Affiliate marketing is een synoniem voor een commerciële samenwerking op het internet. Heb je een eigen website? Via het affiliate programma heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld ThomasCook.be te promoten en extra inkomsten te genereren.
Ik quoteer een van de vele voordelen van Affiliate Marketing die te vinden is in de Affiliate Marketing Handbook van de IAB op de website van TradeDoubler;
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
In 2006 E-consultancy estimated the value
of affiliate sales to be above £2bn and increasing on average
60% year-on-year.
Zijn er hier dan helemaal geen (potentieel negatieve) elementen aan verbonden?
In juli 2008 hield E-consultancy (in samenwerking met R.O.EYE ) echter weer haar jaarlijks terugkerende Affiliate Marketing onderzoek. Namelijk: de "Affiliate Marketing Survey Report 2008". Voor deze versie werden 250 Adverteerders en 150 Agencies naar hun mening gevraagd over veel uiteenlopende onderwerpen.
De bevindingen die mij in het oog springen zijn;
1. Communication between merchants and affiliates has not improved since 2007. The proportion of merchants reporting good direct communication with all affiliates has fallen from 13% to 12%. The percentage of those with good direct communication with top-tier affiliates has also dropped, from 29% to 25%.
Het belang van goede communicatie wordt keer op keer benadrukt op Travolon.
2. De drie grootste valkuilen voor succesvolle Affiliate Marketing vanuit het perspectief van de adverteerders zijn; Gebruik aan interne middelen, (te) beperkt budget en moeilijkheden bij het vinden van affiliates.
Hier mag dus zeker niet over heen gekeken worden alvorens men de strategie doorneemt.
Nog iets wat niet over het hoofd gezien mag worden is Brand Control.
Ik quoteer weer uit het Affiliate Marketing Handbook:
Brand control
In allowing affiliates onto a programme, you are giving them
permission to promote your product within the context of their
site(s). So the thinking goes, your products or adverts could
appear next to any type of content, on any old site. Although
recruiting a third party to sell your product does mean devolving
control to a certain extent, it doesnt necessarily mean
compromising your brand.
Ik merk op:
., it doesnt necessarily mean
.. De kans zit er dus dik in. Men kan beter niet samenwerken met websites die het imago van de touroperator kunnen schaden.
|