Ik ben Juf Sabine
Ik ben een vrouw en woon in () en mijn beroep is juf in het vierde leerjaar.
Ik ben geboren op 01/08/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: lezen, sporten, reizen.
Samen met de kinderen van de klas beleef ik allerlei avonturen.
Die kun je regelmatig hier lezen
vierde leerjaar
Hier kun je de belevenissen volgen van de kinderen van klas 4
28-04-2012
Koken met the kids - deel 1
Beste bloggertjes,
zoals jullie al weten is ons schoolthema voor dit schooljaar : "Fit en gezond het jaartje rond!"
Elke maand doet elke klas een activiteit rond dit thema en vrijdag konden the kids van klas 4 hun kookmuts opzetten en de culinaire toer opgaan. Samen met de hulp van enkele mama's en oma's gingen ze in groepjes van drie aan de slag om enkele eenvoudige gerechtjes in elkaar te boksen.
Met behulp van een stappenplan lukt dit voortreffelijk. Er werden 7 heerlijke gerechtjes klaargemaakt : -zalmrolletjes - onder leiding van Patricia, onze busbegeleidster -bokes met tonijn - onder leiding van de mama van Muhadin -bananenshake - onder leiding van de mama van Senne -krok meneer - onder leiding van de oma van Rhune -roerei - onder leiding van tante Yvette -wentelteefjes - onder leiding van de mama van Shirley -verse appelmoes - onder leiding van de juf
De kinderen vonden dit super, en krijgen volgende week allemaal de receptjes mee naar huis, zodat ze dit thuis ook nog een kunnen uitproberen.
De leerlingen van onze school zit boordevol goeie ideeën.
Zo hadden zij een voorstel om een paar opvoedende spelletjes te spelen met alle kleuters. Elke kleuterklas kreeg de puzzelstukjes van een puzzel op hun eigen niveau, en aan de hand van opdrachten mochten ze de puzzelstukjes op de juiste plaats leggen.
Het werd een hele leuke bedoening die volledig werd voorbereid en gegeven door de leerlingenraad : Mevlyde en Yorick van L6 - Gentiana en Youssra van L5 - Dana en Estée van L4 - Mika en Arlinda van L3.
Bedankt jongens en meisjes en een dikke pluim op jullie hoed erbij !!!
de laatste vrijdag voor de Paasvakantie was het wel heel leuk : in de voormiddag een techniekles rond verpakkingen en in de namiddag de zwerfvuilactie in de omgeving van de school.
Gewapend met handschoenen en vuilniszakken trokken we erop uit om al het zwerfvuil in de straten rond de school op te ruimen! Ongelofelijk wat mensen allemaal op straat of tussen de struiken gooien...
Dank zij onze actie ligt de buurt van de school er weer supernet bij - hopelijk toch voor een tijdje.
vandaag konden we weer onze handen uit de mouwen steken tijdens de techniekles. Deze keer ging het over verpakkingen uit karton.
We hadden de opdracht gekregen om enkele kartonnen verpakkingen mee te brengen naar de klas. In duo's moesten we die verpakkingen gaan controleren op enkele eigenschappen : licht - zwaar - gekleefd met lijm, met plakband - geniet - stevig - dun - enz ...
Daarna moesten we een kartonnen verpakking opendoen zonder die te scheuren - niet zo eenvoudig.
Toen tekenden we de oppervlakte van de verpakking over op een tekenblad - inclusief de vouwen - echt precisiewerk!
En dan ...... konden we ons kartonnen doosje versieren. Bekijk de leuke resultaten maar eens ...
op vrijdag 23 maart was het prach voorjaarsweer - dus ideaal om onze geplande buitenspelletjesnamiddag te doen slagen!
Er werden op de speelplaats verschillende spelletjes gespeeld : van Chinees voetbal tot zakdoekje leggen "zonder zakdoek". Al de kinderen van de lagere klassen deden eraan mee, en ze hebben super veel plezier gehad.
Nu hebben ze weer wat nieuwe ideeën op uit te proberen tijdens de speeltijd.
zoals elk jaar het een traditie is geworden op onze school werd er weer duchtig gewerkt aan de Dikke Truiendag.
De leerlingen van de leerlingenraad hadden supertoffe activiteiten voorzien voor ons.
We kregen de opdracht om thuis een warme trui te versieren, naar ons eigen goesting en fantasie. Ook moesten we zoveel mogelijk truien meebrengen om een spel te spelen.
And last but not least : we deden ook de dans "MOVE TEGEN PESTEN"!!!
De resultaten van de versierde truien waren echt tof : de kinderen hebben zich echt laten gaan, en er leuke truien van gemaakt. En dan kwam het spelletje waar één kind van elke klas de meeste truien moest aandoen En maar zwoegen om al die truien boven elkaar aan te trekken, zo begonnen ze zowaar van te zweten!!! Joran van het de 2de leerjaar kwam eruit als winnaar : hij had maar liefst 15 truien aan!!!..
En nadien kregen we onze welverdiende warme chocomelk.
Het was weer een leuke en sportieve bedoening : benieuwd wat de leerlingenraad volgende jaar zal bedenken...
We gingen te voet naar het judolokaal waar we van "meester Tom - de papa van Matthias een inwijding in de judotechniek kregen. Judo is een van oorsprong Japaanse zelfverdedigingstechniek die rond 1882 is ontworpen door Jigoro Kano.
We leerden dat je moet groeten als je de mat betreedt en er terug afgaat.
En daarna kwamen de verschillende worpen om je tegenstander met beide schouders op de mat te houden. Bij nader inzien niet zo gemakkelijk als het eruit ziet, maar we hebben ons super geamuseerd.
Tijdens een les creatief schrijven kregen de kinderen van klas 4 de opdracht om een dialoog te schrijven tussen twee voorwerpen, die zich in de klas bevonden. Op die manier leerden ze werken met de aanhalingstekens.
Onze Rhune kroop naarstig in haar pen en dit is het resultaat.
Een dialoog tussen een bank en een stoel.
bank : "Nu is het nog stil!" stoel : "Straks zit er iemand op mij..." bank : "Straks lig ik vol materiaal..." stoel : Vind jij dat leuk?" bank : "Nee, natuurlijk niet." stoel : Waarom?" bank : "Ik heb liever dat alles opgeruimd is" stoel : "Ik vind het ook niet leuk : het weegt zwaar en mijn poten doen pijn!" bank : "Oei, de bel gaat!" stoel : "HELP!"...
dat een woensdagnamiddag niet saai hoeft te zijn als het buiten te koud is - dat kunnen onze kinderen jullie wel vertellen.
Deze namiddag hebben we deelgenomen aan een superleuke activiteit in het zwembad te Tielt - namelijk de zweminstuif. Daar konden de leerlingen allerlei soorten fratsen uithalen : zwemmen in een bootje (een grote zwemband) - springen als Tarzan of Jane - duiken door hoepels - lopen op veelkleurige mappen - een waterpuzzel maken en nog veel meer leuke activiteiten!!!
Jongens en meisjes, bedankt voor jullie inzet en enthousiasme - ik heb me ook super geamuseerd toen ik jullie bezig zag!
van de juf kregen we vorige week vrijdag 5 pictogrammen : wie - waar - wanneer - wat gebeurt er - gevoelens. Met die pictogrammen moesten we een kort toneelstukje maken in groepjes van 3. We hadden één week de tijd gekregen om dit voor te bereiden, dus werd er tijdens de speeltijd steeds duchtig geoefend. En achteraan in de klas werd het een echte verkleedkoffer.
En vandaag was het zover : we stonden samen op de planken. Iedereen was super leuk verkleed en de toneeltjes waren super geslaagd en sommige echt grappig! Alle kinderen hebben hun beste beentje voorgezet, en kregen van de juf een dikke pluim.
deze week werken we weer rond een nieuw thema van WO : " Niet alle natuur leeft" De juf leerde ons denken als echte wetenschappers : eerst alles onderzoeken voor je een besluit neemt. We traden dus echt in de voetsporen van Newton, Copernicus en Einstein.
Dan mochten we ook enkele proefjes uitproberen, die te maken hadden met luchtdruk, zuurstof, damp, enz... Het was superleuk om eerst te voorspellen wat er zou gebeuren en dan nadien de proef echt uit te voeren.
op vrijdagnamiddag is het in klas 4 altijd leuk, want dan is er Muzische Vorming. En dan wordt er aan toneel gedaan, gewerkt rond muziek en beweging of wordt er duchtig geknutseld.
Deze vrijdag was het vrij podium en Matthias had samen met Kimberly en Jurgis een leuke sketch gemaakt. Het verhaal ging over een koningin en een burgemeester, die hilarische dingen beleefden - en er werd zelfs gedanst.
Dat iedereen dit leuk vond, bewijzen de volgende foto's !
vorige dinsdag en vrijdag mochten we in de klas met de poppen spelen.
Onze juf had een stelling op het bord geschreven : met de poppen spelen is alleen maar voor meisjes. Na wat geredeneer van ons, kwamen we tot de conclusie dat ook jongens met poppen spelen.
En zo gezegd, zo gedaan. Per twee kregen we een pop die we mochten observeren en analyseren. De juf had een heel arsenaal poppen meegebracht : een trekpop, een lappenpop, een handpop, een babypop, een meisjespop, barbiepoppen, een porseleinen pop, en een paar marionetten waaronder een prachtige balletdanseres. We kregen de volgende vragen : hoe beweegt de mond, uit welk materiaal is de pop gemaakt, wat zijn de delen, hoe zitten die aan elkaar vast, hoe bewegen de ledematen, hoe legt de poppenspeler een bepaald gevoel in de pop, ...
Daarna konden we aan de slag : we zouden nu zelf een trekpop maken : een clown. Maar het moeilijkste van de zaak was : we mochten geen uitleg vragen aan de juf, want we kregen een duidelijk stappenplan. Enkel als we vastzaten mochten we de hulp van de juf inroepen. Sommigen trokken meteen van slag, en anderen besloten om dat stappenplan nog eens aandachtig te lezen voor eraan te beginnen. Op die manier wonnen ze wel veel tijd.
Het moeilijkste kwam op het laatst : de draad verbinden met de splitpennen, zodat de trekpop inderdaad zou lukken. Maar het is toch gelukt hoor - kijk maar naar de foto's.
Op woensdag 16 november hebben de kinderen gescrabbeld in de klas, en dit onder de professionele leiding van "meester Jozef".
In de klas leren de kinderen "duplicate" scrabbelen : dit wil zeggen dat ze met dezelfde letters werken als meester Jozef.
Tijdens het scrabbelen oefenen de kinderen op een speelse manier nieuwe woordenschat in, en leren ze ook hun score berekenen door de punten van de letters op te tellen. In het begin was de puntentelling wel een beetje zwoegen, maar na een tijdje lukte dat wel.
Iedereen vond het héééééééééééééél leuk en dus komt meester Jozef volgend jaar in mei terug naar de klas.
tijdens onze maandelijks les techniek mochten wij een suikerhuisje bouwen. Aan de hand van het sprookje "De drie biggetjes" konden we achterhalen hoe je het best een stevig huis bouwt : door goede cement(water + bloemsuiker) te gebruiken en de stenen (suikerklontjes) te schranken.
Zo gezegd zo gedaan, we gingen in groepjes van 3 of van 4 aan de slag.
De groep van Qendrin, Simon en Shirley waren als eerste klaar.
Vandaag mochten onze mama en papa naar de klas komen kijken om te zien of wij altijd ons beste beentje voorzetten!
Dit jaar was het op vrijdagnamiddag en hoera - het was knutselen.
Juf Sabine had ons een stappenplan gegeven om een heks in elkaar te steken. Die heks had wel een eigenaardige naam : heks Hoepsakee...
Gelukkig waren er mama's en papa's om te helpen, want soms was het echt niet zo eenvoudig : bijvoorbeeld stroken tekenen en knippen van 0,5 cm breed... Maar het is ons toch gelukt!
We hebben ons allemaal super geamuseerd en gevraagd aan onze ouders om volgende week terug te komen. Benieuwd of ze dat zullen doen...
volgende week maandag wordt het op onze een school een speciale dag - want dan worden de kandidaten van de leerlingenraad verkozen.
De voorbije twee weken mochten de kandidaten - net zoals het in de politieke wereld gebeurt - promotie maken voor zichzelf. De kinderen van klas 4 hebben hun beste beentje voorgezet : het ging van flyers uitdelen, tot reclameborden maken .... en Senne had zelfs een originele hoed op om zichzelf te promoten!
Dus .... maandag 17 oktober komt het uur van de waarheid - en worden de verkiezingen gehouden.
Langs deze weg wil ik al de kandidaten al reeds veel geluk wensen!
vandaag werd onze school omgetoverd in een drie sterren restaurant.
Er werd in alle klassen gekokkereld van voorgerecht en soep tot dessertjes - van eerste kleuter tot de kinderen van het zesde leerjaar. Met ons jaarthema "fit en gezond een jaartje rond"..... hebben we ook gelet op gezonde voeding en werden er veel hapjes met groentjes klaargemaakt. Maar natuurlijk mochten de zoete dessertjes ook niet ontbreken.
En met de stralende zon als partner werd er een walking diner op de speelplaats gehouden.
En dat het lekker was, dat kun je zien op de volgende foto's!