Ik ben juf Nathalie van het 3e leerjaar. Via deze blog kunt u de belevenissen van klas 3 volgen. Foto's zijn hier te bewonderen, maar ook nuttige tips en weetjes vindt u hier terug. Veel plezier!
De avonturen van klas 3
Welkom!
08-12-2013
En deze sloebertjes horen daar ook nog bij!!! (er was geen plaats meer in het vorig bericht)
Lieve kindertjes, wat zijn jullie allemaal zoet geweest op dinsdag 3 december!
Zijn jullie altijd zo braaf of had de goede sint daar iets mee te maken?
Om 10u kwam hij aan met twee van zijn pieten IN PYJAMA! Jawel! Ze hadden hun kleren gescheurd in de vorige nacht en zo stonden ze daar in het midden van de speelplaats, te bibberen van de kou! Sint had wel een leuk kadootje: een practhig gloednieuw pak!
de zwarte pieten maakten er meteen een leuk spelletje van: om het vlugst hun nieuwe kledij aantrekken, zeer plezant om te zien.
De witte paarden van de sint waren indrukwekkend om te zien. Iedereen werd er zowaar stil van.
Verder die dag werden we getrakteerd op een show van clown Pleks om daarna de sint te ontvangen in onze klas. Hij wist elke leerling om te toveren in een speciale piet! Tot slot had hij nog twee superkadootjes mee voor ons: jungle speed en een digitale klok!
Meten met een lat, een maatbeker of een weegschaal!
Rekenen op rijm (Annie M.G. Schmidt)
Zeven
zoete zuurtjes zaten in een fles
maar ééntje rolde in de goot. Nu zijn er nog maar
Zes zoete zuurtjes. Daar kwam een heel oud wijf,
die heeft er eentje weggepikt. Toen waren er nog
Vijf zoete zuurtjes. Toen kwam mijn nicht Marie,
die heeft er twee gekregen. Toen waren er nog
Drie
zoete zuurtjes. Toen kwam de kruidenier,
die bracht voor mij een zuurtje mee. Toen waren er weer
Vier zoete zuurtjes, en toen kwam tante Mien,
die deed zes zuurtjes in de fles. Toen waren het er
Tien
zoete zuurtjes. Ik at ze op alleen.
Nu is het hele flesje leeg. Nou heb ik er geeneen
Wij leerden niet rekenen met zuurtjes, maar wel met flessen, touwen, houten stokjes, rijst,.... Inhoud, lengte en gewicht hebben nu niets meer voor ons te verbergen!
De voorbije dagen zijn we vooral bezig met 'katten kunnen lekker liggen rollen'.
Maandag echter heb ik gemerkt dat jullie ook zeer goed kunnen rollebollen!
Geen bal was veilig in jullie handen! We werden goed ontvangen in de sporthal te Tielt, samen met nog andere scholen. Superleuk, want zo zagen we Tsz Yat nog eens!
Bij aankomst kregen we een sticker met een kleurtje. Zo werden we in groepen verdeeld. Drie zalen vol balplezier wachtten ons op. Spelletjes om alleen te spelen zoals stickerbal, hinkelen,... speelden we eerst. In de volgende zaal speelden we groepsspelen zoals kinnbal en in de laatste zaal een soort estafettes.
Vorige week startten we met het bouwen van torens. Vorige week vrijdag zijn ze af.
Voor vele groepjes was het even zoeken: wie doet wat? Hoe pakken we het aan? Na een verdeling van de taken gingen de meeste aan de slag. Er werden goeie afspraken gemaakt en dit toonde zich in mooie resultaten.
Bij sommige groepjes verliep de samenwerking heel wat minder. Dit zie je echter ook aan het resultaat.
Zeer jammer dat er bij een groepje weinig interesse was, maar een dikke pluim voor alle kinderen die hun beste beentje hebben voorgezet!!!
Rapunzel zit opgesloten in de toren van de kwaadaardige heks. Er is geen deur... Enkel bovenaan in de toren is er een klein venstertje.
Wie helpt haar uit de toren waar ze gevangen zit?
Naar aanleiding van 15 november, dag van de dynastie, leren wij over de koning en zijn familie. Ook keren we terug in de tijd en zullen we de vorige zes koningen ook beter leren kennen.
Op vrijdagnamiddag steken we de handen uit de mouwen en bouwen we zelf een toren voor dit prinsesje Rapunzel. Er zitten heel wat verschillende exemplaren tussen. Is het een ronde of een vierkante toren? Is de basis sterk genoeg? Wordt hij 1m lang? Doorstaat de toren de test met de haardroger en blijft hij rechtop staan?
Ik vertel het je volgende week! Maar bekijk alvast volgende foto's!
Later die week kwam meester Pieter op bezoek. Hij wist ons een ganse voormiddag lang te boeien met AFVAL. Hij leerde ons de ladder van Lansink. Het is beter te voorkomen dan te hergebruiken dan te recycleren dan te verbranden en vooral beter dan te storten.
Wat wij kunnen doen is vooral: voorkomen en sorteren.
Hij leerde ons een rijmpje zodat we nooit meer vergeten wat PMD betekent. Ken je het nog? Plastic flessen en flacons Metalen verpakkingen Drankkartons! Daarbij speelden we ook het spelletje online bij ivio.be Hopelijk zitten er enkele winnaars in onze klas!
Net voor de vakantie trokken we onze laarzen aan en trokken het bos in. De winter komt eraan, het wordt kouder en dat zien we aan de natuur. Aan ons om die veranderingen van dichtbij te gaan bekijken. We ontdekten heel wat paddenstoelen. Ook leerden we bomen herkennen a.d.h.v. de schors en hun blaadjes. Het was heel gezellig om te wandelen tussen al die schitterend herfstkleuren. Kijk maar mee!
Na de ontdekking van het hefboomprincipe, gingen we aan de slag met een heuse hefboom, nl. de HAMER.
Een regenpijp maken was de opdracht.
Hoe boots je het geluid van een regenpijp na? Heel gemakkelijk: je neemt een sterke kartonnen buis. Je tekent stipjes erop. Op de stipjes sla je de nagels in het karton. Je sluit het uiteinde en vult de buis met rijst. Je sluit nu ook het andere einde.
Ziezo, regenpijp is af. Nu nog versieren en het zal hier serieus regenen in de klas!
Dat we sterk zijn: ja! Dat we slim zijn: ja! Dat we weten wat een hefboom is: ja! Dat weten we sinds vandaag!
We maakten per twee enkele proefjes:
- een wip van suikerklontjes: wist je dat het evenwicht kon bewaard worden met aan de ene kant 1 suikerklontje en TWEE aan het andere? Dat kan door de afstand tot het middelpunt te verkorten!
- een stuk karton en een schaar: wist je dat een schaar veel beter snijdt als je het dicht bij het middelpunt houdt dan aan de toppen van de messen.
We ontdekten ook heel wat andere hefbomen in de klas: een flesopener, een kurkentrekker, een klink, een hamer, het handvat van de ramen,....
Morgen leren we hefbomen gebruiken. We maken een regenpijp met behulp van een hamer.
Vandaag trokken we onze sportieve schoenen aan. In de voormiddag werden we getrakteerd op basketbal en hockey. Allereerst hebben we ons opgewarmd op de atletiekpiste.
Daarna leerden we enkele kneepjes van basketbal. We sloten af met wedstrijdjes spelen.
Daarna werden we nog eens getrakteerd: we kregen een echt, lekker appeltje voor de dorst! Wat hebben we geluk!
Toen deden we hockey. We leerden de stick goed gebruiken en ook mikken met de balletjes. Dat was nog niet te gemakkelijk!
's Middags waren we echt wel toe aan een pauze. De batterijtjes werden opgeladen en speelden buiten. De zon was volop van de partij. De jongens voetbalden en de meisjes genoten met volle teugen van de zon. Ze speelden zelfs 'zonnepanneeltje'. Hilarisch!
Na de middag trokken we de topturnhal in. We verkenden alle toestellen. De juf wist niet dat er zoveel acrobaten onder ons verscholen zaten. Als afsluiter speelden we het spel 'mugje'. Leuk!
Ten slotte was de sport judo aan de beurt. Abdi is een echte kenner. Hij toonde ons hoe het moest!
De eerste schooldag nam een vliegende start! Met heel wat kriebel in de buik kwamen de eerste kinderen de speelplaats op.
Ze werden verrast: ze kregen een ballon geplooid bij het binnenkomen. Ook mochten jullie op de foto van libelle, samen met de mama.
Toen de eerste bel klonk verzamelden we rond Pimpelotje. Zij vertelde ons de nieuwtjes van de school en bezorgde ons een leuke opwarming.
Ons schoolthema is "BEESTIG LEUK". Dus de juffen en meester Mario pasten dit alvast toe in hun schooluniform. Te gek!
Daarna trokken we naar het grootste nieuwtje: onze nieuwe BUS!
Samen met onze directeur, de algemeen directeur en de burgemeester van Tielt wijdden we de bus in! We bliezen heel wat bellen tegen de bus. En dit allemaal omdat we de bus een veilige toekomst wensen. Veel plezier ermee! Wij kunnen hem alvast goed gebruiken!
In de klas vlogen we er ook meteen in. We gaan een BEESTIG LEUK schooljaar tegemoet!!!!