Dit weekend ben ik naar een fuif geweest. Kwam ik daar toch wel leerlingen tegen zeker! En ja ze noemden mij daar 'mevrouw'. Amai ik voelde mij oud! Verder ben ik op dit ogenblik bezig met de verschillende papers en opdrachten die we moeten maken. Ondertussen zijn we te weten gekomen dat ze waarschijnlijk volgend jaar gaan knippen in het werk, omdat het dus is gebleken dat we iets te veel moeten doen! Leuk voor ons! Maar ja, niets aan te doen. Wij moeten die opdrachten voltooien! Ondertussen heb ik er al een paar gedaan... De einddatum hebben ze gelukkig willen verschuiven voor ons en dat geeft me terug nieuwe moed om erin te vliegen.
Vandaag ben ik naar de vrije ruimte gaan kijken in Waver. Ze zijn daar bezig met een mini-onderneming. Ze moeten dus zelf een onderneming opstarten en alles doen wat hierbij komt kijken. Dit is zeker een goede stap om het ondernemerschap van de leerlingen aan te moedigen. Als ik de opdracht in zijn totaliteit nu bekijk, dan is dit echt een goede leerschool om zowel kennis als allerlei vaardigheden bij te brengen. Ze moeten leren samenwerken, hun taken en functies leren te verdelen, leren presenteren, leren vergaderen, leren organiseren, leren om creatief te zijn,... Ik vind het echt wel een goed project! Zowel leerlingen uit economische als niet-economische richtingen volgden deze vrije ruimte. De groepjes zijn zo opgesteld dat er in elke groep een economische leerling zit en andere leerlingen uit andere klassen. Leerlingen leren zo ook leerlingen uit andere klassen kennen. Bovendien zorgt dit voor verschillende invalshoeken op het onderwerp.
Wel is er aan dit project enorm veel werk. Mijn mentor vertelde me dat ze het eerste jaar verdronk in het werk voor dit project. Nu heeft ze het al enkele jaren gedaan en dus mindert het voorbereidingswerk. Wat een leerkracht niet allemaal moet doen!
Mijn stages zitten er allemaal op! Vind het eigenlijk wel een beetje spijtig, want dat is de reden waarom je de lerarenopleiding doet! Ik deed het echt enorm graag! Dus ik denk wel dat ik het ga missen! Nu moeten we zo nog honderden papers schrijven. Ik weet echt niet waar eerst te beginnen eigenlijk. Ik heb ook echt geen idee tegen wanneer wat allemaal moet af zijn en heb schrik dat ik iets ga vergeten of niet volledig in orde ga maken.
Mijn stages in ASO in mijn tweede stageschool zijn enorm goed verlopen. Het lesgeven ging echt heel goed en het waren leuke klassen. Vooral de 5EWI. Daar kon ik goed mee overweg. En ja ze zijn mijn komen beoordelen. De laatste uren dat ik moest geven. Vond het wel heel spijtig dat ze maar één keer komen en dat ze dan net komen als ik geen les moet geven, maar presentaties. Ik had dit nog nooit gedaan, dus had er ook geen ervaring mee en het is dan ook niet zo goed gegaan. Nu heb ik natuurlijk een beoordeling van de slechtste les ooit. Ik zit er echt wel mee. Toen ik mijn feedback kreeg, voelde ik me echt een slechte leerkracht. Ik deed precies niets goed. Mijn andere lessen waren veel beter, maar daar zijn ze niet naar komen kijken. Dat vind ik wel echt erg. Alle geluk had ik feedback gevraagd aan mijn leerlingen en die maakten al veel goed. Daar stond echt op dat ik het goed deed en dat ik de klas in de hand had gekregen. Sommigen schreven op dat een slecht punt was dat ik niet een heel jaar bleef. Dat doet wel deugd natuurlijk! Ze vonden ook dat ik heel geduldig ben en enorm goed uitleg, want dat ze alles begrepen. Een negatief punt dat de meesten vonden was het huiswerk dat ik gaf door de presentaties en dat het een moeilijke toets was! En ze hadden wel gelijk, de test was wel moeilijk heb ik gemerkt, want er waren er 6 van de 18 gebuisd. Wel had er een meisje 9/10 dus... je ziet hé, als je goed leert... In ieder geval ik ga ze missen!
Waar moet ik nu nog aan werken... wel het belangrijkste punt waar ik aan moet werken (vind ik zelf), is dat ik nog strenger moet zijn. Maar zoals ik hoor van alle leerkrachten, heb je dat bijna nooit van in het begin en leer je dat metter tijd. Ik vind van mezelf dat ik al enorm geëvolueerd ben. In het begin durfde ik bijna geen opmerkingen geven en dat doe ik nu al wel. Maar het kan nog altijd beter natuurlijk! Maar inderdaad ik denk dat dit komt met de ervaring.
