Inhoud blog
  • doedag door noam
  • doedag door carole lawaisse
  • Doedag door lokman
  • Doedag door donya
  • Doedag door nagi
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    DOEDAG
    Atheneum Merelbeke 2009-2010
    08-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.doed

     

    08-02-2010 om 14:15 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muziek gille en jordy

    Muziek is een kunstvorm die gebruik maakt van klanken, geschikt in een bepaalde tijdsduur. Om muziek te maken wordt gebruik gemaakt van de elementen toonhoogte, ritme, geluidssterkte (muzikale dynamiek), klankkleur en textuur (monofonie, polyfonie e.d.), maar ook stilte. Het woord is afgeleid van het Griekse μουσική (mousikè), 'kunst van de Muzen'.

    Voor zover bekend hebben alle culturen in alle tijden muziek gekend, maar omdat deze kunst op verschillende plaatsen en in verschillende tijden steeds weer anders beoefend (en ervaren) werd en wordt, is er geen eensgezindheid omtrent de definitie van muziek: wanneer is iets muziek en wanneer niet? Het uiteindelijke antwoord op deze kernvraag verschilt bij de diverse muziektheoretici en filosofen. Dit verklaart wel de grote verscheidenheid aan muziekstijlen door de tijden heen, in diverse (sub)culturen.

    Geschiedenis van de klassieke muziek
    Oudheid (tot 476)
    Middeleeuwen (476 - 1400)
    Renaissance (1400 - 1600)
    Barok (1600 - 1760)
    Classicisme (1730 - 1820)
    Romantiek (1815 - 1910)
    20e eeuw (1900 - 2000)
    Eigentijdse klassieke muziek (1975 - nu)

    Het is echter wel een onomstreden feit, dat het bij muziek altijd om het hoorbare (of het ontbreken daarvan) gaat, in tegenstelling tot het zichtbare in de beeldende kunsten. Muziek is een tijdskunst, met hoorbare (geluiden, klanken, tonen) of onhoorbare (stiltes, pauzes) elementen in opeenvolging of tegelijkertijd. Daarnaast worden geluiden alleen tot muziek gerekend als iemand de bedoeling heeft muziek te maken. Muziek kan dus niet 'per ongeluk' worden gemaakt. Daarmee is muziek nauw verwant aan poëzie, waarbij de beide elementen van zichtbaar en hoorbaar verenigd worden, hetgeen bij geschreven muziek eveneens het geval is. Een ander woord voor muziek (als creatie) is toonkunst.

     

    08-02-2010 om 14:00 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muziek gille en jordy

    Muziek is een kunstvorm die gebruik maakt van klanken, geschikt in een bepaalde tijdsduur. Om muziek te maken wordt gebruik gemaakt van de elementen toonhoogte, ritme, geluidssterkte (muzikale dynamiek), klankkleur en textuur (monofonie, polyfonie e.d.), maar ook stilte. Het woord is afgeleid van het Griekse μουσική (mousikè), 'kunst van de Muzen'.

    Voor zover bekend hebben alle culturen in alle tijden muziek gekend, maar omdat deze kunst op verschillende plaatsen en in verschillende tijden steeds weer anders beoefend (en ervaren) werd en wordt, is er geen eensgezindheid omtrent de definitie van muziek: wanneer is iets muziek en wanneer niet? Het uiteindelijke antwoord op deze kernvraag verschilt bij de diverse muziektheoretici en filosofen. Dit verklaart wel de grote verscheidenheid aan muziekstijlen door de tijden heen, in diverse (sub)culturen.

