiddags dus geen spelletjesnamiddag.

    Tot volgende week!
    Groetjes, Greet.

    22-10-2011 om 21:04 geschreven door Juf Greet  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Hallo iedereen!

    Maandag bracht de juf 4 mannetjes mee naar de klas. Ze hadden elk een andere lichaamshouding: handen op de rug of één hand omhoog of armen zijwaarts of beide handen naar beneden. De bedoeling was de mannetjes een kleur te geven en een dobbelsteenspel te spelen. MAAR ... Mira vond dat die mannetjes TIK TAK-mannetjes waren van TIK TAK op televisie. Alle kleuters beaamden. Het werd dus een TIK TAK-week!
    We deden elk mannetje een glaasje sap drinken, telkens in een ander kleur. Het kleur van het sap gaf het kleur van het mannetje aan. Nu hebben we elk 4 stokpopjes.

                 

    Op de muziek van TIK TAK stapten we een voelparkoer af op blote voeten. De kleuters slaagden erin te verwoorden of de voelplaat zacht of hard, koud of warm aanvoelde.  

                             

    We kleurden elk ons symbooltje in ons lievelingskleur. In de kring konden we via deze aantekening 'lezen' wat het lievelingskleur van elke kleuter was.

                                         



    We maakten verzamelingen met voorwerpen die we zochten in de klas. Rode voorwerpen deden we in de rode hoepel, gele voorwerpen in de gele hoepel, ... 


    Verder zongen we ons kleurenlied, experimenteerden we met gekleurde magneten, bouwden kleurentorens, speelden raad en kimspelletjes, ... en natuurlijk keken we naar TIK TAK. (Niet op televisie, maar nagespeeld door de juf.)

        



                              

    Een sfeerbeeld uit de turnles bij juf Lies:

                        


    Vrijdag sloten we de week af met gezelschapsspelletjes.


    Onze 3 kippen leggen elke dag eitjes!
    De baas van de dag mag 's middags de kippen eten geven, eitjes rapen, en de kippen de nodige aandacht geven. De kippen komen eten pikken uit onze hand en laten zich heel gewillig aaien en opnemen door de kleuters.
    De eitjes zijn te koop voor 10 cent het ei. De opbrengst gebruiken we om graan te kopen.

                        

    Planning:
    - Maandagmiddag nemen we de trein naar Kortrijk. De papa van Mira staat met de theatervoorstelling
      "Muurtje muurtje" in de stadsschouwburg. We keren terug met de lijnbus en zijn tegen 16h op school.
      De voorstelling is enkel voor eerste kleuters. Juf Lies gaat mee als extra begeleidster. Gelieve in de
      loop van de week 4€ mee te geven.
    - Donderdag is het de dag van het brood. Met de kleuters gaan we boterhammen smeren en die lekker
      opsmullen!
    - In de loop van de week starten we met het thema herfst, afhankelijk van wat groeit uit de
      theatervoorstelling "Muurtje muurtje".
    - Vrijdagnamiddag rond 14h spelen we gezelschapsspelletjes. Iedereen is welkom om een groepje
      kleuters te begeleiden!

    Tot volgende week!
    Greet.



    22-10-2011 om 20:01 geschreven door Juf Greet  


    09-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer week 2 & 3.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Hallo iedereen!
    Zonder botsingen en ongelukken zijn we het thema verkeer doorgekomen.         


                                                                              

         

             

                 

                                                                 

                                       

                                                             

                                         

    Zion bracht maandag een grote brandweerwagen mee naar de klas. In de kelder vonden we een doos waar de brandweerwagen net in kon. Na een laagje verf leek het een echte brandweerkazerne.

                    

                                                            


    Dinsdag verhuisden we grote houten blokken van de klas van juf Annelies naar onze klas. Mira, Jayden en Zion namen de taak op zich om met de blokken een lange straat te maken die breed genoeg was voor de grote brandweerwagen. Arthur, Ariano en Lamya bouwden huizen met de duploblokken. Het vervolg van het verhaal kan je waarschijnlijk al raden...

                                         


                                                                        

                                        

                                       De brandweer moest veel brandende huizen blussen!