Voila sé mijn eerste deel zit erop! De stages in mijn eerste stageschool zijn afgerond! Nu heb ik een weekje geen stage en dan de laatse 12 uur in mijn tweede stageschool. Dit keer ASO-stage. Ik ben weer eens benieuwd!
De laatste BSO-stage is super goed verlopen. Het was een zevende jaar en ze waren echt heel braaf en werkten goed mee! Het was wel een leuke klas vond ik! Ondertussen heb ik ook mijn evaluatie van mij TSO-stage terug gekregen en die was heel goed! Ze vond dat ik het heel goed gedaan had en was blij dat ze geen enkele les opnieuw moest geven. Ik had bij haar 9 uur gestaan, dus dat had wel wa geweest als ze die allemaal terug moest doen. Maar ik had alles goed uitgelegd dus ze was tevreden. Ze had ook aan de leerlingen van het vijfde gevraagd om mij te beoordelen en dat was wel grappig. Wat die zeggen klopt wel! Zo vonden ze dat ik het heel goed uitlegde en dat ik spontaan voor de klas stond. Wel vonden ze dat ik te braaf was en dat ik misschien beter naamkaartjes had gezet ipv iedereen zo aan te wijzen. Dus misschien volgende keer naamkaartjes laten zetten! Er was er ééntje die had geschreven: ze is nog te veel bezig met de leerstof dan met waarmee de klas bezig is. Dat vond ik echt straf, dat iemand dat had opgemerkt. Ik denk wel dat het waar is, ik zag echt vaak niet waar ze mee bezig waren. Maarja misschien is dit wel normaal in het begin? In ieder geval, je ziet ik heb nog wel enkele punten te verbeteren. Ik hoop dat ik dit in mijn volgende stagedeel beter kan doen hé!
We zitten bijna in de helft van mijn stages. Heb nu al 15 u gedaan! Tot nu toe is alles al super goed verlopen. Ik mag niet klagen. Het les geven gaat goed en ik doe het nog altijd graag. Ze zijn ook super braaf eigenlijk de leerlingen. Heb nog geen problemen gehad. Alleen één keertje, was er ene mij echt aan het testen. Ik had het eerst zelfs niet door. Dat is toch nog iets dat ik moet leren: zien waar de leerlingen mee bezig zijn. Zo had ik niet gezien dat er iemand op 2 poten zat of dat er iemand aan het tekenen was ipv aan het noteren enz... Nu probeer ik daar al wat meer op te letten en er dan ook iets op te zeggen natuurlijk. Ik moet echt leren strenger te zijn! Dit lukt ook steeds beter en beter! Dinsdag krijg ik mijn evaluatie van de afgelopen week! Ik ben eens benieuwd.
Volgende week heb ik een week stage in BSO... Zie er beetje tegenop; omdat ik vrees dat ik weer te snel ga gaan! Ik ga echt proberen kalm te blijven en niet alles proberen af te krijgen. Blijkbaar hebben de mentoren het liever dat je traag gaat zodat ze alles begrijpen, dan dat je snel gaat! Tot nu toe is het mij in ieder geval nog nooit gelukt om een les af te krijgen! Het is echt opmerkelijk hoe traag leerlingen kunnen schrijven... misschien doen ze het wel express... !
Maar allé ik ga nog wat genieten van het zonnetje! Zoentjes Dorien
Héhé, mijn eerste deel van mijn stage zit er op! Nog vier weken na de krokusvakantie en ik heb al mijn 35 uur gedaan. Morgen moet ik nog twee uur geven en dan heb ik al 6 van de 35 uur gedaan. Nog niet veel dus, als je dat zo bekijkt. Vanaf na de krokusvakantie zal het pas druk worden, want dan heb ik 17 uur in twee weken. En eigenlijk is dat ook nog niet spectaculair veel, als je weet dat een voltijdse leerkracht 20 uur op een week doet!
Vandaag en gisteren was ik echt heel content! Heb drie uur stage gegeven en mijn mentor vond ze echt heel goed! Ze vond echt dat ik heel zelfzeker voor de klas stond en dat het precies was of ik gaf al een jaar les. Lesgeven was volgens haar echt iets voor mij! Dat doet wel goed om zulke dingen te horen! Daar wordt je vanzelf zelfzekerder van. Elke keer heb ik toch nog zo een beetje stress voor een les. Vanaf dat je dan bezig bent, is dit wel weg!
In ieder geval het deed echt deugd om zulke positieve dingen te horen! Zeker na mijn eerste stageles. Dat was voor een BSO klas en amai, dat was wel iets totaal anders dan TSO of ASO. Daar ben ik echt van verschoten! De les was dan ook echt niet zo goed. Mijn mentor heeft me alvast goede tips gegeven. Ze zei dat dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn, dat dat voor hen niet zo is. Mijn tempo lag dus iets te hoog en ik moet veel meer herhalen en situeren waar we nu zitten en waar we mee bezig zijn! Morgen moet ik daar terug twee uur staan, dus ik ga er echt op letten en het beter doen als vorige keer!
Vandaag ben ik naar een bijscholing geweest over BOB-software. We moesten daarvoor helemaal tot in Antwerpen rijden aan de cinema. Gemakkelijker had natuurlijk geweest in Mechelen. Het duurde twee uur, dus aanvankelijk zag ik er wel tegenop, maar eigenlijk veel het heel goed mee en was het nog wel leuk. Het tempo was aangepast aan de traagste, waardoor het voor ons iets te traag ging. Dus ondertussen konden we goed babbelen!
Tijdens de pauze kregen we dan koffie met een speculaasje. Iedereen ging gezellig bij elkaar zitten babbelen over al hun frustraties. Voornamelijk ging het over het nieuwe leerplan van Handel wat blijkbaar toch een heel geregel is en dus niet echt goed in de smaak valt. Mijn oude leraar economie was er ook! En hij herkende mij nog seg. Hoe dat die dat toch doen. Zoveel leerlingen krijgen en ze toch nog herkennen jaren later! Was wel leuk dat hij me nog kende!
Om 4 uur mochten we dan naar huis. We hebben er een uur en half over gedaan om thuis te geraken door al die files! Ik was blij dat ik thuis was!
De examens zitten er gelukkig weeral op. Ik had er maar drie dus dat viel heel goed mee. Ook de examens waren wel te doen. Gelukkig maar, want ik zou het erg gevonden als ze zoiets zouden moeilijk maken. Want uiteindelijk vind ik die theorie niet echt belangrijk. Het zijn toch vooral de stages die tellen hé! En daar is het nu tijd voor geworden! Spannend!!!
Vandaag ben ik alvast twee van mijn stagementoren gaan observeren waar ik dus ook stage zal bij doen. Mijn eerste school lijkt me alvast een leuke school. Het is geen al te grote school, maar dat maakt het eigenlijk wel aangenaam. Er is een leuke sfeer en het is er echt aangenaam. Iedereen kent iedereen. Dat is echt volledig anders met mijn tweede school. Daar moest ik vanmiddag ook naartoe voor mee te helpen met een quiz die doorgaat op 1 maart. Daar merk je echt dat de school zo groot is. In de leraarskamer is het wel gezellig gemaakt, zo met leren zeteltjes enzo, maar ze is echt enorm! Zo groot, dat heb ik nog nooit gezien! Er werken ook enorm veel leerkrachten, dus je kent zeker niet iedereen dat daar rond loopt.
De quiz is wel leuk! Ik moet mee jureren en ook mee vergaderen en vragen in de juiste lay-out zetten enz.! Veel administratief werk dus! Ik zal er mijn bezigheid wel mee hebben! Zo geraak ik zeker wel aan mijn 25 uren administratieve stage! Dus dat is wel in orde en het is nog wel leuk ook! Beter in ieder geval dan op het secretariaat helpen of toezicht houden.
Morgen nog één les gaan observeren en dan woensdag is het mijn beurt! Mijn eerste stageles... Ik ben echt benieuwd...
Amai, vandaag moest ik een heel dagje administratieve taken doen op mijn oude school. Best wel spannend eigenlijk om daar nog eens naar toe te gaan. Ik kwam dan aan op school en moest dan maar heel onwennig over de speelplaats lopen en dan hup naar boven. Alle leerlingen zie je dan zenuwachtig staan, want ze hadden examen! Echt grappig als je weet dat ik daar vroeger ook zo stond. Ik moest op het secretariaat van de derde graad zijn bij Gerda. Drie verdiepen hoger... Amai ik was kapot van die trappen. Gerda kende mij nog van vroeger. Best wel grappig! Daar ben ik dus begonnen met kaftjes ordenen en maken voor de rapporten... Tof taakje ! Maar swat ik zit daar niet zo mee in. Het was daar op het secretariaat best wel gezellig. Af en toe wat babbelen, relaxte sfeer,...
Daarna moest ik dan toezicht doen aan de schoolpoort, want die van de derde graad die maar één examen hadden, mochten naar huis. Het was ijskoud. En dan duurt een kwartier daar gewoon saai staan enorm lang. Ik was blij dat de bel ging, mijn voeten waren echt bevrozen.
Hierna moest ik dan toezicht gaan doen in een examenzaal met nog twee leerkrachten. Dat was wel aangenaam, dat ik daar niet alleen in een klas werd gestoken, aangezien ik de regels niet echt ken. Kwam ik daar toch wel mijn vriend zijn neef tegen zeker... Die zaal was echt groot, ik denk dat er ongeveer 5 klassen in zaten. En dan moet je gaan zoeken wie welk examen moest hebben. De meeste zaten wel op een vaste plaats, maar er waren een paar klassen bijgekomen die daar normaal niet zitten, om te besparen op toezichthouders! En dat was wel lastig! Toezicht houden is ook enorm saai... Ik moest mij echt wakker houden. Altijd maar rond zien om te zien of er niemand iets doet dat niet mag... vermoeiend. Het is wel grappig, je ziet ze daar dan allemaal zitten ploeteren. Ze hadden ocharme Fysica en sommigen Engels. En Fysica is inderdaad vaak niet zo gemakkelijk... Dat doet me echt zo hard terugdenken aan mijn tijd...
Na het saaie uurtje toezicht was het dan lunch. Snel even eten en dan toezicht in de refter... Ook saai hoor. Je staat daar echt niets te doen, want die mannekes weten toch hoe het allemaal moet en houden zich goed aan de regels. Dus je staat u daar echt te vervelen en te denken dan hoe jij daar in de refter met u vriendinnetjes en vriendjes zat... Middelbaar was echt wel een leuke tijd besef je dan! Er passeerde dan ook nog een leerkracht van vroeger... Je zegt dat zo dag mevrouw... het is echt moeilijk om die al te beschouwen als een gelijke collega en ze met de voornaam aan te spreken. Als ik daar volgend semester stage kom doen, dan gaat dat echt moeilijk zijn!
Na de middag terug naar boven, nog wat helpen op het secretariaat, waar er trouwens zo goed als geen werk is voor u... minder leuk natuurlijk als je daar soms zit te niksen... babbelen dan maar :) Hup de bel ging weer, het was speeltijd. Toezicht op de speelplaats in de koude weer... Brr... het was echt guur weer. Gelukkig was een oud klasgenootje daar om met mij te babbelen. Zij doet daar nu een interim voor L.O.! De dag zat er bijna op. Nog twee uur toezicht gaan doen voor diegenen die op school blijven studeren en ik kon naar huis. Het was best wel een vermoeiend dagje, gewoon omdat je niet echt iets aan het doen bent. Best wel beetje saai.
Ik vind het wel goed dat we dit eens moeten doen, omdat we zo ook eens een andere kant zien van het leerkracht zijn. Toezicht houden hoort er immers ook bij. Wel spijtig dat het zoveel uren zijn. We moeten dit namelijk 25 uren doen. Heb er dus nu nog maar 8... 25 uren is al bijna evenveel als onze 35 uren stage! Wel grappig was om zo nog eens door uw school te lopen en al die leerkrachten terug te zien. Ook raar om nu eigenlijk langs de andere kant te staan... niet meer als leerling, maar als leerkracht. Het is toch even aanpassen daar....
Vorige week woensdag heb ik dan eindelijk mijn laatste oefenles gegeven. Het was de leukste les die ik ooit heb gegeven. Het was voor een 4 ASO en ik moest de wisselkoersen uitleggen. Op zich niet echt gemakkelijke materie. Alle geluk had ik enkele leuke tips gekregen van mijn begeleider. Eerst moesten ze een kaartje inkleuren waar ze allemaal met de euro betaalden. Daarna was het met een voorbeeld uitzoeken wat wisselkoersen nu juist waren en wat er gebeurde wanneer die steeg of daalde. En ten slotte had ik dan een groepswerkje waar ze verschillende producten moesten vergelijken over heel de wereld zoals de i-Pod en dan uitzoeken waar deze het goedkoopste was en waar het de beste prijs had voor de bedrijven hun winst. Dat vonden ze blijkbaar echt heel leuk om te doen! Ze zijn zelfs blijven zitten toen de bel al lang gegaan was (je hoorde ze er wel niet). Ze hadden dus totaal niet door dat het al gebeld had. De leerkracht zei dan na 5 minuten over tijd te zijn, dat het tijd was en ze wouden echt niet naar de volgende les gaan, ze vonden dit leuker. Héhé grappig! Daarna kwam er een meisje naar mij om te vragen dat ik nog eens terugkwam. Want ze vond het echt een leuke les. Da was een kei mooi lief meisje! Das wel tof om te horen natuurlijk dat ze u les leuk vonden hé! Ze waren met 24 dus had wel schrik in het begin voor zo'n grote groep. Maar het is enorm goed meegevallen. Een vierde jaar is eigenlijk echt wel leuk! Ze hebben ook leuke onderwerpen om te doen!
En dan is het nu tijd voor het grote werk hé, de stages. Dat zal wel weer wat anders zijn denk ik.... Ik kijk er echt naar uit, maar langs de andere kant heb ik ook wel een beetje schrik hé Gezonde stress Maar swat voor het zover is... de examens. Ik moet tegen de kerstvakantie nog drie opdrachten af te werken. Mijn persoonlijksontwikkelingsplan, een opdracht voor taal en taalbeleid en een project uitwerken voor sociale vaardigheden te bevorderen. En dan nog eens een afspraak met mijn Smart student. Het wordt druk!!
Maar ik heb ook iets leuks om naar uit te kijken hé! De feestdagen!! Was het al maar zover! Lieve zoentjes Dorientje XXXXXXX
Het is weeral een tijdje geleden dat ik nog iets heb geschreven... sorry daarvoor! Maar het is zo druk hé! Ondertussen heb ik gisteren mijn vijfde les gegeven. Maar ik zal misschien even kort vertellen wat ik ertussen nog heb gedaan.
De dag na mijn les in Zavo hadden we terug les. Dit keer moesten we wel tot half 9 blijven want we kregen die avond een student toegewezen die we moeten bijles geven: het SMART project. Ik vond het wel een leuk initatief, omdat ik het wel leuk vind om mensen echt iets bij te leren. Ik keek er dus wel naar uit. Het begon eigenlijk wel leuk. Op voorhand hadden we allemaal een blad met vragen moeten invullen zoals wat zijn je hobby's, je lievelingsfilm, je beste eigenschap, enz. We kregen dan die avond het blad van de student die we moesten begeleiden. Daarna moesten we aan een tafel gaan zitten met ongeveer 6 leerlingen en dan via een soort speed-date achterhalen wie onze student was.
Ik heb dus een meisje. Aurélie. Echt een heel lieve. Dus dat vond ik al goed meevallen. Iemand anders had bijvoorbeeld iemand die bokste in zijn vrije tijd! Maar achteraf gezien wel ne leuke kerel eigenlijk. Dus Aurélie... ik begon er mee te babbelen en kwam er eigenlijk al snel achter dat ze heel slim was. Ik dacht dan van allé waarom doet die mee aan dit gesprek. Dan na even te babbelen, kregen we onze papieren met info over de studente. Inderdaad... op dat blad stond dus ook dat ze heel slim was, uit een goed milieu kwam enz. We moesten dan ons contract voor SMART laten tekenen door de directeur en die zei tegen mij dat hij niet begreep waarom de leerkracht Aurélie had opgegeven, want ze was één van de beste leerlingen van de school. Geweldig dus, ik heb iemand die eigenlijk geen bijles nodig heeft. Dat vind ik echt wel spijtig, want ik wou echt iemand helpen. Nu weet ik dus ook totaal niet hoe ik die 8 bijlessen dat ik moet geven, zal moeten organiseren...
Verder heb ik ook nog na ZAVO 2 lessen moeten geven. De eerste was boekhouden in het Regina Pacis instituut. Had er een beetje schrik voor, maar het is echt heel goed verlopen. Ze konden goed volgen en ze begrepen het wel denk ik. Het was een klasje van 4 man met slechts één meisje. Echt een super mooi meisje die heel ijverig was en dus altijd wou antwoorden. Wat soms wel lastig was, want je wil natuurlijk dat iedereen in de klas wel eens een antwoord zegt. Zo kwam het bijvoorbeeld voor dat als ik iemand anders aan het bord riep om de boeking te doen, dat ze het voor haar collega gewoon voorzegde. Ze was zo snel dat ze mij altijd voor was. Maar langs de andere kant is het wel leuk als je weet dat er zowiezo iemand op uw vraag zal kunnen antwoorden.
Mijn tweede les was dan gisteren in het Sint-Niklaas instutuut in Anderlecht. Daar zag ik echt tegenop, want ik vond mijn onderwerp echt verschrikkelijk. Ik moest les geven over het ontstaan van geld, de functies van geld, de eigenschappen van een goed ruilmiddel, giraal en chartaal geld en de geldcreatie. Dat laatste was het leukste, maar heel die geschiedenis vond ik echt verschrikkelijk amai! Ik zag er dus echt tegenop en terecht bleek later. Die leerkracht was echt een goede leerkracht die enorm veel niveau in haar klas bracht met als gevolg dat het echt een slimme klas was en dat mijn les te gemakkelijk was en enorm onder hun niveau. Maar dat kan je niet weten natuurlijk. De leerkracht vroeg dan ook waarom we geen contact hadden opgenomen met haar, want ik moest die geschiedenis helemaal niet geven (terwijl dit wel opgegeven was) en het was te laag van niveau. En door met haar contact op te nemen had ze mij dat kunnen vertellen. En daar had ze helemaal gelijk in! Maar we mogen van Ehsal geen contact hebben met de leerkrachten van de oefenlessen om die zo weinig mogelijk last te bezorgen. Maar eigenlijk bezorg je hen minder last als ze ons op voorhand kunnen vertellen wat ze van ons verwachten. Dan doen wij meer wat zij willen dat we doen en dan moeten ze achteraf die les niet helemaal terugzien. Wat dus waarschijnlijk nu wel het geval zal zijn.
Voila... heb veel geschreven dus zal het hier maar bij laten zeker hé! Volgende week de laatste oefenles! Mijn onderwerp: wisselkoersen in een 4 ASO. Ik laat jullie weten hoe het is verlopen.
Snel even een kort tekstje plaatsen, want het is weeral lang geleden dat ik nog van me heb laten horen! Het zal wel kort zijn, want heb niet veel tijd! Ik heb het echt extreem druk tegenwoordig. Al die lessen opzoeken, maken, verbeteren, les geven, nog naar de les gaan en nog gaan werken! Je ziet hé, het is druk. Tegen zondag moet ik weeral 2 lesvoorbereidingen af hebben en heb maar drie dagen, nl. vrijdag, zaterdag en zondag. Heb echt meer werk als tijdens mijn TEW-opleiding!
Vandaag heb ik mijn eerste les gegeven in het Mater Dei instituut in Sint-Pieters-Woluwe! Pfff... wat een belevenis! Ik vond het echt wel super leuk om te doen! Dus ben blij dat het is meegevallen en niet is tegengevallen! Ik was redelijk goed op tijd. Om half 9 was ik daar en moest om half 10 les geven, dus dat was goed! Onderweg kwam ik mijn begeleider nog tegen! Dan moest ik toch al niet alleen binnengaan.
Dan was het zover... We stonden aan het lokaal te wachten op de leraar. Ondertussen kwamen de leerlingen ook al aan en je zag ze zo kijken... Toen begon ik pas zenuwen te krijgen, daarvoor viel het nogal mee! Maar van zodra dat ik dan begonnen was met de les viel het goed mee met die zenuwen. Dan denk je daar echt niet meer aan.
De les was volgens mijn begeleider wel goed, moet mijn verslag nog krijgen, dus weet nog eigenlijk niet echt wat mijn kritiek is. Zelf vond ik het niet zo geweldig eigenlijk. Ben veel vergeten te doen en vond mezelf niet echt autoritair. Had er echt moeite mee om 'streng' te zijn en ze te doen zwijgen. Ze waren wel rumoerig, maar dat vond ik niet erg, aangezien ze bijna allemaal echt heel goed meewerkten! Dus dan vind ik het echt moeilijk om te zeggen van en nu ga je zwijgen, het is genoeg geweest! Er waren twee jongens die altijd grapjes maakten en lachten enzo, maar vond het eigenlijk zelf ook vaak grappig dus ja hoe moet je dan reageren. Ik vind wel dat dat moet kunnen, zolang ze er maar niet overgaan ofzo. Maar ik moet zowiezo nog wat strenger worden!! Dat is een werkpunt denk ik!
Ik verschoot wel van die klas (4EW - EM), want ze werkten ongelofelijk goed mee. De antwoorden vlogen eruit, ik moest nooit wachten op een antwoord. Ze stelden ook enorm veel vragen. Of het nu uit interesse was of om mij te testen, ik weet het niet, maar ik verschoot er wel van. Mondig waren ze wel. Maar ze werkten mee, dus geen probleem op dat vlak. Behalve bij het oplossen van de vraagjes bij een tekst, liep het een beetje mis. Ze mochten dan samenwerken, maar de meeste jongens lagen liever te babbelen enzo dus ja. Ik vond het eigenlijk echt een toffe klas, zou er graag echt leerkracht van geweest zijn!
Voila dat was het dan voor deze keer. Maandag heb ik mijn volgende twee lessen, vlak na elkaar! Ben eens benieuwd... Zoentjes Dorien
Alles goed met jullie? Met mij wel, maar wel heel druk. Wat heb ik de afgelopen week allemaal gedaan? Wel dinsdag hadden we een leuke les. We kregen het thema gaming. Inderdaad spelletjes spelen ! Leuk hé! Het waren allemaal educatieve spelletjes om bepaalde leerstof op een leuke manier aan te bieden aan uw leerlingen. Ik vond het echt heel leuk om te doen. Ik wist niet dat je op zo een leuke manier uw leerstof kan aanbrengen. We hebben ook een catalogus meegekregen, dus als ik later leerkacht ben, ga ik daar zeker beroep op doen, want het is een zeer toffe manier om les te geven voor de leerlingen.
Donderdag hadden we dan de laatste les stemtechnieken. Dit krijgen we preventief, omdat er blijkbaar veel leerkrachten zijn die problemen krijgen met hun stem op lange termijn. Dus nu weten hoe we juist moeten praten, en dus krijgen we hopelijk nooit stemproblemen. Het is heel belangrijk dat je met de buik spreekt en dat deed ik blijkbaar vaak zonder dat ik het wist. Raar hé! Vind het wel interessant om weten, hoe je moet spreken en als het dan ook problemen kan voorkomen!
Deze week heb ik ook mijn eerste onderwerpen gekregen voor mijn lesvoorbereidingen... Had eerst mijn onderwerpen voor 12/11 die ik dan donderdag tijdens de middag kon gaan opzoeken. Maar het onderwerp van mijn eerste les die tegen morgen afmoet, kreeg ik pas donderdagavond, waardoor dat ik vrijdag vroeger moest stoppen op mijn werk om nog naar de bib te gaan. Dit weekend heb ik dan twee dagen aan mijn lesvoorbereiding gewerkt. Het begin is wel altijd moeilijk vind ik. Ik lig echt een halve dag te zoeken naar hoe ik het ga aanpakken en hoe ik het interessant kan maken! Echt niet gemakkelijk! Maar als mijn lesje dan af is, dan ben ik er wel zo een beetje trots op dat het af is. Woensdag krijg ik er feedback op, dus ik hoop dat ze het ook goed gaan vinden. We zullen zien!
Deze week heb ik dinsdag mijn eerste didactische oefening moeten geven. Je zult je afvragen 'wat is dat voor een woord... didactische oefening'. Wel vooraleer we echt in een klas mogen staan, moesten we dus eerst een les geven aan onze collega's klasgenoten van de lerarenopleiding. Als je hiervoor een voldoende kreeg dan mocht je verder gaan met je 6 oefenlessen in Brusselse scholen.
Ik moest een lesje geven over de huwelijksvermogensstelsels aan een 5 BSO. Niet gemakkelijk dus! Heb vaak 's nachts liggen nadenken over hoe ik dit kon aanpakken met leuke situatieschetsen. Ik vond het wel heel leuk en spannend om aan de lesvoorbereiding te beginnen. Een echte uitdaging eigenlijk! Na al mijn informatie bijeen gezocht te hebben, ben ik dan gewoon beginnen schrijven en puzzelen aan mijn eerste lesje. Het was meer werk dan ik gedacht had. Heb er in totaal, als je alles bij elkaar telt, toch wel twee dagen aan bezig geweest! Zaterdag 13/10 was mijn lesje af! Ik vond het eigenlijk wel heel plezant om te doen!
Wat ik wel heel moeilijk vond tijdens het maken van mijn lesvoorbereiding, was rekening houden met het feit dat dit voor een 5 BSO was. Ik heb nog nooit voor een klas gestaan, dus had geen flauw idee hoe zo'n BSO klas zich gedraagt. Wat kennen ze al allemaal en moet je alles op bord schrijven? Hoe hoog mag je tempo en niveau liggen? Allemaal vragen die door mijn hoofd spookten.
En dan was het zover... dinsdag! Ik had met vrienden van mij die ook leerkracht zijn er wat over gebabbeld, en die zeiden allemaal dat ze niet graag een les huwelijksvermogensstelsels aan een BSO wouden uitleggen, omdat dit echt niet simpel was. AIAI!
Voor de klas staan was wel leuk! Wel was het niet echt realistisch omdat je al die mensen kent en ze zijn tenslotte even oud als jij. In het begin was ik wel echt zenuwachtig omdat ik wist dat ze op mijn eerste stuk over de voorkennis niet echt konden antwoorden. Ik wist zelf nog niet eens het verschil tussen een huwelijksakte en een huwelijkscontract! Je ziet, ik leer er zelfs nog van bij ! Maar daarna liep het wat los en waren mijn zenuwen weg! Wat wel echt heel raar voelt, als je daar zo staat vanvoor, is dat ze allemaal zo heel stil zijn. Je vraagt je echt af snappen ze het nu en vinden ze het een leuke les en kunnen ze allemaal volgen en... Je hebt echt het idee dat je kei slecht bezig bent! En blijkbaar hadden de anderen die zo'n didactische oefening moesten maken dit gevoel ook wel!
De feedback was wel even spannend, omdat je zelf het gevoel hebt dat het niet echt goed was en je vreest echt het ergste! Maar het viel goed mee... Volgende week krijgen we waarschijnlijk ons verslag met onze feedback in. Iedereen die een didactische oefening moest doen, kreeg een voldoende, dus we mogen nu ECHT gaan les geven! SPANNEND!
Bij mij vallen ze allemaal in november mijn oefenlessen... Dat gaat echt zo druk worden! Nog twee keer les op de week, dan nog twee dagen gaan werken en dan zien dat je die lesvoorbereidingen afkrijgt! Als ik aan allemaal zo twee dagen ga zitten werken... Amai dan! ! Ga goed moeten doorwerken denk ik! Het is te hopen dat we niet teveel werkjes bijkrijgen, want daar heb ik echt geen tijd meer voor! Ik kijk er in ieder geval wel naar uit om les te gaan geven! Maar langs den andere kant heb ik ook wel een beetje schrik zo... Het is toch iets nieuws en je weet niet hoe die leerlingen zich gaan gedragen bij u! Ik ben eens benieuwd... 7 november heb ik mijn eerste les... ! Ik hou jullie alvast op de hoogte!
Welkom op mijn allereerste spliksplinternieuwe blogje!
Wat is hier nu de bedoeling van? Wel ik moet het komende jaar een dagboekje bijhouden met wat ik allemaal denk, voel, doe tijdens mijn studies dit jaar. Momenteel ben ik namelijk bezig met de specifieke lerarenopleiding aan de Ehsal. We hebben daar de opdracht gekregen om een blog aan te maken en onze ervaringen met betrekking tot die lerarenopleiding mee te delen. Ja, ik weet ook niet goed wat dit precies met de lerarenopleiding te maken heeft, maar ik vind het op zich wel een leuke opdracht. In het begin dacht ik oh nee... ik ben echt niet goed in schrijven en zeker niet in interessant schrijven, maar ik heb er wel zin in!!
Jullie weten waarschijnlijk niet wie ik ben, dus ik zal me even kort voorstellen! Mijn naam is Dorien en ik ben net 22 geworden in september. Ik ben dit jaar afgestudeerd aan de Universiteit van Antwerpen als TEW'er! En nu ga ik dus een jaartje bijdoen om het diploma te hebben van leerkracht secundair onderwijs 2de en 3de graad. Ondertussen ben ik ook nog deeltijds aan het werken bij Deminor als Junior Financial Analyst, dat is een mooi woord voor het feit dat ik jaarrekeningen analyseer en help met het maken van waarderingen van ondernemingen. Voorlopig vind ik het wel leuk om te doen!
Verder probeer ik ook elke woensdag te gaan springen, met het paard weliswaar . Ik rij namelijk paard. Het paardje waarmee ik spring is dat van mijn nichtje en noemt Spikkel. Eigenlijk zou ik ook nog twee keer per week moeten gaan fitnessen, maar ik moet eerlijk toegeven dat dit al van in begin september geleden is... Schandalig hé! I know! Maar ik vind blijkbaar echt geen tijd daarvoor! Heb het DRUK DRUK DRUK!
Moet je weten dat het precies al eeuwen geleden is dat ik nog eens rustig voor mijn tv'tje heb gezeten in de zetel met iets lekkers! Ik volg geen enkel TV-programma meer! Niet dat ik voor school werk zo 's avonds is de week, want als je thuiskomt om half 8, en je moet nog eten, dan heb je daarna echt geen zin om nog iets te doen. Maar ik ga nog al graag weg met vrienden, dus ja. En elk vrij momentje dat ik 's avonds niets heb afgesproken, probeer ik mijn vriend te helpen met zijn studies. Hij is afgestudeerd als Bachelor in de Autotechnologie en gaat nog twee jaartjes bijdoen als ingenieur. De wiskunde en chemie is nogal moeilijk en daar probeer ik wat te helpen voor zover ik het zelf kan natuurlijk!
Ok, ik denk dat ik voor deze keer wel genoeg geschreven heb! Ik weet niet of er ooit mensen gaan zijn die mijn blogje zullen lezen, maar als er toch één lief persoontje is die mijn blog leest, laat me dan weten wat je ervan vond! Ik hoop dat het toch wat interessant was!?
En nu ga ik nog lekker genieten van het zonnetje! Tot de volgende keer!
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.