De eerste week werkten we vooral rond het thema vulkanen. We probeerden een (eenvoudig) antwoord te vinden op de vragen hoe vulkanen eigenlijk ontstaan en waar de lava bij vulkaanuitbarstingen vandaan komt. Tijdens deze gesprekken kwam er heel wat woordenschat aan bod: magma - aardkorst - krater - vulkanoloog - ...
Vervolgens gingen we aan de slag en stonden vulkanen in heel wat hoeken centraal. In de zandbak werden vulkanen gebouwd. Ook in de bouwhoek werden er vulkanen in alle soorten en maten gemaakt. Met behangerslijm en kranten knutselden we er zelfs 2! We ontdekten dat vulkanen er ongeveer uitzien als een driehoek en probeerden tijdens het werken met klei hier zeker rekening mee te houden (beneden breed en naar boven toe smal).
Wie aan vulkanen denkt, denkt ook aan dinosaurussen. Informatieve filmpjes en boeken vertelden ons hoe het komt dat er nu geen dinosaurussen meer bestaan. Sommige wetenschappers beweren door de inslag van een meteoriet en anderen zeggen door vulkaanuitbarstingen. We weten eigenlijk nog altijd niet zeker wat er gebeurd is...
Aan de timmerbank werd een Diplodocus getimmerd (langnek). Dit triggerde andere kleuters ook om aan de slag te gaan waardoor onze vensterbank al snel vol stond met Diplodocussen. Ook met klei werden er verschillende soorten dino's gemaakt. Op de bouwmat werden iedere dag opnieuw de meest fantasierijke kooien gebouwd voor de planteneters en de vleeseters. We leerden dat paleontologen opgravingen doen naar fossielen. Daarom mochten we in de zandbak naar fossielen zoeken en probeerden we, als we alle stukjes gevonden hadden, om onze dino weer in elkaar te puzzelen. Maandag 12/10 en dinsdag 13/10 gaan we hier nog even mee verder. Het dinoboek van Eden Güven stond vol met interessante dino's en hun lengte. Wij gingen ook naar buiten om op de speelplaats de lengte van bepaalde dino's te meten. Hierdoor kregen we een duidelijk visueel beeld van de grootte van deze reusachtige dieren.
Het thema loopt op zijn einde en daarom heb ik via een woordspin en kleine tekeningen de woordenschat genoteerd die de kleuters onthouden hebben over dit onderwerp. Zij krijgen deze woordspinnen mee naar huis en kunnen jullie misschien nog wel iets vertellen over bepaalde woorden...
-> Woensdag 14 oktober is het pedagogische studiedag. De kleuters genieten van een vrije voormiddag.
|