    09-10-2011 om 16:21 geschreven door Juf Greet  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer, week 2 & 3 (vervolg).
    Auto's lieten we rijden door de verf en dan over papier. Elke auto maakte een eigen spoor: brede of smalle sporen, traktorsporen, gele of rode of ...  

             


    We maakten een straat na: Een straat is grijs, bestaat uit een weg voor de auto's en een voetpad voor de voetgangers. Soms kom je verkeersborden tegen. En zeebrapaden zijn nodig zodat voetgangers kunnen oversteken.

            



                                        

                  

    Na ons bezoek aan de brandweer probeerden we vuur te schilderen en een brandweerwagen te tekenen. De grote ladder bovenop de wagen had blijkbaar indruk gemaakt. Maar hoe teken je dat?

                                      

                                                           

    09-10-2011 om 15:45 geschreven door Juf Greet  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan de brandweer (1).
                                                  
    Maandagnamiddag zijn we op bezoek geweest bij de brandweer. 3 mannen in T-shirt en korte broek stonden ons op te wachten. Volgens de kleuters zien brandweermannen er toch anders uit ...
    Veel materiaal zit er in de wagen: 


     

      Lichten en kegels om het verkeer te wijzen op gevaar, of om de weg af te zetten.

      Luchtkussens om auto's en vrachtwagens op te tillen.

      Een staaf met handvaten om deuren van huizen mee open te bonken.

         

      Grote tangen om auto's open te snijden als de deuren niet meer open kunnen.


    We mochten ook in de brandweerwagen. De sirene klonk voor sommigen toch wat luid.

         


                                            

    09-10-2011 om 15:22 geschreven door Juf Greet  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan de brandweer (2).


               



                

                                                                      
                                                                                 Oei, er komt geen water meer uit...

    Waar er brand is, is er veel rook. Om te kunnen ademen in al die rook zetten brandweermannen een masker op.

                                         

    Het vuur is geblust. Nu moeten we opruimen.

                                            

    Als bedanking hadden alle kleuters een tekening gemaakt die we bundelden in een boekje.

                                            

                                                                        

    09-10-2011 om 15:19 geschreven door Juf Greet  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Behalen van brandweerdiploma.
    Woensdag bracht de schoolbus ons naar de plaats waar we een examen moesten afleggen om ons brandweerdiploma te behalen:
                                                                     1

                                    In de kazerne brachten we de administratie in orde. 
                                    Zo te zien is dit héééél serieus werk!

                                                            


                                                                                                      2
    Er komt een brandmelding binnen. Een huis staat in brand!
    Zo snel als ze kunnen halen de brandweermannen hun jas uit de kast en doen die aan in de brandweerwagen.

                           

                   

                                                              


                                                                                                     3
    Om bij het vuur te komen moeten ze klimmen, glijden, sluipen, evenwicht houden, ...

                   

                                                            


                                                                                                           4
    En nu BLUSSEN!!!!! Met water spuiten, hiervoor willen we toch allemaal brandweerman worden...

                  

                  

    09-10-2011 om 14:33 geschreven door Juf Greet  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afsluit thema verkeer.
    Vrijdag was de laatste stagedag van juf Melissa. Het was een lieve juf, die van 's morgens tot 's avonds voor ons klaar stond.
    Bij een afscheidsfeest hoort eten en drinken. We maakten pudding met speculaaskoekjes in en versierden dit met snoepjes.
    Melissa, bedankt voor de fijne tijd!   


                  

                                        


                                                                            

                                                            

    Vrijdag sloten we de week af met gezelschapsspelletjes.

                                      

                 

                                                              

    Planning:
    - Maandag starten we met het thema "Kleuren".
    - Tutti Frutti is vorige week van start gegaan. Geen tussendoortje meer meegeven op donderdag. 
    - Maandag laatste dag om pannenkoeken te bestellen. Vrijdag wordt de bestelling geleverd!
    - Maandag komt juf Fabienne een uurtje muziekles geven.

    Tot volgende week!
    Greet.

    09-10-2011 om 14:29 geschreven door Juf Greet  


    25-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer, week 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo idereen!

    Het verkeer. We kunnen er niet omheen en het is des te belangrijker dat we van jongs af aan weten hoe dat allemaal in elkaar zit en welke gevaren daaraan verbonden zijn. We startten het thema met een kringgesprek: Hoe kom je naar school? Doen jullie een fluojasje aan en waarom?


                                                             

    Woensdag gingen we op stap door de straten van Wevelgem om het verkeer te verkennen. De postbode op zijn fiet, de motorrijder met zijn helm op, de vuilniswagen, de auto's die stoppen voor het rode licht, de verkeersdrempels die de auto's trager doen rijden, verkeersborden, ...
    Wisten jullie dat elke straat een naam draagt? Mira herkende de 'Kloosterstraat', Mathis de 'Deken de Jonckheerestraat'. In de straat van Mathis trok een grote blauwe kraan onze aandacht. In de klas hadden we het al gehad over de vorm en de grootte van autobanden en fietswielen. De kleuters wilden dan ook snel weten of ze ook allemaal groter zouden zijn dan de wielen van de kraan. Alleen Ariano, Mathis en Mira waren nog net groter! Stond daar nu niet de lieve buurvrouw van Mathis, eigenares van het huis waar de kraan werken moet uitvoeren, ons glimlachend te observeren. Ze liet ons met de hele klas binnen in haar tuin zodat we de kraan in konden.


                                           

                  

    We brachten verkeersborden in de klas. Kleur? Vorm? Wat staat erop getekend? De ronde vorm was het gemakkelijkst te herkennen.
    We associeerden instrumenten met bewegingen (belletjes=fietsen, tikken van bloktrom=hoge hakken, rasp=moto), speelden oversteekspelletjes, buiten maakten we een fietsparkoer met verkeersborden, we probeerden vanalles uit met autobanden in de zaal, in ons verhaal kwam de chauffeur van de grote rode bus met een wiel vast te zitten in een put in de weg, en ons liedje vinden jullie maandagavond in het mapje in de boekentas.


                  

                                                              


                  

                  

                  


    Onze timmerhoek werd het atelier van de fietsenmaker.

                                                          

                                                          

                                                          

    25-09-2011 om 20:28 geschreven door Juf Greet  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer, week 1 (vervolg)
    Vrijdagnamiddag speelden we gezelschapsspelletjes. De mama van Jayden kwam een groepje kleuters begeleiden. Ook Alicia, Rube en Amina uit de 2e en 3e kleuterklas kwamen ons helpen.

                                        

                 

    Maandag bouwden we samen een ballenbad in de klas, experimenteerden enkele kleuters met verf, en sneden we brood voor de kippen in kleine stukken. De kippen komen de kruimels uit onze hand pikken! Oud brood mag je steeds met je kleuter meegeven.

                                                             

                  

                                                            

    Planning:

    - Volgende week werken we verder rond het thema verkeer. Het lijkt erop dat het thema zal evolueren in
      de richting van "brandweer" en "kranen". Wie heeft familie of een kennis bij de brandweer?
    - Volgende week komt een stagiair kinderverzorgster helpen in de klas.
    - Maandag komt juf Fabienne van de academie muziekles geven.
    - Vrijdag spelletjesnamiddag van rond 14h.

    Groetjes en tot volgende week!
    Greet.

    25-09-2011 om 20:26 geschreven door Juf Greet  


    24-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziekplezier met juf Fabienne
    5 maandagen op een rij.
    Een uurtje in de namiddag. 
    Heel bijzonder zijn de muzieklessen van juf Fabienne!
    In het kader van een kunstproject waar onze school graag aan deelneemt komt juf Fabienne van de muziekacademie naar de Droomhut. Ze laat ons heel wat ervaren en beleven met en op muziek.


                 

                                                                           

                  



                                                         


                                                          


                                                          

                                        



    24-09-2011 om 00:00 geschreven door Juf Greet  


    18-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik, van kop tot teen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo iedereen!

    We zijn nu al een week of twee samen en beginnen elkaar al goed te kennen. Tijd om ietsje meer in detail te gaan over ons eigen lichaam. Waar dienen onze armen, wijsvinger, ogen voor? Waar zit je neus? Is onze neus groter dan onze buik? 