    Geschiedenis van de klassieke muziek
    Oudheid (tot 476)
    Middeleeuwen (476 - 1400)
    Renaissance (1400 - 1600)
    Barok (1600 - 1760)
    Classicisme (1730 - 1820)
    Romantiek (1815 - 1910)
    20e eeuw (1900 - 2000)
    Eigentijdse klassieke muziek (1975 - nu)

    Het is echter wel een onomstreden feit, dat het bij muziek altijd om het hoorbare (of het ontbreken daarvan) gaat, in tegenstelling tot het zichtbare in de beeldende kunsten. Muziek is een tijdskunst, met hoorbare (geluiden, klanken, tonen) of onhoorbare (stiltes, pauzes) elementen in opeenvolging of tegelijkertijd. Daarnaast worden geluiden alleen tot muziek gerekend als iemand de bedoeling heeft muziek te maken. Muziek kan dus niet 'per ongeluk' worden gemaakt. Daarmee is muziek nauw verwant aan poëzie, waarbij de beide elementen van zichtbaar en hoorbaar verenigd worden, hetgeen bij geschreven muziek eveneens het geval is. Een ander woord voor muziek (als creatie) is toonkunst.

     

    08-02-2010 om 14:00 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dromenvanger door Femke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dromenvangers maken


    Dromenvangers maken | Dromenvangers tips

    Dromenvangers vervullen veel functies. Ze geleiden goede dromen, houden kwade dromen tegen, zijn leuk om je huis mee te versieren en kunnen je helpen bij creatieve genezing. Hieronder vind je een uitleg over hoe je jouw eigen dromenvanger kunt maken, met daarna op de pagina 'dromenvanger tips' een stuk over diverse manieren van gebruik en versiering. Leer hoe je jouw eigen persoonlijke dromenvanger kunt maken en hier op een creatieve manier gebruik van maakt. Dromenvangers zijn ook erg leuk om als geschenk te geven!

    Benodigdheden:
    - draad (bijvoorbeeld katoen of wol)
    - een ronde ‘basisvorm’ in het formaat waarin je de dromenvanger wilt krijgen

    Voor de ronde basisvorm kun je naar een hobbywinkel gaan. Daar verkopen ze vaak wel ronde ringen (in hout of in metaal). Als je jouw dromenvanger helemaal ‘puur natuur’ wilt maken, kun je ook op zoek gaan naar een buigzame tak en hier je basisvorm van maken. (de dromenvanger wordt dan alleen minder mooi rond)

    Je begint met de basisvorm. Het is de bedoeling dat je de hele basisvorm omwikkelt met draad, zodat de originele basisvorm niet meer te zien is.

    Als dat af is begin je met het eigenlijke ‘weven’ van de dromenvanger. Afhankelijk van de grootte van je basisvorm, schat je in hoeveel draad je hiervoor nodig hebt. Als je het goed doet, kun je het hele ‘weefproces’ af met 1 draad. Dit is vaak mooier, omdat je dan geen knopen in je dromenvanger krijgt. Je kunt echter ook, als je dat makkelijker of mooier vind, elke laag met een nieuwe draad beginnen.

    In de volgende illustraties is het begin van het weefproces zo duidelijk mogelijk afgebeeld.

    In stap 2 staat de eerste knoop afgebeeld. Als je op deze manier begint kun je voorkomen dat er knopen in je dromenvanger komen. Wanneer je elke laag met een nieuwe draad begint, is het niet nodig om de afgebeelde knoop als begin te maken. Vanaf de eerste knoop (of lus) ga je verder met het leggen van lussen (hoeveel lussen je per laag wilt hebben bepaal je zelf) Zorg dat je bij elke nieuwe lus die je maakt de draad strak trekt, zodat er geen grote gaten in je dromenvanger vallen. Je kunt ook knopen leggen in plaats van lussen maken, wat je zelf het mooist vind.

    Op onderstaande illustratie zie je de eerste laag afgerond. De twee draadeinden onderaan draai je om elkaar heen en hiermee begin je aan de tweede laag. (wanneer je elke laag met een nieuwe draad begint knoop je daar de einden aan elkaar vast) De tweede laag gaat precies als de eerste laag, alleen leg je nu je lussen niet om de basisvorm, maar om de draden van de eerste laag.

    Na de tweede laag begin je aan de derde laag, die weer op dezelfde manier gaat. Het aantal lagen verschilt per dromenvanger en is afhankelijk van de grootte van de basisvorm. Je werkt gewoon door tot het midden (of tot zover je het mooi vind).

    Op de rechter illustratie zie je hoe het eindresultaat er ongeveer uit komt te zien. Veel succes en vooral veel plezier! Op de volgende pagina vind je tips en suggesties om van je dromenvanger iets leuks te maken!

    Bijlagen:
    eindresultaat.gif (7.1 KB)   

    08-02-2010 om 13:59 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verzorging

    Met verzorging bedoelt men de dagelijkse verzorging van elk persoon.

    Dit kan op drie manieren, namelijk:

    Een professionele verzorgende (niet te verwarren met een verpleegkundige) werkt voornamelijk in bejaardentehuizen, kindercrèches en thuiszorgdiensten, maar ook in gehandicaptentehuizen of psychiatrische instellingen. De zorgverlener heeft vooral de taak zich bezig te houden met de dagelijkse verzorging van de zorgvrager(s) en niet met het verzorgen van wonden en geven van injecties en/of medicatie, hetgeen de taken zijn van een verpleegkundige en/of huisarts. En in de thuiszorg komen er ook meer huishoudelijke taken bij kijken. Bij bevallingen kent men de kraamhulp.

    Verzorging is sinds de invoering van de basisvorming op alle middelbare scholen in Nederland ook een verplicht schoolvak, waarin bredere onderwerpen aan de orde komen dan de hier genoemde aspecten van verzorging.

    08-02-2010 om 13:59 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. LO door diego de roo Jonas Stroobandt, Tom Lauwaerts

    Lichamelijke opvoeding is de naam voor bewegingsonderwijs op het Voortgezet onderwijs (Nl) of secundair onderwijs (Vl). In de volksmond kent men dit vak als turnen, gymnastiek of gewoon gym. Ook in het basisonderwijs staat het standaard op het programma.

    Tot ongeveer 1980 werd gymnastiek meestal aan jongens en meisjes apart gegeven (behalve op kleuterscholen). Tegenwoordig is het meestal gemengd. Over het algemeen is men van mening dat voor het laatste aparte kleedkamers beschikbaar moeten zijn.

    Op de meeste scholen wordt het vak Lichamelijke opvoeding gebruikt om fysieke inspanning aan te moedigen door middel van het uitoefenen van verschillende sporten. Het vergroot de conditie en gezondheid van de leerling en het verbetert team-opbouw, samenwerking, sportiviteit en eerlijk spel. Sporten die worden beoefend zijn o.a.: gymnastiek, voetbal, trefbal, softbal, basketbal, volleybal, atletiek, hockey en turnen. De kerndoelen binnen lichamelijke opvoeding zijn geschreven voor de volgende domeinen:

    • Spel
    • Turnen
    • Atletiek
    • Bewegen op muziek
    • Vechtspelen


    08-02-2010 om 13:55 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verchilenden soorten hout van kenzo,bart en Robin

    Hout van verschillende boomsoorten heeft verschillende eigenschappen. Dikwijls wordt er een grove indeling gemaakt van de houtsoort in loofhout (ook wel hardhout) en naaldhout (ook wel zachthout). Naaldhoutsoorten, bijvoorbeeld vurenhout en grenenhout, zijn vaak vrij zacht, terwijl sommige loofhoutsoorten bijvoorbeeld eikenhout veel zwaarder en harder zijn. Als een houtsoort hard is, hoeft zij niet moeilijk te bewerken te zijn: zo is mahoniehout een mooi rode houtsoort, behoorlijk hard maar zeer makkelijk te bewerken en uitstekend geschikt voor kostbare meubelen. Anderzijds is balsahout (een loofhoutsoort) zeer licht en zacht, wat het nuttig maakt voor toepassingen zoals voor modelbouw bij modelvliegtuigen.

    Bovendien heeft hout van verschillende soorten:

    • verschillende kleur en tekening,
    • verschillende volumieke massa (in de praktijk wordt hout niet gemeten in soortelijk gewicht maar in volumieke massa)
    • verschillende splijteigenschappen en
    • verschillend gedrag bij wisselende vochtigheid,
    • verschillende sterkte,
    • verschillende gevoeligheid voor klimaateigenschappen en
    • rotting of insectenvraat.

    08-02-2010 om 13:54 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruiswoordraadsel Mode
    Dit is ons kruiswoordraadsel over Mode!

    Veel plezier!

    Bijlagen:
    http://uk1.hotpotatoes.net/ex/52623/RNGWZSPV.php   

    08-02-2010 om 13:39 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KRUISWOORDRAASEL Wetenschap
    kruiswoordraasel

    Bijlagen:
    http://uk1.hotpotatoes.net/ex/52623/FEBGRAYP.php   

    08-02-2010 om 13:39 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interview Latijn-kruiswoordraadsel
    Hier is ons kruiswoordraadsel!!


    jorgen mikail

    Bijlagen:
    http://uk1.hotpotatoes.net/ex/52623/GSJNNJWO.php   

    08-02-2010 om 13:35 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    08-02-2010 om 13:22 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto´s
    Warom heb jij voor dat vak gekozen ?
    geeft graag les iets realizeerbaar.

    kon je alles op korte tijd ? of had je redelijk veel tijd nodig ?
    Gans je leven alle dagen hout

    Kan je al veel maken (voorbeeld)?
    Stoelen, tyrappen, ...




    Sint-Michielsschool
    Wouter   Emile

    De Vierklaver Asper
    Jarno      Shimanto

    De Klaver
    Natan, Romy en yordi

    08-02-2010 om 11:44 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DOEDAG,vragen aan een leerkracht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    1.wat vind je van de doedag?: een leuk initiatief.

     

    2.zou je nog een keer naar de doedag willen gaan?: ja, elk jaar.

     

    3.waarom doen wij deze doedag?: om jullie te laten kennismaken met een secundaire

       technische school .

     

    4.hoe ben je naar hier gekomen?: met de bus.

     

    5.waren jouw leerlingen tevreden?: ja, ze zien er stralend uit.

     

    Schrijvers: Alexander D’Huyvetter en

                         Wiljan De Roo

    makers: milan,arno

    08-02-2010 om 11:41 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voeding

    VOEDING

     

            Vragen:

    Vind je koken gemakkelijk? Ja

    Wat kook je graag? Spaghetti

    Doe je ook graag een ander vak? Ja Welk vak? Verzorging.

    Wat maak je het meest? Boerenkost.

    Proef je zelf veel van het eten? Ja.

    Zijn je ingrediënten vers? Ja

    Doe je het graag? Ja

    Krijg je goede begeleiding? Ja

    Mag je alleen koken op school? Ja

     

    Arthur pyck
    Sint-elooi

    sebrechts MAARTEN

    D'hollander JESSE

    GBS De Vierklaver Asper 

     



















    08-02-2010 om 11:41 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mode doedag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vind je mooie kleren belangrijk?

    Ja.

     

    Wat draag je graag?

     

    Gewone kleren.

     

    Is het moeilijk?

     

    Ja

     

    Hoeveel jaar moet je doen?

     

    7 jaar.

     

    Wat doe je in de les?

     

    Opletten.

    08-02-2010 om 11:39 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ELEKTRICITEIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1.Het water wordt omgezet in stroom en onder hoge druk door een ................. geperst.

    turbine.

    2.Een ................. is een centrale pruductielocatie voor de opwekking van elektriciteit.

    elektriciteitcentrale.

    3.Bij elektriciteitsopwekking komt veel .......... vrij.

    warmte.

    4.Deze wordt met grote ............... afgevoerd.

    koeltorens.

    5. .......... brandstoffen.

    fossiele.

    Mies en Fatima
    Asper

    08-02-2010 om 11:39 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.latijnen

    1: Waar spraken ze Latijn? Italië.

     

    2: Welke stad was de hoofdstad van het Romeinse rijk? Rome.

     

    3: Wat betekent ave? GEGROET.

     

    4: Wie sprak er latijn? Latijnen.

     

    5: In welke streek woonde de Latijnen? Latium.

     

    6: Tot waneer bleef het Romeinse rijk groeien? 2 de eeuw.

     

    7: In welk deel van het rijk spraken ze Latijn? Oosten.

     

    8: Wat betekent ALEA? Teerling.

     
    GBS. Asper-Gavere
    Jonathan De Bosscher - Laurens De Paepe

    08-02-2010 om 11:39 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de leukste dag van het jaar
    vandaag was het al zeer leuk waaaaaaant we hebben geen les

    we gaan nog veel doen

    ale salut kmoe nog veel doen




    Yentl

    08-02-2010 om 10:38 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deze dag
    we hebben ons al heel goed geamuseerd.
    we hebben gesport
    en gaan nog veel doen
    ik verschoot dat er zo veel te doen was
    en er twee campussen waren
    maar we moeten nog veel doen
    slu
    arthur pyck

    08-02-2010 om 10:37 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wetenschappen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wetenschap



    Natuurkundigen tijdens de Solvayconferentie in 1911. Met presentaties en debatten tijdens conferenties en symposia en met peer review bij wetenschappelijke publicaties werkt de wetenschappelijke gemeenschap aan het waarborgen van de kwaliteit van de wetenschap, haar methodes en interpretatie van resultaten. Op de foto onder meer Hendrik Lorentz, Ernest Solvay, Marie Curie, Henri Poincaré, Ernest Rutherford, Heike Kamerlingh Onnes en Albert Einstein.

    Met wetenschap wordt zowel gedoeld op bepaalde vormen van menselijke kennis als op het proces om hiertoe te komen als op de organisatie waarbinnen deze kennis wordt vergaard.

    De wetenschappelijke wereld is dat deel van de maatschappij dat zich uitdrukkelijk ten doel heeft gesteld systematisch kennis te verwerven. De wetenschap heeft een eigen karakter wat blijkt uit haar methoden en conventies. De aldus ontwikkelde wetenschappelijke kennis vormt een specifieke reconstructie van een deel van de werkelijkheid en is opgebouwd met behulp van bepaalde wetenschappelijke methodes.[1]

    Wetenschap en technologie zijn bepalende elementen van de moderne geïndustrialiseerde samenleving en mede hierdoor beïnvloeden maatschappij, techniek en wetenschap elkaar sterk.[2]

    Deze verweving maakt tegelijk dat het bij wetenschap in veel gevallen om meer gaat dan om kennisverwerving en reconstructie van de werkelijkheid. Veel wetenschap is er op gericht kennisverwerving te koppelen aan toepassing ervan. Niet louter reconstructie van de werkelijkheid maar ook constructie van de werkelijkheid is het doel.

    Er bestaan vele verschillende betekenissen en interpretaties van wetenschap. In het dagelijks leven wordt wetenschap veelal gezien als een vorm van kennis of weten. De Van Dale (2005) stelt, dat we de volgende vijf betekenissen onderkennen.[3]

    1. het weten omtrent, de kennis en de bekendheid met iets.
    2. wat men omtrent iets moet weten.
    3. het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels, wetmatigheden, theorieën, hypotheses en systemen waarmee verdere kennis verkregen kan worden.
    4. het weten op een speciaal vakgebied.
    5. de beoefenaars van de wetenschap.

    Vier van deze betekenissen gaan over weten. Pas op de laatste plaats wordt er gedacht aan de wetenschapsbeoefening. Nu zien we het begrip "wetenschap" in bepaalde samenhang ook als synoniem van denkvermogen, bewustzijn, medeweten, toestemming, mededeling, kennisgeving en rechterlijke aanzetting. Dit maakt het begrip wetenschap veelomvattend. In het dagelijks spraakgebruik gaat het meestal om betekenis 3.

    Het begrip wetenschap is dus in de wetenschappelijke praktijk de benaming van zowel het instituut, als het werk en het product van het wetenschapsbedrijf. Hiernaast is in de wetenschappelijke theorie al eeuwen een discussie gaande over de vraag: Wat zou wetenschap moeten inhouden?. Deze discussie wordt gevoerd door natuurwetenschappers, filosofen, geschiedkundigen en andere belanghebbenden over de aard van de wetenschap. Volgens David C. Lindberg (1995) zijn hierbij diverse opvattingen over de wetenschap naar voren gekomen:[4]

    • Wetenschap wordt beschouwd als gedragspatroon waarmee de mens zich controle over zijn omgeving verschaft.
    • Wetenschap wordt gezien als zowel theoretische kennis en technologie als de toepassing van theoretische kennis bij het oplossen van praktische problemen.
    • Wetenschap wordt gekenmerkt door de vorm van haar beweringen - universele wetmatige beweringen, bij voorkeur in wiskundige taal gesteld.
    • Wetenschap kan worden gedefinieerd aan de hand van haar methodenleer: in het geval van een empirische wetenschap door middel van experimentele procedures, die tot doel hebben de geheimen van de natuur te onderzoeken en theorieën over haar gedragingen te bevestigen of te ontkennen.
    • Wetenschap kan men herkennen aan haar epistemologische status, ofwel de zekerheden die haar stellingen geacht worden te geven.
    • Wetenschap bestaat uit een specifieke reeks overtuigingen over de natuur - min of meer wat de hedendaagse natuurwetenschappen zoals natuurkunde, scheikunde, biologie en geologie leren.
    • Wetenschap en wetenschappelijk zijn termen die kunnen worden toegepast op iedere werkwijze en overtuiging, die gekenmerkt wordt door geldigheid, precisie en objectiviteit. Sherlock Holmes gebruikte aldus, bij het bestuderen van misdaden een wetenschappelijke methode.

    Deze opvattingen hebben enerzijds betrekking op het wetenschappelijk werk en anderzijds op het wetenschappelijk product. In de verdere bespreking zal blijken dat de studie naar deze zaken op vele punten is verdiept. Wetenschap heeft zo allerlei specifieke betekenissen. In de praktijk ten slotte worden "wetenschap" en "wetenschappelijk" ook vaak gewoonweg gebruikt als algemene termen van goedkeuring - als benamingen die wij verbinden aan alles wat we willen aanprijzen.[4]

     Geschiedenis

    Bij wetenschap gaat het om opzettelijk en doelgericht onderzoek en verwerving van kennis op een bepaald terrein of vakgebied of vakwetenschap. Deze vorm heeft in de Westerse wereld sinds Plato maar vooral in de loop van de Middeleeuwen een geïnstitutionaliseerde vorm gekregen in academies of universiteiten en in speciale onderzoeksinstituten of -laboratoria.[5]

     Eerste beschavingen

    Mesopotamisch kleitabletWetenschap in de Klassieke Oudheid richtte zich primair op het verklaren van de werking van de kosmos. Aldus ontstond de natuurfilosofie en vervolgens de klassieke filosofie. Meer praktisch gericht waren de geneeskunde, de astronomie voor het opstellen van kalenders, en astrologie om de toekomst te voorspellen. De geleerden uit de Oudheid zullen zichzelf niet als zodanig hebben gezien, eerder zullen ze zich als natuurfilosofen, vaklieden (artsen of onderwijzers) of priesters (astrologen of geneeskundigen) hebben beschouwd.

