We werden in groepjes verdeeld en we maakten kennis met hele oude schoolspullen. Om het kwartier schoven we met ons groepje door en mochten we iets anders uitproberen. Zo schreven we met griffels op leien, we schreven in oude schriftjes met een pennenstok en inkt, we speelden spelletjes van vroeger, we tekenden in een poëzie en schreven rijmpjes, we leerden naaien, we lazen in oude boeken en we bekeken oude filmpjes. Het ging er vroeger veel strenger en anders aan toe dan nu.
Vandaag, donderdag 21 oktober, was het DAG VAN HET BROOD. Daarom zijn we de dag gestart met een lekker ontbijt. Iedereen had een broodmaaltijd mee en nog vele andere dingen. Het was heel gezellig en vooral SUPER LEKKER !!!!!
In de namiddag speelden we een kwis met iedereen van het derde leerjaar. We maakten groepjes van vier en het thema was uiteraard brood. We leerden verschillende graansoorten kennen. We leerden ook hoe brood wordt gemaakt en we maakten kennis met alle taken van een bakker. Het werd een spannende strijd maar uiteindelijk won de volgende groep de kwis: DE BROODCLUB met 21 punten. Op de tweede plaast stonden DE ULTRABROODJES met 19 punten en op de derde plaats stonden DE KRUIMELTJES met 18 punten. In de klas werken we nog verder rond dit thema.
Vroeger werd er met heel ander speelgoed gespeeld dan nu. In onze klas stonden een aantal volksspelen van vroeger. We mochten ze allemaal even uitproberen. Onze naam, geschreven op oude etiketten, werden aan het bord onder de laatste schoolbank gehangen. We mochten elkaar uitdagen. Elke keer als we een spelletje wonnen, werd ons naamkaartje een plaats/bank vooruit gehangen. Bedoeling was om zo snel mogelijk helemaal vooraan onder de eerste schoolbank te hangen. De grote winnaar was Rune. Op de tweede plaats stond Wout en de derde plaats ging naar Jasper. Proficiat allemaal omdat jullie zo flink en eerlijk hebben gespeeld !!!
Enkele nieuwe schoolregels tijdens ons project zijn: - In de rij staan we netjes achter elkaar met onze handen op onze rug. - In de klas zitten we met de armen gekruist en mooi recht op onze stoel. - Jongens en meisjes zitten gescheiden in de klas. - Als er een leerkracht binnenkomt, staan we onmiddellijk recht en zeggen we samen " Dag juf/meester ... " of " Dag mevrouw de directrice ". - We beginnen en eindigen de dag met een gebed. - Telkens we de klas binnenkomen, gaan we achter onze stoel staan en wachten we op het teken van de juf/meester om te gaan zitten. - Als we een atnwoord willen geven, wachten we op het teken van de juf/meester. We gaan naast onze bank staan en geven dan pas het antwoord.
Onze school bestaat 100 jaar. Vanaf maandag 18 otober tot en met donderdag 28 oktober werken we in de klas rond dit thema. We kregen alvast allemaal een oude naam van vroeger.
Binnenkort ( in november ) komt juf Cathy twee weken les ( stage ) geven. Vandaag gaf zij al een rekenles en kwam ze het thema ' TAFELEN ' voorstellen waarrond we gaan werken in november. Het was een leuke dag !!
Op maandagnamiddag 18 oktober gingen we kijken naar de pony's van Jonas.We wandelden tot bij zijn grootouders en mochten daar tussen de 4 pony's in de weide lopen. We mochten hen ook brood geven. Er waren ook kippen en ganzen. Enkelen onder ons mochten zelf een vers gelegd eitje mee naar huis nemen.
We hebben al heel wat geleerd over dieren. We knutselden ook allemaal een dier of een sprekende vogel. Je ziet alvast enkele fantastische resultaten. Binnenkort spelen we hiermee toneel.