    We begonnen de week met het voorbereiden van de verjaardag van Jayden. Een kroon werd bij dinsdag gehangen: nog 1 keer slapen! Hoeveel jaar wordt Jayden? Wie is ook al 3 jaar? Wie is de volgende jarige? We luisterden naar het verhaal over Anna die haar verjaardag viert.
    Dinsdag kwamen de (ook jarige) mama en de oma van Jayden naar de klas om met ons mee te vieren. Ze hadden foto's mee van Jayden als baby, zijn geboortekaartje, zijn knuffel, zijn eerste truitje en ook zijn eerste schoentjes. Jayden is al veel gegroeid! Ariano vond het bijzonder dat de eerste schoenen van Jayden sportschoenen zijn. Baby's kunnen toch niet sporten? 
    Mama en oma, bedankt voor dit gezellig en leerrijk moment!  

    Allemaal verschillend, niet twee kleuters zijn identiek. We vergeleken elkaar. Wat is hetzelfde? Wat is anders? Hoe zitten de haren? Welk kleur van ogen heb je? Is iedereen even groot? Ben je een meisje of een jongen?
    Lichaamsdelen werden 'gemeten' met washandjes als maatstaf. Om de neus te verstoppen heb je maar 1 doekje nodig, voor de buik veel! Als afsluit kwamen 2 washandjes, Geeltje en Roodje, tot leven over de handen van de juf.  
    De dobbelsteen gaf aan welk lichaamsdeel mocht dansen op de muziek van de tamboerijn. 
    Enkele kleuters tekenden zichzelf of een vriendje, de jongsten van ons klasje experimenteerden met verf.

    Woensdag is juf Nathalie baby Juul komen wassen. We zetten de verwarming aan en alles werd klaargezet: het badje met warm water, een verzorgingskussen, zeep, zalf, handdoek en washand. Juul had nog zijn pyjama aan. In zijn valiesje zaten verse kleren. Maar welke kleren pasten Juul?
    Juul vond het leuk in bad, hij huilde niet! Hij liet zich wel horen na de wasbeurt...hij had honger. Wat eten baby's? Komkommer of banaan?
    Terwijl Juul melk kreeg van zijn mama trakteerden Arthur en Louise met geboortesnoepjes en koekjes.

    Deze week kreeg onze muziekhoek de nodige aandacht.
    We luisterden naar de klank van de cimbalen, bloktrom, tamboerijn (of is het tamboerderij, Arthur?), belletjes en triangel. Deze werden achter een muurtje gezet en wij probeerden te raden welk instrument we hoorden.
    Met de ritmestokjes tikken op de vloer, je schoen, je buik, ... maakt telkens een ander geluid. Je kan er ook harde en zachte, snelle en trage muziek mee maken.
    Een groot gezicht tekenden we met stoepkrijt op de speelplaats. Samen zongen we ons lied (zie mapje in de boekentas) en gingen op het juiste gezichtsdeel staan.

    We sloten de week af met gezelschapsspelletjes.

    Planning:

    - Volgende week werken we een week rond het thema verkeer. Fluojas aandoen. Materialen rond
      voertuigen en verkeer mogen meegebracht worden naar de klas. Wie thuis een bijzonder voertuig heeft
      en de tijd vindt om er mee langs te komen is welkom!
    - Vrijdag om 14h spelletjesnamiddag.
    - Wie heeft nog geen 2 Euro betaald voor fruitproject?



                                                           


                                                            

              

                                                           




                                                       

               





                                                                           

                  







    18-09-2011 om 00:00 geschreven door Juf Greet  


    17-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik, van kop tot teen. (vervolg)


                                                            




                                                               

               

               



                                              

                                              

                                                           



                                                                                

                                               

    Wij hebben heel goed gekeken hoe mama Nathalie Juul wast:

                  

                  

                                                             

    17-09-2011 om 00:00 geschreven door Juf Greet  


    16-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jayden werd 3 jaar!
    3 hoeraatjes voor Jayden!

                                                              

                                                  

         

    16-09-2011 om 00:00 geschreven door Juf Greet  




    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs