Ik ben de mama van drie zoontjes, alle
drie heel verschillend.: Jorak(8jaar), eerder stil en verzorgend;
Goran(6jaar): flapuit en sociaal; Odin (2jaar):aanwezig en imiteert
alles wat broers doen.
Toen Jorak ongeveer een jaar was
gingen we op zoek naar een school voor hem. Dat werd de Steinerschool
in Aalst. Een bijzondere school . Heel huiselijk, houten speelgoed,
thee, veel aandacht voor huishoudelijk werk en creativiteit...Maar
ook heel standvastige principes: je moet rusten, je moet in de kring
zitten, je mag niets van thuis meenemen, je bereid je niet voor op de
lagere school...En langzaamaan begonnen we ons af te vragen hoe goed
deze school was voor ons kind: het klikte niet met de meester, hij
had veel kritiek op zowel Jorak als Goran die ondertussen ook naar de
kleuterschool ging...Het leek alsof ze niets goed konden doen. Wilden
we iets bespreken met de meester dan vond hij dat duidelijk
vervelend, ouderavonden gingen helemaal niet over onze kinderen...
We gingen op zoek naar een andere
school, waar onze kinderen ruimte zouden hebben om zichzelf te zijn
op school. Dat was moeilijk, het traditionele onderwijs is vooral
gefocust op kennis en niet op menselijke ontwikkeling. Rekenen en
taal is toch veel belangrijker dan creativiteit of huishoudelijke
taken? Dat vinden wij niet.
Uiteindelijk kwamen we terecht bij de
Freinetschool 'De Appelbloesem' in Appels. Daar was veel ruimte voor
eigen inbreng, de kinderen kiezen zelf thema's, mogen zelf materiaal
meebrengen ...wat een verschil! Jorak had er snel vriendjes en
bloeide open van een stille , bange jongen naar een vrolijke kind dat
al veel meer durfde, volgens mij ook omdat de meester op de
Steinerschool vaak zei dat hij niet goed kon stappen, heel traag was,
afwezig was...op de Freinetschool werd daar nooit iets over gezegd.
Veel positiefs op de nieuwe school,maar de aanpassing van het
'langer spelen om beter te leren' de leuze van Steiner, naar elke dag
huiswerk was heel zwaar voor Jorak. Hij had duidelijk geen
werkhouding wat resulteerde in elke dag wenen, roepen,...om huiswerk
te maken. En om eerlijk te zijn vind ik het ook helemaal niet logisch
dat een kind na 8 uur op school nog meer dan een uur huiswerk moet
maken. Wijzelf als volwassene hebben na het werk ook geen zin om nog
uren te werken. Waarom moeten onze kinderen dat dan wel doen?
Goran vond de klas fijn, hij had veel
vrienden, leerde allerlei nieuwe dingen en de juf deed heel veel met
de kindjes, een prachtige juf! Echter in een klas van 28 kan je niet
met iedereen tegelijk bezig zijn..
Vooral omdat Jorak zoveel moest
werken op school en zijn frustraties thuis afreageerde vroegen we ons
af of we op deze school moesten blijven. Jorak wilde ondanks zijn
vriendjes, niet blijven. Na alweer zoeken kwamen we terecht bij
De Weide, een echte alternatieve school: ook zelf thema's kiezen,
ervaringsgericht leren, vrijheid om jezelf te zijn, geen huiswerk
tenzij het werk in de klas echt niet afgeraakt. Ideaal dus. Jammer
genoeg was er heel veel vrijheid ,de kinderen lopen maar rond, Jorak
werd gepest ,opgesloten in het werkhok en kwam bijna elke dag kwaad
thuis. Hij zei regelmatig 'ik haat school', 'ik wil dood'...Straffe
uitspraken voor een kind van 8. De lerares viel uit de lucht toen we
over pesten spraken...Van leren kwam weinig in huis en als we dan
eens de tafels opvroegen werd Jorak boos want 'op school moet ik veel
minder doen'. Soms vroeg ik me af hoe nuttig het was om de hele dag
naar school te gaan als er toch amper iets wordt gedaan.
Maar wat was het alternatief? Alweer
een nieuwe school? Terugkeren naar een oude school? Toen kwam David,
Joraks papa, met het idee om thuis te leren. Jorak kan zelf kiezen
wat hij leert, wij kunnen herhalen wat hij al zou moeten kennen
waardoor hij zijn achterstand kan inhalen en Jorak wordt niet langer
gepest.
We hebben er ernstig over nagedacht,
want hoe begin je eraan? Waar haal je studiemateriaal? Welke uren
werk je? Hoe bewaak je dat er voldoende gebeurt? Ik en David gingen
op zoek naar websites, blogs ,...om informatie te verzamelen.
Gedurende de vakantie verzamelden we
interessante boeken, we doken in onze eigen kasten op zoek naar
werkboeken, pluisden het internet uit op zoek naar oefensites...En zo
hebben we al wat leerstof verzameld om het nieuwe schooljaar te
starten!
Jorak was de laatste weken van de
vakantie met opa op reis dus de laatste week moesten we nog eens goed
praten over wel of niet naar school gaan. Jorak besliste om thuis les
te volgen. Wordt vervolgd...