    Zo was ook de Griekse natuurwetenschap eigenlijk vooral natuurfilosofie. Er werd vooral nagedacht over hoe de natuur in elkaar zat, aangevuld door natuurfilosofische discussies. Er werden weinig experimenten uitgevoerd om de gevonden beweringen te testen, in tegenstelling tot later in de West-Europese ontwikkeling van de (natuur)wetenschap, waar dit een standaardmethode zou worden.

    [bewerken] Middeleeuwen

     Wetenschappelijke methode
    In de wetenschapsfilosofie wordt echter al sinds de Klassieke oudheid nagedacht over de kennisverwerving, en talloze filosofen hebben allerlei methodes voorgesteld. Zo beschreef Plato de Socratische methode om via een schijnweten en onderzoek en weerlegging eerst te komen tot een erkenning van het niet weten, om vervolgens door heropname van de vraag over te gaan tot een zoeken naar de waarheid.[14] Aristoteles beschreef de deductie en inductie. René Descartes kwam met een analytische methode en leidde het rationalisme in. Filosofen als Berkeley, Locke en Hume predikten hier tegenover het empirisme, Kant een criticisme, Hegel de dialectiek, Comte het positivisme, Popper de empirische cyclus, Bertalanffy het systeemdenken en Thomas Kuhn de structuur van wetenschappelijke revoluties.

    Wetenschappelijk resultaat

    Wetenschap en technologie kennen een breed scala aan directe en indirecte opbrengsten. Vele daarvan worden pas na geruime tijd zichtbaar. De omvang, gebruikswaarde en effectiviteit van die resultaten zijn bovendien vaak niet of nauwelijks op systematische wijze te kwantificeren. Dit geldt echter niet voor tastbare kennisdragers in de vorm van publicaties zoals wetenschappelijke artikelen en octrooien. Deze omvangrijke bron van algemeen toegankelijke informatie biedt, via de zogeheten ‘bibliometrische’ methode, de mogelijkheid tot een internationaal vergelijkbare meting van bijvoorbeeld Nederlandse kennisproductie. Daarvoor wordt een tweetal typen internationale bibliografische informatiebronnen aangeboord:[15]

    • Internationale technische en wetenschappelijk tijdschriften waarin uitkomsten van kwalitatief hoogwaardig fundamenteel en toepassingsgericht wetenschappelijk onderzoek doorgaans worden gedocumenteerd
    • Octrooien, waarmee commercieel en strategisch belangrijke technologische innovaties worden geregistreerd en beschermd.

    Hoewel het streven steeds gericht is op definitieve resultaten, blijkt desondanks wetenschap volgens Kuyper (1977) nooit een definitieve vorm of inhoud aan te nemen, maar steeds vatbaar te zijn voor verbreding, uitbreiding, verdieping, correctie, ja zelfs voor radicale keerpunten en revoluties. De wijze van onderzoek en de controle der resultaten alsook de vorm die aan de resultaten wordt gegeven dragen een methodisch karakter, zozeer dat wetenschap in de grond van de zaak sinds de Grieken als een kwestie van methoden (inductieve, deductieve en experimentele methode) wordt beschouwd en eventueel van theoretisch verantwoorde technieken, zoals statistiek en tests, maar ook van redenering en bewijsvorm.[5]

     Studie en grondslag

    Er zijn enkele wetenschapsgebieden die ofwel als grondslag van de rest van de wetenschap kunnen worden gezien, ofwel de rest van de wetenschap als object van studie hebben. Logica vormt de grondslag voor wetenschap, wiskunde is voor veel wetenschappen onmisbaar. Wetenschap is object van studie voor de wetenschapsgeschiedenis en wetenschapssociologie. Wetenschapsfilosofie valt in beide categorieën. Methodologie wortelt in de wetenschapsfilosofie, maar ook in logica en wiskunde.

    08-02-2010 om 10:11 geschreven door ICT  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)


    Archief per week
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs