We zijn inmiddels de tweede week gestart. Dit weekend kreeg Jorak een mapje mee ,hij ging met opa en oma een weekend naar zee. Meteen moesten we hen ook vertellen dat Jorak thuisles krijgt. Oma reageerde niet bijster positief: 'en zijn sociale contacten? ' 'en je moet er toch veel voor doen'...Toen we vroegen om in het weekend te letten dat Jorak zijn oefenblaadjes maakte zei ze dat daar geen tijd voor was... Zondag kwam hij terug en alles was toch gedaan :) Die avond heb ik met hem nog de planning geëvalueerd: wat vond Jorak goed? Welk vaak is te weinig/veel aan bod gekomen? We besluiten de planning vanaf nu per dag op te maken, misschien is dat meer haalbaar...Jorak mag ook telkens in zijn agenda naast het vak een smiley zetten om aan te tonen of hij het leuk vond of niet.
Gisterenvoormiddag werkte Jorak in de auto, David overliep met hem zijn mapje dat hij in het weekend moest maken, een aantal vragen moesten nog worden ingevuld. Nadien gingen we naar Gent, naar het educatief centrum om lesmateriaal te ontlenen. Het was een hele zoektocht om er te geraken, maar uiteindelijk kwamen we aan. We ontleenden taalboeken, twee methodes 'taalsignaal' en 'de taalbende', zo kunnen we thuis eens vergelijken wat het interessantste is. Thuis mocht Jorak ook in de taalboeken kijken, hij raakte er moeilijk wijs uit. We lieten hem dan al starten met les één van 'de taalbende' , dat leek ons de beste methode, het is een heel hedendaagse methode. 'Taalsignaal' is eerder gericht op groepen en dat zijn we natuurlijk niet... Het verliep vrij moeizaam. Jorak had moeite om de vragen die bij de tekst hoorden te beantwoorden. Hij schrijft moeizaam, er is nog heel wat werk aan, maar we gaan stap voor stap. Beter traag en goed dan snel en niet goed begrepen of geoefend. Zo is het ook bij wiskunde: we merken dat Jorak wel dingen kent, maar het is niet genoeg geoefend. De tafel van twee verloopt heel moeilijk als we ze als spelletje opvragen in de auto op weg naar huis...Vooral vanaf 2x6 lukt het niet goed. Dat 2x6 ook 6+6 is lijkt Jorak niet te begrijpen en ik denk dat dat komt omdat hij te weinig heeft geoefend. Ik wil hem duidelijk maken dat 9x9 makkelijker is als je 9x10-9 doet, maar dat vind hij moeilijk. Dat merk ik ook: 16-9 of 12-7 zulke oefeningen zijn ook niet simpel voor hem. We besluiten om voordat we opnieuw oefenen met maal ,eerst plus en min te herhalen. Jorak is dan ook vanmorgen gestart met het rekenboek eerste leerjaar. Misschien belachelijk, maar zo kunnen we zien waar de moeilijkheden liggen voor Jorak. De eerste 10 pagina's gaan heel vlot, dan heeft Jorak pauze en de bel rinkelt... De postbode aan de deur! Ik heb al een vermoeden met wat...En mijn vermoeden is juist: het schoolpakket van Libelle is aangekomen! Jorak is heel blij: boeken, drankje, tandpasta, een geurstift... Nadien moet hij weer verder rekenen, maar hij zit met het pakket in zijn hoofd,toch maakt hij het merendeel van de oefeningen foutloos. We houden nu ook bij hoe lang Jorak werkt zodat hij regelmatig een pauze krijgt: hij heeft eerst 45 minuten gewerkt, 30 minuten pauze, 45 minuten werken. Tegen die tijd is het middag , we eten en houden een tussenstop aan de academie: gisteren ging Jorak proeven van algemeen verbale vorming en HOERA hij vind het leuk en wil het volgen! Ik schrijf me ook in voor welsprekenheid en verbale vorming, ik wil ook voordracht doen, maar 207 euro is al duur genoeg... Nadien wil ik naar de bib. Jorak kiest enkele strips, ik boeken voor muziekles ,een luisterverhaal over 'Peter en de wolf' en nog prentenboeken. In de auto zet ik de luistercd op, dat is het voordeel aan thuisonderwijs: je kan ook onderweg leren. We gaan de biogroentjes halen en op bezoek bij meter in het rusthuis. Ze is in de war: waarom is Goran er niet bij? Waarom moest hij naar school?
Daarna is het tijd om Goran op te halen, we luisteren onderweg verder naar de luistercd. Thuis werkt Jorak verder voor wero: het moet nog enkele boomkaarten invullen: ict en wero gelijk, want hij moet info opzoeken over de bomen en de tekst kopiëren en plakken. Het lukt goed, tot hij opeens begint te jammeren: er is iets op het scherm verschenen...En zijn document is weg! Natuurlijk zoals vaak het geval is als het juist kwaad kan: het document is niet opgeslaan...Jorak is helemaal over zijn toeren en ik ook: Odin is ziek vandaag, Goran wil aandacht en Jorak is kwaad omdat hij zijn werk kwijt is... Tijd voor het avondeten! Na het avondeten werkt Jorak verder, eerst mort hij omdat hij opnieuw moet beginnen, maar David helpt een beetje en hij werkt flink voort. Voor David naar de info avond op school vertrekt geeft hij Jorak nog een opdracht: een filmpje opzoeken over de boswachter. Jorak bekijkt het terwijl ik een boom probeer te maken voor Goran van Loombands...Kon hij niks makkelijker kiezen?!
Als afsluiter van de avond wil ik het verhaal van 'Peter en de wolf 'voorlezen want Jorak had het einde niet goed onthouden. Maar omdat de computer nog opstaat bekijken we een schimmenspel ervan op Youtube. Ik vind nog een spel ,maar ondertussen is het ruzie: Goran beweert dat er maar 1 filmpje is van 'Peter en de wolf' en Jorak zegt van niet...Een stomme aanleiding voor een heftige ruzie...
Ik besluit dat het genoeg geleerd is voor vandaag: tanden poetsen en gaan slapen!