Wat hebben we de afgelopen weken gedaan in onze klas?
Na een welverdiende kerstvakantie waren we weer helemaal klaar om er terug in te vliegen. Charlotte bracht een nieuwe scheurkalender mee. Zo maakten we kennis met het nieuwe jaar 2021. Ook luisterden we naar elkaars vakantiebelevenissen.
Door middel van een brainstorming kregen we de kans om te vertellen wat we al wisten over de Noord -en Zuidpool. Onze brainstorming werd verder aangevuld naarmate het thema evolueerde en we informatieve boeken bekeken, gesprekjes voerden, filmpjes bekeken, ...
Onze poppenhoek werd omgetoverd tot een Noord -en Zuidpoolhoek compleet met iglo, dikke winterkleren, skies, vislijnen om net zoals eskimo's dat doen vis te vangen, meetlatten om de Noord -en Zuidpooldieren (knuffels) te meten, ...
Met frietbakjes van verschillende groottes werden er op onze mat iglo's gebouwd. Passen, meten en samenwerken kwam zeker aan bod! Maar er werd nog meer gemeten: verschillende sjaals met verschillende maten. Ook mochten we ytongblokken (ijs) bewerken met hamers, beitels en zagen. Er werd naar hartenlust geexperimenteerd!
Door het uitvoeren van verschillende proefjes leerden we de eigenschappen van ijs ook beter kennen.
We lieten ook een belangrijke bewoner van de Noordpool en een belangrijke bewoner van de Zuidpool uitgebreid aan bod komen: de ijsbeer en de pinguïn. We leerden heel wat over de levenswijze van deze dieren en knutselden ze op alle mogelijke manieren.
Het thema werd afgesloten met een quiz en deze keer wonnen de jongens met een kleine voorsprong! Wat stond ik weer versteld want mijn kleuters hebben weer heel wat onthouden van het afgelopen thema! Ik ben een trotse juf!
Ondertussen starten we stilletjes het nieuwe thema op: communicatie. We bekijken dit thema vanuit verschillende invalshoeken waarvan "de post" als eerste aan bod zal komen.
-> Niet vergeten: maandag 25 januari is het pedagogische studiedag. Dit betekent vergaderen voor de juffen, een dagje vrij voor de kleuters. Ook vrijdag 29 januari genieten we van een vrije dag.
|