Inhoud blog
  • TUROFED roept hulp in v.d Turkse regering
  • Richard Garriott naar de ruimte met Space Adventure
  • Premier Inn lanceert volledige zelf check-in!
  • Goed nieuws voor jetlagers!
  • 240 000 dollar voor Arabische T-shirt op luchthaven JFK!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Discuss Tourism and Leisure Now
    Want ook jouw mening telt!
    02-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een excursie naar Auschwitz, ga je mee?

    Waar denken we aan als we aan een excursie denken?

    xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 

    Een dagje naar de kust om te genieten van de zon, zee, het strand? Waar we foto’s trekken, zwemmen en plezier maken in het water….zandkastelen bouwen met de kinderen en ons weer jong voelen….waar we openbloeien. We gaan wandelen, shoppen met de meiden en onder de zon liggen bakken, een mooi kleurtje krijgen en denken “wat kan het leven toch mooi zijn”! ‘S avonds gaan we op stap. Of we nu een cent meer of minder uitgeven maakt dan al helemaal niet meer zoveel uit. Zolang we ons maar goed amuseren.

     

    We vergeten even alle zorgen van de wereld. Een dag waar we met plezier op terug zullen blikken. Een zorgeloze dag, ….een heilige dag…onze dag, een dag die we verdienen omdat we zo hard werken. Althans dat vinden we in ieder geval van onszelf en het wordt bevestigd en aangemoedigd door diegenen met wie we meereizen.

     

    Het wordt ons keer op keer herinnerd en wijs gemaakt door reclame; “De zomer komt eraan! Boek snel en geniet van de vele vroegboekkortingen!... Familie, vrienden, collega’s, buren. Niemand is immuun: Waar ga jij naartoe deze vakantie? En, al vakantieplannen? Wij gaan naar….

     

    En ja, inderdaad…ik ben van mening dat dit in de meeste gevallen waar is (dat veel mensen niet zonder vakantie kunnen en het ook daadwerkelijk verdienen) en sta (niet verrassend) als een van die mensen volledig achter het concept excursies maken, er eens tussenuit gaan om jezelf goed te verwennen zodat je weer energie hebt om ertegenaan te gaan.

     

    Wat is nu mijn punt?

     

    Desalniettemin mijn mening van hierboven vind ik dat we er ook eens af en toe aan herinnerd moeten worden dat je ook een excursie kan maken naar minder leuke plaatsen waar je niet zozeer een bruin kleurtje van krijgt maar waar je eerder bleek van wordt. Deze bestemmingen worden dan ook heel weinig, op een zeer discrete manier gepromoot. Maar de educatieve en levensverrijkende ervaring van deze is van onschatbare waarde. En nee, als souvenir breng je geen gouden armband mee, noch diamanten oorbellen maar een ervaring, een ontroerend verhaal, emoties. Misschien betekent die excursie voor jou zelfs wel een keerpunt in je leven. Voor diegenen die het nog niet hadden, hun gezond verstand, verdraagzaamheid, begrip…

     

    Hoewel, misschien overdrijf ik. Maar het zal in ieder geval de moeite lonen. Hoewel we soms ook musea en kunststeden bezoeken is deze reis van andere aard. Een excursie naar een van de vele concentratiekampen: Belzec, Chelmno, Bergen-Belsen, Sobibor, Treblinka. Het meest bekende is Auschwitz-Birkenau in Polen. Het behoort tot werelderfgoed van UNESCO.  Een plaats die voor 1.5 miljoen mensen ervaren werd als eindbestemming nadat ze ‘De poort des doods’ passeerden. De verschrikkelijke dingen die hier gebeurd zijn, zijn een schande voor de mensheid. Het mag, zoals er terecht zo vaak op gewezen wordt, niet vergeten worden.



                           

     

    Daarom ben ik van mening dat er meer subsidies (als ze er al zijn) moeten vrijkomen voor scholen die zulke excursies willen maken. Sterker nog, ik vind dat het moet verplicht worden in alle lagere en middelbare scholen.

     

    Ikzelf heb mijn studies destijds voltooid in de katholieke Boudewijnschool (lager onderwijs), Provil en het Sint-Jozefscollege in het middelbaar onderwijs. Nooit heb ik een excursie gemaakt naar een vernietigingskamp. Dit zie ik als een soort van verwaarlozing op cultuur-historisch vlak. School, is niet alleen een plaats waar je iets bijleert uit je boeken. Op school wordt ook je karakter voor een (groot) deel gevormd. De impact van zo’n reis zie ik als iets positiefs. Het doet je iets. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden maar een ervaring is onbeschrijfelijk!

     

    In het verleden hebben we op het nieuws verscheidene keren jongeren, studenten gezien die naar een van die concentratiekampen werden gebracht omdat ze racistische, antisemitische uitspraken deden. Soms hielden ze het niet alleen bij woorden en richtten ze schade aan. Ik hoef niet in te gaan op het onderwerp racisme. Iedereen kent het en iedereen heeft er zo zijn of haar mening over.

     

    Maar dit zeg ik wel, we leven in een maatschappij die niet alleen moet genieten maar ook soms met de neus op de feiten moet gedrukt worden en herinnerd worden aan de dingen waar we liever niet over spreken, dingen die we het liefst van al vergeten. Zoals het volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=7rtbgk54RY8 Er is dus nog duidelijk nog hoop voor iedereen die de politiek in wil!

    Want ook wij maken deel uit van deze wereld.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (9)

    12-01-2009
    untermensch
    dit artikel beschrijft op een indrukwekkende manier het schrille contrast tussen het inhoudloze massatoerisme en de zinvolle zoektocht naar de dark side van het schepsel mens

    12-01-2009 om 19:58 geschreven door daniels rik


    Heel verrassend onderwerp!

    Zoals je vermeldde, ben ik er zeker mee akkoord dat toerisme niet alleen vrolijk en zorgeloos moet zijn. We mogen inderdaad niet vergeten wat er in het verleden gebeurd is, en daarom vind ik het goed dat men concentratiekampen kan gaan bezichtigen.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

     

    Ik begrijp je standpunt hierover, maar het bezoeken van concentratiekampen verplichten aan scholen vind ik wel te drastisch. Zon bezoek is enorm zwaar, en ik denk dat er toch wel veel kinderen zijn die hier niet sterk genoeg voor zijn.

     

    Zelf leerde ik naar mijn mening op de lagere school en in het middelbaar voldoende over de tweede wereldoorlog en al wat daar bij kwam kijken. Ik weet wat er toen gebeurt is, en vond persoonlijk dat dit volstond. Toch werd ik verplicht om naar het fort van Breendonk te gaan, officieel geen concentratiekamp, maar een doorgangskamp (hoewel men er toch dezelfde praktijken uitvoerde). Dit bezoek was enorm pakkend, om het zo te zeggen.

    Ik ben wel van mening dat iedereen ooit zon kamp moet bezoeken. Maar uit eigen beweging, en niet wanneer je nog zo jong bent.

    12-01-2009 om 18:45 geschreven door Natalie V.


    10-01-2009
    zeker een bezoekje waard!
    Hoi,

    Zelf ben ik nog nooit naar een concentratie - of vernietigingskamp geweest maar het is zeker één van de monumenten die ik in 2009 wil gaan bezoeken.
    Wel heb ik al vele oorlogsmuseua bezocht waaronder het Huis van Anna Frank. Dit heeft veel indruk op mij gemaakt en heeft mij aan het denken gezet. Zo ben ik nu nog verdraagzamer geworden naar andere volkeren en culturen. Dus kan ik ieder zo een bezoek aanraden.

    Groeten
    Hanne

    10-01-2009 om 16:10 geschreven door hanne


    niet zo maar geschiedenis

    Hoi,

    Ik vind het ontzettend knap dat iemand die Toerisme studeert de mensen niet enkel warm maakt voor commerciële uitstapjes maar ook culturele en leerrijke uitstapjes promoot.
    Net zoals anderen denk ik ook niet dat je naar een concentratiekamp gaat uit pure ontspanning maar eerder uit overtuiging dat dit deel van de wereldgeschiedenis niet verloren mag gaan. Ik ben van mening dat mensen uit geschiedenis moeten leren zodat de gemaakte fouten niet herhaald worden. In WOII was er sprake van grote discriminatie t.o.v. joden, gehandicapten, kleurlingen, etc. Helaas is de dag van vandaag nog steeds zo. Steeds meer mensen zijn intolerant t.o.v. anderen. Nog steeds is een deel van de maatschappij overtuigd dat heel de wereld uit blanke, katholieke, vlamingen moet bestaan want dat anders onze maatschappij verziekt geraakt. Ik vind dit jammer. Deze mensen zijn blijkbaar de dramatische gebeurtenissen van toen vergeten.
    Ik denk dan ook dat deze mensen best eens een bezoekje brengen aan een concentratiekamp, vernietigingskamp, het Anna Frank huis, etc. in de hoop dat hun ogen opengaan.

    Daarnaasr vind ik het ook een uitstekend idee om alle middelbare scholen van België te verplichten om een concentratiekamp te gaan bezoeken. Zo krijgen ze een beeld van de geschiedenis en worden woorden hard gemaakt

    Groetjes

    10-01-2009 om 15:52 geschreven door Hanneke


    07-01-2009
    Excursie Auschwitz
    Beste Gerard,

    Eerst en vooral wil ik je bedanken voor je reactie. Dat mensen er anders vandaan zullen komen is een feit. Ik ga, van zodra ik tijd heb, proberen om mijn vorige scholen er warm voor te maken. De beste manier hiervoor is communicatie. Een gesprek met mijn voormalige leraren zou het een en het ander moeten kunnen verwezelijken.  Ik ben het overigens volledig met je eens!

    Groetjes,

    B.Yilmaz

    07-01-2009 om 05:23 geschreven door B.Yilmaz


    05-01-2009
    Goed geschreven

    Een ander soort van uitstap dan vakantie.
    Het maakt inderdaad een hele indruk op een mens om een concentratiekamp te bezoeken en hier geconfronteerd te worden met de gruwelijkheden waartoe mensen in staat zijn. Het vraagt moed om dit te doen en ook om het te organiseren voor jongeren. Een goeie begeleiding hierbij is heel belangrijk. In vele filmen worden mensen vandaag geconfronteerd met geweld. Vaak gaat het allemaal zo gemakkelijk: de goede die veel slechten doodschiet en uiteindelijk als held overwint. Geweld als ontspanning. Dit mag allemaal. Niemand verbiedt dit! Terwijl er in onze maatschappij zoveel geboden en verboden zijn - soms tot in het belachelijke toe.
    'Geweld op TV is erger dan roken in't café'. Alleen dat laatste mag over een paar jaar niet meer.

    Iedereen die een concentratiekamp bezoekt ervaart de gruwelijkheid van wat zich daar heeft afgespeeld. Ik geloof inderdaad dat mensen hier anders vandaan komen.
    Hoe kan jij scholen (je eigen scholen waar je was) warm maken om hier werk van te maken?

    Groetjes,



    05-01-2009 om 22:04 geschreven door gerard


    04-01-2009
    Excursie
    Beste Bahar,

    Wat een pakkend artikel. Een studente Toerisme die in deze periode van party and booze met een moeilijk onderwerp als concentratiekampen bezig is: châpeau ! Ik ben het overigens helemaal met je eens, rond de leeftijd van 15 mogen naar mijn mening alle leerlingen verplicht worden om aan een excursie naar een van de concentratiekampen deel te nemen.
    Naarmate minder overlevenden van WO I en II hun verhalen kunnen doorvertellen vrees ik dat de aandacht hiervoor steeds verder afneemt. Als ik terugkijk op mijn middelbare studies moet ik toegeven dat ik heel erg weinig heb meegekregen van de geschiedenislessen en uiteindelijk zelf op zoek ben gegaan naar de verhalen achter deze gruwel. De film Schindler's List  is overigens ook een aanrader om te tonen in de scholen, net als het Dagboek van Anne Frank.
    Een tip : de reacties op je stuk gebundeld versturen aan de minister van Onderwijs, en vragen om feed back.
    (Wel even opzoeken wie die functie nu bekleedt in België! Frank Vandenbroucke tot nader order).

    Veel succes verder met je studie, you'll get there, no doubt!
    Marleen

    04-01-2009 om 14:34 geschreven door Marleen


    03-01-2009
    Very well said!
    Dat vind ik nu ook. Ik ben het helemaal eens met wat je daar zegt, Bahar. En het moet gewoon gezegd worden. De wereld is enerzijds bang van geweld, maar anderzijds zijn ze te bang van er iets aan te doen. Vrede op aarde, aan alle mensen, zeggen ze. Ja, maar ze moeten er ook iets voor doen, nietwaar? Heel mooi gezegd, echt waar.

    Grtjs

    Sarah

    03-01-2009 om 04:16 geschreven door Sarah Van Duffel


    02-01-2009
    geen ontspanning
    Hey Bahar,

    Mooi artikel!  Ik ben het er mee eens dat het wereldverbeterend kan zijn als mensen vaker naar "serieuzere" plaatsen op vakantie zouden gaan.  Vooral omdat het een mens bewuster maakt van wat er speelt in de wereld, en misschien zelfs gaat nadenken over hoe hij zelf invloed kan hebben.  Het nadeel is, denk ik, dat het dan niet in de eerste plaats als ontspannend wordt ervaren, wat wel een essentie van vakantie is.  Volgens mij is dat de grootste reden waarom mensen er niet voor kiezen.

    Je idee om jongeren via school met dit soort dingen in aanraking te laten komen, daar kan ik me wel in vinden.  Ik herinner me trouwens wel dat we - vanuit het college- een dag naar Amsterdam zijn geweest en daar het Anna Frank huis hebben bezocht.  Dat heeft toen een ontzettende indruk op me gemaakt.  Dus ze zitten toch al een stukje in de goede richting eh.

    Nog succes met je blog!

    Groeten!
    Nele

    02-01-2009 om 23:08 geschreven door Nele




    Archief per week
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs